اگر این متن را میخوانید حتماً در حال یادگیری اصول سئو هستید و یا میخواهید در مورد ترفندهای سئو و اصول سئو مقدماتی اطلاعاتی داشته باشید.
احتمالا، سایتهای زیادی را در این مورد مطالعه کردهاید که در بین متون هم به دهها لینک ارجاع داده شدهاید و در آخر هم به نتیجهگیری و جمعبندی نرسیدهاید و هنوز تعریف سئو برایتان گنگ است و نمیدانید از کجا باید شروع کنید!
ما در این پست آموزشی و چند پست بعدی شما را با صفر تا صد سئو از تعریف و اصول آن گرفته تا برخی ترفندهای سئو آشنا خواهیم کرد بهطوری که بتوانید به عنوان یک سئوکار روی سایت خود کار کنید.
البته اگر تا پایان این مطلب همراه ما باشید، قول میدهیم یکی از بهترین دورههای تولیدمحتوا و سئو را نیز به شما معرفی کنیم.
فهرست مطالب:
سئو (SEO) چیست؟
سئو مخفف Search Engin Optimizition هست که به معنی بهینهسازی موتورهای جستجو میباشد.
فرض کنید در مورد همین موضوع « اصول سئو » هزاران سایت مطلب نوشتهاند و وقتی شما این کلمه را در گوگل و یا سایر موتورهای جستجو مثل بینگ جستجو میکنید، سایتها به ترتیب نمایش داده میشوند و کاربران هم معمولاً روی لینکهای اول تا پنجم و نهایتاً در لینکهای صفجه اول کلیک میکنند و طبیعی است که سایتهای صفحه اول بازدیدکننده و یا مشتریان زیادی دارند.
حالا گوگل از کجا تشخیص میدهد که کدام سایت را در صفحه اول و یا در لینک اول نماش بدهد؟ معلوم است که گوگل به خودی خود نمیتواند اینکار را انجام دهد و ما باید به او کمک کنیم.
پس ما کارهایی انجام میدهیم که با الگوریتمها و سیاستهای گوگل سازگاری بیشتری دارد و گوگل به سایتهایی که این اصول را رعایت کرده باشند امتیاز بیشتری میدهد و آنها را در لینک اول و یا در صفحه اول خود نمایش میدهد.
و به قول امین آرامش؛
لینکهای ابتدایی گوگل، یعنی یه مغازه دونبش توی بهترین جای شهر 🙂
پس به مجموعه این کارها که لازم است برای هر محتوایی انجام بدهیم اصطلاحاً سئو گفته میشود.
موتورهای جستجو چگونه محتواهای مناسب را تشخیص میدهند؟
گفتیم گوگل و بینگ به محتواهایی امتیاز میدهند که اصول سئو را رعایت کرده باشند. حالا گوگل از کجا تشخیص میدهد که در کدام سایت، محتوای مناسب نوشته شده است؟
گوگل و بینگ، رباتهایی (نرمافزارهایی که برای این کار طراحی شدهاند) دارند که به خزنده وب معروف هستند و از سایتی به سایت دیگر میروند و اطلاعات سایتها را بررسی میکنند که به این کار اصطلاحاً « کراول » میگویند.
با اینکار اطلاعات سایتهایی که اصول سئو را رعایت کردهاند و با الگوریتمهای گوگل سازگاری بیشتری دارند را فهرست میکنند و در آخر به آنها امتیاز میدهند و به این ترتیب تصمیم میگیرند که کدام سایت اول از همه نمایش داده شود.
انواع سئو
انواع و موارد سئو دو نوع است. یا برای آن باید پول خرج کنید و یا مهارت یاد بگیرید و خودتان دست به کار شوید.
سئو تبلیغاتی یا پولی
یکی از این روشها که معمولاً در سایر حوزهها هم میتوان مشابه آن را دید، روش پولی است.
در این روش، مبلغی به حساب موتورهای جستجو واریز میشود و اصلاحاً حساب شارژ میشود تا لینک مطلب در صفحه اول دیده شود. اما این جایگاه همیشگی نیست!
بر اساس تعداد کلیکهایی که کاربران روی لینک سایت در گوگل میزنند و وارد سایت میشوند، از حساب کسر میشود و بعد از اتمام شارژ حساب، محتوای ما هم دیگر در صفحه اول دیده نمیشود و به جایگاه اصلی خود افت میکند.
البته این نوع سئو مدنظر ما نیست و در موارد خاصی از آن استفاده میشود. مثلاً فروشگاهی میخواهد یک نوع جنس را در مدت زمان کم، بیشتر بفروشد از این روش استفاده میکند.
سئوی ارگانیک:
هدف ما در این پست، آشنایی با اصول سئوی ارگانیک است که البته همه سایتها هم از این نظر با هم رقابت میکنند.
همینطور که از اسم آن پیدا است در این روش بدون پرداخت پول و با یک سری اقدامات، سعی میکنیم جایگاه اول را در موتورهای جستجو کسب کنیم که این روش ماندگار است و با رعایت یک سری اقدامات میتوان مطمئن شد که برای همیشه جایگاه اول را کسب کردهایم.
موارد سئو
در چه مواردی از سئو استفاده میکنیم؟ خب با توضیحاتی که داده شد میتوانید به راحتی به این سوال جواب دهید.
هر نوع محتوایی که در سایت منتشر میکنید، عکس، فیلم، متن یا محصول و کالایی که میخواهید بازدید داشته باشد باید در صفحه اول جستجوها باشد.
اما چطور میشود مطلبی نوشت که به صفحه اول گوگل برسد؟ روی دکمه زیر کلیک کنید:
احتمال جذب مشتری یا مخاطب غیر از صفحه اول و حتی بعد از لینک پنجم به بعد تقریباً غیرممکن است.
قبل از آنکه بریم سراغ مطالب دیگر کمی در مورد کلیدواژه سئو و اهمیت آن بدانیم :
کلیدواژه چیست؟
کلیدواژه یا کیورد (Keyword) کلمه یا عبارتی است که در مورد آن محتوا مینویسیم. البته مهمتر از آن این است که آن کلمه یا عبارت در گوگل سرچ میشود، یعنی کاربران اینترنت وقتی دنبال موضوع خاصی میگردند این کلمه یا عبارت را سرچ میکنند.
مثلاً من میخواهم یک شلوار لی ساده بخرم، عبارتی که در گوگل تایپ میکنم چه میتواند باشد؟
- شلوار لی کلاسیک
- شلوار لی ساده
پس این عبارات، کلیدواژه هستند و چون ما میدانیم کاربران این عبارات را در گوگل جستجو میکنند، برای آنها محتوا مینویسیم البته نه هر محتوایی بلکه محتوای سئو شده که در ادامه میخواهیم در مورد اصول آن صحبت بکنیم.
احتمالاً الان برایتان سوال شد که از کجا بدانیم کاربران اینترنت در مورد یک موضوع خاص، چه نوع کلمات یا عباراتی را تایپ میکنند؟ برای فهمیدن آن، ابزارهایی وجود دارد.
ابزارهای انتخاب کلیدواژه:
ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که در مورد کلیدواژهها و رفتار کاربران به ما اطلاعات میدهند.
مثلاً به راحتی میتوانید بدانید که کلیدواژه « اصول سئو مقدماتی » در هر ماه چه تعداد سرچ میشود و یا مشابه این کلمه یا عبارت را چگونه مینویسند و حتی میزان رقابت در کلیدواژه مورد نظر را هم میتوانید به دست بیاورید.
یکی از این ابزار ها، ابزار رایگان GOOGLE KEY PLANNER است که گوگل به طور رایگان در اختیار سئوکارها و طراحان سایت قرار داده است. یا ابزار KEYWORDTOOL.IO هم برای این منظور استفاده میشود.
برای اینکه درباره اصول سئو بیشتر بدانیم، به اطلاعات بیشتری نیاز داریم که در ادامه خواهید خواند.
اصول سئونویسی
چطور میتوانیم محتوایی بنویسم که هم مخاطب اطلاعات لازم رو به دست بیاورد و هم اصول سئو را رعایت کرده باشیم؟
همانطور که قبلاً هم توضیح داده شد، گوگل و یا سایر موتورهای جستجو به هر محتوایی امتیاز نمیدهد، بلکه باید محتوایی نوشته شود که با الگوریتمهای موتورهای جستجو سازگاری داشته باشد.
سئو چیزی نیست که به راحتی بگوییم این موارد تمام اصول سئو هستند وبا آنها کار را پیش ببریم، زیرا الگوریتمهای گوگل هر روز در حال پیشرفت هستند و موراد زیادی به آنها اضافه میشود. بنابراین هر روز باید در مورد تکنیک و ترفند های سئو مطالب جدید را یاد بگیریم.
دلیل اینکه کارهای سئو این روزها جزء چالشهای مهم کسبوکارها یا فعالان اینترنتی است، همین موضوع است که هر روز باید ترفندهای سئو را آپدیت کرد و در محتوا یا مقالات خود اعمال کرد.
اما قطعاً میتوان گفت که این موارد مهمترین اصول سئو در مقاله نویسی یا محتوا نویسی میباشد که با رعایت آنها میتوانید ادعا کنید که اصول سئو مقدماتی در مقاله نویسی را رعایت کردهاید.
خب حالا برویم و چند تا از اصول سئو در مقاله نویسی را با هم یاد بگیریم.
اصول سئو در مقاله نویسی
در مورد کلیدواژه ها صحبت کردیم و نحوه جستوجوی آن ها را هم یاد گرفتیم.
حالا باید بتوانیم از لیست کلمات سئو یا کلمات کلیدی در متن استفاده کنیم.
حتماً سعی کنید در این پنج بخش از کلمات کلیدی که در مرحله قبل پیدا کردهاید استفاده کنید:
- عنوان پست و سئوتایتل
- هدرها
- بدنه اصلی مطلب
- URL
- توضیحات متا
عنوان پست و سئوتایتل:
عنوان پست اولین قسمتی از یک محتوای متنی است که موتورهای جستجو آن را بررسی میکنند و با این روش تشخیص میدهند که آیا متن مرتبط با عبارت جستجو شده کاربر است یا نه.
پس، استفاده از کلمات کلیدی در عنوان اصلی متن و حتی تیترهای میانی متن بسیار مهم است.
پس از اینکه کلمه کلیدی موردنظر را در عنوان پست استفاده کردید حتماً همان کلمه کلیدی را در پاراگراف اول و تا 60 کاراکتر اول استفاده کنید.
این مورد بسیار مهم است. چون گوگل بعد از بررسی عنوان پست، اولین قسمتی که بررسی میکند پاراگراف اول محتوا است.
دقت کنید که عنوان مطلب را میتوانید متفاوت از سئوتایتل (عنوان سئو) انتخاب کنید اما در هر دوی آنها نیاز است از کلمه کلیدی اصلی خود استفاده کنید..
هدرها:
همانطور که اشاره شد باید از کلمات کلیدی به تعداد مناسب (تقریباً 1 تا 3 درصد کل محتوا) در داخل متن و مخصوصاً در هدرها یا تیترهای میانی متن استفاده کنید.
سعی کنید که استفاده از کلمات کلیدی بیشتر از این تعداد نباشد زیرا در این صورت گوگل آن را نوعی تقلب حساب میکند و اصطلاحاً به دلیل Keyword Stuffing سایت شما را جریمه میکند.
URL:
همانطور که میدانید هر برگه و یا نوشته در سایت باید آدرس منحصربهفرد داشته باشد که به این آدرس URL یا نامک گفته میشود.
موتورهای جستجو برای یافتن محتوای مناسب برای عبارت جستجو شده کاربر، به URL صفحات هم نگاه میکنند.
پس یکی از ترفندهای سئو این است که در آدرس نوشته از کلمات کلیدی خود استفاده کنید.
کلمات کلیدی را در URL با خط تیره و بدون فاصله از هم جدا کنید. (البته این کار در وردپرس به صورت خودکار انجام میشود)
برای مثال به آدرس نگاه کنید:
https:\\karnakon.ir/اصول-سئو-در-مقاله-نویسی
توضیحات متا:
توضیحات متا یا meta description، همان توضیحاتی است که در نتایج جستجوی گوگل در زیر لینک نمایش داده میشود.
این قسمت اطلاعاتی را در مورد محتوای مورد نظر به کاربر ارائه میدهد.
در نتیجه هرچقدر این قسمت جذابیت داشته باشد و اطلاعات مفیدی را به کاربر بدهد امکان کلیک توسط کاربر روی لینک را افزایش میدهد.
پس در زیباسازی این بخش بسیار دقت کنید و از کلمه کلیدی موردنظر و یا لیست کلمات سئو به طور حرفهای در این بخش استفاده کنید.
سخن پایانی و معرفی دوره تجربهمحور تولید محتوا و اصول سئو
هدف ما در این پست، آشنایی مقدماتی با اصول سئو بود و سعی کردیم موارد مهم و اولیه را به شما آموزش دهیم. اما برای تسلط به این موضوع، نیاز به آموزش بیشتر و تجربه عملی دارید.
ما در کارنکن، یک دوره جامع و فوقالعاده برای آموزش تولیدمحتوا و سئو داریم که به اذعان کسانی که در این دوره شرکت داشتند، ظرف مدت کوتاه 8 هفته میتوانید سئو را به روش چریکی امین آرامش یاد بگیرید و در صفحه اول گوگل، مطلبی که تولید میکنید را ببینید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره به لینک زیر مراجعه کنید و پس از مطالعه دقیق توضیحات و دیدن نظرات شرکتکنندگان قبلی، از این فرصت طلایی برای کسب این مهارت مهم بهرهمند شوید.
شاید با خود فکر کنید یاد گرفتن این مهارت آیا منجر به کسب درآمد میشود یا نه؟ برای یافتن پاسخ سوال خود این مطلب را حتماً بخوانید:
کسانی که به مهارت تولید محتوا و سئو مجهز میشوند، بدون اینکه بخواهند کارمند کسی باشند، میتوانند به صورت فریلنسر در منزل خود مشغول به کار شوند و پروژه بگیرند. در مطلب زیر درباره راههای موفق شدن در این شغل بیشتر بخوانید:
در این مطلب با اصول سئو مقدماتی آشنا شدید، اما این پایان کار نیست و لازم است هر روز اطلاعات خود را بهروز کنید.
اگر شما هم در این زمینه تجربه دارید و ترفندهای سئو دیگری بلدید خوشحال میشویم در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.