وقتی مشغول مطالعه و تحقیق دربارهی راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ بودم به یاد چند سال پیش افتادم.
فکر میکنم سال 1393 بود. تازه تلگرام رونق گرفته بود و گروههای تلگرامی یک پس از دیگری شکل میگرفت.
بعد از سالها توانستم همکلاسیهای دبیرستانم را یکییکی پیدا کنم. یک گروه تلگرامی زدیم و با ذوق و شوق دیدار تازه کردیم.
در این سالها به بسیاری از کافیشاپهای شهر برای دورهمیهای خود سر زدیم. بعضی خوب بودند و بعضی نه.
به عنوان یک کافهدار حتماً میدانید که رقبای بسیار زیاد و قدرتمندی دارید. بنابراین، باید برای رشد کسبوکار خود بازاریابی در کافه را بسیار جدی بگیرید.
یکی از ویژگیهای جذاب شغل شما این است که میتوانید از خلاقیت و قدرت درونی خود در کار استفاده کنید.
حال اگر این خلاقیت منحصربهفرد با راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ ترکیب شود، بدونشک موفقیت اتفاق خواهد افتاد.
در این مقاله نکتههای بسیار جالبی را دربارهی شیوههای بازاریابی کافیشاپ خواهید خواند.
تلاش کردم تا به جزئیات بیشتری بپردازم چون توجه به جزئیات میتواند برند شما را از سایرین متمایز کند. پس با دقت و حوصله مقاله
را تا انتها مطالعه کنید.
ما در سایت کارنکن مقالات بسیاری در مورد پیشرفت کافیشاپها داریم. در انتهای این مقاله بعضی از بهترین مقالات ما در این زمینه
به شما پیشنهاد خواهد شد.
راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ
راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ عبارتند از:
جذاب کردنِ مکان کافی شاپ
اولین چیزی که باید آن را به عنوان یکی از راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ در نظر بگیرید این است که کافهی شما یک مکان
جذاب برای دور هم نشستن، گل گفتن و گل شنفتن باشد.
آدمها تنها برای صرف قهوه و کیک یا سالاد سزار به کافه نمیروند.
آدمها به کافه میروند تا با دوستانشان ملاقات کنند و فارغ از روزمرگیها و مشکلات، چند ساعتی دیدار تازه کنند.
یک دسته از آدمها هم برای کار کردن به کافه میروند.
نویسندهها، فریلنسرها و خیلی از اشخاصی که دورکاری انجام میدهند، دوست دارند چند ساعتی بدون مزاحمت در کافه بنشینند و به
کارشان برسند.
بنابراین، یکی از مهمترین موارد در برنامه بازاریابی کافی شاپ به فضای کافهی شما مربوط میشود.
فضایی که به توان «راحتی و آرامش» را در آن تجربه کرد.
اگر در حال حاضر کافه دارید، حتماً از مشتریان خود دربارهی فضای کافه نظرخواهی کنید.
دربارهی اصول چیدمان کافه و فضای آن مطالعه کنید. میتوانید در اینترنت عکسهای کافی شاپهای دنیا را ببینید و از آنها ایده
بگیرید.
نکاتی برای یک چیدمان آرامشبخش
به صورت خلاصه این چند نکته برای چیدمان فضای کافه توصیه میشود:
- سبک چیدمان و فضای کافهی خود را مشخص کنید و بر این مبنا از میز، صندلی و نیمکتهای راحت استفاده نمایید.
- ورود و خروج به کافیشاپ شما باید به آسانی صورت گیرد.
- ورودی کافیشاپ باید برای مشتریان قابل تشخیص باشد. بسیاری از افراد، کافهی شما را در مسیر رفت و آمد خود کشف میکنند.
بنابراین یک ورودی مشخص و جذاب بسیار کارساز خواهد بود.
- وجود پنجرههای بزرگ و نور طبیعی میتواند کافهی شما را منحصربهفرد نشان دهد.
- از طبیعت استفاده کنید. وجود گلدانهای زیبا و گلهای طبیعی در شلوغیِ یک شهر پر از ازدحام، بسیار دلچسب است.
- کفپوش و عناصر تزئینی کافه نیز باید با سبک چیدمان شما همخوانی داشته باشد.
- از رنگها و نورپردازی برای آرامش بیشتر فضا استفاده کنید.
- وجود فضاهای دنج برای ملاقاتهای خصوصی و عاشقانه میتواند مشتریان شما را به مشتریان همیشگی تبدیل کند.
- برای کسانی که از کافهی شما برای انجام کارهای شغلی خود استفاده میکنند و یا برای کسانی که در کافهی شما کتاب میخوانند، فضای مجزا و آرامی در نظر بگیرید.
- استفادهی درست از موسیقی نیز بسیار مهم و ضروری است. استفاده از موسیقیهای آرام و مثبت میتواند کافیشاپ شما را به محیطی امن و راحت تبدیل کند.
البته در این زمینه نکتههای بسیار زیادی وجود دارد که میتوانید با تحقیقی مختصر در اینترنت به آنها دست پیدا کنید.
بازاریابی به شیوهی دهان به دهان
در این قسمت میخواهم دربارهی یکی دیگر از راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ صحبت کنم.
برای استفاده از این راهکار لازم نیست پولی خرج کنید!
هر کدام از ما در حالت عادی و در طول یک روز معمولی با 5 تا 10 نفر صحبت میکنیم.
اگر بخواهیم تصمیمی بگیریم اول به سراغ گوگل میرویم و در مرحلهی بعد به سراغ دوستان یا اشخاصی که به آنها اعتماد داریم.
همین الان اگر خوب فکر کنید میتوانید ردپای توصیههای دوستانتان را در بسیاری از تصمیمات خود ببینید.
مثلاً برای خرید یکی از لوازم خانه یا رفتن به مطب پزشک پوست و مو و حتی انتخابها و تصمیمات مهمتر.
بنابراین به احتمال زیاد وقتی میخواهیم یک قهوهی خوب بخوریم یا یک کافیشاپ دنج برای یک قرار کاری پیدا کنیم، حتماً از دوستان خود آمار میگیریم.
به این روش برای بازاریابی کافه ، روش دهان به دهان گفته میشود.
اما کدام مشتریان ما حاضر میشوند که کافه و خدمات ما را به دیگران توصیه کنند؟
این خیلی سوال مهمی است. یا سوال را به این شیوه از خود بپرسید: برای اینکه مشتریانم مرا به دیگران هم معرفی کنند، باید چه
کارهایی انجام بدهم؟
به نظر من اگر فضا و خدمات شما عالی باشد و مشتری حس خوبی از آمدن به کافهی شما داشته باشد، قطعاً آن را به دوستانش توصیه میکند.
اما شما باید مطمئن شوید که او این کار را برای شما انجام میدهد.
خوب است که کارهای زیر را انجام بدهید تا از افزایش مشتری کافی شاپ با روش دهان به دهان برخوردار شوید.
روش اول: توصیه مستقیم به مشتریها
تعارف را کنار بگذارید و مستقیماً به مشتریان خود بگویید که شما را به دیگران معرفی کنند.
برای این کار اول باید خودتان و کارتان را باور داشته و ارزشمند بدانید.
وقتی به ارزش آنچه ارائه دادهاید واقف باشید، با اعتماد به نفس از مشتریان خود انتظار خواهید داشت که شما را به دیگران معرفی کنند.
این نکتهای بسیار کلیدی است.
برای هر معرفی هم جایزهای در نظر بگیرید.
مثلاً اگر مشتری شما دوستانش را مجاب به استفاده از کافهی شما کرد، برایش یک قهوه رایگان یا یک کد تخفیف در نظر بگیرید.
حتماً باید این جایزهها را بدهید تا افراد به معرفی کافه شما راغب شوند.
روش دوم: استفاده از اینفلوئنسرهای محلی
از اینستاگرام استفاده کنید.
لوکیشن کافیشاپ خود و مناطق نزدیک به خودتان را حسابی جستجو کنید.
حتماً اینفلوئنسرهای زیادی را خواهید یافت که در نزدیکی شما زندگی میکنند.
به سراغ آنها رفته و از ایشان برای حضور در کافه دعوت کنید.
از اینفلوئنسر مورد نظر بخواهید به صورت نامحسوس شما را در صفحهاش تبلیغ کند.
عکسهای جالب از فضای کافه و قهوهها و سایر خوراکیهای کافیشاپ شما بگیرد و در صفحهاش قرار دهد.
اگر این کار را به صورت نامحسوس انجام دهد و مستقیماً به وجه تبلیغاتی کارش اشاره نکند، نتیجهی بهتری میگیرید.
این روش بسیار موثر است و مشتریان زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
روش سوم: کیفیت بالا
کیفیت خود را بالا ببرید. مادامی که کیفیت کار شما بالا و خاص باشد، مشتریان شما زیاد و زیادتر خواهند شد.
اگر کار شما و فضای شما کیفیت نداشته باشد، حتی اگر برای افزایش فروش کافی شاپ کلی پول هم خرج تبلیغات کنید، فایدهای نخواهد داشت.
زندگیها روزبهروز سختتر میشود و مردم به دنبال آرامش هستند.
اگر کافیشاپ شما مکانی امن و آرام باشد و نشستن در آن باعث انبساطخاطر و آرامش شود، هرگز خالی از مشتری نخواهید بود.
حتی مشتریان شما از شما ممنون نیز خواهند بود.
حتماً شنیدهاید که به برخی از آدمها میگویند: مرسی که هستی! آنقدر آرامشبخش و باکیفیت کار کنید که به شما بگویند: مرسی که هستی!
روش چهارم: تخفیفهای خاص
منوی خود را به مدت 1 ماه زیر نظر بگیرید. کدام خوراکی در کافیشاپ شما محبوب است؟
حتماً یکی از محصولات شما بیشترین سفارش را در دستهی کیکها یا نوشیدنیها به خود اختصاص داده است.
به مدت 1 هفته این خوراکی را با یک تخفیف عالی ارائه کنید. پیشنهاد شما باید «ردنشدنی» باشد. مثلاً 30 درصد تخفیف روی این کیک شکلاتی خاص.
مشتریان شما این تخفیف را حتماً به اطلاع دوستان خود میرسانند. این روش را میتوانید در شبکههای اجتماعی خود نیز به کار بگیرید.
حتماً در پایان مدت زمانی که تعیین کردهاید تخفیف را بردارید و کیک را به قیمت اصلی بفروشید.
تاسیس وبسایت
یکی دیگر از راه های افزایش فروش کافی شاپ تاسیس وبسایت است.
اغلب کافیشاپها تنها به دنبال فعالیت در شبکههای اجتماعی هستند.
اما این کافی نیست. مالکیت وبسایت متعلق به خود شماست اما در مورد شبکههای اجتماعی، شما شبیه یک مستاجر هستید.
در بخش بعدی به صورت مفصل در مورد فعالیت در اینستاگرام به عنوان یکی از راههای بازاریابی کافی شاپ صحبت میکنیم.
اما در این قسمت فقط میخواهیم روی تأسیس وبسایت شخصی تمرکز کنیم.
یک جزء بسیار مهم از کسبوکارهای امروزی، استفادهی صحیح از فضای دیجیتال است.
وبسایت میتواند پایه و اساس کسب درآمد برای شما باشد.
بر مبنای مطالعات انجام شده 89 درصد مهمانان کافیشاپها قبل از مراجعهی حضوری به وبسایت کافه سر زدهاند.
بنابراین، یکی دیگر از راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ راهاندازی یک وبسایت با محتوای بهینهسازی شده است.
برای افزایش فروش کافی شاپ نکات زیر را مدنظر قرار دهید. البته تاسیس وبسایت و بهینهسازی محتوای آن مبحثی بسیار مفصل و
تخصصی است که شرح آن در این مقال نگنجد.
در اینجا فقط میخواهم به برخی از نکات مهم به صورت فهرست اشاره کنم.
اطلاعات تماس
آدرس، شماره تلفن و ساعات کاری کافه را در صفحه اصلی و در معرض دید مشتریان خود قرار دهید.
به یاد داشته باشید که اطلاعات تماس بهروز شده و دسترسی آسان مشتری به مکان کافه، رتبهی شما را در گوگل بهبود میبخشد.
یعنی گوگل کافهی شما را در اولویت نتایج خود قرار میدهد. در گوگل گوی سبقت را از رقبایتان خواهید ربود.
منوی رستوران
طبق تحقیقاتی که اخیراً انجام شده 93 درصد مشتریان کافهها و رستورانها، قبل از انتخاب مکان مورد نظر خود، منو را بررسی میکنند.
منوی کافیشاپ را در جایی مناسب و در دید مشتری قرار دهید.
قیمتها و عکس واقعی غذا را به منو اضافه کنید.
منو را به صورت عکس و فایل PDF در سایت بارگذاری کنید.
آیتمهای منو را مفصلاً توضیح بدهید. هیچ نکتهای نباید برای مشتری مبهم باشد.
برای مثال به منوی کافه وینا نگاه کنید.
داستان خود را تعریف کنید
داستانها در طول تاریخ سرگرمکننده و جذاب بودهاند و هنوز نیز کارکرد خود را حفظ کردهاند.
داستان کسبوکار خود را برای مشتریان خود از طریق وبسایت تعریف کنید.
ممکن است مثلاً کیکهای کافیشاپ شما را یک خانم خانهدار بپزد که قصهای برای تعریف کردن دارد.
آن قصه را با مشتریان خود به اشتراک بگذارید.
با این کار صمیمیت بین شما و مشتریان بیشتر میشود.
مشتریان جدید با قصههای شما تبدیل به مشتریان دائمی میشوند.
استفاده از عکسهای واقعی و جذاب
یکی دیگر از راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ استفاده از عکسهای واقعی و جذاب است.
مشتری شما ظاهر غذایش را بلافاصله با عکسهایی که در وبسایت کافه دیده، مقایسه میکند.
مشتری در این مرحله نباید ناامید شود. اتفاقاً باید سرِ ذوق بیاید. آنچه میبیند باید دقیقاً شبیه عکسِ غذا و یا حتی بهتر از عکس آن باشد.
بهینهسازی محتوا برای موتورهای جستجو
اولین جایی که مشتری بالقوهی شما به آنجا سر میزند، GOOGLE است. حتماً با مفهوم بهینهسازی محتوا یا SEO آشنایی دارید.
محتوای وبسایت شما باید برای مشتریان محلی بهینهسازی شود.
زمانی که مشتری در اینترنت به دنبال «بهترین کافیشاپ تهران» میگردد، باید گوی سبقت را از رقبای خود ربوده و جزو نتایج اولیهی گوگل باشید.
روشهای بهینهسازی محتوا بسیار زیاد است و حتماً باید روی آن سرمایهگذاری کنید، چرا که یکی از راهکارهای قطعیِ بازاریابی برای کافی شاپ به شمار میرود.
در دنیای امروز مردم تمام سوالاتشان را از گوگل میپرسند.
اگر نتوانید نظر گوگل را جلب کنید، نظر مشتریان را نیز جلب نخواهید کرد.
بازاریابی از طریق اینستاگرام
حضور شما در اینستاگرام به عنوان یکی از راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ بسیار بدیهی است.
اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر دارد و 80 درصد آنها، صفحات تجاری از جمله کافیشاپها را دنبال میکنند.
همهگیری کرونا نیز به رونق اینستاگرام کمک کرده است و مردم ساعتهای بسیاری را در شبکههای اجتماعی صرف میکنند.
بنابراین، بسیاری از کاربران اینستاگرام میتوانند مشتریان بالقوهی شما باشند.
نحوهی استفاده از اینستاگرام و موفقیت در این شبکهی اجتماعی مدام در حال تغییر است.
اما در اینجا به نکاتی اشاره میکنیم که میتوانند یک برنامه بازاریابی کافی شاپ برای همیشه به حساب بیایند.
یعنی این موارد همیشه کار میکنند به شرط اینکه:
- خدمات واقعاً باکیفیت ارائه بدهید.
- نکات بازاریابی را با خلاقیت خود ترکیب کنید.
- تمام تلاش خود را برای تولید محتوای جذاب به کار ببرید.
تشویق مشتریان به دنبال کردن حساب اینستاگرامی شما
نام صفحه اینستاگرام شما باید همان نام کافیشاپ شما باشد و به راحتی نوشته شود.
نامِ کاربری مناسب باعث میشود که پیدا کردن صفحهی شما برای مشتری راحت باشد.
آیدی صفحهی خود را در جاهایی که در دیدِ کاربر است، قرار دهید. مثلاً در انتهای تمام صفحات منو، روی تخته سیاهی که معمولاً در ورودی کافهها وجود دارد و حتی در انتهای رسید پرداخت.
بسیاری از مردم با دیدن آیدی پیج شما دچار وسواس فکری میشوند.
آنها سریع گوشی خود را برمیدارند تا شما را در اینستاگرام پیدا کنند. خصوصاً اگر فضای کافه و غذاها باکیفیت و جذاب باشد.
تبدیل دنبالکننده به مشتری
هدف شما تنها جذب فالوئر نیست. قرار است آنها را تبدیل به مشتری و بعد از آن تبدیل به مشتری دائمی کنید.
بنابراین باید با آنها وارد تعامل شوید.
میدانید اینستاگرام بالاترین امتیازات خود را نصیب کدام برندهای تجاری میکند؟
برندهایی که با دنبالکنندگان خود در تعامل دائمی هستند.
چگونه با مشتریان خود تعامل کنید؟
آنها در کافهی شما عکس گرفتهاند و در صفحهی خود عکسها را به اشتراک گذاشتهاند.
حتماً برایشان کامنت بگذارید.
اگر در کافهی شما عکس گرفتند و آن را استوری کردند، استوری را در صفحهی خود به اشتراک بگذارید.
مسابقه برگزار کنید. مثلاً از آنها بخواهید با هشتگ خاصی آخرین وعدهی غذایی خود در کافیشاپ شما را پست کنند.
جایزه میتواند یکی از آن بستنیهای جذاب شما یا یک تخفیف وسوسهانگیز باشد.
عکسهای جذاب
روی مهارتهای عکاسی خود کار کنید. شما به راحتی میتوانید با آموزشهای رایگان، عکسهای بهتری بگیرید.
عکسهای جذاب، برای شما مشتری خواهند ساخت.
اگر فضای کافه و کیفیت غذاها، به همان خوبی عکسها باشد، میتوانید مشتریان خود را همیشگی کنید.
برای گرفتن عکسهای بهتر:
- تمرکز عکس باید روی غذا یا نوشیدنی مورد نظر باشد. بنابراین شلوغی فضای عکس را رفع کنید.
- نورها و زوایای مختلف را برای عکاسی امتحان کنید و بهترین نتیجه را پست کنید.
- از بالا از غذاها عکس بگیرید. مخاطبین این نوع عکسها را بیشتر دوست دارند.
- میتوانید ویژگی منحصربهفرد کافیشاپ خود را در عکسها نشان بدهید.
مثلاً ممکن است سبک چیدمان شما بر مبنای استفاده از حصیر باشد. اکسسوریهای حصیری و میز و صندلیهای حصیری.
این ویژگی را در عکسهای خود نشان دهید تا مخاطب هرجا که عکسها شما را دید، فوراً آنها را تشخیص بدهد.
با این شیوه در ذهن مخاطب حک میشوید.
از لایو به صورت هوشمندانه استفاده کنید
تماشای پشتصحنهی کسبوکارها برای مخاطبین همواره جذاب است.
میتوانید موقع درست کردن یکی از آن خوراکیهای جذاب و محبوب، لایو بگذارید و مراحل کار را به دنبالکنندگان خود نشان بدهید.
میتوانید لایوهای زیادی در مورد تفاوت انواع نوشیدنیهای بر پایهی قهوه بگذارید.
کسانی که شما را دنبال میکنند قطعاً این موضوعات را دوست دارند.
حتی میتوانید طرز تهیهی برخی از نوشیدنیها و خوراکیها را آموزش بدهید.
لایوهای مفید کمک میکنند که برند شما در ذهن مخاطب تثبیت شود.
هایلایت کردن استوریها
عمر هر استوری تنها 24 ساعت است، بنابراین استوریهای مهم را هایلایت کنید.
هایلایتها باید موضوعی و دستهبندی شده باشند تا مخاطب بتواند به اطلاعات مورد نیاز خود به راحتی دست پیدا کند.
مثلاً تمام نوشیدنیهای کافه را در هایلایت مربوط به خودش قرار دهید.
یا مثلاً یک هایلایت مخصوصِ فیلمهایِ پشتصحنه داشته باشید.
حتماً برای تمام هایلایتها یک کاور ساده و جذاب اعمال کنید تا صفحهی اینستاگرامِ شما هارمونی جالبی داشته باشد.
انتخاب زمان پست کردن مطالب
زمانبندی ارسالِِ پستهای خود را به دقت انتخاب کنید.
تحقیقات نشان میدهد که عکس از مواد غذایی در ساعات گرسنگی مردم بازخورد بهتری میگیرد.
از 9 صبح تا یک بعدازظهر و نیز از 7 غروب به بعد زمانی خوبی برای پست گذاشتن است.
میتوانید عصرها عکسهایی از دورهمیهای دوستانه منتشر کنید تا افراد را وادار به برنامهریزی یک دورهمی نمایید.
علاوه بر این مخاطبان خود را با پستهای تکراری و پشتسرهم بمباران نکنید. با این کار آنها را فراری خواهید داد.
پاسخ به سوالات مشتریان
با تمام مشتریان و دنبالکنندگان خود با گرمی و احترام برخورد کنید. هرگز آنها را نادیده نگیرید و سوالاتشان را بیپاسخ نگذارید.
به صورت منظم کامنتها و دایرکتها را بررسی کنید.
وقتی با مخاطبین خود گرم و خوشبرخورد باشید، آنها مجدداً به کافهی شما سر خواهند زد.
اما اگر سرد و بیتفاوت باشید، آنها را از دست میدهید.
استفاده از اینفلوئنسرهای محلی
در توضیح روش دوم بازاریابی به شیوهی دهانبهدهان این مورد را مفصلاً توضیح دادم.
نکات طلایی
- از مشتریان خود بخواهید که برای شما محتوا تولید کنند. میتوانید یکی از ستونهای صفحهی اینستاگرام خود را به این نوع محتوا اختصاص بدهید.
مردم ما به خواندن یا شنیدن تجارب دیگران بسیار علاقمند هستند. این نوع محتوا برای شما فالوئر و مشتری به ارمغان میآورد.
- تجربهی خوردن خوراکیهای هیجانانگیز خود را با مشتریان به اشتراک بگذارید. آنها را با فیلمهای جذاب تشویق کنید تا وادار شوند به شما سری زده و آن دلبرهای خوشمزه را امتحان کنند 😅.
- خوراکیهایی را سرو کنید که چندان در کافهها متداول نیست. مثلاً نوشیدنیهای بدون شکر، کیکهای رژیمی، سسهای رژیمی و حتی انواع لواشک. تمام این خوراکیها مشتری دارد اما در همه جا یافت نمیشود.
مطالب مفید مرتبط
رضایت مشتری کلید موفقیت شما در کسب درآمد و موفقیت شغلی است. هر چقدر در این زمینه آگاهی بیشتری کسب کنید، به نتایج
بهتری دست پیدا خواهید کرد. پیشنهاد میکنم مطلب زیر راحتماً مطالعه کنید:
یکی از رازهای رسیدن به موفقیت این است که از افراد و برندهای موفق در زمینهی کاری خودمان الگو بگیریم. تمایل دارید که در این زمینه بیشتر بدانید؟ روی دکمهی زیر کلیک کنید:
اصلاً شاید قصد راهاندازی یک کافهی سیار به سرتان زده است. اتفاقاً در شرایط کرونا فکر بسیار خوبی کردهاید. مقالهی زیر را حتماً بخوانید:
#به_وقت_معاشرت
خب! امیدوارم تا اینجا اصلاً خسته نشده باشی و این مقاله برایت کاربردی و مفید بوده باشد. به نظر تو کدام یک از
راهکارهای بازاریابی برای کافی شاپ از بقیه مفیدتر به نظر میرسد؟ آیا راهکاری به ذهن تو میرسد که در این مقاله از آن
صحبتی به میان نیامده باشد؟ حتماً نظرت را برای من بنویس. موفق و خوشحال باشی.