رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview
05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

مدیریت ریسک استراتژیک، چرا و چگونه؟

مدیریت ریسک استراتژیک
5/5 - (6 امتیاز)

عبارت مدیریت ریسک استراتژیک برایتان چه معنایی دارد؟ چه ریسک‌هایی اصطلاحاً استراتژیک هستند و چه نیازی به مدیریت آن‌ها می‌باشد؟ تفاوت این نوع مدیریت با سایر مدیریت‌ها چه می‌باشد؟

اگر به دنبال پاسخ این سوال‌ها و حل برخی ابهامات دیگر خود در این خصوص می‌باشید، با این مطلب همراه شوید. در این متن علاوه بر موارد فوق با مراحل انجام مدیریت ریسک استراتژیک آشنا می‌شویم، در خصوص ضرورت یادگیری آن و برنامه‌ریزی در خصوص ریسک های استراتژیک به اطلاعات کاملی دست یابیم و به طور کلی دانش خود را در این حیطه افزایش دهیم.

همچنین اگر به افزایش آگاهی خود در این زمینه می‌اندیشید مطلب تفکر استراتژیک را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آنچه در این مطلب می خوانید:

  1. تعریف مدیریت ریسک استراتژیک
  2. تفاوت مدیریت ریسک استراتژیک با سایر مدیریت ریسک ها
  3. ضرورت و هدف بررسی استراتژی‌های مدیریت ریسک
  4. مدیریت ریسک و برنامه ریزی استراتژیک
  5. .سخن پایانی

1. تعریف مدیریت ریسک استراتژیک

تعریف مدیریت ریسک استراتژیک عبارت است از علم شناسایی ریسک‌های استراتژیک و همچنین دانش و توانایی برنامه‌ریزی برای کاهش اثرات مخرب آن‌ها که به طور خلاصه شامل این 2 مرحله می شود:

  1. شناسایی ریسک‌هایی که اهداف، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات یک سازمان را به خطر می‌اندازد
  2. تلاش و برنامه‌ریزی در جهت کاهش اثرات مخرب این ریسک های استراتژیک

2. تفاوت روش های مختلف مدیریت ریسک

برای اینکه تفاوت روش‌های مختلف مدیریت ریسک را بدانیم بیایید شرکتی را تصور کنید که به طور سنتی در برخی بازارها سرمایه‌گداری می‌کند، ممکن است این شرکت در جهت افزایش بهره‌وری خود و با توجه به تحلیلی‌های که توسط آن‌ها صورت می‌گیرد تصمیم گیری کند.

مچنین امکان دارد شرکت مورد نظر تصمیم بگیرد نوع کالا و میزان سرمایه‌گذاری بر روی آن را تغییر دهد، اما زمانی که این شرکت برای مقابله با ریسک‌هایی که در بازار وجود دارد (تغییر در سلیقه مشتری و یا تغییر در عرضه و تقاضا و…) و موجب تاثیر بر روی استراتژی های کلان شرکت می‌شود، تصمیم جدیدی بگیرد، این تصمیم ها چه می‌تواند باشد؟

مثلا بازاری که همیشه در آن معاملات خود را انجام می‌داده است را تغییر بدهد، به این تصمیم که برای کاهش اثرات مخرب تغییرات به وجود آمده و تاثیر مستقیم بر روی بر روی استراتژی های کلان شرکت مورد نظر دارد، مدیریت ریسک استراتژیک گویند.

3. ضرورت و هدف بررسی استراتژی ‌های مدیریت ریسک

ضرورت و هدف مدیریت ریسک استراتژیک

شاید برایتان سول شده باشد که چه دلیلی دارد که ما به مدیریت کردن ریسک های استراتژیک بپردازیم و چرا به آن نیاز داریم؟ در این بخش به این 2 سوال جواب می دهیم.

  1. ضرورت دانستن مدیریت ریسک استراتژیک چیست؟
  2. هدف مدیریت ریسک استراتژیک چیست؟

ضرورت مدیریت ریسک استراتژیک

حتما می‌دانید امروزه سرعت ارتباطات و فضای کسب و کار با گذشته یکسان نیست. انسان امروزی در فضای کسب و کار خود دیگر نمی‌تواند منتظر بنشیند تا تغییرات اتفاق بیوفتد و سپس برای آن‌ها تصمیم بگیرید.

شما باید در فضای کسب و کار خود سعی کنید با رصد دائم شرایط و تغییرات موجود در فضای کسب و کار، قبل از تاثیرگزاری و به خطر‌افتادن استراتژی های کلان کسب و کارتان آن‌ها را شناسایی نمایید و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

هدف مدیریت ریسک استراتژیک

خیلی مختصر می توان اهداف از بکارگیری این نوع مدیریت رو اینطور بیان نمود:

  1. شناسایی ریسک‌ها و تعیین استراتژی‌های سازمان برای مقابله با آن‌ها
  2. تعیین روش‌های مواجهه با استراژی‌های سازمان
  3. کاهش هزینه های ناشی از غافلگیری از ریسک‌ها
  4. افزایش تاثیر فرصت‌ها با شناسایی به هنگام ریسک‌های استراتژیک
  5. استفاده بهینه از سرمایه‌ها

لازم است بدانید همواره از روش های مختلفی که به منظور مدیریت ریسک های استراتژیک پیش روی یک سازمان قرار می‌گیرد، امکان عملی نمودن همزمان همه آن‌ها وجود ندارد. پس چگونه روش مناسب را باید انتخاب کنیم؟

لذا هر سازمانی می‌بایست ابتدا با شناسایی استراتژی‌های مناسب و سپس اولویت بندی آن‌ها زمینه بقا و رشد خود را در بازار رقابتی امروز و متناسب با ریسک‌های استراتژیک موجود فراهم نماید.

موثرترین و مفیدترین استراتژی مدیریت ریسک

قانون یک درصد: در این روش شما مجاز به سرمایه‌گزاری و معامله بیش از 1 درصد دارایی خود نمی‌باشید. به طور مثال اگر دارایی شما 10 میلیون تومان می‌باشد، می توانید حداکثر 100 هزارتومان آن را وارد معامله کنید.

با این روش حداکثر میزان ریسک بر روی سرمایه خود را مشخص می‌کنید و جلوی از دست رفتن بخش زیادی از سرمایه خود بر اثر طمع (طمع یکی از بزرگترین آفات سرمایه‌گزاری می ‌باشد)و یا دگرگونی شرایط بازار می‌گیرید. اگر می‌خواهید ریسک‌های استراتژیک کسب و کار خود و یا سازمانتان را مدریت کنید قانون یک درصد را فراموش نکنید.

تنوع بخشی و پوشش ریسک: بهتر است همه و یا بخش زیادی از سرمایه خود را بر روی یک کالا و یا یک بازار هزینه نکنید، تا در صورت دگرگونی بازار و یا وقوع تغیرات ناگهانی، بخش زیادی از سرمایه تان را از دست ندهید. پیشتر گفتیم روش مدیریت ذکرشده می‌بایست طبق اصولی باشد که شما از قبل برای تغییرات و دگرگونی‌های احتمالی چاره ای اندیشیده باشید.

تحقیقات: فراموش نکنید مهمترین موردی که در این عصر به شما قبل از همه چیز در جهت مدیریت ریسک‌های استراتژیک کمک می‌کند، آگاهی و دانش شما در خصوص شرایط خودتان، ارزش کار و محصولتان، شرایط بازار، شرایط رقبا و …می‌باشد.

بدون آگاهی از این موارد نه تنها امکان شناسایی و برنامه‌ریزی برای کاهش ریسک‌های استراتژیک را ندارید بلکه در شرایط عادی نیز همواره از رقبای خود عقب خواهید بود.

4. مدیریت ریسک و برنامه ریزی استراتژیک

مدیریت ریسک و برنامه ریزی استراتژیک

تا اینجا به اطلاعات خوبی در خصوص مدیریت ریسک های استراتژیک دست یافتیم، اما احتمالا برایتان سوال باشد که چگونه می‌توان برای این کار برنامه‌ریزی انجام داد. در این بخش به پاسخ سوال خود خواهید رسید.

ابتدا می‌بایست تمامی رسیک‌هایی که سازمان شما ممکن است با آن رو به رو شود را شناسایی و لیست نمایید و سپس برای هر کدام یک استراتژی تعیین کنید.

استراتژی های رایج مدیریت ریسک به این 4 دسته تقسیم‌ می‌شود:

  1. استراتژی پذیرش ریسک: به این معنی که تشخیص می‌دهید این ریسک دارای یک سری خطرات بالقوه می‌باشد ولی امکان موفقیت و عدم تاثیر اثرات مخرب آن بسیار بیشتر بوده و در واقع با توجه به احتمال زیاد موفقیت، ریسک اقدام مذکور را برای سازمان خود می‌پذیرید.
  2. استراتژی انتقال ریسک: در این روش یک ریسک را دنبال می‌کنید ولی انجام آن را بر عهده یک سازمان خارجی می‌گذارید.
  3. استراتژی اجتناب از ریسک: در این روش پس از تحقیق تشخیص می‌دهید احتمال وقوع اثرات مخرب بیشتر از موفقیت در آن بوده و از ریسک مذکور، اجتناب و دوری می‌کنید.
  4. استراتژی کاهش ریسک: به این معنی می‌باشد که با انجام برخی اقدامات، احتمال وقوع اثرات مخرب را کاهش می‌دهید. به عنوان مثال اگر قصد دارید یک محصول جدید را وارد بازار کنید، اما از بازدهی آن اطمینان ندارید می‌توانید با عرضه کم (خریداری کمتر و کاهش هزینه ریسک) محصول مذکور ابتدا وضعیت بازار را بسنجید و سپس با توجه به آن اقدامات بعدی را انجام دهید.

یادتان باشد هر روش و تکنیکی که توسط شما و یا سازمانتان انتخاب گردید، می‌بایست در هر مرحله ارزیابی شود، نتایج اندازه‌گیری گردد و بر اساس آن‌ها نقشه راه اهداف سازمانتان ترسیم گردد.

5. سخن پایانی

در پایان فراموش نکنید برای اینکه یک مدیر قوی در این زمینه باشید، باید به دل کار بروید، تجربه کسب کنید و بیاموزید و بیاموزید. بدانید در شرایط به وجود آمده برای کسب و کارهای امروزی شما نیاز به کسب دانش و به روز نگه داشتن خود دارید.

حال که به صورت تئوری با اصول این نوع مدیریت آشنایی پیدا نمودید سعی کنید با تغییر نگرش به مسائل زندگی و کاری خود بپردازید. انتظار از شما این می‌باشد که پس از مطالعه این مطلب، روش مقابله باریسک‌های استراتژیک خود را طرح ریزی کنید و نتایج را یادداشت کنید.

اگر این مطلب را کامل خواندید و حال ابعاد مختلفی از این نوع مدیریت را می دانید حتما کتاب مدیریت ریسک استراتژیک را نیز بخوانید.

در پایان حتما نطرات خود در این مورد را قسمت کامنت ها مطرح نمایید و چالش هایی که احساس می کنید در خصوص مدیریت ریسک های استراتژیک خواهید داشت را بیان نمایید.

مطالب مرتبط

حتما موافقید که لازمه کسب اطلاعات در هر زمینه ای اصلاح نوع تفکر و کسب دانش در خصوص چگونگی داشتن تفکر تو این زمینه است . پس همینطور که ابتدای مطلب گفتیم مطلب تفکر استراتژیک رو به هیچ وجه از دست ندهید.

حال که بحث نوع تفکر پیش آمده لازم است بدانید قدرت تحلیل و یا به عبارتی داشتن تفکر تحلیلی نیز یک ویژگی بسیار مهم می‌باشد، مطلب تفکر تحلیلی به شما آموزش‌های لازم در این زمینه را می‌دهد.

همچنین اگر مباحث مدیریتی برای شما جداب می‌باشد، مطاب مدیریت شخصی مالی و راهنمای مدیریت هیجان مخصوص شما هست.

حال که به پایان این مطلب رسیدیم در قسمت کامنت تجربیات خودتون را مطرح کنید و اگر سوالی در زمینه مدیریت ریسک استراتژیک براتون مطرح شده بیان کنید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *