دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چطور گرامر زبان انگلیسی از پایه تا پیشرفته را یاد بگیریم؟

Rate this post

با گسترده‌شدن نقش اینترنت در زندگی روزمره و جهانی‌شدن ارتباطات، یادگیری گرامر زبان انگلیسی برای کار و یا برای تحصیل و مهاجرت به مسئلۀ مهمی بدل شده است. اموزش گرامر انگلیسی از پایه تا پیشرفته رایگان واقعاً ممکن است؟ چگونه گرامر انگلیسی از صفر تا صد را یاد بگیریم؟ در این مطلب سعی کردیم تا بهترین راهکارها و منابع آموزش گرامر زبان انگلیسی از پایه تا پیشرفته را به شما معرفی کنیم.

افسانۀ یادگیری گرامر در ده روز

بگذارید خیالتان را راحت کنم… هیچ راه میانبری وجود ندارد!

 یادگیری هر مهارتی به تمرین مداوم در طول زمان نیاز دارد. گرامر زبان هم از این قاعده مستثنی نیست. اما آیا واقعاً نمی‌شود هیچ کاری برای کمتر کردن دورۀ یادگیری کرد؟

البته که می‌شود. بیایید بهترین منابع و راهکار‌ها برای یادگیری مفهومی و سریع‌تر گرامر را با هم مرور کنیم.

فهرست مطلب:

بخش اول: راهکارها

ابتدا از کم شروع کنید و کم‌کم مقدار مطالعۀ خود را افزایش دهید. همه‌چیز درست مانند ورزش‌کردن است. اگر روز اول چندین ساعت با وزنه‌های سنگین کلنجار بروید، آیا نتیجه، گرفتگی عضلات و کنار گذاشته شدن ورزش نخواهد بود؟

اگر نمی‌توانید تمرکز کنید و مدام حواستان پرت می‌شود، می‌توانید از تکنیک پومودورو استفاده کنید. ویدئوی زیر این تکنیک را به خوبی توضیح می‌دهد.

تکرار تکرار تکرار!

“امروز این مبحث را می‌خوانم و تمرین‌هایش را هم حل می‌کنم” و بعد هم یک حس رضایت و خوشحالی؟ متأسفم، اما فکر نمی‌کنم این خوشحالی عمر طولانی‌ای داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهند پنجاه درصد از اطلاعات جدیدی که به مغز می‌دهیم تا یک ساعت بعد از اتمام مطالعه از حافظۀ ما پاک خواهند شد. کاش این پایان همه‌چیز بود، اما بعد از یک روز تا هفتاد درصد مطالب را فراموش خواهیم کرد. نمودار زیر منحنی فراموشی را نشان می‌دهد.

منحنی فراموشی و تأثیر تکرار بر یادگیری گرامر زبان انگلیسی

اما معلوم است که ما نمی‌خواهیم چیزی را فراموش کنیم. راه‌حل ما یک کلمۀ جادویی است: تکرار. ساعات یادگیری خود را در هفته پخش کنید. تمام یک مطلب را در یک روز نخوانید. بگذارید مطلب آرام آرام به خورد مغزتان برود. با همین تکنیک ساده از دور باطلی که در آن گرفتار شدید نجات پیدا می‌کنید.

بیشتر بخوانید: نقشه راه یادگیری زبان انگلیسی

تبدیل یادگیری به سرگرمی

فکر می‌کنم همه هم‌نظر باشیم که یادگیری گرامر آنچنان فعالیت سرگرم‌کننده‌ای به نظر نمی‌رسد، اما چاره‌ای نیست. تا زمانی که شما پروسۀ یادگیری را سرگرمکننده ببینید، یادگیری آن مطلب گارانتی شده است. سعی کنید روش‌های مختلف را با هم ترکیب کنید. دراین‌صورت فرایند یادگیری خسته‌کننده نمی‌شود. یا اگر فقط می‌خواهید از یک منبع استفاده کنید، کتاب و یا منابع آنلاینی را انتخاب کنید که واقعاً از آن‌ها لذت می‌برید.

استفاده از نکات گرامری‌ جدیدی که یاد می‌گیرید به شما کمک می‌کند آن‌ها را حفظ کنید. پس توصیه می‌کنیم که حتماً تمرین کنید. سایت‌ها و کتاب‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند گزینه‌های خوبی برای تمرین بیشتر هستند.

قورباغه را قورت دهید

به نقل از کتاب “قورباغه‌ات را قورت بده” اثر برایان تریسی، “اگر باید قورباغه زنده‌ای را بخوری هیچ فایده‌ای ندارد که مدت زیادی بنشینی و به آن نگاه کنی”. اگر قرار است که گرامر را یاد بگیرید فقط شروع به انجام دادنش کنید.

لطفاً برای یادگیری زبان سراغ منابع فارسی نروید. منابع زبان‌اصلی با ساده‌ترین جملات برای استفادۀ راحت‌تر زبان‌آموزان خارجی نوشته شده‌اند و دلیل استقبالی که در سرتاسر دنیا از این منابع می‌شود همین مسئله است. اگر تابه‌حال از منابع زبان اصلی استفاده نکرده‌اید، نترسید. به خودتان اعتماد کنید و از منابع انگلیسی استفاده کنید.

بخش دوم: منابع

از کجا شروع کنیم؟

از آنجایی که باید منابع مناسب با سطح دانش گرامر خودتان را انتخاب کنید قدم اول آزمون تعیین سطح است. شما می‌توانید از سایت‌های بی‌شماری که این تست‌ها را ارائه می‌کنند استفاده کنید و سطح گرامر خود را بسنجید. یکی از سایت‌های معتبری که می‌توانید برای تعیین‌سطح رایگان به آن مراجعه کنید، سایت BritishCouncil است.

کتاب‌ها

کتاب‌هایی که در زیر معرفی شده‌اند، از پر‌استفاده‌ترین کتاب‌ها برای آموزش گرامر در سطح جهان هستند. برای اموزش گرامر انگلیسی از پایه تا پیشرفته pdf و یا نسخۀ فیزیکی تفاوتی با هم ندارند. شما می‌توانید نسخۀ فیزیکی این کتاب‌ها را از فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنید و یا نسخه‌های الکترونیکی آن‌ها را از اینترنت دانلود کنید. فراموش نکنید که قبل از تهیۀ کتاب از سطح گرامر خود و لهجه‌ای که می‌خواهید با آن آموزش ببینید اطمینان حاصل کنید.

1- کتاب grammar in use

کتاب grammar in use نوشتۀ Raymond Murphy پرفروش‌ترین کتاب آموزش گرامر در سطح جهان است. این کتاب از ساختاری استاندارد پیروی می‌کند به طوری که هر بخش با توضیحات قابل فهم و مثال‌های زیاد شروع شده و به دنبال آن تعداد زیادی تمرین برای تثبیت مطلب در ذهن آورده می‌شود. پاسخ تمامی این تمرینات در انتهای کتاب آورده شده است. اگر دنبال منبعی برای آموزش گرامر زبان انگلیسی با مثال هستید، این کتاب گزینۀ مناسبی برای شماست.

یک سی‌دی همراه با کتاب ارائه می‌شود که محتویات آن تمرینات بیشتر برای تسلط زبان‌آموز به سرفصل‌ها است. این کتاب با هر دو لهجۀ امریکن و بریتیش و همچنین در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته در فروشگاه‌ها موجود است که آموزش گرامر زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته را پوشش می‌دهند. دقت کنید و کتاب را بر اساس لهجه و سطح مورد نظر خودتان تهیه‌ کنید. این کتاب یکی از بهترین کتاب‌هایی است که می‌توانید به عنوان منبع برای آزمون‌های استاندارد از آن استفاده کنید.

کتاب grammar in use یکی از بهترین منابع برای آموزش گرامر زبان انگلیسی از پایه تا پیشرفته

روش ایده‌آل و مؤثر برای استفاده از این کتاب شروع کردن از اول کتاب و پیشروی درس به درس نیست. باید از این کتاب به عنوان یک کتاب مرجع برای پاسخ‌دادن به سوالات و مشکلات گرامری خودتان استفاده کنید. در آخرین نسخه از این کتاب یک قسمت شامل تمرینات تکمیلی به انتهای کتاب اضافه شده که می‌توانید از آن استفاده کنید و سرفصل‌هایی از گرامر که برایتان مشکل‌آفرین هستند را مشخص کنید. یکی از مباحث را انتخاب کنید و یک یا دو درس از آن مبحث را کامل کنید.

تمام درس‌های یک مبحث را در یک حرکت کامل نکنید. با چند بار مراجعه به یک مبحث در طول زمان ذهن شما زمان کافی برای یادگیری کامل را خواهد داشت. اگر مشتاق هستید که زمان بیشتری را اختصاص بدهید، می‌توانید روی دو یا چند مبحث همزمان این فرآیند را انجام بدهید. این کتاب‌های آموزش گرامر زبان انگلیسی از پایه تا پیشرفته pdf هم دارند که می‌توانید آن‌را از اینترنت دانلود کنید.

2- کتاب Understanding and Using English Grammar

این کتاب یکی محبوب‌ترین کتاب‌هایی است که در حوزۀ آموزش گرامر استفاده می‌شود و نویسندۀ آن Betty Azar است. کتاب دارای بیانی ساده و تمریناتی هدفمند است. هر درس با یک آزمون کوچک (این قسمت از ویرایش پنجم به کتاب اضافه شده است) شروع می‌شود. این آزمون‌ها میزان مهارت شما در آن مبحث را برآورد کرده و شما را برای یادگیری ترغیب می‌کند. بعد از بخش آزمون بخش‌های آموزش و تمرین پشت سر هم تکرار می‌شوند.

تمرینات این کتاب گرامر در هر چهار حوزۀ Reading ،Writing ،Listening و Speaking را تقویت می‌کند و فقط روی یک حوزه تمرکز نمی‌کند که از مزایای این کتاب محسوب می‌شود. همچنین یک سی‌دی همراه با این کتاب ارائه می‌شود که شامل فایل‌های صوتی و تصویری مرتبط با گرامر تدریس‌شده است.

کتاب English grammar یکی از بهترین منابع برای آموزش گرامر زبان انگلیسی به روش مفهومی

از نقاط قوت این کتاب آموزش زبان رسمی و عامیانه در کنار هم است. کتاب با لهجۀ امریکن نوشته شده است.این نسخه از کتاب برای سطح متوسط و پیشرفته مناسب است. در صورتی که مبتدی هستید می‌توانید با نسخه‌های مبتدی از این کتاب (Basis English Grammar برای سطح مبتدی و Fundamentals of English Grammar برای سطح متوسط ) آموزش کامل گرامر زبان انگلیسی از پایه را شروع کنید. این کتاب‌های آموزش گرامر زبان انگلیسی از پایه pdf هم دارند که می‌توانید آن‌را از اینترنت دانلود کنید.

3- کتاب Practical English Usage (Oxford)

این کتاب یکی از کتاب‌های محبوب بین زبان‌آموزان است که نویسندۀ آن michael swan می‌باشد. کتاب همزمان با گرامر در نوشتار روی گرامر در محاوره کار می‌کند و زبان ساده‌ای دارد. اگرچه این کتاب بر اساس لهجۀ بریتیش نوشته شده است، اما برخی از تفاوت‌های بین لهجه‌های امریکن و بریتیش را توضیح می‌دهد. همچنین نویسنده در بخشی از کتاب به توضیح لغات گیج‌کننده و دشوار می‌پردازد که می‌توان آن‌را از مزایای کتاب به شمار آورد. این کتاب هم جزء کتاب‌های محبوب در بین شرکت‌کنندگان آزمون‌های زبان بین‌المللی می‌باشد. این کتاب برای سطح پیشرفته مناسب است.

کتاب practical English usage یکی از بهترین منابع برای آموزش گرامر زبان انگلیسی با مثال

بیشتر بخوانید: نقشه راه یادگیری آنلاین

منابع آنلاین

اینترنت یک جهان پهناور پر از اطلاعات است. پس شما به سادگی می‌توانید به سایت‌ها و ویدئو‌های رایگانی دسترسی داشته باشید که محتوای مورد‌نظر شما را آموزش می‌دهند. در ادامه برخی از این منابع که شناخته‌شده‌تر هستند و برای زبان‌آموزان تجربه‌های بهتری را به همراه داشته‌اند، معرفی می‌کنیم.

سایت‌ها

سایت British Council  یکی از منابع آنلاینی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. کافی ست بعد از ورود به سایت سطح خود را انتخاب کنید تا درسنامه‌ها به‌صورت موضوعی در اختیار شما قرار بگیرند. در ابتدا و انتهای هر درسنامه یک سری سوال از شما پرسیده می‌شود تا شاهد پیشرفت خود پس از یادگیری باشید. همچنین شما می‌توانید در پایین صفحۀ هر درس لیستی از پرسش‌وپاسخ‌ها دربارۀ این مطلب گرامری را ببینید و اگر سوالی دارید بپرسید.

فارغ از بحث گرامر، این سایت یک منبع خوب برای یادگیری زبان محسوب می‌شود. دارای ویدئو‌ها و درسنامه‌های رایگان زیادی برای افزایش هر کدام از مهارت‌های چهارگانۀ زبان می‌باشد. در بخش General English گزینه‌هایی از قبیل فیلم‌، مقاله، پادکست، داستان و بازی وجود دارد. سایت همچنین نکاتی که برای مصاحبه به زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت و نکات نوشتن ایمیل به زبان انگلیسی را در قسمت Business English به صورت رایگان در اختیار شما می‌گذارد.

سایت‌های خوب دیگری که برای یادگیری و تقویت گرامر می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید English Grammar Exercise و English Club هستند. این سایت‌ها درس‌نامه‌های کامل و تمرینات مناسبی ارائه می‌دهند و یک منبع مناسب دیگر برای آموزش گرامر زبان انگلیسی به روش مفهومی هستنند.

فیلم آموزش گرامر زبان انگلیسی از پایه

ویدئوهای MisterDuncan یکی از منابع جذابی است که می‌توان در یوتیوب پیدا کرد. در این ویدئوها صرفاً دربارۀ مباحث گرامر نیست و کل مباحث مربوط به آموزش زبان را دربرمی‌گیرد. چیزی که این فیلم‌ها را عالی می کند شخصیت و شوخ‌طبعی آقای دانکن، تولید‌کنندۀ این ویدئوها است! او یک معلم انگلیسی است که هر مبحث را با شیوه‌های خنده‌دار و جذاب آموزش می‌دهد.

فیلم آموزش گرامر زبان انگلیسی از پایه از کانال MisterDuncan

کانال رسمی EFL بی‌بی‌سی یکی از منابع مطرح در زمینۀ آموزش زبان است که دروسی کوتاه در مورد تمام جنبه‌های گرامر و واژگان انگلیسی در یوتیوب دارد. این منبع برای زبان‌آموزان سطح مقدماتی، متوسط ​​و پیشرفته مناسب است. این کانال با حدود یک میلیون مشترک و بیش از هفتاد میلیون بازدید، قطعاً مورد علاقه جامعه یادگیری انگلیسی است. این کانال دارای فیلم‌هایی با فرمت‌های مختلف از گفتگوهای واقعی تا کارتون است. این فیلم‌ها عمدتاً کوتاه اما پر از اطلاعات مفید هستند. اگر دنبال فیلم آموزش گرامر زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته هستید این کانال هم می‌تواند گزینۀ خوبی برای شما باشد.

اپلیکیشن های تلفن همراه

از مزایای استفاده از اپلیکیشن‌ها در هر حوزه‌ای، این است که به کاربر امکان دسترسی سریع به اطلاعات را می‌دهد و زمان‌های مرده و بی‌فایده را به ثانیه‌های طلایی بدل می‌کند. برنامه‌هایی که در ادامه معرفی شده‌اند، نمرات خوبی از کاربران گرفته‌اند. اما فراموش نکنید، پیشنهاد ما این است که از این برنامه‌ها به عنوان منبع فرعی در کنار یک منبع دیگر استفاده کنید.

1- اپلیکیشن Learn ٍEnglish grammar برای کاربران اندروید

از اپلیکیشن‌های خوبی که می‌توانید برای بهبود مهارت‌های گرامری خودتان از آن استفاده کنید، Learn English grammar است. این برنامه مباحث را به صورت موضوعی فهرست‌بندی کرده است. هر درسنامه به بخش‌های کوچک‌تری از نکات گرامری شکسته شده که در هر بخش بعد از گفتن نکتۀ گرامری و مثال‌های آن از شما یک یا دو سوال می‌پرسد و اجازه می‌دهد برای یادگیری بهتر از آن نکته استفاده کنید. نسخۀ اصلی این برنامه رایگان است. می‌توانید این برنامه را از گوگل پلی نصب کنید. از مزایای این برنامه می‌شود به نکات زیر اشاره کرد:

  • توضیح دادن نکات گرامری با مثال
  • دادن اطلاعاتی در قالب خطاهای متداول و راهکارهایی برای انجام ندادن آن‌ها
  • توضیحات ساده و مفهوم
  • استفاده از تصاویر و گرافیک که به جذاب شدن برنامه کمک می‌کنه
  • ارزیابی میزان پیشرفت و نمرات شما
برنامه learn English grammar یک برنلمه ی کمکی برای اموزش گرامر انگلیسی از پایه تا پیشرفته رایگان برای اندروید

2- اپلیکیشن English Grammar Test برای کاربران اندروید

این برنامه یکی از بهترین برنامه‌هایی است که در حوزۀ تمرین و آموزش گرامر زبان وجود دارد. برنامه پرسش‌محور است و دارای طراحی مینیمالیستی و رابط کاربری روشن است که مناسب برای فضای پرسش و پاسخ می‌باشد. این برنامه برای سطوح متوسط ​​و پیشرفته مناسب است. نسخۀ اصلی نرم‌افزار رایگان است و می‌توانید از گوگل پلی آن‌را دانلود کنید.

برنامه English Grammar Test یک برنامه ی کمکی برای آموزش گرامر زبان انگلیسی با مثال برای اندروید

در ابتدای ورود شما سطح خودتان رو تحت عنوان intermediate یا upper intermediate وارد اپلیکیشن می‌کنید. سپس می‌توانید انتخاب کنید که می‌خواهید سوالات بر اساس موضوع از شما پرسیده شوند یا به صورت ترکیبی. سوالات چهارگزینه‌ای از شما پرسیده می‌شوند و بعد از پاسخ دادن شما به هر سوال، برنامه نکته‌های گرامری مربوط به آن سوال را برایتان لیست می‌کند.

این اپلیکیشن همچنین میزان پیشرفت و نمرات شما را ارزیابی می‌کند و به شما نشان می‌دهد که در کدام جنبه‌های گرامری مهارت دارید و در کدام جنبه‌ها نیاز به تمرین بیشتر دارید. هفته‌ای یک یا دو بار از این برنامه استفاده کنید و نتایج خودتان را تجزیه‌وتحلیل کنید. به توضیحاتی که بعد از هر سوال به شما ارائه می‌شود توجه کنید و فراموش نکنید، هدف شما برای استفاده از این برنامه یادگیری همین نکات است. از مزایای این برنامه می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • توضیحات ساده
  • تجزیه‌وتحلیل نمره و پیشرفت کاربر
  • خسته‌کننده نبودن برنامه بخاطر ارتباط مداوم و فعال با کاربر

3- LearnEnglish Grammar برای کاربران ios

LearnEnglish Grammar  یک برنامۀ تمرین گرامر زبان است که برای بهبود سطح گرامر به شما کمک می‌کند. این برنامه هزار سوال برای کمک به تمرین و تقویت مهارت‌های دستور زبان انگلیسی شما ارائه می‌دهد. برنامه دارای چهار سطح‌بندی مجزا می‌باشد که یعنی مناسب تمامی سطوح از مبتدی تا پیشرفته است. سوالات به فرم‌های متنوع از قبیل جایگذاری، تطبیق و چندگزینه‌ای پرسیده می‌شوند که روند کار با برنامه را خسته‌کننده نمی‌کند.

برنامه LearnEnglish Grammar یک برنامه ی کمکی برای آموزش گرامر زبان انگلیسی با مثال برای ios

این نرم‌افزار در دو نسخه برای لهجه‌های بریتیش و امریکن تولید شده است. این اپلیکیشن رایگان است و می‌توانید آن‌را از فروشگاه app store دانلود کنید.

در پایان

برای یادگیری گرامر انگلیسی، باید صبور باشید و زود ناامید نشوید. با برنامه‌ریزی پیش بروید. کمی زمان لازم است تا به نقطه‌ای برسید که متوجه پیشرفت خودتان شوید. دست از تلاش نکشید و بعد، مثل خواندن یک ورد جادویی شما هرچیزی که می‌خواستید یاد‌بگیرید را بلد هستید.

مطالب مرتبط

برای یادگیری روزانۀ زبان انگلیسی چگونه برنامه‌ریزی کنیم؟ اینکه چرا باید برنامۀ روزانه برای خواندن زبان داشته باشیم و فاکتورهای مهم برای برنامه‌ریزی در مطلب زیر آمده است.

قوانین و راهکارهای بیشتر دربارۀ یادگیری زبان را می‌توانید در مطلب زیر پیدا کنید.

اگر هنوز نمی‌دانید که برای یادگیری زبان باید از کجا شروع کنید توصیه می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه کنید.

اگر سوال و یا نظری در‌مورد مطلب دارید خوشحال می‌شویم که در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید.
آیا شما از منابع دیگری برای آموزش گرامر زبان انگلیسی استفاده کردید؟
آیا آن منابع را به بقیه پیشنهاد می‌کنید؟
آیا تابه‌حال از منابعی که ما در این مطلب معرفی کردیم استفاده کردید؟
تجربه‌ی خودتان را ما به اشتراک بگذارید 🙂



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.