باور کنید اگر شاغل باشید بعد از خواندن این مقاله یک یا دو خاطره از رفتار در محیط کار به ذهنتان خطور خواهد کرد. امیدوارم خاطرات خوبی باشد!
اما برای شما هم که تازه به جمع انسانهای دارای همکار پیوستید، آرزو میکنم مهارت های رفتاری در محیط کار را جدی بگیرید تا هر صبح انگیزه ادامه دادن داشته باشید.
در این نوشته به شما ثابت میکنم که رفتار همکار شما یا واکنشی است به شما، یا واکنشی است به مشکل شخصی . که در هر دو صورت شما باید با رفتار مناسب در محیط کار جو را آرام نگه دارید !
میدانم کمی تلخ است اما در واقعیت همه دارند همین کار را انجام میدهند. البته با خودخوری !
راستش را بخواهید همکاران همان خانوادهای هستند که شما آنها را انتخاب نکردید پس بیایید رک و روراست بگویم، شما باید رفتارتان را کنترل کنید، نه آنها را . البته خیلی خوب است که از مهارتهای خود آگاهی نیز اطلاع کافی داشته باشید.
نگران نباشین در آخر، سه رفتار در محل کار به شما پیشنهاد میدهم که سالهاست خودم آن ها را به کار گرفتهام و به هر شخصی پیشنهاد دادهام راضی بوده است.
خب برویم ببینیم جریان از چه قرار است.
دو نوع رفتار در محیط کاری و راهکاری برای تعاملات انسانی
1-اهمیت ورود و خروج به موقع به عنوان اولین بخش از رفتارصحیح در محیط کار
2-عدم بوی زننده و رعایت بهداشت فردی، مولفهای کلیدی از رفتار در محل کار
3-پوشش آراسته هم برای خانمها و هم آقایان نشانهی شخصیت حرفهای شماست.
4-مودب بودن هنگام صحبت با همه مخصوصا همکاران و مشتریان از مهارتهای رفتاری شما در محل کار است.
5-مورد اعتماد بودن ویژگی اساسی یک شخص حرفه ای
1-مشکلات شخصیتان را در سر کار نیاورید.
2- کنترل کردن تماسهای شخصی در محیط کار نشان از یک رفتار حرفه ای در محیط کار است.
3-عدم درخواست مکرر افزایش حقوق
4- عدم صمیمیت زیاد در ارتباط با همکاران، کلید موفقیت نحوه رفتار با همکاران در محیط کار
5- عدم بدگویی بعد از مشاجرات کاری از جمله رفتارهای صحیح در محیط کار است
6-کمک به همکاران در تایم شلوغی از سیاست های یک انسان حرفهای در محیط کار
دسته اول: آن چه همه میدانیم و جزو آجرهای اولیه رفتار حرفه ای در محیط کار هم هست.
این دسته از رفتارها بسیار بدیهی هستند اما عدم رعایت آنهامنجر به آتشی خودسوز بر شخصیت حرفهای و کاری شما میشود.
1- اهمیت ورود و خروج به موقع به عنوان اولین بخش از رفتار صحیح در محیط کار
این مورد را هم اگر ندانید، اکثر شرکت ها یا سازمانها با جریمه کسر از حقوق به شما یاد میدهند.
2- عدم بوی زننده و رعایت بهداشت فردی، مولفهای کلیدی از رفتار در محل کار
اجتناب از بوی بد دهان، بدن، لباس، حتی سیگار و یا بعضی از غذاها.
شرح این نکته خالی از لطف نیست که بدانید حتی اگر جلوی رویتان هم نگویند پشت سرتان از مکانهای مشترک محیط کار استفاده نمیکنند تا اثرات بوی شما از بین برود.
3- پوشش آراسته هم برای خانمها و هم آقایان نشانهی شخصیت حرفهای شماست.
دیگر لازم نیست بگویم که خانمها برای عروسی رفتن حاضر نشوید و آقایان، شما هم از صندلی که برای خرید از نانوایی سر کوچه میپوشید، استفاده نکنید.
4- مودب بودن هنگام صحبت با همه مخصوصا همکاران و مشتریان از مهارتهای رفتاری شما در محل کار است.
قطعا میدانید مودب بودن شامل همه انسانها با هر مرتبهای است از آبدارچی تا مدیر و ارباب رجوع. این که میگویم اول احترام همکار خورد را نگه دارید علت دارد . آنگاه افراد تازهوارد و غریبهها چه مشتریان و چه همکاران جدید احترام شما را نگاه میدارند. چون آنها به چشم شما به همکارتان نگاه نمیکنند.
5- مورد اعتماد بودن ویژگی اساسی یک شخص حرفه ای
آنچه از وسایل دم دستی برای شما مهیا میشود تا آن وظیفه ای که به شما برای انجام دادن محول میشود، همه نشان میدهد که به شما اعتماد کرده اند. پس لطفا مورد اعتماد بمانید. عدم استفاده افراطی از وسایل عمومی مثل دستمال یا کاغذ یا هم مهارتهای رفتاری در محیط کار است که باید در خودتان پرورش دهید تا مصرف گرایی را کنار بگذارید.
موارد ذکر شده در بالا همانهایی بود که اگر در نحوه رفتار در محیط کار خود تجدید نظر نکنید، به شما واکنش نشان داده میشود.
دسته دوم : نبایدهایی که انجام ندادنشان، یک انتخاب واجب در لحظه، برای داشتن رفتار حرفه ای در محیط کار است.
این که چگونه در محیط کار با همکاران رفتار کنیم همیشه یک چالش بوده است. در زیر به مواردی اشاره میکنم که اگر رعایت نشود میتواند برایتان دردسر باشد .
اگر هم این موارد توسط شما کنترل میشود، عدم مشاجره نشانگر رفتار حرفهای شما در محیط کار است.
1- مشکلات شخصیتان را در سر کار نیاورید.
هیچ کس خوشش نمیآید جواب سلامش به شما را نشوند آن هم چون شما شب قبل با همسرتان یک مشاجره سخت داشتید. این را بدانید این رفتار برای یک یا دو بار برای همه قابل چشم پوشی است، اما با تکرار آن کدورتهایی در نحوه رفتار با همکاران در محیط کار به وجود می آید. این باید انتخاب شما باشد که اکنون در محیط کار هستید و همکارانتان مقصر نیستند.
2- کنترل کردن تماسهای شخصی در محیط کار نشان از یک رفتار حرفه ای در محیط کار است.
باور کنید هیچکس دوست ندارد بداند کودکتان در حال حاضر چه میکند یا شب شام چه دارید . این کار نه تنها حواس شما بلکه تمرکز کلیه همکاران را از بین میبرد و از طرفی این شما هستید که دارید اجازه میدهید دیگران درباره زندگی شخصی شما بدانند. پس انتخاب کنید برای رفتار صحیح در محیط کار، حضور در لحظه یک انتخاب است.
3- عدم درخواست مکرر افزایش حقوق
این پیشنهادی که دارم را جدی بگیرید. تا زمانی که مهارتی در خود پرورش ندادهاید که برای آن سازمان مفید باشد، اصلا درخواست افزایش حقوق نکنید. مگر زمانی که کاری که انجام میدهید خیلی زیاد باشد یا عرف حقوق شما بالاتر از دریافتی شما باشد.
یادتان باشد برای درخواست افزایش حقوقتان باید برای سازمان مفیدتر باشید نه طلبکار!
حالا که به اینجا رسید بد نیست یکی از بهترین اپیزودهای پادکست کار نکن درباره از دل و جان کار کردن را گوش کنید .
مطالب مرتبط: حتما گوش کنید. گفتوگوی آقای حمید محمود زاده (بنیانگذار CRM دیدار ) در پادکست کار نکن
4- عدم صمیمیت زیاد در ارتباط با همکاران، کلید موفقیت نحوه رفتار با همکاران در محیط کار
میدانم ساعتی که همکارانمان را در محیط کار میبینیم از ساعتی که با خانواده هایمان هستیم بیشتر است، اما آیا به لو رفتن اسرار شخصی شما بعد از یک مشاجره کاری میارزد؟!! این که چگونه در محیط کار باهمکارانمان رفتار کنیم همیشه یک موضوع چالش برانگیز تا پان عمر بشر خواهدماند.
به هر حال انتخاب دست خودتان است.
به قول مهاتما گاندی:
آینده به آن چه امروز انجام میدهید بستگی دارد.
5- عدم بدگویی بعد از مشاجرات کاری از جمله رفتارهای صحیح در محیط کار است.
حال که به اینجا رسیدیم بگذارید بگویم “هیچ چیز از هیچ کس بعید نیست”. این انتخاب شماست که در لحظهای که پشت سر همکارتان به شما میگویند، به نفر بعد ادامه دهید یا خیر .
یک پیشنهاد دارم اگر شما هم جای آن شخص مورد سرزنش واقع شده بودید دوست داشتید این قصهی یک کلاغ چهل کلاغ تا کجا ادامه پیدا کند؟ پس با یک “عجب” گفتن سر و ته قضیه را جمع کنید.
6- کمک به همکاران در تایم شلوغی از سیاست های یک انسان حرفهای در محیط کار
یادتان باشد این بهترین تایم برای این است که به عنوان یک فردی که بهترین رفتار مناسب در محیط کار را دارد خودتان را در دل همکارانتان جای کنید. یادتان باشد شما هم روزی به کمک نیاز خواهید داشت. پس انتخاب شماست.
دوستان من، این نکته شاید سالها برای من زمان برد که متوجه بشوم هر چه قدر با انتخاب رفتار صحیح در محیط کار، بیشتر آشنا باشم، به نفع کل گروه خواهد بود. انیمیشن زیر کاملا این نکته را بیان میکند.
با هم ببینیم.
حالا منظورم را متوجه شدید که رفتار در محیط کار با همکاران یک انتخاب درست در لحظه است، مخصوصا در مواقعی که همکارتان دچار مشکل شده است.
سه پیشنهاد تست شده در رابطه با بهبود نحوه رفتار با همکاران در محیط کار به شما ارائه میدهم:
1- تعاملات سازنده گروهی، سرگرمی و کار برای بهبود رفتار حرفه ای در محیط کار
یک کاری که میدانید برایتان لازم است انجام دهید اما به بهانه نداشتن وقت انجام نمیدهید انتخاب کنید.
مثلا: روزی ده دقیقه ورزش کردن، یا یک کیلو لاغر شدن در ماه برای چاق ها، و یک کیلو چاق شدن برای لاغرها .
حالا یک هدف گروهی دارید!
وقت آن است برای هدف زمان تعیین کنید مثلا ظرف دو هفته همه نتایج خود در را در یک گروه با عکس از ترازو مشخص میکنند . نفر آخری که از هدف گروهی جا مانده باید در آن روز همه را مهمان کند.
مثالی دیگر: هدف صاف نشستن و تذکر دادن به هم را امتحان کنید. در پایان روز هر که بیشتر تذکر گرفته باید همه را شیرینی مهمان کند.
این مثال ها میتواند تجربه به اشتراک گذاشتن خواندن کتاب یا شنیدن پادکست یا دیدن یک فیلم در تایم استراحت هم باشد، یا هر آن چه که از انجام دادنش طفره میروید.
اگر هم پیشنهاد مرا بخواهید پادکست کار نکن و فیلم تد لاسو رو حتما به لیست تعاملاتتون اضافه کنید.
تکهای از فیلم تد لاسو که پیشنهاد میکنم بارها آن را ببینید و آن را برای تعامل بهتر با همکارانتان به اشتراک بگذارید.
خوبی تبدیل شدن کارهای کوچک به هدفهای گروهی این است که به شما در محیط کار این امکان را میدهد در مهارت های رفتاری در محیط کار ، حرفهای شوید .
بیشتر بخوانید: چرا کار تیمی مهم است ؟
2- زبان تشکر داشته باشید.
این مهم ترین و صد در صد ارزشمندترین رفتار در محل کار به حساب میآید. باور کنید خستگی یک آبدارچی با گفتن همین جمله ساده در میرود.
3- حواستان به خداحافظیهایتان باشد.
به تجربه چندین ساله من، چه طور خداحافظی کردن از چه طور سلام کردن مهم تر است. ساعاتی را که قرار است با خانواده خود سپری کنید دقیقا از لحظه خداحافظی محل کار شما آغاز میشود . پس یادتان باشد یک خداحافظی و یک خسته نباشد ساده، روز کاری بعد شما را هم تضمین میکند.
وگرنه در کل شب در حال مرور خاطرات بد کاری هستید. شاید هم به فکر جبران آنها باشید.
در آخر، شما هم مدیر عزیز یادت نرود که کارمندان خانواده تو هستند و آنها هم رفتار صحیح در محیط کار و یا سازمان را از شما تقلید خواهند کرد . پس چه بهتر که رفتار حرفهای در محیط کار از مراتب بالاتر به پایین تر با چیزهای کوچک ولی پر اهمیت یاد داده شود.
لزوما این رفتارها با آموزش نیست، بلکه با کنترل بر نحوه رفتار خودتان در برخورد با کلیه کارمندان است.
اگر با خواندن راهکارهای بالا به فکر راه حلهای دیگری هستید، خواندن این مطلب حتما پیشنهاد میکنم. .
اگرم هنوز شغلی ندارین و داری دنبال یه شغل مناسب با رویاهاتون میگردین ما یک محصول براتون طراحی کردیم که هرجا اراده کنی استخدام بشین.
با نوشتن این مطلب خاطرات چند سال کاریم زنده شد . دوست دارم چند تا از خاطرات کاری شما رو هم زیر همین مقاله بخونم تا ببینم تجربه شما چی بوده ؟
و خیلی مشتاقم از شما هم درباره این که چه طور سعی در بهبود رفتار در محل کار خود دارید برایم بنویسید.