آیا به دنبال راه های جذب مشتری در مغازه هستید؟
فروشتان کم شده؟
مشتریانتان را از دست دادهاید؟
فکر میکنید جذب مشتری برای مغازه و فروش محصول، کار دشواری است؟
من حساب را روی این گذاشتم که شما پیش از این دریافتهاید که “کدام مغازه برای شما مناسب است؟”.
پس با این مقاله همراه باشید تا به شما نشان دهم که با داشتن یک برنامهی فروش و دانستن فنون کوزهگری فروشندگی، دیگر نیازی به نگرانی برای جذب مشتری مغازه ندارید.
راه های جذب مشتری در مغازه:
برای موفقیت در زمینهی فروش، شما نیاز به دانستن راه های جذب مشتری به مغازه ، دارید.
من در این مقاله قصد دارم 20تا از ترفندهای جذب مشتری در مغازه که از کاربردیترین تکنیکها هستند، در اختیارتان قرار دهم تا بتوانید تمام رقبای خود را از راه به در کرده و اسطورهی فروش محصول شوید.
راه های جذب مشتری در مغازه
اینکه بفهمید کدام یک از این 20 نحوه جذب مشتری در مغازه مناسب شما است، کار سختی نیست.
با این حال اگر حس میکنید که پی بردن به این مورد سخت است، تک تک موارد را به ترتیب اعمال کنید تا ببنید که یکی پس از دیگری مشتریان را به مغازهی خودتان میکشانید.
1- تمرکزتان روی یک بخش از بازار باشد.
اولین روش جذب مشتری در مغازه این است که یک برنامهریزی دقیق داشته باشید.
باید بدانید که هدفتان عرضهی چه محصولی است؛ زیرا این تمرکز به شما کمک میکند تسلط بیشتری بر روی فروشتان داشته باشید.
2- به دنبال یادگیری باشید.
همواره اطلاعات جدیدی را دربارهی محصولی که عرضه میکنید و مشتریانی که این محصولات را تهیه میکنند، داشته باشید.
بهروز بودن رمز موفقیت در بسیاری مشاغل است.
3- فروشندگان مناسب داشته باشید.
یکی از مهمترین راههای جذب مشتری در مغازه این است که فروشندگان مناسب داشته باشید.
فروشندگانی که تمیز و آراسته باشند و بتوانند ارتباط خوبی با مشتریان برقرار کنند.
در نظر داشته باشید که فروشندگان نباید سمج باشند و مشتریان را کلافه کنند.
در عین حال هر فروشنده باید اطلاعات کافی راجعبه محصولات داشته باشد.
فروشندگان کسانی هستند که به مغازهی شما رونق میدهند.
4- به ظاهر مغازهتان توجه داشته باشید.
این مورد از روش های جذب مشتری به مغازه بر هیچکس پوشیده نیست.
ویترین شما اولین بخشی است که مشتری میبیند؛ پس به دنبال چیدمانی خلاقانه باشید.
در چیدن دکوراسیون مغازهتان نیز دقت لازم را به خرج دهید؛ مغازهی شلوغ و نامرتب فقط مشتریانتان را گیج و سردرگم میکند.
5- حواستان به قیمتگذاری باشد.
نحوهی صحیح قیمتگذاری اجناستان را یاد بگیرید.
قیمتها باید صحیح و منصفانه باشند؛ در عین حال بشود بدون ضرر روی آنها حراج و تخفیف اعمال کنید.
6- انگیزهی مشتری خود را پیشبینی کنید.
اینکه مشتری از خرید محصولی که شما قصد عرضهی آن را دارید چه انگیزهای دارد، یک گام بسیار مهم است؛ پس سعی کنید هدف مشتری را پیشبینی کنید تا بهتر بتوانید او را راهنمایی کرده و محصول خود را به فروش برسانید.
برای این کار تا حدودی نیاز دارید که ذهن مشتریها را بخوانید.
نگران نباشید! برای این مورد نیازی به قدرتهای مافوق طبیعی ندارید!
فقط کافی است تا سری به مقالات “شخصیت شناسی از روی حرف زدن” و “شخصیت شناسی افراد از روی رفتار” بیندازید تا بتوانید با تقریبی بالا مشتریها را پیشبینی کنید.
7- با مشتری صمیمانه و دوستانه برخورد کنید.
با اینکه شما برای این مورد باید شرایط را نیز بسنجید ولی برخورد خشک با مشتریان برای کسب و کار شما سودمند نیست.
منظور از صمیمیت این است که بر فرض مثال، رنگهایی که برای محصول انتخابی آنها بیشترین طرفدار را دارد و یا مواردی که بیشتر مد هستند یا ترند شدهاند را معرفی کنید.
اگر احساس میکنید برای برخورد با مشتری و نحوهی حرف زدن با آنها نیاز به راهنمایی دارید، سری به مقالاتی که دربارهی چگونگی حرف زدن با مشتری هستند، بزنید.
8- راجعبه محصولتان اطلاعات کافی داشته باشید.
زمانی که بتوانید با تسلط به سؤالاتی که مشتریهایتان در مورد محصول میپرسند، پاسخ دهید، آنها را بدون اینکه متوجه بشوند به خرید محصولتان ترغیب میکنید.
9- بر مزایای محصولتان تأکید کنید.
بسته به محصولی که قصد فروش آن را دارید؛ باید بتوانید ارزش آن را به مشتری منتقل کنید.
اینکه محصول چقدر و تا چه اندازه دوام دارد؟
آیا محصولی لوکس است و یا مناسب افرادی است که به دنبال سادگی هستند؟
خرید این محصول چه تأثیری بر زندگی مشتری دارد؟
این موارد و مواردی از این دست حس خوبی را به مشتریهایتان منتقل میکند.
10- در مورد محصولتان صادق باشید.
درست است که میگوییم ویژگیهای محصولتان را بازگو کنید؛ اما در این راستا صادق باشید و اغراق نکنید!
فقط فروش محصول کافی نیست!
شما همواره نیاز به مشتری دارید؛ پس داشتن مشتریان وفادار که اولین انتخابشان مغازهی شما باشد، بسیار مهم است.
بنابراین صداقت را از یاد نبرید.
11- علاقهتان به محصول را به مشتری منتقل کنید.
نقش زبان بدن را دست کم نگیرید.
باید اشتیاقی که به محصولتان دارید را به مشتری منتقل کنید تا او را تحت تأثیر قرار دهید.
12- به مشتری فرصت فکر کردن بدهید.
گاهی باید به مشتری مجالی برای فکر کردن بدهید. در این مورد از غریزهتان کمک بگیرید. فقط در صورتی اطلاعات بیشتر به مشتری بدهید که خودشان خواهان این اطلاعات باشند.
13- به اندازهی کافی راجعبه محصولتان توضیح دهید.
یکی از راههای توضیح دادن امکانات محصولتان به صورت رودررو و فردبهفرد است؛ اما راه دیگر که به مراتب هم تأثیر بیشتری دارد، توضیح به صورت غیرمستقیم و از طریق بستهبندی محصولتان است.
14- انگیزههای مشتری را تبدیل به ویژگیهای محصولتان کنید.
بعد از اینکه موفق به تشخیص انگیزههای مشتری شدید، حال وقت آن است که مزایای محصولتان را در راستای این انگیزهها معرفی کنید.
15- در دسترس مشتری باشید.
اگر کار شما به گونهای است که در یک محل ساکن نیستید، راه ارتباطی با خودتان را به مشتری اطلاع دهید یا حتی اگر نیاز هست، کارت ویزیتی داشته باشید که به مشتری ارائه دهید.
16- فضای مجازی را به یاد داشته باشید.
این روزها بازار فضای مجازی گرم است.
از آن غافل نشوید و بخشی از فعالیت کاریتان را به فضای مجازی منتقل کنید.
17- عملکرد فروشتان را بررسی کنید.
اگر شما فروشندهی خوبی باشید یا فروشندگان خوبی داشته باشید، مشتریان شما تبدیل به بازاریابهایی میشوند که محصولات شما را به اطرافیان خود معرفی میکنند.
فروشتان را بررسی کنید و در صورت لزوم، اشکالات و نقصها را برطرف کنید.
18- فروش مکمل داشته باشید.
میتوانید در کنار محصولات اصلیتان، محصولات جانبی نیز داشته باشید.
این محصولات جانبی، محصول اصلی شما را کاملتر میکنند؛ مانند یک سالاد یا دسر کنار غذای اصلی، در کنار محصولتان هستند.
19- تخفیف داشته باشید.
تخفیف مانند معجزهای است که مشتریان را به سمت کسب و کار شما میکشاند.
20- با تمام جنبههای منجر به خرید نهایی محصول آشنا باشید.
میتوانید جدا از تمامی موارد گفته شده از تکنیکهایی نظیر پشتیبانی محصولات، بازاریابی و تبلیغات نیز استفاده کنید.
کلام پایانی
در این مقاله من تمام سعیم را کردم تا تمام راه های جذب مشتری در مغازه را برای شما بنویسم و به سؤال ” چگونه مشتری را به مغازه بکشانیم ؟ ” پاسخ دهم.
نکته این است که بدانید قرار نیست یک شبه و بلافاصله پس از خواندن این مقاله تبدیل به فروشندهای بزرگ شوید و مغازهتان سرریز از مشتری باشد.
فروشندگی جزو مشاغلی است که نیاز به صبر و شکیبایی دارد.
به عنوان آخرین نکته باید بگویم معجزهی تمرین را از یاد نبرید!
هر چه بیشتر با انواع مشتریان سروکار داشته باشید زودتر به فوت و فنهای فروشندگی مسلط میشوید.
بدرخشید ✨
چند توصیهی دوستانه به همراهان عزیز
خانمها بخوانند!
برای خانمهایی که مطمئن نیستند آیا شغل فروشندگی مناسبشان هست یا نه، من مطلب زیر را توصیه میکنم.
کوچک اما پر فایده
برای آن دسته عزیزانی که مغازهی کوچک دارند و نگرانند که آیا میتوانند کسب و کاری به راه بیندازند، مقالهی زیر ایدههایی برای یک محیط کوچک را در اختیارتان قرار میدهد.
همیشه شهر بزرگ راه حل نیست.
خیلی از دوستان هستند که در شهرهای کوچک زندگی میکنند و نگرانند که آیا راه انداختن مغازه ایدهی خوبی هست یا نه؟ من میگویم مقالهی زیر راهنمای شما است.
فروشنده هستید؟
شغل اولتان است؟
اولین بار است که به سراغ فروش رفتهاید؟
تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.