رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

بهترین راه های جذب کارآموز چیست؟

بهترین راه های جذب کارآموز چیست؟
4.2/5 - (5 امتیاز)

اگر صاحب یک کسب و کار (آنلاین و غیر آنلاین) هستید، احتمالا یکی از دغدغه‌های اصلی شما جذب کارآموز و دانستن بهترین راه های جذب کارآموز است.

ابتدا باید توجه داشته باشید که جذب کارآموز با استخدام نیرو تفاوت‌هایی دارد. پیش از این مطلبی با عنوان معیارهای استخدام در سایت کارنکن منتشر شده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

در نوشته پیش‌رو، مطالبی گفته شده که با استفاده از آن بتوانید بهترین کارآموزها را جذب کنید. همچنین تمامی راه‌ های جذب کارآموز بیان شده و گفته شده است که چگونه باتوجه به نوع کسب و کارتان، درست‌ترین راه را انتخاب کنید.

مزیت‌های جذب کارآموز

ماجرا از جایی شروع می‌شود که سازمان شما، به هر دلیلی، احساس نیاز به جذب نیروی جدید می‌کند. در این‌جا دو گزینه پیش رو دارید:

الف) جذب نیرو از طریق برگزاری آزمون استخدامی
ب) جذب کارآموز

جذب نیرو از طریق برگزاری آزمون استخدامی، سختی‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد. علاوه‌بر مقاله گفته شده در مقدمه، یک مقاله دیگر مربوط به اصول مصاحبه برای استخدام نیرو نیز در سایت کارنکن منتشر شده که مطالعه آن به کارفرما کمک می‌کند.

گزینه دیگر، جذب کارآموز است که فرآیند آن، به نسبت برگزاری آزمون استخدامی دردسرهای کمتری به همراه دارد. پیش از این‌که فرآیند جذب کارآموز را آغاز کنید و با راه‌های آن آشنا شوید، باید به مزیت‌های جذب کارآموز آگاه باشید تا بتوانید بر اساس آن، مراحل بعدی را به خوبی پیش ببرید.

  1. استفاده از نیرو با حقوق و مزایای کمتر
  2. تربیت و آموزش کارآموز طبق سیاست‌های سازمان
  3. استفاده از نیروی باانگیزه و تازه‌نفس
  4. ورود ایده‌های جدید به سازمان

1. استفاده از نیرو با حقوق و مزایای کمتر

بزرگترین مزیتی که کارآموز نسبت به نیروی استخدامی دارد حقوق و مزایای دریافتی است. کارآموزان معمولا انتظار پرداخت حقوق مالی خاصی ندارند. حتی در برخی مواقع از طرف محل کارآموزی مبلغی نیز جهت آموزش، از آن‌ها دریافت می‌شود. از این جهت، خصوصا اگر از نظر مالی دچار مشکل باشید، می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

2. تربیت و آموزش کارآموز طبق سیاست‌های سازمان

به عنوان صاحب یک کسب و کار (یا نماینده آن)، قطعا تاکنون با چالش جذب نیروی انسانی دارای تخصص و متعهد به چارچوب‌های سازمان خود مواجه بوده‌اید؛ چراکه امروزه نقش نیروی متخصص پررنگ‌تر از قبل شده است. به همین دلیل است که احتمالا ترجیح می‌دهید متناسب‌ترین فرد را در اختیار داشته باشید. جذب کارآموز دقیقا این فرصت را می‌دهد که یک نیرو در جهت سیاست‌های سازمان خود تربیت کنید. کسی که هم دانش مورد نیاز را داشته باشد و هم به سازمان شما احساس تعلق کند و در صورت نیاز پس از اتمام دوره کارآموزی به عنوان متخصص در همان‌جا مشغول به کار شود.

