رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

بهترین روش مدیریت هزینه های زندگی در ۱۱ مرحله

مدیریت هزینه های زندگی - معرفی 11 راهکار ناب برای کنترل هزینه زندگی
Rate this post

اگر مدیریت هزینه های زندگی به دغدغه شماره یک زندگی شما تبدیل شده، باید بگوییم که تنها نیستید. نیاز به فراگیری روشهای مدیریت هزینه و برنامه‌ریزی مالی در جامعه ما بیداد می‌کند.

طبق یک مطالعه آماری در کشورهای صنعتی در سال ۲۰۲۲، مشخص شد که حدود ۷۷ درصد مردم در مورد امورات مالی خود احساس نگرانی دارند. حال این عدد را برای کشور خودمان تصور کنید و به جای احساس نگرانی از هر کلمه‌ای که بهتر وضعیت موجود را توصیف می‌کند، استفاده کنید.

اگر شما هم:

  • از نحوه مدیریت هزینه های زندگی خود راضی نیستید،
  • احساس می‌کنید کنترل مخارج زندگی از دست شما خارج شده،
  • و به دنبال راهی برای افزایش قدرت پس‌انداز خود می‌گردید،

با ما همراه شوید. ما در این مقاله مدیریت هزینه های زندگی را از طریق ۱۱ روش راحت و کاربردی با هم یاد می‌گیریم و اولین قدم را برای رفع مشکلات مالی برمی‌داریم.

سرفصل موضوعات مقاله به شرح زیرند:

کلام اول در مدیریت هزینه های زندگی

چگونه هزینه های زندگی را مدیریت کنیم

در جامعه ما بیشتر افراد زمانی که گرفتار عطش ثروت‌اندوزی می‌شوند، راه‌حل را تنها در افزایش درآمد خود می‌بینند. درحالی‌که شگردهایی برای پرکردن حساب‌های پس‌اندازی با همین میزان درآمد فعلی نیز وجود دارد. شما باید قبل از اینکه سراغ شغل‌های دوم و سوم بروید، ابتدا راه مدیریت هزینه های زندگی را با همین درآمد فعلی یاد بگیرید.

محافظت از سرمایه‌های فعلی و استفاده بهینه از آن نقش پررنگ‌تری را (حتی نسبت به مقدار درآمد) در تعیین میزان رفاه دارد. تلاش شبانه‌روزی که درآمدی را برای شما به همراه دارد باید:

  • بخشی از آن پس‌انداز شود،
  • برای تصور آینده‌ای بهتر سرمایه‌گذاری شود،
  • و با نظم و طبق برنامه خرج شود.

این قانون تقسیم درآمد، با به‌کارگیری روشهای مدیریت هزینه و استفاده از یک برنامه کاربردی و جامع برای مدیریت مالی شخصی به سادگی به یک عادت روزانه تبدیل می‌شود. مدیریت مالی شخصی موضوع پربحث انواع سمینارها و پادکست‌ها، امروزه به یک مهارت ضروری تبدیل شده که افراد با هر میزان درآمد برای پیش بردن قایق زندگیشان در این دریای متلاطم اقتصادی به آن نیاز دارند.

به دوره مدیریت مالی شخصی که همینجا در مدرسه کارنکن زیر دست بهترین‌های این حوزه تدوین شده، به عنوان گزینه روی میز خود نگاه کنید. در این دوره تجربی با همراهی هم:

  • با انواع اصطلاحات مالی در دنیا آشنا می‌شویم.
  • عادت‌های مالی خود را کشف می‌کنیم و به‌ کمک هم سیستمی را برای اصلاح آن‌ها طراحی می‌کنیم.
  • روش‌های بودجه‌بندی و پس‌انداز را تمرین می‌کنیم.
  • در مورد الفبای سرمایه‌گذاری می‌آموزیم.
  • و در انتها و به شرط تعهد، نقشه راه رسیدن به اهداف را تدوین می‌کنیم.

از هر سطح درآمد و هر سن و شهری که باشید، بدون هیچ پیش‌نیازی می‌توانید با ما در این دوره همراه شوید. برای برداشتن اولین قدم روی لینک زیر کلیک کنید.

۱۱ گام از نحوه مدیریت هزینه های زندگی

11 گام از نحوه مدیریت هزینه های زندگی

بدون داشتن یک برنامه‌ریزی کاربردی، نمی‌توانید انتظار مدیریت هزینه های زندگی خود را داشته‌باشید. با رعایت چندقانون ساده به‌راحتی می‌توان از انباشت بدهی جلوگیری کرد، اهداف مالی را پیش برد و هزینه‌های زندگی را مدیریت کرد. در ادامه ۱۱ مورد از این قوانین نحوه مدیریت هزینه های زندگی را باهم بررسی می‌کنیم.

۱- یک روش بودجه‌بندی تعیین کنید.

شما در ابتدای هر ماه باید برای پول خودتان تصمیم بگیرید. یک روش بودجه‌بندی ثابت داشته‌باشید و براساس آن تمام هزینه‌های ضروری و غیرضروری خود را مشخص کنید.

اگر پایبند ماندن به روش‌های بودجه‌بندی برای شما سخت است و عادت به خرج کردن داخل بودجه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از مقاله زیر در مورد روش‌های آموزش بودجه‌بندی شخصی دیدن کنید.

هدف‌های مالی بدون بودجه‌بندی، به‌ندرت محقق می‌شوند یا اصلاً نمی‌شوند. بنابراین مهم است که به صورت ماهانه اهداف خود را ارزیابی کنید و مهم‌ترین آن‌ها را در رأس بودجه‌بندی‌های خود قرار بدهید. بدین صورت حتی با ۱۰ هزار تومان صرفه‌جویی، خیالتان راحت است که در مسیر درست تحقق اهداف قرار دارید.

۲- راه کنار آمدن با بدهی را یاد بگیرید.

اهمیت کنترل بدهی در کنترل مخارج زندگی

قبل از هر چیزی باید بدانید که برای انواع بدهی دو مدل مختلف درنظر می‌گیرند:

۱-بدهی بد و ۲- بدهی خوب.

بدهی بد همان بدهی است که در اثر مدیریت غلط و شکست در کنترل هزینه زندگی ایجاد می‌شود. این نوع بدهی‌ها با داشتن یک برنامه پس‌انداز، به‌راحتی قابل پیشگیری هستند.

در مقابل آن‌ها، بدهی‌های خوب قرار می‌گیرند. به آن نوع از بدهی که همراه با خود به جای ضرر، سود یا سرمایه می‌آورد، بدهی خوب می‌گوییم. به طور مثال شرایطی را درنظر بگیرید که شما برای شروع یک کسب‌وکار جدید، وام می‌گیرید. این بدهی در واقع حیات بیزنس شما را محقق کرده و راه سود و سرمایه را به سمت بودجه‌بندی شما باز کرده. به این روش اهرم کردن بدهی نیز می‌گویند.

بدهی‌های شما از هر نوعی که باشند، نباید بار آن‌ها از مقدار مشخصی سنگین‌تر شود. در یک حساب سرانگشتی، پرداخت ماهانه بدهی‌ها نباید از ۲۰ درصد حقوق شما بیشتر شود.

۳- عادت خریدهای ناگهانی را ترک کنید.

هیجانات و حالات روحی نباید برای جیب شما تصمیم بگیرند. زمانی که روزانه ده‌ها مرتبه در معرض تبلیغ‌های هوشمندانه قرار می‌گیریم، (مخصوصاً با وجود الگوریتم‌های اینستاگرام که دقیقاً چیزی را که می‌خواهیم ولی نباید بخریم را به ما نشان می‌دهد) شاید کنترل خرج‌های ناگهانی سخت باشد. ما اینجا یک راه‌حل تمرینی برای شما داریم:

زمانی که به صورت فیزیکی یا مجازی با یک خرید وسوسه‌کننده روبه‌رو شدید، ابتدا یک نفس عمیق بکشید. سپس نام آن را در یک دفترچه یا کاغذ بنویسید. حداقل یک الی دو روز به خودتان فرصت بدهید تا در مورد خرید مطمئن شوید. جلوی اسم کالا، حداقل سه دلیل برای خرید آن را بنویسید.

در بیشتر مواقع می‌بینید که دلیلی وجود ندارد یا اگر هم وجود داشت، قانع‌کننده نبود. سپس به آن کالا بر اساس نیاز خود از یک تا ده امتیاز بدهید. در این بین، موجودی حساب خود را نیز چک کنید. در انتها کالاهایی را که امتیاز بالای ۷ داشتند، در بودجه‌بندی ماه بعد خود لحاظ کنید.

۴- در هزینه‌های منزل خود صرفه‌جویی کنید.

روش های صرفه جویی در هزینه های منزل

برخی از هزینه‌های کوچک و لمس‌نشدنی در لیست هزینه‌های هر خانه‌ای هستند که با شناسایی و حدف آن‌ها می‌توانید به پس‌انداز بیشتر پول کمک کنید. هزینه‌های کوچکی مثل:

  • قبوض مختلف
  • اشتراک فیلم و سریال
  • کافه و رستوران
  • عضویت در باشگاه‌های مختلف

اگر حذف و یا کمتر شوند، می‌توانند مبلغ قابل‌توجهی پول را در حساب بانکی شما نگه دارند.

۵- هزینه‌های رهن و اجاره منزل خود را معقول نگه دارید.

کنترل هزینه رهن و اجاره منزل از روشهای مدیریت هزینه

در دام هزینه‌های هنگفت مسکن نیافتید. به هنگام انجام معاملات، تنها تعهداتی را قبول کنید که در حال حاضر توانایی پرداخت آن‌ها را دارید. براساس یک قانون کلی مدیریت هزینه در زندگی، مخارج مسکن نباید از یک سوم تا یک چهارم درآمد شما بالاتر بروند.

مثلاً اگر ماهی ۳۰ میلیون درآمد دارید و اجاره خانه شما ۱۰ میلیون باشد، به‌راحتی می‌توانید برنامه مدیریت هزینه های زندگی را دنبال کنید.

۶- برای کنترل مخارج زندگی به‌دنبال روش‌های جایگزین باشید.

جایگزین‌های سرگرم‌کننده را برای کنترل مخارج زندگی خود انتخاب کنید. مثلاً:

  • به جای رستوران، دوستان و خانواده خود را به پیک‌نیک در طبیعت دعوت کنید.
  • به جای استفاده از ماشین شخصی، از وسایل‌نقلیه‌ عمومی استفاده کنید و مسافت‌های کوتاه را پیاده بروید.
  • به‌جای خرید کتاب می‌توانید کتاب قرض بگیرید و یا از نسخه‌های صوتی و الکترونیکی استفاده کنید.
  • برای رفتن به سینما و موزه، روزهایی را که بلیط نیم‌بها می‌فروشند، انتخاب کنید.

۷- به هنگام سرمایه‌گذاری حریص نباشید.

چگونگی مدیریت هزینه ها با سرمایه گذاری محتاطانه

محتاطانه سرمایه‌گذاری کنید. از سرمایه‌گذاری‌هایی که وعده بازدهی بالا می‌دهند، دوری کنید. یکی از دلایل این بازدهی زیاد، معمولاً ریسک بالای این سرمایه‌گذاری‌ها هستند.

یکی از انواع سرمایه‌گذاری‌ها با ریسک بالا، اوراق قرضه می‌باشد. در مورد انواع آن و نکات مهمی که اگر درنظر داشته‌باشید سرمایه‌گذاری شما چندان پرریسک نخواهد بود، اینجا بخوانید.

۸- ضامن دیگران نباشید.

نگذارید دیگران تعهدهای مالی خود را با شما شریک شوند. اطرافیان خود را خوب بشناسید و اگر فکر می‌کنید که از پس تعهدهای مالی خود برنمی‌آیند، هیچ‌گاه ضامن بازپرداخت‌های آن‌ها نشوید.

۹- از کیفیت خدمات بیمه خود مطمئن باشید.

لزوم اطمینان از کیفیت خدمات بیمه

در مورد خدمات انواع شرکت‌های بیمه سوال کنید. بیمه منزل، خودرو و حتی بیمه درمانی شما باید بتواند پاسخگوی حداقل نیازهای ضروری شما باشد.

مثلاً در شرایط تصادف، بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو باید بیشتر هزینه‌های خسارت وارده را پرداخت کند یا به‌هنگام بیماری، بیمه درمانی شما باید بتواند از از پس هزینه‌های خدمات آزمایشگاهی، عکس‌برداری و… بربیاید.

۱۰- از حساب‌های بانکی مجزا استفاده کنید.

یکی از روشهای مدیریت هزینه های زندگی، داشتن حساب‌های بانکی جداگانه برای هر نوع هدف مالی است.

سعی کنید برای انواع مختلف پس‌اندازهای خود، حساب‌های بانکی جداگانه داشته‌باشید و حساب پس‌انداز روز مبادا را از صندوق‌های اضطراری جدا کنید. صندوق‌های اضطراری نوعی پس‌انداز هستند که در کمتر از سه روز قابلیت نقدشدن دارند.

درحالی‌که پس‌انداز روز مبادا اهداف مالی کوچک و بزرگی را دنبال می‌کند. در مورد این نوع پس‌انداز و راه‌های گسترش آن در مقاله زیر بخوانید.

۱۱- ورودی و خروجی حساب بانکی خود را تجزیه و تحلیل کنید.

کنترل هزینه با تجزیه و تحلیل حساب بانکی

اگر برای چگونگی مدیریت هزینه ها تنها یک روش وجود داشته باشد، آن هم بررسی مداوم جریانات ورودی و خروجی نقدی است. با اینکار هم از کارکرد روش بودجه‌بندی خود مطمئن می‌شوید و هم عادات مالی ناسالم را در خود شناسایی می‌کنید.

زمانی که خروجی‌های حساب خود را پیگیری می‌کنید به یک نوع دسته‌بندی در هزینه‌ها می‌رسید و اولویت‌های زندگی شما مشخص می‌شوند. آگاهی نسبت به این اولویت‌ها برای برداشتن قدم‌های بزرگ‌تر در مدیریت هزینه‌ های زندگی ضروری است.

شما باید از سرنوشت حتی هزار تومان از درآمد خود نیز آگاه باشید. شاید این موضوع در نگاه اول چندان مهم به‌نظر نرسد، اما برای گرفتن تصمیمات بزرگ حتماً به یک دید دقیق و جزئی از وضعیت مالی خود احتیاج خواهید داشت.

سخن پایانی

مدیریت هزینه در زندگی، اولین ایستگاه یادگیری شما در مسیر کسب مهارت مدیریت مالی شخصی است. اگر نتوانید مخارج روزمره خود را شناسایی و مدیریت کنید، هرچقدر هم که به درآمد بیشتری برسید، تله‌های مخارج کنترل‌نشده شما را به دام می‌اندازند.

در این مقاله در مورد مدیریت هزینه های زندگی صحبت کردیم و ۱۱ روش کنترل آن‌ها را برشمردیم. از توجه شما که تا این قسمت مقاله همراه ما بود، نهایت تشکر را داریم.

مطالب مرتبط

اگر بودجه‌بندی را یک اتومبیل درنظر بگیریم، هدف‌گذاری مالی فرمان آن است. اهداف مالی به عنوان ابزاری که به بودجه‌بندی ما جهت می‌دهند، به سه نوع مختلف تقسیم می‌شوند. برای آشنایی با دسته‌بندی و ۵ مرحله‌ی پیاده‌سازی این اهداف در برنامه‌های مالی، روی لینک زیر کلیک کنید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید روش‌های پس‌انداز پول برای خانم‌ها و آقایان قدری با هم تفاوت دارند. خانم‌ها به دلیل نقش خاصی که در جامعه و خانواده ایفا می‌کنند، باید در تمرین روش‌های پس‌انداز از آقایان پیشی بگیرند. در مقاله زیر در مورد بهترین روش‌های پس‌انداز پول برای خانم‌های شاغل و خانه‌دار بخوانید.

روش‌های مدیریت مالی در خانواده قدری متفاوت اجرا می‌شوند. از این جهت که تعداد اعضای خانواده هرچقدر بالاتر برود، تنوع رفتاری و نیازها بیشتر می‌شود و مدیریت اهداف دشوارتر به‌نظر می‎رسد. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه مدیریت مالی در خانواده مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

سواد مالی و هوش مالی دو مقوله‌ای هستند که در کنار شباهت بسیار زیاد، تفاوت‌هایی را نیز با یکدیگر دارند. در مورد تعریف و روش‌های تقویت هرکدام از آن‌ها در مقالات زیر بخوانید.

دشمن اصلی برنامه‌ریزی‌های مالی، مقوله‌ای تحت عنوان اضطراب مالی می‌باشد که بدهی‌ها، امنیت پائین شغلی و درآمد کم از عوامل ایجادکننده آن هستند. یکی از راه‌های غلبه بر این حالت روانی مخرب در نحوه مدیریت هزینه های زندگی نهفته است. به نظر شما چه تغییرات مثبت دیگری در اثر کنترل هزینه‌ها در زندگی حاصل می‌شوند؟ آیا می‌توان تأثیر منفی تورم را با مدیریت بهینه کم کرد؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “بهترین روش مدیریت هزینه های زندگی در ۱۱ مرحله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *