چگونه یک مغازه لوازم جانبی موبایل بزنیم ؟ برای راه اندازی مغازه لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر به چه نکاتی باید دقت کنیم؟
اگر در فکر راه اندازی فروشگاه لوازم جانبی موبایل هستید و میخواهید قبل از شروع، اطلاعات خود را کامل کنید، جای درستی آمدهاید.
در این مطلب در مورد هزینههای ابتدایی، تجهیزات و مهارتهایی که برای این شغل نیاز دارید صحبت خواهیم کرد.
و سعی میکنیم به صورت ساده و کاربردی، تمام نکاتی که لازم دارید را بیان کنیم.
اگر در مغازه لوازم جانبی موبایل خود، قصد دارید خدمات دیگری را نیز ارائه کنید، بد نیست مطلب چگونگی راه اندازی مغازه تعمیرات موبایل را هم بخوانید.
فهرست مطالب:
- مقدمهای دربارهی اینکه چگونه یک مغازه لوازم جانبی موبایل بزنیم
- گوشی فروشی یا مغازه لوازم جانبی موبایل ؟
- چقدر سرمایه برای فروشگاه لوازم جانبی موبایل نیاز دارم؟
- ابتدای تاسیس فروشگاه لوازم جانبی موبایل ، چه کالاهایی را موجود کنم؟
- چگونه یک مغازه لوازم جانبی موبایل بزنیم؟ به فروش و به فروشنده نیاز دارید
- همکاران عمدهفروش خوب پیدا کنین
- مهارتهای مختلف به شما کمک خواهد کرد
- همیشه تحلیلی از بازار داشته باشید (مخصوصاً قبل از شروع)
- بخش کوچکی از بازار را انتخاب کنید
- داشتن یا نداشتن شریک؟ میتواند به معنی بودن یا نبودن کسب و کار باشد
- چقدر وقت بگذارم؟
- چگونه یک مغازه لوازم جانبی موبایل بزنیم؟ مکان فروشگاه مهم است
- فروش آنلاین در کنار فروشگاه فیزیکی
- سواد مالی
- سیستم حسابداری
۱- مقدمهای دربارهی اینکه چگونه یک مغازه لوازم جانبی موبایل بزنیم
بازار موبایل و مخصوصاً بازار لوازم جانبی موبایل، بسیار پررونق است.
چون همهی جامعه به آن نیاز دارند.
گوشیهای موبایل جدید با سرعت به بازار میآیند و هرکدام نیاز به لوازم مخصوص خود دارد.
پس از نظر مشتری و بازار، نگرانیای نداشته باشید.
خوب است که اینجا این قانون که همیشه در تجارت هست را با هم مرور کنیم:
کالایی که مشتری بیشتری دارد، راحتتر فروش میرود.
ولی همچنین، رقابت بیشتری هم روی آن هست و بنابراین سودش کمتر هست.
۲- گوشی فروشی یا مغازه لوازم جانبی موبایل ؟
بازار موبایل ۲ گروه کلی دارد:
- گوشی موبایل
- لوازم جانبی گوشی موبایل
درصد سود گوشی موبایل کمتر است و رقابت بیشتری هم روی آن هست.
اما سود لوازم جانبی موبایل خیلی بیشتر است.
تنوع بسیاری هم دارد. سرمایه اولیهی خیلی کمتری هم میخواهد.
بنابراین میتوانید در بخشهای مختلف این بازار کار کنید.
توصیه میشود اگر ابتدای کار هستید و سرمایهی خیلی زیادی ندارید، با مغازه لوازم جانبی موبایل شروع کنید.
البته چون گوشی موبایل و لوازم جانبی آن، به هم ارتباط دارند و تکمیلبودن جنس هم مزیت محسوب میشود، احتمالاً به مرور، گوشی را هم به کالاهای خود اضافه خواهید کرد.
اما در ابتدای کار بهتر است که با فروش لوازم جانبی آن شروع کنید.
۳- چقدر سرمایه برای فروشگاه لوازم جانبی موبایل نیاز دارم؟
برای شروع شاید سرمایهی خیلی زیادی نخواهد.
۳ نوع سرمایه برای راه اندازی مغازه لوازم جانبی موبایل نیاز دارید:
- سرمایهی ثابت که همیشگی است (یا سالانه تمدید نیاز دارد) مثل هزینه ودیعهی اجاره، خرید تجهیزات و لوازم مثل لپتاپ، هزینه دکور و …
- سرمایهای که هر ماه باید پرداخت شود. مثل اجاره و شارژر و قبضها یا حقوق به نیروها
- سرمایهی در گردش مثل کالاهایی که خرید میکنید. این مبلغ همیشه کم و زیاد میشود.
- مثلاً ۱۰۰ میلیون تومان خرید اولیهی کالای دارید. ماه اول ممکن است ۵ میلیون فروش داشته باشید. بعد باز خرید و فروش انجام دهید و به مرور کالای سرمایهای افزایش پیدا کند.
حساب کتاب مالی را حتماً ابتدا انجام دهید و تا جای ممکن همهی موارد مالی را روی کاغذ بنویسید.
این توصیه را جدی بگیرید:
حداقل هزینهی ۶ ماه کار را محاسبه کنید.
این مبلغ را ابتدا تأمین کنید و سپس کار را شروع کنید.
چون اگر در ابتدای کار، نگرانی تأمین حداقل هزینهها باشید، تصمیمات خوبی نخواهید گرفت.
باید در حد ۶ ماه خیال شما بابت موضوعات مالی راحت باشد.
و اینکه
از پولی که جزو هزینههای ضروری زندگیتان هست، برای کار بر ندارید.
بررسی یک مثال برای اینکه چگونه یک مغازه لوازم جانبی موبایل بزنیم
اول مینیمم هزینههای زندگی خود را حساب کنید.
فرض کنیم هزینهی اجاره منزل، مینیمم هزینهی خوراک و لوازمی که نیاز دارید، شد ماهی ۵ میلیون تومان.
برای ۶ ماه معادل ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.
این عدد را در حسابی جدا داشته باشید و از آن برای سرمایهی شروع کار بر ندارید.
بعد مینیمم هزینههای ۶ ماه کار را محاسبه کنید و به فکر تأمین آن باشید.
وقتی این ۲ مورد انجام شد، کار را شروع کنید.
ابتدای کار از این موارد احتیاطی، ضرر نخواهید کرد.
به مرور که کسب و کار رونق گرفت، میتوانید ریسکهای مختلف را اضافه کنید و تجربه کسب کنید.
۶ ماه هم زمان خوبی است تا کمی مشتری پیدا کنید و به مرور موضوعات مختلف کار را مرتب کنید تا به درآمدی برسید که تقریباً بتوانید هر ماه روی آمدنش حساب کنید.
بد نیست محاسبهای داشته باشیم از هزینههای فرضی شروع کار برای راه اندازی فروشگاه لوازم جانبی موبایل.
تا بتوانید دیدگاهی کلی داشته باشید.
- هزینهی اجاره یک واحد تجاری ۲۰ متری : ۳۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۵ میلیون تومان
- (این عدد را برای محل خودتان حساب کنید)
- لپتاپ : ۱۰ میلیون تومان
- دکور: ۱۰۰ میلیون تومان
- پرینتر، لوازم اداری: ۱۰ میلیون تومان
- ۱۰۰ عدد قاب گوشی: ۱۰ میلیون تومان
- کابل گوشی ۱۰۰ عدد : ۱۰ میلیون تومان
- شارژر گوشی ۱۰۰ عدد: ۲۵ میلیون تومان
هزینههایی که محاسبه کردید را ۳۰ درصد بیشتر در نظر بگیرید.
چون همیشه در عمل هزینههای بیشتری وجود دارند.
پس در مجموع برای ۶ ماه نیاز به سرمایهای در حدود ۳۵۰ میلیون تومان دارید.
البته که این اعداد هر زمان میتواند متفاوت باشد و ما خواستیم که تصور کلی به شما داده باشیم.
۴- ابتدای تاسیس فروشگاه لوازم جانبی موبایل ، چه کالاهایی را موجود کنم؟
اینکه چه کالاهایی را موجود کنید، موضوع بسیار مهمی است.
مخصوصاً در ابتدای کار.
این نکتهها را برای انتخاب کالاهای موجودی، مدنظر داشته باشید:
- کالاهایی هستند که در صورت ماندن در انبار، قدیمی و کهنه و خراب نمیشوند.
- کالاهایی هستند که فروش ساده و راحتی دارند.
- این کالاهای ساده، حتی اگر سود کمی داشته باشند برای شروع و راهافتادن کار و پیدا کردن مشتریان ابتدایی، گزینههای خوبی هستند.
در حدی خرید کنید که بتوانید با سود معقول، کالا را بفروشید. نیاز نیست حجم خیلی بالا خرید کنید.
مثلاً اگر کالایی با قیمت تکفروشی ۵۰ هزار تومان بود.
- روی ۵ تا ۴۵ هزار تومان
- روی ۱۰ تا ۴۰ هزار تومان
در ابتدا کمتر خرید کنید و بازار را بسنجید. اگر فروش خوب بود دفعات بعد هم وجود دارند و میتوانید تعداد بیشتری خرید کنید.
برای دفعات اول همان تعداد ۱۰ تا خوب است. بعداً انشاالله بیشتر خواهد شد.
اگر هم به هر دلیلی کالاها زود فروش نرفت، ضرر زیادی نکردید و برای دفعات بعد تجربهی خوبی خواهید داشت.
۵- چگونه یک مغازه لوازم جانبی موبایل بزنیم ؟ به فروش و به فروشنده نیاز دارید
حتماً نیاز به کسی دارید که فروش را بلد باشد.
برای راه اندازی لوازم جانبی موبایل، بخش فروش، مهمترین بخش کسب و کار هست.
اگر کالاها فروش نروند، چرخ کسب و کار نمیچرخد.
همهی عوامل دیگر مثل سرمایه و فروشگاه و خرید خوب و کالای خوب و … وابسته به این مرحله هست.
بدون داشتن فردی برای قسمت فروش، چراغ فروشگاه سخت روشن خواهد ماند.
فروش را هم به معنای سادهش در نظر بگیرید.
کسی که توانایی داشته باشد کالای مناسب مشتری را تشخیص دهد، معرفی کند و مراحل فروش را پیش ببرد.
منظور از فروشنده، کسی نیست که بتونه کالایی که مشتری نمیخواد رو بهش بفروشه.
اگر خودتون این تجربه را داشته باشید که بهترین حالت هست.
۲ پیشنهاد برای بخش فروش:
۱- پیشنهاد اول (و بهتر) : هرجایی که امکانش را دارید، مدتی به عنوان فروشندهی حضوری کار کنید.
- اگر در همین صنف باشد که ایدهآل است اما واقعیت این است که فرق زیادی ندارد.
- وقتی با فروش آشنا باشید، کالاهای هر بازاری با بشناسید، میتوانید فروش را به خوبی انجام دهید.
- حتی اگر این کار را به عنوان کارآموزی و رایگان هم برای مدتی انجام دهید، بسیار خوب است.
۲- پیشنهاد دوم: فردی را استخدام کنید که تجربهی فروش داشته باشد.
در واقع اگر مجبور باشید باید این کار را بکنید.
چون حداقل ۲ چالش خواهید داشت:
- از ابتدا درگیر موضوعات حقوق و استخدام و … خواهید شد.
- بخش مهمی از سکان کسب و کار شما در کنترل فردی غیر از خودتان خواهد بود.
در نظر داشته باشید که فروش، اصلاً کار سختی نیست!
- درگیر آموزشهای تئوری فروش نباشید.
- نیاز نیست لباس خاصی داشته باشید، فن بیان عالی داشته باشید یا زبان بدن عالی داشته باشید.
فروش کاری کاملاً آموختنی است. فقط باید در شرایط آن قرار بگیرید.
کمکم تجربهی خود شما، شما را فروشندهی بهتری خواهد کرد.
۶- چگونه یک مغازه لوازم جانبی موبایل بزنیم ؟ همکاران عمدهفروش خوب پیدا کنید
مهمترین چالش بعد از موضوع فروش که در بالا گفتیم، این است که همکاران عمدهفروش خوبی پیدا کنید.
چون باید همیشه به دنبال بهترین قیمت باشید.
باید کالای بهروز و مناسب و با کیفیتی تهیه کنید تا بتوانید وسایل مورد نیاز برای مغازه خدمات کامپیوتری و موبایل خود را راهاندازی کنید.
داشتن تأمینکنندههای خوب برای راه اندازی مغازه لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر ضروری است.
اینجا به موضوع رقابت خواهیم رسید.
اینکه رقابت در بازار همیشگی است و باید با آن کنار بیایید.
واقعیت این است که اگر رقابت نبود، کسی که تازه کار را شروع میکرد، امکان موفقیت نداشت.
بخشی از انرژی شما از نظر زمان و هزینه، برای موضوع رقابت خرج خواهد شد.
۷- مهارتهای مختلف به شما کمک خواهد کرد
هر مهارتی در این صنف داشته باشید، به شما کمک خواهد کرد.
مثلاً اگر کمی تعمیر بلد باشید، راه اندازی مغازه لوازم جانبی برای شما سادهتر خواهد بود و امکان موفقیت بیشتری خواهد داشت.
یا موضوعات نرمافزاری را بلد باشید، مثل روتکردن و نصب بازیهای دیتادار.
یا زبان انگلیسی خوبی داشته باشید و بتوانید اخبار روز را دنبال کنید.
حتی بلد باشید برچسب گوشی را خوب بچسبانید.
همهی این مهارتها حتی اگر کوچک به نظر بیایند، مفید و مؤثر خواهند بود.
۸- همیشه تحلیلی از بازار داشته باشید (مخصوصاً قبل از شروع)
باید بتوانید بازار لوازم جانبی را کمی تحلیل کنید.
دنبال آمارهای واقعی باشید.
به جای تصمیمگیری بر اساس حدس، بر اساس آمار تصمیم بگیرید.
مثلاً فرض کنید کسی حدس بزند که بازار گوشیهای هوشمند در ایران اینطور باشد:
- آیفون ۲۰ درصد
- سامسونگ ۴۰ درصد
- بقیه برندها هم در مجموع ۴۰ درصد
حالا اگر آمار واقعی متفاوت باشد و شیائومی درصد بسیار بالایی از بازار را داشته باشد، تصمیمگیری شما برای تهیهی لوازم جانبی کاملاً متفاوت خواهد شد.
۹- بخش کوچکی از بازار را انتخاب کنید.
بهتر است با بخش کوچکی از بازار شروع کنید.
شاید این مفهوم کمی پیچیده باشد.
نگران نباشید، توضیح خواهیم داد.
اول باید بازار را بخشبندی کنید.
بخشبندی بازار دقیقاً با عنوان market segmentation در مطالب بازاریابی و فروش عنوان میشود.
فرض کنیم قرار است فقط لوازم جانبی کار کنید.
بخشبندی بازار یعنی کل بازار لوازم جانبی گوشی موبایل را تحلیل کنید و به بخشهای مختلف تقسیم کنید.
این تقسیمبندی باید کاربردی باشد.
مثلاً میتوانم این ۴ مدل تقسیمبندی را انجام دهیم:
روش اول: بر اساس برند گوشی
- لوازم جانبی آیفون
- لوازم گوشی سامسونگ
روش دوم: بر اساس سن افراد
- لوازم جانبی گوشی برای کودکان و نوجوانان
- لوازم گوشی برای جوانان و بزرگسالان
روش سوم: بر اساس قیمت کالاها
- لوازم تا ۱۰۰ هزار تومان
- لوازم جانبی تا ۵۰۰ هزار تومان
روش چهارم: بر اساس نوع کالا
- لوازم جانبیهایی که مخصوص هر گوشی است: مثل برچسب و قاب و …
- لوازم جانبیهایی که برای همهی گوشیها استفاده میشود: مثل پاوربانک یا هدفون
بعد از بخشبندی، بر اساس علاقه یا تجربهی خودتان یا بر اساس کالاهایی که در دسترس دارید، بخشی کوچکی را انتخاب کنید.
و روی بخشهای دیگر هم کار نکنید.
یعنی متمرکز باشید.
اگر با بخش کوچکی شروع کنید، کنترل بیشتری روی اوضاع خواهید داشت.
احتمالاً خریدهای بهتری هم خواهید داشت و مشتری هم راحتتر از شما خرید خواهید کرد.
۱۰- داشتن یا نداشتن شریک؟ میتواند به معنی بودن یا نبودن کسب و کار باشد
داشتن یا نداشتن شریک، یکی از اساسیترین بخشهای شروع کار است.
حتماً وقت بگذارید و به آن فکر کنید.
اشتباه در این موضوع میتواند به قیمت نابودی کامل کسبوکار تمام شود.
کاری که تازه شروع میشود، در بازار پرنوسانی که ما داریم، مدام نیاز به تغییرات دارد.
احتمال اینکه مجبور باشید تصمیمهایی که گرفتید را مدام تغییر دهید، بالاست.
بودن یک نفر دیگر ممکن است بسیار کمککننده باشد.
اما ممکن هم هست بخش بسیار زیادی از زمان و انرژی شما صرف این شود که همدیگر را قانع کنید.
دلخوریهای فراوانی پیش خواهد آمد. کار جلو نخواهد رفت.
اگر هم موضوع مالی هست، بهتر است سرمایه با آن فرد باشد و کار از شما. اما دخالت در کار وجود نداشته باشد.
حتی سهم بیشتری از عرف را پرداخت کنید اما تصمیمات با خودتان باشد.
در ادامهی مسیر که کمی ثبات پیدا کردید و کسبوکارتان شکل گرفت، اضافه کردن افرادی به عنوان شریک، کار منطقیتری خواهد بود.
۱۱- چقدر وقت بگذارم؟
میزان ساعتی که میتوانید وقت بگذارید را حساب کنید.
ابتدای کار، طبیعی است که بیشتر از حالت نرمال وقت بگذارید تا کار راه بیفتد.
ممکن است زندگی شخصی و خانوادگیتان تحت تأثیر قرار بگیرد.
برای این موارد آماده باشید.
البته در حد توان خودتان کار کنید.
این نیست که اگر روزی زیر ۲۰ ساعت کار کنید، موفق نخواهید شد.
توان خودتان رو در نظر بگیرید.
از طرفی این را هم باید بدانید که با زمان خیلیکم، نمیتوانید کار را پیش ببرید.
بیایید کمی با عدد صحبت کنیم.
ساعات قانون کار ما حدود ۷ ساعت هست.
در بخشهای دولتی و بسیاری از بخشهای خصوصی، ساعت کار مفید خیلی کمتر است و بخش باورنکردنی از این ساعات، هدر میروند.
این آمار عجیب را ببینید:
- ساعات کار مفید در بخشهای دولتی در روز ۲۲ دقیقه است.
- در شرکتهای دیگر هم نهایتاً به روزی ۱.۵ ساعت میرسد.
اما شما که قرار نیست حقوق بگیرید و کاری انجام ندهید!
پس با توجه به همین اعداد، بیائیم و کمی واقعبینانه بررسی کنیم چقدر وقت بگذارید مناسب خواهد بود.
حدود همان ساعات قانون کار، عدد بسیار خوبی است.
چند ساعت وقت بگذارم کافی است؟
نمیشود با روزی ۱ ساعت وقت گذاشتن برای کاری جدید، بتوان در آن موفق شد.
سعی کنید نهایت توان خودتان را بدانید. تقریباً این همان عددی است که تا الان کار میکردید.
از طرفی قرار نیست موفقیت در این کار، شما را از همه زندگی بیاندازد و بعد از چند سال با اضطراب و مریضی و انواع دردهای مختلف، به زندگی ادامه دهید.
واقعاً حتی همان ۲-۳ ساعت کار مفید روزانه هم، قابلقبول است. البته کار مفید.
بتوانید این عدد را به ۴-۵ ساعت برسانید، خیلی بهتر خواهد بود.
مسلم است اگر هم جزو افرادی باشید که بالای ۱۰ ساعت کار مفید انجام میدهند، بیشتر پیش خواهید رفت.
آدمهای عجیبی را هم داریم که حتی تا روزی ۲۰ ساعت هم کار میکنند.
معیار شما نباید آن افراد استثنایی باشد. چون بیشتر آدمها عادی هستند و نمیتوانند آن میزان کار کنند.
همهی هویت خودتان را به موفقیت کسبوکار گره نزنید.
شما قرار است کار کنید و رشد کنید اما کار، همهی شما نیست.
از طرفی باید زمان بدهید تا نتایج کارها دیده شوند.
اگر تا الان تجربهی کار خودتان را نداشتید، حداقل همان ۶ ماه که ابتدای متن صحبت کردیم، باید صبر کنید.
یعنی تا ۶ ماه به فکر سود بالایی نباشید.
ابتدای کار هزینههای متفاوتی پیش خواهد آمد و شاید سودی نداشته باشید.
اگر قرار است تصمیمگیری کنید که کار را ادامه دهید یا نه، حداقل بعد از ۶ ماه تصمیمگیری کنید.
بعضی نوسانات در بازار میتوانند شرایط را کاملاً تغییر دهند.
مهمترین نکته این است که بتوانید زنده بمانید. حتی اگر سود زیادی نداشته باشید.
هرچقدر بتوانید بیشتر در بازار دوام بیاورید، مشتریان و همکاران به مرور شما را خواهند شناخت، تجربه و اعتبارتان افرایش یافته و با گذشت زمان وضعیتتان بهتر خواهد شد.
پس این اصلاً درست نیست که مغازه اجاره کنید و کالا بخرید و بعد از یک ماه ببینید سودی ندارد و جمع کنید.
باید صبر داشته باشید.
۱۲- چگونه یک مغازه لوازم جانبی موبایل بزنیم ؟ مکان فروشگاه مهم است
برای فروشگاه فیزیکی، مکان فروشگاه اهمیت بسیار زیادی دارد.
هرچقدر جای بهتری باشد، بازدید و مشتری بیشتری خواهد داشت و این یعنی فروش بیشتر.
البته اجارهی فروشگاه، بسته به اینکه در کدام قسمت شهرتان باشد، بسیار متفاوت خواهد بود.
نمیتوانید این کار را در کوچهای خلوت انجام دهید.
شاید بهترین انتخاب، مجتمعهای تجاری که بورس لوازم جانبی موبایل هستند، باشند.
یا مکانهایی در شهر که معروف هستند به اینکه لوازم جانبی موبایل را دارند.
چون بیشتر مشتریها احتمال اینکه به آن مکانها مراجعه کنند، بالاست.
اما مکانهای معروف هم مشکلات و چالشهای خودشان را دارند:
- اجارهی بالایی دارند و ممکن است اول کار نتوانید از پس هزینههای آن بر بیایید.
- رقابت خیلی زیاد است و مشتری گزینههای زیادی دارد و این حاشیه سود را کم خواهد کرد.
برای شروع کار به این فکر کنید که چه مقدار اجاره برای شما قابل قبول است و توانایی پرداخت آن را دارید.
سال اول اجازه دهید کار آغاز شود و در سالهای بعد به فکر جاهای بهتر باشید.
چون احتمال اینکه مکانتان را تغییر دهید وجود دارد، بهتر است در ابتدای کار هزینههای زیادی برای دکور هم نکنید.
لوازمی بخرید که بتوانید در جاهای دیگر هم از آنها استفاده کنید.
میتوانید مجتمعهای موبایل را در اپلیکیشنهای مسیریاب مثل نشان، بلد یا گوگل مپ پیدا کنید و گزینهی مناسبتر برای خودتان را انتخاب کنید.
۱۳- فروش آنلاین در کنار فروشگاه فیزیکی
در کنار فروشگاهی که میخواهید داشته باشید، حتماً به فکر فروش آنلاین هم باشید.
مشتریها برای بسیاری از کالاها، خرید آنلاین را ترجیح میدهند.
حداقل کانال اینستاگرام خوبی داشته باشید.
داشتن یک وب سایت فروش آنلاین هم توصیهی خوبی است.
۱۴- سواد مالی
سعی کنید سواد مالی خود را افزایش دهید.
چون باعث میشود خرید و فروشهای بهتر و مفیدتری داشته باشید.
مثلاً ممکن است کالایی را بخرید با قیمت ۲۰۰ هزار تومان و با سود ۲۰ هزار تومانی بفروشید.
خب درصد سود شما ۱۰ درصد بوده است.
اگر کالای دیگری را در همین مدت بتوانید بفروشید که قیمتش ۱۰۰ هزار تومان هست و ۱۵ هزار تومان سود دارد، کالای دوم درصد سود بالاتری داشته و میتوانید تعداد بیشتری هم از آن موجود کنید.
البته که به همهی موضوعات باید فکر کنید، ولی این یک مثال ساده از سواد مالی است.
مثلاً تنوع کالا خودش یک مزیت محسوب میشود.
یا ممکن است چون روی کالای خاصی کار میکنید، ترجیح دهید تا مدتی خیلی به سود فکر نکنید و بخواهید جا بیفتید.
ولی در کل، سواد مالی خیلی کمککننده است.
۱۵- سیستم حسابداری
اگر بتوانید یک سیستم حسابداری خوب را از همان ابتدای کار استفاده کنید، عالی است.
حتی اگر با سیستمهای حسابداری آشنا نیستید، این کار ساده را حتماً انجام دهید:
یک فایل اکسل باز کنید.
در هر ردیف، هر خرید و فروشی که دارید، با تاریخ، مبلغ و تعداد وارد کنید.
این باعث میشود اطلاعات مهم و اصلی مالی را داشته باشید و وضعیت مالی مرتبی داشته باشید.
بعداً همین اطلاعات رو میتوانید وارد سیستم حسابداری هم بکنید.
مطالب تکمیلی برای چگونه یک مغازه لوازم جانبی موبایل بزنیم
در این مطلب سعی کردیم در مورد نکات مهم برای موفقیت در فروشگاه لوازم جانبی موبایل صحبت کنیم.
خیلی از موارد را خودتان کمکم با تجربه بهدست خواهید آورد.
باید صبر داشته باشید و تلاش خوب و صادقانهی خودتان را داشته باشید، تا مغازه لوازم جانبی موبایل خوب و شغل پردرآمدی را داشته باشید.
امیدواریم این کسبوکار برای شما منفعت مالی خوبی داشته باشد.
اگر دوست دارید از فوت و فنهای بیشتری مطلع شوید، مطلب مفید و کاربردی زیر را حتماً بخوانید:
همچنین در مورد مزایا و معایب مغازهداری هم، خواندن این مطلب خیلی خوب را توصیه میکنیم:
اگر شما هم فروشگاه لوازم جانبی موبایل دارید یا داشتید، خوشحال میشویم از تجربههای خودتان برایمان بگوئید.