دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

صفر تا صد کسب درآمد از یوتیوب

آموزش کامل کسب درآمد از یوتیوب
5/5 - (2 امتیاز)

در این مطلب به آموزش کامل کسب درآمد از یوتیوب پرداخته‌ام.

در مطلب چگونه یوتیوبر شویم؟ به موضوعاتی از قبیل اینکه یوتیوبر کیست، وسایل مورد نیاز برای یوتیوبر شدن چیست، چگونه با کمترین امکانات یوتیوبر شویم و موضوعات پرطرفدار در یوتیوب کدام است پرداختیم.

در این مطلب به جنبه‌های دیگر شغل یوتیوبری یعنی به کسب درآمد دلاری از یوتیوب می‌پردازیم و به دو سؤال مهم زیر پاسخ می‌دهیم.

  • چگونه از یوتیوب درآمد داشته باشیم؟
  • چگونه در ایران از یوتیوب کسب درامد کنیم؟

در بخش چگونه از یوتیوب درآمد داشته باشیم، روش ‌های کسب درآمد از یوتیوب را به‌طور کامل معرفی می‌کنیم. در بخش دوم چگونه در ایران از یوتیوب کسب درآمد کنیم از نحوه‌ی کسب درآمد دلاری از یوتیوب در ایران صحبت می‌کنیم. هم‌چنین به نحوه‌ی دریافت آن، با توجه به اینکه تحریم هستیم و نمی‌توانیم در ایران حساب بانکی برای یوتیوب داشته باشیم می‌پردازیم.

نکته مهم: با توجه به فیلتر بودن یوتیوب در ایران، برای مشاهده هر کانال یوتیوبی که به‌عنوان نمونه برای هر روش کسب درآمد از یوتیوب آوردم، قندشکن 😉 باید روشن باشد.

آنچه در ادامه می‌بینید:

(روی هر کدام کلیک کنید، مستقیم به همان بخش می‌روید)

1- کسب درآمد از تبلیغات یوتیوب (YouTube Advertising)

2- راه اندازی عضویت ویژه در یوتیوب (Channel memberships)

3- همکاری در فروش محصولات و خدمات به مخاطبان (Affiliate Offers)

4- جذب اسپانسر برای محتوا (Sponsorships)

5- فروش کالاهای کسب و کار خود

6- افزایش بازدید سایت از طریق یوتیوب (YouTube Traffic)

7- دریافت حمایت از مخاطبان (Crowdfunding)

چگونه در ایران از یوتیوب کسب درامد کنیم

چگونه از یوتیوب درآمد داشته باشیم

در ابتدای امر باید بدانیم یوتیوب چیست؟

  • یوتیوب یک پلتفرم سرویس اشتراک ویدئو است.
  • یوتیوب معروف‌ترین سایت بارگذاری (upload) و تماشای ویدئو است که در سال 2005 و توسط چاد هرلی، استیو چن و جاوید کریم-سه تن از کارمندان سابق پی‌پال- تاسیس شد.
  • یوتیوب در سال 2006 توسط گوگل خریداری شد و اکنون به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گوگل فعالیت می‌کند.
  • براساس رتبه‌بندی الکسا، یوتیوب بعد از گوگل پربازدیدترین سایت جهان است.
  • یوتیوب یک پلتفرم سرویس اشتراک ویدئو است.
  • یوتیوب معروف‌ترین سایت بارگذاری (upload) و تماشای ویدئو است که در سال 2005 و توسط چاد هرلی، استیو چن و جاوید کریم-سه تن از کارمندان سابق پی‌پال- تاسیس شد.
  • یوتیوب در سال 2006 توسط گوگل خریداری شد و اکنون به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گوگل فعالیت می‌کند.
  • براساس رتبه‌بندی الکسا، یوتیوب بعد از گوگل پربازدیدترین سایت جهان است.
بیشترین درآمد از یوتیوب

1- کسب درآمد از تبلیغات یوتیوب (YouTube Advertising)

شاید برایتان سؤال باشد که درآمد یوتیوب از کجاست

همان‌طور که درآمد اصلی گوگل از تبلیغات یعنی از گوگل ادز (Google Ads) است. درآمد اصلی یوتیوب هم از تبلیغاتی است که بر روی ویدئوها نمایش داده می‌شود.

با توجه به اینکه هرچه مخاطب یک ویدئو بیشتر باشد، تبلیغات روی ویدئو در معرض دید افراد بیشتری قرار می‌گیرند؛ یوتیوب برنامه‌ای به نام YouTube Partner Program تعریف کرده که براساس آن به ازاء هر 1000 بازدید مبلغی را به حساب شما واریز می‌کند.

چگونه از یوتیوب درآمد داشته باشیم

اما باید توجه داشته باشید که یوتیوب در ازاء دیدن تبلیغ‌های ویدئو به شما پول می‌دهد. بنابراین اگر بیننده تبلیغ ویدئو را رد کند (skip) یا از ابزارهای مسدودکننده تبلیغ استفاده کند، در این حالت یوتیوب برای این نوع بازدیدها پولی نمی‌دهد.

کسب درآمد (Monetization) از طریق تبلیغات یوتیوب دارای شرایطی است. کانال یوتیوب شما باید در یک سال اخیر فعالیتتان در یوتیوب به 1000 مشترک (subscribe) و 4000 ساعت نمایش رسیده باشد.

بعد از احراز شرایط YouTube Partner Program یعنی 1000 سابسکرایبر و 4000 ساعت نمایش می‌توانید حساب گوگل ادسنس (Google AdSense) خود را راه‌اندازی کنید. در این صورت از آن به بعد یوتیوب بر روی ویدئوهای شما تبلیغ خواهد گذاشت.

یک نکته مهم

دقت داشته باشید که ممکن است شما شرایط کسب درآمد (Monetization) از یوتیوب را احراز کنید و اقدام به فعال سازی کسب درآمد از یوتیوب هم بکنید، اما یوتیوب درخواست شما را رد کند.

این در حالتی اتفاق می‌افتد که محتوای شما باکیفیت نباشد. مثلاً به جای اینکه خودتان محتوا تولید کنید، فیلم و سریال در کانالتان قرار داده باشید. به این نکته توجه داشته باشید که یوتیوب به کپی‌رایت حساس است.

افراد زیادی در دنیا وجود دارند که از طریق یوتیوب درآمدهای دلاری بالا را تجربه کرده‌اند. یکی از ایرانیانی که از طریق یوتیوب درآمد دلاری بالایی دارد، صدف بیوتی است که در زمینه آرایش و زیبایی ویدئو تولید می‌کند.


تعرفه درآمد از یوتیوب

اینکه میزان درآمد از یوتیوب چقدر است و چگونه می‌توان بیشترین درآمد از یوتیوب را کسب کرد پرسش‌های اصلی کسانی است که می‌خواهند برای کسب درآمد دلاری از یوتیوب برنامه‌ریزی کنند.

حقیقت امر این است که پاسخ قطعی برای این سوالات وجود ندارد. اما می‌توان گفت به طور میانگین می‌توان 1 تا 2 دلار برای هر 1000 بازدید به دست آورد. در صورتی که برای ویدئوهای باکیفیت بالا و با موضوعات خاص ممکن است این درآمد به 20 تا 30 دلار برای هر 1000 بازدید هم برسد.

به طور کلی میزان درآمد از یوتیوب به فاکتورهایی مثل

  • رِنج سنی مخاطب
  • کشورهایی که ویدئو شما را می‌بینند
  • موضوع کانال
  • و…

بستگی دارد.

کسب درآمد از تبلیغات یوتیوب، تنها روش کسب درآمد از یوتیوب نیست. درواقع روش‌های زیادی برای کسب درآمد از ویدئوهایی که در یوتیوب منتشر می‌کنید وجو دارد.

2- راه اندازی عضویت ویژه در یوتیوب (Channel memberships)

در این روش شما می‌توانید یک سری از ویدیو ها را فقط به اعضای ویژه نمایش دهید. در این صورت هر کسی که می خواهد جزء اعضای ویژه کانال شما شود باید به صورت ماهانه مبلغی را پرداخت کند تا به ویدیو های اعضای ویژه دسترسی داشته باشد.

این روش مختص کسانی است که آموزش های خاصی ارائه می کنند که برای مخاطبان آنقدر ارزشمند است که حاضرند عضو ویژه کانال شوند و بابت آن هزینه بپردازند.

برای کسب درآمد از این روش تعداد سابسکرایبرها باید حداقل به 30000 و برای کانال‌های مربوط به گیم باید حداقل به 1000 سابسکرایبر رسیده باشد.

3- همکاری در فروش محصولات و خدمات به مخاطبان (Affiliate Offers)

در این روش شما می‌توانید با همکاری در فروش محصولات و خدمات شرکت‌ها، از طریق یوتیوب کسب درآمد کنید.

کسب درآمد دلاری از یوتیوب

این روش که از آن با عنوان تبلیغ در توضیحات ویدئو هم نام برد، به این صورت است:

شما لینک شرکتی را که می‌خواهید محصولاتش را به فروش برسانید، در قسمت توضیحات (description) ویدئو خود قرار می‌دهید. در ازاء هر خریدی که از طریق لینک شما صورت می‌گیرد، شرکت درصدی (commision) از فروش را به شما پرداخت می‌کند.

اگر قصد دارید با این روش کسب درآمد کنید سعی کنید محصولاتی را برای تبلیغ انتخاب کنید که به موضوع کانال شما نزدیک باشد.

لینک زیر مثالی برای این مورد است. کیمیا مودت در ابتدای ویدئو خود از سرم مویی که استفاده می‌کند حرف می‌زند. سپس لینک خرید این سرم مو از دیجی‌کالا را در قسمت توضیحات (description) ویدئو خود قرار داده است.

دوست دارم اینجا یک نکته مهم را بیان کنم. کیمیا مودت یک دهه هشتادی است که قدرت یوتیوب را خیلی خوب در دوره نوجوانی درک کرده است. یوتیوبرهای ایرانی که از طریق ساخت ویدئوهای فان، درآمدهای دلاری بالایی دارند زیادند. هیچ علاقه‌ای هم ندارم از آن‌ها برای مثال استفاده کنم. معمولاً برای جذب مخاطب حرف‌های رکیک می‌زنند یا از شوخی‌های جنسی استفاده می‌کنند.

اما این دختر که در ایران هم زندگی می‌کند، توانسته با تولید ویدئوهای با کیفیت و از طریق ولاگری، کانال یوتیوبش را به شرایط کسب درآمد (Monetization) از یوتیوب یعنی 1000 سابسکرایبر و 4000 ساعت نمایش برساند.

4- جذب اسپانسر برای محتوا (Sponsorships)

زمانی که کانال شما رشد کرد و مخاطبانتان افزایش یافت، می‌توانید برای ویدئوهای خود اسپانسر جذب کنید. با تبلیغ برای برندهای مختلف و معرفی محصولات و خدمات آن ها در ویدیوهای خود می توانید از یوتیوب کسب درآمد داشته باشید.

در این حالت می‌توانید در ابتدای ویدئو خود عنوان کنید که این ویدئو با حمایت شرکت مثلا X تولید شده است. یا اینکه در قسمتی از ویدئو برندی که اسپانسر شما شده و محصولاتش را نمایش دهید. یا اینکه در گوشه‌ای از تصویر برای نمایش برند استفاده کنید.

یک مثال معروف و آشنا برای این روش کسب درآمد، انیمیشن‌های سوریلند به کارگردانی سروش رضایی است. معمولا در ابتدای هر ویدئو اسپانسرشان را معرفی می‌کنند.

5- فروش کالاهای کسب و کار خود

اگر خودتان محصولاتی برای فروش دارید می‌توانید در ویدئوهای خود از محصولاتتان صحبت کنید و طریقه استفاده از آن را آموزش دهید، از مزایای محصولاتتان بگویید و از این طریق فروش محصولاتتان را افزایش دهید. مثلا سایت مکتبخونه برای فروش دوره‌های آموزشی خود از این روش استفاده می‌کند.

به‌عنوان مثال بخشی از آموزش برنامه‌نویسی پایتون که جادی میرمیرانی مدرس آن است در کانال یوتیوب مکتبخونه قرار داده شده است. لینک ثبت‌نام و مشاهده سیلابس دوره را هم در قسمت توضیحات (description) ویدئو قرار داده‌اند.

6- افزایش بازدید سایت از طریق یوتیوب (YouTube Traffic)

یوتیوب بعد از گوگل پربازدیدترین وب‌سایت جهان است.

بنابراین اگر وب‌سایتی دارید که در آن محصولات و یا خدماتی را ارائه می‌دهید می‌توانید با ساخت ویدئوهای جذاب و باکیفیت ترافیک سایتتان را افزایش دهید.

چگونه در ایران از یوتیوب کسب درامد کنیم

برای این کار می‌توانید از تکنیک (CTA (call to action استفاده کنید. به این صورت که در پایان ویدئو خود مخاطبان را تشویق کنید که برای دسترسی به اطلاعات بیشتر به سایتتان سر بزنند. دقت داشته باشید که لینک وب‌سایت خود را حتماً در بخش توضیحات (description) ویدئو قرار دهید.

یکی از ولاگرهایی که از این روش استفاده می‌کند، فرداد جهانبخش است. در پایان همه ویدئوهایش از مخاطبانش می‌خواهد تا به وبسایتش سر بزنند.

سایت کار نکن به تازگی شروع به استفاده از این روش کرده است. ویدئوهای رادیو کار نکن را می‌توانید از این به بعد در کانال یوتیوب کارنکن (قندشکنتون روشن باشه 😉 ) مشاهده کنید. در رادیو کار نکن امین آرامش با کسانی که با شغلشان زندگی می‌کنند صحبت می‌کند.

بیشتر بخوانید: نقشه راه یادگیری آنلاین

7- دریافت حمایت از مخاطبان (Crowdfunding)

به غیر از روش‌هایی مانند تبلیغات و فروش محصولات، روش دیگری نیز برای کسب درآمد از یوتیوب وجود دارد.

اگر شما ویدئوهایی خاص و باکیفیت بالا تولید کنید و کانالتان را رشد دهید، بعداً می‌توانید از مخاطبان خود بخواهید که برای کمک به حفظ و استمرار ویدئوهایی که می‌بینند از شما حمایت مالی (donation) کنند.

یکی از کسانی که از این روش استفاده می‌کند، جواد جوادی سرآشپز معروف در یوتیوب است. او در هر ویدئو طرز تهیه یک غذا را آموزش می‌دهد. در قسمت توضیحات (description) ویدئو خود، لینک حساب پی‌پال خود را برای کسانی که خواهان حمایت مالی از کانال یوتیوب او هستند، قرار می‌دهد.

چگونه در ایران از یوتیوب کسب درامد کنیم

در بخش اول، آموزش کامل کسب درآمد از یوتیوب را ارائه دادیم. در این بخش می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که با توجه به شرایط خاص کشورمان یعنی تحریم بودنمان، کسب درآمد دلاری از یوتیوب در ایران به چه صورت می‌تواند باشد.

برای کسب درآمد از تبلیغات یوتیوب، وقتی کانال شما به 1000 سابسکرایبر و 4000 ساعت نمایش رسید می‌توانید به فعال سازی کسب درآمد از یوتیوب (Monetization) بپردازید.

در این مرحله شما باید یک حساب گوگل ادسنس (Google AdSense) بسازید. برای ساختن حساب گوگل ادسنس باید یک شماره حساب بانکی برای یوتیوب و آدرس خود را ارائه دهید.

فعال سازی کسب درآمد از یوتیوب

و دقیقاً مشکل ما این دو قسمت است. یوتیوب شماره حساب بانکی که سوئیفت نداشته باشد و هم‌چنین آدرس‌های ایران را تایید نمی‌کند.

برای ساخت حساب گوگل ادسنس می‌توانید یا از دوست و آشنایی که در خارج از کشور دارید و قابل اعتماد است بخواهید که این کار را انجام دهد. آدرس و شماره حساب بانکی خودش را ارائه دهد.

و یا اینکه با شرکت‌های معتبری که می‌توانند برای شما حساب گوگل ادسنس بسازند همکاری کنید.

البته این مشکلات مربوط به کسب درآمد دلاری از یوتیوب است، وگرنه می‌توانید از دیگر روش‌های کسب درآمد از یوتیوب که در بخش اول معرفی شد به راحتی استفاده کنید.

ویدئو زیر که توسط امیرعباس عبدالهی تولید شده، به‌طور جامع به سوالات مربوط به کسب درآمد دلاری از یوتیوب در ایران پاسخ می‌دهد.


مطالب مفید دیگر برای شما

آموزش کامل کسب درآمد از یوتیوب

علاوه بر آنچه در این مطلب گفتیم، پیشنهاد می‌کنم مطالب زیر را هم بخوانید:

کسب درآمد دلاری

اگر دوست دارید درآمدان به دلار باشد، خواندن مطالب زیر را از دست ندهید:

درآمد از اینستاگرام

اینستاگرام شبکه اجتماعی قوی برای کسب و کارها محسوب می‌شود. می‌توانید با مطالعه مقاله زیر برای درآمد از کسب و کار خود در اینستاگرام آماده شوید:

  • چگونه از یوتیوب درآمد داشته باشیم؟
  • در این مقاله 7 راهکار عالی برای کسب درآمد دلاری از یوتیوب را معرفی می‌کنیم.

  • چگونه در ایران از یوتیوب کسب درامد کنیم؟
  • برای ساخت حساب گوگل ادسنس می‌توانید یا از دوست و آشنایی که در خارج از کشور دارید و قابل اعتماد است بخواهید که این کار را انجام دهد. آدرس و شماره حساب بانکی خودش را ارائه دهد. یا اینکه با شرکت‌های معتبری که می‌توانند برای شما حساب گوگل ادسنس بسازند همکاری کنید.

    در این مطلب 7 روش کسب درآمد از یوتیوب در ایران معرفی شد.
    اگر نظری و یا تجربه‌ای در این مورد دارید، خوشحال می‌شوم همین‌جا مطرح کنید.



    کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
    اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

    2 دیدگاه برای “صفر تا صد کسب درآمد از یوتیوب

    1. علی گفته:

      مطلب بسیار مفیدی بود

      اگر از حساب آشنایان برای واریز دلاری استفاده کنیم، چه درصدی باید به آنها بپردازیم؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مینی دوره رایگان
    تولیدمحتوا و سئو

    بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.