رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

بهترین باریستاهای جهان – معجزه‌ی تبدیل قهوه به هنر

بهترین باریستاها جهان - باریستاهای برتر دنیا
Rate this post

وقتی قهوه به یک هنر تبدیل می‌شود و از دستان استادان باریستا به لب شما می‌رسد، لذتی فوق‌العاده و جذاب را تجربه می‌کنید. بهترین باریستاهای جهان، با تلاش، ابتکار و عشق به قهوه، توانسته‌اند ارتقاء و تحولی فراتر از تصورات روزمره به صنعت قهوه ببخشند.

آنها که هر لحظه را به یک شاهکار هنری تبدیل می‌کنند و با استفاده از تکنیک‌های بی‌نظیر و خلاقیت‌های بی‌پایان، مشتریان خود را به عطر و طعم آسمانی می‌برند.

مطلب بهترین باریستاهای جهان، علاوه بر شخصیت‌های برجسته‌ی صنعت قهوه، به رویدادها و مسابقات مختلف در سطح جهانی هم پرداخته پس با ما همراه باشید.

باریستا کیست؟ _ ویژگی‌های بهترین باریستاهای جهان چیست؟

کلمه‌‌ی باریستا، یک واژه‌ی ایتالیایی است و به فردی اطلاق می‌شود که در تهیه‌ و ارائه‌ی نوشیدنی بر پایه‌ی قهوه فعالیت می‌کند. شغل باریستایی از جمله شغل‌هایی است که نیاز به داشتن مهارت و خلاقیت کافی دارد.

باریستاهای برتر، باید دارای توانایی‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی باشند که به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر علاقه به یادگیری شغل باریستایی دارید، پیشنهاد می‌کنم فایل PDF زیر را دانلود و مطالعه کنید:

تفاوت باریستا و بارتندر

بارمن یا بارتدر

بارتندر یا بارمن، وظیفه‌ی مشابه باریستا را دارد اما با این تفاوت که حوزه‌ی فعالیت آنها نوشیدنی‌های خنک، نوشیدنی‌های گازدار و ترکیب آنها با الکل (البته نه در ایران) است.

بارتندرها، بعد از گذراندن دوره‌های عملی و تئوری مختلف، می‌توانند در کافه‌، رستوران‌ و هتل‌های معتبر و بزرگ فعالیت کنند و به درآمد خوبی برسند.

یک بارتندر حرفه‌‌ای علاوه بر دانش فنی، باید شنونده‌‌ی خیلی خوبی باشد تا بتواند ارائه‌ای فراتر از یک نوشیدنی داشته باشد و تجربه‌ی کم‌نظیری برای مشتری به ارمغان بیاورد. نام‌های دیگر بارتندر، بارکیپر، نوشیار و بارمن است.

در ادامه‌ی مطلب، قراره بهترین باریستاهای 10 سال اخیر که موفق شدن رتبه اول مسابقات قهرمانی باریستا را در سطح جهانی و ملی کسب کنند را بیشتر آشنا شیم.

10 سال 10 قهرمان _ از ژاپن تا استرالیا

باریستای برتر ژاپن

هیدنوری ایزاکی بهترین باریستای جهان و ژاپن 2014

1.هیدنوری ایزاکی
Hidenori Izaki

قهرمان مسابقات جهانی باریستا در سال 2014

آقای هیدنوری ایزاکی، اولین ژاپنی ای است که صاحب عنوان بهترین باریستای جهان شده است.

هیدنوری ایزاکی در سال 1990 در استان فوکوئوکا کیوشو به دنیا آمد. او در 16 سالگی در مقطع دبیرستان بود که ترک تحصیل کرد و بعد از آن مشغول به کار در کافه‌ی “Honey Coffee” شد که متعلق به پدرش بود.

البته که او می‌خواست چیزی زیباتر و بزرگتر از کار کردن در یک کافه برای خودش بسازد. اشتیاق او یکی از اولین چیزهایی بود که او را ترغیب کرد تا عمیق‌تر در مسائل مرتبط با قهوه کاوش کند.

هیدنوری که موفق شده بود مقام قهرمانی مسابقات باریستایی ژاپن در سال 2013 را کسب کند، توانست جواز حضور در رقابت های جهانی سال 2014 را که در کشور ایتالیا و در شهر ریمی برگزار می‌شد بدست بیاورد و برای اولین بار نام یک سامورایی را لیست بهترین باریستاهای جهان بگنجاند.

