در این مقاله قصد داریم به تمام سؤالات داوطلبین پیرامون کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی بپردازیم و داوطلبین را از منابع دیگر بینیاز کنیم.
سؤالاتی که در این مقاله به آنها پاسخ داده شده است:
- گرایشهای کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چیست؟
- چه دانشگاههایی روانشناسی بالینی در مقطع ارشد را دارند؟
- آیا میتوان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی بدون کنکور خواند؟
- کنکور وزارت بهداشت و وزارت علوم با هم چه تفاوتهایی دارند؟
- چه منابعی برای شرکت در 2 کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی موردنیاز است؟
- چارت ارشد روانشناسی بالینی در دانشگاهها چیست؟
- آیندهی شغلی روانشناسی بالینی چگونه است؟
- آیا میتوان در مقطع دکتری در رشتهی روانشناسی بالینی ادامه تحصیل داد؟
در ادامه مطلب، با ما همراه باشید تا پاسخ سؤالات خود را درباره ی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی پیدا کنید.
بهطور خلاصه در این مقاله، مطالب زیر را میخوانید:
- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
- کنکورهای کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی
- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی بدون کنکور
- فرصتهای شغلی روانشناسی بالینی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
تعریف روانشناسی بالینی
روانشناسی بالینی یکی از گرایشهای رشته روانشناسی است و باید آن را عصاره به کاربستۀ همه روانشناسی در حوزه یاریگری به افراد نیازمند دانست. این شاخه از روانشناسی را باید نوعی یکپارچهسازی علم، نظریه، دانش بالینی و مهارت تخصصی دانست.
هدف این رشته بیش از هر چیزی حفظ یا بازگرداندن سلامتی روانی به فرد است که بیشتر در مورد شناخت، تغییر و درمان نابهنجاریهای رفتاری و راههای پیشگیری از آنها سخن میگوید.
اهداف کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
دوره کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی شامل مجموعهای از دروس و فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و کاربردی است که برای رسیدن به هدفهای زیر برنامهریزی شده است:
- ارائه خدمات بالینی روانشناسی در مراکز و مؤسسات مربوط
- فعالیتهای پژوهشی در زمینههای مختلف روانشناسی بالینی
- توانمندسازی دانشجویان در جهت ارائه خدمات بالینی و پژوهشی
- آمادگی برای تحصیلات بالاتر در جهت تأمین کادر علمی دانشگاهها و سایر مراکز پژوهشی
- قبول مسئولیتهای خدماتی و پژوهشی در مؤسسات دولتی و خصوصی
گرایشهای کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
روانشناسی بالینی در مقطع ارشد داری گرایشهای زیر میباشد:
- روانشناسی بالینی
- روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
- روانشناسی بالینی خانواده
مزایا و معایب روانشناسی بالینی
رشته روانشناسی بالینی مانند هر رشته دیگری دارای مزایا و معایب خاص خود است. در این بخش میخواهیم کمی به این موارد اشاره کنیم تا با دید باز تری به این رشته نگاه کنید و قبل از انتخاب رشته با زوایای مختلف آن آشنا باشید.
مزایا
- تاثیرگذاری روی کیفیت زندگی دیگران
- شرایط شغلی متکی به خود
- آشنایی با افراد جدید
- بررسی سبکهای مختلف زندگی از زوایای مختلف
- بازار کار رو به گسترش
- امکان کار با اقشار مختلف جامعه بنا بر علاقه شخصی
معایب
- فشار احساسی
- مسئولیت سنگین در قبال تشخیص و مشاوره درست
- سختی مطالعه مداوم و بروز نگه داشتن اطلاعات تخصصی
کنکورهای کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی
برای ورود با آزمون به کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی میتوان به 2 صورت اقدام کرد:
- شرکت در کنکور وزارت بهداشت
- شرکت در کنکور وزارت علوم
شاید با خودتان بگویید برای ورود به کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، روی هر دو کنکور تمرکز کرده و شانس قبولی خود را با شرکت در هر دو کنکور، بیشتر کنید.
اما این کار بدترین تصمیم است، چون این دو آزمون با یکدیگر کاملاً فرق دارند و بهتر است برای کسب نتیجهی دلخواهتان با توجه به هدفی که دارید، فقط روی یکی از این دو آزمون تمرکز کنید.
تفاوتهای 2 کنکور چیست؟
در این قسمت به برخی از تفاوتهای کنکور و دانشگاههای وزارت بهداشت و وزارت علوم اشاره شده است که شاید در تصمیمگیریتان مؤثر باشد:
- منابع و ضرایب دروس در دو آزمون با یکدیگر متفاوت هستند که در بخشهای زیر میتوانید آنها را ببینید:
- کسانی که مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشتهی روانشناسی را در دانشگاههای وزارت بهداشت میخوانند، میتوانند با توجه به شرایطی، پروانهی نظام خود را دریافت کنند، درحالی که برای فارغالتحصیلان دانشگاههای وزارت علوم چنین امکانی وجود ندارد.
- دانشگاههای وزارت علوم بیشتر به مباحث تئوری درمان میپردازند، به همین دلیل دروس عملی کمتری در چارت درسی آنها قرار دارد و به کسانی پیشنهاد میشود که علاقه به تحقیق و پژوهش دارند.
- در دانشگاههای وزارت بهداشت تمرکز بیشتر روی دروس عملی و یادگیری کلینیکی میباشد، زیرا بیشتر فارغالتحصیلان دانشگاه وزارت بهداشت به دنبال گرفتن پروانه نظام، تأسیس یا فعالیت در یک کلینیک هستند.
- در کنکور وزارت بهداشت تنها کسانی میتوانند شرکت کنند که در مقطع کارشناسی، از رشتهی روانشناسی یا مشاوره فارغالتحصیل شده باشند اما در کنکور وزارت علوم هیچ محدودیتی وجود ندارد. بهعنوان مثال اگر شخصی فارغالتحصیل رشتهی مهندسی برق باشد، میتواند در مقطع ارشد وارد رشتهی روانشناسی بالینی شود.
- یکی از مهمترین تفاوتها در رشتهی روانشناسی بالینی وزارت علوم و بهداشت، وجود دورهی کارورزی در بیمارستان برای دانشجویان دانشگاههای وزارت بهداشت میباشد.
چارت دروس 2 کنکور چیست؟
در این بخش سعی داریم برای هر دو کنکور بهصورت جداگانه، دروسی که از آنها به صورت مستقیم در کنکور سؤال میآید را معرفی کنیم.
چارت دروس کنکور وزارت علوم
هرساله سازمان سنجش چارت دروس و ضرایب را برای هر رشته اعلام میکند. داوطلبین میتوانند با دانلود فایل دفترچه راهنمای ثبتنام و شرکت در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته برای هرسال از سایت سازمان سنجش، از منابع کنکور ارشد مطلع شوند.
با توجه به دفترچهی منتشرشده برای کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در سال 1402 منابع موردنیاز برای شرکت در آزمون وزارت علوم در جدول زیر آمده است:
چارت دروس کنکور وزارت بهداشت
همانند کنکور وزارت علوم، هرساله سازمان سنجش چارت دروس و ضرایب را برای هر رشته اعلام میکند و داوطلبین میتوانند با دانلود فایل دفترچه راهنمای شرکت در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته های گروه پزشكی برای هرسال از سایت سازمان سنجش، از منابع کنکور ارشد وزارت بهداشت مطلع شوند.
با توجه به دفترچهی منتشرشده برای کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در سال 1402 منابع موردنیاز برای شرکت در آزمون وزارت بهداشت در جدول زیر آمده است:
منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی
در این بخش میخواهیم به منابع ارشد روانشناسی بالینی برای مطالعهی دروس 2 کنکور بهصورت جداگانه بپردازیم.
منابع پیشنهادی برای کنکور وزارت علوم
وزارت علوم منابع مشخصی را برای شرکت در کنکور معرفی نمیکند، بلکه داوطلبان منابع مطالعاتی خود را بر اساس سؤالات کنکورهای سالهای گذشته که از چه منابعی طرحشدهاند، انتخاب میکنند.
همانطور که میدانید برای موفقیت در کنکور بسنده کردن به کتب مرجع کافی نیست و تقریباً تمام کسانی که در این آزمون موفق به کسب رتبههای برتر شدند از کتابهای بهاصطلاح کنکوری استفاده کردند.
در جدول زیر برخی از منابع پیشنهادی برای کنکور ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم در جدول زیر آورده شده است.
نام درس | ضریب | منابع | درصد رتبههای تکرقمی در این درس |
متون تخصصی روانشناسی به زبان انگلیسی | 2 | 1- کتاب زبان تخصصی روانشناسی، یحیی سید محمدی، انتشارات روان | دامنه: 52-77 درصد میانگین: 63 درصد |
روانشناسی رشد | 2 | 1- روانشناسی رشد لورا برک، ترجمه سید محمدی، 2 جلد 2- نظریههای رشد ویلیام کرِین، ترجمه سید محمدی، انتشارات رشد 3- روانشناسی ژنتیک، منصور (جلد 1) و دادستان (جلد 2)، انتشارات سمت 4- روانشناسی رشد و تحول انسان، پاپالیا، انتشارات رشد | دامنه: 42-89 درصد میانگین: 70 درصد |
روانشناسی بالینی | 3 | 1- روانشناسی بالینی فیرس، ترجمه فیروز بخت، انتشارات رشد 2- روانشناسی بالینی جرالد پی کرامر 3- نظریههای رواندرمانی پروچاسکا و نورکراس، ترجمه سید محمدی، انتشارات رشد 4- اصول مصاحبه بالینی بر اساس DSM5، اتمر و اتمر، انتشارات ارجمند | دامنه: 40-59 درصد میانگین: 50 درصد |
روانشناسی مرضی (آسیبشناسی روانی) و کودکان استثنائی | 2 | 1- خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک، ترجمه رضاعی، انتشارات ارجمند، جلد 1، 2 و 3 2- آسیبشناسی روانی، هالجین، ترجمه سید محمدی، انتشارات ارسباران، جلد 1 و 2 3- آموزش کودکان استثنائی، سیف نراقی و نادری 4- روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنائی، بهروز میلانیفر 5- روانشناسی کودکان استثنائی، غلامعلی افروز | دامنه: 47-75 درصد میانگین: 56 درصد |
آمار و روش تحقیق | 1 | 1- آمار توصیفی و استنباطی در روانشناسی و علوم تربیتی، علی دلاور، انتشارات رشد 2- روشهای تحقیق در روانشناسی، علی دلاور، انتشارات ویرایش 3- روش تحقیق در روانشناسی، سرمد و بازرگان | دامنه: 32-68 درصد میانگین: 59 درصد |
علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی | 1 | 1- علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، احدی و بنی جمالی، انتشارات علامه 2- روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلام، علیاصغر احمدی، انتشارات امیرکبیر | دامنه: 44-71 درصد میانگین: 59 درصد |
روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان | 1 | 1- روانشناسی فیزیولوژیک، دکتر کریم خداپناهی، انتشارات سمت 2- روانشناسی انگیزش و هیجان، دکتر کریم خداپناهی، انتشارات سمت 3- روانشناسی انگیزش و هیجان، مارشال ریو، ترجمه سید محمدی | دامنه: 35-69 میانگین: 52 درصد |
منابع پیشنهادی برای کنکور وزارت بهداشت
هرساله وزارت بهداشت منابعی را برای شرکت در کنکور ارشد روانشناسی بالینی اعلام میکند. این منابع اغلب شامل کتابهای مرجع هستند.
این کتابها به این دلیل از سوی وزارت بهداشت اعلام میشود تا داوطلبین بدانند از چه مباحثی داخل آزمون، سؤال میآید و به این معنی نیست که برای موفقت در آزمون باید تمام این کتابها را خواند، زیرا حجم آنها بسیار بالاست.
البته اگر داوطلب وقت کافی برای مطالعه کتب مرجع را داشته باشد، این کتابها نیز میتوانند مرجع خوبی برای آزمون باشند.
نام درس | ضریب | منابع | درصد رتبههای تکرقمی در این درس |
آمار و روش تحقيق | 1.5 | 1- روش تحقيق در روانشناسی و علوم تربيتی، علی دلاور (ويراست پنجم): تاريخ نشر: ١٤٠٠ 2- كاربرد آزمونهای آماری در پژوهشهای علوم رفتاری: راهنمای دانشجويان: مانوئلا اليويرا، جوديت گرين، علي دلاور (مترجم)، مهرداد پژهان (مترجم) ناشر: ارسباران، تاريخ نشر: ١٣٩٧ 3- روشهاي تحقيق در علوم رفتاری زهره سرمد، عباس بازرگان، الهه حجازی ناشر: آگه، تاريخ نشر: ١٤٠١ 4- مقدمهای بر روشهای تحقيق كيفی و آميخته: رويكردهای متداول در علوم رفتاری عباس بازرگان هرندی ناشر: ديدار، تاريخ نشر: ١٣٩٩ 5- آمار و روشهای پژوهش در روانشناسی هيو كوليكان، علی دلاور (مترجم)، سياوش جمالفر (مترجم)، داود عرب قهستانی (مترجم) ناشر: رشد، تاريخ نشر: ٢٩ تير ١٣٩٨ 6- روشهای تحقيق كمی و كيفی در علوم تربيتی و روانشناسی ( جلد اول و دوم ) نوشتهی مرديت گال، والتر بورگ، جويس گال ترجمهی جمعی از مؤلفان | دامنه: 45-65 درصد میانگین: 55 درصد |
نظریههای شخصيت و نظریههای رواندرمانی | 2 | 1- نظریههای شخصيت (ويراست دهم) دوآن شولتز، سيدنی آلن شولتس، يحيی سيدمحمدی (مترجم) ناشر: ويرايش، تاريخ نشر: ١٤٠١ 2- نظریههای رواندرمانی (نظامهای رواندرمانی): تحليل ميان نظری جيمز پروچاسكا، جان نوركراس، يحيي سيدمحمدی (مترجم) ناشر: روان، تاريخ نشر: ١٤٠٠ 3- نظریههای رواندرمانی و مشاوره (نظريه، عمل و تحقيق) كارول شاو آستاد، مهرداد فيروز بخت (مترجم) ناشر: ويرايش، تاريخ نشر: ١٣٩٧ 4- نظريه و كاربست مشاوره و رواندرمانی – جرالد كری، سيد محمدي نوبت چاپ بيست و چهارم، ١٤٠٠ 5- كتاب نظریههای رواندرمانی (تحليل فرانظري) جيمز-پروچاسكا، ناشر: رشد، نويسنده: جيمز-پروچاسكا سال چاپ:١٣٩٦ | دامنه: 45-60 درصد میانگین:52 درصد |
روانشناسی عمومي و رشد | 1.5 | 1- زمينه روانشناسی هيلگارد ترجمه دكتر براهنی 2- نظریههای رشد: مفاهيم و كاربردها ويليام كريستوفر كرين، ترجمه عليرضا رجايی و غلامرضا خوی نژاد. نشر رشد، تاريخ نشر: ١٤٠٠ 3- رشد انسان: روانشناسی رشد از تولد تا مرگ فيليپ رايس، ترجمه مهشيد فروغان، انتشارات ارجمند، تاريخ نشر:١٤٠١ 4- روانشناسی رشد و تحول انسان، مؤلفان: دايانای. پاپاليا، ساليوندكاس الدز، روتداسكين فلدمن. مترجمان: داوود عربقهستانی، حميدرضا سهرابی، افسانه حياتروشنايی، هاماياك آواديسيانس، فروزنده داورپناه، سيامك نقشبندی، سال چاپ: ١٣٩١نوبت چاپ اول، انتشارات رشد 5- خلاصه روانپزشکی كاپلان و سادوك آخرين ويراست | دامنه:30-40 درصد میانگین:35 درصد |
كليات روانپزشکی و روانشناسی فيزيولوژيك | 2 | 1- درسنامه كليات روانپزشکی و روانشناسي فيزيولوژيك ویژهی رشته روانشناسی بالينی، ناشر: گروه تألیفی دكتر خليلی، تاريخ نشر: شهريور ١٣٩٧ 2- مباني روانشناسی فيزيولوژيك. (١٣٩٩). نيل كارلسون، ترجمه مهرداد پژهان. انتشارات اردكان دانش 3- روانشناسی فيزيولوژيك محمدکریم خداپناهی ناشر: سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت)، تاريخ نشر: ١٤٠٠ 4- روانشناسی فيزيولوژيك مغز و رفتار، نويسندگان: برايان كلب، يان كيو ويشاو، جي كمپبل تسكی، مترجم: مهرداد فیروز بخت، ناشر: ارسباران، سال انتشار ١٣٩٩چاپ اول 5- مقدمات نوروسايكولوژی داود معظمی ناشر: سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تاريخ نشر: ١٤٠٠ 6- Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) | دامنه: 50-65 درصد میانگین: 58 درصد |
روانشناسی بالينيی(شامل روانشناسي بالينی، نابهنجاری، آسیبشناسی، ارزيابی روانشناختی) | 3 | 1-ديدگاه جهانی نوشته استفان جی. هافمن ترجمه يحيی سيد محمدی، انتشارات ارسباران، سال و نوبت چاپ: اول/١٣٩٨ 2- روانشناسی بالينی: پل علم و عمل (ويراست نهم) جفری پی كرامر، داگلاس ا. برنستاين، اسكات ا. ليلينفلد، بنتی ای. تيچمن، بونمی ا. اولتونجی، مهرداد فیروز بخت (مترجم)، ناشر: ارسباران، تاريخ نشر: ١٤٠٠ 3- روانشناسي باليني فيرس (ويرايش جديد) نوشته تيموتی جِی. ترال – ميچل جِی. پرينستِين ترجمه مهرداد فیروز بخت، اثر تيموتی جِی. ترال و ميچل جِی. پرينس ِتين ترجمه مهرداد فیروز بخت، ناشر: رشد، ويرايش ششم١ | دامنه: 50-70 درصد میانگین:60 درصد |
زبان عمومی | 3 | 1- ارشد علوم پزشکی لزگی 2- راهنمای تافل 3-واژگان 504 | دامنه: 50-80 درصد میانگین: 75 درصد |
کدام دانشگاهها کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی را دارند؟
در این بخش سعی شده تا به معرفی و ظرفیت دانشگاههای وزارت علوم و دانشگاههای وزارت بهداشت که رشتهی روانشناسی بالینی را در مقطع ارشد ارائه میکنند، بپردازیم.
کدام دانشگاههای وزارت علوم کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی را دارند؟
دانشگاههای وزارت علوم در سه نوبت روزانه، شبانه، پردیس خودگردان دانشجو میپذیرند. در جدول پایین دانشگاههای وزارت علوم که در مقطع ارشد در رشتهی روانشناسی بالینی دانشجو میپذیرند آمده است.
هرساله دانشگاهها، ظرفیتهای خود را به سازمان سنجش اعلام میکنند. بهتر است برای اطلاع از ظرفیت هر دانشگاه در هر سال، به سایت سازمان سنجش رفته و فایل دفترچه راهنمای عملی انتخاب رشته آزمون ورودی مقطع کارشناسی ناپیوسته را دانلود کنید.
برای نمونه برای رشتهی روانشناسی بالینی در سال 1401 (هنوز فایل دفترچه راهنمای عملی انتخاب رشته آزمون ورودی مقطع کارشناسی ناپیوسته برای سال 1402 تا این لحظه منتشر نشده است)، ظرفیت دانشگاهها بهصورت زیر میباشد.
ظرفیت دانشگاهها در مقطع ارشد روانشناسی بالینی
نام دانشگاه | ظرفیت دوره روزانه | ظرفیت دوره نوبت دوم | ظرفیت پردیس خودگردان |
دانشگاه اصفهان | 3 | 2 | 1 |
دانشگاه الزهرا | 10 | 2 | – |
دانشگاه تبریز | 6 | 4 | 6 |
دانشگاه تهران | 5 | 3 | 5 |
دانشگاه خوارزمی | 9 | 3 | – |
دانشگاه سمنان | 6 | 3 | – |
دانشگاه شاهد-تهران | 4 | 2 | – |
دانشگاه شهید باهنر کرمان | 9 | 3 | – |
دانشگاه شهید بهشتی | 4 | 2 | 2 |
دانشگاه شهید علامه طباطبایی | 6 | 3 | – |
دانشگاه فردوسی مشهد | 8 | 4 | – |
دانشگاه کردستان – سنندج | 12 | 1 | – |
دانشگاه شهید چمران اهواز | 10 | – | – |
دانشگاه شیراز | 14 | – | 14 |
دانشگاه محقق اردبیلی | 12 | – | – |
ظرفیت دانشگاهها در مقطع ارشد روانشناسی بالینی خانواده
نام دانشگاه | ظرفیت دوره روزانه | ظرفیت دوره نوبت دوم | ظرفیت پردیس خودگردان |
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی | 6 | – | – |
دانشگاه شهید بهشتی | 6 | – | 6 |
ظرفیت دانشگاهها در مقطع ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
نام دانشگاه | ظرفیت دوره روزانه | ظرفیت دوره نوبت دوم | ظرفیت پردیس خودگردان |
دانشگاه اصفهان | 6 | 3 | – |
دانشگاه تبریز | 3 | 4 | 6 |
دانشگاه خوارزمی | 6 | 3 | – |
دانشگاه شهید بهشتی | 9 | 2 | 2 |
کدام دانشگاههای وزارت بهداشت کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی را دارند؟
هرساله دانشگاههای علوم پزشکی ظرفیت خود را در رشتههای مختلف اعلام میکنند و از طریق وزارت بهداشت این ظرفیتها اعلام میشود. برای مشاهدهی ظرفیت دانشگاهها در رشتههای مختلف، باید به دفترچه راهنمای انتخاب رشته محل تحصيل آزمون ورودی دوره كارشناسی ارشد ناپيوسته رشتههای گروه پزشكی در سال موردنظر خود مراجعه کنید.
در جدول پایین دانشگاههای وزارت بهداشت که در مقطع ارشد در رشتهی روانشناسی بالینی دانشجو میپذیرند آمده است.
در لینک پایین هم میتوانید فایل دفترچه راهنمای انتخاب رشته محل تحصيل آزمون ورودی دوره كارشناسی ارشد ناپيوسته رشتههای گروه پزشكی سال تحصيلی 1402-1401را دانلود کنید.
به دلیل اینکه هنوز دفترچه راهنمای انتخاب رشته محل تحصيل آزمون ورودی دوره كارشناسی ارشد ناپيوسته رشتههای گروه پزشكی در سال 1402 تا این لحظه منتشر نشده است، جدول پایین از دفترچهی منتشرشده برای سال 1401میباشد.
ظرفیت دانشگاهها در مقطع ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت
اسم دانشگاه | ظرفیت دورهی عادی (رایگان) | ظرفیت دوره شهریهپرداز |
ارتش | 6 | 2 |
ایران | 10 | – |
تبریز | 5 | 1 |
بقیهالله | 5 | 2 |
زاهدان | 8 | 2 |
زنجان | 5 | 2 |
شهید بهشتی | 6 | 2 |
علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی | 6 | 2 |
کاشان | 8 | 2 |
کرمانشاه | 6 | 2 |
مشهد | 6 | 2 |
ظرفیت دانشگاهها در مقطع ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان وزارت بهداشت
اسم دانشگاه | ظرفیت دورهی عادی (رایگان) | ظرفیت دوره شهریهپرداز |
تبریز | 6 | – |
علوم توانبخشی و سلامت روان | 6 | 2 |
چارت ارشد روانشناسی بالینی
در این بخش سعی داریم با معرفی دروسی که در مقطع ارشد در دانشگاههای وزارت علوم و بهداشت تدریس میشوند، آشنا شویم. برای نمونه چارت درسی چند دانشگاه را برای رشتهی روانشناسی بالینی در مقطع ارشد را قراردادیم.
چارت ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم
دانشگاهها در دروس ارائهشده و تعداد واحدها در مقطع ارشد با یکدیگر یکسان نیستند، بهعنوان مثال در دانشگاه تهران شما ملزم به گذراندن 28 واحد (12 واحد تخصصی، 12 واحد اختیاری، 4 واحد پایاننامه) هستید، درحالی که در دانشگاه اصفهان، باید 32 واحد (20 واحد دروس تخصصی، 8 واحد اختیاری، 4 واحد ایان نامه) در مقطع ارشد بگذرانید.
برای نمونه چارت دروس ارشد روانشناسی بالینی در دانشگاه تهران و دانشگاه اصفهان را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.
بهترین کار برای دیدن چارت ارشد روانشناسی بالینی در هر دانشگاه، رفتن به سایت دانشکده مربوطهی آن دانشگاه و دانلود جدول دروس روانشناسی بالینی میباشد. اگر چنانچه فایلی در دسترس نبود، میتوانید با آموزش تحصیلات تکمیلی آن دانشکده تماس گرفته از آنها کمک بگیرید.
برای نمونه در تصاویر پایین نحوهی دانلود چارت درسی ارشد روانشناسی بالینی در دانشگاه شهید بهشتی را قرار دادیم.
چارت ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت
طی مصوبهی، چهل و سومین جلسهی شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی، برنامهی آموزشی و دروس دوره کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ارائهشده است و برای تمام دانشگاهها و مؤسسات عالی که زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند، لازمالاجرا میباشد.
دروس ارشد روانشناسی بالینی در 3 بخش ارائهشده است:
- دروس جبرانی
- دروس اجباری
- دروس اختیاری
با توجه به دروس ارائهشده در هر دانشگاه، دانشجو موظف به گذراندن این تعداد دروس میباشد:
نوع واحد | تعداد واحد |
اختصاصی اجباری | 27 |
اختصاصی اختیاری | 1 |
پایاننامه | 4 |
جمع | 32 |
دروس جبرانی
با توجه به نظر گروه آموزشی و تأیید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دانشجو موظف به گذراندن تمامی یا تعدادی از دروس جبرانی میباشد.
نام درس | تعداد واحد | نظری | عملی |
اصول روانشناسی بالینی | 3 | 3 | – |
کاربرد مقدماتی روشهای تشخیص | 3 | 2 | 1 |
روانشناسی بالینی کودک | 3 | 3 | – |
سیستمهای اطلاعرسانی پزشکی | 1 | 0.5 | 0.5 |
نظریههای رواندرمانی | 3 | 3 | – |
دروس اختصاصی اجباری
تمامی یا تعدادی از این دروس در دانشکده ارائهشده و دانشجو موظف به گذراندن 27 واحد آن میباشد.
نام درس | تعداد واحد | نظری | عملی |
روشها و طرحهای پژوهشی پیشرفته در روانشناسی بالینی | 2 | 1 | 1 |
آمار پیشرفته در روانشناسی بالینی | 1 | 1 | – |
نوروسایکولوژی | 1 | 1 | – |
آسیبشناسی روانی پیشرفته | 2 | 2 | – |
نظریههای معاصر شخصیت و رواندرمانی | 2 | 2 | – |
مصاحبه تشخیصی | 2 | 1 | 1 |
ارزیابی بالینی ۱ | 2 | 1 | 1 |
معنویت درمانی | 1 | 1 | – |
سایکوفارموکوتراپی | 1 | 1 | – |
بهداشت روان | 1 | 1 | – |
اصول اخلاق حرفهای در روانشناسی | 1 | 1 | – |
ارزیابی بالینی ۲ | 2 | 1 | 1 |
گروهدرمانی و خانوادهدرمانی | 2 | 1 | 1 |
درمان شناختی رفتاری | 3 | 2 | 1 |
کارورزی بالینی | 4 | – | – |
پایاننامه | 4 | – | – |
دروس اختصاصی اختیاری
تمامی یا تعدادی از این دروس در دانشکده ارائهشده و دانشجو موظف به گذراندن 1 واحد میباشد.
نام درس | تعداد واحد | نظری | عملی |
آسیبشناسی تحولی پیشرفته | 1 | 1 | – |
اصول درمانهای روان پویایی | 1 | 1 | – |
درمانهای فراشناختی | 1 | 1 | – |
مداخلههای روانشناختی در سوءمصرف مواد | 1 | 1 | – |
مداخلههای روانشاختی در اختلالات جنسی | 1 | 1 | – |
در انتها بهعنوان نمونه فایل دروس ارائهشده در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آورده شده است که میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی بدون کنکور
این بخش برای داوطلبانی میباشد که به هر دلیلی نمیخواهند در کنکور شرکت کنند و قصد ورود به مقطع ارشد رشته روانشناسی بالینی در دانشگاه را دارند.
در این بخش سعی شده تا برخی روشها برای ورود به کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی بدون کنکور بیان شود.
دانشگاه پیام نور
داوطلبینی که مدرک روانشناسی یا رشتههای غیر مرتبط را دارند میتوانند در مقطع ارشد روانشناسی بالینی ثبتنام کنند.
داوطلبین میتوانند در رشتهی روانشناسی بالینی در مقطع ارشد، نیم سال تحصیلی اول را ثبتنام کنند و در صورت کسب نمرهی قبولی در امتحانات دروس نیمسال اول، وضعیت داوطلب از دانشپذیری به دانشجوی رسمی تبدیلشده و ادامهی تحصیل دانشجو بهعنوان طرح ارشد فراگیر پیام نور میسر خواهد بود.
دروس قبولی بهعنوان واحدهای نیمسال اول دانشجو ثبت میشود. شیوه پذیرش در مدرک تحصیلی دانشجو قید نمیگردد.
چه شهرهایی در مقطع ارشد رشته روانشناسی بالینی دانشجو میپذیرند؟
عنوان رشته | استان | نام مرکز | ظرفیت |
روانشناسی بالینی | تهران | مرکز تهران جنوب | 20 |
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان | بوشهر | مرکز بوشهر | 20 |
نام دروس و منابع درسی نيمسال دانشپذیری كارشناسی ارشد ناپيوسته
روانشناسی بالینی
نام درس | تعداد واحد | نام منابع درسی | نام مؤلف/مترجم | نام ناشر |
روانشناسی رشد پیشرفته | 2 | روانشناسي رشد (نظریهها، پژوهشها و آزمونها) | مهناز علی اکبری دهکردی | دانشگاه پيام نور |
نظریههای شخصيت | نظریههای شخصيت | مجيد صفاری | دانشگاه پيام نور | |
روانشناسي پزشكي و نوروپسيكولوژی | مفاهيم كليدي در روانشناسي سلامت | آلبری يان پ. ماركوس مونافو/ محدثه كاكو جويباری | مانيا هنر |
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
نام درس | تعداد واحد | نام منابع درسی | نام مؤلف/مترجم | نام ناشر | ملاحظات |
سازگاری كودك با آموزشگاه | 1 | سازگاری كودك با آموزشگاه | سوسن آقاجان بگلو- حميد كمرزرين | ورجاوند | فصل 4 حذف میباشد |
پیشرفتهای نوين در روانشناسی تحولی | 2 | روانشناسی رشد (نظریهها، پژوهشها و آزمونها) | مهناز علي اكبري دهكردی | دانشگاه پيام نور | – |
اصول اخلاقی در كار بالينی با كودكان و خانواده آنان | 1 | خلاق در رواندرمانی و مشاوره | كنت پاپ/ ملبا واسكوئز / كيانوش زهراكار و همكاران | ارسباران | فصلهای،1،2،3،4 5 و 6 مطالعه شود |
وروسايكولوژی بالينی كودك و نوجوان | 2 | مباني نوروسايكولوژی انسان (جلد دوم) | برايان كولب، ايان ك، ويشاو/ احمدعلی پور، مژگان آگاه هريس، عبدالرضا منصوري راد، عطاءالله محمدي | ارجمند | فصلهای،16،17،18،19،22،24،26 27 و 28 مطالعه شود |
همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی بدون کنکور در دانشگاههای پیام نور میتوانید از لینک زیر استفاده کنید.
اطلاعات بیشتر دربارهی روانشناسی بالینی در مقطع ارشد دانشگاه پیام نور
برای ثبتنام در دانشگاه پیام نور میتواند از لینک زیر استفاده کنید.
ثبتنام رشته روانشناسی بالینی درمقطع ارشد دانشگاه پیام نور
دانشگاههای غیرانتفاعی
داوطلبین میتوانند فقط با توجه به سوابق تحصیلی خود در دانشگاههای غیرانتفاعی ثبتنام کنند، هرساله دانشگاهها و ظرفیت آنها توسط سازمان سنجش در دفترچه راهنمای عملی انتخاب رشته آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته اعلام میشود.
به دلیل عدم انتشار دفترچه برای سال 1402 تا این لحظه، جدول زیر بر اساس دفترچه سال 1401 میباشد.
نام دانشگاه/موسسه | عنوان رشته | ظرفیت |
دانشگاه غيرانتفاعي خاتم – تهران | روانشناسی بالينی | 20 |
دانشگاه غيرانتفاعي شهاب دانش – قم | روانشناسی بالينی | 20 |
دانشگاه غيرانتفاعي علم و هنر – يزد | روانشناسی بالينی | 20 |
موسسه غيرانتفاعي آپادانا – شيراز | روانشناسی بالينی | 20 |
موسسه غيرانتفاعي حكيم طوس – مشهد | روانشناسی بالينی | 20 |
موسسه غيرانتفاعي حكيم ناصرخسرو – ساوه | روانشناسی بالينی | 13 |
موسسه غیرانتفاعی علوم و فناوری آريان- اميركلابابل | روانشناسی بالينی | 20 |
دانشگاه غيرانتفاعي علم و فرهنگ – تهران | روانشناسی بالينی گرايش خانواده | 20 |
موسسه غیرانتفاعی علوم و فناوری آريان- اميركلابابل | روانشناسی بالينی گرايش خانواده | 15 |
دانشگاه غيرانتفاعي علم و هنر – يزد | روانشناسی بالينی كودك و نوجوان | 20 |
موسسه غيرانتفاعي رشديه – تبريز | روانشناسی بالينی كودك و نوجوان | 20 |
موسسه غيرانتفاعي مجازي ايرانيان – تهران | روانشناسی بالينی (آموزش محور) | 30 |
دانشگاههای دولتی
بر اساس آییننامه استعدادهای درخشان وزارت علوم دانشجویان، دانشگاهها میتوانند 10-20 درصد ظرفیت رشتههای خود را به سهمیه ورود بدون آزمون استعدادهای درخشان اختصاص دهند.
دانشجویان میتوانند پس از انتشار فراخوان پذیرش بدون کنکور توسط هر دانشگاه، با داشتن شرایط اولیه دانشگاه مقصد و با ارسال مدارک و مستندات خود، درخواست ثبتنام بدون آزمون (استعداد درخشان) را ثبت کنند. دانشگاه با بررسی مدارک تمام داوطلبین، لیست اسامی قبولشدگان را اعلام میکند.
هر دانشگاه دارای یک دفتر استعدادهای درخشان میباشد که در آن اطلاعیهها و شرایط پذیرش را اعلام میکنند.
توجه کنید که شرایط و زمان درخواست دانشگاهها برای پذیرش دانشجو به شیوهی استعداد درخشان یکسان نیست و حتماً برای مطلع شدن از زمان درخواست و شرایط به سایت دفتر استعداد درخشان دانشگاه مدنظر خود مراجعه کنید.
بهعنوانمثال میتوانید از لینک زیر وارد سایت دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شهید بهشتی شوید.
اداره جذب و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید بهشتی
اما معمولاً برای ورود به صورت استعدادهای درخشان باید دارای شرایط زیر باشید:
- پس از ۶ نیمسال تحصیلی با گذراندن سهچهارم واحدهای درسی تا پایان نیمسال ۶ به لحاظ میانگین کل جزء ۱۵ درصد برتر دانشجویان همرسته و همورودی خود باشد.
- حداکثر در مدت هشت نیمسال تحصیلی دانشآموخته شود.
- پذیرش برای سال تحصیلی بلافاصله پس از دانشآموختگی و صرفاً برای یکبار امکانپذیر است.
- پذیرش در همان رشته تحصیلی یا رشته تحصیلی مرتبط با آن به تشخیص گروه آموزشی و تائید شورای آموزشی دانشگاه امکانپذیر است.
- احراز شرایط اختصاصی دانشگاه
فرصتهای شغلی روانشناسی بالینی
بازار کار رشتهی روانشناسی بالینی یکی از دغدغههای فارغالتحصیلان این رشته میباشد. طی سالهای اخیر با افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت حوزهی مشاوره و روانشناسی، نیاز به نیروهای متخصص افزایشیافته است که نشاندهندهی آیندهی روشن این رشته میباشد.
این نکته را نباید فراموش کرد که موفقیت در این رشته فقط به فارغالتحصیل شدن از آن نیست بلکه به عواملی چون مهارتهای فردی، تجربه، تخصص و سطح سواد فرد بستگی دارد.
در زیر به برخی از این مشاغل پرداختیم:
- احداث کلینیک مشاوره
- کار در مراکز دولتی: کار در ادارات آموزش پرورش، مراکز ترک اعتیاد به مواد مخدر، نیروی انتظامی، بهزیستی و…
- کار بهعنوان مدرس: عضو هیئتعلمی دانشگاهها و بهعنوان مشاور یا معلم در مدارس
- کار در کلینیکهای روانپزشکی
- کار بهعنوان مشاوره و رواندرمانی کودک
- کار در بیمارستانها
- تیمهای ورزشی بهعنوان مشاور
- تأسیس مهدکودک: با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی
- تأسیس سرای سالمندان: با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی
توانایی های موردنیاز برای روانشناسی بالینی
همان طور که گفته شد برای موفقیت در این حوزه فرد باید از ویژگیها و تواناییهایی برخوردار باشد مانند مهارتهای فردی، مهارت ارتباط با دیگران، صبور و پرحوصله بودن، توانایی کنترل احساسات خود و … و همچنین باید همیشه در این حوزه مطالعات داشته باشد و همواره سطح سواد و اطلاعات خود را به روز نگه دارد.
درآمد و حقوق رشته روانشناسی بالینی
همان طور که گفته شد با توجه به افزایش آگاهی مردم نسبت به ضرورت و اهمیت مشاوره و جلسات روانشناسی امروزه تعداد مراجعات افراد به مراکز مشاوره بیشتر شده است و روز به روز این آمار در حال افزایش است. البته میزان درآمد یک روانشناس بالینی به شدت به سطح سواد و تجربه و مهارتهای او بستگی دارد. در واقع شما با افزایش تجربه و توانایی شناسایی اختلالات و ارائه راهکار های کاربردی جهت درمان کنترل آن درآمدتان افزایش خواهد داشت.
ادامهی تحصیل
ادامهی تحصیل در ایران
در کشور عزیزمان ایران با توجه به وجود زیرساختها و حضور اساتید برجسته، برخی دانشگاهها با توجه به امکاناتشان در مقطع دکتری برای رشتهی روانشناسی بالینی دانشجو میپذیرند و مشکلی برای ادامه تحصیل در ایران در مقطع دکتری وجود ندارد.
چه دانشگاههایی مقطع دکتری روانشناسی بالینی رادارند؟
میتواند از لینک زیر با دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشتهی مقطع دکتری از دانشگاهها و ظرفیت آنها برای رشتهی روانشناسی بالینی مطلع شوید.
ادامهی تحصیل در خارج از کشور
با توجه به اهمیت این رشته در خارج از کشور دانشگاههای بسیاری در مقطع دکتری دانشجو میپذیرند. در جدول زیر 10 دانشگاه اول در رشتهی روانشناسی بالینی را میتوانید ببینید. جدول زیر از سایت www.edurank.org آورده شده است.
نام دانشگاه | کشور |
Harvard University | ایالاتمتحده آمریکا |
University of Washington – Seattle | ایالاتمتحده آمریکا |
Yale University | ایالاتمتحده آمریکا |
Columbia University | ایالاتمتحده آمریکا |
University of Pittsburgh | ایالاتمتحده آمریکا |
University of California – Los Angeles | ایالاتمتحده آمریکا |
University of Michigan – Ann Arbor | ایالاتمتحده آمریکا |
University of Pennsylvania | ایالاتمتحده آمریکا |
King’s College London | انگلیس |
Duke University | ایالاتمتحده آمریکا |
با توجه به وبسایت (www.indeed.com) متوسط درآمد سالیانه برای روانشناس بالینی در آمریکا 111,712 دلار میباشد.
مطالب مرتبط با روانشناسی بالینی
اگر مقطع کارشناسی شما مرتبط با رشتهی روانشناسی میباشد، میتوانید در دوران تحصیل در مقطع ارشد بهصورت نیمهوقت یا تماموقت مشغول به کار شوید.
برای دیده شدن بهتر تواناییهایتان بهتر است یک رزومهی خوب برای کارفرما ارسال کنید، اگر نمیدانید چطور باید رزومه درست کنید پست زیر به شما کمک میکند.
مهمترین دغدغه برای تمام فارغالتحصیلان در تمامی رشتهها، آینده شغلی و میزان درآمد آن میباشد. در مطلب پایین پردرآمدترین گرایشهای رشتهی روانشناسی معرفی شده است.
اگر قصد مهاجرت تحصیلی در رشتهی روانشناسی را دارید و نمیدانید از کجا باید شروع کنید، مطلب زیر میتواند اطلاعات مفیدی به شما بدهد.
خیلی از شما ممنونیم که تا پایان مقاله با ما همراه بودید، امیدواریم مطالب گفتهشده برایتان مفید واقع شود.
اگر شما هم در حال آماده شدن برای کنکور یا در حال تحصیل در مقطع ارشد روانشناسی بالینی هستید و اطلاعاتی دارید که باعث کاملتر شدن مطلب میشود ممنون میشویم در بخش کامنتها به اشتراک بگذارید.