دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

بوتیک لباس بچه‌ گانه‌‌ خودت را راه بیانداز!

آموزش کامل راه اندازی بوتیک بچه گانه
3.7/5 - (12 امتیاز)

راه اندازی بوتیک بچه گانه ی خودم!

اگر اینجایی احتمالاً دغدغه‌ی اصلی این روزهایت راه اندازی بوتیک بچه گانه است.

شاید مدتی در مغازه لباس بچه‌ گانه کار کردی یا آنقدر برای خرید لباس‌‌های بچه‌های خودت به فروشگاه‌ لباس بچه‌ گانه رفتی که الان استادی شدی برای خودت و حالا تصمیم گرفتی ازش استفاده کنی. احتمالاً با چند نفر متخصص مشورت کردی و حتی به چند صفحه‌ی اینترنتی سر زدی.

می‌توانم بهت قول بدهم الان ذهنت پر از ایده‌ است. البته با کمی ابهام و آشفتگی. حالا نمی‌دانی باید از کجا شروع کنی و چطور به راه اندازی بوتیک بچه گانه ی خودت اقدام کنی.

اینطور نیست؟!

من کاملاً درکت می‌کنم. خودم هم زیاد توی این شرایط قرار گرفتم. اما نگران نباش تمام اتفاق‌های شگفت‌انگیز بعد از همین مرحله‌ی آشفتگی و ابهام رخ خواهند داد. به زودی بوتیک لباس بچه گانه‌‌ ی خودت را خواهی داشت 🙂

هدف من از این نوشته چیه؟!

من اینجام تا تجربه‌هایم را با تو به اشتراک بگذارم و با همدیگر از این ابهام عبور کنیم و از بین آن‌ها جواب پنج سؤال حیاتی زیر را بیرون بکشیم:

  1. چرا می‌خواهم بوتیک لباس بچه‌ گانه راه بیاندازم؟
  2. چه محصولات و خدماتی در فروشگاه لباس بچه گانه ام ارائه می‌کنم؟
  3. به چه کسانی محصولات و خدماتم را عرضه می‌کنم؟
  4. کجا و در کدام بازار قرار است فروشگاه لباس بچه گانه را باز کنم؟
  5. چطور می‌خواهم این کار را انجام بدهم؟

پس همین حالا برو یه قلم و کاغذ بیاور. خواهش می‌کنم در این مورد اهمال‌کاری نکن. فکر نکن به صورت ذهنی می‌توانی از این مرحله عبور کنی. حالا وقت این است، هر چیزی را که در ذهنت می‌چرخد، بریزی روی کاغذ و دسته‌بندی کنی. آماده‌ای؟ پس بزن بریم. پیش به سوی آموزش کامل راه اندازی بوتیک بچه گانه.

بخش‌های مهم این مطلب:

گام اول: آشفتگی‌های ذهنی‌ات را برای راه اندازی بوتیک بچه گانه برطرف کن

وقتی تصمیم می‌گیری کار جدیدی را شروع کنی، چه راه اندازی فروشگاه لباس بچه گانه باشد، چه قبولی در کنکور و چه سفری رویایی به آمریکای جنوبی، ذهنت شروع می‌کند به ایده‌پردازی و خیالبافی و حتی پیش‌بینی سختی‌های مسیر و زمین خوردن‌ها. پس اولین کاری که باید انجام بدهی این است:

آشفتگی‌های ذهنی‌ات را آرام کنی.

اگر دوست داری در مورد روش‌های مدیریت ذهن بیشتر بدانی می‌توانی بعداً این عنوان را در گوگل جستجو کنی. ولی عجالتاً تجربه‌ی من می‌گوید بهترین روش نوشتن افکار و آشفتگی‌های ذهنی روی کاغذ است. چون باعث می‌شود افکار و ایده‌ها از دنیای ذهنی بیایند مقابل چشم.

پس همین حالا دست به کار شو و سه تا لیست زیر را تهیه کن. زیاد تحلیل نکن. زیاد فکر نکن. هر چیزی را که به ذهنت می‌رسد روی کاغذ لیست کن. چه کلی باشد و چه جزئی.

  • از اطلاعاتی که تا حالا در مورد راه اندازی بوتیک بچه گانه به دست آوردی، لیستی تهیه کن.
  • از سؤال‌هایی که در مورد راه اندازی بوتیک بچه گانه برایت پیش آمده، لیستی تهیه کن.
  • از نگرانی‌ها و ترس‌هایت برای راه اندازی بوتیک بچه گانه لیستی تهیه کن.

به ذهنت نظم بده و مدیریتش کن.

مدیریت ذهن برای تاسیس مغازه فروش لباس بچه

گام دوم: چرا می‌خواهی بوتیک لباس بچه گانه باز کنی؟

حالا که ذهنت کمی آرام و قرار پیدا کرده، دستت را بده به من. بیا کمی از این نقطه فاصله بگیریم و از بالاتر به این سه لیست نگاه کنیم. مأموریت و چشم انداز خودت را شفاف کن. باید کلیات را مشخص کنی و سپس به جزئیات بپردازی.

چرا تصمیم گرفتی این کار را شروع کنی؟ حالا چرا « بوتیک لباس بچه گانه »؟ می‌خواهی به کجا برسی؟

1- مأموریتت را شفاف کن

مأموریت یا رسالت، نیت تو از راه‌اندازی بوتیک لباس بچه گانه است. در واقع، هدف غایی‌ات از انجام دادن این کار است. برای شفاف‌سازی مأموریت باید تصویری از دنیای ایده‌آل خودت بسازی.

باید سؤالات عمیق فلسفی مطرح کنی. مثلاً از خودت بپرسی: قصد دارم چه چیزی به جهان تقدیم کنم؟ چه احساسی در مردم به وجود بیاورم؟ برای کدام دغدغه راه‌حل بدهم؟ چرا می‌خواهم فروشگاه لباس بچه‌ گانه داشته باشم؟ چرا لباس کودک و نوزاد؟ و اصلاً چرا فروش لباس و پوشاک؟

مأموریت تو باید «نیتی کلی» باشد و گذر زمان و دگرگونی احوالات روزگار نتواند آن را از معنا تهی کند. یادت نرود نیت، انجام شدنی و تموم شدنی نیست.

نیت به تو جهت و انگیزه‌ی حرکت می‌دهد و بر چشم‌انداز و تمام برنامه‌ریزی‌های بعدی تو اثر دارد. فایده‌ دیگرش این است که کمک می‌کند از مسیر منحرف نشوی و برای مقصود خودت تلاش کنی.

شاید بهتر باشد برایت مثالی بزنم: شاید نیت تو این باشد که پدر و مادرها به مغازه لباس فروشی بچه گانه دسترسی بهتری داشته باشند و کمتر برای خرید زمان بگذارند. شاید اینکه کودکان لباسی با کیفیت از الیاف طبیعی بپوشند. حتی اینکه تولیدکنندگان پوشاک داخلی محصول خود را راحت‌تر به دست خریدار و مصرف‌کننده‌ی نهایی برسانند.

مأموریتت را در قالب «بیانیه‌ی مأموریت» در چند جمله‌ی کوتاه اما مشخص، تدوین کن.

2- چشم‌اندازت را شفاف کن

اگر مأموریت روح کسب‌وکار باشد، چشم‌انداز جسمش است. برای شفاف‌سازی باید تصویری از دورنمای کسب‌وکار و آینده‌ی مورد نظرت بسازی. باید مشخص کنی در آینده مثلاً 5 ماه آینده، 5 سال آینده و … در کدام نقطه خواهی ایستاد. به این ترتیب، بهتر از منابع و سرمایه‌ات استفاده می‌کنی و کمتر زیان می‌کنی.

دوباره برایت مثالی می‌زنم:

تصور کن نیت تو تاسیس بوتیک لباس بچه‌ گانه با دسترسی سریع و کمترین اتلاف وقت برای پدر و مادر است. چشم‌اندازت می‌تواند این باشد که در ده سال آینده حداقل ده درصد از پدر و مادرهای شهرت در ده دقیقه بتوانند لباس مطلوب فرزندشان را پیدا کنند، انتخاب کنند و بخرند.

حالا با من بیا تا در قدم بعد بهت بگویم برای رسیدن به این چشم‌انداز، چطور برنامه‌ریزی کنی.

چشم‌اندازت را در قالب «چشم‌انداز کسب‌وکار» در چند جمله‌ی کوتاه اما مشخص، تدوین کن.

3- برای راه اندازی بوتیک بچه گانه هدف‌‌گذاری کن

حالا که چشم‌انداز ایده‌آلت را ترسیم کردی، لازم است برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنی و هدف‌گذاری‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت داشته باشی. تصور کن چشم‌اندازت این است که در ده سال آینده حداقل ده درصد از پدر و مادرهای شهرت در ده دقیقه بتوانند لباس مطلوب فرزندشان را پیدا کنند، انتخاب کنند و بخرند.

برای کسب چشم‌اندازت شروع کن به ایده‌پردازی:

تاسیس بوتیک لباس بچه گانه‌ ی آنلاین، همکاری با سوپرمارکت‌های محلات برای عرضه‌ی پوشاک کودک، فروشگاه لباس بچه گانه‌ ی سیار، راه اندازی مغازه لباس بچه گانه در پارک و یا میدان میوه و تره‌بار، اجاره‌ و تأسیس مغازه فروش لباس بچه گانه در نزدیکی چند مهدکودک یا ادارات و شرکت‌های بزرگ و پرتردد و … .

اهداف بلندمدت را به دقت تعیین کن و به اهداف کوچک‌تر خرد کن و سپس برای قدم‌های بعدی برنامه‌ریزی کن.

هدف‌گذاری اسمارت کن

می‌خواهم برای برنامه‌ریزی، روش  هدف‌گذاری اسمارت (SMART) را پیشنهاد بدهم که مخفف 5 ویژگی زیر است:

  • مشخص
  • قابل اندازه‌گیری
  • در دسترس
  • مناسب و مرتبط
  • زمان‌دار
هدف گذاری برای راه اندازی فروشگاه لباس بچه

برای آشنایی بیشتر با این شیوه می‌توانی از گوگل کمک بگیری. اما فعلاً نیاز داری بدانی:

  • ابعاد هدف تو باید کاملاً مشخص باشد.
  • به لحاظ کیفی و کمی قابل اندازه‌گیری باشد.
  • ممکن باشد.
  • مناسب باشد.
  • و حتماً زمانی را برای رسیدن به هدفت مشخص کن.

شاید بهتر است مثالی هم مطرح کنم. مثلاً با توجه به چشم‌اندازی که کمی قبل مطرح کردیم، هدف‌گذاری کلی می‌تواند به این شکل باشد:

در 5 سال آینده بوتیک لباس بچه گانه‌ ی من در شعاع یک کیلومتری 5 میلیون پدر و مادر باشد. یا مثلاً در ده سال آینده 5 میلیون پدر و مادر بتوانند در کمتر از 5 دقیقه به فروشگاه لباس بچه گانه من برسند.

اهداف مشخص، قابل‌اندازه‌گیری، ممکن، مناسب و با زمان مشخص تعیین کن.

هدف گذاری اسمارت

گام سوم: مشتریان مغازه لباس بچه گانه ی تو چه کسانی هستند؟

حالا که گروه هدفت را به صورت کلی مشخص کردی، وارد جزئیات شو و مشتری‌هایت را بیشتر بشناس. خودت را جای مادری بگذار که برای فرزند دلبند 5 ماهه‌اش لباس می‌خرد. جای عمویی که برای برادرزاده‌ی عزیز 4 ساله‌اش کادوی تولد انتخاب می‌کند. و یا دختری که نمی‌داند برای نوزاد در راه دوستش چه چشم‌روشنی‌ بخرد.

می‌خواهم نکته‌ی مهمی را یادآوری کنم:

مشتری‌های بوتیک لباس بچه گانه تو، خریداران لباس هستند و مصرف‌کننده‌ی نهایی لباس، کودک است.

گروه هدفت را بشناس

پس دوباره دست به کار شو: در مرحله ی اول خریدارن و مصرف‌کنندگان نهایی خدمات و محصولات خود را به دقت شناسایی کن.

خریداران بوتیک لباس بچه گانه

  1. لیستی از تمام خریداران بالقوه‌ات تهیه کن. بعد از خودت بپرس مغازه‌ لباس بچه‌ گانه‌ ی تو قرار است به کدام دسته‌ از مشتری‌ها اختصاصاً خدمت ارائه بدهد. پدرها؟ مادرها؟ اقوام کودکان؟ اولیای مدرسه؟ و … .
  2. بعد از مشخص کردن مشتری‌های مورد نظرت بررسی کن که افراد متعلق به هر دسته بیشتر از چه جنسی هستند؟ چه سن و سالی دارند؟ از چه قشری هستند؟ چه ویژگی‌های اخلاقی دارند؟ چقدر درآمد دارند؟ چه فرهنگ و سلیقه‌ای دارند؟ و مواردی شبیه به این. سعی کن خصوصیاتی را که ممکن است در مشتریان هر دسته مشترک باشد، پیدا کنی.
  3. در میان اقوام و دوستانت افرادی را جستجو کن که در این دسته‌ها قرار می‌گیرند و مشتری‌های بالقو‌ه‌ی مغازه لباس بچه گانه تو هستند. نام آن‌ها را لیست کن، چون در مرحله‌ی بعدی باید از آنها کمک بگیری.
  4. نیازها، دغدغه‌ها، امکانات و محدودیت‌ها و علایق هر دسته از مشتریان را به صورت جداگانه لیست کن. از افرادی که در مرحله‌ی قبل جستجو کردی، برای کامل کردن این لیست‌ها کمک بگیر.

مصرف‌کنندگان بوتیک لباس بچه گانه

  1. مصرف‌کنندگان نهایی‌ مغازه لباس بچه گانه ات را مشخص کند. نوزادان دختر و پسر؟ دختران 0 تا 5 سال؟ پسران 10 تا 12؟ و … .
  2. در میان اقوام و دوستانت کودکانی را جستجو کن که در دسته‌ی مصرف‌کنندگان محصولات تو قرار می‌گیرند. نام آنها را لیست کن، چون در مرحله‌ی بعدی باید از آنها کمک بگیری.
  3. نیازها، دغدغه‌ها، امکانات و محدودیت‌ها و علایق هر دسته از مصرف‌کنندگان را به صورت جداگانه لیست کن. برای کامل کردن این لیست‌ها، در مهمانی‌ها و دورهمی‌های بعدی، کودکان را که در مرحله‌ی قبل جستجو کرده بودی به دقت مشاهده کن.

در بوتیک لباس بچه گانه ات دنبال جلب نظر خریدار هستی یا مصرف‌کننده و یا هر دو. کدام یکی قدرت انتخاب بیشتری دارد؟ چطور می‌توانی هر دو را راضی کنی؟ آیا برای زمانی که خریدار مشغول بررسی لباس‌ها و چانه زدن با فروشنده است، فکری برای سرگرم‌ کردن مصرف‌کنندگان کوچولوی لباس‌هایت داری؟

از همین امروز با مشتری‌ها و مصرف‌کنندگانت به صورت ذهنی دوست شو و رفتاری را که ممکن است هر یک در برخورد با بوتیک تو داشته باشند، پیش‌بینی کن.

درامد مغازه لباس بچه گانه

گام چهارم: چه محصولاتی در بوتیک لباس بچه گانه ات می‌فروشی؟

بهتر است زودتر مشخص کنی می‌خواهی چه محصولات و خدماتی در مغازه فروش لباس نوزاد و کودک خودت عرضه کنی و باید در چه مسیری حرکت کنی.

اجناس مورد نظرت را انتخاب کن

براساس شناختی که در مرحله‌ی قبل از مشتریانت به دست آوردی، دقیقاً مشخص کن مایلی چه اجناس و لباس‌هایی بفروشی. برای هر گروه از مشتریان و مصرف‌کنندگان لیست جداگانه‌ای تهیه کن. علاوه بر این، لازم است تصمیم بگیری فقط در زمینه‌ی پوشاک به مشتریانت خدماتی ارائه می‌دهی یا دیگر محصولات جانبی کودک مانند اسباب‌بازی و … نیز در میان محصولات تو جا خواهند داشت.

جزئیات را از قلم نینداز. براساس گروه هدفت مشخص کن لباس‌هایی که قرار است بفروشی در چه رنج قیمتی قرار دارند؟ لباس‌ مجلسی هستند یا لباس منزل؟ قابل‌ فروش در تمام سال هستند؟ اجناس خود را از میان مد روز انتخاب می‌کنی یا طرح‌های معمولی بی‌زمان و یا هر دو؟ مایلی پوشاک تولید داخلی بفروشی یا خارجی؟

محصولات مورد نظرت را مشخص و دسته‌بندی کن.

گام پنجم: رقبای تو در بازار فروش لباس بچه گانه چه کسانی هستند؟

حالا باید به شناخت بازار هدفت بپردازی. تو بخش مهمی از راه را آمدی. مشخص کردی که تصمیم داری در زمینه‌ی پوشاک بچه‌ گانه فعالیت کنی و رده‌ی سنی و قشر اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مشتری‌ها رو هم انتخاب کردی. حالا باید به شناخت بازار محصول و رقبایت بپردازی.

بازار هدفت را رصد کن

برای بررسی بازار پوشاک کودک، ابتدا مراکز و فروشگاه‌های لباس بچه‎ گانه را به دقت مشاهده و ارزیابی کن و سپس به تحلیل فعالیت‌های رقبایت بپرداز. در ادامه دو ابزار کاربردی برای این کار معرفی می‌کنم.

بررسی مراکز فروش شهر و محلی لباس کودک و نوزاد

  • لیستی از مراکز فروش پوشاک بچه‌ گانه در شهر محل سکونت تهیه کن. به تک‌تک آنها برو و با دقت اجناس، کیفیت محصولات، قیمت‌ها و قشر مشتریان هر کدام را بررسی کن.
  • به مغازه‌های لباس بچه گانه محله‌ی خودتان و محله‌های اطراف سری بزن و با دقت اجناس، کیفیت محصولات، قیمت‌ها و قشر مشتریان هر کدام را بررسی کن.

تحلیل رقبا

در این گام می‌خواهم به اختصار دو ابزار کاربردی برای تحلیل بازار و رقبا را معرفی کنم: اولی آنالیز SWOT و دومی آنالیز PESTEL.

1- آنالیز SWOT

در این مرحله با استفاده از ماتریس آنالیز SWOT به تحلیل بازار پوشاک بچه‌گانه می‌پردازیم. این ماتریس کاربردهای زیادی دارد و از آن برای تدوین استراژی برای سازمان‌های بزرگ و فعال نیز استفاده می‌شود.

اگر دوست داری می‌توانی بیشتر در این زمینه مطالعه کنی. اما چیزی که در این مرحله به کسب‌وکار تو کمک می‌کند این است که روی کاغذت ماتریسی ترسیم کنی، شبیه تصویر زیر. بعد در چهار بخش آن بنویس: نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها.

آنالیز سوات برای راه اندازی بوتیک بچه گانه
  1. سپس نقاط قوتی را که در بازار دیدی لیست کن: اجناس با طرح و کیفیت‌های متنوع و … .
  2. نقاط ضعفی را که در بازار دیدی لیست کن: عدم وجود اجناس با کیفیت در قیمت‌های مناسب، عدم وجود فروشگاه‌ لباس بچه گانه در محله‌ها و … .
  3. مواردی که بازار را تهدید می‌کنند لیست کن: بی‌ثباتی نرخ ارز و به دنبال آن بی‌ثباتی درآمد مغازه لباس بچه گانه و … .
  4. فرصت‌هایی را که می‌توان در این بازار خلق کرد لیست کن: حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تلاش برای معرفی محصولات با کیفیت داخلی، واسطه‌گری برای رساندن پیام و نیاز مشتری به تولید‌کننده و برعکس و … .

فراموش نکن هر مرحله را با در نظر گرفتن مأموریت و چشم‌انداز کسب‌وکار خودت بازنگری کنی.

2- آنالیز PESTEL

اگر مایلی بیشتر بازار محصولت را شناسایی کنی، می‌توانی از ابزار تحلیل دیگری به نام آنالیز PESTEL استفاده کنی. به این منظور دوباره جدول یا ستونی با شش بخش بکش. سپس مانند شکل زیر در آنها بنویس: مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی، مسائل اجتماعی، مسائل تکنولوژیکی، مسائل محیط‌زیستی، مسائل قانونی.

آنالیز پستل برای ارزیابی درآمد مغازه لباس بچه
  1. مهم‌ترین مسائل سیاسی اثرگذار بر بازار کارت را لیست کن: روابط خارجی کشور و تحریم، ثبات استراتژی‌های دولت، حمایت از فروش تولیدات داخلی، قوانین واردات، قوانین کار و … .
  2. مهم‌ترین مسائل اقتصادی اثرگذار بر بازار کارت را لیست کن: نرخ تورم، رشد اقتصادی، تولید ناخالص ملی و … .
  3. مهم‌ترین مسائل اجتماعی اثرگذار بر بازار کارت را لیست کن: سن ازدواج و نرخ تولد، سطح سواد اجتماعی، میزان مصرف و سطح رفاه و … .
  4. مهم‌ترین مسائل تکنولوژیکی اثرگذار بر بازار کارت را لیست کن: شیوه‌های فروش آنلاین، تبلیغات اینترنتی وسیع، بهره‌گیری از نرم‌افزار برای فروش و تبلیغ و ارتباط سریع و بی‌واسطه با مصرف‌کنندگان و … .
  5. مهم‌ترین مسائل محیط‌زیستی اثرگذار بر بازار کارت را لیست کن: حمایت از فروش محصولات سبز و … .
  6. مهم‌ترین مسائل قانونی اثرگذار بر بازار کارت را لیست کن: کسب جواز فروش، نرخ سود و … .

بازار پوشاک کودک را خوب رصد کن و دو مورد را بررسی کن: اول اینکه بازار در کدام بخش پر رونق و به سود رسیده است و دوم اینکه جای چه چیزی در بازار خالی است. این دو مورد می‌توانند برای شروع کمکت کنند، سودآوری سریع‌تری داشته باشند و درآمد مغازه لباس بچه تو را افزایش دهند.

گام ششم: چه مکانی را برای راه اندازی بوتیک بچه گانه انتخاب می‌کنی؟

در نهایت با توجه به بینشی که در این مرحله و مراحل قبل به دست آوردی، مکان مناسب برای مغازه لباس بچه‌ گانه خودت را انتخاب کن؟ لباس فروشی تو در محله قرار خواهد داشت یا یک مرکز خرید مطرح لباس کودک؟ یا حتی در پاساژی معمولی؟

چند نکته برای راه اندازی بوتیک بچه گانه در محله

اگر از یک مغازه‌ی محلی شروع می‌کنی، چند نکته را به خاطر بسپار:

  • بوتیک لباس بچه‌ گانه ات را در مکانی پرتردد راه بیانداز.
  • در مسیر تردد والدین باش. در نزدیکی مهدکودک‌ها، سوپرمارکت‌ها، ادارات، پارک‌ها و مراکز تفریحی و بازی کودک، مطب‌های زنان و زایمان و … .
  • مغازه‌های لباس فروشی بچه گانه محله را بررسی کن. اطلاعات مربوط به تعداد بوتیک‌ها، استراتژی فروش و کیفیت اجناس و مشتری‌های وفادار آن‌ها را جستجو کن.
  • نوع ارتباط خود را با سایر فروشگاه‌های لباس کودک محله تببین کن: همکاری یا رقابت؟
  • به سایر کسب‌وکارهای محلی که با والدین و کودک ارتباط دارد، نزدیک شو. این کسب‌وکارها برای معرفی بوتیک لباس بچه‌ گانه تو و جذب مشتری فوق‌العاده هستند.
  • بررسی کن در محله چه تعداد کودک و زوج جوان مستعد فرزندآوری، والد و حتی افراد مسن‌تر (پدر بزرگ و مادربزرگ) سکونت دارند.
  • پرترددترین ساعت‌های محله و جزئیات تردد در سایر ساعت‌ها را پیش‌بینی کن.

گام هفتم: ارزش پیشنهادی خودت را برای راه اندازی فروشگاه لباس بچه گانه شناسایی کردی؟

اکنون که مأموریت و چشم‌انداز کسب‌وکارت را مشخص کردی؛ مشتری‌ها و مصرف‌کنندگان را شناختی؛ می‌دانی قرار است چه محصولاتی را به فروش برسانی؛ بازار رو رصد کردی؛ باید ارزش پیشنهادی خودت را پیدا کنی و پرورش بدهی.

1- ارزش پیشنهادی چیست؟

ارزش پیشنهادی آن چیزی است که بوتیک لباس بچه‌ گانه ی تو را از سایر فروشگاه‌های لباس بچه‌ گانه متمایز می‌کند. آن چیزی است که بوتیک تو را در بازار شاخص می‌کند.

می‌توان گفت ارزش پیشنهادی چیزی است که باعث می‌شود مشتری فروشگاه تو را برای خرید انتخاب کند. ارزش پیشنهادی باید کاملاً در راستای مأموریت، چشم‌انداز و نیازهای مشتری باشد و آن‌ها را خوشحال و راضی کند.

2- ارزش پیشنهادی بوتیک لباس بچه گانه ی تو چیست؟

برای طراحی ارزش پیشنهادی، خودت را جای مشتری بگذار و از خودت بپرس چه چیزی باعث می‌شود این مغازه را برای خرید انتخاب کنم؟ چه چیزی در این فروشگاه لباس بچه گانه وجود دارد که در فروشگاه‌های دیگر پیدا نمی‌شود؟ سهولت دسترسی؟ قیمت مناسب؟ کیفیت اجناس؟ برخورد گرم فروشنده؟ انتخاب با آرامش و خیال راحت بدون فشار و مشاوره‌های بی‌مورد فروشنده؟ تخفیف؟ دکوراسیون و چیدمان لباس‌ها؟ فروش اجناس مرغوب خارجی؟ فروش تولیدات داخلی؟ و … .

ارزش پیشنهادی مزیت رقابتی بوتیک تو است. ارزش پیشنهادی باید کاملاً در راستای مأموریت، چشم‌انداز و نیازهای مشتری باشد و آن‌ها را خوشحال و راضی کند.
پس برای آن به اندازه‌ی کافی وقت بگذار.

گام هشتم: مقدمات راه اندازی بوتیک بچه گانه ات را فراهم کردی؟

حالا وقت این است که وارد فرآیند‌های اجرایی شوی و فروشگاهت لباس بچه‌ی خودت را باز کنی.

1- تأمین‌کنندگانت را شناسایی کن

تأمین‌کنندگانی را که می‌خواهی با آنها همکاری کنی شناسایی کن. این گام بسیار مهمی است. سعی کن واسطه‌ها را از میان برداری و مستقیم به عمده‌فروشی‌ وصل شوی. برای ارتباط با تأمین‌کنندگان برنامه‌ریزی کن و اعتماد آنها را کن. تأمین‌کننده‌ی مناسب مقدمات رشد و پیشرفت بوتیک لباس بچه‌ گانه‌ ی تو را فراهم می‌کند.

با توجه به مأموریت، چشم‌انداز و نیازهای مشتریانت شفاف کن که تأمین‌کننده‌ی مناسب تو چه ویژگی‌ دارد. جنس ارزان‌تری می‌فروشد؟ جنس با کیفیت‌تری می‌فروشد؟ جنس با کیفیت و با قیمت مناسب ارائه می‌کند؟ سفارش‌های تو را به موقع تحویل می‌دهد؟ و برای تسویه کردن هزینه‌ها چگونه با تو کنار می‌آید؟

اگر تصمیم گرفتی تولید داخلی عرضه کنی فراموش نکن تو واسطه‌ی میان تولیدکننده و مصرف‌کننده هستی. آن‌ها هر دو در خدمت تو ذی‌نفع هستند و منافع هر دو باید حفظ شود.

2- کانال‌های فروش و ارتباط با مشتری را انتخاب کن

تصمیم بگیر که از چه راه یا راه‌هایی محصول خودت را به دست مشتری می‌رسانی. امروزه تکنولوژی و دسترسی آسان بیشتر مردم به اینترنت، خرید و فروش را به شدت آسان کرده است. با این همه فروش اینترنتی معایب خود را نیز دارد و هنوز نتوانسته اعتماد تمام مردم را جلب کند.

فروش اینترنتی پوشاک و لباس پر چالش و پر ریسک است، چرا که لازم است محصول دقیقًا مشابه حالت حضوری در تصاویر نمایش داده شود. مهم‌تر اینکه نظر خریدار را در تن جلب کند. با این وجود، امکان دسترسی به مشتریان بیشتری را فراهم می‌کند. پس بهتر است مزایا و معایب فروش حضوری و اینترنتی را به دقت بررسی کنی و بعد تصمیم نهایی‌ات را بگیری. به خاطر داشته باش که هزینه‌های جانبی هر دو شیوه را به دقت بررسی کنی.

گام مهم بعدی در این مرحله انتخاب روش‌های معرفی بوتیک لباس بچه‌گانه و تبلیغات است. از خودت بپرس مشتری‌های تو از چه راهی سریع‌تر می‌توانند تو را بشناسند و از تو خرید کنند. ارتباط واقعی تو با مشتری از لحظه‌ی معرفی و تبلیغ شروع می‌شود.

فراموش نکن ارتباطت با مشتری را هرگز در لحظه‌ی فروش قطع نکنی. کاری کن که او تو را به خاطر بسپارد، به دیگران معرفی کند و به تو وفادار شود.

در تمام مراحل تبلیغ، فروش و حفظ ارتباط با مشتری تلاش کن احساس خوشحالی و ارزشمندی در مشتری ایجاد کنی. ارتباط تو با مشتری نباید یک ارتباط مکانیکی صرف بر پایه‌ی سود و زیان باشد. بلکه باید ارتباطی انسانی و دوستانه بر پایه‌ی ارزش‌آفرینی باشد.

3- نیروی انسانی مورد نیازت را برآورد کن

حالا باید نیروی انسانی مورد نیازت برای راه‌اندازی بوتیک لباس بچه‌ گانه‌ را برآورد کنی. تمام اقداماتی را که باید انجام شود لیست کن و نیروی انسانی مورد نیاز برای هر یک را حساب کن.

از خودت بپرس چه فعالیت‌هایی را به تنهایی می‌توانی به انجام برسانی و بهترین گزینه‌ها برای انجام دادن بقیه‌ی فعالیت‌ها چه کسانی هستند.

بررسی کن که این افراد باید چه شرایط و توانمندی‌هایی داشته باشند. شاید بتوانی برای شروع از حمایت‌های بی‌چشم‌داشت اعضای خانواده و اقوام بهره ببری و یا نیروی انسانی مورد نیازت را با هزینه‌ی کمتر از میان آن‌ها انتخاب کنی.

احساس خوشحالی و رضایت نیروی انسانی مورد نیاز در فروشگاه لباس بچه ی خودت را در اولویت قرار بده.
نیروی خوشحال و راضی، احساس خوشحالی و رضایت مشتری را تضمین می‌کند.

4- برنامه‌ریزی مالی کن

اکنون برای هزینه‌های راه اندازی بوتیکت برنامه‌ریزی کن. تمام اقداماتی را که باید انجام شود لیست کن و با توجه به سرمایه‌ی اصلی‌ا‌ت هزینه‌ی مورد نیاز برای هر یک را حساب کن.

هزینه‌های جاری نظیر را از قلم نینداز.

گام نهم: بوم کسب‌وکار بوتیک لباس بچه گانه را تکمیل کن

در گام آخر بهتر است تمام دریافت‌هایت را در یک صفحه گردآوری کنی. بوم کسب‌وکار شیوه‌ی مناسبی برای این کار است.

1- بوم کسب‌وکار چیست؟

بوم کسب‌وکار، ابزاری است که به تو کمک می‌کند ابعاد مختلف راه‌ اندازی مغازه‌ی لباس بچه گانه‌ خودت را توصیف کنی، بسط دهی و به چالش بکشی. این ابزار تصویر دقیق و کاملی از ایده‌ها و گام‌هایی که باید برداری، به تو و همکارانت می‌دهد.

این بوم شامل نه بخش است:

  1. بخش مشتریان
  2. ارتباط با مشتریان
  3. کانال‌های دسترسی به مشتری
  4. جریان درآمدی
  5. ارزش پیشنهادی
  6. منابع کلیدی
  7. فعالیت‌های کلیدی
  8. شرکای کلیدی
  9. ساختار هزینه‌ها

موارد نه‌گانه‌ی بالا به طور کلی در سه بخش قرار می‌گیرند:

  • بخش راست شامل اطلاعات و یافته‌های مربوط به مشتری و راه‌های ارتباطی با او است. یعنی مورد اول تا چهارم از لیست بالا.
  • بخش چپ شامل اطلاعات و یافته‌های مربوط به کسب و کار (اینجا مغازه فروش لباس بچه گانه ی تو) است. یعنی مورد پنجم از لیست بالا.
  • بخش مرکزی مربوط به ارزش آفرینی و شامل ارزش پیشنهادی بوتیک لباس بچه گانه تو است. یعنی مورد شش تا 9 از لیست بالا.
بوم کسب و کار برای راه اندازی بوتیک لباس بچه گانه

2- بوم کسب‌وکار فروشگاه لباس بچه گانه را تدوین کن

حالا بوم کسب‌وکار بالا را روی کاغذی پرینت یا ترسیم کن و تمام یادداشت‌ها و تصمیم‌گیری‌های گام‌های قبل را وارد بوم کسب و کار کن تا دید جامعی به دست بیاوری. پیشنهاد می‌کنم در تهیه بوم کسب‌وکارت مغازه لباس بچه گانه خودت سلیقه به خرج دهی.

فراموش نکن این بوم به نوعی نقشه‌ی راه تو است و تمام مدت باید مقابل چشمت باشد. به عنوان مثال می‌توانی از ماژیک و برگه‎‌های برچسب‌دار رنگی استفاده کنی. حتی از تصاویر زیبایی که به تو انگیزه می‌دهند.

3- بوم ارزش پیشنهادی فروشگاه لباس بچه گانه را تدوین کن

در نهایت اگر مایلی برای تکمیل بوم کسب‌وکارت، بوم ارزش پیشنهادی را به آن اضافه کن که به شناخت دقیق‌تر مشتریان و ارزش پیشنهادی مغازه فروش لباس بچه گانه تو کمک می‌کند. این بوم شامل پروفایل مشتری و شناخت ارزش پیشنهادی است.

بوم ارزش پیشنهادی برای راه اندازی مغازه لباس بچه گانه

حرف آخر: فقط شروع کن

ازت می‌خواهم قول بدی نیفتی توی تله‌ی کمال‌گرایی و همین حالا دست به کار شوی. منتظر ایدهای عالی، سرمایه‌ی کافی و شریک‌های همدل نباش. مراحل تدوین بوم کسب‌وکارت را پشت سر هم طی کن و در آخر فقط شروع کن.

یادت نرود با ذینفعان کسب‌وکارت یعنی تأمین‌کنندگان، خریداران، مصرف‌کنندگان و نیروهایت از همین حالا ارتباط بگیری و از اطرافیانت هم حمایت بگیری.

5 مطلب کابردی برای راه‌اندازی و توسعه‌ی کسب‌وکار

همه چیر درباره‌ی مغازه داری

اگر دوست داری در مورد «فوت و فن‌های مغازه‌داری» بیشتر بدانی، مطلب زیر را از دست نده:

فروشگاه اینترنتی بزن

پیشنهاد می‌کنم اگر اجاره‌ی مغازه هنوز برایت ممکن نیست و به دنبال سرمایه‌ی بیشتر هستی، به «راه اندازی فروشگاه لباس بچه گانه ی اینترنتی» فکر کن. به این ترتیب، می‌توانی بدون داشتن مغازه شروع به برندسازی کنی، سپس مأموریت، چشم‌انداز و اهدافت را در بستر مجازی شروع و دنبال کنی. بخش ابتدایی مطلب زیر می‌تواند بینش خوبی در این زمینه به تو بدهد.

از فروشگاه‌ اینترنتی دیگران استفاده کن

پیشنهاد دیگرم «همکاری در فروش از طریق اینترنت» است. برای این کار هم می‌توانی بدون داشتن مغازه فروش لباس بچه گانه و حتی فروشگاه اینترنتی، پوشاک نوزاد و کودک را از طریق وبسایت و فروشگاه‌های اینترنتی دیگران به فروش برسانی. مطلب زیر می‌تواند در این زمینه به تو ایده بدهد.

رادیو کارنکن، راهنمای شما در زندگی شغلی

پادکست «رادیو کار نکن» را دنبال کن. این پادکست داستان زندگی آدم‌هایی است که با شغلشان زندگی می‌کنند. داستان آدم‌هایی که وقتی سر کار هستند، لازم نیست مدام به ساعت نگاه کنند و از خودشان بپرسند، پس کی زمان کاری تمام می‌شود و وقت زندگی کردن می‌رسد. رادیو کار نکن را گوش کن تا نگرشت به کار و پول درآوردن تغییر کند، تا یاد بگیری با فروشندگی لباس نوزاد و کودک زندگی کنی، نه کار.

آشنایی با پادکست‌های مفید کسب‌وکار

از پادکست‌های مفید دیگر برای توسعه‌ی کسب‌وکارت بهره ببر. پادکست‌هایی که به موضوع کار می‌پردازند و به تو کمک می‌کنند مسیر پربازده‌تر و هیجان‌انگیزتری برای تأسیس و توسعه‌ی بوتیک لباس بچه‌ گانه ات طراحی کنی.

حالا نوبت توست. الان دقیقاً در چه مرحله‌ای هستی؟ چقدر به راه‌اندازی بوتیک بچه‌ گانه‌ خودت نزدیک شدی؟ کامنت کن.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

7 دیدگاه برای “بوتیک لباس بچه‌ گانه‌‌ خودت را راه بیانداز!

  1. Vahid.sh گفته:

    با خوندن مطالبی که ارائه دادید واقعا چشمم بازتر شد نسبت به هدفم و احساسم اینه دیگه میتونم خیلی قوی و پخته تر حمله کنم به سمت هدفم درود بر شما

  2. طارا گفته:

    سلام دوستان من امروز تازه با این مطالب ذهنمو متمرکز کردم روی این کار .چون طرح های زیادی تو ذهنم بود .کمک خوبی کرد به من .امیدوارم بتونم بازم از راهنمایی هاتون بهره بگیرم وبرای همگی ارزوی توفیق دارن چون باعث پیشرفت همدیگه میشیم

  3. شقایق گفته:

    من حدود 10 ساله فروشنده لباس نوزاد و سیسمونی هستم. الان یکسالی میشه که بخاطر کرونا اینترنتی دارم کار میکنم. شاید باورتون نشه ولی من بسیاری از نکاتی که اینجا گفتید رو نمیدونستم. مطلبتون خیلی بهم دید داد؛ دید بهبود و گسترش کارم. ممنون از اطلاعات مفیدی که به اشتراک گذاشتید

  4. علی گفته:

    سلام. ممنون از محتوای کاربردی و بسیار عاااالی که منتشر کردید. «حرف آخر: فقط شروع کن» رو باید با طلا نوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.