باریستای برتر استرالیا

بهترین باریستای جهان و استرالیا ساشا سستیچ 2015

2.ساشا سستیچ
sasa sestic

قهرمان مسابقات جهانی باریستا در سال 2015

ساشا سستیچ، یک باریستای استرالیایی _ بوسنیایی است که متولد سال 1978 در شهر کانبرا، پایتخت استرالیا می‌باشد.

سستیچ در هفتمین تلاش خود، در مسابقات باریستایی استرالیا، سرانجام توانست قهرمان کشور خود شود و به مسابقات جهانی که در سیاتل آمریکا برگزار می‌شد، راه پیدا کند تا آنجا هم بتواند قهرمانی خود را در سطح جهانی بدست آورد.

او بر این باور است که داوران همیشه به دنبال شیرینی بیشتر و اسیدیته متعادل‌تر هستند. ساشا در مسابقات جهانی سال 2015، قهوه‌ی Sudan Rume را از مزرعه‌ای در کائوکای کلمبیا تهیه کرده بود. به گفته او، این نوع قهوه با وجود شیرینی‌ مطبوعی که دارد در هنگام سرو اسپرسو ترکیب بی‌نظیری خلق می‌کند.

همچنین در دستور تهیه‌ی کاپوچینو خود، دوز قهوه را مقداری بالاتر برده بود و آن را درشت‌تر آسیاب کرده بود تا بتواند نوت‌هایی از گل و میوه را از قهوه استخراج کند. در واقع او قهوه‌ای متعادل ، خوش عطر و خوش طعم تهیه کرده بود. 

بهترین باریستای تایوان

برگ وو بهترین باریستای تایوان و جهان 2016

3.برگ وو
Berg Wu

قهرمان مسابقات جهانی باریستا در سال 2016

آقای برگ وو که در سال 2016، توانست عنوان برترین باریستای دنیا را صاحب شود، اهل کشور تایوان است. او بنیانگذار Simple Kaffa، کافه‌ای تخصصی در شهر تایپه است که بر نمایش طعم‌های منحصر به فرد قهوه تایوانی تمرکز دارد.

این رویداد جهانی که بهترین باریستاهای 61 کشور جهان را برای یک رقابت 4 روزه گرد هم آورده بود، در شهر دوبلین ایرلند برگزار شد.

بهترین باریستای انگلستان

دیل هریس بهترین باریستای دنیا در سال 2017

4.دیل هریس
Dale Harris

قهرمان مسابقات جهانی باریستا در سال 2017

دیل هریس بریتانیایی، برنده مسابقات بهترین باریستاهای جهان در سال 2017، که به میزبانی کشور کره‌ی جنوبی در شهر سئول برگزار شد، است.

او در شهر کوچکی در جنوب غربی انگلستان بزرگ شد که یک منطقه روستایی با مزارع گل آلود و گله های لبنی است که واقعاً با صنعت قهوه مرتبط نبود.

وی زمانی که 12 یا 13 ساله بود، شروع به دم کردن قهوه روی دستگاه پرکولاتور کرد و از بو و فرآیند قهوه‌ی تازه آسیاب شده لذت می‌برد. در طول 10 سال بعد، این چیز کوچک به سرگرمی اصلی او تبدیل شد و منجر به کار در صنعت قهوه گردید.

باریستای برتر لهستان

اگنس روژسکا بهترین باریستای جهان

5.اگنس روژسکا
Agnieszka Rojewska

قهرمان مسابقات جهانی باریستا در سال 2018

اگنسکا یا اگنس، اولین خانم برنده‌ی عنوان بهترین باریستای جهان است که توانست در سال 2018 در آمستردام هلند به این مهم دست یابد. او متولد کشور لهستان است و از سال 2012 مدیریت کافه‌ای در شهر پوزنان در لهستان را برعهده دارد، همچنین ایشان کارشناسی ارشد مدیریت و دانشجوی دکترا در دانشگاه اقتصاد پوزنان نیز هستند.

خانم روژسکا، علاوه بر قهرمانی باریستا در جهان و لهستان، سه دوره هم قهرمان لاته آرت در سطح ملی و قهرمانی مسابقات جهانی قهوه با روحیه‌ی خوب را نیز در کارنامه‌ی خود دارد. (دمش گرم واقعا)

بهترین باریستای کره‌ی جنوبی

جویئون جئون بهترین باریستای جهان در سال 2019

6.جویئون جئون
Jooyeon Jeon

باریستای برتر جهان در سال 2019

بعد از برنده شدن عنوان بهترین باریستا از سوی یک خانم (اگنس)، دومین خانمی که موفق شد عنوان شماره یک این رویداد جهانی را تصاحب کند، خانم جویئون جئون بود. در سالی که آمریکا میزبانی آن دوره از مسابقات را در شهر بوستون عهده‌دار بود.

