دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تست هوش کتل فرم A (رایگان)

تست هوش کتل مقیاس سه
2.8/5 - (19 امتیاز)

 

در این مقاله برای شما تست هوش آنلاین کتل را آماده کرده ایم. این تست یکی از مشهورترین تست‌های تصویری است که میزان هوش عمومی را می‌سنجد و نتیجهٔ آن در قالب « ضریب هوشی » یا «IQ» ارائه می‌شود. اگر تمایلی به مطالعهٔ ادامهٔ مقاله ندارید و می خواهید مستقیماً به سراغ تست بروید، روی دکمهٔ زیر کلیک کنید: ‌

‌‌ ‌«تست هوش نابسته به فرهنگ کتل» (CFIT) اولین بار در سال 1949 توسط روانشناسی به نام «ریموند کتل» ابداع شد. ریموند کتل به خاطر پژوهش‌هایی که در حوزه‌های مختلف روانشناسی انجام داده است مشهور است. از جمله مشهورترین این پژوهش‌ها «نظریه 16 عاملی شخصیت انسان» است. در این نظریه 16 عامل اصلی در شخصیت انسان معرفی شده است. کتل معتقد بود این عوامل هستند که رفتارهای ما را تشکیل می‌دهند و چیزی را می‌سازند که ما آن را به نام «شخصیت» می‌شناسیم. علاوه بر بررسی ابعاد اصلی شخصیت شناسی کتل در زمینه‌های دیگری از جمله هوش نیز تحقیق کرده است. مشهورترین نظریهٔ کتل در زمینهٔ هوش، تقسیم‌بندی هوش به دو نوع «هوش متبلور» (کریستالی) و «هوش سیال» (جاری) است. ‌ در این مقاله می‌خوانیم:

 

  • تست هوش کتل چیست؟
  • نظریه کتل در مورد هوش چه می‌گوید؟
  • هوش سیال و متبلور چیست؟
  • تست کتل فرم a با فرم b و c چه تفاوتی دارد؟
  • تست هوش کتل چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟
  • کاربرد تست هوش کتل چیست؟

 

تست هوش کتل چیست؟

کتل برای اینکه تاثیر زبان و فرهنگ افراد مختلف را در نتیجهٔ تست‌های هوش کاهش دهد، این تست را طراحی کرد. به این تست «تست هوش نابسته به فرهنگ کتل» هم گفته می‌شود. منظور از نابسته به فرهنگ در اینجا آن است که نتایج این تست از فرهنگی که فرد از آن آمده است و سطح تحصیلاتی که دارد، تاثیر نمی‌پذیرند.

 

 

تست هوش کتل نابسته به فرهنگ

 

در واقع تست هوش کتل، یک «تست هوش غیرکلامی» است. (تست غیرکلامی برای سنجش هوش غیرکلامی در افراد استفاده می‌شود. برای آشنایی با هوش غیر کلامی و سایر انواع هوش خواندن مطلب انواع هوش و استعداد کدامند؟ را توصیه می‌کنیم.) تست هوش کتل نوعی تست هوش تصویری است. اگر از قبل با «تست هوش ریون» آشنا باشید، حتماً تا به حال متوجه شده‌اید که هر دوی این تست‌ها نابسته به فرهنگ هستند. اگر می‌خواهید برای سنجش هوشتان تست ریون را هم امتحان کنید، روی دکمهٔ زیر کلیک کنید: ‌

 

نظریه کتل در مورد هوش چه می‌گوید؟

کتل قصد داشت روشی را ابداع کند تا به وسیلهٔ آن توانایی‌های شناختی افراد را فارغ از زبان و فرهنگ آن‌ها بسنجد. اینگونه بود که نظریه هوش کتل متولد شد. به اعتقاد کتل، «هوش عمومی» انسان (General Intelligence یا فاکتور G) از دو بخش تشکیل شده است:

  1. هوش سیال یا هوش جاری (Fluid Intelligence یا GF)
  2. هوش متبلور یا هوش کریستالی (Crystallized Intelligence یا GC)

هوش سیال کتل

این هوش به آن بخش از توانایی‌های انسان اشاره دارد که برای رویارویی با مسائل جدید به کار گرفته می‌شوند. طبق نظریهٔ کتل، هوش سیال توانایی درک روابط فارغ از آموزش یا تجربهٔ قبلی است. مثلاً حل معماهای جدید یا پیدا کردن استراتژی‌های حل یک مسئلهٔ کاملاً جدید، از جمله کاربردهای هوش سیال کتل هستند. برای نمونه می‌توانید با سخت ترین معمای جهان و یا انواع معما با جواب خنده دار ، این هوش خود را محکی بزنید!!!

 

هوش متبلور کتل

‌برخلاف هوش سیال، هوش متبلور از اطلاعات و تجربه‌های قبلی نشات گرفته است. هرچه به سال‌های عمر انسان افزوده شده و دانش و تجربه‌اش بیشتر می‌شود، هوش متبلور بیشتر رشد می‌کند و قوی‌تر می‌شود. خواندن و نوشتن یا دانستن دستور زبان از جمله مثال‌های هوش متبلور هستند. جالب است بدانید که هوش سیال با افزایش سن به تدریج کاهش می‌یابد و هوش متبلور با افزایش سن بیشتر می‌شود. ‌

 

هوش متبلور و هوش سیال

تست هوش کتل چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟

همانطور که گفتیم کتل هوش انسان را به دو بخش هوش متبلور و هوش سیال تقسیم کرده است. هوش متبلور به تجربهٔ انسان بستگی دارد. (همهٔ آنچه که در طول دوران تحصیل خود آموخته‌اید هوش متبلور است.) هوش سیال هم یک توانایی ذاتی برای کسب دانش و حل مسئله است. بنابراین تست هوش کتل بر پایهٔ اندازه‌گیری هوش سیال بنا شده است و سرعت استدلال، استدلال منطقی و استدلال فضایی را می‌سنجد که همگی نابسته به فرهنگ و آموزش قبلی هستند. ‌که البته بازیهایی برای تقویت هوش فضایی هم وجود دارد.

 

سوالات آزمون هوش کتل

ریموند کتل اولین تست هوش خود را در سال 1930 برای کودکان منتشر کرد. در سال‌های 1940، 1944 و 1961 این تست مورد بازبینی قرار گرفت. سوالات تست کتل از نوع تصویری هستند. چرا که این تست یک تست هوش غیرکلامی به حساب می‌آید. این تست دارای 3 مقیاس است. تست هوش کتل مقیاس 1 دارای 8 زیر آزمون است. در حالی که تست هوش کتل مقیاس 2 و تست هوش کتل مقیاس 3 هرکدام دارای 4 زیر آزمون هستند. هرکدام از مقیاس‌های تست هوش کتل برای یک گروه سنی خاص طراحی شده‌اند:

 

  • تست هوش کتل مقیاس 1: کودکان بین 4 تا 8 سال (و بیشتر) و افراد دارای معلولیت ذهنی
  • تست هوش کتل مقیاس 2: کودکان بین 8 تا 14 سال و افراد با هوش متوسط
  • تست هوش کتل مقیاس 3: افراد بالای 14 سال و بزرگسالان (در واقع اگر جایی اصطلاح تست هوش کتل بزرگسالان را شنیدید بدانید منظور همان تست کتل مقاس 3 است.)

 

سوالات تست کتل مقیاس 1

آزمون هوشی کتل مقیاس 1 شامل هشت آزمون تصویری است. تست‌های ماز و پیدا کردن اشکال مشابه از جمله سؤالاتی هستند که در این تست مورد سؤال قرار گرفته‌اند.

 

 

سؤالات تست هوش کتل

 

سوالات تست کتل مقیاس 2 و 3

آزمون هوشی کتل مقیاس 2 و 3 شامل چهار زیر آزمون هستند. این زیر آزمون‌ها عبارتند از:

 

  1. سری‌ها (پیدا کردن شکلی که یک سری از اشکال را کامل می‌کند.)
  2. دسته‌بندی (پیدا کردن شکلی که با سایر اشکال فرق دارد.)
  3. ماتریس‌ها (کامل کردن ماتریسی از اشکال)
  4. شرطی‌ها (پیدا کردن شکلی که با الگوی شرطی موجود بین اشکال تطابق دارد.)

 

تست هوش تصویری کتل کجا کاربرد دارد؟

  • شناسایی ناتوانی در یادگیری
  • گزینش دانش‌آموزان تیزهوش و هدایت آن‌ها در برنامه‌های آموزشی پیشرفته
  • راهنمای ترسیم مسیر شغلی افراد. (البته یک تست مجزا به اسم تست هوش انتخاب شغل هم وجود دارد)
  • پیش‌بینی احتمال موفقیت دانش‌آموزان در دوره‌های راهنمایی و دبیرستان

‌‌

یک مثال حل شده از این تست هوش

قبلاً گفتیم که این آزمون هوش، یک نوع تست هوش تصویری است و همهٔ سؤالات آن تصویری هستند. پاسخ به سؤالات این تست نیازمند آن است که نیم‌کرهٔ راست مغزتان به کمک شما بیاید. یک مثال از این تست در ادامه آورده شده است:

 

مثال تست هوش کتل

 

‌ ‌در تست‌های تصویری معمولاً یک سری تصویر داده می‌شود و با توجه به رابطهٔ‌بین اشکال باید شکل مجهول را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کرد.

 

با توجه به نوع سؤالات این تست، کسب نمرهٔ خوب در آن نیازمند « هوش تصویری فضایی » بالا هم هست. شاید بزرگ‌ترین نقص تست‌های هوش ریون و کتل این باشد که تنها به سنجش هوش عمومی می‌پردازند. امروزه می‌دانیم که هوش تنها به هوش عمومی منحصر نمی‌شود. در این زمینه نظریهٔ هوش‌های چندگانهٔ گاردنر ارائه شده است. اگر دوست دارید با این نظریه بیشتر آشنا شوید، روی دکمهٔ زیر کلیک کنید:
 
 

سوالات متداول

 

 

تست هوش کتل چیست؟

تست هوش کتل یک تست هوش تصویری است که توسط ریموند کتل ابداع شده است.

آزمون کتل چه چیزی را می‌آزماید؟

آزمون هوش کتل جهت سنجیدن هوش عمومی یا IQ می‌باشد.

منظور از مقیاس سوم چیست؟

تست کتل در سه مقیاس طراحی شده است که هر کدام مناسب گروه سنی خاصی می‌باشد. مقیاس سوم این تست هوش برای اندازه‌گیری ضریب هوشی 16 سال به بالا استفاده می‌شود.

پیش از انجام تست حتماً توضیحات مربوط به آن را در کادرهای پایین مطالعه کنید. ‌بعد از انجام تست کتل برایمان بنویسید:ضریب هوشی‌تان چند است؟ آیا با تصوری که دربارهٔ هوش خود داشته‌اید مطابقت دارد؟

 

توضیحات تست هوش کتل فرم A

تست هوش کتل فرم A از چهار آزمون تشکیل شده است. سؤالات این آزمون‌ها و روش حل آن‌ها با هم متفاوت است. در این بخش برای شما توضیحات هر آزمون را به همراه مثال حل شده‌ای از آن آورده‌ایم. پیش از اینکه به سراغ تست بروید توضیحات زیر را مطالعه کنید. ‌

  • زیر آزمون اول: سری‌ها (از سؤال 1 الی 13)

در این آزمون یک سری از اشکال به شما نشان داده می‌شود که ترتیب منطقی بین آن‌ها برقرار است. شما باید این ترتیب را کشف کرده و شکل مجهول را از میان گزینه‌ها پیدا کنید. به مثال حل شدهٔ زیر توجه کنید: ‌ ‌

 

 

‌ ‌‌ در این مثال شکل داده شده هر بار در جهت ساعتگرد چرخیده است. بنابراین گزینهٔ پنجم سری تصاویر را کامل می‌کند. ‌ ‌

 

  • زیر آزمون دوم: طبقه‌بندی‌ها (از سؤال 14 الی 27)

توجه: سؤالات این بخش دارای 2 گزینهٔ صحیح هستند! در این آزمون شما باید 2 گزینه‌ای را که بیشترین شباهت را به هم دارند انتخاب کنید. به مثال زیر توجه کنید: ‌ ‌

 

در این مثال گزینه 2 و گزینه 4 هر دو چهارضلعی هستند بنابراین، این دو گزینه پاسخ‌های صحیح تست هستند.‌ ‌ ‌ ‌

 

  • زیر آزمون سوم: ماتریس‌ها (از سؤال 28 الی 40)

در این آزمون به شما ماتریسی از اشکال داده می‌شود که یک بخش آن مجهول است. با توجه به ارتباط منطقی بین اشکال موجود، باید از میان گزینه‌ها تصویری را که ماتریس را کامل می‌کند انتخاب کنید. به مثال زیر توجه کنید: ‌ ‌

 

 

‌ ‌‌ در این مثال هر سه شکل مشابه هستند، بنابراین گزینه 2 درست است. ‌ ‌ ‌

 

  • زیر آزمون چهارم: (از سؤال 41 الی 50)

 

در این آزمون باید شرطی را که در تصویر داده شده وجود دارد حدس بزنید و شکل مشابه آن را از میان گزینه‌ها پیدا کنید. به مثال زیر توجه کنید: ‌ ‌

 

 

‌ ‌‌‌ در این مثال نقطه در داخل مربع و دایره قرار گرفته است. تنها گزینه‌ای که این شرط را دارد گزینهٔ‌ سوم است.

‌ ‌
قبل از شروع آزمون بخوانید:

 

  • این آزمون نمرهٔ منفی ندارد.
  • به جز سؤالات زیر آزمون دوم (از سؤال 14 تا 27) بقیهٔ سؤالات تنها 1 گزینهٔ درست دارند. (سؤالات زیر آزمون دوم 2 گزینهٔ درست دارند.)
  • سؤالات انتهایی هر زیر آزمون اندکی سخت‌تر از سایر سؤالات هستند، بنابراین تلاش خود را برای حل آن‌ها به کار بگیرید، اما ناامید نشوید.
  • برای اینکه نتیجهٔ تست شما دقیق‌تر باشد، از هیچگونه مداد یا کاغذی استفاده نکنید.
  • پیش از شروع آزمون در مکانی آرام قرار بگیرید تا تمرکزتان به هم نریزد.
  • اولین ضریب هوشی که در پایان تست به شما نمایش داده می‌شود، دقیق‌ترین است. این بدان معنا است که انجام دوبارهٔ تست توصیه نمی‌شود و نتیجهٔ آن از اطمینان کمتری برخوردار است.
1.فرم A
2.فرم A
3.فرم A
4.فرم A
5.فرم A
6.فرم A
7.فرم A
8.فرم A
9.فرم A
10.فرم A
11.فرم A
12.فرم A
13.فرم A
14.فرم A
15.فرم A
16.فرم A
17.فرم A
18.فرم A
19.فرم A
20.فرم A
21.فرم A
22.فرم A
23.فرم A
24.فرم A
25.فرم A
26.فرم A
27.فرم A
28.فرم A
29.فرم A
30.فرم A
31.فرم A
32.فرم A
33.فرم A
34.فرم A
35.فرم A
36.فرم A
37.فرم A
38.فرم A
39.فرم A
40.فرم A
41.فرم A
42.فرم A
43.فرم A
44.فرم A
45.فرم A
46.فرم A
47.فرم A
48.فرم A
49.فرم A
50.فرم A

23 دیدگاه برای “تست هوش کتل فرم A (رایگان)

  1. May گفته:

    سلام ب همگی،با توجه به اینکه بعضی از سوالات گزینه اف رو در پاسخها نداشت،و در بخش 2 آزمون باید دو گزینه توسط پاسخگو انتخاب بشه و با توجه به موضوع محدودیت زمانی هر قسمت از آزمون،نتایج تست نمیتونه اعتبار داشته باشه،اما تلاش برای حل سوالات قابل تقدیره.منم تلاش کردم.

    • Ngar گفته:

      ‌بعد از دادن آزمون سپس روی مشاهده نتایج میزنید و چند لحظه میبایست صبر کنید و نتایج برایتان میآید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *