شغل های پردرآمد بدون سرمایه

شغل های پردرآمد بدون سرمایه

در این مطلب شغل های پردرآمد بدون سرمایه را معرفی کرده ام.

بعید است که به شغل های پردرآمد فکر ‌کنیم و به یاد پزشکان متخصص، دندانپزشکان و وکلای با حق الوکاله‌های بالا نیفتیم. این نوع از مشاغل در همه نقاط دنیا جزء شغل های پردرآمد محسوب می‌شوند.

اما همان‌طور که می‌دانیم این نوع مشاغل به تحصیلات آکادمیک و صرف سال‌های زیادی از عمرمان نیاز دارند. درواقع به نسبت خیلی از کارهای پردرآمد بدون سرمایه دیربازده هستند.

با توجه به نفوذ بالای اینترنت در کل دنیا، به نظر می‌رسد که دنیا دموکراتیک‌تر از گذشته شده است. به این معنی که با فرصت‌هایی که اینترنت در اختیار همه قرار داده، می‌توان راحت‌تر از گذشته مشاغل پردرآمد بدون سرمایه را تجربه کرد و به درآمد رسید.

در این مطلب ۶ شغل پردرآمد بدون سرمایه را معرفی کرده‌ام. همه مشاغل معرفی شده در این مطلب را می‌توانید با صرف زمان و با کارآموزی کردن یاد بگیرید. این مطلب جامع و کاربردی است و کلی منابع تکمیلی برای یادگیری بیشتر در آن وجود دارد.

شغل های پردرآمد بدون سرمایه

(روی هر کدام که کلیک کنید، مستقیم به همان بخش می‌روید.)

۱- تکنسین دندان

۲- متخصص داده کاوی

۳- برنامه نویس

۴- یوتیوبر شدن

۵- تولید محتوا و سئو

۶- دیجیتال مارکتینگ

سخن آخر

۱- تکنسین دندان (dental technician)

شغل های پردرآمد بدون سرمایه

شغل تکنسین دندان، شغل پردرآمد بدون سرمایه اولیه ای است که با کارآموزی کردن در لابراتوارهای دندانسازی می‌توان یاد گرفت.

ویژگی‌های لازم برای شغل دندانسازی

  • استعداد تجسم فضایی و درک فضای سه بعدی
  • دقت بالا و علاقه به ظرایف
  • اعصاب فولادین و صبر بالا

تکنسین دندان می‌تواند در یک حوزه خاص متخصص شود. مثلا می‌تواند در زمینه وکس آپ (wax up) یعنی ساخت مدل‌های مومی، پودرگذاری، ساخت دنچر کامل یا پارسیل (دندان مصنوعی) و یا کار با دستگاه CAD/CAM و طراحی دندان با استفاده از این دستگاه متخصص شود.

در هر حوزه‌ای از کار دندانسازی که بخواهید متخصص شوید، باید آناتومی و مورفولوژی همه دندان‌ها را یاد بگیرید.

برای همین در لابراتوارهای دندانسازی کارآموزها کارشان را با ساخت مدل‌های گچی و یا صابونی دندان‌ها شروع می‌کنند تا درک درستی از شکل هندسی و ظرافت‌های هر دندان به دست آورند.

اگر ویژگی‌هایی را که برای این شغل ذکر کردم دارید می‌توانید کارآموزی را در لابراتوار دندانسازی نزدیک محل زندگیتان شروع کنید.

سه نکته مهم در مورد شغل دندانسازی

  • این شغل به صبر و پشتکار زیاد نیاز دارد و برعکس آنچه که به نظر می‌آید، اصلا ساده نیست.
  • اگر با بررسی ویژگی‌های خودتان و مشاهده کار تکنسین‌های دندان در لابراتوارهای دندانسازی به این نتیجه رسیدید که این حرفه مناسب شماست، از همان ابتدا به سلامتی بدن و درست نشستن پشت میز کار اهمیت دهید.
  • اگر دختر هستید، اسیر کلیشه “دخترها استعداد تجسم فضایی پایین دارند” نشوید. خیلی از دخترها از این استعداد برخوردارند، همان‌طور که خیلی از پسرها این استعداد را ندارند.

۲- متخصص داده کاوی

کارهای پردرآمد بدون سرمایه

داده کاوی در همه جای دنیا از کارهای پردرآمد بدون سرمایه محسوب می‌شود.

داده‌ کاوی فرآیند اکتشاف الگو و اطلاعات پنهان از حجم زیادی از داده‌های پراکنده است. داده‌هایی که به راحتی با استانداردها و پارادایم‌ها مطابقت نمی‌کنند و بنابراین باید به آن‌ها گوش کنیم تا از آن‌ها بینش (insight) استخراج کنیم.

در واقع هنر داده کاوی این است که داده های بدون ساختار را جمع می‌کند و به آن‌ها ارزش و معنا می‌دهد.

علم داده (Data Science) علمی میان‌رشته‌ای است. برای تبدیل شدن به یک متخصص داده‌کاوی باید آمار و احتمال، برنامه‌نویسی، طراحی الگوریتم به کمک یادگیری ماشین (Machine Learning) و مدیریت پایگاه داده (Database Management) یاد بگیرید.

زبان‌های برنامه نویسی مورد نیاز در داده کاوی شامل پایتون و R است. بنابراین باید یکی از این دو زبان را خیلی خوب یاد بگیرید.

اما به این نکته توجه داشته باشید که همه چیزهایی که برای متخصص داده کاوی شدن باید یاد بگیرید از جنس ابزار هستند. آنچه که اهمیت دارد این است که به کمک این ابزار داده را به حرف زدن وادارید.

در واقع داده‌کاوی «کشف دانش از داده» (Knowledge Discovery From Data | KDD) است.

ارائه دانش فاز نهایی فرآیند داده‌کاوی است. در این فاز، دانش کشف شده به شیوه قابل درک به کاربر ارائه می‌شود تا کسب و کارها بر اساس این دانش تصمیم‌گیری کنند.

اگر به حل مساله علاقه دارید و آدمی هستید که برای درک و شناخت یک موضوع تا عمیق‌ترین لایه‌ها کاوش می‌کنید، این شغل می‌تواند مناسب شما باشد. صد البته که باید به ابزار آن یعنی کد زدن و آمار و احتمال هم علاقه داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر با این حوزه می‌توانید مطالب زیر را بخوانید:

معرفی شغل داده کاوی

چطور Data Science رو شروع کنیم؟

۳- برنامه نویس

شغل های پردرآمد بدون سرمایه در منزل

برنامه نویسی از شغل های پردرآمد بدون سرمایه ای است که دنیای گسترده‌ای دارد. شما می‌توانید به سمت وب دولوپر شدن بروید و برنامه نویس فرانت اند یا بک اند شوید. اگر به ساختن اپلیکیشن علاقه داشته باشید، می‌توانید سمت جاوا و اندروید بروید و یا شاید حوزه امنیت اطلاعات را دوست داشته باشید.

اما قبل از انتخاب اینکه وارد چه حوزه‌ای شوید و کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید، باید بدانید که برنامه نویسی به معنی حفظ سینتکس (syntax) و یاد گرفتن دستور یک زبان خاص نیست. شما اگر به درک درستی از یک زبان برنامه نویسی برسید، یاد گرفتن هر زبان دیگری آسان خواهد بود.

برای یادگیری برنامه نویسی باید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. بیشتر آموزش‌های مفید به انگلیسی هستند. همچنین خیلی وقت‌ها در کد زدن به مشکل می‌خورید و برای پیدا کردن جواب سوال‌های خود باید به انگلیسی گوگل کنید و راه حل‌ها را به انگلیسی بخوانید.

منابع زیادی برای یادگیری برنامه نویسی وجود دارند.  w3schools.com بهترین منبع برای شروع یادگیری است. اما برای اینکه با بهترین منابع برای یادگیری برنامه نویسی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم حتما مطلب معرفی بهترین سایت‌های آموزش برنامه‌نویسی برای صفر کیلومترها را بخوانید. در این مطلب کلی منابع فارسی و انگلیسی خوب برای یادگیری برنامه نویسی معرفی شده است.

نکته مهم دیگر در یادگیری برنامه نویسی این است که برای یادگیری از اول تا آخرِ یک کتاب را نخوانید، یا یک دوره آموزشی را از اول تا آخر نبینید. با صِرف خواندن و یا دیدن برنامه نویس نمی‌شوید. وقتی تا حدودی با مفاهیم آشنا شدید، برای خود پروژه تعریف کنید و یادگیری را در عمل تجربه کنید.

شاید فکر می‌کنید چطور من که تازه شروع کرده‌ام می‌توانم برای خودم پروژه عملی تعریف کنم. برای اینکه منظورم را بهتر درک کنید پیشنهاد می‌کنم حتما مطلب چگونه هر مهارتی را سریعتر یاد بگیریم؟ ۲۰ ساعت اول یادگیری چه کنیم؟ را بخوانید.

پیشنهاد می‌کنم قسمت چهارم رادیو کارنکن که گفتگوی امین آرامش با صدرا علی آبادی برنامه نویس و توسعه دهنده اندروید است را هم گوش کنید.

۴- یوتیوبر شدن

مشاغل پردرآمد بدون سرمایه

یوتیوبر شدن یکی از شغل های پردرآمد بدون سرمایه در منزل است که از طریق آن می‌توانید درآمد دلاری کسب کنید.

یوتیوبر یا تولیدکننده محتوا در یوتیوب، کسی است که با تولید و به اشتراک‌گذاری ویدئو در یوتیوب، به صورت حرفه‌ای فعالیت و کسب درآمد می‌کند.

برای یوتیوبر شدن باید با توجه به علایق خود موضوعی را برای تولید ویدئو انتخاب کنید. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد می‌تواند به عنوان موضوع انتخاب شود. اما آنچه که مهم است تولید ویدئوهای جذاب است طوری که مخاطب را درگیر کند.

لیستی از موضوعات پرطرفدار در یوتیوب را قرار می‌دهم تا ایده بگیرید.

موضوعات پرطرفدار در یوتیوب

  • سرگرمی
  • گیم
  • سفر
  • علم و تکنولوژی
  • نقد و بررسی محصولات
  • سلامتی و تناسب اندام
  • ویدئوهای آموزشی
  • زیبایی و مد
  • ویدئوهای مرتبط با افراد یا ولاگ (vlog)
  • ویدئوهای بهترین‌ها

در ابتدا می‌توانید با گوشی هوشمند خود ویدئو ضبط کنید و در یوتیوب آپلود کنید. اما بعدها که دست و بالتان باز شد می‌توانید وسایل لازم برای یوتیوبر شدن را فراهم کنید.

وسایل مورد نیاز برای یوتیوبر شدن

  • دوربین
  • میکروفون
  • سه پایه

نکات مهم برای تولید ویدئو

  • جامعه هدف خود را مشخص کنید
  • به طور مرتب ویدئو آپلود کنید
  • ویدئو شما باید از نظر نورپردازی و کیفیت صدا مناسب باشد و فاقد هر گونه لرزشی باشد.
  • با مخاطبان خود تعامل داشته باشید
  • برای سئو و بهینه سازی ویدئو خود وقت بگذارید

۵- تولید محتوا و سئو

شغل پردرآمد بدون سرمایه اولیه

تولید محتوا و سئو یکی دیگر از مشاغل پردرآمد بدون سرمایه است که به صورت خودآموز و یا با کارآموزی می‌توان آن را یاد گرفت.

منظور از تولید محتوا، محتوایی است که برای وبسایت یا وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، یوتیوب و…) و نرم‌افزارهای پیام‌رسان (تلگرام یا واتس اپ) تولید می‌شود.

محتوا می‌تواند در قالب متن، عکس، ویدئو، فایل صوتی و پادکست تولید شود. در ویدئو زیر شاهین کلانتری به خوبی در مورد تولید محتوا توضیح می‌دهد.

مهارت‌های لازم برای شغل کارشناس تولید محتوا

۱- نویسندگی

کسی که می‌خواهد به عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت کند، باید بتواند متنی روان بنویسد. برای توانمند شدن در حوزه نویسندگی باید کتاب زیاد بخوانید تا دایره واژگان شما توسعه پیدا کند.

متنی که می‌نویسید باید به سوال‌های مخاطب پاسخ دهد و نیازهای او را برآورده کند. برای اینکه مهارت نوشتن خود را بهتر کنید می‌توانید از مطالب مدرسه نویسندگی و وبلاگ شاهین کلانتری استفاده کنید.

۲- آشنایی با زبان انگلیسی

برای دسترسی به منابع دسته اول باید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.

۳- آشنایی با یک سیستم مدیریت محتوا

برای انتشار محتوای خود در فضای وب، به سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System نیاز دارید. معروف‌ترین CMS دنیا وردپرس (WordPress) است. CMS های دیگری مانند دروپال (Drupal) و جوملا (Joomla) هم وجود دارد.

اما همین که بتوانید با وردپرس کار کنید کافی است. زیرا CMS بیشتر سایت‌ها وردپرس است.

۴- آشنایی با فتوشاپ

برای ادیت عکس‌هایی که در محتوای خود قرار می‌دهید، لازم است که کار با فتوشاپ و یا یک نرم‌افزار گرافیکی دیگر مثل ایلوستریتور (Illustrator) را یاد بگیرید.

۵- مهارت جستجو در وب و شبکه‌های اجتماعی

مرحله تحقیق در تولید محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است. برای تولید یک محتوای خوب باید بتوانید با سرعت و دقت مطالب موجود در وب را جستجو کنید و محتواهای موردنظر خود را پیدا کنید.

۶- سئو و بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو

اگر محتوایی در صفحه اول گوگل وجود نداشته باشد، با محتوایی که اصلا تولید نشده هیچ تفاوتی ندارد. بنابراین برای اینکه محتوا دیده شود، باید اصول سئو در تولید آن رعایت شود.

SEO مخفف Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است.

درواقع محتوایی که تولید می‌کنیم هم باید برای مخاطب نوشته شود و نیاز او را برآورده کند و هم باید برای موتورهای جستجو نوشته شود.

رعایت تکنیک‌های سئو باعث می‌شود تا ربات گوگل محتوای ما را درک کند و رتبه خوبی را به آن اختصاص دهد.

برای یادگیری سئو می‌توانید از مطالب برایان دین و نیل پاتل استفاده کنید. این دو از بزرگان حوزه سئو هستند. البته که باید انگلیسی بلد باشید.

اما آموزش SEO از سایت میزفا هم می‌تواند برایتان مفید باشد. ویدئو زیر کمک می‌کند تا با مفهوم سئو بهتر آشنا شوید.

۶- دیجیتال مارکتینگ

شغل های پردرآمد بدون سرمایه

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال شغل پردرآمد بدون سرمایه اولیه دیگری است که به خصوص در ایران آینده‌دار است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) شامل همه فعالیت‌هایی است که از اینترنت و یا ابزار دیجیتال برای بازاریابی محصولات و یا خدمات استفاده می‌کنند.

کسب و کارها از بسترهای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و… به عنوان اهرم برای ارتباط با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه خود استفاده می‌کنند.

چرا دیجیتال مارکتینگ از شغل های پردرآمد بدون سرمایه محسوب می‌شود؟

دیجیتال مارکتینگ شغلی پردرآمد است زیرا تقاضا برای متخصص دیجیتال مارکتینگ زیاد است و دلیل آن هم این است که همه کسب و کارها برای جذب مشتری و دیده شدن به متخصص دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند.

چرا کسب و کارها به دیجیتال مارکتینگ رو آورده اند؟

  • ضریب نفوذ اینترنت و استفاده از موبایل افزایش یافته و افراد زمان زیادی را در اینترنت می‌گذرانند.
  • دیجیتال مارکتینگ به نسبت روش‌های سنتی بازاریابی، اثربخش‌تر و به صرفه‌تر است.
  • از طریق دیجیتال مارکتینگ، احتمال اینکه جامعه هدف یک کسب و کار از محصولات و خدمات آن کسب و کار آگاهی پیدا کنند و به مشتری تبدیل شوند افزایش می‌یابد.
  • میزان اثربخشی روش‌های جذب مشتری در دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه‌گیری است.

انواع دیجیتال مارکتینگ

۱- بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)

همان‌طور که گفته شد محتوایی که در صفحه اول گوگل وجود نداشته باشد، با محتوایی که تولید نشده هیچ تفاوتی ندارد.

رعایت تکنیک‌های سئو باعث می‌شود تا ربات گوگل محتوای ما را درک کند و رتبه خوبی را به آن اختصاص دهد.

تکنیک‌های سئو به دو دسته کلی سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) تقسیم می‌شود.

سئو داخلی شامل تکنیک‌هایی مانند کار روی عنوان اصلی مطلب و عناوین فرعی، کلمات کلیدی به‌کار رفته در متن، لینک سازی داخلی، آدرس URL، افزایش سرعت سایت و یا کاهش بانس ریت می‌باشد.

سئو خارجی هم شامل تکنیک‌هایی مانند خرید بک لینک است.

۲- بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به معنی تولید محتواهایی است که هدف آن ایجاد آگاهی از برند (brand awareness)، افزایش ترافیک سایت و ایجاد مشتری راغب (Lead) و تبدیل مشتریان راغب به مشتریانی که خرید انجام می‌دهند می‌باشد.

کانال‌های زیادی در بازاریابی محتوا وجود دارند که سه مورد زیر از مهم‌ترین آن‌ها است:

  • پست‌های بلاگ
  • کتاب‌های الکترونیکی (Ebook)
  • اینفوگرافی (Infographic)

نوشتن و انتشار مقالات در قالب پست‌های وبلاگ باعث ایجاد ترافیک ارگانیک برای سایت و تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتریان راغب می‌شود.

محتوایی مانند Ebook باعث می‌شود تا اطلاعات تماس بازدیدکنندگان سایت را دریافت و آن‌ها را به مشتری راغب تبدیل کنیم.

اینفوگرافی‌ها نوعی از محتوای بصری هستند که به درک مفهوم یک مطلب کمک می‌کنند.

۳- بازاریابی شبکه های اجتماعی

در این روش از شبک‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و… برای افزایش ترافیک سایت و ایجاد مشتری راغب برای کسب و کار استفاده می‌شود.

۴- تبلیغات کلیکی (Pay Per Click (PPC

معمولا سایت‌های کم‌ترافیک برای افزایش ترافیک سایت خود از تبلیغات کلیکی استفاده می‌کنند. در این حالت تبلیغ خود را در سایت‌های پرترافیک قرار می‌دهند و به ازاء هر کلیکی که روی تبلیغشان انجام می‌شود به سایت منشرکننده تبلیغ پول می‌دهند.

۵- ایمیل مارکتینگ

کسب و کارها از ایمیل مارکتینگ به عنوان روشی برای ارتباط با مخاطب و مشتری و یادآوری برند خود استفاده می‌کنند.

ایمیل مارکتینگ می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خبرنامه ایمیلی
  • ایمیل‌های خوش‌آمدگویی به مشتری‌ها
  • فرستادن ایمیل برای کسانی که چیزی را از سایت ما دانلود کرده‌اند

۶- بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

بازاریابی درونگرا شکلی از بازاریابی است که در آن گفتگوی مخاطب با کسب و کار یا برند، از طرف مخاطب آغاز می‌شود.

مثلا وقتی مخاطب برای پیدا کردن پاسخی برای سوال خود گوگل می‌کند و به سایت ما می‌رسد نمونه‌ای از بازاریابی درونگرا است.

در ویدئو زیر مهسا رحیمی از دیجیتال مارکتینگ می‌گوید.

سخن آخر

پیشنهاد می‌کنم حتما مطلب انواع آزمون استعداد و هوش و شخصیت را بخوانید و برای رسیدن به شناخت درستی از استعدادها و توانمندی‌های خود آزمون‌های هوش و استعداد را به رایگان در مطلبی که معرفی کردم انجام دهید.

اما چرا اصرار دارم این آزمون ها را انجام دهید؟

این آزمون‌ها کمک می‌کنند تا مسیر شغلی خود را درست انتخاب کنیم و از کار کردن لذت ببریم، طوری که انگار کار نمی‌کنیم و تفریح می‌کنیم. فکر می‌کنم با مثال منظورم را بهتر درک کنید.

مطلب هوش تصویری فضایی گاردنر‌ | راز موفقیت قهرمانان مکعب روبیک به شخصه برای من جالب بود.

من یک پسردایی دارم که لابراتوار دندانسازی دارد و ده نفر برای او کار می‌کنند. همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتم شغل دندانسازی به استعداد تجسم فضایی و درک فضای سه بعدی نیاز دارد. این پسردایی من هوش تصویری فوق‌العاده‌ای دارد. و بیشتر چیزهایی که در مطلب هوش تصویری فضایی گاردنر‌ | راز موفقیت قهرمانان مکعب روبیک گفته شده، در مورد او صدق می‌کند.

او در کمتر از ۳ دقیقه می‌تواند مکعب روبیک را حل کند. همچنین یک مسیریاب فوق‌العاده است. من خودم دیده بودم که وقتی کسی میخواست به لابراتوار او بیاید، از محل زندگی فرد شروع می‌کرد و آدرس می‌داد تا دقیقا دمِ درِ لابراتوار خودش. در مورد پیکش هم دقیقا همین کار را می‌کرد.

او نمونه کسی است که شغلش با استعدادش مطابقت کامل دارد. همین موضوع هم باعث شده تا در کارش موفق باشد و از آن لذت ببرد.


مطالب مرتبط

چگونه با سرمایه کم پولدار شویم

شغل‌های آینده‌دار در ایران را بشناسید و از کار کردن خود لذت ببرید

چندین ایده کاربردی برای پول درآوردن از اینترنت


در این مطلب ۶ شغل از شغل های پردرآمد بدون سرمایه معرفی شد. به کدام یک از مشاغل معرفی شده علاقه دارید؟ آیا شغل پردرآمد بدون سرمایه اولیه دیگری می‌شناسید که به این لیست اضافه کنید؟ آیا در زمینه‌های معرفی شده تجربه‌ای دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *