رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز برای کسب و کار

مهارت های مورد نیاز برای کسب وکار
4.7/5 - (35 امتیاز)

مهارت‌های مورد نیاز برای کسب و کار شامل مجموعه‌ای از توانایی‌ها، دانش و تجربیاتی است که فرد یا گروه در جهت موفقیت در حوزه کسب و کار به آن نیاز دارد که در ادامه به این موضوع که مهارتهای کسب وکار چیست و نحوه آشنایی با انواع مهارت های کسب و کار می‌پردازیم.

مهارتهای کسب و کار چیست؟

مهارت کسب و کار از دو کلمه‌ی “مهارت” و “کسب و کار” تشکیل شده‌ که توجه به تعریف این دو کلمه می‌تواند در مسیر یادگیری مهارت‌ های مورد نیاز کسب و کار، تأثیر به‌سزایی داشته باشد. به‌طور عمومی، مهارت به عملکرد مؤثری اشاره دارد که شخص یا سازمان در انجام وظایف و کارهای مختلف خود دارد.

حال که تعریف مهارت تا حدی بیان شد، به سراغ تعریف کسب و کار می‌رویم.
کسب و کار می‌تواند سازمان، بنگاه اقتصادی و یا به‌صورت کلی‌تر هر فعالیتی باشد که در ازاء دریافت پول از مشتری به او کالا، خدمت یا هر دو را ارائه می‌دهد که می‌تواند شامل انواع خدمات، تولیدی، خرده‌فروشی، آنلاین، بین‌المللی و خانگی باشد.

بنابراین یادگیری مهارت های کسب و کار می‌تواند به معنای داشتن عملکرد مؤثر در فرآیند ارائه‌ی خدمت یا کالا به مشتری باشد.

چه اهدافی باعث می­‌شود که ما به­ دنبال راه‌اندازی کسب و کار برویم؟

  • داشتن کنترل بیشتر بر زمان و منابع شخصی خود
  • ایجاد فرصت‌های شغلی برای خود و دیگران
  • ایجاد درآمد پایدار و پیشرفت حرفه‌ای
  • ایجاد تغییر و نوآوری در صنایع و بازارها
  • ارائه محصولات یا خدماتی که به جامعه کمک و ارزش افزوده‌ای را برای مشتریان ایجاد کنند.
  • دستیابی به استقلال مالی و اقتصادی

اگر در حال راه‌اندازی کسب و کار هستید پیشنهاد می‌کنیم به لینک زیر مراجعه کنید :

مهارت های لازم برای کسب و کار

  • مدیریت کسب و کار:
    سبب می‌شود تا بهترین تصمیم‌ها را برای کسب و کار خود بگیرید و به بهترین شکل ممکن آن را مدیریت کنید.
  • توسعه کسب و کار:
    با داشتن انواع مهارت های کسب و کار، شما ممکن است فرصت‌ها و شانس‌های جدیدی برای رشد و توسعه کسب و کار خود فراهم کنید.
  • مدیریت منابع:
    دانستن مهارت های مورد نیاز برای کسب و کار به مدیریت مؤثر منابع انسانی و مالی کسب و کار کمک می‌کند که در نهایت افزایش بهره‌وری را به همراه خواهد داشت.
  • ارتباطات مؤثر:
    سبب می‌شود با مشتریان خود به بهترین شکل ممکن ارتباط برقرار و نیازهای آن‌ها را به خوبی درک کنید.
  • توسعه فردی:
    دانستن مهارت های کسب و کار و توانایی اجرای اقدامات موفقیت‌آمیز، افزایش اعتماد به نفس شما را به همراه خواهد داشت و می‌تواند به شما در بهبود کیفیت زندگی و عملکرد شغلی کمک کند و انعطاف‌پذیری لازم را برای رفع چالش‌ها و مواجهه با تغییرات در محیط کاری فراهم می‌کند.
  • رقابت پذیری:
    سبب می‌شود تا بتوانید بهترین راهکارها را برای افزایش سود و رشد کسب و کار خود پیدا کنید و در مقابل رقبای خود موفق ظاهر شوید.
  • ایجاد ارزش:
    دانستن مهارت های لازم برای کسب و کار می‌تواند به ایجاد ارزش برای مشتریان و در نتیجه به رشد و پایداری کسب و کار شما کمک کند.

انواع مهارت های کسب و کار

این مهارت به مدیران و صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن منابع خود را مدیریت کنند و به بهبود عملکرد و رشد کسب و کار خود برسند.
انواع مهارت های مدیریتی کسب و کار شامل این موارد می‌باشد:

رهبری

به مهارت‌ها، خصوصیات و رفتارهایی گفته می‌شود که یک فرد یا یک گروه را در جهت تحقق اهداف و موفقیت هدایت می‌کند. که در ادامه به برخی از این مهارت‌ها اشاره شده است:

  • تصمیم‌گیری: توانایی انتخاب بهترین گزینه و انجام تصمیمات در شرایط مختلف
  • مدیریت زمان: توانایی برنامه‌ریزی و بهره‌وری از زمان برای انجام کارها به بهترین شکل
  • حل مسئله: توانایی شناسایی و حل مسائل مختلف به صورت کارآمد
  • هدایت: توانایی رهبری و هدایت گروه و تیم به سوی اهداف مشترک
  • تحلیل: توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات و وضعیت‌ها برای اتخاذ تصمیمات درست
  • الهام بخشی: توانایی الهام بخشی به سایرین و افزایش انگیزه‌ی آن‌ها برای کارکرد بهتر
  • ارتباط‌سازی: توانایی برقراری ارتباط مؤثر با افراد مختلف

برای آشنایی بیشتر با مهارت رهبری برای مدیران و کارآفرینان، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید:

حل مسئله و تصمیم‌گیری

تصمیم گیری و حل مسئله، دو مهارت اساسی و مهم در حوزه مدیریت هستند. تصمیم گیری به انتخاب یک گزینه از بین چندین گزینه موجود و تصمیم گرفتن برای پیشبرد اهداف سازمانی گفته می‌‌شود. حل مسئله به‌معنای استفاده از فرآیندها و روش‌های منطقی و سیستماتیک برای شناسایی، تحلیل و حل یک مسئله مشخص است.

توانایی مدیران در حل مسائل و تصمیم‌گیری یکی از جنبه‌های حیاتی و کلیدی در موفقیت یک سازمان است. این توانایی‌ها عبارتند از:

  • تفکر تحلیلی: مدیران باید توانایی تجزیه و تحلیل مسائل پیچیده را داشته باشند و به شناسایی ریشه‌های مشکلات بپردازند تا به راه‌حل‌های مؤثرتری برسند.
  • خلاقیت: توانایی در ارائه راه‌حل‌های نوآورانه و خلاقانه برای مسائل موجود یکی از ویژگی‌های مهم مدیران است که می‌تواند به بهبود عملکرد و رشد سازمان کمک کند.
  • انعطاف‌پذیری: مواجهه با موقعیت‌ها و شرایط متغیر در محیط کاری نیازمند توانایی انعطاف‌پذیری و تطبیق سریع مدیران است تا به راه‌حل‌های مناسب واکنش نشان دهند.
  • تصمیم‌گیری مؤثر: مدیران باید توانایی اتخاذ تصمیمات مؤثر و درست را داشته باشند و بتوانند انتخاب‌های منطقی و بهینه را برای سازمان انجام دهند.
  • مدیریت ریسک: توانایی شناسایی، ارزیابی و مدیریت ریسک‌های مرتبط با تصمیمات گرفته شده یکی از ویژگی‌های مهم مدیران است تا به حفظ منافع و موفقیت سازمان کمک کنند.
  • ارتباطات مؤثر: مدیران باید توانایی ارتباطات مؤثر را داشته باشند تا بتوانند با اعضای تیم خود به صورت کارآمدتر درباره مسائل و تصمیمات ارتباط برقرار کنند.

سازمان­دهی و برنامه ریزی

برنامه‌ریزی یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت در تمام سطوح شامل مدیران عالی، مدیران اجرایی و میان کارکنان می‌باشد. یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده، در بالا بردن راندمان و کارایی کارکنان و ارتقاء بهره‌وری سازمان‌ها و همچنین افزایش انگیزه‌ کارکنان نقش بسیار مؤثری می‌تواند داشته باشد.

مهارت مدیریت مشارکتی

مهارت مدیریت مشارکتی شامل توانایی جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات از اعضای گروه، ایجاد فضایی برای مشارکت و همکاری در تصمیم‌گیری‌های گروهی، توانایی ایجاد انگیزه برای مشارکت و همکاری در گروه، توانایی مدیریت تفاوت‌ها و تعارض‌های درون گروه و توانایی تسهیل فرآیند تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات گروهی است.

هوش هیجانی

یک مدیر باید توانایی تشخیص و درک هیجانات خود و دیگران را داشته باشد و با استفاده از این توانایی بتواند رفتار و رابط­ه‌های خود با دیگران را مدیریت کند‌‌‌‌.به طور مثال وقتی شرکت با شکست مالی مواجه شده است به جای اینکه مدیر خود را ببازد و کار را رها کند سعی کند با کنترل هیجان و ایجاد انگیزه دوباره کنترل اوضاع را با تصمیم‌­های جدید خود به‌دست گیرد.

از آنجا که مبحث هوش هیجانی نه تنها در مهارت های مدیریتی کسب و کار بسیار مهم است، بلکه نقش مهمی در زندگی فردی هم دارد، پیشنهاد می‌شود به منظور یادگیری بیشتر این موضوع به لینک زیر مراجعه کنید:

استراتژی

استراتژی یک نقشه راه است که مدیر قبل از شروع کسب و کار برای رسیدن به اهداف تعیین می­‌کند.
در این هدف­‌گذاری یا همان استراتژی مدیر هدف‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را مشخص کرده و اقدامات لازم برای رسیدن به هدف مطلوب را تعیین می‌­کند و باتوجه به نیروی سازمانی خود این اهداف را پیاده‌سازی و به هر فرد با توجه به توانایی­‌هایش وظایفی را محول می‌کند.

تفکر انتقادی

افراد معمولاً تا کلمه انتقادی را می‌­شنوند گمان می‌کنند که تفکر انتقادی، تفکری بدبینانه است که با فیلتر منفی به همه‌چیز نگاه می‌کند، حال آن­که تفکر انتقادی برپایه تفکری مبتنی بر داده­‌ها و مستندات می‌­باشد. اگر مدیر بتواند مهارت تفکر انتقادی را در خود تقویت کند، به بهبود ارتباطات خود، ایجاد انگیزه در سازمان و همچنین باعث بالا رفتن خلاقیت بین اعضای تیم خود می‌­شود.

این لینک به شما کمک می‌­کند که چگونه تفکر انتقادی خود را تقویت کنید:

مهارت‌های فنی مدیریت به مجموعه‌ایی از مهارت‌­های مرتبط با دانش فنی و تخصصی در زمینه مدیریت اشاره دارد. مدیر با دانستن این مهارت‌ها می­‌تواند مشکلات فنی را بهتر حل کند و به رشد و توسعه سازمان کمک کند.

این مهارت‌­ها شامل موارد زیر می‌باشد:

مهارت بازاریابی

مهارت بازاریابی به مجموعه‌ای از توانایی‌ها و دانش‌ها اطلاق می‌شود که یک فرد باید داشته باشد تا بتواند محصول یا خدمات خود را به موفقیت به مشتریان خود عرضه کند.

این مهارت شامل موارد زیر می‌باشد:

  • دانش و توانایی‌­های مرتبط با برندینگ
  • تحلیل بازار
  • استراتژی بازاریابی
  • ارتباطات با مشتریان

تحلیل داده

به دانش و توانایی مدیر در تحلیل و تفسیر داده‌ها جهت اتخاذ تصمیمات استراتژیک و هوشمندانه برای رشد و توسعه شرکت اطلاق می‌شود. 

مهارت‌های تحلیل داده برای مدیران شامل موارد زیر می‌باشد:

  • توانایی جمع‌آوری داده
  • ارائه گزارش و تحلیل
  • استفاده از ابزار تحلیل داده
  • تصمیم‌گیری مبتنی بر داده

اقتصاد

یادگیری مهارت اقتصادی برای یک مدیر بسیار اساسی است، زیرا این مهارت به او کمک می‌کند تصمیم‌های استراتژیک و مدیریتی موثرتری اتخاذ کند. مهارت‌های اقتصادی برای مدیران شامل موارد زیر می‌شود:

  • تحلیل اقتصادی: توانایی تحلیل و تفسیر موارد مهم اقتصادی مانند نرخ فرصت، تقاضا و عرضه و تغییرات در بازارهای مختلف بسیار مهم است.
  • برنامه‌ریزی مالی: مدیران باید بتوانند برنامه‌های مالی مناسبی را برای مدیریت منابع مالی و سرمایه‌گذاری‌های ضروری شرکت تدوین و اجرا کنند.
  • استراتژی‌های قیمت‌گذاری: مهارت در تعیین قیمت مناسب برای محصولات و خدمات شرکت بر اساس شرایط بازار و هزینه‌های تولید بسیار حیاتی است.
  • مدیریت ریسک مالی: توانایی شناسایی، ارزیابی و مدیریت ریسک‌های مالی و مالیاتی مرتبط با فعالیت‌های شرکت بسیار مهم است.
  • برنامه‌ریزی استراتژیک: توانایی تحلیل اقتصادی و استفاده از مفاهیم اقتصادی در برنامه‌ریزی استراتژیک و تصمیم‌گیری‌های مهم مربوط به راهبری شرکت بسیار حیاتی است.
  • برنامه‌ریزی بازاریابی: مدیران باید بتوانند برنامه‌های بازاریابی مؤثری را بر اساس شناخت اقتصادی بازار و تحلیل داده‌های مربوطه تدوین و اجرا کنند.
  • مهارت‌های ارتباطی و تفاوت‌های اقتصادی: توانایی برقراری ارتباط مؤثر با ذینفعان داخلی و خارجی و شناخت و درک تفاوت‌های اقتصادی و اثرات آن‌ها بر کسب و کار بسیار مهم است.

مهارت مالی

مهارت مالی برای مدیر شرکت بسیار حیاتی است، زیرا این مهارت به او کمک می‌کند تصمیم‌های مالی مؤثرتری را اتخاذ کند و عملکرد مالی شرکت را بهبود بخشد. مهارت‌های مالی برای مدیران شامل موارد زیر می‌شود:

  • تحلیل و گزارشگری مالی
  • بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی مالی
  • مدیریت نقدینگی
  • تجزیه و تحلیل عملکرد مالی
  • مدیریت ریسک مالی
  • ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها و معاملات مالی

مهارت فنی و تکنولوژی

آشنایی مدیر یک کسب وکار با فناوری‌های جدید و نوظهور می‌تواند منجر به بهبود عملکرد کسب و کار شود.مهارت‌های فنی و تکنولوژی برای مدیران شامل موارد زیر می‌باشد:

  • شناخت فناوری‌های مختلف
  • مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات
  • امنیت اطلاعات
  • تحلیل داده
  • استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری
  • توانایی آموزش و توسعه نیروی انسانی در جهت استفاده از فناوری‌های جدید

مهارت ارتباطی مدیر به مجموعه‌ای از دانش‌ها و فنون ارتباطی اشاره دارد که در فرآیند مدیریت بکار می‌روند.

 انواع مهارت‌های ارتباطی به صورت زیر می‌باشد:

مهارت مذاکره

توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دیگران به منظور دستیابی به یک توافق مشترک است. به طور کلی، مهارت مذاکره به شما کمک می کند تا با دیگران به صورت مؤثرتری در ارتباط باشید و به بهترین نتیجه ممکن برای هر دو طرف برسید.

هدف از یادگیری می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دستیابی به راه‌حل‌های مشترک
  • افزایش درک متقابل
  • کاهش تنش و اختلاف
  • تقویت همکاری و شراکت
  • افزایش خلاقیت و نوآوری
  • کنترل بیشتر بر نتایج
  • صرفه‌جویی در زمان و منابع

مهارت ارتباط با همکار

مهارت ارتباط با همکار، توانایی برقراری و مدیریت ارتباطات مؤثر با همکاران در محیط کار است.

یادگیری مهارت ارتباط با همکار شامل این موارد می‌باشد:

  • توانایی شنیدن فعال
  • ارتباط برقرار کردن با همکاران
  • ارائه ایده ها و نظرات به صورت سازنده و منطقی
  • حل مشکلات و مدیریت تعارض‌ها
  • ایجاد فضای کاری مثبت

مهارت ارتباط با مشتری

به معنای توانایی ایجاد روابط مثبت با مشتریان، درک نیازها و انتظارات آن‌ها و بهبود تجربه مشتریان کمک می‌کند.

که این مهارت می‌تواند موارد زیر را دربرداشته باشد:

  • شناخت مشتری
  • گوش دادن
  • درک نیازها و موانع مشتری
  • ارائه پاسخ مناسب و به موقع به سوالات و نیازهای مشتری
  • رفع شکایات و مشکلات مشتریان
  • ایجاد روابط مثبت و حفظ رضایت مشتریان

مهارت گوش دادن فعال

به معنای توانایی مدیر در گوش دادن فعال، حساس و مؤثر به مشتریان، کارکنان و سایر افراد می‌باشد.

این مهارت شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تمرکز بر روی فرد صحبت کننده
  • درک مطلب و مفهوم صحبت های او
  • اظهار نظر و پاسخ مناسب به صحبت های فرد مقابل
  • ایجاد فضایی صمیمی و دوستانه برای صحبت کردن

مهارت گفتار

مهارت گفتار، توانایی بیان و انتقال ایده ها، نظرات و اطلاعات به صورت واضح می‌باشد.

که می‌تواند موارد زیر را در برداشته باشد:

  • استفاده از کلمات مناسب و مؤثر
  • تلفظ درست کلمات
  • انتخاب ساختار جملات مناسب
  • استفاده از تنوع در نحوه بیان
  • استفاده از ابزارهای غیر کلامی

مهارت بازخورد

توانایی ارائه بازخورد سازنده و مؤثر به دیگران است که می‌تواند روابط کاری را بهبود دهد و به توسعه‌ی شغلی و عملکرد بهتر کارکنان کمک کند.

این مهارت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • توانایی ارزیابی عملکرد دیگران
  • ارائه بازخورد سازنده و قابل فهم به آنها
  • ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود عملکرد
  • ایجاد فضایی مثبت برای دریافت بازخورد و پذیرش خطا و اشتباهات

آموزش مهارت های کسب و کار برای یک مدیر که می‌خواهد کسب و کار خود را راه‌اندازی کند، باید به شیوه‌هایی موثر و کاربردی انجام شود تا به او کمک کنددر مسیر موفقیت کسب و کار خود بهترین عملکرد را ارائه دهد. در ادامه، چندین راهکار برای آموزش مهارت‌ های کسب و کار ارائه می‌شود:

1.دوره‌های آموزشی و آموزش‌های آنلاین

مدیران می‌توانند در دوره‌های آموزشی مختلفی شرکت کنند که توسط مؤسسات آموزشی یا سازمان‌های فنی حرفه‌ای ارائه می‌شود. همچنین، آموزش‌های آنلاین از طریق وب‌سایت‌ها، ویدئوهای آموزشی و پلتفرم‌های آموزشی مختلف در دسترس است که می‌تواند به مدیران در یادگیری مهارت‌های کسب و کار کمک کند.

اگر به دنبال یادگیری مهارت های کسب وکار هستید به لینک زیر مراجعه کنید:

2.مشاوره و راهنمایی از متخصصان

مدیران می‌توانند به متخصصان و مشاوران کسب و کار مراجعه کرده و از تجربیات آن‌ها استفاده کنند. این افراد می‌توانند مدیران را در موضوعات مختلفی از جمله استراتژی‌های کسب و کار، بازاریابی، مالی، مدیریت منابع انسانی و غیره راهنمایی کنند.

3.کتاب‌های مربوط به یادگیری مهارت کسب و کار

که می‌توانند به مدیران در ارتقاء دانش و درک آن‌ها از اصول و مفاهیم کسب و کار کمک کنند.

برای آشنایی بیشتر با کتاب‌های مربوط به مدیریت کسب و کار می‌توانید به این لینک مراجعه کنید:

4.شرکت در کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها

شرکت در کارگاه‌ها، سمینارها، کنفرانس‌ها و رویدادهای مرتبط با حوزه کسب و کار می‌تواند به مدیران کمک کند تا با آخرین توسعه‌ها و روش‌های موثر در این حوزه آشنا شوند و از تجارب دیگران بهره‌مند شوند.

5.تجربه عملی

مدیران باید از فرصت‌های مختلف برای تجربه عملی، آزمایش روش‌ها و استراتژی‌های مختلف استفاده کنند، زیرا تجربه‌ی عملی یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری مهارت های کسب و کار می‌باشد.

یکی از راه‌های مفیدی که می‌توانید از تجربیات افراد مختلف در این زمینه بهره‌مند شوید، گوش دادن به پادکست رادیو کار نکن می‌باشد که می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

امیدواریم که این مقاله چهارچوبی را برای شروع یادگیری انواع مهارت های کسب و کار در اختیارتان گذاشته باشد که به وسیله آن اقداماتتان را مؤثرتر وهوشمندانه‌تر انجام دهید، تا شانستان را برای شروع کسب و کار افزایش یابد.


در ادامه لینک‌های مفیدی در این زمینه در اختیار شما گذاشته شده است:

اگر شما نیز در زمینه مهارت های کسب وکار نکته یا تجربه‌ای دارید که ما به آن نپرداخته‌ایم، برای ما در قسمت نظرات بنویسید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز برای کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *