تست هوش هیجانی شات

تست هوش هیجانی شات

در این مطلب می‌خواهیم هوش هیجانی را به طور کامل بررسی کنیم و برای اندازه‌گیری آن از تست هوش هیجانی شات استفاده کنیم.

ابتدا به معرفی هوش هیجانی و تاثیر آن بر کیفیت زندگی می‌پردازیم.

راه‌حل‌های ساده برای بهبود و توسعه این توانایی را بررسی می‌کنیم.

و در آخر برای اندازه‌گیری و سنجش این هوش ، از پرسشنامه هوش هیجانی شات استفاده می‌کنیم.

پس اگر می‌خواهید بیشتر در رابطه با این هوش بدانید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

در ادامه به این موارد می‌پردازیم:

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی شات چیست

هوش هیجانی که به آن هوش عاطفی یا احساسی هم گفته می‌شود، مجموعه توانایی‌هایی است که به ما کمک می‌کنند هیجانات را در خود و دیگران تشخیص داده و درک کرده و از آن برای مدیریت رفتار و رابطه‌های خود استفاده کنیم.

مولفه‌ های هوش هیجانی شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. خود آگاهی (Self awareness)
  2. خود تنظیمی (Self regulation)
  3. انگیزش و خودانگیزشی (Motivation & Self-motivation)
  4. همدلی (Empathy)
  5. مهارت‌های اجتماعی (Social skills)

تفاوت EI و EQ چیست؟

آزمون هوش هیجانی شات

در مورد هوش هیجانی، در مطالب مختلف ۲ عبارت EI و EQ به‌کار برده می‌شود.

شاید این سوال برای شما پیش آمده که استفاده از کدام یک از این عبارت‌ها درست است!

عبارت EI مخفف Emotional Intelligence، زمانی به‌کار برده می‌شود که می‌خواهیم به صورت کیفی در مورد هوش هیجانی صحبت کنیم. اغلب در مقاله‌ها از این عبارت استفاده می‌شود.

اما زمانی که قصد داریم هوش هیجانی را اندازه‌گیری کنیم و به صورت کمی آن را در نظر بگیریم از EQ که مخفف Emotional Quotient است استفاده می‌کنیم.

برای مثال در مقاله های هوش هیجانی شات از عبارت EI استفاده شده، اما زمانی که از پرسشنامه هوش هیجانی شات و همکاران استفاده می‌کنیم، عبارت EQ را به‌کار می‌بریم.

تاثیر هوش هیجانی بر کیفیت زندگی

آزمون هوش هیجانی شوت

هوش هیجانی بر جنبه‌های مختلفی از زندگی از جمله سلامت جسم و روان، احساسات، روابط فرد با خود و دیگران و بسیاری جنبه‌های دیگر تاثیرگذار است.

زمانی که دچار استرس می‌شویم، سیستم ایمنی بدن به شدت ضعیف می‌شود و بدن ما مستعد بیماری‌های مختلف شده و سلامت جسم به خطر می‌افتد.

استرس یک حالت احساسی است و زمانی که نسبت به آن آگاهی داشته باشیم می‌توانیم تا حد زیادی آن را کنترل کنیم.

هوش هیجانی به ما امکان مدیریت احساسات و هیجانات را می‌دهد. زمانی که از آن به خوبی استفاده کنیم می‌توانیم احساسات و هیجانات منفی خود را کنترل کرده تا کمترین آسیب جسمی و ذهنی را ببینیم و علاوه بر این بتوانیم در شرایط سخت راه‌هایی برای مشکلات خود پیدا کنیم.

همچنین ارتباط بهتری با خود و اطرافیان خود برقرار کنیم و روابط موثر و مثبت بیشتری داشته باشیم که در نهایت باعث موفقیت در زندگی و کارمان می‌شود.

راه‌های بهبود هوش هیجانی

مقیاس هوش هیجانی شات

هوش هیجانی مثل تمام توانایی‌های دیگر به صورت ذاتی به میزان مختلف در افراد وجود دارد. اما راه‌هایی هم وجود دارد که می‌توانیم با انجام آن‌ها هوش هیجانی خود را تقویت کنیم.

تمرین‌هایی که به ما کمک می‌کنند آگاهی بیشتری نسبت به احساسات خود داشته باشیم، واکنش‌های فکرشده‌تری داشته باشیم، به زمان حال بیشتر توجه کنیم، که در نهایت بتوانیم به جای واکنش‌های سریع و اشتباه، احساسات خود را بیان کنیم و در هر موقعیتی مذاکره کنیم.

با توجه به این موارد، تعدادی از این تمرین‌ها به صورت زیر است:

برای خودتان وقت بگذارید

شما چه زمان‌هایی را برای خودتان و توجه به احساساتی که دارید اختصاص می‌دهید؟

زمان‌هایی از روز را به خودتان اختصاص دهید، به درونتان و افکاری که دارید توجه کنید و علت وجود آن‌ها را در خود بررسی کنید.

یادداشت‌های روزانه بنویسید

ساده‌ترین اتفاقاتی که در روز برایتان پیش می‌آید را بنویسید. هر چیزی که احساسی در شما ایجاد می‌کند، مثبت یا منفی را یادداشت کنید.

زمانی که می‌نویسید راحت‌تر می‌توانید علت رفتارها و واکنش‌های خود را پیدا کنید و با شناختی که از خود به دست می‌آورید، کنترل احساس و رفتارتان را به دست بگیرید.

با آدم‌های مختلف ارتباط برقرار کنید

به تعداد آدم‌هایی که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید فرصت یادگیری برای شما ایجاد می‌شود، از این فرصت به خوبی استفاده کنید و تجربه کسب کنید.

با اقشار مختلف آشنا شوید و خود را محدود به قشر و گروه خاصی نکنید.

توانایی برقراری ارتباط با افراد مختلف، یکی از نشانه‌های هوش هیجانی بالا است. آن را در خود تقویت کنید.

سفر کنید

جدا از اینکه سفر تفریح لذت‌بخشی است و می‌تواند باعث سلامت جسم و روان ما شود و کیفیت زندگی را بالا ببرد، زمانی که سفر می‌کنید می‌توانید با فرهنگ‌های مختلف و آدم‌های متفاوت آشنا شوید، سبک‌های متفاوت زندگی را ببینید و نگرش جدیدی نسبت به زندگی پیدا کنید.

هیجانات ناگهانی خود را کنترل کنید

یکی از مزیت‌های هوش هیجانی بالا، کنترل احساسات و هیجانات ناگهانی است.

از بهترین راه‌های یادگیری، قرار گرفتن در شرایط و تمرین برای کنترل آن است.

زمانی که به شدت عصبانی یا غمگین هستید و یا در هر حالت دیگری قرار دارید، تمرین کنید و سعی کنید کنترل شرایط را به دست بگیرید.

انتقاد پذیر باشید

خودرأی بودن، تعصب و ذهن بسته داشتن از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند مانع پیشرفت در هر موضوعی شود.

سعی کنید نظرات مخالف با نظر خود را بشنوید و با استفاده از آن‌ها به بهترین شکل عمل کنید.

به اطراف خود توجه کنید

سعی کنید به تمام آن چه در اطرافتان وجود دارد توجه کنید.

صداها، حرکت‌ها، رفتارهای دیگران، زبان بدن آن‌ها و هرچیز دیگری که به شکلی آن را احساس می‌کنید.

این تمرین بسیار کمک می‌کند که دنیای اطراف خود را بهتر بفهمید و درک کنید و به تبع آن عملکرد بهتری داشته باشید.

اندازه‌گیری هوش هیجانی

پرسشنامه هیجانی شوت

برای اندازه‌گیری هوش هیجانی آزمون‌های مختلفی وجود دارد و پرسشنامه هیجانی شوت (یا همان شات) تنها یکی از این آزمون‌ها است.

از جمله آزمون‌های دیگر هوش هیجانی می‌توانیم به تست هوش هیجانی بار آن ، برادبری و شرینگ اشاره کنیم.

اما همانطور که در ایتدای مطلب به آن اشاره نمودیم، در این مطلب به تست هوش هیجانی شات می‌پردازیم و قصد داریم شما را با این مدل آشنا نماییم.

آزمون هوش هیجانی شات

پرسشنامه هوش هیجانی شات

تست هوش هیجانی شات که به آن شاته یا شوت هم گفته می‌شود، روشی است که هوش هیجانی عمومی را می‌سنجد.

این تست هوش توسط شات و همکاران در سال ۱۹۹۸ و براساس الگوي اوليه هوش هيجاني ماير و سالووي (۱۹۹۰) ساخته شد.

مقیاس هوش هیجانی شات

این تست با استفاده از ۴ مقیاس فرعی، این سنجش را انجام می‌دهد، که عبارت‌اند از:

  1. درک احساسات
  2. به‌کارگیری احساسات
  3. مدیریت احساسات خود
  4. مدیریت احساسات دیگران

پرسشنامه هوش هیجانی شات و شروع آزمون

پرسشنامه هوش هیجانی شات که به صورت مخفف به آن SSEIT گفته می‌شود، شامل ۳۳ مورد است.

لازم به ذکر است، جهت دریافت نتیجه آزمون و آگاهی از نمره هوش هیجانی خود باید به تمامی سوالات مطرح شده در تست زیر پاسخ دهید و سپس بر روی گزینه دریافت نتایج کلیک نمایید.

 

۱٫من می­‌دانم چه موقع با دیگران درباره مشکلات شخصی­‌ام صحبت کنم.
۲٫وقتی با موانعی بر سر راهم مواجه می‌شوم، زمان هایی را به خودم یادآوری می‌کنم که با موانع مشابهی مواجه شده بودم و در نهایت بر آن‌ها غلبه کرده بودم.
۳٫وقتی کار جدیدی را شروع می­‌کنم، عموماً انتظار دارم آن را به خوبی انجام دهم.
۴٫دیگران به راحتی به من اعتماد می­‌کنند.
۵٫برای من فهمیدن پیام‌­های غیرکلامی دیگران سخت است.*
۶٫یک سری از حوادث مهم در زندگی من باعث شده‌اند چیزهایی که در زندگی من مهم و غیر مهم هستند را مجدداً ارزیابی کنم.
۷٫هنگامی که خلق و خو یا حالت احساسی‌ام تغییر می‌کند، می‌توانم راهکارهای جدیدی در ارتباط با مسائلم پیدا کنم.
۸٫عواطف و احساسات یکی از چیزهایی است که زندگی را برای من با ارزش می‌کند.
۹٫من به احساسات و عواطفی که تجربه می­‌کنم، آگاهم.
۱۰٫منتظر وقوع حوادث خوب هستم.
۱۱٫دوست دارم که احساسات و هیجاناتم را با دیگران در میان بگذارم.
۱۲٫وقتی احساس خوبی دارم، می‌دانم چکار کنم تا مدت زمان بیشتری آن احساس را داشته باشم.
۱۳٫شرایط را طوری ترتیب می‌دهم که باعث لذت دیگران شود.
۱۴٫به دنبال فعالیت­‌هایی هستم که مرا خوشحال می‌­کنند.
۱۵٫من به پیام‌­های غیرکلامی که به دیگران می‌­فرستم، آگاهم.
۱۶٫در حضور دیگران به نحوی رفتار می‌کنم که تاثیر خوبی بر دیگران بگذارم.
۱۷٫وقتی که حالت احساسی و خلق و خوی من مثبت است، پیدا کردن راه حل مسائل برایم آسان است.
۱۸٫با دیدن حالت چهره دیگران، احساساتی که تجربه می‌کنند را درک می‌کنم.
۱۹٫وقتی که احساساتم تغییر می‌کنند، می‌دانم که چرا چنین تغییری رخ داد.
۲۰٫وقتی که احساسات مثبتی را تجربه می‌کنم، می‌توانم ایده ها و نظرات جدیدی ارائه کنم.
۲۱٫بر هیجاناتم کنترل دارم.
۲۲٫به راحتی احساساتی را که تجربه می­‌کنم، درک می­‌کنم.
۲۳٫با تصور نتایج خوبی که از انجام دادن کارها بدست می‌‌آید، برای انجام آن‌ها به خودم انگیزه می­‌دهم.
۲۴٫هنگامی که دیگران کاری را به خوبی انجام می‌دهند، آن‌ها را تحسین می‌کنم.
۲۵٫از پیام‌های غیرکلامی دیگران و معنای آن‌ها آگاه هستم.
۲۶٫وقتی شخص دیگری اتفاق مهمی در زندگی‌اش را برای من تعریف می‌کند، احساس می‌کنم من آن حادثه را تجربه کرده‌ام.
۲۷٫وقتی تغییری در عواطفم احساس می‌­کنم، به افکار جدیدی دست می‌­یابم.
۲۸٫وقتی با چالشی رو به رو می­‌شوم، از آن اجتناب می‌­کنم، چون فکر می‌­کنم شکست خواهم خورد.*
۲۹٫کافیست به دیگران نگاه کنم تا بفهمم چه احساسی دارند.
۳۰٫وقتی که دیگران غمگین هستند، به آن‌ها کمک می­‌کنم تا حال بهتری داشته باشند.
۳۱٫هنگام مواجهه با موانع و مشکلات برای ادامه تلاش، از خلق و خوی خوش کمک می‌­گیرم.
۳۲٫می‌توانم از لحن صدای دیگران، احساسات آن‌ها را بفهمم.
۳۳٫درک احساسات خاص دیگران برایم سخت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *