دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

ایده برای مغازه زدن در روستا

مغاره‌ی محصولات ارگانیک، ایده ای برای مغازه زدن در روستا
3.9/5 - (8 امتیاز)

روزبه‌روز نرخ بیکاری در حال افزایشه و درآمد در حال کاهش.

دخل با خرج نمیخونه و هممون به دنبال ایجاد فعالیت اقتصادی هستیم تا ارزش دارایی‌هامون رو حفظ کنیم و چرخ زندگی را بگردانیم.

متأسفانه وضع اقتصادی کشور خوب نیست و نباید برای راه‌اندازی هرگونه کسب‌‌وکاری بدون برنامه‌ریزی پیش بریم.

اگر شما هم ایده مغازه زدن در روستا دارید، باید از سیر تا پیاز مغازه داری سر دربیارید و با فوت‌های کوزه‌گری این شغل آشنا شوید.

در این مطلب که به راهنمایی استادم آن را نوشتم، به همه‌ی جوانب موضوع مغازه داری در روستا پرداخته شده است.

فهرست مطلب به شرح زیر می‌باشد :

همه‌ی تلاشم این بوده که به سوال چه مغازه ای در روستا بزنیم و چه ایده‌ای بکار بگیریم، پاسخ دهم.

امیدوارم که برایتان کاربردی باشد و از خواندنش لذت ببرید.

با پرسش اولین سوال با من همراه باشید

مغازه در روستا بزنیم یا نزنیم؟

پاسخ به سوال مغازه در روستا بزنم، ساده نیست. چرا؟

چون شرایط روستاها با هم متفاوته و نمیشه الگویی واحد برای همه‌ی آن‌ها درنظر گرفت.

اما به طور کلی با بررسی سه عامل زیر متوجه می‌شوید که آیا روستای شما پتانسیل مغازه زدن را دارد یا نه.

  1. جمعیت روستا
  1. میانگین سنی روستا
  1. موقعیت مکانی روستا
آیکون سیاه‌وسفید جمعیت

1- جمعیت روستا:

روستاییان در طول زمان با مشکلات زیادی مثل فقر، نابرابری و کمبود امکانات روبه‌رو بودند، این مسائل باعث مهاجرت اهالی روستا به شهر گردید.

همه‌ی امکانات در شهرها متمرکز شده بود و روستاییان چاره‌ای جز ترک محل زندگی خود نداشتد، درنتیجه جمعیت روستاها کم و کمتر شد.

اکنون بیشتر روستاهای کشور ما بر اساس آمارهای مرکز آمار کم‌جمعیت هستند و مغازه داری در روستای کم‌جمعیت مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود .

آیکون سیاه‌وسفید سالمندان

2- میانگین سنی روستا:

کم بودن امکانات در روستا و علاقه نداشتن جمعیت جوان به ادامه‌ی شغل پدران خود، یعنی کشاورزی، باعث شد تا جوانان به امید پیشرفت به سوی شهرها روانه شوند. به همین دلیل امروزه شاهد بالا رفتن میانگین سنی افراد در روستاها هستیم.

پس اگر بیشتر جمعیت روستای شما سالمند باشند با مغازه‌ی لوازم جانبی موبایل کاملاً ضرر خواهید کرد.

آیکون سیاه‌وسفید موقعیت مکانی

3- موقعیت مکانی روستا:

گروهی از روستاهای همجوار دهستان را تشکیل می‌دهند و مهم‌ترین روستای این مجموعه با عنوان مرکز دهستان شناخته می‌شود.

معمولاً ساکنان روستاها برای خرید یا دریافت خدمات به مرکز دهستان مراجعه می‌کنند. اگر مغازه‌ی شما در این موقعیت مکانی باشد نانتان در روغن است در غیر این صورت کار برایتان دشوار خواهد بود.

اگر روستای شما در نزدیکی شهر باشد، نوع مغازه شما با روستایی که از شهر فاصله دارد، متفاوت است.
مثلاً اهالی روستایی که نزدیک شهر هستند برای خرید پوشاک به شهر می‌روند اما برای خرید محصولات ضروری مثل مواد غدایی از مغازه در روستا خرید می‌کنند.

همچنین اگر روستای شما در مسیر مقصد گردشگری است می‌توانید به مسافران خدمات ارائه دهید، مثلاً رستوران بین‌راهی می‌تواند برای شما سودآور باشد.

اگر مغازه داری در روستا مناسب شرایط شما نیست جای هیچ نگرانی وجود ندارد در مطلب چگونه در روستا پولدار شویم دیگر کسب‌وکارهای پردرآمد را معرفی کردیم و راه‌وچاه را به شما نشان دادیم.

در مثال زیر، به نمونه‌ی موفق کسب‌وکار در روستایی که امیدی به آن نبود اشاره خواهم کرد.

کارآفرین برتر روستا‌ی کوشک

آقای جلال چاکری زاده کارآفرین روستای کوشک

ایشون آقای جلال چاکری زاده هستند که به روستای کوشک در استان یزد که به دلیل خشکسالی و کمبود بارندگی طرد شده بود، جانی دوباره بخشیدند.

با یاری آقا جلال و فرزاندانشون نه تنها اهالی به روستا برگشتند، بلکه کار هم برایشان ایجاد شد.

این خانواده‌ی کارآفرین با توجه به گرم و خشک بودن منطقه به کسب‌وکارهایی که به آب کمتری احتیاج دارند، مثل پرورش شتر، اسب و کاشت گل محمدی مشغول هستند.
آن‌ها دانستند چگونه با محیط طبیعی سازگار شوند.
این خانواده الگوی خیلی خوبی هستند و شما نیز می‌توانید دنباله‌رو راه آنان باشید.

خب برگردیم به موضوع خودمون. تا اینجا به سه عامل مهم برای مغازه زدن یا نزدن اشاره کردیم و به این نتیجه رسیدیم با جمعیت کم، سالمند و موقعیت مکانی نامناسب مغازه داری در روستا صرفه‌ اقتصادی نخواهد داشت و باید به فکر کسب‌وکار دیگری باشیم.

اما اگر شرایطش را دارید بریم سراغ سوال دوم که چه مغازه ای بزنیم؟

چه نوع مغازه‌ای بزنیم ؟

آیکون سیاه‌وسفید مغازه، برای انواع مغازه در روستا

قبل از اینکه انتخاب کنیم چه مغازه‌ای بزنیم، باید انواع مغازه در روستا را بشناسیم.

انواع مغازه چیست؟

انواع مغازه به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل:

  • فروش کالا
  • ارائه خدمات
  • ترکیبی

فروش کالا مثل مغازه‌ی محصولات ارگانیک.  شما محصول را به مشتری می‌فروشید و احتیاج به مهارت خاصی، جز مغازه داری ندارید.
در عوض ارائه خدماتی مثل پیرایشگاه مردانه یا تعمیرکردن ماشین به مهارت احتیاج دارند و هرچه مهارت شما بیشتر باشد، درآمدتان نیز بیشتر خواهد بود.
در مغازه‌ی ترکیبی شما هم محصول می‌فروشید و هم از مهارت خود استفاده می‌کنید مثل نانوایی                                      

چه عواملی روی انتخاب نوع مغازه تأثیر می‌گذارند؟

حالا با توجه به موارد گفته شده برای انتخاب نوع مغازه باید به پنچ مورد زیر توجه کنید:

  1. موقعیت جغرافیایی
  1. بازار هدف
  1. تقاضای بازار
  1. مهارت
  1. وضعیت گردشگری
آیکون سیاه‌وسفید کره‌ی زمین

1- موقعیت جغرافیایی:

موقعیت جغرافیایی روستاها متفاوت است برخی بیابانی هستند و برخی ساحلی و برخی کوهستانی. هر کدام از این روستاها زیبایی های منحصربه‌فرد خاص خود را دارند.
موقعیت جغرافیایی باعث میشود تا محصولات متفات باشند، درنتیجه این عامل روی نوع مغازه هم اثر خواهد گذاشت.

آیکون سیاه‌وسفید دارت

2- بازار هدف:

مشتریان شما می‌توانند ساکنان محلی یا گردشگران (در صورت گردشگرپذیری روستا) یا هردو گروه و یا بخشی از یک گروه باشند.
به عنوان مثال:

  • اگر شما رستوران محلی داشته باشید اکثر مشتریان شما مسافران خواهند بود.
  • اگر فست فودی داشته باشید جامعه‌ی گردشگران را از دست خواهید داد.
  • اگر سوپرمارکت داشته باشید میتوانید به هر دو گروه محصولات خود را بفروشید.
  • اگر فروشگاه بذر و کود داشته باشید کشاورزان روستا از مشتریان شما خواهند بود.

پس باید قبل از مغازه زدن، بازار هدف خود را مشخص کنید و بدانید چه گروهی  (گردشگران، ساکنان، هردو یا بخشی از یک گروه)  قرار است از شما خرید کنند و بر اساس آن نوع مغازه را انتخاب کنید.

آیکون سیاه‌وسفید ذره‌بین

3- تقاضای بازار:

بعد از مشخص شدن بازار هدف نوبت به آن است که بفهمید نیاز آنان چیست و بکوشید آن نیاز را رفع کنید.
در هر بازاری خلأهایی وجود دارد که تنها لازم است آن را کشف کنید.
بهترین راه فهمیدن تقاضا و نیاز بازار این است که با مردم گفت‌و‌گو کنید.

به عنوان مثال:

  • اگر بازار هدف شما مسافران هستند و در نواحی گرم و خشک هستید می‌تواند با فروش آبدوغ خیار خنک آن هم با سبزیجات و لبنیات محلی سود بالایی بدست آورید، قطعاً من هم روزی از مشتریان پرطرفدار شما خواهم بود.
  • اگر هم بازار هدف شما جوانان روستا هستند، می‌توانید یک گیم‌نت راه بندازید.

پس با مشخص کردن بازار هدف و فهمیدن تقاضای بازار نوع مغازه‌ی خود را انتخاب کنید.

آیکون سیاه‌وسفید آچارفرانسه که نماد مهارت است. با توجه به مهارتمان مغازه در روستا بزنیم.

4- مهارت:

مهارت‌هایی که دارید تعیین‌کننده‌ی نوع مغازه‌ی شما خواهند بود.
مهارت می‌تواند آشپزی، مکانیکی یا ساخت صنایع‌دستی باشد.
بسیاری از صنایع دستی که میراث گذشتگان هستند، متأسفانه دارند فراموش می‌شوند. این صنایع می‌توانند به دست شما زنده شوند.

برای مغازه زدن در روستا از مهارت‌های هنری خود غافل نشوید. حتی می‌توانید این مهارت‌ها را به گردشگران آموزش دهید یا فرآیند تولید را به آن‌ها نشان دهید.
درادامه درباره‌ی این موضوع به شکل مفصل گفت‌وگو خواهیم کرد.

همچنین اگر شما می‌خواهید در سریع ترین زمان، مهارتی یاد بگیرید و به کمک آن درآمد کسب کنید خواننده‌ی این مطلب باشید.

آیکون سیاه‌وسفید ماشین گردشگر، بر اساس وضعیت گردشگری چه مغازه ای بزنیم

5- وضعیت گردشگری:

به طور کلی از نظر وضعیت گردشگری روستاها دو حالت دارند:

  • غیر گردشگر‌پذیر
  • گردشگر‌پذیر
غیر گردشگرپذیر

اگر هنوز گردشگران اقبال ورود به روستای شما را نیافتند، شما در دسته‌ی اول قرار دارید.
مشتریان شما اهالی روستا خواهند بود.
شما باید نیازهای محلی‌ها را رفع کنید.
برای مغازه زدن در این نوع روستا ها، نانوایی یا مغازه‌ی فروش محصولات ضروری مثل میوه فروشی می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند.
امیدوارم موانع‌های گردشگرپذیری روستا‌ها از بین بروند و شاهد گردشگران در جای جای ایران زیبا باشیم.

گردشگرپذیر

این روزها افراد از هیاهوی شهرها بیزارند و احتیاج به مکانی آرام به دور از هرگونه آلودگی را دارند.
آن‌ها دوست دارند به جای صدای بوق و آژیر، صدای طبیعت را بشنوند.
در این صورت اگر گردشگران به روستای شما سفر می‌کنند، خوشا به حالشان که میزبانانی چون شما دارند.
درنتیجه دست شما برای انتخاب نوع مغازه بازتر خواهد بود.
از شما می‌خواهم به این نکته‌ی طلایی دقت کنید:

خلاقیت را به مغازه خود دعوت کنید.

چرا؟
چون در دنیا صنعت گردشگری به سمت گردشگری خلاق حرکت کرده است.
یعنی دیگر مسافران صرفاً برای بازدید روستا و مکان‌های دیدنی به سفر نمی‌روند بلکه دوست دارند زندگی محلی را تجربه کنند، با بومیان وقت بگذرانند و همچنین در فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند.
در ادامه به چند ایده برای مغازه زدن در روستاهای گردشگری می‌پردازم.
اما قبل از آن بهتون پیشنهاد می‌کنم ویدئو زیر را تماشا کنید. لازم نیست به زبان آن دقت کنید بلکه به درگیر شدن مسافران با زندگی روزمره اهالی توجه کنید.

دیدید که چگونه گردشگران در حال مشارکت، آموزش و سهیم شدن در روزمره محلیان بودند.
این نوع تجربیات باعث میشود تا :

  • پیوند قلبی میان گردشگر و روستا برقرار شود.
  • رضایت مسافر را جلب می‌کند.
  • حتی اگر خودش دوباره برنگردد، به دوستانش شما را معرفی خواهد کرد تا آن ها به مقصد شما بیایند.

قطعا هر مکانی این ظرفیت را دارد که تجربه‌ی منحصربه‌فردی از دانش‌ها و مهارت‌ها را برای گردشگر رقم بزند.

تا اینجا به پنج مورد از عواملی که روی انتخاب نوع مغازه تاثیر می‌گذارند، اشاره کردیم.
اگر به نتیجه رسیدید که چه نوع مغازه ای بزنید،با من همراه باشید تا ببینیم که چه نوع ایده ای را برای مغاره زدن در روستا،می‌شود پیاده کرد.

ایده‌هایی نو برای مغازه داران خلاق

چراغ ایده ی مغازه زدن در روستا

می‌رسیم به ایده‌هایی که قولش را داده بودم.
ایده‌ها را به دو دسته تقسیم کردم:

  • ایده‌های خلاق
  • ایده‌های تبدیلی

ایده های خلاق برای مغازه زدن در روستا:

چرا تیتر را ایده خلاق نوشتم؟
به این دلیل که ایده‌ها برگرفته از گردشگری خلاق هستند و در تلاشم تا این موضوع را به ایده هایی برای مغازه زدن در روستا مرتبط کنم.

گفتیم که گردشگران در گردشگری خلاق به دنبال تجربه کردن و آموزش مهارت‌های جدید هستند.
اگر ساکن روستای گردشگری هستید و تا‌به‌حال به کسب درآمد از طریق شغل گردشگری به‌صورت جدی فکر نکرده‌اید، به این بخش دقت کنید.
برای شما مثال‌هایی میزنم تا موضوع کاملاً جا بیوفتد.

بریم سراغ مثال‌ها:

مثال اول
  • مغازه‌ی فروش صنایع‌دستی شما کنار کارگاه تولید باشد، در این صورت گردشگران می‌توانند فرآیند تولید را تماشا کنند یا در صورت امکان در ساخت صنایع‌دستی مشارکت داشته‌ باشند.
برای ایده ی مغازه در روستا، علاوه بر فروش سفال، تجربه ی یادگیری آن را به فروش بگذارید.

بگذارید یک خاطره بگم
در دوران راهنمایی از طرف مدرسه به استان یزد آمدیم. روزهای آخر سفر بود که ما را برای خرید سوغاتی به کارگاه سفال‌گری بردند.
آن زمان خبری از گردشگری خلاق نبود ما نه آموزش دیدیم و نه در فعالیت مشارکت داشتیم فقط چند نفر را دیدیم که مشغول ساخت سفال بودند.
اما باور کنید جزییات سفر به خاطرم نیست جز آن کارگاه با بوی نم خاک.  هنوز که هنوزه با دیدن سفال‌هایی که از آنجا گرفتم به یاد سفر یزد می‌افتم
شما نیز با خلق چنین تجربه‌هایی برای خریداران، می‌توانید خاطره‌ای برایشان به یادگار بگذارید که هرگز فراموش نخواهند کرد.

تصویری که میبینید سوغات سفالی یزده، که تا الان حرفش بود.

می‌شود این ایده را برای انواع مغازه های صنایع‌دستی در روستا پیاده کرد. از انواع بافت‌ها گرفته تا فلزکاری و شیشه‌گری.

مثال دوم:
  • اگر اقتصاد روستا بر پایه‌ی کشاورزی است، شما می‌توانید این محصولات را به همراه تجربه به‌ فروش بگذارید.
    چگونه؟
    در واقع می‌شود کشاورزی را با گردشگری ادغام کرد.
    در گردشگری کشاورزی، گردشگران در مزرعه به فعالیت های آموزشی و تفریحی می‌پردازند.
    فعالیت آموزشی میتواند شامل نحوه کاشت یا برداشت محصولات، نحوه‌ی تولید محصولات مکمل یا فرآیند تولید صنایع‌دستی باشد.
    آموزش بهتر است به همراه مشارکت گردشگران انجام پذیرد.
    تصور کنید اگر مسافران خودشان به چیدن محصولاتی که خریداری می‌کنند، مشغول شوند، هرگز این تجربه را از یاد نخواهند برد.
    در سراسر دنیا این نوع گردشگری در حال انجام است.
    چرا ما از این ایده‌ها استفاده نکنیم و علاوه بر فروش محصولات، تجربه را به فروش نگذاریم.
    درواقع مغازه‌ی شما می‌تواند همان مزرعه‌ای باشد که در آن مشغول به کار هستید.

فیلم زیر را از بزرگترین مزرعه‌ی گردشگری تمشک در روستا‌ی توسکستان تماشا کنید تا به خوبی متوجه منظور من شوید.
یادتان نرود به چهره های شاداب و سرحال مسافران دقت کنید.

آقایی در حال جمع‌آوری خرما های چیده شده

ما روستاهایی داریم که از ظرفیت گردشگری بالایی برخوردارند.
شما نخلستان‌های ایران را در نظر بگیرید، آن ها هر سال تابستان به ما خرما هدیه می‌دهند. اما نخل سخاوتش بیشتر از این‌هاست.
نخل از معدود درخت‌هایی است که دورریزی ندارد و بخش‌های گوناگون آن، برای هدف‌های مختلف کاربرد دارد.
از همین رو واحد شمارش آن نفر می‌باشد یعنی از لحاظ اهمیت با انسان برابر است.

گردشگران می‌توانند در فصل بهار فرآیند تولید عرق تاروقه (شکوفه‌ی نخل) و در فصل تابستان برداشت خرما را تماشا کنند.
در پاییز و زمستان هم نحوه‌ی ساخت صنایع‌دستی، مثل فرش‌ها و ظروف حصیری را یاد بگیرند و مشارکت داشته‌باشند.
همچنین مسافران می‌توانند با انواع خرما و محصولات مکمل آشنا شوند و طعم آن‌ها را بچشند.
اینگونه فروش محصولات، تنها محدود به تابستان نخواهد بود.

مثال سوم:
تجربه‌ی آموزش ماهی‌گیری به همراه ماهی‌گیر، میتواند ایده ای برای فروش محصولات شیلات در مغازه باشد.
  • اگر ماهی‌گیر هستید و صید خود را در مغازه به فروش می‌رسانید، خیلی از خریداران دوست دارند علاوه بر خرید ماهی، ماهی‌گیری را تجربه کنند و ماهی‌ای که دسترنج تلاش خودشان است را برای ناهار بخورند.
    در تصویر به چهره‌های خندان گردشگران دقت کنید. این خنده‌ها ناشی از تجربه‌ی لذت‌بخش ماهی‌گیری به همراه ماهی‌گیر بومی است.
مثال چهارم:
آموزش پخت‌وپز به گردشگر
  • مسافران می‌توانند با شما به پخت غذای محلی مشغول شوند.
    لذت خوردن غذایی که حاصل همکاری گردشگر و افراد محلی می‌باشد، خیلی بیشتر از غذای رستوران درجه یک شهری است.

بدانید و آگاه باشید :

  • گردشگری خلاق در کشور ما به‌تازگی جوانه زده‌است.
    تعداد کمی از افراد در گردشگری خلاق فعال هستند و شما می‌توانید از پیشگامان این عرصه باشید.
  • این نکته را اضافه کنم که من، نویسنده‌ی این مطلب، بر اساس مطالعات و همچنین نمونه‌های خارجی ایده‌هایی را برایتان مطرح کردم.
    امیدوارم که چشم انداز خوبی را به شما ارائه کرده‌ باشم.
    اَمّا اَمّا اَمّا از شما می‌خواهم قبل از هرگونه اقدامی با فعالان این حوزه، کارشناسان و برنامه‌ریزان مشورت کنید.

ایده های تبدیلی برای مغازه زدن در روستا:

اگر این سوال برایتان پیش آمده که ایده‌ی تبدیلی دیگر چه صیغه‌ای است، کاملاً حق دارید.
نامش را از خودم گذاشتم. درواقع تبدیلی برگرفته از صنایع تبدیلی است.
صنایع تبدیلی یعنی چی؟ می‌دانم که بهتر از من می‌دانید، اما بد نیست که یادآوری کنم.
صنایع تبدیلی در ارتباط با بخش کشاورزی است که به فرآوری محصولات گیاهی و حیوانی می‌پردازد.
فرآوری شامل تغییرات فیزیکی، تغییرات شیمیایی، بسته‌بندی و توزیع است.
در این بخش اصل مطلب این است که محصولات را به صورت خام نفروشید بلکه با فرآوری، ارزش اقتصادی محصولات را بالاتر ببرید.

بریم سراغ مثال‌ها:

مثال اول:
فروش ادویه جات فرآوری شده، ایده ای برای مغازه زدن در روستا
  • اگر ساکن مناطق گرم و مرطوب هستید، می‌توانید از کشاورزان به صورت مستقیم ادویه را تهیه کنید.
    با آسیاب و بسته‌بندی آن‌ها عمل فرآوری را انجام دهید. حتی می‌توانید از ترکیب آن‌ها ادویه‌ای بسازید که تنها فرمولش را خودتان می‌دانید و محصولی خاص تولید کنید و در نهایت در مغازه تان در روستا به فروش برسانید.
    برای این ایده احتیاج به دستگاه بسته‌بندی دارید که با بودجه کم می‌توانید نوع خانگی آن را خریداری کنید.
    برای بسته‌بندی باید از جهاد کشاورزی مجوز بگیرید.
مثال دوم:
فرآوری میوه های باغ میتواند ایده ای باشد برای فروش محصولات مکمل در روستا.
  • به عنوان مثال شما باغ آلبالو دارید و آلبالوها را در فصل بهار در مغازه به فروش می‌رسانید.
    علاوه بر فروش آن‌ها به صورت خام می‌توانید عمل فرآوری را روی آن‌ها انجام دهید.
    بسیاری از میوه‌های باغ ممکن است بر اثر وزش باد یا بارش باران روی زمین بریزند و پای درختان از بین بروند.
    یکی از هزاران فواید فرآوری این است که از هدر رفت محصولات جلوگیری می‌کند.
    شما می‌توانید با تولید ترشیجات، مربا، لواشک و میوه خشک از میوه‌های پای درخت ارزش افزوده تولید کنید.
    اگر هم تولیدکننده نیستید، می‌توانید با کشاورزان قرارداد ببندید و محصولاتشان را خریداری کرده و پس از فرآوری به فروش برسانید.
مثال سوم:
فروش محصولات مکمل گل محمدی، ایده ای برای مغازه زدن در روستا
  • تنها به پرورش گیاهان دارویی اکتفا نکنید. با تهیه دستگاه خشک‌کن و دستگاه بسته‌بندی، آن ها را خشک، درجه‌بندی و بسته‌بندی کنید‌.
    ازآن ها می‌توانید عرقیات تولید کنید و سپس به فروش برسانید.
    گل محمدی در میان گل‌ها، چون گل میان خار است، چرا که فقط به گلاب ختم نمی‌شود بلکه با فرآوری آن میتوان به محصولات متعددی دست یافت.
    عصاره، اسانس و گلبرگ خشک محصولاتی هستند که از فرآوری این گل پولساز بدست می‌آیند.
    همچنین از گیاهانی هست که برای کاشت به آب کمی احتیاج دارد.

فرآوری را روی انواع محصولات می‌شود انجام داد.
هیج محدودیتی وجود ندارد تنها به محصولات روستای شما بستگی دارد.
در مطلبی از یک بانوی کارآفرین که ساکن یکی از روستاهای کشور بودند، خواندم « اجازه ندهید محصولات به صورت خام از استانتان خارج شوند »
پس خودتان دست‌به‌کار شوید.
محصولات خام را به مواد مختلف قابل مصرف تبدیل کنید و در مغازه تان در روستا به فروش برسانید.

همچنین شما می‌توانید این محصولات را از طریق وبسایت‌های اینترنتی که در مطلب ایده های پولساز در روستا معرفی شده، به فروش برسانید.
خیالتان راحت، این وبسایت‌ها معتبر هستند و شما را در هر کجای ایران که باشید به خریداران وصل می‌کنند.

چند نکته مهم:

  • بی‌گدار به آب نزنید. قبل از شروع هر کاری از متخصصان و فعالان این حوزه مشورت بگیرید.
  • بهتر است قبل از شروع شاگردی کنید و یا با کسی شریک شوید که تجربه‌ی مغازه داری در روستا را داشته باشد.
  • درباره‌ی مجوزها و قوانین و مقررات آگاهی کسب کنید تا در ادامه‌ی مسیر شغلی، مشکلی برایتان پیش نیاید و مشمول پرداخت جریمه نشوید.
  • می‌دانم یکی از مسائل شما تأمین سرمایه اولیه یا وام است.
    تعدادی از بانک‌ها، جهاد کشاورزی و سازمان‌های مربوطه مثل صندوق کارآفرینی امید، تسهیلاتی را برای ایجاد اشتغال روستایی تخصیص می‌دهند.
    همچنین شما می‌توانید در سامانه کارا طرح اشتغال خود را ثبت کنید. بعد از بررسی سه ماهه، اگر واجد شرایط بودید، وام دریافت خواهید کرد.
    این را هم می‌دانم که روند اداری دریافت وام بس دشوار است. اگر از مسئولین کشور هستید و این مطلب را می‌خوانید از شما خواهشمندم موانع و قوانین دست‌وپاگیر دریافت وام را حدف کنید.

برای ایده ی مغازه زدن در روستا مشورت یادمان نرود!

 از طریق صفحه‌ی اینستاگرام آقای رضا تازیکی میتوانید ایده ی مغازه زدن در روستا را، با ایشان مطرح کنید

همانطور که به مشورت و برنامه‌ریزی چه برای اجرای ایده مغازه زدن در روستا و چه برای هر کسب‌و‌کاری پافشاری داشتم، درنتیجه تیتری جداگانه برای آن درنظر گرفتم.
تصویری که مشاهده میکنید، صفحه‌ی اینستاگرام آقای رضا تازیکی، کارشناس توسعه‌ی روستایی است.
می‌توانید از طریق فضای مجازی با ایشان ارتباط بگیرید.
اگر به این فضا دسترسی ندارید، مستند آقای تازیکی دوشنبه‌ها بعد از اخبار ساعت هفت عصر از شبکه‌ی یک سیما پخش خواهد شد.
هدف مستند نقشه گنج معرفی فرصت های کسب‌و‌کار در روستاهای مختلف کشور است.
شما میتوانید از طریق سایت تلوبیون به قسمت‌های پخش شده نیز، دسترسی داشته باشید
برای وارد شدن به صفحه‌ی اینستاگرام برنامه، روی دکمه‌ی زیر کلیک کنید

خلاصه‌ای از گفته‌هایم در قالب پرسش‌وپاسخ :

آیا مغازه در روستا بزنم؟

باید سه عامل جمعیت، میانگین سنی و موقعیت مکانی روستا را مدنظر داشته باشید و بر اساس آن تصمیم بگیرید.
اگر مغازه داری در روستا مناسب شما نیست،خواننده‌ی مطلب ایده های پولساز در روستا باشید.

انواع مغازه چیست؟

به طور کلی می‌توان انواع مغازه را به سه دسته‌ی فروش کالا، ارائه خدمات و ترکیبی از هر دو تقسیم کرد

چه عواملی را برای انتخاب نوع مغازه درنظر بگیریم؟

1- موقعیت جغرافیایی روستا که با توجه به آن محصولات حاصل از کشاورزی متفاوت خواهند بود
2- چه مهارتی دارید؟
3- بازار هدفی که مشخص کردید، کیست
4- بدانید نیاز بازار چیست و بکوشید تا آن را رفع کنید
5- وضعیت گردشگری روستا به چه صورتی است

چه ایده هایی را برای مغازه زدن در روستا بکار بگیریم؟

1- علاوه بر فروش محصولات، تجربه را به فروش بگذارید. مثل آموزش تولید صنایع‎‌دستی در کنار فروش آن
2- محصولات را خام نفروشید بلکه با انجام تغییرات فیزیکی یا شیمیایی روی محصولات،ارزش اقصادی آنان را بالا ببرید

برای مغازه زدن در روستا مشورت بگیریم؟

بله قطعا، باید در این مسیر قدم‌ها را محکم بردارید.
از کارشناسان توسعه‌ی روستایی مشاوره بگیرید. آقای رضا تازیکی در این حوزه فعال هستند می‌توانید مستندهای ایشان را دنبال کنید

مطالبی که مکمل خواهند بود:

چرا به شهرها مهاجرت کنیم ؟

تا وقتی که پولدار شدن در روستا امکان‌پذیر است، چرا به شهرها مهاجرت کنیم؟

پس با راه‌اندازی کسب‌وکار روستایی، هم برای خود و هم برای روستاییان اشتغال ایجاد کنید.

کار تولیدی در روستا:

شما می‌توانید با سرمایه کم، روستایتان را ثروتمند سازید

فضای روستا برای کار تولیدی بسیار مناسب است. از آن غافل نمانید.

اشتغال بانوان روستایی:

بانوان روستایی کشورم، من به قدرت و توانگری شما ایمان دارم.

شما می‌توانید از کارآفرینان زبردست روستا شوید.

مغازه داری خانم و آقا نداره!

خانم‌های عزیز خودتان را دستِ‌کم نگیرید

به ایده های شغلی خود برای مغازه زدن چه درشهر و چه در روستا شک نکنید.

هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد.

برایمان بنویسید

اکنون کجای مسیر هستید؟
ایده ی مغازه زدن در روستا را در سر دارید یا آن را شروع کرده‌اید؟
چه سوال هایی ذهنتان را مشغول کرده‌است یا چه تجربیاتی را در این مسیر بدست آورده‌اید؟
اینجا فضای خوبی برای پرسش و پاسخ است.
منتظر خبرهای خوبتون برای شروع مغازه داری در روستا هستم.
شاید من از اولین مشتریان شما باشم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

6 دیدگاه برای “ایده برای مغازه زدن در روستا

  1. رویا گفته:

    مطالب شما بسیار مفید وکاربردی بود وراه کارهای ارزشمندی برایم داشت از زحمات وتجربیات خوبتان که بی ادعا در اختیار مخاطبان قرار دادید سپاسگزارم .

    • مهرآگین نبوی گفته:

      سلام رویا
      از لطف و محبتت، صمیمانه متشکرم.
      برایت آرزوی سربلندی و شادکامی دارم.

    • مهرآگین نبوی گفته:

      سلام راضیه
      بابت توجهی که به متن داشتی، متشکرم.
      من هم برایت آرزوی موفقیت دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.