رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

چگونه همدردی کنیم وقتی هر کلمه‌ای نا‌بجاست!

چگونه-همدردی-کنیم
4.7/5 - (15 امتیاز)

دیدن پریشان‌احوالی عزیزانمان وقتی اتفاق‌ ناگواری برایشان افتاده بسیار سخت است. از آن سخت‌تر این است که ما فکر می‌کنیم کاری از دستمان برنمی‌آید. و اغلب با نحوه‌ی ابراز همدردی آشنا نیستیم، و نمی‌دانیم چگونه همدردی کنیم.

گاهی ما توانایی از بین بردن رنج عزیزانمان را نداریم، اما می‌توانیم با آن‌ها همدردی کنیم و اینگونه روابطمان را با دیگران بهبود دهیم. و آن‌ها را در لحظات رنج‌کشیدن‌شان همراهی کنیم. پس باید بدانیم چگونه همدردی کنیم و مثل یک مرهم باشیم و دردهایشان را تسکین بدهیم.

در ادامه با تجربه‌های شخصی من به‌عنوان کسی‌که در زمان کرونا طعم‌ تلخ فقدان را چشید و همزمان همدردی‌ عمیق از جانب اطرافیان را تجربه کرد همراه باشید، تا به شما بگویم چگونه همدردی کنیم و در عمل و با کلام تسکینی برای دردهای عزیزانمان باشیم.

رنج کشیدن با دوست شادمانیست

رومن رولان

فهرست:

همدردی چیست

چگونه همدردی کنیم

آرتور شوپنهاور در کتاب هنر‌ همدردی، همدردی را توانایی بی‌واسطه و مستقیم شریک درد و رنج دیگران شدن و همراهی‌ کردنشان در لحظات رنج‌کشیدن تعریف کرده‌ است.

چرا باید همدردی کرد

آرتور شوپنهاور

در کتاب‌‌ هنر همدردی اثر آرتور شوپنهاور این چنین می‌خوانیم: در جهانی که اساساً خودخواهی و سنگدلی مشخصه‌ی آن است همدردی قطعی‌ترین ضامن خوش‌رفتاری اخلاقیست.

هرجا میزان این خصلت به‌وفور در دسترس کسی باشد قلبش چنان گسترده و فراخ می‌شود، که تمام جهان را در خود جای می‌دهد. چنانکه در آن لحظه‌ای که با کسی همدردی می‌کند، همه چیز در او جای می‌گیرد و دیگر هیچ چیز خارج از وجود او جای ندارد. زیرا همدردی باعث می‌شود انسان همه‌ی موجودات را با خود یکی بداند. همدردی حصار میان تو و من را برمی‌دارد و به همین خاطر حیوانات را هم دربرمی‌گیرد.

آرتور‌ شوپنهاور فیلسوف بزرگ آلمانی از واژه‌ی هنر برای همدردی استفاده کرده، چراکه جهان رو جای پررنجی می‌داند که تنها با هنر همدردی تبدیل به جای زیبایی می‌شود، اگر به فلسفه علاقه‌مندید این کتاب را از سایت دیجیکالا می‌توانید تهیه کنید:

چگونه همدردی کنیم

تا به اینجا خواندیم که همدردی از نظر فیلسوف‌‌ بزرگ‌ آلمانی آرتور شوپنهاور یعنی چه و چرا باید همدردی کنیم. نحوه‌ی ابراز همدردی هم می‌تواند به صورت کلامی باشد و هم می‌توانیم در عمل همدردی خود را ابراز کنیم. در زیر 15 راهکار کلامی و عملی نحوه ابراز همدردی با دیگران در شرایط سخت را می‌خوانید:

نحوه‌ی ابراز همدردی

وقتی بحرانی برای یکی از اطرافیانمان بوجود می‌آید، اغلب نمی‌دانیم که چگونه همدردی کنیم. در لحظات‌ ابتدایی ممکن است ما هم بهت‌زده شویم و ندانیم که چطور همدردی کنیم؟ اما فراموش نکنید فقط بودنمان کنار فرد داغدار در همان فضایی که او حضور دارد می‌تواند موجب آرامش او بشود.

چه کسی از دیدن دوستانش ناراحت می‌شود؟

تقریباً همه‌ی ما وقتی عزیزانمان را ملاقات می‌کنیم خوشحال می‌شویم، مخصوصاً در‌هنگام ناراحتی.

مثلاً: وقتی خبر‌ بیماری دوستی را می‌شنویم خوب است که از او عیادت کنیم، چون با دیدن دیگران کنار خودش، احساس‌ تنهایی نمی‌کند، و قوی‌تر به سمت بهبودی می‌رود، قدم‌ اول همدردی، حضور کنار اوست.

حتماً برایتان پیش‌امده که ندانید چگونه احساس همدردی کنید، در لحاظاتی که حادثه‌ای برای کسی رخ‌داده چه باید بگویید؟ به شخص‌ مصیبت‌زده بگویید بابت شرایط پیش‌آمده چقدر متأسف هستید. اگر نمی‌دانید چگونه ابراز همدردی کنید.

باگفتن جملاتی مثل جملات‌ زیر موقعیتی را برای گفت‌و‌گو ایجاد کنید، تا احساسات و نیاز‌هایش را بگوید:

  • تا هر وقت که بخواهی کنارت هستم
  • کمکی هست که من انجام بدم؟
  • می‌خواهی حرف بزنی؟
مثلاً چه سؤالی بپرسیم؟

از فرد داغداری که از فرزندان کوچکش دور است بپرسید آیا می‌خواهی من به خانه بروم و مراقب بچه ها باشم؟ در اینجا شما سؤالی پرسیدید که واضح و شفاف است و یک نیاز مهم را برای او رفع می‌کند.

نحوه ابراز همدردی
  • گوش‌کردن کمک می‌کند تا سبک شوند. و راحت‌‌تر از غم خود عبور کنند. چیزی که آن‌ها نیاز دارند، به رسمیت شناختن رنج‌شان است. گوش‌کردن به حرف‌هایشان باعث می‌شود که بدانیم چگونه ابراز همدردی کنیم.

شنونده‌ی خوب کیست؟

تصور بسیاری از ما از شنونده‌ی خوب، مانند اسفنج بودن‌ است. یعنی جذب‌کردن تمام و کمال گفته‌های طرف مقابل. اما یافته‌ها می‌گویند شنونده‌ی خوب مثل ترامپولین است، یعنی:

آن‌ها به جای جذب ایده‌هایتان با حمایت فعالانه به شما مجال اوج گرفتن را می‌دهند مثل ترامپلین.

( کتاب همدلی به قلم دنیل گلمن و ترجمه فرخ بافنده)

وقتی کسی می‌فهمد عمیقاً شنیده‌شده چشمانش تر می‌شود. من فکر می‌کنم او به مفهوم واقعی از شادی گریه‌ می‌کند. انگار او می‌گوید: چه‌ خوب یک‌ نفر مرا شنیده، یک‌ نفر می‌داند مثل من بودن چه حسی دارد.

کارل راجرز
مهربانی در عمل

هنگام بوجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آمدن بحران‌ها افراد ممکن است دچار بی‌حسی نسبت به محیط‌ اطراف بشوند. آن‌ها مدتی در شوک ناشی از رنج‌خود به سر‌می‌برند و زندگی رومزه آن‌ها مختل می‌شود.

با انجام کارها‌ی زیر می‌توان در عمل مهربانی و همدلی خود را ابراز کرد:

  • تمیز‌کردن منزل
  • مراقبت از بچه‌ها
  • خرید برای خانه
  • غذا‌‌ پختن
  • رانندگی‌کردن
  • کمک به برقراری ارتباط بین دوستان و خانواده
  • کمک‌ مالی در صورت‌ توان

تجربه‌ی شخصی

دوران‌ سخت کرونا یادتان هست؟ یادم می‌آید که کرونای‌ سختی گرفته‌ بودم. نمی‌توانستم راه بروم. نفس‌کشیدن سخت شده‌بود. و هیچ حسی نسبت به زندگی نداشتم. خوب به خاطر دارم که اطرافیانم چه صمیمانه غذا تهیه می‌کردند و برایم ارسال می‌کردند. این‌، کار آن‌ها به من کمک‌ کرد تا زودتر سلامتی خود را به دست‌بیاورم.

نکته مهم

انجام این کارها در طولانی مدت می‌تواند منجر به ادامه دارشدن افسردگی و رخوت فرد ناراحت بشود پس تعادل را رعایت کنید.

یکدیگر را در اغوش بگیرید
  • گاهی شدت غم آنقدر زیاد است، که نمی‌دانیم چگونه احساس همدردی کنیم و از واژه‌ها کاری ساخته‌ نیست. در این شرایط، چیزی بهتر از یک آغوش صمیمی نیست. البته باید اطمینان داشته‌باشید که او با این کار راحت است.

داستانی کوتاه در باب معجزه‌ی آغوش:

(برگرفته از کتاب سوپ جوجه برای روح، جک کنفلید، کلمات بجا)

برادرم پس از یک حمله‌ی قلبی شدید به حالت اغما رفت. او در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری‌شد. سیم‌هایی که به بدنش وصل شده‌بودند او را زنده نگه می‌داشتند. دستگاهی ضربان ضعیف قلب او را با ترسیم خطوط موج‌دار نشان‌می‌داد. زن‌برادرم، درمانده کناری ایستاده‌بود.
من به عنوان کشیش در میان خانواده‌هایی که وضعیت مشابهی داشتند قرار گرفته‌بودم. در چنین مواردی می‌کوشیدم تا با ادای کلماتی امیدوار‌کننده نزدیکان بیمار را تسکین‌ بدهم.
 زن‌برادرم و من ما‌بین امید و تسلیم درمانده‌ بودیم. مقدم هر ملاقاتی را عزیز می‌داشتیم.
 می‌دانستیم هدفی جز غمخواری ندارند. اما در بسیاری از ملاقاتی‌ها متأسّفانه گفتگو‌کنان از در وارد می‌شدند و گفتگو‌کنان از آن خارج می‌شدند. آیا مواقعی که خود من نیز نمی‌دانستم چه باید بگویم، با حالات عصبی‌ام این چنین برخورد‌هایی کر‌ده‌بودم؟
سپس دوستی برای دیدن برادرم آمد. او پای تخت کنار ما ایستاد و به پیکر برادرم خیره‌ شد، سکوتی طولانی حکمفرما شد. بنا‌گاه احساسات بر او غلبه کرد و گفت « متأسّفم». دوباره سکوتی بر اتاق مستولی شد.
سرانجام او مرا در آغوش گرفت. سپس دستم را در دستش گرفت و فشرد. چشمانش مملو از اشک شد. سپس او رفت. برادرم یک هفته بعد مرد.
سالیان‌سال از آن ملاقاتی می‌گذرد، اما هنوز آن را به یاد‌دارم. من اسم او را بخاطر ندارم، ولی هرگز فراموش نخواهم‌کرد که او چه صمیمانه، شریک غم ما شد، یک کلمه‌ی او دنیایی از معنی در‌بر‌داشت.

در بهترین مکالمات حتی به یاد نمی‌آورید که در مورد چه چیزهایی صحبت کرده‌اید، فقط به یادمی‌آورید آن گفت‌وگو چه احساسی را در شما بیدار کرده است.

جان گرین

بیشتر بخوانید:

افراد تأثیری که بر آن‌ها گذاشتید را فراموش نمی‌کنند، پس بسیار بجاست که با مهارت غیرکلامی آشنایی داشته‌باشید تا بتوانید تأثیر خوبی روی افراد بگذارید.

هدیه_دادن

هدیه‌دادن یک نحوه ابراز همدردی است. محققان می‌گویند هدیه‌دادن و هدیه‌گرفتن منجر به ترشح هورمون سروتونین می‌شود، همان هورمونی که مسئول شادی است.

  وقتی به کسی هدیه می‌دهیم هم خودمان و هم طرف مقابل خوشحال می‌شویم. چند شاخه‌ گل و یا یک کارت‌پستال می‌تواند دوستتان را خوشحال کند. هدیه‌ ریشه‌های دوستی را محکم‌تر می‌کند.

یکی از قشنگ‌ترین هدیه‌هایی که می‌توانیم به آدم‌ها بدیم، اینه‌ که باوری که خودشون به خودشون داشتن و یک جایی از زندگی از‌ دستش‌دادن رو بهشون برگردونیم.

منا رضوی روان درمان‌گر
کار خیر

معمولاً وقتی افراد شکست‌ عاطفی و یا مصیبتی را از سر می‌گذارنند احساس‌ پوچی و بی‌ارزشی می‌کنند. یک نحوه ابراز همدردی اینست که به نام شخص متوفی کار‌ خیری انجام‌دهید و به اطلاع خانواده‌اش برسانید. اگر دوستی دارید که جدایی را تجربه‌ می‌کند، او را تشویق به کار‌ خیر کنید. چراکه کار‌ خیر باعث‌ می‌شود افراد احساس‌ ارزشمندی بکنند.

کارهای خیری که می‌توانید انجام دهید:

  • تهیه‌ غذا و لباس برای نیازمندان
  • تدریس‌ رایگان به کودکان‌کار
  • دیدار از خانه‌سالمندان
  • کاشت‌نهال به نام شخص‌ متوفی‌

تجربه‌‌ی شخصی

به خاطر دارم در مراسم‌ سوگواری یکی ازنزدیکان همسایه‌های او به‌جای خرید تاج‌گل و بنر‌ تسلیت مبلغی را جمع‌آوری کرده‌بودند و به نام شخص‌ متوفی به خیریه اهدا کرده‌بودند. و به چشم دیدم که خانواده‌ داغدار چقدر از این کار خوشحال‌شدند .

ارتباط خود را حفظ کنید

معمولاً مدتی که می‌گذرد افراد مشغول زندگی‌ عادی می‌شوند و شخص‌ داغدیده را فراموش می‌کنند. درست است که در نهایت هر‌شخص به تنهایی باید مسئولیت مواجهه با چالش‌های زندگی‌اش را بر‌عهده بگیرد، اما یک دیدار‌ تازه و یا یک ‌ارسال پیام می‌تواند انسان را برای ادامه زندگی دلگرم بکند و یک نحوه ی ابراز همدردی باشد.

مصیبت در لحظات‌ اول کشنده نیست. ضربه آنچنان شدید است که نمی‌توانی درست درک کنی چه بر‌ تو گذشته‌ است. اما زمان، زمان که می‌گذرد تازه می‌فهمی چه بر سرت آمده.

جورج اورول
راز‌دار باشید

باید بدانیم چگونه با دیگران همدردی کنیم. چرا که همدردی باعث می‌شود تا با احساسات متفاوت و پیچیده‌ای روبرو شوید، آمادگی داشته‌باشید چراکه ممکن است، افراد در موقعیت‌ بحران، هیجانی رفتار کنند و شما از واکنش‌ها‌ی نابجای آن‌ها دچار خشم و استرس شوید، مهارت کنترل احساسات به شما کمک‌می‌کند تا در این شرایط واکنش‌ منطقی داشته‌باشید. این کار برای شما مسئولیت‌ اخلاقی به همراه دارد. حرف‌های او را پیش‌خود نگه‌دارید.

مثلاً اگر در حال همدردی با دوستی هستید که فرزندش را در حادثه‌ رانندگی از دست‌داده و او هنگام درد‌ و دل با شما، مقصر‌ اصلی را همسرش می‌داند که هنگام‌ رانندگی، حواسش پرت بوده‌‌‌است، این حرف او را پیش خودتان نگه‌دارید چرا که بازگو‌ کردن این حرف کودک از دست‌رفته را برنمی‌گرداند.

شنونده‌ی خوب قضاوت اخلاقی نمی‌کند. این قبیل افراد آن‌قدر ذهن خود‌ را خوب می‌شناسند که از عجیب و غریب بودن کسی یا چیزی غافلگیر یا هراسان نمی‌شوند. آن‌ها می‌دانند که همه‌ی ما تا چه حد دیوانه‌وار هستیم.

کتاب درباره‌ی خوب‌ بودن

نصیحت با این نیت که صرفاً دارید حقیقت را می‌گویید کار شایسته‌ای نیست. چراکه نصیحت حال افراد غمگین را خوب نمی‌کند، خیلی وقت‌ها فرد خودش راه حل مشکلش را بهتر از شما می‌داند، در شرایطی که مصیبت‌ ناگهانی رخ داده او نیازی به پندهای شما ندارد. چون اینکار باعث می‌شود شما در موقعیتی قرار بگیرید که خود را برتر بدانید. تنها در صورتی که مستقیماً از شما راهکاری خواستند می‌توانید آن را ارائه دهید.

گوته

شما آدم‌ها هر مسأله‌ای که به میان آید انگار مجبورید که بگویید:
این‌ کار ابلهانه است، آن‌ کار عاقلانه، این خوب، آن‌ بد! این حکم‌ صادر‌کردن‌ها یعنی چه؟ مگر شما شرایط باطنی هر رفتاری رادیده و بررسی کرده‌اید؟!

به نقل از گوته
شاید برای شماهم اتفاق بی‌افتد قضاوت ممنوع

چه کسی از سرزنش‌شدن خوشش می‌آید؟

مثلاً روزی را بخاطر بیاورید که تازه گواهی‌نامه گرفته‌بودید و برای اولین‌ بار تصادف کردید. سیل سرزنش‌هایی را که به سمت‌تان روانه شد را به یاد بیاورید. در این شرایط همه‌مان به دنبال یک نگاه‌ مهربان می‌گردیم تا به آن پناه‌ببریم.

ممکن است به شخص‌ ناراحت بابت کارهایی که کرده و یا نکرده حس‌ گناه و عذاب‌وجدان بدهید، این را بدانید همه‌ی ما در تاریکی شبیه به هم هستیم. پس اگر کسی را بابت طولانی‌شدن مدت سوگواری‌اش سرزنش کردید و او را ضعیف خطاب کردید بخاطر بیاورید شما با کفش‌های او راه نمی‌روید.

ایمان و توکل بر خداوند سفری درونیست که هر‌ فرد خودش باید آن را طی کند و لذتش را بچشد تا به باور قلبی‌اش تبدیل شود. وگرنه مطرح‌کردن آن در شرایطی که از باور‌ قلبی شخص اطلاعی نداریم بی‌فایده ‌خواهد‌بود. هم‌اینکه افراد برای تخلیه خشم‌ لحظه‌ای خود ممکن است گارد بگیرند. اگر هم فکر می‌کنید سخن از صبر و ایمان و توکل مفید است از شخصیت طرف مقابل شناخت داشته‌باشید .

مقایسه نکنید

هر‌یک از ما موجودی منحصربفرد هستیم. انسان‌ها احساساتشان را متفاوت بروز می‌دهند. پس اگر قصد همدلی دارید رنج آن‌ها را با دیگری در شرایط مشابه مقایسه نکنید، اینکار کوچک شمردن غم آن‌هاست. مثلاً به کسی که پدرش را از دست‌ داده نگویید کسی را می‌شناسم در سنین کودکی پدرش را از دست‌داده و شرایط بدتری داشته‌است. سکوت کنید و آن‌ها را در سوگشان همراهی کنید.

با خودتان رو‌راست باشید. شما باید اولویت‌هایتان را مشخص کنید. مثلاً اگر شرکت در جلسه‌ی کاری برایتان مهم‌تر از شرکت در مراسم‌ تدفین یکی از آشنایانتان است، باید به اولویت خود پایبند بمانید. اگر بیشتر از توان‌ذهنی و جسمی‌تان مایه‌بذارید دچار فرسودگی می‌شوید. اگر در مقابل قدردانی لازم را دریافت نکنید دلخور می‌شوید.

از مشاور و روانشناس متخصص کمک بگیرید

گاهی صدمات ناشی از یک بحران چنان تأثیر عمیقی بر روی روح‌ و‌ روان و جسم یک فرد گذاشته که نمی‌دانیم چگونه همدردی کنیم. شما می‌توانید از یک مشاور و روانشناس متخصص کمک بگیرید.

تا به اینجا از راهکارها گفتیم. در ادامه از یک تحقیق جالب خواهیم‌گفت تا بدانیم برای همدردی‌ مؤثر، فرد مناسب کیست؟

چه موقع همدردی‌ کردن با دیگران سخت است

به نظرتان همدردی با کسی که تجربه‌ی مشابهی با ما دارد راحت‌تر است یا خیر؟

در یک تحقیق موضوع نوجوانی بررسی می‌شود که مورد زورگویی قرار گرفته. به شرکت‌کنندگان گفته‌ شده‌‌بود نوجوانی‌ ناتوان از برآمدن از پس این شرایط خودش هم به واکنش خشونت آمیزی روی آورده‌بود. شرکت‌کنندگانی که در گذشته تجربه‌ی تحمل زورگویی را داشتند از همه کمتر به آن نوجوان احساس دلسوزی داشتند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد افرادی که تجربه سختی را پشت سر‌ گذاشته‌‌‌اند، بیشتر احتمال دارد، آن‌هایی را که در تقلای پشت‌ سر گذاشتن تجربه‌ی سخت مشابهی هستند، تنبیه کنند، تا اینکه از سر دلسوزی وارد شوند!.

به قلم: ریچل روتان، مری هانتر، لورن نوردگرن. برگرفته از کتاب همدلی ترجه فرخ بافنده.

ولی چرا این اتفاق میافتد؟

یک‌ علت اینست: آدم‌هایی که قبلاً بر تجربه‌ی بدی غلبه کرده‌اند می‌دانند که توانسته‌اند با موفقیت بر آن فائق‌ آیند. تجربه‌ی تلفیقی یادم نمی‌آید چقدر سخت بوده‌ است، با می‌دانم که خودم از پسش برآمدم، این احساس را بوجود می‌آورد که براحتی به مشکل پیش‌آمده غلبه کرده و همدلی نسبت به افراد گرفتار را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید:

این نتایج برای معلمانی که در کلاس‌ درس، اغلب افرادی را کنار هم می‌آورند که دارای پیشینه یا تجربه‌های یکسان هستند می‌تواند جالب‌توجه باشد.

چطور همدلی را در خود پرورش بدهیم

برای تقویت همدردی، کودک درون خودتان و دیگران را ببینید. پشت همه‌ی کج خلقی‌ها وپرخاشگری‌ها کودکیست که تشنه‌ی نوازش و محبت است.

 کودک درون

هرچه بیشتر به خودتان همدردی ابراز‌ کنید، بیشتر می‌دانید چگونه با دیگران همدردی کنید. وقتی خودشناسی می‌کنید به ریشه‌ی درد‌ها و رنج خود آگاه می‌شوید و متوجه می‌شوید روحتان تا چه اندازه به همدردی و توجه همدلانه نیاز دارد. و این نیاز زیبا را برای دیگران هم درک می‌کنید. پس تا می‌توانید به خود‌آگاهی بپردازید.

استعداد همدردی

یک معلم با مهارت همدردی

یک معلم با مهارت همدردی می‌تواند اختلالات یادگیری دانش‌آموزان را درک‌ کند و آنها را به مسیر درستی هدایت کند.

شاید هیچ شغلی به اندازه‌ی پرستار بودن نیاز به مهارت همدردی نداشته باشد. هر‌روز شاهد درد انسان‌ها بودن نیازمند سطح بالایی از مهارت همدردی است.

نیاز به مهارت همدردی

همدردی یک استعداد است. اگر شخص مهربانی هستید که مسائل را از بعد احساسی درک می‌کند شما مطابق تست MBTI در گروه افراد احساسی (F) قرار می‌گیرید.

دوست دارید بدانید شغل مناسب شما چیست یا در چه زمینه ای استعداد دارید؟

تست MBTI شما را یک قدم در مسیر شناختن استعدادتان یاری می‌کند. همچنین دورۀ طراحی مسیر شغلی سایت کارنکن به شما کمک می‌کند تا جای درست خودتان را در پازل شغلی پیدا کنید.

کسانی که در درک احساسات انسان‌ها استعداد دارند می‌توانند در جایگاه معلم، پرستار، مددکار اجتماعی قرار بگیرند. فیلم سینمایی ستاره‌های روی زمین، داستان دانش‌آموزی به نام ایشان‌آواستی است که در کلاس درس از همه ضعیف‌تر است و به همین‌خاطر توسط معلم‌ها و همکلاسی‌هایش مسخره می‌شود. اما معلم جدیدش آقای نیکوم با مهارتی که در همدردی دارد استعداد ویژه او را کشف می‌کند و مسیر جدیدی در زندگی او باز می‌کند. فیلم ستاره‌های روی زمین را می‌توانید در کانال آپارات تماشا کنید.

قدر همدردی را بدانیم

این روزها بهتر از گذشته درک می‌کنیم که برای بهبود مهارت ارتباط موثر نیاز به آموزش داریم. چرا که روان انسان نیازهایی دارد که باید رفع بشود. پس باید توسط دیگران درک بشود و احساسات دیگران را هم بتواند درک کند.

در اهمیت یادگیری مهارت‌ همدردی همین بس که سازمان‌ بهداشت‌ جهانی آن را برای داشتن یک زندگی‌ شاد و موفق لازم دانسته است. چرا که وقتی با کسی همدردی می‌کنیم در واقع احساس خوبی نسبت خودمان پیدا می‌کنیم. در این مطلب به صورت چکیده به گوشه‌ای از نیاز شما برای نحوه ابراز همدردی پرداخته شده‌است.

مهارت‌های مرتبط با همدردی

مغز ما وظیفه‌ی پاسخ‌گویی به سؤالاتمان را دارد. پس اگر هنگام بحران‌ها سؤال درست از خودمان بپرسیم جواب‌های راه‌گشا دریافت خواهیم کرد. برای خواندن درباره‌ی مهارت سوال پرسیدن روی لینک زیر کلیک کنید.

وقتی رنج بزرگی رخ می‌دهد کلام ناتوان می‌شود از ابراز احساسات پس لازم است با مهارت ارتباط غیر‌کلامی آشنایی داشته باشیم تا ارتباطمان با دیگران تأثیر‌گذار باشد.

هرچه بیشتر خود‌مان رابشناسیم بیشتر به این موضوع پی‌می‌بریم که خو‌دمان و دیگران چقدر به درک‌شدن و درک‌کردن نیاز‌ داریم. پس هرچه بیشتر خودمان را بشناسیم مهربانی بیشتری نثار اطرافیانمان می‌کنیم و اینگونه دنیا را به جای زیباتر و امن‌تری تبدیل می‌کنیم. برای خواندن درباره‌ی مهارت ذهن آگاهی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

احساسات محرک ما برای تصمیم‌گرفتن و اقدام‌کردن هستند. هرچه قدر احساسات‌مان را بشناسیم و روی آن‌ها کنترل داشته‌باشیم کمتر دچار احساس پشیمانی می‌شویم. برای خواندن درباره‌ی کنترل احساسات بر روی لینک زیر کلیک کنید.

حتماً تا به‌حال تجربه‌ی دریافت همدردی و همدردی‌کردن با دیگران رو داشتید. چه رفتار یا جمله‌ای بوده که تو ذهنتون مونده و نور امید رو به زندگی شما تابونده؟ خوشحال میشم برام کامنت بذارید و از تجربه‌ی ارزشمندتون بگید، تا بدونیم چگونه همدردی کنیم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *