تست رغبت سنج شغلی آنلاین MBTI

تست رغبت سنج شغلی آنلاین

همان‌طور که در تست رغبت سنج شغلی آنلاین هالند اشاره شد، شما زمانی می‌توانید بیشترین میزان رضایتمندی را در شغلتان تجربه کنید که جنبه‌های بیشتری از شخصیتتان با کاری که می‌کنید هم‌خوانی داشته باشد.

در مطلب شخصیت شناسی افراد از روی رفتار ، دیدیم که با وجودی که ممکن است در موقعیت‌های خاصی رفتارمان متفاوت باشد ولی شخصیت هر کدام از ما در تمام مدت عمرمان ثابت باقی می‌ماند.

بنابراین رمز رسیدن به رضایت خاطر شغلیتان این است که تیپ شخصیتی خودتان را پیدا کنید!

روانشناسان برای شناخت تیپ‌های شخصیتی ابزارهای متفاوتی را ارائه داده‌اند که یکی از پرکاربردترین آنها مدل شخصیت‌شناسی MBTI ‌است.

در این نوشته شما با ۸ ترجیح اصلی مدل MBTI‌ آشنا می‌شوید و می‌توانید به تست رغبت سنجی شغلی رایگان این مدل معتبر هم دسترسی داشته باشید.

فهرست مطالبی که در این نوشته به آن پرداخته‌ شده است، عبارتند از:

مدل MBTI‌ چیست؟

مدل شخصیت‌شناسی MBTI‌ ابزار قدرتمندی است که تا کنون به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کمک کرده است تا علاوه بر شناخت تیپ شخصیتیشان، به درک عمیقی از قابلیت‌ها، سبک ارتباطیشان با دیگران، نحوه یادگیری و مشاغلی که می‌توانند در آن خوب ظاهر شوند دست یابند.

تست رغبت سنج شغلی آنلاین

در مدل MBTI‌ ما با ۴ ترجیح و ۱۶ تیپ شخصیتی رو‌به‌رو هستیم و همه مردم در یکی از این ۱۶ دسته قرار می‌گیرند.

قرار گرفتن هر فردی در یک دسته به این معنی نیست که انسان‌ها منحصر‌به‌فرد نیستند. حتی اگر صد نفر با تیپ شخصیتی واحد در یک اتاق حضور داشته باشند، چون پدر و مادر، ژن، تجربه، علایق، استعدادها و عوامل دیگری برای متمایز بودن دارند، متفاوتند.

اما با این حال انسان‌ها وجوه مشترک زیادی هم دارند که می‌توان هر فردی را در یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی قرار داد.

تمام تیپ‌های شخصیتی به یک اندازه ارزشمند هستند و هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند.

تیپ شخصیتی هیچ ارتباطی با هوش ندارد و نمی‌توان از روی آن موفقیت اشخاص را پیش‌بینی کرد.

اما با توجه به تیپ شخصیتی متوجه می‌شویم که چه چیزی به افراد انگیزه می‌دهد و از آن می‌توان برای انتخاب مسیر شغلی ایده‌آل و رضایت‌بخش برای هر فردی استفاده کرد.

تست رغبت سنج شغلی آنلاین

چهار ترجیح شخصیتی مدل MBTI‌ کدامند؟

در مدل MBTI چهار ترجیح شخصیتی وجود دارد که عبارتند از:

تست رغبت سنج شغلی آنلاین

۱- انرژی خود را از دنیای بیرون می‌گیریم یا درونمان؟

تست رغبت سنج شغلی آنلاین

۲- اطلاعاتمان را چه طور از دنیا می‌گیریم؟

تست رغبت سنج شغلی آنلاین

۳- چگونه تصمیم‌گیری می‌کنیم؟

تست رغبت سنج شغلی آنلاین

۴- آیا شرایط ساختارمند را دوست داریم یا منعطف؟

از آن‌جایی که هر ترجیحی یک طیف است، ابتدا و انتهای آن با نامی مشخص شده است که در مجموع ما با ۸ ترجیح روبه‌رو هستیم.

از ترکیب این ترجیحات به ۱۶ تیپ شخصیتی زیر می‌رسیم. که با کلیک کردن روی هر کدام از این عکس‌ها می‌توانید به ویژگی‌ها و شغل‌های مناسب هر تیپ شخصیتی دسترسی داشته باشید.

تست رغبت سنج شغلی آنلاین
تست رغبت سنج شغلی آنلاین
تست رغبت سنج شغلی آنلاین
تست رغبت سنج شغلی آنلاین
تست رغبت سنج شغلی آنلاین
تست رغبت سنج شغلی آنلاین
تست رغبت سنج شغلی آنلاین
تست رغبت سنج شغلی آنلاین
تست رغبت سنج شغلی آنلاین
تست رغبت سنج شغلی آنلاین
تست رغبت سنج شغلی آنلاین
تست رغبت سنج شغلی آنلاین
تست رغبت سنج شغلی آنلاین
تست رغبت سنج شغلی آنلاین
تست رغبت سنج شغلی آنلاین
تست رغبت سنج شغلی آنلاین

در ادامه به معرفی هر یک از این ترجیحات می‌پردازیم.

برون‌گرا (E) – درون‌گرا (I)

اولین بعد تیپ شخصیتی، به این نکته می‌پردازد که ما با دنیا چگونه برخورد می‌کنیم و انرژی‌مان را از کجا می‌گیریم.

هر کس با توجه به طبیعت خود، درون‌گرا و یا برون‌گراست. هرچند که همه ما تا اندازه‌ای هم برون‌گرا و هم درون‌گرا هستیم.

برون‌گراها باتری‌های خود را از با دیگران بودن شارژ می‌کنند. آن‌ها معمولاً آشنایان زیادی دارند و با اشخاص جدید، به راحتی دوست می‌شوند.

در مقابل، درون‌گرا‌ها توجه و انرژی خود را متوجه دنیای درون خود می‌کنند. آن‌ها از خلوت با خود و تنهایی لذت می‌برند.

تست آنلاین علاقه شغلی

درون‌گرا‌ها، روابط اجتماعی را در سطح محدود دوست دارند و ترجیح می‌دهند که با تعداد محدودی از افراد رابطه عمیق داشته باشند.

آن‌ها نمی‌خواهند کانون توجه باشند و به همین دلیل محتاط‌تر و بسته‌تر از برون‌گراها عمل می‌کنند. آن‌ها در پیدا کردن دوست رفتار تدریجی دارند.

اغلب برون‌گراها برای آشنایی با افراد جدید و حرف زدن با آن‌ها به کتابخانه می‌روند و نه درس خواندن!

تست آنلاین علاقه شغلی

برون‌گراها قبل از فکر کردن شروع به صحبت می‌کنند ولی درون‌گراها تنها پس از پخته شدن نظراتشان آن را بیان می‌کنند.

اصولاً برون‌گراها در مقایسه با سر دیگر این طیف، اجتماعی‌ترند و احساسات شخصی خود را آزادانه ابراز می‌کنند ولی درون‌گراها خصوصی‌تر عمل می‌کنند.

برون‌گراها به پهنا اهمیت می‌دهند به این معنی که به موضوعات مختلفی علاقه نشان می‌دهند ولی علاقه‌مندی آن‌ها فاقد عمق است. درون‌گراها علایق محدودتری دارند اما آن‌ها را با عمق بیشتری دنبال می‌کنند.

خلاصه ویژگی‌های برون‌گراها و درون‌گراها

برون‌گراهادرون‌گراها
از اینکه با دیگران باشند انرژی می‌گیرند.از اینکه با خود باشند انرژی می‌گیرند.
می‌خواهند کانون توجه باشند.نمی‌خواهند کانون توجه باشند.
اول عمل و بعد فکر می‌کنند.اول فکر و بعد عمل می‌کنند.
با صدای بلند فکر می‌کنند.موضوعات را در ذهن خود ارزیابی می‌کنند.
شناختن آن‌ها ساده‌تر است. آن‌ها اطلاعات شخصی خود را به راحتی در اختیار بقیه قرار می‌دهند.خصوصی‌تر عمل می‌کنند و کمتر اطلاعات شخصیشان را بروز می‌دهند.
بیش از آنکه گوش بدهند، حرف می‌زنند.بیش از آنکه حرف بزنند، گوش می‌دهند.
با اشتیاق ارتباط برقرار می‌کنند.اشتیاقشان را برای خود نگه می‌دارند.
به سرعت جواب می‌دهند.ابتدا فکر می‌کنند و بعد جواب می‌دهند.
پهنا را به عمق ترجیح می‌دهند.عمق را به پهنا ترجیح می‌دهند.

اگر علاقه‌مند هستید که در مورد درون‌گراها بیشتر بدانید، در مطلب زیر، معرفی کتاب سکوت قدرت‌درون‌گراها و سخنرانی تد سوزان کین نویسنده این کتاب را می‌توانید مشاهده کنید.

حسّی (S) – شمّی (N)

دومین بعد تیپ شخصیتی به این مربوط می‌شود که ما چگونه اطلاعات را از محیط دریافت می‌کنیم.

واژه حسّی به معنی جمع‌آوری اطلاعات از طریق حواس پنج‌گانه است. کسانی که حسّی بودن را ترجیح می‌دهند، به تجربه شخصی خود اعتماد دارند. آن‌ها به موقعیت حال حاضر توجه دارند و می‌خواهند از شرایط مطلع باشند.

تست آنلاین علاقه شغلی

حسّی‌ها به خوبی می‌توانند جزئیات رویدادها را به خاطر بسپارند ولی شمّی‌ها به تصویر بزرگ توجه بیشتری دارند و در تفسیر حقایق تواناتر هستند.

شمّی‌ها به حس ششم خود بیش از حواس پنج‌گانه اهمیت می‌دهند. آن‌ها به طور طبیعی می‌توانند فاصله بین سطور را بخوانند و به دنبال معنای پشت اتفاقات هستند.

شمّی‌ها تصور و خیال را به واقعیت ترجیح می‌دهند. آن‌ها به آینده توجه دارند و دوست دارند اتفاقات آینده را پیش‌بینی کنند.

تست آنلاین علاقه شغلی

البته همه مردم در زندگی‌شان هم شمّی و هم حسّی هستند. شمّی‌ها به خوبی از آمار و اطلاعاتی که حواس پنج‌گانه به آن‌ها می‌دهد‌، آگاهند و حسّی‌ها می‌توانند منظور و معنای کلمات اشخاص را درک کنند.

ولی با این وجود هر کسی بنا به ترجیحاتش، جایی میان دو سر طیف حسّی و شمّی قرار دارد.

خلاصه ویژگی‌های شمّی‌ها و حسّی‌ها

حسّی‌هاشمّی‌ها
به آنچه مطمئن و منسجم است اعتماد می‌کنند.به الهام و استباط توجه دارند.
تنها در صورتی از ایده‌های جدید استقبال می‌کنند که قابلیت اجرایی داشته باشند.ایده‌های جدید را به خاطر خود آن‌ها دوست‌ دارند.
به واقع‌گرایی و عقل سلیم بها می‌دهند.برای نوآوری و تخیل بهای فراوان قائل هستند
دوست دارند از مهارت‌های موجود استفاده کنند.دوست دارند مهارت‌های جدید را بیاموزند، اما وقتی تسلط پیدا کردند کسل می‌شوند.
به عملی بودن پیشنهاد و به جزئیات آن توجه دارند.از استعاره و قیاس زیاد استفاده می‌کنند.
اطلاعات را به شیوه قدم به قدم ارائه می‌دهند.به اطلاعات دقیق توجه ندارند.
به زمان حاضر توجه دارند.به آینده توجه دارند.

فکری (T) – احساسی (F)

سومین بعد تیپ شخصیتی با نحوه تصمیم‌گیری و رسیدن به نتیجه‌گیری مرتبط است.

همان‌طور که برای داشتن تعامل با دنیا و دریافت اطلاعات از آن دو ترجیح مختلف وجود دارد، برای تصمیم‌گیری نیز دو روش فکری و احساسی وجود دارد.

فکر‌ی‌ها در جریان تصمیم‌گیری به صورت غیرشخصی، عینی، منطقی و با تحلیل شرایط موجود عمل می‌کنند.

تست رغبت سنجی شغلی رایگان

احساسی‌ها، ارزش‌های شخصی و احساساتشان را در تصمیم‌گیری لحاظ می‌کنند.

تست رغبت سنجی شغلی رایگان

خلاصه ویژگی‌های فکری‌ها و احساسی‌ها

فکری‌هااحساسی‌ها
در زمینه تصمیم‌گیری، تحلیل‌های آن‌ها غیرشخصی است.تأثیر تصمیم‌گیری خود را روی اشخاص دیگر در نظر می‌گیرند.
برای منطق، عدالت و انصاف بهای فراوان قائلند و برای همه یک استاندارد را رعایت می‌کنند.به همدلی و هماهنگی بها می‌دهند و به استثنا بر قاعده توجه دارند.
به طور طبیعی عیب و ایرادها را می‌بینند و انتقاد می‌کنند.به طور طبیعی علاقه به راضی کردن دیگران دارند و به راحتی از دیگران تشکر می‌کنند.
ممکن است بی‌رحم، بی‌احساس و بی‌توجه به نظر برسند.ممکن است بیش از اندازه احساسی و عاطفی ارزیابی شوند.
به حقیقت بیش از ادب بها می‌دهند.به ادب بیش از حقیقت بها می‌دهند.
معتقدند احساسات تنها زمانی معتبر است که منطقی باشد.معتقدند که هر احساسی معتبر است، خواه معنی‌دار باشد یا نباشد.
تحت تأثیر میل به موفقیت، انگیزه پیدا می‌کنند.در صورتی که مورد قدردانی قرار بگیرند، انگیزه پیدا می‌کنند.

داوری‌کننده (J) – ملاحظه‌کننده (P)

چهارمین بعد شخصیت، به این موضوع می‌پردازد که آیا دوست داریم که در شرایط سازمان‌یافته زندگی کنیم یا بدون ساختار و منعطف.

داوری‌کننده‌ها دوست دارند که در محیط منظم و ساختاریافته‌ای فعالیت کنند.

آن‌ها دوست دارند زندگی را کنترل کنند و نمی‌خواهند که با اتفاقات غیرمنتظره شگفت‌زده شوند.

تست رغبت سنجی شغلی رایگان

ملاحظه‌کننده‌ها دوست دارند مستقل باشند و در شرایط منعطف کار کنند.

آن‌ها به جای کنترل زندگی، می‌خواهند آن را درک کنند.

آن‌ها به راحتی می‌توانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

داوری‌کننده‌ها مسائل را سیاه و سفید می‌بینند و دوست دارند سریع‌تر موضوعات را به نتیجه برسد. ولی ملاحظه‌کننده‌ها دیدشان به مسئله خاکستری است و همیشه پروژه‌های باز زیادی به صورت همزمان دارند.

اگر بروشور یک همایش که ۴ ماه دیگر برگزار می‌شود را به یک ملاحظه‌‌کننده و یک داوری‌کننده بدهید، فردی با تیپ شخصیتی داوری‌کننده به احتمال زیاد یکی از این کارها را انجام می‌دهد:

  • بروشور را دور می‌اندازد چون سال قبل هم در این همایش شرکت کرده و یا برای آن زمان برنامه دیگری دارد.
  • تصمیم می‌گیرد که در همایش شرکت کند. بنابراین بروشور را تکمیل و هزینه آن را پرداخت می‌کند.
  • بروشور را به شخص دیگری می‌دهد تا در صورت تمایل در همایش شرکت کند.

به هر صورت داوری‌کننده تصمیم می‌گیرد که این مسئله را فیصله دهد.

ولی ملاحظه‌کننده در همین موقعیت رفتار متفاوتی دارد. او به این فکر می‌کند که ۴ ماه دیگر فرصت زیادی است و در این مدت اتفاقات مختلفی ممکن است، رخ دهد.

احتمالاً بروشور را در جایی بایگانی می‌کند تا بعداً تصمیم بگیرد. امّا به احتمال زیاد موضوع بروشور و محل قرار دادن آن را کلاً فراموش می‌کند!

خلاصه ویژگی‌های داوری‌کننده‌ها و ملاحظه‌کننده‌ها

داوری‌کننده‌هاملاحظه‌کننده‌ها
پس از گرفتن تصمیم خوشحال می‌شوند.وقتی موضوع را باز بگذارند خوشحال می‌شوند.
از اخلاق کاری برخوردارند: اول کار، بعد بازی.به بازی توجه دارند: اول لذت ببر، بعد کار کن.
هدف‌هایی را در محل کار برای خود در نظر می‌گیرند تا به موقع به آن‌ها برسند.با توجه به دریافت اطلاعات جدید هدف‌هایشان را تغییر می‌دهند.
ترجیح می‌دهند که بدانند چه می‌کنند.خود را با موقعیت‌های جدید تطبیق می‌دهند.
محصول‌گرا هستند (روی تمام شدن کار تأکید دارند)فرایندگرا هستند (روی اینکه کار چگونه انجام شود تأکید دارند)
زمان را منبعی تمام نشدنی می‌دانند.زمان را منبعی تجدیدشدنی می‌دانند.
ضرب‌الاجل‌ها را جدی می‌گیرند.ضرب‌العجل‌ها را انعطاف‌پذیر می‌دانند.

تست رغبت سنج شغلی آنلاین MBTI

با خواندن مطالبی که تا کنون مطرح شد، احتمالاً در مورد تیپ شخصیتی خودتان حدس‌هایی زده باشید. در این قسمت می‌توانید با استفاده از تست آنلاین علاقه شغلی MBTI در مورد تیپ شخصیتی‌تان مطمئن شوید.

مطالب پیشنهادی در زمینه تست رغبت سنج شغلی آنلاین

تست آنلاین علاقه شغلی هالند یکی دیگر از ابزارهایی است که می‌تواند به شما در یافتن مسیر شغلی ایده‌آلتان کمک کند.

با کلیک روی عکس زیر می‌توانید به مطلبی که در آن ۶ ترجیح اصلی مدل هالند به همراه تست رغبت سنجی شغلی رایگان آن آورده شده است، دسترسی داشته باشید.

اگر علاقه‌مندید که از نقاط قوت شخصیتتان به عنوان مزیت رقابتی در انتخاب شغل استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنم که تست رغبت سنج شغلی آنلاین کلیفتون را از دست ندهید.

برای مطالعه این مطلب روی عکس زیر کلیک کنید.

همراهان عزیز کارنکن،

ممنون که تا انتهای بحث همراهمان بودید.

آیا نتیجه تست رغبت سنج شغلی آنلاین MBTI ‌شما با حدسی که با خواندن ویژگی‌های هر ترجیح شخصیتی در مورد خودتان زده بودید، یکسان بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *