دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

داستان موفقیت بنیانگذار شرکت پنبه ریز

عبدالزهرا وطن دوست، بنیانگذار شرکت پنبه ریز
4.3/5 - (48 امتیاز)

همه ما به دنبال موفقیت و کسب تجارب ارزشمند در زندگی هستیم. زندگی افراد موفقی چون بنیانگذار شرکت پنبه ریز می‌تواند چراغ راهنمایی در این مسیر پرفرازونشیب باشد.

من با مطالعه‌ی زندگی افراد موفق و کارآفرینان برتر احساس می‌کنم با آن‌ها در طول زمان سفر می‌کنم و از تجربیات ارزشمند آن‌ها بدون پرداخت هزینه استفاده می‌کنم. همچنین، این امید در قلبم زنده می‌شود که می‌توانم با صبر و استقامت به موفقیت‌هایی بزرگ دست پیدا کنم.

در این مقاله، با جناب آقای عبدالزهراء وطن‌دوست موسس شرکت پنبه ریز از کودکی تا اکنون سفر می‌کنیم. این داستان جذاب را که سراسر درس زندگی است، از دست ندهید.

در این مطلب می‌خوانید:

بنیانگذار شرکت پنبه ریز کیست؟

عبدالزهراء وطن‌­دوست، متولد تیرماه سال 1324، پدر صنعت سلولزی در ایران و موسس شرکت پنبه ریز است. او متولد شهر مقدس کربلا و بزرگ شده کاظمین است. پدر ایشان صاحب کارخانه‌­ی کفش در بغداد بودند. زندگی آقای وطن‌­دوست به سه بخش مهم تقسیم می‌­شود:

  • از تولد تا 18 سالگی، آقای وطن­‌دوست در این دوران در شهر کاظمین زندگی می‌­کردند و در کنار تحصیل به همراه پدر در کارخانه مشغول کار بودند.

  • بعد از اخذ مدرک دیپلم تا پایان دوره کارشناسی ارشد، به توصیه پدر و با پشتیبانی ایشان به کشور انگستان رفتند تا تحصیلات خود را در این کشور ادامه دهند. ایشان بعد از اخذ مدرک فوق لیسانس دوباره به کشور عراق برگشتند و مشغول به کار در کنار پدر شدند.

  • از سن 36 سالگی تا امروز، در سن 36 سالگی به دستور صدام حسین از کشور عراق بیرون شدند و به ایران رانده شدند و زندگی خود را با کمترین سرمایه در ایران آغاز کردند.

زندگی بنیانگذار شرکت پنبه ریز در یک نگاه

سال‌های ابتدایی زندگی

زمانی‌که آقای عبدالزهراء 4 ساله بودند، به دلیل اینکه تنها فرزند خانواده در آن زمان و پسری پرتحرک بودند، به سفارش مادر همراه پدر به کارخانه می‌رفتند و در پایان روز با پدر به خانه برمی‌گشتند.

پدر عبدالزهراء صاحب کارخانه تولید کفش در شهر بغداد عراق بودند. وقتی عبدالزهراء 5 ساله شد، پدر ایشان او را در مدرسه‌ای نزدیک محل کارخانه ثبت‌نام کردند تا در کنار کار، درس هم بخوانند.

آقای وطن‌دوست به سن 14 سالگی رسیدند و وارد اکابر شدند. تجربه کاری ایشان در این سن مانند یک مهندس با سابقه‌ی کار 20 تا 30 سال بود. همچنین، ایشان مدیر یکی از بخش‌های شرکت بودند و حدود 300 نفر کارگر زیردست ایشان مشغول به کار بودند.

تحصیلات عالیه موسس شرکت پنبه ریز

وقتی آقای عبدالزهراء وطن‌دوست مدرک دیپلم را اخذ کردند، راهی کشور انگلستان و دانشگاه سلطنتی لندن شدند. به دلیل علاقه وافری که به صنعت هواپیما داشتند، رشته تحصیلی مهندسی توربو انجکت را در مقطع کارشناسی انتخاب کردند.

بعد از گذشت 4 سال و اخذ مدرک لیسانس، ایشان دوره‌ی کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت محیط صنعتی شروع کردند و پس از 2 سال موفق به اخذ مدرک تحصیلی در این رشته شدند.

آقای وطن‌دوست پس از اتمام تحصیل به کشور عراق و نزد خانواده برگشتند و تا سن 36 سالگی همراه با پدر مشغول توسعه‌ی کارخانه‌ها و گسترش کار در این کشور بودند. به‌طوری‌که در آن زمان (حوالی سال 59) دارای 17 کارخانه و 4000 کارگر بودند.

مسیر کارآفرینی از مغازه‌ای در ناصر خسرو تا شرکت پنبه ریز

در بهمن ماه سال 1359 وارد خاک ایران شدند و توسط نیروهای بسیج در مرز ایران تحویل گرفته شدند. در این زمان، دارایی ایشان حدود 3.5 دینار عراق بود. به همین خاطر، ایشان مبلغ 17000 تومان از باجناق خود که در کشور لبنان زندگی می‌کرد، قرض گرفتند و مغازه‌ای را در ناصر خسرو خریداری کردند.

آقای عبدالزهراء وطن‌دوست در مغازه شروع به فروش محصولات آرایشی و بهداشتی کردند. هدف ایشان از راه‌‌اندازی مغازه شناخت بازار ایران و جامعه هدف بود. بعد از گذشت چند ماه، آقای وطن‌دوست تمام بازار را قبضه کردند و نیاز مردم را شناسایی نمودند.

اما ایشان به این موضوع واقف بودند که صنعتگر هستند و می‌خواهند وارد صنعت شوند. به همین خاطر، بعد از گذشت حدود 17 تا 18 ماه با حناب آقای هاشمی طباء جلسه‌ای برگزار کردند و ایشان قول پشتیبانی به آقای وطن‌دوست دادند.

اما چون دقیقاً روزهای بعد از جنگ تحمیلی بود و توصیه امام (ره) کمک به مناطق محروم کشور بود، آقای هاشمی طباء 6 استان محروم را معرفی کردند و به آقای وطن‌دوست اعلام کردند که می‌توانند فعالیت خود را از یکی از این استان‌ها آغاز کنند.

آقای وطن‌دوست به دلیل موقعیت جغرافیایی که استان بوشهر داشت، این استان را انتخاب و شروع به کار کردند و در تیرماه سال 1361 برای اولین بار وارد بوشهر شدند.

عبدالزهراء وطن‌دوست از سال 1361 تا کنون با هدف توسعه اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی در حال فعالیت هستند و هر ساله تعداد زیادی واحد صنعتی را به مجموعه خود با نام گروه صنعتی پلیمر بوشهر اضافه کرده‌اند.

این گروه صنعتی دارای چهار زیر مجموعه اصلی به نام‌های صنایع سلولزی و بهداشتی، صنایع آبزیان، صنایع تجارت و خدمات بین‌الملل و صنایع پلاستیک است. شرکت پنبه ریز زیر مجموعه صنایع سلولزی و بهداشتی است.

اهدای نشان ملی کسب و کار به جناب آقای عبدالزهرا وطن دوست موسس شرکت پنبه ریز
اهدای نشان ملی کسب و کار به آقای عبدالزهراء وطن‌دوست

موسس شرکت پنبه ریز و سیاست

سیاست بخش مهمی از زندگی همه ما ایرانیان است. زندگی ما با تصمیم‌هایی، که توسط دولت گرفته می‌شود، گره خورده است. بدترین اتفاق از نگاه آقای وطن‌دوست به دولت نهم و دهم (دولت جناب آقای محمود احمدی نژاد) برمی‌گردد.

طبق گفته بنیانگذار شرکت پنبه ریز، در سال 1382، بانک مرکزی جلوی وام‌های انقباضی را گرفت و بزرگترین ضربه را به صنعت ایران زد. در این زمان، حدود 360000 میلیون تومان وام به واحدهای زودبازده دادند که باعث شد که هم این افراد به دلیل این وام‌ها نابود شوند و هم صنایع بزرگ نتوانند رشد کافی در این سال‌ها بکنند.

آقای وطن‌دوست اعتقاد دارند که اگر سهم ایشان از این مبلغ در آن سال‌ها داده می‌شد، تعداد کارگران واحد صنعتی خود را از 3800 به 7000 کارگر می‌رساند.

گروه صنعتی پلیمر بوشهر

درس‌هایی از زندگی بنیانگذار شرکت پنبه ریز

  • دولت‌ها می‌توانند سرمایه افراد را بگیرند، ولی هیچ‌گاه نمی‌توانند توان، قدرت و استعداد آن را بگیرند.

  • من هیچ وقت در زندگی به دنبال پول و ثروت نبوده و نیستم، تنها هدف من گردش اقتصادی کشورم و رونق اقتصادی است.

  • صبر عامل پیروزی است، هر چقدر در زندگی صبورتر باشید، موفقیت‌های بیشتری در مسیر زندگی قرار می‌گیرد. هیچ فردی یک شبه میلیاردر نمی‌شود.
جشن ده سالگی شرکت پنبه ریز، مدیران شرکت در کنار هم

در ادامه، صحبت‌های شنیدنی محمد وطن‌دوست، فرزند چهارم خانواده و مدیر‌عامل و نائب‌رئیس هیئت‌مدیره، در مورد مهم‌ترین درس‌هایی که از زندگی پدر گرفتند، را با هم ببنیم.

کتاب‌ با موضوع زندگی موسس شرکت پنبه ریز

کتاب «بر قله های اقتدار» با قلمی روان به زندگی مهندس عبدالزهراء وطن‌دوست می‌پردازد. نویسندگان این کتاب آقای دکتر رضا یادگاری و خانم دکتر مهشید سنایی فرد هستند. اگر علاقمند به جزئیات بیشتری در مورد زندگی موسس شرکت پنبه ریز و مسیر کارآفرینی ایشان هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً این کتاب را مطالعه فرمایید.

کتاب بر قله های اقتدار، زندگی نامه کارآفرین برتر جناب آقای عبدالزهراء وطن دوست

این کتاب به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است و در سایت آمازون به فروش می‌رسد.

ارتباط با موسس شرکت پنبه ریز

اگر مایل هستید با موسس شرکت پنبه ریز ارتباط داشته باشید، می‌توانید به صفحه اینستاگرام جناب آقای عبدالزهراء وطن‌دوست پیام دهید.

کلام آخر

در این مقاله، در مورد زندگی آقای عبدالزهراء وطن‌دوست، بنیانگذار شرکت پنبه ریز و کارآفرین برتر کشور صحبت کردیم. سفر خود را از کودکی ایشان در کشور عراق آغاز کردیم و به امروز رسیدیم.

همان‌طور که در متن نیز اشاره کردیم، ایشان هیچ‌گاه هدفی برای کسب پول نداشتند و تنها هدف ایشان رواج اقتصاد کشور است.

زندگی آقای وطن‌دوست برای همه‌ی ما درس صبر و استقامت در راه آبادانی کشور و اشتغال‌زایی جوانان وطن است.

مطالب مرتبط

اگر مثل من به خواندن زندگی‌نامه افراد موفق و کارآفرینان علاقمند هستید و از مطالعه‌ی این آثار لذت می‌برید، مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنم:

اگر علاقمند به کارآفرینی هستید ولی سرمایه زیادی در اختیار ندارید، حتماً مقاله زیر را مطالعه کنید:

برای ما بنویسید که نظر شما در مورد شروع کسب و کار در شرایط کنونی کشور چیست؟
در شروع کار پول مهم‌تر است یا تخصص؟
اهمیت کدام مورد بیشتر است؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “داستان موفقیت بنیانگذار شرکت پنبه ریز

  1. کبری الهوردی زاده گفته:

    بسیار عالی باعث افتخار هست آشنایی با بزرگوارانی مثل جناب وطن دوست
    پایدار باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.