3. استفاده از نیروی باانگیزه و تازه نفس

کارآموز جذب شده قصد دارد توانایی‌ها و شایستگی‌های خود را به سازمان شما اثبات کند. این شخص مثل فوتبالیستی است که از تیم پایه به تیم بزرگسالان آمده و قرار است برای اولین بار در یک مسابقه رسمی بازی کند؛ یک نیروی تازه نفس و سرشار از انگیزه و انرژی است.

اگر این شور و انگیزه در مسیر نمودار پیشرفت سازمان شما قرار گیرد، می‌تواند به افزایش شیب موفقیت آن کمک کند.

4. ورود ایده‌های جدید به سازمان

جهان با سرعت بی‌نظیری در حال حرکت است. سلیقه‌ها، مدل‌های فکری و تکنولوژی به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کنند. در چنین جهانی، هر ایده و تفکری، هرچقدر هم پخته و دقیق باشد، یک تاریخ انقضا دارد. پس از اتمام این تاریخ، دیگر کارایی سابق را ندارد؛ چراکه مردم و بازار دایم به دنبال حرف‌ها، محصولات و خدمات جدید هستند.

در این موقعیت است که حضور یک کارآموز با ایده‌های جدید، می‌تواند به شما کمک کند. کارآموز خوش فکر، پیش از این‌که به سازمان شما وارد شود ابتدا آن‌را از بیرون مشاهده کرده است. نیازهای خود و جامعه را با خروجی آن مقایسه کرده و ایده‌ای در ذهنش به وجود آمده است. دقیقا همین ایده است که می‌تواند سازمان را از درجا زدن نجات دهد.

گروه هدف خود را بشناسید!

اکنون که با مزیت‌های جذب کارآموز آشنا شدید، باید گروه هدف خود برای جذب کارآموز را بشناسید. شناخت جامعه هدف باعث می‌شود تعامل متناسبی با کارآموز داشته باشید و این به بهره‌وری سازمان کمک می‌کند.

به‌طورکلی می‌توان افراد متقاضی کارآموزی را به چهار دسته زیر تقسیم کرد:

  1. دانشجویان
  2. فارغ‌التحصیلان دانشگاه
  3. افراد بدون تحصیلات آکادمیک
  4. افراد با سابقه کار در حوزه غیرمرتبط با کار شما

1. دانشجویان

اگر به اندازه یک مقطع تحصیلی تجربه رفتن به دانشگاه را داشته باشید، احتمالا تایید می‌کنید که درس‌های دانشگاه بیشتر جنبه تئوری داشته و خیلی کم کاربرد عملی آن‌ها آموزش داده می‌شود. همین خلأ ایجاد شده باعث می‌شود بسیاری از دانشجویان، حین تحصیل، به فکر پیدا کردن یک موقعیت کارآموزی بیافتند. علاوه بر این، در بسیاری از رشته‌ها، دانشجویان ملزم به گذراندن یک دوره کارآموزی در یک سازمان، کارخانه و… هستند.

در حال حاضر بیش از 3 میلیون دانشجو در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل هستند. در واقع شما با یک جمعیت چند صد هزار نفری متقاضی کارآموزی مواجه هستید. به همین دلیل توجه به این گروه و شناخت آن‌ها ضروری است. این دسته از کارآموزان معمولا توقع پرداخت حقوق از طرف شما را ندارند و در بعضی از موارد حتی حاضر به پرداخت هزینه آموزش نیز هستند. از طرفی سرشار از انرژی و ایده‌های جدید هستند. جذب آن‌ها می‌تواند به رشد سازمان شما کمک ویژه‌ای کند.

2. فارغ‌التحصیلان دانشگاه

یکی از شروط بسیاری از کسب و کارها برای استخدام نیرو، داشتن سابقه کار است. این شرط یکی از عواملی است که افراد تازه فارغ‌التحصیل از دانشگاه را وادار می‌کند که پیش از ورود جدی به بازار کار، ابتدا یک دوره کارآموزی را پشت سر بگذارند. مهم‌ترین مزیت این گروه در کنار مزیت‌های دیگر، آموزش و تربیت آن‌ها طبق سیاست‌های سازمان است. این دسته از کارآموزان به راحتی و طبق یک برنامه‌ریزی درست می‌توانند در آینده، جذب سازمان شما شوند.

3. افراد بدون تحصیلات آکادمیک

همیشه این‌گونه نیست که جامعه هدف کارآموزی قشر دارای تحصیلات آکادمیک باشد. دسترسی روزافزون به اینترنت باعث شده است که عموم مردم توانایی دست‌یابی به به‌روزترین منابع علمی و فنی را داشته باشند. این منابع در قالب کتاب، مقاله، ویدیو، پادکست و… در اختیار هستند. همین سهولت دست‌یابی به منابع، برخی از افراد (به خصوص جوانان نسل جدید) را از رفتن به دانشگاه منصرف کرده و باعث شده است که آن‌ها مطالب مورد علاقه خود را از طریق اینترنت یاد بگیرند.

این گروه از متقاضیان کارآموزی به دنبال راهی هستند که مطالب یاد گرفته‌ از طریق اینترنت را در قالب کار عملی پیاده کنند. به همین دلیل به دنبال گذراندن یک دوره کارآموزی هستند.

توجه به این گروه برای سازمان شما بسیار ضروری است. دلیل این ضرورت از دو جهت است:

الف) تعداد این دسته از افراد روز به روز در حال افزایش است.
ب) این گروه از کارآموزان معمولا در حوزه مربوط به کارشان به‌روز هستند.

 بنابراین می‌توان گفت مهم‌ترین مزیت جذب این گروه، ورود ایده‌های جدید به سازمان شما است. اگرچه دیگر مزایای گفته شده نیز درمورد آن‌ها صادق است.

4. افراد با سابقه کار در حوزه غیرمرتبط با کار شما

متقاضیان کارآموزی همیشه افراد بی‌تجربه و کم‌تجربه در حوزه کار عملی نیستند. عده‌ای از افراد شاغل به دلایل مختلف تصمیم به تغییر شغل خود می‌گیرند. به همین دلیل آن‌ها نیاز دارند که مدت زمانی را به عنوان کارآموز در یک سازمان سپری کنند.

شرایط این گروه از کارآموزان با سه گروه قبل متفاوت است. از نظر پرداخت حقوق و مزایا توقع این گروه بیشتر است و احتمالا سازمان شما در حین کارآموزی باید به این گروه مبلغی را پرداخت کند. این افراد معمولا با ساختار و رفتارهای سازمانی آشنایی دارند. به همین دلیل معمولا روند آموزش این گروه کوتاه‌تر و راحت‌تر است و از این جهت برای سازمان دارای مزیت هستند.

مزیت دیگر این گروه، تجربه آن‌ها است. تجربه‌ای که معمولا با ایده‌های پخته همراه است و اگر در جهت درست از آن استفاده شود بسیار گران‌بها است. در واقع اگر سازمان شما هزینه‌ای را حین کارآموزی به این دسته افراد پرداخت می‌کند، در قبال تجربه و دانش آن‌ها است.

برای جذب کارآموز نقشه راه داشته باشید!

تمام مزیت‌های گفته شده در بخش‌های قبل در صورتی محقق می‌شود که سازمان شما در فرآیند جذب کارآموز یک نقشه راه مشخص داشته باشد. نقشه راهی که از زمان اعلام نیاز به کارآموز تا لحظه جذب کارآموز در آن مسیرها مشخص هستند.

نقشه راه جذب کارآموز سازمان شما باید شخصی‌سازی شده باشد. یعنی باید باتوجه به حوزه کاری سازمان، سیاست‌های سازمان، جامعه هدف کارآموزان سازمان، هدف سازمان از جذب کارآموز و… طراحی شود. اما به‌طورکلی در فرآیند جذب کارآموز رعایت سه نکته زیر کمک می‌کند که در نهایت بهترین کارآموز را، مطابق با سیاست‌های کلی سازمان، انتخاب کنید.

  1. از متقاضیان کارآموزی رزومه بخواهید!
  2. مصاحبه چهره به چهره برگزار کنید!
  3. با کارآموز صادق باشید!

1. از متقاضیان کارآموزی رزومه بخواهید!

حتما در مراحل اولیه جذب کارآموز، از متقاضیان رزومه بخواهید. توانایی نوشتن یک رزومه خوب و استاندارد یک مهارت و هنر به حساب می‌آید. با مطالعه رزومه افراد تا حد زیادی می‌توانید به شخصیت و توانایی آن‌ها پی ببرید.

2. مصاحبه چهره به چهره برگزار کنید!

مصاحبه چهره به چهره برگزار کنید!

پس از دریافت و مطالعه رزومه متقاضیان، عده‌ای از آن‌ها در همین مرحله کنار گذاشته می‌شوند. اکنون زمان برگزاری مصاحبه است. افرادی که رزومه آن‌ها مورد قبول است را به مصاحبه دعوت کنید. توصیه می‌شود مصاحبه را حتما چهره به چهره برگزار کنید (حضوری یا از طریق تماس تصویری). در مصاحبه چهره به چهره با شفافیت بیشتری با متقاضی کارآموزی صحبت شده و تا حد زیادی از ابهامات کاسته می‌شود. همچنین مزیت دیگر این نوع مصاحبه این است که از طریق زبان بدن متقاضی، پاسخ بسیاری از سوال‌های خود را دریافت می‌کنید.

نکته‌‌ای که رعایت آن، خصوصا در برگزاری مصاحبه، ضروری است، زمان‌بندی درست و وقت‌شناسی است. حتما جلسه مصاحبه را در زمان معین اطلاع داده شده برگزار کنید. رعایت این نکته استرس متقاضیان را کم و بهره‌وری آن‌ها را حین جلسه بیشتر می‌کند. همچنین باعث می‌شود متقاضیان به سازمان شما احترام بیشتری بگذارند و در صورت قبول شدن در مصاحبه، از همان ابتدا نظم را یاد بگیرند.

3. با کارآموز صادق باشید!

بخش بزرگی از فرآیند آموزش و تربیت کارآموز در همان مراحل و برخوردهای اول صورت می‌گیرد. سعی کنید با کارآموز خود درباره تمامی مسایل از جمله حقوق و مزایا، آینده کاری و برنامه‌های سازمان برای او صادق باشید. فراموش نکنید که کارآموز مانند یک زمین زراعی خالی است؛ هرچه در آن بکارید همان را برداشت می‌کنید.

به ایده‌های کارآموز جهت دهید!

کارآموز جذب شده معمولا سرشار از انگیزه و ایده‌های متنوع است. ایده‌هایی که برخی از آن‌ها جدید و کاربردی و برخی دیگر ناپخته و خام است. این شما هستید که باید در ابتدا برای ایده‌های او ارزش قائل شده و سپس آن‌را به مسیری در جهت اهداف و سیاست‌های سازمان خود هدایت کنید. احترام به ایده‌های کارآموز او را به یک نیروی خلاق وفادار به سازمان شما تبدیل می‌کند.

مطلب بسیار مهم دیگری که باید در همین زمینه به آن دقت کنید، توجه به کار معنادار است! یک کارآموز هرچند هم که دارای ایده‌های خوب و جدید باشد، اگر کار محول شده به او یک کار معنادار نباشد، به مرور انگیزه خود را از دست خواهد داد. به گفته جوهن هری در کتاب ارتباطات از دست رفته، طی تحقیقاتی که در 142 کشور دنیا انجام شده مشخص شده است که فقط 13 درصد از کارکنان سازمان‌های مختلف در کار خود مشارکت داشته و احساس اشتیاق می‌کنند. کار معنادار رابطه مستقیمی با افسردگی دارد که جوهن هری به خوبی در کتاب خود به آن پرداخته است.

راه های جذب کارآموز

در بخش‌های قبل نکات کلیدی راجع به جذب کارآموز بیان شد. اکنون با راه‌ های جذب کارآموز آشنا می‌شوید.

  1. همکاری با دانشگاه‌ها
  2. همکاری با پارک‌های علم و فناوری
  3. استفاده از پلتفرم‌ها و سایت‌های کاریابی و شبکه‌های اجتماعی
  4. موسسات کاریابی
  5. تبلیغات دهان به دهان
  6. چاپ و پخش تراکت

1. همکاری با دانشگاه‌ها

باتوجه به مطالب گفته شده در قسمت‌های قبل، می‌توان گفت که اصلی‌ترین و بزرگترین گروه متقاضی کارآموزی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستند. بنابراین توجه به راه‌‌های جذب این دو گروه مهم است. یکی از این راه‌ها همکاری با دانشگاه‌ها است. این همکاری می‌تواند از راه‌های زیر باشد:

  • همکاری با دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها
  • همکاری با مراکز رشد و فناوری و برج‌های فناوری مستقر در دانشگاه‌ها
  • تاسیس دفتر در مراکز رشد و فناوری و برج‌های فناوری مستقر در دانشگاه‌ها
  • همکاری با اساتید دانشگاه‌ها
  • امضا تفاهم‌نامه مستقیم با دانشگاه‌ها

2. همکاری با پارک‌های علم و فناوری

پارک‌های علم و فناوری نقش مهمی در جذب کارآموز دارند. به همین دلیل سازمان شما می‌تواند جهت جذب کارآموز شعبه‌ای در پارک‌های علم و فناوری تاسیس کند. برخی از این مراکز در دانشگاه‌ها و برخی دیگر در خارج از دانشگاه‌ها مستقر هستند.

3. استفاده از پلتفرم‌ها و سایت‌های کاریابی و شبکه‌های اجتماعی

استفاده از پلتفرم‌ها و سایت‌های کاریابی و شبکه‌های اجتماعی

استفاده از پلتفرم‌ها و سایت‌های کاریابی و شبکه‌های اجتماعی برای سازمان‌ها معمولا رایگان است که مزیت بزرگی به شمار می‌آید. مزیت دیگر، دسترسی به جامعه بزرگی از متقاضیان کارآموزی است. مهم‌ترین این پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی عبارتند از:

  • شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های تخصصی خارجی حوزه تجارت و کسب و کار: این شبکه‌های اجتماعی بستری هستند که در آن موقعیت‌ها و تجربه‌های شغلی به اشتراک گذاشته می‌شوند و به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارند که پرکاربردترین آن‌ها عبارتند از:
  1. LinkedIn
  2. Indeed
  3. Glassdoor
  4. Monster
  5. ZipRecruiter
  • سایر شبکه‌های اجتماعی: می‌توانید از سایر شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز اقدام به جذب کارآموز کنید. در این شبکه‌ها علاوه‌بر صفحه و کانال سازمان خود، می‌توانید از طریق تبلیغات در صفحات و کانال‌های دیگر افراد نیز فراخوان جذب کارآموز منتشر کنید. پرکاربردترین این شبکه‌های اجتماعی که توسط مردم ایران مورد استفاده هستند عبارتند از:
  1. اینستاگرام
  2. تلگرام
  3. واتس اپ
  4. ایکس (توییتر)
  5. فیسبوک
  • سایت‌های کاریابی تخصصی ایرانی: این سایت‌ها به صورت تخصصی در زمینه کاریابی و کارآموزی فعالیت می‌کنند. از طریق این سایت‌ها به عنوان کارفرما می‌توانید به رزومه هزاران متقاضی کارآموزی دسترسی داشته باشید. مهم‌ترین این سایت‌ها عبارتند از:
  1. جاب ویژن
  2. ایران تلنت
  3. کاربوم
  4. جابینجا
  5. ای استخدام
  6. استخدام شو
  7. ایران استخدام
  8. کارلنسر
  9. کاریاب
  10. ایران جاب
  11. کارلیب
  12. سه سوت جابز
  13. اینفوجاب
  14. بانی کار
  • سایت‌ها و اپلیکیشن‌های نیازمندی: مشابه بخش نیازمندی‌های روزنامه، امروزه سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی با همان کارکرد به وجود آمده است. استفاده از این راه‌ها و درج آگهی در این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نیز یکی از راه‌ های موثر جذب کارآموز به شمار می‌آید. استفاده از بسیاری از این سایت‌ها نیز رایگان است. بهترین و مشهورترین این سایت‌ها و اپلیکشین‌ها عبارتند از:
  1. دیوار
  2. شیپور
  3. ایستگاه
  4. آگهی 24
  5. راهنمای همشهری
  6. ایران تجارت
  7. نیاز روز
  8. نیازپرداز
  9. فری تاپ
  10. رایگان بفروش
  11. لوکوپوک

4. موسسات کاریابی

موسسات کاریابی از گذشته تا کنون یکی از راه‌های پیدا کردن موقعیت‌های کاری برای متقاضیان به شمار می‌رود. اگرچه امروزه با ظهور سایت‌های کاریابی و شبکه‌های اجتماعی، رونق این موسسات کمتر شده است اما همچنان یکی از راه‌ های جذب کارآموز به حساب می‌آیند.

5. تبلیغات دهان به دهان

تبلیغات دهان به دهان

در زمان‌های بسیار دور، یعنی زمانی‌که نه از تلفن خبری بود نه از اینترنت و نه حتی ماشین چاپ، انسان‌ها از طریق گفتگوی دهان به دهان کسب و کار و محصولات خود را تبلیغ می‌کردند. بنابراین می‌توان گفت که تبلیغات دهان به دهان از قدیمی‌ترین راه‌های بازاریابی محسوب می‌شود.

از طرفی انسان‌ یک موجود اجتماعی است و روزانه با انسان‌های دیگر برخورد دارد. در این برخوردها، انسان‌ها مایل به شنیدن قصه‌ها، حرف‌ها و خبرهای جدید هستند. همین تمایل است که باعث اثرگذاری و ماندگاری شنیده‌ها در ذهن می‌شود.

با ذکر این مقدمه، به این نکته کلیدی توجه کنید: «به هیچ وجه نباید تبلیغات دهان به دهان را دست‌کم گرفت». بدین منظور می‌توانید از طریق خانواده، دوستان، آشنایان و فامیل‌های خود و کارکنان سازمان‌تان موقعیت جذب کارآموز را تبلیغ کنید.  

6. چاپ و پخش تراکت

این روش نیز یک روش تقریبا قدیمی به شمار می‌آید. البته همچنان در برخی از موارد اثرگذاری خود را در جذب کارآموز دارد. باتوجه به جامعه هدف خود، می‌توانید این تراکت‌ها را در محل‌های ذکر شده در پایین پخش یا نصب کنید:

  • اطراف محل سازمان خود
  • اطراف دانشگاه‌ها
  • اطراف خوابگاه‌های دانشجویی
  • مکان‌های پرتردد عمومی مانند مترو، فروشگاه‌ها، مراکز خرید و…

در بخش بعد باتوجه به نوع کسب و کار و جامعه هدف، بهترین راه جذب کارآموز به شما توصیه شده است.

بهترین راه جذب کارآموز چیست؟

در بخش گذشته به‌طور مفصل راه‌ های جذب کارآموز گفته شد. احتمالا پس از مطالعه تعدد این مسیرها سردرگم شده‌اید. به شما حق می‌دهیم! به همین دلیل در این قسمت خواهیم گفت که باتوجه به کسب و کار و جامعه هدف، بهترین راه جذب کارآموز برای شما چه راهی است.

  • اگر کسب و کار شما در حوزه استارت‌آپ یا تکنولوژی است:
  1. شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های تخصصی خارجی (به خصوص LinkedIn)
  2. سایت‌های تخصصی کاریابی ایرانی
  3. سایر شبکه‌های اجتماعی
  4. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های نیازمندی
  5. تبلیغات دهان به دهان
  • اگر کسب و کار شما در حوزه فروشگاه‌های اینترنتی است:
  1. سایت‌های تخصصی کاریابی ایرانی
  2. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های نیازمندی
  3. سایر شبکه‌های اجتماعی
  4. تبلیغات دهان به دهان
  5. شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های تخصصی خارجی (به خصوص LinkedIn)
  • اگر کسب و کار شما در حوزه صنعت است:
  1. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های نیازمندی
  2. سایت‌های تخصصی کاریابی ایرانی
  3. سایر شبکه‌های اجتماعی
  4. شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های تخصصی خارجی (به خصوص LinkedIn)
  5. تبلیغات دهان به دهان
  • اگر کسب و کار شما محلی یا در یک شهرستان کوچک است:
  1. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های نیازمندی
  2. چاپ و پخش تراکت
  3. تبلیغات دهان به دهان
  4. سایت‌های تخصصی کاریابی ایرانی
  5. سایر شبکه‌های اجتماعی
  • اگر کسب و کار شما در حوزه کارهای اداری است:
  1. سایت‌های تخصصی کاریابی ایرانی
  2. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های نیازمندی
  3. سایر شبکه‌های اجتماعی
  4. تبلیغات دهان به دهان
  • اگر کسب و کار شما در حوزه کارهای خدماتی است:
  1. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های نیازمندی
  2. سایت‌های تخصصی کاریابی ایرانی
  3. تبلیغات دهان به دهان
  4. چاپ و پخش تراکت
  5. سایر شبکه‌های اجتماعی

در این مطلب به طور مفصل درباره جذب کارآموز و راه‌ های جذب کارآموز توسط سازمان‌ها و کسب و کارها صحبت شد. باتوجه به مطالب گفته شده بسیار مهم است که برای جذب کارآموز، ابتدا گروه هدف خود را بشناسید. شناخت گروه هدف باعث می‌شود که بتوانید یک نقشه راه متناسب با آن طراحی کنید. پس از پشت سر گذاشتن این مراحل، باید با راه های جذب کارآموز آشنا باشید و بهترین آن‌را انتخاب کنید. به همین علت در این نوشته ابتدا همه این راه‌ها عنوان شده و سپس گفته شد که براساس نوع کسب و کار، بهترین راه جذب کارآموز برای شما کدام راه است.

در کنار مطالب گفته شده، به عنوان فردی که صاحب یک کسب و کار هستید و یا در یک سازمان سمتی دارید، خواندن مقالات زیر می‌تواند هم در فرآیند جذب نیرو و هم در ابعاد فردی و سازمانی به شما کمک کند.

سوالات متداول درباره جذب کارآموز

مزیت‌های جذب کارآموز چیست؟

– استفاده از نیرو با حقوق و مزایای کمتر
– تربیت و آموزش نیرو طبق سیاست‌های سازمان
– استفاده از نیروی باانگیزه و تازه نفس
– ورود ایده‌های جدید به سازمان

چه کسانی متقاضی کارآموزی هستند؟

– دانشجویان
– فارغ‌التحصیلان دانشگاه
– افراد بدون تحصیلات آکادمیک
– افراد با سابقه کار در حوزه غیرمرتبط با کار شما

از چه راه‌هایی می‌توان اقدام به جذب کارآموز کرد؟

– همکاری با دانشگاه‌ها
– همکاری با پارک‌های علم و فناوری
– پلتفرم‌ها و سایت‌های کاریابی و شبکه‌های اجتماعی
– موسسات کاریابی
– تبلیغات دهان به دهان
– چاپ و پخش تراکت



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *