دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چگونه یوتیوبر شویم؟

چگونه یوتیوبر شویم؟
4/5 - (13 امتیاز)

چگونه یوتیوبر شویم؟

تحریم هستیم و یوتیوب هم فیلتر است. با این حال چگونه در ایران از یوتیوب کسب درآمد کنیم؟ آیا می‌شود در ایران هم یوتیوبر شدن را تجربه کرد؟

بله، می‌شود.

اگر تا انتها با این مطلب همراه باشید، تمامی جزییات لازم برای یوتیوبر شدن را به شما خواهم گفت. در این مطلب از اینکه چه وسایلی برای یوتیوبر شدن لازم است صحبت کردم تا اینکه چطور با مخاطب ارتباط برقرار کنی، یا اینکه چه کارهایی انجام بدهی تا ویدئوهایت در یوتیوب بهتر دیده شود و البته کلی نکات دیگر که هر یوتیوبر موفق آن‌را باید بداند.

از آن‌جایی که می‌دانم نگران نحوه نقد کردن درآمد دلاری در ایران هستید، در مقاله دیگری درباره صفر تا صد کسب درآمد از یوتیوب توضیح داده‌ام و گفته‌ام چطور می‌توانید درآمد دلاری کسب شده را در ایران به ریال دریافت کنید و تحریم‌ها را دور بزنید. 😉

بنابراین نگران نحوه ثبت نام و نقد کردن درآمدها در ایران نباشید. اما مهم‌تر از نگرانی در مورد نحوه کسب درآمد از یوتیوب در ایران، این است که بدانیم اصلاً چگونه یوتیوبر شویم که به درآمد برسیم.

در مورد نحوه یوتیوبر شدن نکات زیر را خواهید خواند:

(روی هر کدام که کلیک کنید، مستقیم به همان بخش می‌روید.)

یوتیوبر کیست ؟

1- مطمئن شوید یوتیوبرشدن همان چیزی است که می‌خواهید

2- علاقه خود را دنبال کنید

3- جامعه هدف و مخاطب خود را مشخص کنید (Target Audience)

4- بهینه‌سازی و سئو ویدئو

5- به‌طور مرتب ویدئو آپلود کنید

6- ویدئوهای خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید

7- با مخاطبان خود تعامل داشته باشید

8- وسایل مورد نیاز برای یوتیوبر شدن را فراهم کنید

سخن پایانی

یوتیوبر کیست؟

یوتیوبر یا تولیدکننده محتوا در یوتیوب، کسی است که با تولید و به اشتراک‌گذاری ویدئو در یوتیوب، به صورت حرفه‌ای فعالیت و کسب درآمد می‌کند.

گاهی یوتیوبرها اسپانسر دارند و برای قراردادن و تبلیغ محصولات اسپانسرها در ویدئوهای خود، مبالغ قابل توجهی دریافت می‌کنند. این نوع از یوتیوبرها، به عنوان اینفلوئنسر شناخته می‌شوند.

چگونه یوتیوبر شویم؟

حال به بررسی 8 نکته طلایی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند تا یک یوتیوبر معروف شوید.

1- مطمئن شوید یوتیوبرشدن همان چیزی است که می‌خواهید.

اگر فقط به خاطر کسب درآمد بالا از یوتیوب و معروف شدن می‌خواهید یوتیوبر شوید، شما برای یوتیوبرشدن ساخته نشده‌اید. می‌پرسید چرا؟ توضیح می‌دهم.

ماهیت شغل‌های جدید مانند یوتیوبر شدن به‌کل با مشاغل قدیمی و آشنای گذشته فرق دارد. معمولا تصور ذهنی ما از کار و درآمد خطی است. مثلا فکر می‌کنیم اگر ساعت کارکردنمان را افزایش دهیم درآمدمان هم به همان‌صورت افزایش می‌یابد.

شغل‌های دنیای جدید به این صورت نیستند. شما برای اینکه به درآمد دلاری از یوتیوب برسید باید برای مدت زمانی طولانی برای تولید ویدئوهایی باکیفیت وقت بگذارید که حتی یک ریال هم بابتشان پولی دریافت نمی‌کنید.

اما خبر خوب این است که وقتی مخاطب‌هایتان افزایش یافت، نتیجه تلاشتان را می‌بینید و به صورت تصاعدی درآمد خواهید داشت.

نکته مهم دیگر این است که شاید حاضر باشید مدت طولانی بدون درآمد محتوا تولید کنید. اما باید بدانید که آیا جلو دوربین بودن و از خود فیلم گرفتن را دوست دارید. مثلا خود من به شخصه بلاگر و پادکستر بودن را به یوتیوبر بودن ترجیح می‌دهم.

البته یک روش برای اینکه در ویدئو حضور نداشته باشید وجود دارد و آن این است که مانند کالت کلاب ویدئویی بسازید که فقط از صدایتان برای روایت (narration) داستان ویدئو استفاده کنید. اما ساخت این نوع ویدئوها واقعا دشوار است.

یوتیوبر شدن مناسب شماست اگر:

  • به کمک کردن به دیگران به صورت رایگان علاقه دارید.
  • ضبط ویدئوهای سرگرم‌کننده را دوست دارید.
  • عاشق آشنایی با افراد جدید هستید.
  • برای رسیدن به درآمد صبور هستید.

2- علاقه خود را دنبال کنید

اگر تنها یک چیز باشد که بین یوتیوبرها مشترک است، آن علاقه آن‌هاست به کاری که انجام می‌دهند. یوتیوبرها با علاقه محتوای فوق‌العاده تولید می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند.

مطمئنا تولید ویدئویی که مخاطب را درگیر کند (engaging video)، بدون علاقه به موضوع ممکن نیست. علاقه مانند ویروس مسری است. به همین خاطر حتی موضوعات به ظاهر کسل‌کننده می‌توانند در یوتیوب موفق شوند.

علاقه و اشتیاق شدید نسبت به یک موضوع باعث می‌شود ویدئوهای شما در آن زمینه متمایز شوند و بدرخشند. وقتی در زمینه علایق خود کار کنید، مطمئنا به انرژی کمتری نسبت به دیگران برای تولید و ضبط ویدئو نیاز خواهید داشت.

3- جامعه هدف و مخاطب خود را مشخص کنید (Target Audience)

یوتیوب اقیانوس بی‌کرانی است. بی‌شمار ویدئو در زمینه‌های مختلف و میلیون‌ها کانال در یوتیوب وجود دارد. بنابراین برای موفق شدن و جذب مخاطب در یوتیوب، باید یک حوزه بسیار کوچک (niche) با مخاطبان مشخص را انتخاب کنید.

مثلا اگر می‌خواهید در زمینه آموزش زبان ویدئو تولید کنید، می‌توانید در حوزه آموزش زبان به مبتدی‌ها فعالیت کنید یا مانند Liz که در زمینه آمادگی آزمون آیلتس معروف شده است، جامعه هدف شما می‌تواند شرکت‌کنندگان آزمون تافل یا آیلتس باشد.

موضوعات پرطرفدار در یوتیوب

موضوعات پرطرفدار در یوتیوب

  • سرگرمی
  • غذا و آشپزی
  • گیم
  • موسیقی
  • سفر
  • علم و تکنولوژی
  • زیبایی و مد
  • ورزش
  • سلامتی و تناسب اندام

در انتخاب موضوع به یک نکته مهم توجه داشته باشید: لازم نیست حتما ویدئو فاخر و یا پیچیده درست کنید. جالب است بدانید یکی از پردرآمدترین یوتیوبرهای دنیا، پسربچه‌ای آمریکایی به نام رایان است که در مورد نقد و بررسی اسباب بازی ویدئو می‌سازد.

بنابراین هر مهارتی که دارید، می‌توانید همان را آموزش دهید. مثلا اگر خانم خانه‌دار هستید، می‌توانید در مورد آموزش نکات خانه‌داری ویدئو بسازید. اگر مثلا تعمیرکار هستید، می‌توانید به‌طور مثال در مورد تعمیر یخچال ویدئو تولید کنید.

حالا که موضوع و جامعه هدف خود را انتخاب کردید، نوبت آن است که بدانید چه نوع ویدئوهایی برای مخاطب جذاب هستند.

ویدئوهای جذاب در یوتیوب

  • ویدئوهای آموزشی
  • ویدئوهای بهترین‌ها (بهترین فیلم‌های تاریخ سینما، بهترین گوشی‌های موبایل و…)
  • ویدئوهای نقد و بررسی (مثلا نقد فیلم، کتاب و…)
  • ویدئوهای بررسی محصولات
  • ویدئوهای چگونگی انجام کار (how to)
  • ویدئوهای مرتبط با افراد یا ولاگ (vlog)

شما باید با توجه به موضوع خود نوع ویدئو خود را انتخاب کنید. مثلا برای موضوعی مانند آموزش تکنیک‌های سئو می‌توانید از ویدئوهای how to استفاده کنید. یا برای معرفی شغل‌ها، ویدئوهایی از جنس مصاحبه (Interview) بسازید.

4- بهینه‌سازی و سئو ویدئو

همان‌طور که می‌دانید سئو از زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ است که به معنی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو می‌باشد.

همان‌طور که برای قرارگرفتن در صفحه اول نتایج گوگل باید سایتمان را سئو کنیم، برای کسب رتبه بهتر در یوتیوب و دیده‌شدن هم به سئو ویدئو نیاز داریم.

اگر بخواهیم علم‌الرجال سئو را نام ببریم، باید از برایان دین صاحب سایت Backlinko، نیل پاتل صاحب سایت NeilPatel و رند فیشکین صاحب سایت Moz یاد کنیم.

چگونه با کمترین امکانات یوتیوبر شویم

9 استراتژی برای سئو ویدئو و رتبه 1 کردن ویدئو در یوتیوب توسط برایان دین

استراتژی 1: کلمه کلیدی (keyword)

کلمات کلیدی خیلی مهم‌ هستند. کلمات کلیدی شما باید در عنوان ویدئو شما وجود داشته باشد.

استراتژی 2: از دعوت به عمل (CTA) استفاده کنید.

CTA مخفف Call to Action است و آن را می‌توان به صورت تحت‌اللفظی به شکل اقدام به عمل ترجمه کرد.

ویدئوهایی که سیگنال‌های تعاملی زیادی مانند اشتراک‌گذاری (share)، لایک، کامنت و سابسکرایب (subscribe) یعنی عضو کانال شدن دارند، از رتبه بالاتری برخوردارند.

برای افزایش تعامل باید از تکنیک CTA استفاده کنید، در پایان ویدئو باید از بیننده بخواهید تا نظر بدهد و سابسکرایب کند. به جای اینکه به صورت کلی به مخاطب بگویید که نظر بدهد، چیز خاصی به او بدهید تا در مورد آن اظهارنظر کند.

مثلاً در پایان ویدئویی که لینک آن را قرار داده‌ام، برایان دین از بیننده می‌پرسد کدام استراتژی از نظر شما بهتر است؟

استراتژی 3: برچسب‌ها (Tag) مهم هستند.

برچسب‌ها به یوتیوب در درک محتوای ویدئو شما کمک می‌کنند.

اگر برچسب‌های شما زیاد باشد، یوتیوب گیج می‌شود و متوجه نمی‌شود که ویدئو شما در مورد چیست. بنابراین از تعداد محدودی برچسب استفاده کنید.

اولین برچسب شما باید کلمه کلیدی شما، برچسب‌های بعدی کلمات جایگزین کلمه کلیدی و برچسب‌های دیگر باید در مورد حوزه اصلی ویدئو شما باشد.

استراتژی 4: طراحی Thumbn​​​​​ail (تصویر کاور ویدئو)

Thumbn​​​​​ail که ترجمه تحت‌الفظی آن می‌شود بندانگشتی، همان تصویر کاور ویدئو شماست. برای طراحی Thumbn​​​​​ail بهتر است برای متمایز و دیده شدن، از رنگ‌هایی غیر از رنگ‌های اصلی یوتیوب (سفید، قرمز و سیاه) استفاده کنید. رنگ‌های آبی، نارنجی، سبز و زرد رنگ‌های خوبی برای این منظور هستند.

سعی کنید تصویر کاور شما حتما متن داشته باشد. عکس‌های دارای متن بیشتر از عکس‌های بدون متن کلیک می‌خورند.

استراتژی 5: قسمت توضیحات (description) ویدئو

برای کسب رتبه بهتر در یوتیوب، باید قسمت توضیحات ویدئو طولانی (100-200 کلمه) باشد. زیرا در این حالت یوتیوب بهتر می‌فهمد که ویدئو شما در مورد چیست.

استراتژی 6: طول ویدئو

یوتیوب عاشق ویدئوهایی است که افراد را برای مدت طولانی در یوتیوب نگه می‌دارند. بنابراین ویدئوهای طولانی نسبت به ویدئوهای کوتاه رتبه بهتری دارند. بهتر است طول ویدئو 8-15 دقیقه باشد.

استراتژی 7: عنوان ویدئو

در عنوان ویدئو خود حتماً از پرانتز و براکت استفاده کنید. تحقیقات نشان داده که وجود پرانتز و براکت در عنوان، نرخ کلیک را به میزان 38% افزایش می‌دهد.

کاری کنید که ویدئو شما در قسمت ویدئوهای پیشنهادی قرار بگیرد.

اگر ویدئو شما در قسمت ویدئوهای پیشنهادی قرار بگیرد، افراد زیادی آن را می‌بینند و رتبه ویدئو شما بهبود می‌یابد. برای این کار از همان کلمات کلیدی استفاده کنید که ویدئوهای با رتبه بالا استفاده می‌کنند.

استراتژی 8: با آنالیز ویدئو خود کاری کنید تا ساعت نمایش (watch time) ویدئو شما افزایش یابد.

برای آنالیز ویدئو خود وارد قسمت ویدئو آنالیتیکس ( you tube analytics ) در کانال یوتیوب خود شوید. در قسمت آنالیتکیس نموداری همانند شکل زیر وجود دارد که به آن audience retention می‌گویند.

چگونه در یوتیوب معروف شویم

این نمودار نشان می‌دهد که چقدر از ویدئو را مخاطبان تماشا کرده‌اند، کجا تمایل به ندیدن ادامه ویدئو شروع شده و کدام قسمت‌های ویدئو مخاطب بیشتری داشته است.

در این نمودار همان قسمتی که با فلش نشان داده شده، پیک (peak) نمودار است؛ یعنی جایی که بیشترین مخاطب را داشته است.

برای افزایش ساعت نمایش، نقاط پیک ویدئوهای پرمخاطب خود را بررسی کنید. همان قسمت را تماشا کنید تا متوجه شوید چه چیزی مردم را به تماشای آن بخش جذب کرده است.

  • آیا در آن قسمت حرف جالبی زده‌اید؟
  • آن قسمت گرافیک بهتری داشته است؟
  • و یا مثلاً در آن قسمت زاویه دوربین را تغییر داده‌اید.

استراتژی 9: مواردی را که باعث جذب مخاطب در نقاط پیک نمودار شده را یادداشت و در ویدئوهای آینده اعمال کنید.

5- به‌طور مرتب ویدئو آپلود کنید

در مورد اینکه بی‌شمار ویدئو تولید و آپلود نمی‌کنید نگران نباشید. آن‌چه که مهم است این است که یک برنامه زمانی برای انتشار ویدئوهای خود داشته باشید. مثلا اگر هفته‌ای 2 بار می‌توانید ویدئو جذاب تولید کنید و به اشتراک بگذارید، همین کار را انجام دهید.

اگر هم فقط هفته‌ای 1 بار می‌توانید این کار را انجام دهید، باز هم اشکالی ندارد. اما مهم است که به طور مرتب یعنی هفته‌ای 1 بار ویدئو منتشر کنید.

6- ویدئوهای خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید

برای جذب مخاطب تنها به اشتراک‌گذاری ویدئو در یوتیوب اکتفا نکنید. یک سایت یا وبلاگ بسازید و لینک ویدئو خود را هم در آن و هم در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام قرار دهید.

فروم‌ها هم جای مناسبی برای قراردادن لینک ویدئو هستند. زیرا افراد برای پیداکردن پاسخ سوالاتشان به آنجا مراجعه می‌کنند.

یوتیوبر چیست

علاوه بر قراردادن لینک ویدئوها در سایت خود، گاهی هم از ویدئوهای یوتیوب خود در مطالب سایت و وبلاگ خود استفاده کنید.

7- با مخاطبان خود تعامل داشته باشید

چگونه یوتیوبر شویم؟
  • حتما در پایان ویدئو از مخاطب بخواهید که نظر بدهد و سابسکرایب کند.
  • به همه کامنت‌‌ها پاسخ دهید.
  • گاهی از مخاطبان بپرسید که به چه موضوعاتی علاقه‌مندند و در آن زمینه ویدئو تولید کنید.

8- وسایل مورد نیاز برای یوتیوبر شدن را فراهم کنید

احتمالا این سوال که چگونه با کمترین امکانات یوتیوبر شویم سؤال و دغدغه‌ی خیلی از کسانی است که می‌خواهند تولید ویدئو و فعالیت در یوتیوب را شروع کنند.

یک نکته مهم را همیشه در ذهن داشته باشید که محتوای ارائه شده در ویدئو، نسبت به تجهیزاتی که برای ضبط ویدئو مورد استفاده قرار می‌دهید، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بنابراین با کمترین امکانات، یعنی با یک گوشی هوشمند (smart phone) هم می‌توانید کار خود را شروع کنید. اما در ضبط ویدئوهای خود حتماً نکات زیر را رعایت کنید:

  • ویدئو شما از نظر نورپردازی نباید مشکل داشته باشد. در مکانی ویدئو خود را ضبط کنید که نور کافی وجود داشته باشد. اگر تصویر تار باشد کسی ویدئو شما را نمی‌بیند.
  • در ساعات و در مکانی ویدئو ضبط کنید که هیچ صدا و نویزی در محیط وجود نداشته باشد.
  • دقت کنید که صدای شما اکو نشود، واضح باشد و کیفیت لازم را داشته باشد.
  • ویدئو نباید هیچ لرزشی داشته باشد.

شما می‌توانید با کمترین امکانات یوتیوبر شوید ، یعنی با یک گوشی هوشمند. اما بعدها برای توسعه کارتان می‌توانید وسایل مورد نیاز برای یوتیوبر شدن را که شامل دوربین، سه‌پایه و میکروفون است را خریداری کنید.

وسایل مورد نیاز برای یوتیوبر شدن

وسایل مورد نیاز برای یوتیوبر شدن

  • دوربین
  • میکروفون
  • سه‌پایه

ادیت ویدئو

آخرین مرحله در تولید ویدئو ادیت آن است. اگر می‌خواهید از موسیقی برای ویدئو خود استفاده کنید، به قانون کپی‌رایت دقت داشته باشید. برای این منظور می‌توانید به کتابخانه یوتیوب (YouTube Library) مراجعه کنید. با مراجعه به این کتابخانه می‌توانید از آرشیو آهنگ‌های بدون کپی‌رایت استفاده کنید.

نرم‌افزارهای ادیت ویدئو

برای ادیت ویدئو خود می‌توانید از نرم‌افزارهای زیر استفاده کنید.

  • Camtasia
  • iMovie
  • Final Cut Pro
  • Adobe Premiere

سخن پایانی

در این مطلب 8 نکته مهم برای یوتیوبر شدن و موفقیت در این زمینه معرفی شد. احتمالاً بعد از سوال ” چگونه یک یوتیوبر شویم؟ ” سوال مهم دیگر این است که چگونه در یوتیوب معروف شویم .

اگر نکاتی را که در این مطلب عنوان شد رعایت کنید، قطعاً محتوایی باکیفیت تولید خواهید کرد که به مرور زمان مخاطبان زیادی را جذب می‌کند؛ و این باعث می‌شود که در یوتیوب معروف شوید.

فقط یک نکته را همیشه در ذهن داشته باشید که موفقیت در هر کاری از جمله در حوزه یوتیوب، نیازمند استمرار، نظم و صبر است.

در ویدئو زیر امیرعباس عبدالهی 8 نکته مهم را در مورد یوتیوبر شدن بیان می‌کند. توصیه می‌کنم حتما این ویدئو و دیگر ویدئوهای او را در کانال یوتیوبش ببینید.

نکات مطرح شده در ویدئو:

  • برای کانال یوتیوب خود هدف داشته باشید
  • موضوع کانال یوتیوب خود را مشخص کنید
  • برای متمایز شدن، ویدئو با کیفیت تولید کنید
  • فعالیت مستمر داشته باشید
  • برای ویدئو خود تحقیق کنید
  • برای سئو ویدئو خود وقت بگذارید
  • ویدئو خود را در شبکه‌های اجتماعی دیگر به اشتراک بگذارید
  • با تقلب کردن و خرید لایک و سابسکرایبر نمی‌توانید در یوتیوب موفق شوید

مطالب مفید دیگر برای شما

یوتیوب و کسب درآمد دلاری!

برای اینکه بیشتر درباره اینکه یوتیوبر چیست و روش‌های کسب درآمد از یوتیوب بدانید، پیشنهاد می‌کنم یک کلیک از پکیج رایگان زیر استفاده کنید:

مشاغل پردرآمد

علاوه بر یوتیوبر شدن، امشاغل جذاب دیگری نیز وجود دارند. پیشنهاد می‌کنم مطالب زیر را بخوانید:

چگونه یوتیوبر شویم؟

در این مقاله 8 نکته کاربردی و مهم برای اینکه یک یوتیوبر معروف شوید، بررسی می‌کنیم و از یوتیوبرهای معروف و دلیل موفقیت آن‌ها را برای شما صحبت می‌کنیم.

چه راهکارهایی برای پربازدید کردن یک ویدئو در یوتیوب وجود دارد ؟

9 استراتژی برای سئو ویدئو توسط برایان دین بیان شده که رعایت آن‌ها موجب برای رتبه 1 کردن ویدئو در یوتیوب می‌شود.

چگونه با کمترین امکانات یوتیوبر شویم ؟

یک نکته مهم را همیشه در ذهن داشته باشید که محتوای ارائه شده در ویدئو، نسبت به تجهیزاتی که برای ضبط ویدئو مورد استفاده قرار می‌دهید، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

موضوعات پرطرفدار در یوتیوب کدامند؟

  • سرگرمی، غذا و آشپزی، گیم، موسیقی، سفر، علم و تکنولوژی، زیبایی و مد،ورزش، سلامتی و تناسب اندام
  • در این مطلب به‌طور کامل توضیح دادم که چگونه یوتیوبر شویم؟
    پاسخ شما به این سؤال که ” چگونه در یوتیوب موفق شویم ؟” چیست؟
    اگر نکات دیگری به ذهن شما می‌رسد و یا تجربه‌ای دارید که می‌تواند برای دیگران مفید باشد، خوشحال می‌شوم که همین‌جا مطرح کنید.



    کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
    اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

    1 دیدگاه برای “چگونه یوتیوبر شویم؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مینی دوره رایگان
    تولیدمحتوا و سئو

    بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.