از بین ایده های پولساز گردشگری کدام برای شما مناسبتر است؟
این یکی از مهمترین سوالاتی است که قبل از ورود به شغل های رشته گردشگری باید از خود بپرسیم.
اصلاً بیایید برای اینکه بهتر بدانیم چگونه از گردشگری پول در بیاوریم سؤالات دیگری نیز به سوال مهم اول اضافه کنیم. مثلاً:
- بهترین ایده های پولساز گردشگری کدام ایدهها هستند؟
- با چه مهارتهایی در کسب و کار گردشگري موفقتر میشویم؟
- برای راهاندازی کسب و کار گردشگری از کجا شروع کنیم؟
- چگونه از افراد موفق صنعت گردشگری یاد بگیریم؟
و چندین مورد مهم دیگر که به ما کمک میکنند راه های کسب درآمد از گردشگری را یاد بگیریم.
پس بزن بریم سراغ فهرست مطالب:
بخش اول: ایده های پولساز گردشگری
- خدمات پذیرایی
- خدمات اجارهای
- خدمات حملونقل
- گردشگریِ درمانی
- برگزاری تور برای مراسم، همایش و جشنوارهها
- تهیه سوغات
- مربی گردشگری کودک
- راهنمای گردشگری
- سایت و اپلیکیشن گردشگری
- وبلاگنویسی با موضوع گردشگری
- خدمات پرستاری
- راهاندازی مکانهای گردشگرپذیر
- مترجمی
- پکیج گردشگری آسان
- برگزاری دوره آموزشی
- ثبت آژانس گردشگری
- مشاغل مرتبط
- مشاور گردشگری
- بازاریابی گردشگری
بخش دوم: راهنمای اجرای ایده های پولساز گردشگری
- گردشگران نهفته
- نمونههای الهامبخش و موفق صنعت گردشگری
- مهارتهای موردنیاز برای اجرای ایده های پولساز گردشگری
- کدام یک از ایده های پولساز گردشگری مناسب شماست؟
- درباره رشته گردشگری
- درباره دورههای آزاد گردشگری
- نقطه شروع راهاندازی کسب و کار گردشگری
بخش اول: ایده های پولساز گردشگری
1- خدمات پذیرایی
گاهی حتی با پختن یک غذای ساده میتوانید از درامد رشته گردشگری شگفتزده شوید.
درست مانند آقای عباس برزگر که توانست با یک پذیرایی ساده از گردشگران، پول زیادی را به روستای خود وارد کند.
پس چرا شما نتوانید؟ (جلوتر که برویم نگاه دقیقتری به ایده عباس برزگر و نحوه اجرای ایدهاش خواهیم داشت.)
برای فعالیت در حوزه پذیرایی دو ایده را میتوانید در نظر داشته باشید.
سرو غذاهای اینور آبی
برای گردشگران خارجی یا گردشگرانی که از سایر شهرها به محل سکونت شما میآیند غذاهای محلی خودتان را بپزید.
همچنین میتوانید میوههای محلی، سبزیجات، چاشنیها، ترشی یا خشکبار به همراه غذا سرو کنید.
سرو غذاهای آنور آبی
گاهی خارجیها دلشان غذای خودشان را میخواهد. یا گاهی اگر مجبور شوند از بین غذاهای ما انتخاب کنند، نزدیکترین غذا به ذائقه خودشان را میخورند.
پس شاید در منطقهای زندگی میکنید که گردشگرانِ یک کشور خاص بیشتر به آنجا میآیند. در این صورت میتوانید غذاهای کشور خودشان را برایشان تهیه کنید.
2- خدمات اجارهای
مهمترین خدماتی که گردشگران اجاره میکنند شامل محل اقامت، وسیله حملونقل و لوازم تفریحی و رفاهی است.
اگر خودتان شخصاً به گردشگران، محل اسکان (مثل منزل، اقامتگاه و هتل) اجاره دهید احتمال اینکه سایر خدمات گردشگری را از شما بخواهند زیاد است.
در مورد اجاره خودرو نیز این امکان وجود دارد.
سایتهایی وجود دارند که انواع خانهها و خودروی شما را به گردشگران داخلی و خارجی اجاره میدهند.
یکی از سایتهای فعال اجاره خودرو در ایران سایت سعادت رنت است. حتی اگر بخواهید شما میتوانید به عنوان راننده در کنار گردشگر حضور داشته باشید.
اگر به این فعالیت علاقه دارید وارد سایت شوید. مدل خودروی خود را به همراه مشخصات دیگر وارد کنید و کار خود را شروع کنید.
سایت اتاقک نیز بستری را فراهم کرده است که افراد بتوانند به عنوان میزبان، خانه و ملک خصوصی خود را به گردشگران اجاره دهند. این سایت دارای مجوزهای لازم از سازمانهای مرتبط است.
قایق تفریحی، جت اسکی، صندلی اتومبیل و کالسکه برای کودکان، چادر مسافرتی و لوازم کمپ و کوهنوردی از مواردی هستند که میتوانید به گردشگران اجاره دهید.
الزامی به خرید همه این وسایل نیست. هوشمندانه اقدام کنید. اگر در محل اقامت شما افرادی هستند که وسایل گفته شده را دارند شما میتوانید با صاحبان آنها هماهنگ کرده و وسایل را به گردشگران اجاره دهید.
3- خدمات حملونقل
بخش مهمی از درامد رشته گردشگری به خدمات حملونقل اختصاص دارد.
نیاز جابهجایی گردشگران بالاخره باید با هواپیما، قطار، اتوبوس، مینیبوس، ون، خودروهای سواری و… برآورده شود. وسایل آنها نیز از در فرودگاه یا مبدأ تا مقصد به جابهجایی نیاز دارد.
با ایدههای زیر میتوانید نیاز حملونقل گردشگران را برطرف کنید:
1- فروش بیلیتهای بینالمللی و داخلی گردشگران را انجام دهید. این کار با ثبت دفاتر آژانس گردشگری امکان پذیر است. (توضیحات بیشتر را درباره ثبت این دفاتر، در همین نوشته خواهید خواند.)
2- به صورت مستقل اقدامات لازم را برای جابهجایی گردشگران با رانندگان، گردشگران یا تورگردانان انجام دهید.
3- اگر دارای وسایل نقیله ذکر شده هستید، همکاری خود را با تورگردانان و آژانسهای مسافرتی یا سایتهای اجاره خودرو اعلام کنید.
4- یک شرکت پیمانکاری خدماتی ثبت کنید و با استخدام رانندگان نیاز گردشگران را برای جابهجاییهای درون کشوری رفع کنید.
خدمات حملونقل یکی از خدمات شرکتهای پیمانکاری است. روند ثبت این شرکتها کاملاً آنلاین است و میتوانید خودتان نیز در سایت ثبت اسناد و املاک کشور انجام دهید. (راهنمای گامبهگام ثبت شرکت را در سایت ثبتینو بخوانید.)
پس اگر در مکانی با جذب گردشگر بالا زندگی میکنید، میتوانید با فرودگاه، هتلها، اقامتگاهها و آژانسهای گردشگری قرارداد ببندید و راننده و خودروی موردنیاز آنها را تأمین کنید.
4- گردشگریِ درمانی
یکی از ایده های پولساز گردشگری فعالیت در حوزه گردشگری سلامت یا گردشگری درمانی است.
اگر در شهرها یا روستاهایی زندگی میکنید که خدمات یا امکانات درمانی برجستهای دارند از این فرصت استفاده کنید.
شیراز، مشهد، یزد و تهران عموماً هدف اول گردشگران درمانی هستند. کیفیت بالای خدمات پزشکی در این شهرها و هزینه مناسب عملهای جراحی مختلف، دلیل استقبال این گردشگران است.
مهمترین خدمات پزشکی با کیفیت در ایران برای جذب گردشگر
- جراحی زیبایی
- کاشت مو
- جراحی قلب
- درمان ناباروری
- چشمپزشکی
- دندانپزشکی
- پیوند اعضا
- ارتوپدی
- جراحی لاغری
- جراحی مغز و اعصاب
مهمترین مقاصد گردشگری طبیعی با هدف درمان
- آبدرمانی
- لجندرمانی
- نمکدرمانی
- طب سنتی ایرانی
احتمالا میپرسید خب حالا چه کاری از دست من بر میآید؟
این هم جواب شما:
- برای آنها نوبت ویزیت با پزشک بگیرید.
- داروخانهها و مراکز درمانی موردنیازشان را به آنها معرفی کنید.
- هماهنگیهای سفر از تهیه بیلیت گرفته تا محل اقامت آنها را انجام دهید.
- حتی بعد از بازگشت گردشگران میتوانید نتیجه چکاپها و آزمایشهای آنها را پیگیری کنید.
- تورهای یک یا چند روزه آبدرمانی، ماساژدرمانی و طبیعتگردی برای گردشگران ترتیب دهید.
گردشگری درمانی هنوز اشباع نشده است و ثبت شرکت در این زمینه میتواند یکی از ایده های کارآفرینی گردشگری با فرصتهای شغلی زیاد باشد.
یکی از نمونههای موفق گردشگری سلامت یا گردشگری درمانی شرکت آریا مدتور است.
در این ویدیو صحبتهای الهامبخش محمد نصری در شبکه 5 سیما را درباره این ایده پولساز گردشگری ببینید.
بخشی از تجربه خوب گردشگران خارجی نیز در این ویدیو نشان داده شده است.
استراتژیهایی برای تبلیغات گردشگری سلامت را نیز در همین سایت بخوانید تا دید بهتری نسبت به این کسب و کار گردشگري داشته باشید.
5- برگزاری تور برای مراسم، همایش و جشنوارهها
نمایشگاههای بینالمللی مشاغل مختلف، فستیوالهای موسیقی، جشنوارهها و همایشهای بینالمللی از مواردی هستند که قطب تجمع گردشگران هستند.
نمایشگاههای بینالمللی و صنعتی عموماً گردشگران زیادی را از شهرها و کشورهای مختلف گردهم جمع میآورد. شما میتوانید خدمات خود را به گردشگران این رویدادها ارائه دهید.
برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی را از کجا پیدا کنیم؟
با مراجعه به سایت iranfair.com میتوانید تقویم نمایشگاههای مهم بینالمللی و داخلی ایرانیان را ببینید.
بنابراین اطلاع از برنامه نمایشگاههای بینالمللی یا سایر رویدادهای ملی و بینالمللی محل زندگی شما، میتواند فرصت خوبی برای اجرای ایدههای گردشگری باشد.
در فیلم زیر میتوانید بخشی از کوچه فستیوال موسیقی بوشهر را ببینید. علاقهمندان هر سال از سراسر ایران و حتی کشورهای همسایه برای برگزاری این مراسم به این بندر سفر میکنند.
بوشهر در این روزها پذیرای گردشگران زیادی است که به انواع خدمات گردشگری نیاز دارند.
6- تهیه سوغات
یکی از آداب متداول سفر و گردشگری خریدن سوغات است.
فروش محصولات متنوعی مثل صنایعدستی، خشکبار و آجیل ایرانی، مجسمههای کوچک از نمادهای ملی و محلی به گردشگران، یکی از راه های کسب درآمد از گردشگری است.
گردشگران معمولاً تمایل دارند برای تعداد افراد بیشتری از نزدیکانشان سوغاتی ببرند. پس قدرت انتخاب محصول را برای آنها زیاد کنید.
مثلاً پکیجهای ترکیبی یا بستهبندیهای کوچک و ارزانتر، از محصولات تهیه کنید تا تعداد فروش و تنوع محصولات شما افزایش یابد.
7- مربی گردشگری کودک
گردشگری کودک یکی دیگر از آن ایده های ناب گردشگری است که ظرفیت زیادی برای کار دارد.
کودکان یکی از گروههای مشتاق گردشگری هستند که میتوانید از طریق مهدکودکها، خانههای بازی، مدارس و خانوادهها به آنها دسترسی داشته باشید.
این روزها خانوادهها به طبیعتگردی کودکان و مشارکتهای اجتماعی آنها اهمیت بیشتری میدهند.
پس اگر رابطه خوبی با کودکان دارید دستبهکار شوید و مربی گردشگری کودکان شوید.
یکی از نمونههای فعال تورهای گردشگری کودک در ایران را در صفحه اینستاگرام زیر ببینید.
پستهای آن را بررسی کنید و ببینید چطور در حین برگزاری تور، موضوعات مختلف را به کودکان آموزش میدهند.
این روزها مهدکودکها و مدارس از این خدمات متمایز بیش از پیش استقبال میکنند.
پس به سراغ مدیران آنها بروید و گردشگران کوچک خود را جذب کنید. آژانسهای مسافرتی نیز گزینه خوبی برای ارائه این خدمات هستند.
اگر میخواهید تورگردان یا مربی گردشگری کودک حرفهای شوید به سایت گردشگری ارسباران بروید و سرفصل دورههای این حوزه را بخوانید. جرقههای زیادی به ذهنتان خطور میکند.
8- راهنمای گردشگری
مشخصات یک راهنمای گردشگر موفق
- آشنایی کامل با محل گردشگری
- خونگرم
- اجتماعی
- آراسته
- وقتشناس
- علاقهمند به فرهنگهای مختلف
شما با گذراندن دوره راهنمای گردشگری در مدتهای 6 تا 12 ماهه میتوانید وارد کسب و کار گردشگري شوید.
در ادامه درباره دوره راهنمای تور و گردشگری و همچنین دسترسی به آژانسهای مسافرتی توضیح دادهایم.
پس با خیال راحت به خواندن متن ادامه دهید. اما میتوانید اطلاعات دقیقتر برای دریافت کارت تورلیدری را در همین لینک بخوانید.
9- سایت و اپلیکیشن گردشگری
این هم یکی از آن ایده های ناب گردشگری که اگر خوب اجرا شود، مورد استقبال تعداد بیشتری از گردشگران قرار میگیرد. البته به لطف اینترنت و گوشیهای هوشمند.
اپلیکیشن و سایتهای گردشگری میتوانند با رویکردهای مختلفی شروع به کار کنند.
1- میتواند بانک اطلاعاتی در حوزه گردشگری باشد.
یعنی آدرسها، معرفی مکانهای دیدنی، روشهای حملونقل، بیلیتها و مواردی از این قبیل را به گردشگر معرفی کند.
یا با پیشنهاد خدمات ارزان، سفر را برای گردشگر آسان کند. البته میتواند خدمات فروش را هم در گامهای بعد انجام دهد.
2- میتواند از همان ابتدای کار، فروش مستقیم خدمات گردشگری را انجام دهد.
مثل فروش بیلیت، اجاره اقامتگاه، تدارک تور و … .
نمونههای موفق سایت و اپلیکیشنهای اطلاعاتمحور و تسهیلکننده سفر
1- اپلیکیشن همگردی
یکی از اپلیکیشنهای عالی و موفق ایرانی است که راهنمای جامعی از خدمات گردشگری را ارائه میدهد.
سری به سایت همگردی بزنید و با دانلود این پلیکیشن با امکانات آن آشنا شوید.
2- سایت و اپلیکیشن کوچسرفینگ (couchsurfing)
کوچسرفینگ یکی از آن ایده های ناب گردشگری به معنای کاناپهگردی است.
ایده سایت این است که هزینه اقامت گردشگران را به صفر برساند. یعنی حتی شده یک کاناپه برای جای خواب گردشگر پیدا کند.
این وبسایت میزبانهای داوطلب دنیا را به هم معرفی میکند. کاربران ایرانی آن هم کم نیستند.
کاربران میتوانند با اسکان گردشگران با لذتها و چالشهای کسب و کار گردشگری و نیز فرهنگ کشورهای مختلف آشنا شوند.
قبل از اینکه به وبسایت کوچ سرفینگ سری بزنید (البته با قندشکن) تجربههای این کاربر ایرانی را درباره این وبسایت بخوانید.
او با ایجاد حساب کاربری در این سایت تاکنون میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا بوده است.
نمونههای معروف سایتهای فروش مستقیم خدمات گردشگری
- سایت علی بابا که بیشتر بر فروش آنلاین بیلیت وسایل حملونقل، رزرو هتل و تور تمرکز دارد.
- سایت جاباما که بیشتر بر اجاره آنلاین محل اسکان مانند سوییت، ویلا، کلبه و… تمرکز دارد.
- سایت hoteltonight که بر رزرو هتل در سراسر دنیا تمرکز دارد.
نگاهی به این سایت گردشگری معروف دنیا بیندازید تا نتیجه اجرا کردن یکی از ایده های پولساز گردشگری را ببینید.
شما میتوانید هتل مورد نظر خود را بر اساس میزان لوکس بودن، در شهر دلخواه خود رزرو کنید.
10- وبلاگنویسی با موضوع گردشگری
اگر قلم خوبی دارید یکی از ارزانترین راه های کسب درآمد از گردشگری یعنی وبلاگنویسی را دریابید.
اگر هم قلم خوبی ندارید مهم نیست. مهارت نوشتن با تمرینهای مستمر در زمانی نهچندان طولانی خوب میشود.
میتوانید با این مقاله شروع کنید: چگونه وبلاگنویسی را شروع نکنیم؟
پس اگر اهل مسافرت هستید یا اطلاعات خوبی از کسب و کار گردشگری دارید دستبهکار شوید.
درباره مکانهای دیدنی، اقامتگاهها، سوغاتیها، تورها، امکانات حملونقل و یا حتی راه های کسب درآمد از گردشگری و مشاوره در این حوزه میتوانید محتوا تولید کنید.
نوشتن پیوسته و جامع با رعایت اصول لازم، پس از مدتی وبلاگ شما را معروف میکند.
در نتیجه میتوانید با همکاری اقامتگاهها، دفاتر مسافرتی، تورگردانها و مشاغل مرتبط به کسب و کار گردشگري ، فعالیتهای تبلیغی و سایر خدمات گردشگری را انجام دهید.
این هم سه وبسایت برتر در حوزه گردشگری که در وبلاگهایشان محتوای مستمر تولید میکنند.
یادتان باشد اگر محتوای خود را به زبان انگلیسی نیز تولید کنید مخاطبان خارجی بیشتری جذب خواهید کرد.
11- خدمات پرستاری
یکی از ایده های ناب گردشگری انجام خدمات پرستاری است.
احتمالاً تعجب میکنید و میپرسید پرستاری از چه کسی؟
- پرستاری از گردشگرانی که برای خدمات درمانی سفر میکنند.
- پرستاری از گردشگران کم توان و کودکانِ افرادی که موقع گردش به کمک یک پرستار نیاز دارند.
- گردشگری کودک را به یاد دارید؟ اکیپهای آنها پر از کودک است که احتمالاً به حضور یک پرستار نیاز دارند.
آشنایی با کمکهای اولیه پزشکی و مراقبتی، مراقبتهای تغذیهای، سرگرم کردن کودکان و حمل کودکان خردسال از وظایف این پرستاران است.
بسیاری از گردشگرانی که فرزند خردسال داشته یا محدودیت جسمی برای سفر دارند عمدتاً قید سفر را میزنند.
به همین علت خدمات پرستاری برای تورگردانان و آژانسهای مسافرتی میتواند ایده جذاب و متمایزکنندهای باشد.
اگر در مواردی که گفته شد مهارت دارید پس این ایده مناسب شماست.
12- راهاندازی مکانهای گردشگرپذیر
یکی از ایده های کارآفرینی گردشگری راهاندازی مکانهای گردشگرپذیر است.
مهمترین مکانهایی که گردشگران به آن نیاز دارند:
- مکان پذیرایی: مانند کافه، رستوران و سالن
- مکان اقامت: مانند هتل، اقامتگاه بومگردی، منزل مبله، محلهای برگزاری کمپ
- مکان تفریحی: مانند مکانهای بازی، تفرّجگاهها، استخرهای آب گرم و حاشیه ساحل
ایجاد اقامتگاههای بومگردی یکی از ایده های پولساز گردشگری است که اخیراً در کشور ما رواج پیدا کرده است.
این اقامتگاهها اگر در روستا باشد یا متعلق به خودتان، هزینه اجرایی چندان زیادی برای شروع نیاز ندارند.
در این اقامتگاهها با فرهنگهای اصیل و بومی هر منطقه، بیشتر میتوان آشنا شد. این موضوع از علایق عموم گردشگران است.
یکی دیگر از ایده های ناب گردشگری برای ایجاد مکان اقامت گردشگران، اجارهکردن خانههای قدیمی در بافتهای قدیمی شهرها است.
با این کار بدون اینکه برای خرید خانه یا ساخت اقامتگاه هزینه کنید میتوانید با پول رایج کشور این محلها را اجاره کنید.
سپس با اجاره دادن شبانهروزی به گردشگران خارجی، با ارز آنها کسب درآمد از گردشگری داشته باشید.
این دقیقاً ایدهای بود که من در یکی از اقامتگاههای شیراز شاهد اجرایش بودم.
فردی که خانه را اجاره کرده بود خودش هم در آنجا کنار مهمانها حضور داشت و به سفارشات آنها رسیدگی میکرد.
ضمناً خیالتان راحت با اجازه صاحبخانه اصلی چنین ایدهای را اجرا کرده بود.
من به علت نیاز دسترسی به مرکز شهر، مهمانهای خارجی خودم را به یکی از این خانههای قدیمی بردم.
چیدمان خانه کاملاً قدیمی و نوستالژیک بود و تختهای چوبی چیده شده در حیاط، زیر درختان نارنج حس خیلی خوبی به من و مهمانهایم میداد.
13- مترجمی
یادگیری یک زبان خارجی به خصوص زبان انگلیسی جایگاه شما را در کسب و کار گردشگری دو پله جلو میاندازد.
پله اول
مترجم گردشگران میشوید؛ هم میتوانید به صورت مستقل کار کنید؛ هم با هتلها، اقامتگاههای محلی و آژانسهای مسافرتی همکاری کنید.
پله دوم
قدرت انتخاب شما از میان ایدههای پولساز گردشگری بیشتر میشود. مثل راهنمای گردشگر، وبلاگنویسی، کار با اپلیکیشنها و سایتهای گردشگری.
مطالب کاربردی یادگیری زبان انگلیسی را در همین سایت دنبال کنید:
14- پکیج گردشگری آسان
گاهی مخارج بالای سفر مانع میشود تا افراد با خیال راحت و در دفعات زیاد به سفر بروند.
یکی از ایده های ناب گردشگری دقیقاً ارائه خدمات به این نوع افراد است.
شما میتوانید پکیجی از انواع خدمات گردشگری با قیمتهای ارزان تهیه کنید و به گردشگران ارائه دهید.
با اقامتگاهها، هتلها، خوابگاهها، رستورانها، دفاتر حملونقل و به طور کلی تمام مشاغلی که نسبت به رقبای خود کمتر معروف هستند و مشتریان کمتری دارند وارد مذاکره شوید.
با آنها قرارداد ببندید و از آنها برای گردشگران تخفیف بگیرید و در پکیج خود بگنجانید. این یکی از آسانترین راه های کسب درآمد از رشته گردشگری است که هزینه چندانی برای اجرا نیاز ندارد.
پکیج شما میتواند در چند سطح و با قیمتهای مختلف، با انواع خدمات گردشگری بسته شود.
تا با این کار گردشگران نیز قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند.
از همین ابتدا تکلیف این نوع کسب و کار گردشگری مشخص است و افراد نباید انتظار خدمات لوکس و آنچنانی داشته باشند.
در این ایده، کسب درآمد از گردشگری با مبلغ کمتر اما با تعداد مشتریان بیشتری انجام میشود.
اما برای گردشگرانی که خدمات لوکستر میخواهند هزینه اضافه دریافت میشود.
15- برگزاری دوره آموزشی
آیا مهارتی دارید که میتوان آن را آموزش داد؟
احتمال دارد مربی پرش ارتفاع باشید یا غواصی؛ شاید هم آشپز خوبی باشید یا در ساخت صنایع دستی مهارت داشته باشید.
گردشگران معمولاً به مشارکت در این کارها به قصد تفریح یا آشنایی با فرهنگ دیگران، علاقه دارند.
اگر مهارتی دارید که میتوان در کوتاهمدت، بخشی از آن را به دیگران یاد داد آن را به عنوان یکی از ایده های پولساز گردشگری جدی بگیرید.
میتوانید از آژانسهای گردشگری یا تورگردانان بخواهید مهارت شما را به عنوان یک تجربه به یادماندنی در لیست خدمات خود برای گردشگران لحاظ کنند.
گاهی مؤسسات یا آموزشگاهها نیز دورههای آموزشی خود را در سفرها و بازدید از مکانهای مختلف انجام میدهند.
به عنوان مثال مؤسسات آموزش زبانهای خارجی بعضاً تورهای تفریحی و آموزشی را در کشورهای زبان اصلی، برگزار میکنند.
این افراد نیز انتخاب مناسبی برای بازار هدف این ایده گردشگری هستند.
ایده آموزش صنایعدستی و مهارتهای دیگر برای کودکان گردشگر یکی از ایده های ناب گردشگری است.
پس حتی اگر به مربیگری کودکان گردشگر علاقه نداشته باشید باز هم این ایده برای شما فرصتآفرین است.
اگر مشتاق اجرای این آموزش برای گردشگران هستید پست زیر را در سایت کار نکن بخوانید:
16- ثبت آژانس گردشگری
یکی از ایده های کارآفرینی گردشگری ثبت آژانس گردشگری است. درامد رشته گردشگری و فرصتهای شغلی این صنعت عموماً کارآفرینان را وسوسه میکند تا آژانس مسافرتی تاسیس کنند.
برای شروع فعالیت با این عنوان، به مجوزهای بند الف، ب و بعضاً پ دارید.
آژانسهای دارای مجوز بند الف
دارای حق صدور بیلیت هواپیما و مسافرتهای هوایی هستند.
آژانسهای دارای مجوز بند ب
میتوانند در زمینه برنامهریزی سفر، اجرای تورهای داخلی و خارجی، رزرو هتل و دریافت ویزا اقدام کنند.
آژانسهای دارای مجوز بند پ
بند پ مجوزی است که به آژانسها اجازه هماهنگیهای سفرهای زیارتی را میدهد.
برای اطلاع کامل از ثبت آژانس مسافرتی میتوانید روی لینک کلیک کنید تا از مدارک و شرایط موردنیاز آن آگاه شوید.
17- مشاغل مرتبط
این مورد هم یکی دیگر از راه های کسب درآمد از گردشگری است که اجرای آن به هزینه چندانی ندارد.
کافی است ببینید همین الان چه مهارتی دارید؟
عکاسی حرفهای بلدید؟ نجات غریق هستید؟ یا شاید هم بادیگارد خوبی باشید!
پس خودتان را به دفاتر گردشگری و تورگردانان معرفی کنید تا در تورها و مسافرتهایشان از مهارت شما استفاده کنند.
18- مشاور گردشگری
هم اینک که شما در این اینترنت به دنبال ایده های پولساز گردشگری هستید یعنی نیاز به مشاوره گردشگری دارید.
پس دیگرانی هم وجود دارند که مثل شما به این خدمت نیاز دارند. مانند:
- سازمانهایی مثل دهیاریها و شهرداریها که به دنبال جذب گردشگر هستند.
- آژانسهای گردشگری که به خدمات بازاریابی، برندسازی و تبلیغات نیاز دارند.
- افرادی که به دنبال اجرا کردن ایده های کارآفرینی گردشگری خود هستند.
- گردشگرانی که میخواهند خدمات گردشگری بهتری دریافت کنند.
پکیج ایده های پولساز گردشگری و روشهای اجرای آن، طرحهای مطالعاتی، پلنهای بازاریابی، کمپینهای تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ از مهمترین مواردی هستند سه گروه اول به آن نیاز دارند.
اگر در زمینه گردشگری اطلاعات خوبی نیز دارید میتوانید نیازهای مربوط به انتخاب مقصد، اقامت، پذیرایی و حملونقل را برای گروه چهارم برآورده کنید.
19- بازاریابی گردشگری
شاید شما هم به گردشگران و افرادی که سفرهای گروهی زیادی انجام میدهند دسترسی داشته باشید.
یا شاید نزدیکانی دارید که اقامتگاه بومگردی یا سایر مکانهای گردشگرپذیر دارند.
در این صورت میتوانید گردشگران را به محلهایی که خدمات گردشگری ارائه میدهند معرفی کنید.
مثلاً نیازهای پذیرایی، اسکان و حملونقلِ گردشگران را توسط مشاغلی که میشناسید برآورده کنید و از آن مشاغل پورسانت دریافت کنید.
البته این سادهترین و قابلدرکترین توضیح برای بازاریابی گردشگری است. وگرنه بازاریابی گردشگری یکی از مهمترین تخصصهای کسب و کار گردشگري است که به توضیحات دقیقتری نیاز دارد.
جلوتر که بروید در لینک معرفیشده، از بخش دورههای آموزش آزاد گردشگری، توضیحات بیشتر درباره بازاریابی گردشگری را خواهید خواند.
اما در سایت فرادرس هم میتوانید بخشی از سرفصلهای آموزش بازاریابی گردشگری را بخوانید.
بخش دوم: راهنمای اجرای ایده های پولساز گردشگری
1- گردشگران نهفته
برای اجرای موفق ایده های پولساز گردشگری معمولاً به دو صورت با گردشگران سروکار داریم:
- گردشگران به سراغ ما و خدمات ما میآیند. مثلاً با مراجعه به وبلاگ، آژانس مسافرتی، هتل، اقامتگاه و… .
- ما به سراغ گردشگران میرویم.
البته برای مورد اول هم میتوان با پروژههای بازاریابی گردشگری به سراغ گردشگران رفت.
اما درباره مورد دوم میخواهیم از گردشگران بالقوهای صحبت کنیم که در نگاه اول گردشگر به نظر نمیرسند و ما باید خودمان آنها را پیدا کنیم. که اسم آنها را گذاشتهایم گردشگران نهفته.
این گردشگران را در کجا پیدا و جذب کنیم؟
در شبکههای اجتماعی پرکاربرد
با ایجاد یک حساب کاربری اینستاگرام در زمینه گردشگری، گردشگران را جذب کنید.
از مهمترین ایدههای تولید محتوای گردشگری در اینستاگرام میتوان به موارد زیر شاره کرد:
اشتراکگذاری عکسهای دیگران
افرادی هستند که به صورت حرفهای از طبیعت و سایر مکانهای گردشگرپذیر عکاسی میکنند.
عکسهای برتر آنها را در پیج خود با نام آنها منتشر کنید و درباره آن توضیح دهید.
پیج ایران تراول یکی از نمونههای موفق در زمینه گردشگری است که این ایده را به کار برده است.
سفرها و بازدیدهای خودتان
اگر خودتان اهل گردش و مسافرت هستید میتوانید سفرنامهنویسی کنید. اطلاعات مکانها را به افراد بدهید؛ یا خاطرات خود را از سفرها بازگو کنید و از این طریف افراد علاقهمند به گردشگری را جذب کنید.
اطلاعرسانی درباره مکانهای گردشگرپذیر
پیج یوتوپین در اینستاگرام که اپلیکیشن آن نیز موجود است از پیجهای موفق در زمینه اطلاعرسانی به گردشگران است.
اطلاعاتی مانند مکانهای دیدنی شهرها و روستاها، غذاهای خاص، معرفی اقامتگاهها و… دارد.
در نرمافزارهای آموزش زبانهای مختلف
تجربه من میگوید گردشگران را در نرمافزارهای آموزشی هم میتوان پیدا کرد.
این داستان واقعیست! یک تجربه شخصی در این زمینه دارم.
من با اپلیکیشن هلوتاک(hellotalk) بدون برنامهریزی قبلی و بدون آنکه به کسب درآمد از گردشگری فکر کنم توانستم چندین بار تورلیدری گردشگران خارجی را تجربه کنم.
در این اپلیکیشن جالب، افراد با زبانهای مختلف، معلم و زبانآموز هم میشوند.
فرض کنید شما میخواهید زبان عربی یاد بگیرید و فردی دیگر در قطر میخواهد زبان فارسی شما را یاد بگیرد.
این اپلیکیشن شما را به هم معرفی میکند تا زبانمادریتان را به هم آموزش دهید.
از این طریق به راحتی میتوانید دوستانی پیدا کنید که اتفاقاً به زبان و فرهنگ شما هم علاقه دارند.
من در این اپلیکیشن دوستانی پیدا کردم که هر سال به ایران میآیند. با این گردشگران هر بار چالشها و لذتهای جالبی تجربه کردهام.
در مدارس
با معلمان سروکار دارید؟ چه عالی! میدانستید اغلب مدارس در سال حداقل دو بار سفر دستهجمعی دارند؟
گوشه دیگری از تجربیات خودم را برایتان میگویم.
مدیر مدرسهای را میشناسم که یک بار با دانشآموزان، یک بار با پرسنل اداره آموزشوپرورش و یکبار با همکاران مدرسهشان به سفرهای بروناستانی میروند.
این مدیر عزیز هر بار که قصد سفر به شهر من را دارد، آدرس و ساعات کاری موزهها، بهترین پارک و رستوران، بهترین نقطهی ساحل و خلاصه هر جای تفریحی شهر را از من میپرسد.
او حتی هر بار از من میخواهد همراه و راهنمای آنها باشم.
در دانشگاهها
آیا با دانشگاهها یا اساتید رشتههای شهرسازی و معماری سروکار دارید؟ باز هم عالی!
این افراد اغلب بازدیدهای دسته جمعی از آثار تاریخی و باستانی دارند.
در باشگاهها
با باشگاهها سروکار دارید؟ از مسابقات چندروزهی این افراد در سراسر کشور خبر دارید؟ از انرژی و هیجان زیاد آنها برای گشتوگذار در حین مسابقات، چطور؟
دقیقتر به اطرافتان نگاه کنید. ذهنتان را به مشاغل و افرادی که صرفاً به کسب و کار گردشگری مرتبط هستند، محدود نکنید.
شما هم از بین گروههای دوستی در سنین مختلف، مشاغل، سازمانها و هر موردی که به ذهنتان میرسد جستجو کنید. تا اگر این ایده گردشگری مناسب شماست بتوانید یک راهنمای گردشگر خوب برای آنها باشید.
2- نمونههای الهامبخش و موفق صنعت گردشگری
عباس برزگر
احتمالاً اگر ماجرای عباس برزگر را بشنوید تصمیمتان برای اجرای یکی از ایده های کارآفرینی گردشگری جدیتر خواهد شد.
عباس برزگر کارآفرینی است که با پختن یک غذای ساده (دمپختک) برای گردشگران آلمانی، توانست برای روستای خود پولسازی کند.
ماجرای الهامبخش عباس برزگر به ما نشان میدهد کسب درآمد از گردشگری میتواند با سادهترین امکانات اتفاق بیفتد.
در این ویدیو از زبان خودش میشنوید که چطور ایدهاش را با جدیت دنبال میکند.
او به سراغ دفاتر گردشگری در شیراز میرود تا آنها را برای جذب گردشگر متقاعد کند.
اگر میخواهید یکی از ایده های پولساز گردشگری را پیاده کنید افرادی را که در این بخش شاغلاند دنبال کنید. تا هم از آنها هم انگیزه بگیرید و هم ایدههای ساده را دست کم نگیرید.
زینت دریایی
او یکی از زنان روستایی جزیره قشم است که توانست برای حدود 200 نفر شغل ایجاد کند.
زینت دریایی از میان ایده های کارآفرینی گردشگری اسکان مسافران را در اقامتگاههای بومی انتخاب کرد.
او درباره ایده این کار گفته است با برگزاری یک مراسم ازدواج سنتی در روستا مجبور شده بود مهمانان راه دور را اسکان دهد.
این مراسم جرقهای شد تا یکی از ایده های ناب گردشگری به ذهنش خطور کند و خانههای روستا را به گردشگران اجاره دهد.
در صفحه اینستاگرام زینت دریایی میتوانید تصاویری از اقامتگاه او و گردشگران را ببینید.
اسکات کیز(Scott Keyes)
شرکت Scott’s Cheap Flights نتیجه اجرای یکی از آن ایده های ناب گردشگری و کمهزینه است.
حتماً میپرسید ایده جناب اسکات چه بود؟
ماجرا از آنجا شروع شد که اسکات کیز خیلی اتفاقی از یک پرواز ارزانقیمت از نیویورک به سمت میلان باخبر شد.
او با اینکه قصد سفر نداشت اما از این فرصت استفاده کرد و به سفر رفت.
اطرافیان اسکات از این سفر ارزان با خبر شدند و از او خواستند تنهاخوری نکند و اگر دوباره سفرهای ارزان به پستش خورد آنها را هم خبر کند.
در نهایت اسکات با اینکه تنهاخوری نکرد اما اجازه هم نداد اطلاعات پروازهای ارزان، مفت از دستش بیرون برود.
این شد که شرکت “پروازهای ارزان اسکات” تبدیل به یکی از راه های کسب درآمد از گردشگری برای او شد. سایت اسکات را با قندشکن میتوانید ببینید:
یادتان باشد در ابتدای راه خودتان را با موفقیت فعلی این افراد مقایسه نکنید. ایده های کارآفرینی گردشگری آنها هم روزی ابتدایی و خام و یا خیلی ساده بودهاند. اما به مرور زمان تبدیل به کسب و کار گردشگری بزرگی شدهاند.
3- مهارتهای موردنیاز برای اجرای ایده های پولساز گردشگری
مهارتهای ارتباطی
اکثر ایده های پولساز گردشگری مستقیماً با افراد سروکار دارند. پس داشتن روابط عالی نقش بسیار مهمی در کسب و کار گردشگري شما بازی میکند.
این افراد یا گردشگر هستند که مشتریان شما محسوب میشوند.
یا هتلها، تورگردانان و آژانسهای گردشگری هستند که برای شما مشتری جذب میکنند.
برای بهبود این مهارت چه باید کرد؟
1- بزرگتر کردن شبکه روابط شما به صورت هدفمند
در جمعهای مختلف مشارکت فعال داشته باشید. انتظار نداشته باشید با هیچ کاری نکردن افراد شما را بشناسند. یا اصلاً خودتان این جمعها را تشکیل دهید تا شناخته شوید.
در رویدادها، جشنها و مراسمهای اقامتگاهها، حتی تورها و سفرهای یک یا چند روزه شرکت کنید. با این کار با افرادِ بیشتر و همچنین با روال کار تورگردانان آشنا میشوید.
2- بهبود آداب معاشرت
خشم خود را مدیریت کنید. صبورتر باشید. با دیگران مودبتر، صمیمانهتر و همدلانهتر رفتار کنید. به طرز صحبتکردن، پوشش و ظاهر خود اهمیت بدهید.
به اطرافیانتان فکر کنید. کدام یک از آنها از لحاظ آداب معاشرت و برخورد خوب، نسبت به بقیه متمایز است؟
حتماً با او بگردید و از رفتارهای او الگو بگیرید. یک مثال خودمانی بزنیم: مثلاً اگر آن فرد لحن و ریتم صحبت کردن تاثیرگذاری دارد شما هم از او کپی کنید. به همین سادگی!
3- شناسایی رفتار خود و دیگران
تستها و الگوهای زیادی برای شناسایی نقات قوت و ضعف رفتار وجود دارند. رفتارشناسی دیسک یا DISC یکی از این الگوها است که میتوانید در سایت کارنکن تست آن را انجام دهید.
با این الگو برای شناسایی بهتر خود و افراد میتوانید مدل رفتاری غالب آنها را بشناسید و بدانید چطور باید با افراد رفتار کنید.
مهارت کار در فضای آنلاین
اکثر گردشگران قبل از سفر تحقیقات اولیه خود را از طریق اینترنت انجام میدهند.
از میان ایده های پولساز گردشگری هم، ایدههای زیادی بودند که مستقیماً با اینترنت سروکار داشتند. پس حضور خود را در این فضا بیشتر کنید.
برای تقویت این مهارت چه باید کرد؟
1- راهاندازی وبسایت
بدون هیچ دانشی از برنامهنویسی به راحتی میتوانید وبلاگ گردشگری خود را راهاندازی و مدیریت کنید. کافی است مطلب آموزش رایگان راهاندازی سایت وردپرس را بخوانید.
2- کار با اپلیکیشنهای پرکاربرد
برای تبلیغ کسب و کار گردشگری خود کار با شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و پلتفرمهای اشتراک ویدیو مثل آپارات و یوتیوب را یاد بگیرید.
مهارت مذاکره
این مهارت را به منظور متقاعدکردن آژانسهای مسافرتی و تورگردانان جهت همکاری با شما، جذب مستقیم گردشگران، جذب سرمایهگذار و هر ایدهای که نیاز است با دیگران گفتوگو کنید، یاد بگیرید.
یکی از مفیدترین فایلهای صوتی رایگان آموزش مذاکره را از سایت روزنوشتههای محمدرضا شعبانعلی میتوانید دانلود کنید.
مهارت صحبت کردن به زبانهای مختلف
در ایده های پولساز گردشگری به کار مترجمی اشاره کردیم و گفتیم کار شما را حسابی جلو میندازد.
اهمیت زبان انگلیسی که تکلیفش مشخص است چون زبان اول دنیاست. پس اگر میخواهید زبان دوم یاد بگیرید حتماً انگلیسی را در اولویت بگذارید.
گردشگران ترکزبان و عربزبان زیادی نیز با مقاصد درمانی و زیارتی به ایران میآیند. اگر به این گردشگران دسترسی دارید این زبانها را هم میتوانید در اولویتهای خود قرار دهید.
4- کدام یک از ایده های پولساز گردشگری مناسب شماست؟
برای اینکه بدانید کدام ایده کسب و کار گردشگری برای شما مناسبتر است باید تأثیر موارد زیر را قبل از شروع کارتان در نظر بگیرید.
ویژگیهای شخصیتی و رفتاری شما
آگاهی از این مورد باعث میشود انجام بعضی از ایده های پولساز گردشگری برای شما آسانتر باشد.
مثلاً شاید بیشتر به سمت درونگرایی تمایل دارید. از حضور در میان جمع راحت نیستید. قدرت تحلیل زیادی دارید. یا از کار کردن در سکوت لذت میبرید.
در این صورت ایده های پولساز گردشگری زیر برای شما مناسبتر است:
- وبلاگنویسی
- راهاندازی اپلیکیشن و وبسایت
- مشاوره در زمینه گردشگری
یا شاید بیشتر برونگرا هستید. تمایل به رهبری و راهنمایی دیگران دارید. از حضور در جمع لذت میبرید.
در این صورت ایدههایی که باعث میشود با افراد مستقیماً سروکار داشته باشید برای شما مناسبتر است. مثل:
- راهنمای گردشگر
- گردشگری کودک
- برگزاری تور همایش و مراسم
- راهاندازی و مدیریت اقامتگاه بومگردی
سرمایه اولیه
اغلب ایدههایی که به عنوان ایده های پولساز گردشگری از آنها نام برده شد با کمترین سرمایه و حتی بدون هیچ هزینهای قابلاجرا هستند. پس برای شروع از ایدههای بدون هزینه شروع کنید.
اما بعضی از ایده های کارآفرینی گردشگری مانند ثبت آژانس مسافرتی یا راهاندازی مکان تفریحی و پذیرایی نیاز به حداقلهایی از سرمایه دارند.
برای این کار میتوانید با افراد سرمایهدار، دهیاریها و شهرداریها وارد مذاکره شوید و آنها را توجیه کنید تا در کسب و کار گردشگري سرمایهگذاری کنند.
اگر شاغل هستید بهتر است برای شروع کسب و کار گردشگری شغل فعلی خود را رها نکنید. گامهای ابتدایی را بردارید تا در حین کار کمبود پول انگیزه شما را کاهش ندهد.
قبل از تغییر شغل مطلب زیر را در همین سایت بخوانید:
روابط و مهارتهای شما نیز از موارد دیگری هستند که بر انتخاب ایده شما تاثیر میگذارند. پس همان طور که در مورد قبلی توضیح داده شد حتماً به بهبود آن فکر کنید.
5- درباره رشته گردشگری
در دانشگاههای ایران رشتهای با نام رشته گردشگری وجود ندارد.
رشتههای مرتبط با صنعت گردشگری با نام رشته مدیریت جهانگردی برگزار میشوند. البته این رشته در مقاطع مختلف گرایشهای متفاوتی مانند بازاریابی یا برنامهریزی توسعه دارند.
ضمناً یکی از زیرشاخههای علوم جغرافیا که با صنعت گردشگری مرتبط است جغرافیا و برنامهریزی گردشگری نام دارد.
در سایت فرادرس درباره رشته گردشگری بیشتر بخوانید. در این مقاله سرفصل دروس گردشگری در مقاطع تحصیلی مختلف، بازار کار، کسب درآمد از گردشگری و تمام نکات مرتبط با گردشگری به صورت کامل آمده است.
6- درباره دورههای آزاد گردشگری
اگر میخواهید به عنوان راهنمای تور وارد کسب و کار گردشگری شوید الزاماً مجبور به تحصیلات دانشگاهی در رشته گردشگری نیستید.
این تخصص را میتوانید در شرکتهایی که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت میکنند، بگذرانید.
البته دورههای گردشگری فقط به راهنمای تور محدود نمیشود و زیرشاخههای متعددی دارد.
با نگاهی به دورههای آزاد گردشگری میتوانید اطلاع جامعی از این دورهها کسب کنید. دورههایی مانند:
مدیر دفاتر خدمات مسافرتی، کارمند فروش بیلیت، کارمند بازاریابی و فروش در آژانسهای جهانگردی و… .
7- نقطه شروع راهاندازی کسب و کار گردشگری
تصمیم گرفتهاید یکی از ایده های پولساز گردشگری را اجرا کنید؟ پس دستبهکار شوید.
قلم و کاغذ بردارید یا یک صفحه ورد باز کنید و گامهای اجرای ایده خود را یادداشت کنید.
شناخت خودتان
برای شناخت خودتان به دانش و مهارتهایتان از 1 تا 10 امتیاز دهید. (1 کمترین و 10 بیشترین امتیاز است)
- بلدبودن زبان خارجی
- مهارت ارتباطی
- کار با اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی
- راهاندازی و مدیریت وبسایت
- شناخت مدل رفتاری خودتان
- تخصصهای شما (عکاسی، نجاتغریق و…)
برای هر کدام از این موارد اگر نمره شما زیر 7 است، لینکهای مرتبط و آموزشی هر کدام از موارد را مجدداً مرور و مطالعه کنید.
شناخت محیط زندگی
لیست جاذبههای گردشگری و مراکز ارائه خدمات گردشگری محل زندگی خود (روستا، شهر یا استان) را یادداشت کنید. مثل:
- آژانسها و تورهای مسافرتی
- مناظر طبیعی
- اقامتگاههای بومگردی
- مکانهای تاریخی
- مکانهای زیارتی
- رویدادهای مهم
- هتلها، کافیشاپها و رستورانها
- پتانسیلهای گردشگری درمانی
ساخت شبکه روابط قوی
لیست 20 نفر از افراد مهمی را که میتوانند در زمینههای مختلف برای اجرای ایده به شما کمک کنند، بنویسید.
روابط خود را هم در شبکههای اجتماعی و هم در فضای حضوری با این افراد بیشتر کنید.
مرور لیست ایده های پولساز گردشگری
حالا به لیست ایده های پولساز گردشگری نگاهی بیندازید. 5 ایده پیشنهادی را که با شخصیت، میزان سرمایه، روابط و مهارتهای شما تناسب بیشتری دارد یادداشت کنید.
دوباره آنها را بررسی کنید. میتوانید از مشورت افراد معتبر نیز کمک بگیرید. در نهایت از میان آنها بهترین ایده را انتخاب کنید.
برنامهریزی و تعهد
برای اجرای ایده های پولساز گردشگری اول برنامهریزی کنید. سپس به خودتان تعهد بدهید که هر روز n ساعت برای اجرای این ایده زمان میگذارید.
الک کردن روابط
نام افرادی که ممکن است شما را در اجرای ایده های پولساز گردشگری ناامید و بیانگیزه کنند بنویسید.
بهتر است برای مدتی روابط خود را با آنها محدود کنید. چه در شبکههای اجتماعی و چه در فضای حضوری. ضمناً درباره ایده خود با آنها صحبت نکنید.
گذراندن دورههای گردشگری
در صورت لزوم دورههای موردنیازِ ایدهی گردشگری خود را بگذرانید. میتوانید از طریق سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان خود برگزارکنندگان این دورهها را پیدا کنید.
البته با توجه به لینکهایی که ارائه شد بعضی از این دورهها آنلاین نیز برگزار میشوند.
سخن پایانی
اگر تا الان این موارد را مکتوب کردهاید آفرین و تبریک به شما!
قدمهای مهمی را برای اجرای ایده های پولساز گردشگری عملی کردهاید.
برای اقدام بعدی همین الان با توجه به ایده انتخابی خود، یک گوشه کوچک دیگر از کار را انجام دهید.
راهاندازی پیج اینستاگرام؟ ایدهپردازی برای وبسایت؟ بهبود شبکه روابط هدفمند؟ مراجعه به آژانسهای گردشگری؟ سریع تصمیم بگیرید و سریعتر انجامش دهید.
مطالب تکمیلی که نباید از دست داد
چگونه فکر کنیم تا پولدار شویم؟
برای اینکه بدانیم چگونه از گردشگری پول در بیاوریم لازم است ابتدا دیدگاه خودمان را نسبت به پول بازبینی و اصلاح کنیم.
این نوشته را بخوانید تا باور و ذهنیت شما برای کسب درآمد از گردشگری آماده شود:
چگونه در روستا پولدار شویم؟
اگر در روستا ساکن هستید و میخواهید در روستای خود کارآفرینی کنید مطلب زیر را نیز بخوانید تا سایر ایدهها را در کنار ایده های پولساز گردشگری بررسی کرده باشید.
مشاغل اشباعنشده در ایران
مشاغل صنعت گردشگری در ایران چندان اشباع نشده است و شما با خیال راحتتری میتوانید در این صنعت پر از فرصت، کسب و کار گردشگری خود را راهاندازی کنید.
در لینک زیر میتوانید به لیست سایر شغلهای اشباعنشده در ایران سری بزنید:
کدام یک از ایده های پولساز گردشگری برای شما جالبتر بود؟
به نظر شما ایدهای هست که در این لیست نیامده باشد؟
آیا شما هم مثل من به طور اتفاقی با گردشگرای خارجی از نزدیک برخورد داشتهاید؟
به نظر شما با کدام یک از این ایدهها میتوانستید گردشگران را جذب کنید؟
حدودا ۱ ماه دارم اطلاعات جمع میکنم برای استرات و شروع کار اقماتگاهی خودم تو گیلان،،،ایده ها ،خلاقیت ها و …..
بهترین سایتی بودین که جامع ترین اطلاعات رو قرار دادین،،،،ممنون ازتون❤️