دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

هر چیزی که درباره رشته مهندسی برق باید بدانید

معرفی رشته برق
3/5 - (7 امتیاز)

شاید کم نباشند کسانی که به رشته مهندسی برق علاقه دارند و بدون تحقیق در مورد رشته برق این رشته را انتخاب می‌کنند. اما بعد از تحصیل در این رشته متوجه می‌شوند که دلیل انتخاب رشته برق، فقط تشویق دیگران بوده است و اصلا علاقه‌ای به رشته خود ندارند. پس این خیلی اهمیت دارد که شما قبل از انتخاب رشته همه چیز در مورد مهندسی برق را بدانید. در این صورت مزایا و معایب رشته مهندسی برق را متوجه می‌شوید و تصمیم عاقلانه‌تری می‌گیرید. در مقاله معرفی رشته برق به درس های رشته مهندسی برق، سرفصل دروس کارشناسی مهندسی برق ، بازار کار این رشته و موارد دیگر که به شناخت بهتر شما کمک می‌کند می‌پردازیم.


رشته مهندسی برق چیست؟

مهندسی برق زیرمجموعه‌ای از مهندسی است که به مطالعه و کاربردهای مرتبط با الکتریسیته، الکترومغناطیس و الکترونیک می پردازد. محور اصلی فعالیت‌های مهندسی برق، تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگر است. که البته این سیگنال ممکن است شکل موج ولتاژ، موج جریان یا ترکیب دیجیتالی یک بخش از اطلاعات باشد.

فراگیرتر شدن استفاده از انرژی الکتریکی و افزایش نیاز به انتقال و پردازش سریع‌تر اطلاعات، مهندسی برق را به یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین زمینه‌های مهندسی و صنعت تبدیل کرده‌است.


معرفی رشته برق

سرفصل دروس کارشناسی مهندسی برق

در مقطع کارشناسی، درس های رشته مهندسی برق در مجموع 142 واحد است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • دروس عمومی 22 واحد
  • دروس پایه 27 واحد
  • دروس اصلی 56 واحد
  • دروس اختیاری 15-18 واحد
  • و تمرکز بر یکی از گرایش‌ها با گذراندن 19-22 واحد

دانشجویان در هر گرایش که باشند، باید دروس پایه، عمومی و اصلی را بگذرانند و تنها در دروس مربوط به گرایش خود با هم تفاوت دارند. سرفصل دروس کارشناسی مهندسی برق دانشگاه تهران، که یکی از دانشگاه‌های برتر است، برای شما در فایل زیر گذاشته شده است. در این فایل، دروس اختیاری، عمومی، پایه، تخصصی مربوط به گرایش قدرت، کنترل، بیوالکتریک، مخابرات و… وجود دارد.

برای دانلود سرفصل دروس کارشناسی مهندسی برق دانشگاه تهران اینجا کلیک کنید.


البته درس های رشته مهندسی برق شاید در همه دانشگاه‌ها یکسان نباشد، ولی تقریبا همه دانشگاه‌های دولتی همین چارت درسی را دارند. اما ممکن است در دروس اختیاری یا دروس گرایش‌ها تفاوت اندکی وجود داشته باشد. شما می‌توانید درس های رشته مهندسی برق را درسایت دانشگاه مورد نظر خود نیز، پیدا کنید.


کدام یک از درس های رشته مهندسی برق مهم‌ترهستند؟

از بین درس های رشته مهندسی برق ، تعدادی از دروس اهمیت بیشتری دارند. البته به این معنا نیست که باقی دروس مهم نیستند. در جدول زیر دروسی که در هر ترم اهمیت دارند، آورده شده است.

درس های رشته مهندسی برق

درس های مهم رشته مهندسی برق

ترم اول

ریاضی 1

برنامه نویسی

ترم دوم

 فیزیک 2

معادلات دیفرانسیل

ریاضی 2

آمار احتمالات

ترم سوم

 مدار 1 

ریاضیات مهندسی

ترم چهارم

 الکترونیک 1

ماشین‌های الکتریکی 1 

 تجزیه و تحلیل سیگنال‌ها و سیستم‌ها

ترم پنجم

 الکترونیک 2

ماشین‌های الکتریکی 2

 سیستم‌های کنترل خطی

مخابرات 1

از ترم ششم به بعد با توجه به هر گرایش، دروسی که اهمیت بیشتری دارند متفاوت است که در جدول زیر، نوشته شده است.


ترم ششم، هفتم و هشتم

گرایش الکترونیک

الکترونیک 3

تکنیک پالس

معماری کامپیوتر

مدارهای مخابراتی 

تکنیک پالس

اصول میکروپروسسورها

گرایش مخابرات

 میدان و امواج

آنتن

فیلترها و سنترها

مخابرات 2 (مخابرات دیجیتال)

ماکروویو

مدارهای مخابراتی

گرایش قدرت

ماشین‌های الکتریکی 3

بررسی سیستم‌های قدرت 2

عایق‌ها و فشار قوی

الکترونیک صنعتی

اصول میکروکنترلرها

رله و حفاظت

گرایش کنترل

تحقیق در عملیات

جبر خطی

الکترونیک صنعتی

سیستم‌های کنترل دیجیتال و غیر خطی

ابزار دقیق

اتوماسیون صنعتی

سیستم‌های کنترل پیشرفته


تمام دروسی که گفته شد اهمیت خاص خود را دارند. برای مثال دروسی که از ترم 5 به بعد، گفته شد در بازار کار اهمیت بیشتری دارند. اما دروسی که تا ترم 5 اخذ می‌شود، شاید بتوان گفت بیشتر برای قوی کردن پایه و فهم مطالب پایه‌ای در این رشته است.


رشته مهندسی برق چه گرایش‌هایی دارد؟

در سال‌های گذشته مهندسی برق گرایش‌های بیشتری داشت که به دلیل گسترده بودن آن‌ها از گرایش اصلی جدا شدند. مهندسی پزشکی هم جزو همین مورد است. اما به طور کلی، رشته برق در کارشناسی ۴ گرایش اصلی زیر را دارد (همانطور که در قسمت درس های رشته مهندسی برق گفته شد). در ادامه هر کدام را به طور مختصر توضیح می‌دهیم.

  • برق الکترونیک
  • برق مخابرات
  • برق قدرت
  • برق کنترل

معرفی گرایش الکترونیک

گرایش‌ الکترونیک‌ به‌ دو زیربخش‌ عمده‌ تقسیم‌ می‌شود.

  1. بخش‌ اول‌ میکروالکترونیک‌ است‌ که‌ شامل‌ علم‌ مواد، فیزیک‌ الکترونیک‌، طراحی‌ و ساخت‌ قطعات‌ از ساده‌ترین‌ تا پیچیده‌ترین‌ آنها است‌.
  2. بخش‌ دوم‌ نیز مدار و سیستم‌ نامیده‌ می‌شود و هدف‌ آن‌ طراحی‌ و ساخت‌ سیستم‌ها و تجهیزات‌ الکترونیکی‌ با استفاده‌ از قطعات‌ ساخته‌ شده‌ توسط‌ متخصصان‌ میکروالکترونیک‌ می‌باشد.
مزایا و معایب رشته مهندسی برق

برای مثال یک سیستم گیرنده رادیو نمونه‌ای از کنار هم قرار دادن قطعات مختلف الکترونیکی برای دریافت موج ارسال شده از سوی فرستنده به گیرنده است؛ یعنی یک سیستم فرستنده و گیرنده برای کار، هم به قطعات الکترونیکی و هم به سیستم‌های متشکل از قطعات الکترونیکی نیاز دارد.

دلیل نامگذاری این گرایش چیست؟

خیلی از مباحثی که در گرایش الکترونیک وجود دارد، مربوط به حرکت الکترون‌ها است و می‌توان گفت این مورد دلیل نامگذاری گرایش الکترونیک است.


یک مهندس الکترونیک چه می‌کند؟

مهندسین کنترل و مخابرات به طراحی یک قطعه به صورت سیستمی می‌پردازند. در ادامه کار آن‌ها، این وظیفه مهندسان الکترونیک است که پس از طراحی به صورت مداری و شبیه‌سازی آن، وارد مرحله ساخت شوند. پس آشنایی با نرم افزارهای تخصصی این رشته در گرایش الکترونیک اهمیت دارد.


معرفی گرایش مخابرات

هدف اصلی در این گرایش، بررسی سیستم‌های مخابراتی به صورت سیستمی و مغناطیسی است و  نحوه مخابره و انتقال اطلاعات در سیستم‌های مخابراتی بررسی می‌شوند. گرایش مخابرات خود، 3 زیرگرایش‌ متفاوت دارد که شامل:

  • مخابرات میدان
  • مخابرات سیستم
  • مخابرات-رمزنگاری

می‌شود و هر کدام به ترتیب با امواج الکترومغناطیس، سیستم‌های فرستنده و گیرنده به صورت سیستمی و امنیت اطلاعات سر و کار دارد.

گرایش میدان

در گرایش‌ میدان‌، شما‌ با مفاهیم‌ میدان‌های‌ مغناطیسی‌، امواج‌، ماکروویو، آنتن‌ و … آشنا می‌شوید. برای مثال برای انتقال سیگنال از یک ایستگاه تلویزیونی به گیرندگان، باید این سیگنال از طریق آنتن‌هاییبه صورت امواج منتشر شود. سپس در طرف گیرنده (آنتن‌های خانگی) باید این امواج را از فضا دریافت کنند.سپس از طریق دستگاه تلویزیون این امواج به امواج صوت و تصویر تبدیل می‌شود.


گرایش سیستم

در این گرایش، چگونگی تبدیل‌ سیگنال‌ها از شکلی‌ به‌ شکل‌ دیگر اهمیت دارد. در منازل نیز دستگاه تلویزیون یا رادیو شامل انواع سیستم‌های مخابراتی است که این سیستم سینگال‌های دریافتی از آنتن را تبدیل به سینگال صوت و تصویر می‌کند.

برای مثال در همان سیستم تلویزیونی، برای انتقال سیگنالی از اتاق تولید به آنتن، احتیاج به دستگاه فرستنده است. این دستگاه ترکیبی از قطعات الکترونیک بوده و به شیوه‌ای طراحی شده است که، می‌تواند سیگنال تولیدی در آن محیط را به صورتی در‌آورد که به وسیله آنتن‌های فرستنده قابل ارسال باشد.


وظیفه یک مهندس مخابرات

مهندس مخابرات عموما روی ارسال و دریافت اطلاعات تحقیق، و سیستم‌های مورد نیاز خود را طراحی می‌کند.


معرفی گرایش قدرت

در گرایش قدرت، سیستم‌های انتقال و توزیع بررسی می‌شود. در واقع در این گرایش  یعنی؛ کارکردن با قسمتی از برق که قدرت بالایی دارد مثل ولتاژ و جریان بالا. بنابراین یک مهندس قدرت باید نحوه انتقال و توزیع برق از منبع نیروگاه‌ها به سایر نقاط را بداند.

هدف‌ اصلی‌ مهندسین‌ این‌ گرایش‌، تولید برق‌ در نیروگاه‌ها، انتقال‌ برق‌ از طریق‌ خطوط‌ انتقال‌ و توزیع‌ آن‌ در شبکه‌های‌ شهری‌ و در نهایت‌ توزیع‌ آن‌ برای‌ مصارف‌ خانگی‌ و کارخانجات‌ است‌. بنابراین‌ یک‌ مهندس‌ قدرت‌ باید به‌ روش‌های‌ مختلف‌ تولید برق‌، خطوط‌ انتقال‌ نیرو و سیستم‌های‌ توزیع‌ آشنا باشد.

همه چیز در مورد مهندسی برق

معرفی گرایش کنترل

نحوه کنترل سیستم‌ها بحث مهمی در گرایش کنترل است. در واقع تمام سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی به یک قسمت کنترلی نیاز دارند که این، از مهم‌ترین بخش یک سیستم است. این گرایش تا حد زیادی با ریاضیات سرو کار دارد و می ‌شود گفت از برق کمی فاصله گرفته است. علاوه بر دانش ریاضی خوب، تسلط بر نرم افزارهایی مثل متلب هم ، برای موفقیت در این رشته، نیاز است. زیرا طراحی سیستم‌ها به کمک آن انجام می‌شود.

هدف‌ این‌ علم‌، کنترل‌ خروجی‌های‌ یک‌ سیستم‌ بر مبنای‌ ورودی‌های‌ آن‌ و با توجه‌ به‌ شرایط‌ ویژه‌ و نکات‌ مورد نظر طراحی‌ آن‌ سیستم‌ است. علم‌ کنترل‌ فقط‌ در مهندسی برق‌ مورد استفاده‌ قرار نمی‌گیرد بلکه‌ در شاخه‌های‌ دیگری‌ از علوم‌ مهندسی هم کاربرد دارد.

بازار کار مهندسی برق

وظیفه یک مهندس کنترل چیست؟

در گرایش کنترل، مهندسان برق سیستم‌هایی را طراحی می‌کنند که بتواند یک سیستم برقی را کنترل کند و با توج به شرایط و نیاز سیستم الکتریکی و الکترونیکی، پایدار یا ناپایدار بکاند. البته تسلط کافی در زمینه ریاضیات، اهمیت خود را در این گرایش به خوبی نشان می‌دهد. به طور کلی هدف‌ مهندسی کنترل‌، طراحی‌ سیستمی‌ است‌ که‌ بتواند عملکرد یک‌ دستگاه‌ را در حد مطلوب‌ حفظ‌ کند. خودکار کردن‌ یا اتوماتیک‌ کردن‌ خط‌ تولید، یکی‌ دیگر از فعالیت‌های‌ مهندسی کنترل‌ است‌.


بهترین گرایش مهندسی برق کدام است؟

این گرایش‌ها در مقطع لیسانس فرق زیادی ندارند و هر گرایش با دیگری فقط در 30 واحد یا کمتر متفاوت است. حتی تعدادی از فارغ التحصیلان مهندسی برق در بازار کار جذب گرایش های دیگر این رشته می شوند.

تعدادی از دانشجویانی که در این رشته فارغ التحصیل شده‌اند، می‌گویند که گرایش مخابرات بهترین گرایش مهندسی برق است؛ چون بازار کار بیشتری دارد. الآن هم که عصر ارتباطات است و مردم برای برقرار کردن ارتباط با بقیه از طریق تلفن همراه و اینترنت پول می‌دهند. که این پولی که از طرف آن‌ها پرداخته می‌شود، فرصت شغلی برای مهندسین این گرایش فراهم می‌کند.

اما به طور کلی، همه این‌ها شاید صرفا نظرات شخصی باشد. برای مثال کسی که در گرایش کنترل موفق است، آن را بهترین گرایش مهندسی برق می‌داند. توجه کنید که میزان علاقه به آن گرایش، میزان موفقیت و پارامترهای دیگر می‌توانند روی شمردن یک گرایش به عنوان بهترین گرایش مهندسی برق اثر بگذارد.


بازار کار مهندسی برق چگونه است؟

بازار کار برای مهندسی برق تا حد زیادی به گرایش او بستگی دارد. برای مثال؛ فارغ التحصیل گرایش کنترل در مقایسه با سایر گرایش‌ها از موقعیت شغلی بهتری برخوردار هستند. چون که در اکثر شرکت‌ها به مهندس کنترل، برای طراحی، نظارت و کنترل سیستم‌های خود نیاز دارند.

 همچنین فارغ التحصیلان گرایش مخابرات، می‌توانند در شرکت‌هایی که دارای قسمت‌های مخابراتی هستند، مشغول به فعالیت شوند. مثل سازمان صدا و سیما.

بهترین گرایش مهندسی برق

گرایش الکترونیک، که فارغ التحصیلان این گرایش می‌توانند در شرکت‌هایی که در زمینه طراحی بردهای الکترونیکی و برنامه‌نویسی فعالیت دارند، مشغول به کار شوند.

و در نهایت، بازار کار مهندسی برق گرایش قدرت می‌تواند در سازمان‌هایی مثل؛ نیروگاه‌های برق، وزارت نیرو، شرکت‌ها، کارخانه‌ها‌‌، موسسات دولتی و خصوصی (نیروگاه، پست برق، شرکت مهندسین مشاور، شرکت پیمانکاری و …) استخدام شود.


یک مهندس برق چه وظایفی بر عهده دارد؟

در قسمت قبل بازار کار مهندسی برق گفته شد. در این قسمت وظایف مهندسان برق شرح داده می‌شود. کار یک مهندس برق تحقیق، طراحی و توسعه ابزار و تجهیزات الکترونیکی در صنایع مختلف است، مانند :

  • مخابرات و ارتباطات:  موبایل، رادیو، تلویزیون و ارتباطات ماهواره‌ای
  • ارتباطات داده ای: کامپیوتر خانگی، لپ تاپ، کامپیوتر و ماشین‌های خودپرداز بانک‌ها
  • پژوهش‌های علمی: آکوستیک، اپتیک، فیزیک و فناوری نانو          
  • وسایل پزشکی: دستگاه‌های پزشکی و آزمایشگاهی
  • نظامی: ارتباطات، ناوبری و سیستم تسلیحاتی
  • هوا و فضا: رادار، سیستم‌های هوانوردی و ارتباطی
  • حمل و نقل: سیستم‌های الکترونیکی خودرو، سیستم‌های رد یابی و مسافت سنج
  • لوازم خانگی: اعم از وسایل آشپزخانه تا اتاق پذیرایی
  • ساخت و تولید: ماشین آلات صنعتی و کنترل کننده‌های منطقی قابل برنامه ریزی

سایر موقعیت‌های شغلی مهندس برق

همه چیز درباره مهندسی برق


مهندس برق معمولا با گروهی از مهندسان و تکنسین‌های مختلف روی پروژه کار می کند. بنابراین وظایف یک مهندس برق در یک پروژه را می توان به شرح زیر بیان کرد :

  • بررسی کاربردی بودن و قابل استفاده بودن جدیدترین تکنولوژی و نوآوری حوزه برق و الکترونیک
  • طراحی اجزا، نرم افزار، محصولات و سیستم الکترونیکی برای کاربردهای تجاری، صنعتی، پزشکی، نظامی و علمی
  • تست نمونه‌های آزمایشگاهی و تجزیه و تحلیل داده
  • تهیه برنامه فنی و عملی با استفاده از نرم افزارهای طراحی و مهندسی کامپیوتری
  • تخمین هزینه و نیروی انسانی مورد نیاز و انجام زمان بندی پروژه
  • هماهنگی فعالیت تکنسین‌ها و کارگران
  • برنامه ریزی و نظارت بر برنامه بازرسی، تعمیر و نگهداری

پس تا این بخش، متوجه شدید که حوزه کاری مهندسین برق می‌تواند چه قدر متفاوت باشد و با توجه به علاقه و توانمندی خود می‌توانند در زمینه موردنظر خود مشغول به کار شوند. البته دوره‌هایی هم خارج از دانش


رشته مهندسی برق مناسب چه کسانی نیست؟

پیش نیاز این رشته داشتن تسلط کافی بر دروس محاسباتی مثل ریاضی و فیزیک است. کسانی که این رشته را انتخاب می‌کنند باید هوش محاسباتی بالایی داشته باشند. علاوه بر آن، مهندسی برق یکی از سخت‌ترین رشته‌های دانشگاه است پس برای موفق بودن در آن، باید تلاش زیادی کنید. اگر شما این ویژگی‌ها را در خود نمی‌بینید، شاید رشته مهندسی برق برای شما مناسب نباشد.


برای تحصیل در رشته برق چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی لازم است؟

در قسمت قبل گفتیم که این رشته مناسب چه کسانی نیست، اما حالا می‌خواهیم ببینم که چه کسانی در این رشته موفقتذ هستند و لازمه این موفقیت چه مهارت‌های است؟!

این رشته هم مثل خیلی از رشته های دیگر مهندسی بر اساس مفاهیم فیزیکی و ریاضیات پابرجا است و هر چه مفاهیم بهتر درک شده باشد فرد خبره تر خواهد بود. گرایش الکترونیک وابستگی زیادی به فیزیک خصوصا فیزیک الکترونیک و فیزیک نیمه هادی ها دارد.

در گرایش مخابرات هم درس فیزیک خیلی مهم است چون زیرا دروس اصلی مخصوصا در شاخه میدان شامل الکترومغناطیس و امواج است. داشتن ضریب هوشی بالا و تسلط کافی بر ریاضیات، فیزیک و زبان خارجی برای تحصیل در این رشته خیلی مهم است. 

کسی که در این رشته تحصیل می کند باید ذهنی خلاق و تحلیل گر داشته باشد و به کار با وسایل برقی علاقه داشته باشد چون بعضی دانشجویان هستند که در ریاضی و فیزیک قوی هستند اما در کارهای عملی نمی توانند از پس خیلی از وظایف برآیند. این گونه دانشجویان برای رشته های مهندسی مناسب نیستند و بهتر است رشته های ذهنی و انتزاعی مثل ریاضی یا فیزیک را انتخاب کنند.


کدام دانشگاه‌ها رشته مهندسی برق را دارند؟

آیا رشته مهندسی برق سخت است

در جدول زیر لیست تعدادی از دانشگاه‌های دولتی که در رشته برق پذیرش دارند آورده شده است. البته الآن خیلی از دانشگاه‌های آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور در نوبت دوم هم دانشجومی‌پذیرند. ظرفیت هردانشگاه برای این رشته با هم متفاوت است و هر سال ممکن است نسبت به سال قبل، تغییرات جزئی داشته باشد. بهتر است ظرفیت هر دانشگاه را در دفترچه انتخاب رشته همان سال بررسی کنید.


دانشگاه آیت اله بروجردی – بروجرد
دانشگاه اراک
دانشگاه اردکان
دانشگاه ارومیه
دانشگاه ارومیه (محل تحصیل دانشکده فنی خوی)
دانشگاه اصفهان
دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران)
دانشگاه ایلام
دانشگاه بجنورد
دانشگاه بناب
دانشگاه بوعلی سینا – همدان
دانشگاه بیرجند
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) – قزوین
دانشگاه تبریز
دانشگاه تخصصی فنّاوری های نوین آمل
دانشگاه تربت حیدریه
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی – تهران (رشته های آزاد)
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی – تهران (رشته های دارای تعهد به آموزش و پرورش)
دانشگاه تفرش
دانشگاه تهران
دانشگاه جیرفت
دانشگاه حکیم سبزواری – سبزوار
دانشگاه خلیج فارس – بوشهر
دانشگاه دامغان
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
دانشگاه رازی – کرمانشاه
دانشگاه زابل
دانشگاه زنجان 
دانشگاه سلمان فارسی – کازرون
دانشگاه سمنان 
دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان
دانشگاه شاهد – تهران
دانشگاه شاهرود 
دانشگاه شهرکرد 
دانشگاه شهید باهنر – کرمان
دانشگاه شهید بهشتی – تهران
دانشگاه شهید چمران – اهواز
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان – تبریز
دانشگاه شیراز
دانشگاه صنعت نفت (محل تحصیل اهواز)
دانشگاه صنعتی اراک 
دانشگاه صنعتی ارومیه
دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران
دانشگاه صنعتی بابل
دانشگاه صنعتی جندی شاپور – دزفول
دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) – بهبهان
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – تهران
دانشگاه صنعتی سهند – تبریز
دانشگاه صنعتی سیرجان
دانشگاه صنعتی شریف – تهران
دانشگاه صنعتی شیراز
دانشگاه صنعتی قم
دانشگاه صنعتی کرمانشاه
دانشگاه صنعتی مالک اشتر (محل تحصیل اصفهان – شاهین شهر) *
دانشگاه صنعتی هویزه – سوسنگرد (ویژه برادران)
دانشگاه علم و صنعت ایران – تهران
دانشگاه علم و فنّاوری مازندران – بهشهر
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فسا
دانشگاه قم
دانشگاه کاشان
دانشگاه کردستان – سنندج
دانشگاه گلستان – گرگان
دانشگاه گلستان – گرگان (محل تحصیل دانشکده فنی ومهندسی علی آباد کتول)
دانشگاه گیلان – رشت
دانشگاه لرستان – خرم آباد
دانشگاه مازندران – بابلسر
دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل
دانشگاه ملایر
دانشگاه مهندسی فن آوری های نوین – قوچان
دانشگاه نیشابور
دانشگاه ولایت – ایرانشهر
دانشگاه ولی عصر (عج) – رفسنجان
دانشگاه هرمزگان – بندرعباس
دانشگاه یاسوج
دانشگاه یزد
دانشکده فنی و حرفه ای دختران تهران – دکتر شریعتی
دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان

آیا امکان ادامه تحصیل رشته برق در خارج از کشور هست؟

اگر هدف شما از ادامه تحصیل، اپلای کردن است باید بدانید که بسیاری از دانشجویان، برای ادامه تحصیل در رشته برق به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و شرایط برای ادامه تحصیل این رشته مهیا است. برای مثال بازار کار مهندسی برق در کشور کانادا، آلمان و آمریکا آینده درخشانی دارد.

البته شرایط مهاجرت و همچنین نحوه بورسیه و پذیرش دانشگاه‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است. ازآن‌جایی که هدف این مقاله بیشتر معرفی رشته برق است، شما می‌توانیداطلاعات دقیق‌تر را از سایت‌های مربوط به اپلای و مهاجرت پیدا کنید.


برترین دانشگاه‌های دنیا در رشته مهندسی برق

شاید شما بخواهید بدانید کدام دانشگاه‌ها در رشته برق بهترین هستند. طبق نظام رتبه‌بندی QS که در سال 2019 انجام شد، دانشگاه‌های برتر رتبه بندی شد که در لیست زیر فهرست آن را برای شما آوردیم:

رتبهنام دانشگاه
1Massachusetts Institute of Technology (MIT)
2Stanford University
3ETH Zurich
4University of California
5University of Cambridge
6Nanyang Technological University
7Harvard University
8Imperial College London
9EPFL
10National University of Singapore
11University of Oxford
12Tsinghua University
13University of California, Los Angeles
14Georgia Institute of Technology
15California Institute of Technology
16Carnegie Mellon University
17The University of Tokyo
18University of Toronto
19KTH Royal Institute of Technology
20KAIST & Technical University of Munich*

پاسخ پرسش‌های متداول شما درباره رشته برق

در ادامه معرفی رشته برق ، سوالاتی را ذکر کردیم که ممکن است پرسش شما باشد. سعی کردیم همه چیز درباره مهندسی برق رادر این مقاله بگوییم، اگر سوال شما در بین سوالات زیر نبود، می‌توانید سوال خود را برای ما بنویسید.

تحقیق در مورد رشته برق

1. آیا امکان ادامه تحصیل در ایران برای رشته مهندسی برق وجود دارد؟

بله. مهندسی برق در ایران یکی از قدیمی‌ترین رشته‌ها است که در دانشگاه‌های دولتی، آزاد و غیردولتی در این رشته پذیرش دانشجو دارند. بعد از تحصیل در مقطع کارشناسی، امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ایران نیز وجود دارد.

2. آیا بازار کار برای رشته برق اشباع شده است؟

شاید بتوان گفت طی سال‌های اخیر، پذیرش دانشجویان در رشته برق زیاد بوده و تا حدی این رشته به سمت اشباع شدن رفته است یا حتی فرصت شغلی هم برای فارغ التحصیلان محدود شده باشد. اما شرکت‌های زیادی به مهندسان برق نیاز دارند. به دلیل سختی رشته برق، تمایل به رشته‌های دیگر بیشتر شده است و انتظار می‌رود تا چندین سال دیگر، شرایط برای مهندسان برق بهتر شود.
البته این نکته را در نظر بگیرید که یک مهندس با مهارت هیچ وقت بیکار نمی‌ماند.

3. آیا امکان ادامه تحصیل از رشته برق به سایر رشته‌ها در مقطع ارشد وجود دارد؟

مهندس برقی که در یکی از چهار گرایش گفته شده، فارغ التحصیل شده است، می‌تواند در یکی از همین گرایش‌ها یا رشته‌ای که برق زیر مجموعه‌ای برای آن تعریف شده، ادامه تحصیل دهد. مثل:
برق- الکترونیک
برق- قدرت
برق- مخابرات (شامل گرایش‌های: میدان، سیستم، موج، رمز، مایکرونوری)
برق- کنترل
مهندسی پزشکی (گرایش بیوالکتریک)
مهندسی هسته‌ای (دو گرایش مهندسی راکتور و مهندسی پرتو پزشکی)
مهندسی کامپیوتر (معماری کامپیوتر، هوش مصنوعی و رباتیک)

4. آیا رشته مهندسی برق سخت است؟

تا این قسمت از مطلب قطعا شما متوجه شدید که با انتخاب رشته برق به عنوان رشته تحصیلی خود، قرار نیست مسیر راحتی را طی کنید و این رشته سخت‌ترین رشته‌ در دوره کارشناسی است.

5. آیا این رشته برای خانم‌ها مناسب است؟

شما به عنوان یک خانم، باید روحیات خود را به خوبی بشناسید و با مطالبی که در این مقاله گفته شد، تصمیم بگیرید که این رشته مناسب شما هست یا نه.
و بیشتر از اینکه به مناسب بودن رشته برق برای خانم‌ها فکرکنید، به توانایی‌ها و هوش و استعداد خود تکیه کنید تا تصمیم بهتری بگیرید.

6. معایب رشته مهندسی برق چیست؟

هر رشته مزایا و معایبی دارد. رشته برق هم از این حالت مستثنی نیست. شاید عیب بزرگ این رشته این باشد که به هیچ وجه جای اشتباه و خطا ندارد. زیرا فشار برق قوی ممکن است خسارت جانی و مالی زیادی به بار آورد.

تحقیق در مورد رشته برق قبل از انتخاب رشته باید به درستی انجام شود. شاید خیلی‌ها تصور کنند که مهندسی برق بهترین رشته است. اما شما باید همه چیز در مورد مهندسی برق را به طور کامل بدانید. ازگرایش‌های این رشته گرفته تا سرفصل دروس. در صورت امکان هم صحبت با افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند به شما کمک می‌کند. فقط در این صورت است که انتخابی آگاهانه خواهید داشت.


امیدوارم پس از مطالعه این مطلب، دید خوبی نسبت به رشته مهندسی برق پیدا کرده باشید. شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را نیز برای ما ارسال کنید.

(مطالب مرتبط: پس از خواند این مطلب پیشنهاد می‌کنم مقاله مربوط به معرفی رشته مواد و متالورژی و رشته مکانیک را در سایت کارنکن ببینید.)



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “هر چیزی که درباره رشته مهندسی برق باید بدانید

  1. اشتراک‌ها: بهترین رشته‌ های ریاضی برای خانم ها - 6 رشته ی پردرآمد ریاضی برای خانم ها را بشناسید

  2. سید رضا گفته:

    همیشه گرایشهای مختلف مهندسی برق و حوزه کاریشون واسم سوال بود اما امروز با خوندن این مقاله واسم روشن شدن. البته نمیدونم چرا هیچ وقت دوست نداشتم مهندس برق بشم با اینکه رشته خیلی بزرگ و معروفیه. الان با خوندن این مقاله و درسهای این رشته و …خداروشکر میکنم که مهندس برق نشدم و رفتم یه رشته دیگه ☻☺ برق کار من نبود 😉
    سپاس فراوان بابت معرفی کامل این رشته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.