در سال 2008، زمانی که جویئون یک دانشجو در زادگاهش، شهر بوسان بود به صورت نیمه‌وقت در یک کافه‌ی بزرگ مشغول به کار شد. او در آنجا حتی دست به فنجان هم نمی‌زد و در واقع در قسمت فروش آنلاین مشغول بود. خانم جئون اولین کره‌ای است که قهرمان جهان، در مسابقه‌ی بهترین باریستا شده است.

مسابقات قهرمانی جهانی باریستا WBC، در سال 2020 که قرار بود در استرالیا برگزار شود به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد.

باریستای برتر کلمبیا

دیگو کامپوس بهترین باریستای کلمبیا و جهان

7.دیگو کامپوس
Diego Campos

قهرمان مسابقات جهانی در سال 2021

این سری از مسابقات جهانی، علاوه‌بر این که قهوه‌ی کلمبیایی مانند سال‌های قبل نقش پررنگی داشت، قهرمان کلمبیایی هم به خود دید.

مسابقات سال 2021، پس از وقفه‌ی یک ساله به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، بالاخره برگزار شد و شهر میلان ایتالیا، میزبان این دوره از مسابقات جهانی بهترین باریستا بود.

مرد جوان اهل تولیما از شمالی غربی کشور کلمبیا آمده بود تا عنوان بهترین باریستای جهان را مال خود کند تا بعد از قهرمانی بگوید: این قهرمانی برای کلمبیاست.

اجازه ندهید کسی شک کند که قهوه‌ی کلمبیا یکی از بهترین نوع قهوه در دنیاست. دیگو نه تنها یک باریستای عالی است، بلکه مزرعه‌ی قهوه خود “ال دیامانته” را نیز دارد، جایی که انواع مختلف قهوه را پرورش می‌دهد و همچنین روش‌های فرآوری را آزمایش می کند.

باریستای برتر استرالیا

آنتونی داگلاس بهترین باریستای جهان 2022

8.آنتونی داگلاس
Anthony Douglas

قهرمان مسابقات بهترین باریستا در سال 2022

بعد از هفت سال مقام نیاوردن نمایندگان استرالیا، در نهایت در سال 2022 نوبت تاج‌گذاری آنتونی داگلاس شد. او با پشت‌سر گذاشتن مورگان اکروث آمریکایی، توانست عنوان قهرمانی باریستای جهان را مال خود کند. مسابقات در ملبورن استرالیا، زادگاه آنتونی برگزار شد.

آنتونی داگلاس اعتقاد دارد که هر چقدر از صنعت قهوه یاد بگیرد باز هم کم است و احساس می‌کند چیزی نمی‌داند. او همچنین می‌گوید: من دائماً توسط صنعت قهوه تحقیر می شوم یا به عبارتی هر روز درحال یاد گرفتن هستم.

باریستای برتر برزیل

بورام خولیو اوم بهترین باریستای برزیل و جهان

9.بورام خولیو اوم
Boram Julio Um

بهترین باریستای جهان در سال 2023

این اولین بار است که یک نفر از برزیل برنده‌ی این رویداد جهانی می‌شود. لازم به ذکر است که کشور برزیل یکی از بهترین مناطق رویش و رشد قهوه در دنیاست و حالا بهترین باریستای دنیا را نیز دارد.

سال 2023 یونان میزبان مسابقات جهانی بود و شهر آتن، میدان رقابتی بود که بورام اوم کره‌ای _ برزیلی را به عنوان قهرمان شناخت.

بورام اوم از پدر و مادر کره‌ای که سال ها قبل به برزیل مهاجرت کرده بودند، متولد شده است. او و برادرش گارام، هر دو به پیشه‌ی باریستایی مشغول هستند.

باریستای برتر اندونزی

میکائیل جاسین بهترین باریستای اندونزی و جهان

10.میکائیل جاسین
Mikael Jasin

بهترین باریستای جهان در سال 2024

مسابقات جهانی 2024 در شهر بوسان کره‌ی جنوبی، خیلی پرشور و هیجان انگیزتر از سال‌های گذشته بود.
طوری که میکائیل جاسین فقط با یک امتیاز نسبت به نفر دوم یعنی، جک سیمپسون استرالیایی توانست برنده‌ی کورس قهرمانی شود، و نام خود را به عنوان جدیدترین قهرمان باریستای جهان ثبت کند.

میکائیل پس از کسب عنوان بهترین باریستا در سطح ملی در اندونزی، حدود چهار ماه فرصت داشت تا برای WBC آماده شود. او بر این باور است که انجام نمرینات ورزشی و مدیتیشن باعث به وجود آمدن تمرکز قوی در وجودش شده و نقش به سزایی در قهرمانی وی داشته.

برای دیدن لیست قهرمانان همه‌ی ادوار مسابقه جهانی باریستا به این لینک مراجعه کنید

وجه اشتراک همه‌ی باریستاهای برتر، علاوه بر دانش فنی درباره‌ی قهوه و روش های مختلف عصاره گیری از آن، داشتن مهارت های نرم از جمله هوش هیجانی بالا است که لازمه‌ی پیشرفت در همه‌ی جوانب زندگی می‌باشد.

اگر شما هم دوست دارید که در مراحل مختلف زندگی بهتر عمل کنید نیاز دارید تا هوش هیجانی خود را تقویت کنید.

برای شروع بهتره که با مطلب اهمیت هوش هیجانی شروع کنید.

رویداد های جهانی قهوه

جالب است بدانید که هر سال، رویدادها و مسابقات مختلفی در سطح جهانی در رابطه با قهوه برگزار می‌شود که بهترین باریستاهای هر کشور، در یک رقابت سخت و پرچالش به رقابت می‌پردازند تا نفرات برتر، مشخص شوند.

سازمان World Coffee Championship یا به اختصار، WCC مسابقات جهانی در بخش‌های مختلف مربوط به قهوه را برگزار می‌کند.
مهم ترین مسابقات ملی و جهانی که می‌توان به آنها اشاره کرد:

مسابقات جهانی باریستا
World Barista Championship

یکی از مهم‌ترین مسابقاتی که می‌توان به آن اشاره کرد، مسابقات جهانی باریستا (WBC) است که در آن، قهرمانان باریستایی کشور های مختلف به رقابت می‌پردازند تا عنوان قهرمانی جهان را تصاحب کنند.

تا قبل از سال 2000، هیچکس نمی‌دانست که چه کسی بهترین باریستای دنیا است.
دقیقا از همان سال اولین دوره‌ی مسابقات جهانی، در کشور موناکو و در شهر مونت کارلو برگزار شد و اولین قهرمان این مسابقه مشخص شد که رابرت تورسن نروژی، صاحب این عنوان ارزشمند شد.

قوانین این مسابقه به این صورت است که هر شرکت‌کننده باید ظرف مدت 15 دقیقه، 4 نوشیدنی اسپرسو، 4 نوشیدنی بر پایه‌ی شیر (کاپوچینو و …) و 4 نوشیدنی دلخواه خود که در واقع امضای کار باریستاها است، ارائه دهند.

مسابقه در 3 مرحله اجرا می‌شود، ابتدایی، نیمه نهایی، و فینال که بیش از 50 باریستا در این رقابت 3 روزه توانایی‌های خود را به نمایش می‌گذارند.

مسابقات قهوه با روحیه‌ی خوب
World Coffee In Good Spirits

مسابقات جهانی قهوه با روحیه‌ی خوب، دستور‌العمل‌های نوآورانه نوشیدنی را ترویج می‌دهد که قهوه و مشروبات الکلی را در قالب مسابقه به نمایش می گذارد.

این رقابت ترکیبی از مهارت‌های باریستایی و بارتندری است که، در آن ترکیب قهوه و الکل پایه‌ی اساسی را شکل می‌دهد. از قهوه‌ی ایرلندی (ترکیب ویسکی و قهوه) تا ترکیبات منحصر به فرد کوکتل.

این سری از مسابقات که از سال 2004، در شهر مونت کارلو کشور موناکو برگزار شد و از آن زمان، هر سال توسط سازمان رویدادهای جهانی قهوه (WCC)، زمان و مکان برگزاری اعلام می‌شود.

مسابقات لاته آرت
World Latte Art

لاته آرت

هنر لاته یا لته، روشی برای تهیه قهوه است که با ریختن شیر کف‌دار روی سطح اسپرسو و ایجاد الگو یا طرحی مشخص همراه است. این اصطلاح، فقط به قهوه لاته اختصاص ندارد و برای سایر نوشیدنی‌های حاوی کف شیر مانند کاپوچینو و شکلات داغ نیز کاربرد دارد.

مسابقات لته آرت را می‌توان از جذاب‌ترین و هنرمندانه‌ترین سری از مسابقات قهوه دانست. در این مسابقه، باریستاها بر اساس ویژگی‌های بصری، خلاقیت، الگوهای یکسان در جفت، تضاد در الگوها و اجرای کلی قضاوت می‌شوند.

اولین دوره‌ی این رقابت‌ها در سال 2003 در شهر اسلو نروژ برگزار شد. اکثر باریستاهای دنیا، لوئیجی لوپی ایتالیایی را به عنوان استاد لاته بزرگ جهان می‌شناسند.

جام جهانی چشندگان
cup tasters championship

این یک مسابقه تخصصی و سخت در دنیای قهوه است و برای شرکت‌کنندگان در این رقابت، لازم است که در زمینه تشخیص طعم قهوه و شناخت چرخ طعم قهوه تخصص و مهارت بالایی داشته باشند.

قهوه‌های سراسر دنیا مشخصات طعمی‌ متفاوتی دارند و در این مسابقه، چشنده ها باید طعم‌های مختلف قهوه را تشخیص دهند.

در این رقابت، سه فنجان به شکل مثلث قرار داده می‌شود. طعم دو فنجان یکسان بوده و فقط طعم یک فنجان متفاوت است. کاپرها باید بر اساس مهارت‌های بویایی و چشایی و تجربه و دقت‌شان، کاپی را که طعم متفاوت دارد تشخیص دهند.

مسابقات جهانی برشته کردن قهوه
world coffee roasting

از سری مسابقاتی که برای اولین بار در سال 2013 در نیس فرانسه برگزار شد.

یک رقابت سه مرحله‌ای است که در آن شرکت‌کنندگان بر اساس ارزیابی عملکردی‌شان از دانه‌های سبز قهوه (درجه بندی قهوه) ایجاد یک پروفایل برشته سازی، که بهترین وجه ویژگی‌های مطلوب آن قهوه را برجسته می‌کند و کیفیت نهایی فنجان قهوه‌های برشته شده ارزیابی می‌شوند.

 مسابقه ستاره جزوه یا ایبریک
cezve/ibrik championship

جزوه یا ایبریک برای یک روش دم‌آوری خاص است که بیشتر در اروپای شرقی، خاورمیانه و شمال آفریقا متداول می‌باشد استفاده می‌شود.

این مسابقه که بیشتر جنبه فرهنگی دارد، از شرکت‌کنندگان می‌خواهد که ایبریک‌های خاص فرهنگی خود را همراه داشته باشند و مهارت‌شان در زمینه این روش دم‌آوری قدیمی ‌به نمایش بگذارند.

شرکت‌کنندگان باید مهارت خود در زمینه کنترل متغیرهایی مثل سایز آسیاب، دمای آب و زمان دم‌آوری و همچنین دانش و مهارت خود از روند دم‌آوری قهوه را به نمایش بگذارند.

بهترین باریستاهای ایران _ خیلی دور، خیلی نزدیک

در کشور عزیزمان ایران باریستاهای حرفه‌ای، خوش‌ذوق و هنرمند زیادی هستند که متاسفانه در سایه‌ی تحریم‌ها و عدم توجه قرار گرفته‌اند مثل خیلی از حرفه‌ها و اشخاص برتر در زمینه های متفاوت دیگر.

متاسفانه هیچ مسابقه‌ی رسمی یا ثبت شده‌ای مثل مسابقات جهانی باریستا، در ایران وجود ندارد که این طیف از جامعه را سازمان‌دهی کند و از این جهت نمی‌توان لیست دقیقی از بهترین‌های ایران ارئه کرد.

اما اسم هایی هستند که کم و بیش به عنوان بهترین باریستاها به گوش می‌رسد مثل:

  • مهران محمدنژاد
  • مرتضی باقرپناه
  • محسن هزارخانی
  • جواد اکبری
  • و …

از افراد نام برده تنها جواد اکبری سابقه‌ی حضور در مسابقات جهانی باریستا در سال 2017 را دارد.

مطالب مرتبط پیشنهادی

برای یک بار هم که شده، اسم شرکت های زنجیره‌ای استارباکس به گوشتون خورده.
مطلبی که پیشنهاد میشه از دستش ندید، از تاریخچه استارباکس و موسسین این شرکت بزرگ قهوه در دنیا صحبت شده.

احتمالاً به این فکر افتادید که کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کنید به نظر من ایده‌ی راه اندازی کافی شاپ، میتونه خیلی جذاب باشه به شرطی که از صفر تا صد راه اندازی کسب و کارتون اطلاع داشته باشید. پس حتما مطلبی که براتون گذاشتم را از دست ندید.

امیدوارم از مطلب بهترین باریستاهای دنیا لذت برده باشید و تونسته باشیم که نظرتون رو جلب کنیم. اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید که در این مقاله ذکر نشده، خوشحال می‌شیم که با ما به اشتراک بذارید. با آرزوی بهترین ها.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *