اگر با خود خلوت کرده و به کسبوکارهایی که با سرمایهتان میتوان راهاندازی کرد، فکر میکنید و ناگهان در پس ذهنتان به یاد علاقه خود به لوازم آرایشی افتاده و به خود میگویید: “میخوام مغازه لوازم آرایشی بزنم “؛ تا پایان این مطلب همراه ما باشید، تا از صفر تا صد مراحل زدن مغازه لوازم آرایشی مطلع شوید.
صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی در تمام دنیا در حال رشد است و میزان تقاضای آن در کشورهای در حال توسعه به نسبت کشورهای توسعه یافته بیشتر است.
طبق آمارها، ایران رتبه دوم در واردات لوازم آرایشی را در کل خاورمیانه دارد، در نتیجه سرمایهگذاری درست و اصولی در این زمینه میتواند سودآور باشد.
علاوه بر این در این کسبوکار، تعدادی از محصولات جنبه بهداشتی و درمانی داشته و بازار مصرفی گستردهای را پوشش میدهد.
درست است که افتتاح مغازه لوازم آرایشی در ایران فرصتی مناسب و سودآور است. اما در صورتی که قبل از هر اقدامی در این مسیر، تحقیقاتی کامل و جامع درباره بازار نداشته باشید، به احتمال زیاد با شکست مواجه خواهید شد.
در این مقاله مراحلی که باید در زدن مغازه آرایشی طی کنید و جوانبی که باید در این مسیر در نظر بگیرید را بررسی کردهایم، تا کارتان بسیار سادهتر شود.
12 مرحله راه اندازی مغازه لوازم آرایشی
- ایجاد طراحی کسبوکار
- برآورد سرمایه راه اندازی مغازه لوازم آرایشی
- مکان مناسب برای تاسیس مغازه لوازم آرایشی
- مراحل اخذ مجوز
- طراحی دکوراسیون و ویترین مغازه
- انتخاب اجناس مناسب
- تامین محصولات آرایشی بهداشتی
- چگونه نمایندگی لوازم آرایشی بگیریم
- اهمیت انبارداری اصولی
- راه اندازی فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی
- تبلیغات هدفمند
- استخدام فروشنده متخصص
1- ایجاد طراحی کسبوکار
در شروع راه اندازی کسبوکار خود، نیاز به یک بیزنس پلن ساده دارید، تا با مشخص کردن اهداف و چشم اندازی که برای کسبوکار خود در نظر گرفتهاید، مسیر برایتان روشنتر شود. در این بیزنس پلن ساده لازم است به سوالهای زیر پاسخ دهید:
- چه اهدافی برای 5 سال آینده کسبوکار خود در نظر گرفتهاید؟
- اقداماتی که باید برای رسیدن به هدفهای خود انجام دهید چیست؟
- چه مقدار هزینه اولیهای لازم است؟
- چگونه باید اجناس و محصولات را تهیه کنید؟
- چه استراتژی برای تبلیغات کسبوکار خود دارید؟
2- برآورد سرمایه راه اندازی مغازه لوازم آرایشی
قبل از راه اندازی مغازه لوازم بهداشتی آرایشی، بر اساس سرمایهای که دارید، هزینههایتان را برآورد کنید.
توصیه میشود برای اتفاقهای پیش بینی نشده نیز بودجهای را در نظر بگیرید، چرا که در ماههای اول راهاندازی کسبوکار، پیشامدهای غیر قابل پیشبینی بسیاری رخ میدهد.
هزینههای اصلی زدن مغازه آرایشی
- اجاره یا رهن مغازه
- اخذ مجوز
- اسباب و وسایل و طراحی دکوراسیون
- خرید اجناس و حملونقل آنها
- تبلیغات
دو مورد از مهمترین هزینههای زدن مغازه لوازم آرایشی، هزینه اجاره یا رهن مغازه و خرید جنس است. اگر سرمایه کافی ندارید، بهتر است در ابتدا با یک مغازه 12 متری کسبوکار خود را آغاز کنید.
هزینه اجناسی که خریداری میکنید، علاوه بر مساحت مغازه، به برند محصولات نیز بستگی دارد. برندهای خارجی به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، به نسبت محصولات ایرانی به سرمایه بیشتری نیاز دارند.
به طور دقیق نمیتوان هزینه لازم برای افتتاح مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی را محاسبه کرد. اما در صورتی که قصد دارید با حداقل سرمایه مغازه لوازم آرایشی راه اندازی کنید، مقاله زیر را از دست ندهید.
3- مکان مناسب برای تاسیس مغازه لوازم آرایشی
باید در مکانی مغازه خود را راهاندازی کنید، که در مسیر رفت و آمد خانمها باشد. در پاساژها و مراکز خرید، جذب مشتریان بالقوه آسانتر است؛ اما به همان نسبت هزینه رهن یا اجاره مغازه نیز بالاتر است.
در صورتی که سرمایه لازم برای زدن مغازه لوازم آرایشی در محیطهای پر رفت و آمد را ندارید، با یک مغازه محلی کار خود را آغاز کنید. مغازههای محلی در صورتی فروش خوبی خواهند داشت، که قیمت اجناس آنها پایینتر باشد.
توصیه میشود در شروع کار، ساعت کاری منظم و طولانی مدتی داشته باشید، تا مشتریهای بیشتری جذب کنید.
توجه داشته باشید، که هزینه اجاره مغازه باید از سود فروش ماهانه پرداخت شود. اگر مکانی که برای تاسیس مغازه لوازم آرایشی در نظر دارید، پتانسیل فروش کمی دارد، قادر به پرداخت هزینه اجاره مغازه نخواهید بود و کسبوکار شما به سرعت شکست میخورد.
4- مراحل اخذ مجوز برای زدن مغازه لوازم آرایشی
یکی از شرایط زدن مغازه لوازم ارایشی، اخذ مجوز است. دریافت مجوز برای هر کسبوکاری مسیر به خصوصی دارد. برای اخذ مجوز مغازه بهداشتی آرایشی، در ابتدا لازم است تا مکان مغازه را مشخص کنید و سپس به اتحادیه مراجعه کرده و برای دریافت مجوز درخواست بدهید.
اتحادیه، بازرسی را به مکانی که برای راهاندازی مغازه در نظر گرفتید، میفرستد و در صورت داشتن شرایط اولیه، جواز کسب برای شما صادر میشود.
3 شرط مهم اخذ مجوز راه اندازی مغازه لوازم آرایشی
- گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر ضروری است.
- فروشگاه باید دارای دوربین مدار بسته باشد.
- حضور یک فروشنده خانم الزامیست.
در صورتی که شرایط بالا را داشته باشید، با پرداخت مبلغی در حدود 2 میلیون تومان، یک تا سه ماه طول میکشد، تا مجوز شما صادر شود.
5- طراحی دکوراسیون و ویترین مغازه
در مرحله اول دکور زیبا مشتریان را به سمت مغازه جذب میکند و باعث جلب اعتماد آنها میشود. در نتیجه طراحی دکوراسیون خلاقانه و ویترین زیبا، مغازه شما را از سایر کسبوکارهای مشابه متمایز میکند.
با استفاده از روشهای نوین طراحی دکوراسیون و چیدمان، محیطی دلچسب را برای مشتریان خود فراهم کنید.
6 نکته مهم در طراحی دکور و ویترین مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی
- قفسهبندی زیبا و درست به اجناس نظم میدهد و میتواند ساعت بیشتری مشتری را در مغازه شما نگه دارد.
- نورپردازی مناسب باعث بهتر دیده شدن اجناس شده و فضا را جذابتر نشان میدهد.
- آینههای دکوراتیو با طرحهای مدرن، علاوه بر بزرگ و دلباز نشان دادن محیط مغازه، امکان امتحان لوازم آرایشی قبل از خرید را به مشتری میدهد.
- دکوراسیون مغازه را به شکلی طراحی کنید، که مشتری به راحتی در فروشگاه شما قدم بزند و توجه کافی به تمامی اجناس داشته باشد.
- با قرار دادن مبل یا کاناپه میتوانید محیطی راحت را برای مشتریان فراهم کنید و مشتری را تشویق کنید تا زمان بیشتری در مغازه باقی بماند.
- بهترین اجناس خود را که از برندهای مشهور هستند، در ویترین قرار دهید.
6- انتخاب اجناس مناسب برای افتتاح مغازه لوازم آرایشی
قبل از هر چیز مشخص کنید، که قصد دارید اجناس تقلبی و بیکیفیت بفروشید یا هدفتان زدن مغازه لوازم آرایشی شیک با محصولات برند و گران قیمت است؟
لوازم آرایشی و بهداشتی تنوع بسیاری دارد و محصولات وارداتی به دلیل وابستگی به نرخ ارز قیمت بالایی دارند. توصیه میشود، قبل از سفارش محصولات مورد نظر خود دسته بندی زیر را با دقت مطالعه کنید.
سپس بر اساس بودجهای که برای خرید لوازم در نظر گرفتهاید، تعدادی از محصولات پرفروش را سفارش دهید.
میزان سرمایهای که برای خرید اجناس کنار گذاشتهاید، به مساحت مغازه، بازار فروش و داشتن یا نداشتن انبار بستگی دارد.
لیست کامل لوازم آرایشی و بهداشتی
آرایش صورت | لوازم مراقبت از پوست | لوازم مراقبت از مو | لوازم بهداشتی بدن | محصولات بهداشتی کودکان | خوشبو کننده بدن |
لوازم آرایش چشم | کرم لایه بردار | ماسک مو | محصولات دهان و دندان | پودر بچه | عطر و ادوکلن |
محصولات آرایش ابرو | ضد آفتاب | شامپو | محصولات بهداشتی بدن | لوسیون بدن | دئودورانت |
لوازم آرایش ناخن | ماسک صورت | تقویتکننده و ضدریزش مو | لوازم اصلاح موهای زائد | دستمال مرطوب | عطر جیبی |
محصولات آرایش لب | کرم روز و شب | رنگ مو | ضد تعریق | ضد آفتاب کودک | بادی اسپلش |
7- تأمین محصولات آرایشی بهداشتی
یکی دیگر از مراحل زدن مغازه لوازم آرایشی، تأمین اجناس مورد نیاز فروشگاه است. تامین محصولات به دو شکل امکان پذیر است:
- تأمین از بازار بزرگ که محصولاتی بدون برند و ارزان قیمت در آن موجود است.
- خرید از شرکتهایی که نمایندگی برندهای مطرح دنیا را در ایران دارند.
قرارداد بستن با شرکتهایی که نمایندگی انحصاری برندهای معتبر خارجی را دارند، دارای مزایای بیشتری است. چرا که علاوه بر محصولات با کیفیت، بازاریابان این شرکتها توضیحات لازم درباره مزیتهای هر محصول را به شما ارائه میدهند.
در صورت همکاری بلند مدت میتوانید اجناس را به صورت اقساطی از این شرکتها خریداری کنید.
قبل از اقدام برای سفارش یک محصول، از شرکت عرضهکننده بخواهید تا نمونهای از محصولشان را در اختیار شما قرار دهند. بعد از بررسی محصول و مقایسه آن با نمونههای مشابه بازار، تصمیم خود را برای سفارش آن قطعی کنید.
اگر در ابتدای کار نمیدانید چه اجناسی و از چه برندهایی خریداری کنید، بهتر است تحقیقات وسیعی در رسانههای مختلف انجام دهید و تقاضای بازار را به درستی بسنجید.
نظرات کاربران در سایتهای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی و نظر اینفلوئنسرهای حوزه زیبایی درباره محصولات مختلف به شما در این مسیر کمک بزرگی میکند.
8- چگونه نمایندگی لوازم آرایشی بگیریم
اگر قصد دارید نمایندگی یه برند معتبر را بگیرید، لازم است تا شرایط زیر را داشته باشید:
- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
- حسن شهرت در زمینه فروش
- داشتن شرکتی با فعالیتهای مرتبط
- حداقل دو سال سابقه کار در فروش زمینه لوازم آرایشی بهداشتی
- داشتن فضایی مناسب
- اهمیت به بازاریابان شرکت و کارکنان بخش فروش
در صورتی که شرایط ذکر شده را دارید، به سایت برند لوازم آرایشی و بهداشتی مورد نظر خود مراجعه کنید و برای اعطای نمایندگی برند، فرم پذیرش را کامل کنید.
در فرم پذیرش اطلاعات شخصی، سوابق و فعالیتها و اطلاعات تماس خود را وارد میکنید تا در صورت تأیید درخواست شما، تاریخی برای جلسه حضوری مشخص شود.
البته تعدادی از برندها محصولات خود را از طریق بازاریابی شبکهای به فروش میرسانند. برای دریافت نمایندگی محصولات این دسته از برندها، کافیست در فضای مجازی یکی از نمایندههای آن برند را پیدا کنید و از طریق کد معرف آن فرد، فعالیت خود را به عنوان نماینده برند آغاز کنید.
9- اهمیت انبارداری اصولی
بعد از تهیه اجناس باید محیطی به دور از نور خورشید و رطوبت را برای نگهداری لوازم آرایشی و بهداشتی آماده کنید. بهتر است قبل از سفارش اجناس مطمئن شوید، که فضای کافی برای نگهداری تمام محصولات را دارید.
با مدیریت درست انبار، همیشه از موجودی محصولاتی که تقاضای بالایی دارند، اطلاع دارید و قبل از کم شدن تعداد محصولات پرفروش، برای سفارش دوباره اقدام خواهید کرد.
10- افتتاح فروشگاه لوازم آرایشی آنلاین
شیوع ویروس کرونا در دنیا و قرنطینههای طولانیمدت، باعث شد تا قسمت عمدهای از خرید و فروش مردم به صورت آنلاین صورت گیرد.
این اتفاق به کسبوکارهای اینترنتی رونق بسیاری بخشید و باعث شد اغلب کسبوکارهای فیزیکی نیز بخش مهمی از فعالیت خود را وارد فضای مجازی کنند.
اگر شما نیز قصد دارید در حیطه لوازم آرایشی و بهداشتی قدرتمند عمل کنید، علاوه بر فعالیت در فضای مجازی باید مقداری از سرمایه خود را به راهاندازی فروشگاه آنلاین اختصاص دهید.
بعد از زدن مغازه لوازم آرایشی، فعالیت خود را در فضای اینستاگرام آغاز کنید.
در اینستاگرام عکس زیبا و باکیفیت از اهمیت زیادی برخوردار است. توجه کنید که پیج اینستاگرامی شما باید لوگو و طراحی پست به خصوصی داشته باشد، که نمایانگر برند شماست.
اگر روشهای کسب درآمد از اینستاگرام را نمیدانید، مقاله زیر را از دست ندهید.
هر زمان که کسبوکارتان رونق گرفت، برای افزایش اعتبار برند خود به راهاندازی سایت بپردازید.
در صورتی که مشتریان از کیفیت محصولات شما مطمئن باشند، گزینه خرید اینترنتی که سادهتر و راحتتر است، را انتخاب میکنند.
یک وب سایت زیبا و حرفهای فروش شما را چندین برابر کرده و باعث جذب مخاطبان وفادار میشود.
در وب سایت خود علاوه بر استفاده از عکسهای خلاقانه و زیبا، جزئیات و اطلاعات کامل هر محصول را قرار دهید، تا مشتری در هنگام خرید گمراه نشود.
قسمت بلاگ سایت باید دارای مقالاتی با موضوعات مرتبط به لوازم آرایشی و بهداشتی باشد، تا سایتتان حرفهای تر جلوه کند.
در این مسیر بررسی سایتهای رقیب را فراموش نکنید. زمانی فروش سایت فروشگاهی شما بالا میرود، که به نسبت سایتهای رقیب مزایای بیشتری داشته باشید.
11- تبلیغات هدفمند پس از افتتاح فروشگاه لوازم آرایشی
تبلیغات جذاب و هدفمند به کمک کسبو کار شما میآید و بهترین راه جذب مشتریان بالقوه است.
استفاده از تراکت و تبلیغات بنری در برندسازی بسیار موثر است، اما در کلان شهرها این گونه تبلیغات باید به صورت محلی انجام شود، تا افزایش فروش نیز با آن همراه باشد.
البته در صورتی که فروشگاه اینترنتی یا پیج اینستاگرام دارید، تبلیغات رسانهای گزینه بهتری است. تبلیغات رسانهای و مجازی انواع مختلفی دارد، اما برای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر توصیه میشود.
همان طور که در برآورد سرمایه راه اندازی مغازه لوازم آرایشی گفته شد، باید در بودجهبندی فصلی یا سالانه خود تبلیغات را نیز در نظر بگیرید.
12- استخدام فروشنده متخصص
یکی دیگر از شرایط زدن مغازه لوازم ارایشی، داشتن مهارتهای لازم برای این شغل است. اگر با کیفیتترین جنس را عرضه کنید، اما توانایی بازاریابی نداشته باشید و فروشنده ماهری نباشید، کسبوکار شما با شکست روبرو میشود.
مهارتهایی که یک فروشنده لوازم آرایشی و بهداشتی باید دارا باشد:
- برخورد مناسب و درست با مشتریان: یکی از مهارتها و وظایف فروشنده خوب، برخورد مناسب با مشتریان است. برخورد نامناسب و نادرست مشتری را از مغازه شما فراری میدهد و باعث کاهش فروش میشود.
- اشتیاق و پشتکار: فروشندهای موفق خواهد بود، که در حیطه کاری خود مشتاق به یادگیری باشد و دائماً اطلاعات خود را به روز کند.
- جلب اعتماد: زمانی که قصد دارید محصولی را به مشتری بفروشید، باید در کنار مشتری قرار بگیرید و از دید او به بررسی محصولات بپردازید.
- صبر و بردباری: برای کسبوکار خود ارزش قائل شوید و در برخورد با مشتریان صبور باشید. در هنگام کار ذهنتان را از مسائل و دغدغههای زندگی شخصیتان دور کنید.
- صداقت: زمانی که مشتری درباره محصولات از شما سوال میپرسد، با صداقت او را راهنمایی کنید، تا تبدیل به یک مشتری وفادار شود. فروشندههایی که تنها قصد فروش محصول خود را دارند، تاثیرات منفی در ذهن مشتری میگذارند.
- اطلاعات کافی درباره محصولات: باید تمامی لوازم آرایشی و بهداشتی که در مغازه خود به فروش میرسانید را بشناسید و از عملکرد آنها بر روی پوست و مو مطلع باشید.
در صورتی که خودتان شرایط بالا را ندارید، یک فروشنده یا کارمند با ویژگیهایی که در بالا ذکر شده، استخدام کنید.
مطالب مرتبط با زدن مغازه لوازم آرایشی
اگر بعد از خواندن این مقاله احساس کردید که این شغل مناسب شما نیست، در ادامه همراه تیم کارنکن باشید، تا با نحوه راهاندازی کسبوکارهای مختلف آشنا شوید.
در صورتی که قصد دارید فروشگاه لوازم خانگی راه اندازی کنید، در مطلب زیر اطلاعات خوبی برای شما نوشته شده است:
اگر به راه اندازی فروشگاه لوازم جانبی موبایل علاقه مند هستید، این مطلب را از دست ندهید:
اگر رویای راه اندازی یک کافی شاپ کوچک را در سر دارید، این مطلب برای شماست:
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راه اندازی فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی میتوانید از این مقالات انگلیسی استفاده کنید:
- راهنمای راه اندازی مغازه لوازم آرایشی و نکات
- 6 نکته برای راه اندازی فروشگاه لوازم آرایشی
- راهاندازی کسبوکار آرایشی و بهداشتی در خانه
اگر در فکر زدن مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی هستید و دغدغههایی دارید که در این مطلب مطرح نشده، حتماً در بخش نظرات، با ما درمیان بگذارید.