راهاندازی یک مغازه با داشتن اطلاعات کامل از نوع سرمایۀ اولیه و… به خودی خود کار دشواری است. حال اگر شما با محدودیت فضا مواجه هستید، این دشواری دو چندان میشود. خیلی از کسب و کار های بهروز هستند که سوددهی خوبی دارند اما به فضای بزرگی احتیاج دارند. از طرفی انتخاب ایده برای مغازه کوچک که شامل تمام محدودیتها میشود، خود یک چالش بزرگ است.
در ادامۀ این مطلب، من سعی کردم در قالب سه دسته بندی این چالش را به سمت پاسخ درستی هدایت کنم که در آخر با توجه به آن بتوانید به شغل مناسب برای مغازه کوچک خودتان برسید.
بعد از ورود به این دستهبندیها نکاتی برای جلب مشتری و سوددهی بیشتر ذکر شدهاست که خواندن آنها شاید به راهاندازی مغازه و ادارۀ آن کمک کند.
با این دسته بندی تصمیم خود را بگیرید!
بخش اول: عرضۀ خدمات یا فروش کالا؟
قبل از هرچیز باید بدانید که در کل، فروشگاه و مغازههای تجاری به سه دسته تقسیم میشوند:
- عرضۀ خدمات
- فروش کالا
- ترکیب فروش کالا و عرضۀ خدمات
1) عرضۀ خدمات
شامل کسب و کارهایی مثل صافکاری و آرایشگری و … میشود که در آنها مهارتی به مشتری ارائه داده میشود.
اگر به دنبال شغل مناسب برای مغازه های کوچک هستید و در ارائه خدمات خاصی مهارت دارید، سود و بازدهی در این نوع شغل و مغازهها نسبت به دیگر مشاغل زیاد است.
2) فروش کالا
در این نوع از مغازههای تجاری، کالایی به فروش میرسد که یا خود شخص تولید کننده آن است یا فقط مسئولیت به فروش رسیدن آن را دارد.
اگر مهارت یا خدمات خاصی برای ارائه ندارید و فقط به دنبال یک ایده برای مغازه های کوچک هستید پیشنهاد من فروش کالا و اجناس است.
در این نوع از مغازههای تجاری درست است که سود آن به نسبت مغازههای خدماتی کمتر است ولی چون برای شروع به مهارت خاصی نیاز ندارند، مناسبتر هستند.
البته که در هر مغازه و فروشگاهی جدا از هر خدماتی یا کالایی که برای ارائه دارد، یکی از مهم ترین بخش های جلب مشتری، هنر فروشندگی و فوت و فن مغازه داری است.
3) ترکیب فروش کالا و عرضه خدمات
مغازههایی که هم خدماتی برای ارائه دارند و در کنار آن به فروش کالاهایی هم میپردازند، در این دسته قرار میگیرند. گلفروشیها یا خدمات کامپیوتر و تلفن همراه و … مثالهایی از این دست هستند.
برای توضیح بیشتر، مثلا در گل فروشی، هم خدمات گلآرایی و تزیینات ارائه میشود هم گل به فروش میرسد.
بخش دوم: شغل مناسب برای مغازه کوچک بر اساس سرمایه و بودجه
- مغازههایی که به سرمایۀ بالایی احتیاج دارند
- طلافروشیها و …
- مغازههایی که به سرمایۀ نسبتاً بالایی احتیاج دارند
- فروشگاههای اجناس لوکس
- پت شاپ
- فروش وسایل و خدمات کامپیوتری و تلفن همراه
- مغازه فروش قهوه و اسنک و …
- مغازههایی که به سرمایۀ متوسطی احتیاج دارند
- فروشگاههای سرگرمی کودکان
- وسایل تزئینی و کادو
- فروش عینک
- فروش کتاب
- خدمات و فروش گل و گیاه و …
- مغازههایی که به سرمایۀ نسبتاً کمی احتیاج دارند
- فروش کالاهای تند مصرف ( اقلام مورد نیاز رستورانها)
- فروش محصولات ضروری
- مغازۀ فروش محصولات خانگی و …
معرفی کسب و کارهای روز و مناسب مغازههای کوچک
تا اینجا با مطالعۀ این دو دستهبندی، حتماً با توجه به سرمایه و تواناییهای خود متوجه قسمتی از راه شدهاید. در ادامه به معرفی چند شغل و کسب و کاری میپردازیم که برای مغازههای کوچک مناسب و امروزه پرطرفدار هستند.
1) پت شاپ
پت شاپها یا فروشگاههای فروش لوازم و خوراک حیوانات خانگی در دسته بندی اول، در گروه فروش کالا قرار دارند، در نتیجه نیازمند مهارت خاصی برای راهاندازی نمیباشند.
این فروشگاهها در شهرهای بزرگ رو به افزایشاند. مشتریهای این مغازهها با توجه به نوع فرهنگ کنونی جامعه اکثراً از قشر متوسط به بالا و گاهی مرفه است، پس سود آنها نیز بالا میباشد.
کمی توجه بیشتر
باتوجه به نوع مشتری پت شاپها، بدون تبلیغات و ایجاد خلاقیت در طراحی فروشگاه یا حتی نوع فروش نباید انتظار جلب مشتری و درآمد بالا داشتهباشید.
2) مغازه با تولیدات خانگی
اگر به دنبال ایده مغازه کوچک میگردید و سرمایه اولیه محدودی دارید پیشنهاد من، راهاندازی یک مغازه با تولیدات خانگی است.
این تولیدات میتواند از فروش ترشی تا سبزی خردشده و آبلیمو و … باشد.
با بزرگ شدن شهرها اکثر خانوادهها وقت تهیه اینگونه مواد غذایی را ندارند و از طرفی همه ترجیح میدهند این مواد را به صورت تازه تهیه کنند.
کمی توجه بیشتر
اگر با دیدن این پیشنهاد، فکر میکنید ایده برای مغازه کوچک خودتان را پیدا کردهاید باید به چند نکته اشاره کنم.
در ایجاد یک مغازه با فروش تولیدات خانگی باید نکات زیر را رعایت کنید:
- خریدهای تازه و نگهداری درست آنها
- تازه بودن و رعایت بهداشت در تهیه محصولات
- محصولات تولیدی شما انقضا ندارند پس باید در تهیه بهداشت تولید و نگهداری آنها از تأمینکنندگان باشید.
3) مغازههای فروش قهوه
این مغازهها چه به قصد فقط فروش و چه به قصد فروش و سرو قهوه باشد به مهارت نیاز دارد. اگر فقط به قصد فروش باشد سرمایه اولیۀ کمتری لازم دارد. این شغل نیازمند کمی اطلاعات راجع به انواع قهوه و نحوه سرو کردن آنها میباشد ولی یادگیری آن زیاد دشوار نیست.
اگر قصد دارید علاوه بر فروش قهوه، به صورت بیرون بر قهوه سرو کنید طبیعی است که هزینه و سرمایۀ اولیه کمی بالاتر میرود.
4) سرگرمی کودکان
امروزه بیشتر مادر و پدرها متولدین دهههای 50 و 60 هستند. باتوجه شرایط آن دوره بیشتر پدر و مادر های امروزی تعداد فرزندان کمی دارند و سعی دارند کیفیت زندگی را افزایش بدهند. با توجه به این شرایط این نوع مغازهها میتوانند پرسود باشند.
کار کردن در این محیط میتواند به افزایش روحیه و نشاط فروشنده نیز کمک کند.
کمی توجه بیشتر
این نوع مغازهها اکثراً با چالش جذب مشتری همراه هستند. باید در فروش و نوع برخورد خلاقیت داشتهباشید تا به اصطلاح مغازۀ شما در آن منطقه جا بیفتد.
5) فروش کالاهای تند مصرف
فروش کالاهایی که برای رستورانها، کافهها یا حتی خانه استفاده میشود و جزء کالاهای ضروری هستند. این اجناس معمولاً خوراکی مثل رب، روغن، برنج و… هستند و یا برای شستوشو مورد استفاده قرار میگیرند. نکتۀ مثبت این نوع مغازهها این است که سود خوبی دارند و اگر در محیط و محله خوبی واقع باشند اجناس درون آن سریع به فروش میرسند.
کمی توجه بیشتر
این فروشگاهها بهدلیل اینکه تنوع اجناس سوپرمارکتها را ندارند اگر در منطقه درستی که از این نوع مغازهها اشباع نشدهباشد، قرار نگیرند سوددهی خوبی نخواهند داشت.
بخش سوم: ترفندهای جذب مشتری بیشتر
با هر سرمایه و هر انتخابی که دارید باید به چند راه و روش جلب رضایت مشتری دقت کنید تا بتوانید در هر صنفی که هستید موفق باشید.
1) جزء اولینها باشید
اگر بتوانید وضعیت عرضه و تقاضای جامعه را برسی کنید؛ متوجه میشوید که در هر دورهای چند مغازه با کاربریهای خاص مورد توجه قرار میگیرند.
اگر این موجها را سریع شناسایی کنید، میتوانید سود خوبی بهدستآورید، ولی اگر در آخر به این موج بپیوندید احتمال شکست بیشتر میشود.
برای مثال در یک دوره، تعداد مغازهای نوتلابار در سطح شهرهای بزرگ، زیاد شدهبودند. کسانی که در ابتدا به این مغازهها رو آورده بودند سود خوبی کردند. طبیعی است کسانی که در آخر به فکر این کاربری افتاده بودند، سود کمتری کردند و یا با ضرر مواجه شدند.
2) یک مزیت متفاوت داشته باشید!
باتوجه به کاربری باید نیازهای مشتری را بشناسید و سعی کنید در پاسخ دادن به آنها متفاوت عمل کنید. هر ایده خلاقانهای اگر به درستی استفاده شود، میتواند باعث جلب مشتری شود.
دادن هدیههایی مثل بادکنک و… به کودکان در رستورانها یکی از شناختهشدهترین روشها است.
اگر قرار است در جلوی مغازه شما صفی تشکیل بشود ایجاد بازی یا سرگرمی که توجه مشتری را جلب کند هم میتواند از این دست خلاقیتها باشد.
این خلاقیتها میتواند، در نوع بستهبندی، فروش و یا حتی در دکوراسیون خود مغازه هم بسط پیدا کند.
با مشاهده مطالب لینکهای زیر میتوانید با ایدههای کوچکی برای طراحی مغازه و دکوراسیون آن، آشنا شوید.
ایده های خلاقانه برای دکوراسیون مغازه کوچک
5 ایده طراحی کم هزینه برای دکوراسیون مغازه کوچک
در آخر
تا اینجا سعی کردم، در قالب سه دستهبندی انتخاب شغل مناسب برای مغازه کوچک را آسان کنم.
در اولین دستهبندی با چالش ارائه خدمات یا فروش کالا آشنا شدیم. در دسته بندی دوم اکثر شغل مناسب برای مغازه های کوچک را بر اساس سرمایه اولیه در چهار بخش تقسیم کردیم.
و در آخر به معرفی چند تا از بهروزترین و پرسودترین کاربریهای مناسب با مغازههای کوچک پرداختیم.
امیدوارم مطالبی که در متن بالا ارائه شد به کمک شما آمده باشد.
با آرزوی موفقیت در کسب و کار شما.
مطالبی که در روند ایجاد یک مغازه کمکتان میکند
اگر میخواهید خودتان تولیدکننده باشید ولی سرمایه زیادی ندارید:
اگر میخواهید مغازۀ پردرآمدی راه اندازی کنید، ولی دانش کافی ندارید، مطالب زیر را بخوانید:
تا حالا تجربه راه اندازی یک مغازه یا حتی کسب و کار کوچک را داشته اید؟
به نظر شما امروزه در شهر خود چه مغازههایی بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند؟
با نوشتن نظرات خود، من و بقیه خوانندگان این مطلب را حتماً از تجربیات خود آگاه کنید.