دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

بهترین پادکست‌های روانشناسی

بهترین پادکست های روانشناسی فارسی را بشناسید.
4.2/5 - (9 امتیاز)

دقت کرده‌اید که حضور روانشناسان چقدر برای جامعه لازم است؟ به حدی که روانشناسی یکی از پردرآمدترین شغل‌های رشته علوم انسانی است. به اینکه پادکست‌ها چقدر محبوب شده‌اند چطور؟ از تلفیق این دو، پادکست روانشناسی به وجود آمده‌است.

به این ترتیب، بهترین پادکست‌های روانشناسی می‌توانند تأثیر به‌سزایی در روند زندگی شما داشته باشند. اگر با علم روانشناسی آشنا هستید، حتماً می‌دانید که در دنیای امروز، به‌دلیل درگیری‌های روزمره و اضطراب‌های ناشی از کار، نیاز به وجود یک فرد آگاه به مسائل روان‌شناختی، در زندگی همه احساس می‌شود.

اما به‌دلیل همان درگیری‌ها و همچنین مسائل مالی، مراجعه به مطب روانشناسان شاید مشکل باشد. اگر هم اطلاعات زیادی از علم روانشناسی ندارید، حتماً علاقه‌مندید که در موردش بدانید و از این علم برای پیشرفت روند زندگی خود استفاده کنید.

خوشبختانه وجود پادکست‌های روانشناسی، تا حد زیادی برای رسیدن به این اهداف به شما کمک می‌کند. گوش سپردن به یک پادکست صوتی روانشناسی می‌تواند در عین مفید بودن، بسیار لذت‌بخش هم باشد. علم روانشناسی بسیار گسترده است و شاخه‌های متنوعی دارد. در ادامه مقاله به تعریف دقیق علم روانشناسی و هدف کلی آن می‌پردازیم.

پس از آن در بخش معرفی پادکست های روانشناسی، در مورد 10 تا از بهترین پادکست‌های روانشناسی فارسی صحبت می‌کنیم. در انتها نیز هر پادکست روانشناسی که لینک آن در کست‌باکس، که عنوان بهترین پلیر پادکست را دارد، را در اختیار شما می‌گذاریم.

پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بخش اول
معرفی پادکولوژی

پادکست پادکولوژی

بخش دوم
بهترین پادکست‌های روانشناسی

بخش اول: معرفی پادکولوژی

بهترین پادکست های روانشناسی

چه خوب است که در همین ابتدای کار به معرفی یک پادکست بپردازیم:

پادکست پادکولوژی

پادکولوژی جهت معرفی روانشناسی، از بهترین پادکست های فارسی روانشناسی محسوب می‌شود.

اگر دانش خاصی راجع‌به علم روانشناسی ندارید یا دانستن حقایق و تاریخچه روانشناسی برایتان جذاب است، پادکولوژی منبع بسیارخوبی برای شماست. پادکولوژی یک نمونه پادکست روانشناسی است که به بررسی علم روانشناسی از ابتدا تا کنون می‌پردازد. لحن دوستانه و در عین‌ حال علمی آن، باعث شده تا این پادکست محبوبیت زیادی پیدا کند.

این که این پادکست توسط یک دانشجوی روانشناسی تهیه می‌شود، نشان‌دهنده استفاده از منابع معتبر و ارزشمند است.

در ادامه مقاله ما به بررسی چند زیرشاخه‌ی روانشناسی می‌پردازیم و در هر حوزه بهترین پادکست‌های مربوط به آن را نیز معرفی می‌کنیم.

بخش دوم: بهترین پادکست‌های‌روانشناسی

لیست بهترین پادکست فارسی روانشناسی را بدانید.

در این بخش به معرفی 9 مورد از بهترین پادکست‌های روانشناسی می‌پردازیم؛ اما ذکر یک نکته ضروری است. همان‌طور که می‌دانید، علم روانشناسی شاخه‌های گسترده‌ای دارد و بعضاً تفکیک آن‌ها مشکل است. با توجه به همین موضوع، چندین پادکست فارسی روانشناسی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در چند حوزه ورود پیدا کرده‌اند.

در این مقاله تلاش شده تا بهترین پادکست‌های فارسی روانشناسی را در 4 حوزه دسته‌بندی و به شما معرفی کنیم.

حوزه اول: روان‌کاوی

روان‌کاوی یکی از شاخه‌های روانشناسی است که به مطالعه رفتار و فرآیندهای روانی می‌پردازد؛ اما این کار را با تحلیل دقیق ناخودآگاه انسان انجام می‌دهد. بگذارید تفاوت روانشناسی و روان‌کاوی را با یک مثال بهتر نشان دهیم. فرض کنید خانه‌ای قدیمی و خراب در اختیار دارید. برای نو شدن این خانه دو راهکار دارید:

  1. خانه را ترمیم و نوسازی کنید.
  2. خانه را کاملاً تخریب کنید و دوباره از نو بسازید.

در روانشناسی (روش اول)، شما به‌دنبال بهبود بیماری‌های روانی با ترمیم خلأهای وجودی هستید. اما در روان‌کاوی (روش دوم)، شما به‌دنبال پیدا کردن ریشه‌های بیماری از طریق ناخودآگاه و خاطرات کودکی شخص هستید. برای این‌که بدانید روان‌کاوی چیست؟ می‌توانید از مقاله آن ‌استفاده کنید.

در ادامه به معرفی 2 پادکست از بهترین پادکست‌های فارسی روانشناسی در حوزه روان‌کاوی می‌پردازیم:

1) پادکست رواق

رواق یکی از بهترین پادکست های روانکاوی، از بهترین پادکست های روانشناسی نیز هست.

این پادکست فارسی روانشناسی، بدون شک یک پادکست روانکاوی عالی است. در توضیحات این پادکست که توسط فرزین رنجبر، روانشناس و گوینده پادکست، نوشته شده می‌خوانیم:

«پادکست رواق با رویکردی روان‌شناختی به اگزیستانسیالیسم می‌پردازه و ساده‌تر از اسمش، ریشه بسیاری از احساسات عمیق آدمی، غم‌ها، ترس‌ها و آرزوها رو واکاوی می‌کنه. هدف رواق، کشفِ فردیِ مخاطبان از ابعاد زیستِ اصیله و من با تکیه بر آثار اروین یالوم، در این مکاشفه همراه شما هستم.»

بنابراین پادکست رواق محتوایی سنگین دارد. اما با توضیحات ساده و مثال‌های زیاد، بسیار قابل درک و شنیدنی است.

2) پادکست هم‌آوا

هم‌آوا یک پادکست روانشناسی در حوزه روانکاوی

این پادکست هم به عنوان یک پادکست روانکاوی شناخته می‌شود.

در توضیحات هم‌آوا می‌خوانیم:

«ما در رادیو هم‌آوا از منظر روان‌کاوی به مسائلی می‌پردازیم که فکر می‌کنیم هر آدمی در زندگی خودش ممکنه تجربش کنه.»

موضوعات این پادکست، حول محور ارتباط با دیگران و اشتباهات روابط احساسی است. این‌که به‌صورت تخصصی به این مسائل می‌پردازند، باعث‌شده بتوانند خیلی علمی و دقیق آن‌ها را بررسی کنند.

حوزه دوم: خودشناسی

خودشناسی، از جمله حوزه‌هایی است که برای بسیاری از انسان‌ها جذاب است. هدف خودشناسی این است که بتوانیم با شناخت و ویژگی‌های ذهنی رفتاری انسان، خودمان را بهتر درک کنیم. خودشناسی به ما کمک می‌کند عادت‌های ناسالم و الگو‌های مخرب را بشناسیم و در جهت اصلاح آن‌ها قدم برداریم.

خودشناسی ارتباط تنگاتنگی با شخصیت‌شناسی دارد. فکر می‌کنم این‌ها دلایلی لازم و کافی دلایل برای گوش سپردن به بهترین پادکست های خودشناسی هستند. بنابراین در ادامه به معرفی 3 مورد از پادکست‌های خودشناسی می‌پردازیم:

1) پادکست ناجی

ناجی یکی از بهترین پادکست های روانشناسی

ناجی یکی از بهترین پادکست‌های خودشناسی است. این پادکست توسط پری ساخته می‌شود. او پادکست خود را چنین تعریف می‌کند:

«در پادکست ناجی معروف‌ترین کتاب‌ها و متن‌های معتبر در زمینه خودشناسی رو به زبان ساده بیان می‌کنیم. محور گفتگو‌ها در جهت افزایش سطح آگاهی در زندگی، تجربه داشتن حس بهتر نسبت به خودمان و هر‌آنچه پیرامون ما می‌گذرد است.»

بنابراین این پادکست خلاصه‌ای از بهترین کتاب‌های روانشناسی روز دنیاست. بیان این پادکست بسیار واضح و آسان است. متخصصانی که در هر اپیزود به‌صورت مهمان صحبت می‌کنند، موضوع را قابل‌فهم‌تر و علمی‌تر می‌کنند.

عناوین کتاب‌هایی که تا کنون خلاصه شده‌اند عبارتند از: تئوری ‌انتخاب، نیمه تاریک وجود، اثر مرکب، هنر شفاف اندیشیدن و … این پادکست، طبق آمار، یکی از بهترین پادکست های فارسی روانشناسی است.

2) پادکست روانشناسی شخصیت

پادکست روانشناسی شخصیت یکی از بهترین پادکست های روانشناسی محسوب می‌شود.

همان‌طور که از اسم پادکست پیداست، این پادکست به شناخت بهتر شخصیت انسان کمک می‌کند. پادکست روانشناسی شخصیت با کمک گرفتن از سخنرانی‌های اساتیدی چون دکتر سرگلزایی، دکتر هلاکویی و دکتر مکری اعتبار خوبی به خود داده‌است.

اگر به‌دنبال یک پادکست شخصیت‌شناسی با موضوعات بسیار متنوع هستید، پادکست روانشناسی شخصیت بهترین انتخاب است. موضوعاتی چون تاثیر آسیب‌های کودکی در بزرگسالی، روابط دوستانه و عاشقانه، اختلالات شخصیت، تنهایی و … از زبان روانشناسان مطرح بررسی شده‌اند.

همچنین شما می‌توانید با مطالعه مقاله روانشناسی شخصیت با صفر تا صد این حوزه روانشناسی آشنا شوید.

3) پادکست روانشناسی آرامش

موضوع پادکست روانشناسی آرامش را می‌توان از اسمش حدس زد.

هدف این پادکست را از روی اسمش می‌توان حدس زد. با این حال در توضیحات این پادکست می‌خوانیم:

«هدف پادکست آرامش، هدیه کردن دقایقی آرامش و احساسات مثبت به شماست. پادکست روانشناسی، مدیتیشن و داستان‌های کوتاه و انگیزه‌بخش.»

با توجه به داستان‌های کوتاه انگیزه‌بخش، شاید بتوان پادکست آرامش را به نوعی یک پادکست انگیزشی روانشناسی نیز دانست. به‌طور کلی پادکست آرامش در حوزه سلامت‌ روان توانسته به‌خوبی علاقه‌مندان را به خود جذب کند. به‌علت بررسی مسائل توسط روان‌پزشکان و روانشناسان مجرب، می‌توان این پادکست را یک پادکست روانشناسی معتبر معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: پادکست‌های کوتاه عاشقانه

حوزه سوم: توسعه فردی

ما همواره می‌خواهیم زندگی خود را بهبود بخشیم و روابط فردی و اجتماعی مؤثر‌تری با سایرین بسازیم. امّا چگونه توسعه فردی مهارت‌هایی را پرورش می‌دهد تا بتوانیم برای رسیدن به حداکثر توانمندی در زندگی برنامه‌ریزی کنیم. به‌عنوان مثال، برنامه‌ریزی و مدیریت استرس، مهارت‌هایی هستند که در تمام طول زندگی به آن‎‌ها نیاز داریم.

توسعه فردی با آموزش این نوع مهارت‌ها به پیشرفت ما کمک می‌کند. در ادامه به بررسی 2 پادکست از بهترین پادکست‌های روانشناسی در حوزه توسعه فردی می‌پردازیم:

1) پادکست هلی‌تاک

هلی‌تاک به‌عنوان یک پادکست روانشناسی موفقیت شناخته می‌شود.

در هر اپیزود پادکست هلی‌تاک، در مورد یک مهارت توسعه فردی صحبت می‌شود. در توضیحات این پادکست آمده:

«موضوعات پادکست فارغ از این‌که شما چند سالتونه‌، شغل یا هدفتون چیه، می‌تونه بهتون کمک کنه تا در مسیر موفقیت قرار بگیرین، پیشرفت کنین و سطح رضایتتون رو از زندگی بالا ببرین.»

مجموع سخنرانی‌ها و همایش‌هایی که گوینده پادکست برگزار می‌کند باعث شده مطالب پادکست کاملاً سنجیده و کاربردی باشد. این پادکست به‌عنوان یک پادکست روانشناسی موفقیت، در بین مخاطبان شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: پادکست انگلیسی برای شروع زبان

2) پادکست لم (LEM)

پادکست لم (قلق) نمونه‌ای کامل از بهترین پادکست های روانشناسی

پادکست لم یکی دیگر از پادکست‌های مطرح در حوزه توسعه فردی است. این پادکست قلق (لم) هایی که در زندگی نیاز داریم را به ما می‌آموزد. سه محور اصلی موضوعات پادکست لم عبارت‌اند از:

  • مهارت‌های شخصی مثل: مدیریت استرس، اعتمادبه‌نفس و …
  • ارتباط مؤثر با دیگران مثل: مذاکره، درست شنیدن، نه‌گفتن و …
  • حضور مؤثر در محیط کار مثل: تمرکز، مدیریت زمان و …

بنابراین در پادکست لم در مورد توانایی‌های کوچک اما کاربردی صحبت می‌شود که با دانستن آن‌ها می‌توانیم کیفیت زندگی و کار خود را بهبود بخشیم.

بیشتر بخوانید: 9 پادکست توسعه فردی برای شما که عاشق پیشرفتید

حوزه چهارم: سبک زندگی

از دیرباز تا کنون انسان‌ها در تلاش‌اند تا سبک زندگی خود را بشناسند. دولت‌ها هم همواره کوشیده‌اند سبک زندگی مردم را بشناسند و تحت‌تأثیر قرار دهند. سبک زندگی، منعکس‌کننده گرایش‌ها و ارزش‌های یک فرد یا گروه است. سبکی شدن زندگی با شکل‌گیری فرهنگ مردم ارتباط نزدیکی دارد؛

بنابراین بدون شناخت رفتار‌ها و هنجار‌های انسانی، نمی‌توان سبک زندگی سالمی داشت. منظور از سالم بودن سبک زندگی، دور بودن از هرگونه عاملی است که سلامت روانی ما را بصورت طولانی‌مدت از بین ببرد. پادکست‌های این حوزه از نظر محتوا، شباهت زیادی به پادکست‌های حوزه توسعه فردی دارند. در ادامه به معرفی 2 پادکست سبک زندگی می‌پردازیم:

1) پادکست سلامت ‌روان با گودگودک

گودگودک یکی از بهترین نمونه های پادکست سبک زندگی

گودگودک در چهارمحال‌ و بختیاری به معنای قاصدک است. پادکست گودگودک خلاصه کتاب‌های معتبر دنیا در زمینه خودیاری و سبک زندگی است. گوینده این پادکست این چنین گودگودک را معرفی می‌کند:

«آموزش مهارت‌هایی که هر روز و تا آخر عمر به دردمون می‌خورند اما هیچ‌وقت توی مدرسه یادمون ندادند.
تا روح و جان تو در تندباد مشکلات، دور خود بچرخد اما در آخر همانند قاصدکی آرام بر زمین بنشیند. رویکرد گودگودک کاربردی است نه بیان مسئله.»

بنابراین پادکست گودگودک می‌کوشد تا سبک زندگی که در قرن بیست‌ویکم به آن نیاز داریم را به ما بیاموزد.

2) پادکست رادیو راه

دکتر شکوری در هر زمینه‌ای یکی از بهترین‌هاست. پادکست رادیو راه یکی از بهترین پادکست های روانشناسی است.

تقریباً همه ما یک‌بار هم که شده اسم برنامه کتاب‌باز به گوشمان خورده. این برنامه که هرشب از شبکه نسیم پخش می‌شد، با حضور میهمان‌ها و کارشناسان مختلف، در جهت رشد سرانه مطالعه کشور قدم برداشته و تا حدود زیادی هم موفق بوده‌است.

دکتر مجتبی شکوری به‌عنوان یک معلم، یکی از کارشناسان این برنامه است. او با درهم‌آمیختن تجربیات خود و دانش‌آموزانش، به بیان مسائل روانشناسی می‌پردازد. در هر جلسه یک کتاب نیز معرفی می‌شود. همچنین او با توضیح درباره هر کتاب، اطلاعات خوبی را در اختیار بینندگان می‌گذارد.

با جمع‌آوری این جلسات و کنار هم قرار دادن آن‌ها پادکست رادیو راه شکل گرفته‌است. نحوه صحبت و توضیحات دکتر شکوری، هر بیننده یا شنونده‌ای را تا پایان بحث با خود همراه می‌کند.

در نهایت…

در نهایت اگر بخواهیم آنچه در مقاله گفته شد را مرور کنیم:

روانشناسی چیست؟

روانشناسی علم مطالعه رفتار انسان است که تحت تأثیر محیط و فشارهای اجتماعی دچار تغییر می‌شود.
روانشناسان با شواهد موجود در رفتار فرد، قادر به بهبود شخصیت و رفتار انسان‌ها در مواجه با مشکلات زندگی هستند.

پادکست روانشناسی مفید است؟

بله؛ پادکست‌های روانشناسی را دست کم نگیرید. با توجه به درگیری‌های روزمره، مراجعه حضوری به مطب پزشکان سخت است. بنابراین وجود پادکست فارسی روانشناسی که توسط افراد آگاه به مسائل روان‌شناختی تولید شده، بسیار مفید است.

فرق بین پادکست های روانشناسی در چیست؟

1_ همان‌طور که گفتیم، علم روانشناسی بسیار گسترده است و شاخه‌های زیادی دارد و هر حوزه، پادکست‌های مخصوص به خود را دارد.
2_ بسیاری از این پادکست‌ها، اعتبار لازم را ندارند. اما در این مقاله به معرفی 10 نمونه از بهترین پادکست‌های روانشناسی در 4 حوزه روان‌کاوی، خودشناسی، توسعه فردی و سبک زندگی پرداختیم.

دانلود پادکست روانشناسی امکان‌پذیر است؟

در مقاله بهترین پلیر پادکست تعدادی اپلیکیشن پادگیر معرفی شده است که بهترین پادکست‌های روانشناسی را در آن‌ها می‌توانید دنبال کنید.

باتوجه به همه مطالب بیان شده، باید بگویم بهترین پادکست روانشناسی ممکن است از نظر من و شما متفاوت باشد. پس توصیه می‌کنم در مسیر خودشناسی و کمک به بهبود زندگی، خودتان را تنها محدود به شنیدن یک پادکست نکنید. همواره این مسیر را ادامه دهید و به دنبال تعدادی پادکست جدید روانشناسی باشید.

خصوصاً که از طریق اپلیکیشن‌های موجود می‌توانید به‌راحتی به پادکست‌های روانشناسی رایگان دسترسی داشته باشید.

در این مطلب دیدیم که با کمک پادکست می‌توانیم به یادگیری مباحث روانشناسی بپردازیم.
از پادکست می‌توان برای یادگیری حوزه‌های مختلف دیگری نیز استفاده کرد.
اگر می‌خواهید با بهترین پادکست‌های آموزشی آشنا شوید مطلب زیر را مطالعه کنید.

نقش پادکست در آموزش

ویژگی شخصیت من چیست؟

خودت را بیشتر بشناس!

خب در مقاله راجع به شخصیت‌شناسی و شناخت ویژگی‌های انسان صحبت کردیم. شناخت شخصیت و استعداد‌ها موضوعی است که بدون دانش تخصصی، تقریباً غیرممکن است. اما با خواندن مطالب مرتبط، می‌توان به دانش مورد نیاز رسید.

در کارنکن چندین مقاله درباره شناخت استعداد و شخصیت وجود دارد که خواندن آن‌ها کمک زیادی به شما در این راه می‌کند.

اما اگر تیپ شخصیتی خود را می‌شناسید، می‌دانید کدام شغل‌ها مناسب شما هستند؟

بعد از شناخت، وقت کاره!

خب بعد از خواندن مقالات شخصیت‌شناسی و بهترین شغل، شاید بخواهید کار خود را راه بیاندازید. برای شروع کار هیچ‌چیز بهتر از توصیه و راهنمایی یک متخصص کاربلد نیست.

پادکست کارنکن پرشنونده‌ترین پادکست فارسی در حوزه کسب‌و‌کار است. نکاتی که در این پادکست گفته می‌شود، پاسخ بسیاری از سؤالات و مشکلات شما برای کارآفرینی و شروع کار است.

امکان تغییر شخصیت وجود دارد؟

شخصیت انسان تحت‌تأثیر چندین عامل مثل خانواده و محیط شکل می‌گیرد. اما به‌نظر شما تغییر شخصیت امکان‌پذیر است؟

به پادکست‌های مفید گوش بدهید!

حالا که با بهترین پادکست‌های روانشناسی آشنا شدید، برای تکمیل کردن لیست پادکست‌های خود حتما مطالب زیر را مطالعه کنید.

شما هم اگر پادکست روانشناسی دیگه‌ای می‌شناسید که می‌تونه در لیست پادکست‌های ما قرار بگیره، حتماً برامون بنویسید تا لیست‌مون کامل‌تر از الآن بشه.

اگر تصمیم دارید برای اولین بار به پادکست روان شناسی گوش بدید، برامون بنویسید که چه پادکستی رو انتخاب کردید و چرا؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.