دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تکنسین هواپیما کیست؟

شغل تعمیرات هواپیما
4/5 - (7 امتیاز)

آیا تا بحال فکر کرده اید که تکنسین هواپیما چیست ؟ یا حقوق تکنسین هواپیما چقدر است؟ تکنسین تعمیر هواپیما شخصی است که مسئولیت عملکرد صحیح و ایمن هواپیما را تضمین میکند. در واقع تکنسین تعمیرات هواپیما با بررسی‌های قبل و بعد از پرواز این اطمینان را می‌دهد که هواپیما در وضعیت مطلوبی قرار دارد. البته باید گفت که شغل تعمیرات هواپیما فقط شامل بررسی قبل و بعد از پرواز نمی‌باشد. تامین سوخت هواپیما و انجام چک‌های تعمیراتی روزانه و هفتگی از دیگر اموری است که پرسنل تعمیر و نگهداری هواپیما انجام می‌دهند. در زیر لیستی از کارهایی که تکنسین‌های تعمیرات هواپیما انجام می‌دهند را می‌بینیم:

  • انجام تعمیرو نگهداری هواپیما (شامل تعمیرات برنامه ریزی شده و اضطراری)
  • تعمیر ابزارآلات کاری (نظیر پله و ژنراتور تامین برق و …)
  • زدن سوخت (بنزین) به هواپیما قبل از پرواز
  • انجام بررسی قبل از پرواز(pref light Inspection)
  • انجام چک‌های بعد از پرواز (Post flight checks)
  • گزارش نویسی از رویدادهای هنگام کار به مسئولین مربوطه

تکنسین هواپیما چیست

مهارت‌های مورد نیاز تکنسین هواپیما :

مهارت حل مسئله :

هواپیما اگر در سالهای اولیه پرواز خود باشد و مدت زیادی از تاریخ تولید آن نگذشته باشد ، معمولا ایراد زیادی نخواهد داشت .اصطلاح رایجی که در مورد خودروی نو وجود دارد که می‌گویند فقط نیاز به تعویض آب و روغن دارد در مورد هواپیما نیز صدق می‌کند. اما اگر هواپیما زمان زیادی پرواز کرده باشد و فرسوده باشد (که در ایران رایج است) ایرادات زیادی را خواهد آورد. در این موارد نقش مهارت حل مسئله خود را نشان می‌دهد.

تکنسین تعمیرات هواپیما

مهارت‌های ارتباطی :

پرسنل تعمیر و نگهداری معمولا یا با یکدیگر ارتباط دارند و یا قبل از پرواز توسط هدست متصل به هواپیما با خلبان در ارتباط هستند . بنابراین تسلط به زبان انگلیسی و توانایی برقراری ارتباط به طور شفاف و سلیس اهمیت دارد.

مهارت توجه به جزئیات :

شغل تعمیر ونگهداری هواپیما یک شغل بسیار حساس می‌باشد و توجه به جزئیات نقش مهمی در این شغل دارد.کوچکترین خطایی ممکن است منجر به رویدادی شود که ایمنی پرواز را به خطر بیاندازد. بنابراین توجه به جزئیات و دقت در هنگام کار یک مهارت بسیار مهم مهندسین هواپیما می‌باشد.

توانایی کار در شیفت‌های بلند مدت :

طولانی شدن زمان کار نسبت به آنچه که برنامه ریزی شده است ، در شغل تعمیر و نگهداری هواپیما بسیار رایج است. زیرا گاهی اوقات مسئله ای بوجود می‌آید که برطرف کردن آن ساعت‌ها زمان می‌برد. بنابراین توانایی کار روی هواپیما برای مدت‌های طولانی یکی از مواردی است که قبل از انتخاب این شغل باید مد نظر قرار دهید.

تحصیل در رشته تعمیر ونگهداری هواپیما:

برای اینکه بخواهید در رشته تعمیر ونگهداری هواپیما یا رشته تکنسین هواپیما تحصیل کنید باید در یکی از دانشکده‌های ارائه دهنده این رشته ثبت نام کرده و دوره مربوط به این رشته را طی کنید. رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در واقع دو گرایش دارد:

گرایش تعمیر و نگهداری (B1) : دانشجویان در این رشته بیشتر درس‌های مربوط به بال و بدنه هواپیما و همچنین موتور هواپیما تمرکز دارند. دروس این رشته عبارتند از :

  • ریاضی
  • فیزیک
  • الکترونیک مقدماتی
  • سیستمهای الکتریکی
  • متریال ، مواد ، و ابزارآلات
  • ایرودینامیک ابتدایی
  • عوامل انسانی
  • قوانین هواپیمایی
  • موتور توربین گاز
  • دانشجویان این گرایش بعد از فارغ التحصیلی در آزمون‌های سازمان هواپیمایی کشوری شرکت کرده و یک کارت موسوم به کارت B1 دریافت می‌کنند . با داشتن این کارت شانس پذیرش شما در شرکت ‌های هواپیمایی افزایش می‌یابد.
شرایط استخدام تعمیر ونگهداری هواپیما

اویونیک هواپیمایی (B2): این رشته به طور تخصصی بر روی سیستم‌های اویونیکی هواپیما تمرکز دارد و تخصص دانشجویان این گرایش بیشتر بر روی سیستم‌های اکتریکی و اویونیکی خواهد بود. دروس این گرایش شبیه به دروس ذکر شده در مورد تعمیر و نگهداری می‌باشد بعلاوه اینکه درس سیستمهای الکتریکی و الکترونیکی به آن اضافه میگردد.

دانشگاه‌های دارای رشته تعمیر و نگهداری هواپیما:

در زیر چند نمونه از دانشگاه‌های دارای رشته تعمیر و نگهداری هواپیما و فعال در زمینه آموزش تکنسین هواپیما آورده شده است :

1-دانشکده صنعت هواپیمایی

2- دانشگاه علمی کاربردی ساها

3- دانشکده علوم هوایی سماپران

4-مرکز آموزش علمی-کاربردی علوم و فنون هوایی تهران

شهریه رشته تعمیر ونگهداری هواپیما چقدر است ؟

دوره تعمیر و نگهداری هواپیما معمولا در قالب کاردانی (4 نیم فصل تحصیلی) ارائه می‌شود. شهریه رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در سال 1399 در حدود 10 میلیون تومان جهت کل دوره می‌باشد.

شرایط استخدام تعمیر ونگهداری هواپیما:

بعد از گذراندن دوره تعمیر ونگهداری هواپیما باید به دنبال استخدام باشید. استخدام در رشته تعمیر و نگهداری مانند هر رشته دیگری مستلزم وقت گذاشتن و پیگیری کردن مستمر می‌باشد. سر زدن به شرکت‌ها به صورت حضوری ،پر کردم فرم‌های تقاضانامه به صورت آنلاین در سایت شرکت‌ها، یا عضویت در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با صنعت هواپیمایی می‌تواند خبر استخدام رو زودتر به گوش شما برساند. در ادامه در مورد حقوق تکنسین هواپیما مطالبی را نوشته ایم.

تعمیر و نگهداری هواپیما در کانادا

در آمد رشته تعمیر ونگهداری هواپیما:

آموزش تکنسین هواپیما یه دوره تخصصی به حساب می‌آید و بنابراین حقوق تکنسین هواپیما با توجه به تخصصی بودن این رشته، در حد مطلوبی قرار دارد . البته در ۵ سال اول تجربه کاری خود نباید انتظاری زیادی از دریافت حقوق بالایی داشته باشید. زیرا در ابتدای کار تجربه کافی ندارید و متخصص محسوب نمی‌شوید. بنابراین در 5 سال اول انتظاری برای دریافت حقوق مطلوب نداشته باشید و برای متخصص شدن تلاش کنید. حقوق افراد متخصص و با تجربه در این صنعت حدود دو برابر افراد کم تجربه می‌باشد.

در سال ۹۹ حقوق یک متخصص تعمیر و نگهداری هواپیما با ۵ سال سابقه حدود ۱۰ ملیون تومان در ماه می‌باشد. این حقوق از مقدارحقوق خلبان‌‌ها بسیار کمتر است اما در کل مبلغ قابل توجهی است.

شایان ذکر است رشته تعمیر ونگهداری دردانشگاه ارتش نیز ارائه می‌شود. حقوق مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما در ارتش جمهوری اسلامی به اندازه حقوق ذکر شده در بالا نمی‌باشد و از آن کمتر می‌باشد.

رشته تعمیر ونگهداری در خارج از ایران :

هواپیمایی یک رشته بین المللی محسوب می‌شود و در همه کشورهای دنیا به این رشته نیاز وجود دارد. برای مثال شغل تعمیر و نگهداری هواپیما در کانادا یکی از پر طرفدارترین رشته‌هاست. در اکثر کشورها به دلیل حساسیت این شغل ، شرکت‌ها برای بکارگیری نیروهای فنی و مهندسی شرایط سختی را قرار می‌دهند. یکی از آنها مورد تایید بودن مدارک تخصص از موسسه (EASA) می‌باشد. EASA همان موسسه ایمنی هوانوردی اروپا می‌باشد که قوانین منظمی جهت ارتقاء ایمنی هوانوردی اروپا و نیز سایر کشورها وضع می‌نماید.

با آرزوی موفقیت برای شما در رشته تعمیر ونگهداری هواپیما



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “تکنسین هواپیما کیست؟

  1. Mohammadullah Bashardust گفته:

    سلام محترم درباره ویرینگ برق هواپیما میخوام معلومات داشته باشم اما یک انجنیر برق میخواهد ماستری بگیرد در چند سال میتواند درین بخش ذکرشده تحصیل نماید با چقدر هزینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.