رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

معرفی کتاب خلاقیت در کسب و کار : برطرف کردن موانع نامرئی

مشخصات کتاب خلاقیت در کسب و کار
1/5 - (1 امتیاز)

گفته می‌شود درحالی‌که 90درصد کودکان خلاق هستند، تنها 2درصد از بزرگسالان خلاق باقی می‌مانند.

چه‌چیزی باعث این کاهش خلاقیت با بزرگ شدن فرد می‌شود؟
آیا خلاقیت برای همیشه از بین می‌رود یا فقط در درون فرد محبوس می‌گردد؟
آیا می‌توان آن را بازیابی کرد؟
موانع نامرئی در بزرگسالان چیست که خلاقیت را مهار می‌کند؟
این‌ها برخی از سؤالات جالبی هستند که کتاب خلاقیت در کسب و کار سعی دارد به آن‌ها پاسخ دهد.

لازم به ذکر است که علی‌رغم قرار گرفتن این اثر در زیرمجموعه‌ی مدیریت و کارآفرینی، بیشترین تمرکز کتاب، بر توسعه‌ی فردی است.
(اگر شما هم از علاقه‌مندان این حوزه هستید، مقاله‌ی پادکست توسعه فردی، که به معرفی 9 پادکست برتر در این زمینه پرداخته است را از دست ندهید.)

در این نوشتار، شما به‌طور دقیق و کامل با موضوع کتاب، دیدگاه نویسندگان و پروسه‌ی برطرف کردن موانع نامرئی، آشنا خواهید شد.
در نهایت، با دیدی عمیق و جامع به محتوای کتاب، قادر خواهید بود اولویت خودتان را برای انتخاب این اثر تعیین کنید.

آنچه در ادامه‌ی این مطلب خواهید خواند:

  1. کتاب خلاقیت در کسب و کار : اثری که جریان‌های خلاقه‌ی مسدود را به خروش درمی‌آورد
  1. مشخصات فنی کتاب
  2. آشنایی با نویسندگان
  3. درباره‌ی مترجمین و ناشر
  4. مروری بر سرفصل‌های کتاب
  5. آنچه در کتاب خلاقیت در کسب و کار ، برطرف کردن موانع نامرئی می‌گذرد
  1. مطالعه‌ی این کتاب به چه کسانی توصیه می‌شود؟
  2. خرید کتاب خلاقیت در کسب و کار
  3. پیشنهاد: به کتابخانه برگردیم
  4. مطالب مرتبط

1. کتاب خلاقیت در کسب و کار : اثری که جریان‌های خلاقه‌ی مسدود را به خروش درمی‌آورد

پیشنهاد کتاب خلاقیت در کسب و کار برای کارآمدتر شدن اتاق‌های فکر

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، توسعه‌ی مهارت‌های خلاقانه را امری دشوار یافته‌اند.

نکته‌ی مهم این است که تا زمانی که موانع خلاقیت در سطح فردی مدیریت نشود، فعالیت‌های گروهی با هدف توسعه‌ی راه‌حل‌های نوآورانه ممکن است مؤثر نباشد.

به عنوان مثال:
اتاق‌های فکر، کارایی خود را نخواهند داشت مگر اینکه شرکت‌کنندگان، سپر «هوشمند به نظر رسیدن» را رها کرده و ایده‌های احمقانه اما بدیع خود را آزادانه بیان کنند.
(در این خصوص، کتاب یک مدل کارآمد را برای مؤثرتر کردن اتاق‌های فکر، پیشنهاد می‌کند.)

موضع نویسندگان

نویسندگان کتاب خلاقیت در کسب و کار ادعا می‌کنند درحالی‌که افراد، دارای خلاقیت ذاتی هستند، فاکتورهای بازدارنده‌ای وجود دارد که مانع رشد خلاقیت فردی می‌شود.

رویکرد جدید و جسورانه‌ی این کتاب برای افزایش خلاقیت، بر چگونگی حذف این موانع و ایجاد شرایطی که تحت آن، خلاقیت می‌تواند شکوفا شود، تمرکز دارد.

3 بیانیه‌ی مهم کتاب خلاقیت در کسب و کار

این کتاب، سه بیانیه‌ی قوی دارد که آن‌ها را به عنوان اصول اساسی خلاقیت تعریف می‌کند:

  1. خلاقیت، به استعداد، تحصیلات یا هوش بستگی ندارد.
  2. همیشه پتانسیلی برای بهبود خلاقیت شما از وضعیت فعلی وجود دارد.
  3. خلاقیت دربرگیرنده‌ی همه‌ی جنبه‌های زندگی است؛ چه در محل کار و چه در خانه.

پرورش خلاقیت در سطح فردی

قدم اول برای رسیدن به خلاقیت در کسب و کار، غلبه بر موانع در سطح فردی است.

ممکن است بسیاری از موضوعات این کتاب، دقیقاً به‌طور مستقیم با موقعیت‌های تجاری مرتبط نباشند، اما الگوی اساسی این است که خلاق بودن، باید به شیوه‌ی زندگی تبدیل شود.

علاوه بر این، ابزارها و تکنیک‌های سریع‌الوصولی وجود ندارد که گروه‌ها را وادار کند تا راه‌حل‌های خلاقانه‌ای در زمینه‌های مختلف ارائه دهند، بدون اینکه در مجموعه‌های اداری که غالباً نظامی محدودکننده و تنظیم‌شده دارند، اختلال ایجاد شود.

تأکید کتاب خلاقیت در کسب و کار ، غلبه بر موانع در سطح فردی است.

هنگامی که این موانع مدیریت شوند، هر ذهن کنجکاوی می‌تواند تکنیک‌های خلاقیت استاندارد را به‌راحتی بیاموزد یا حتی توسعه داده و به دیگران آموزش دهد.

2. مشخصات فنی کتاب

عنوانخلاقیت در کسب و کار : برطرف کردن موانع نامرئی
نویسندهآرتور گوگاتس، روبن موندجار
مترجممنوچهر انصاری، محمود صارمی، مریم درویش، مهرداد یاسایی
ناشرانتشارات دانشگاه تهران
مشخصات ظاهریقطع وزیری، 367 ص
سال چاپ1388
عنوان اصلیBusiness Creativity: Breaking the Invisible Barriers
موضوععلوم انسانی، مدیریت، کارآفرینی

3. آشنایی با نویسندگان

نویسنده کتاب خلاقیت در کسب و کار برطرف کردن موانع نامرئی

آرتور گوگاتس (Arthur Gogatz)

  • دانشیار دانشگاه نانسی فرانسه
  • استاد مدعو در دانشگاه شهر هنگ کنگ و دانشگاه اقتصاد ملی هانوی در ویتنام
  • دانشیار دانشگاه لس آندس، بوگوتای کلمبیا

گوگاتس، مدیر سابق تبلیغات هنری و عضو هیئت‌رئیسه‌ی کارگردانان هنری نیویورک است. وی همچنین مقالاتی درباره‌ی خلاقیت در تجارت و فیلم‌نامه‌های سینمایی نوشته است.

نویسنده کتاب خلاقیت در کسب و کار

روبن موندجا (Reuben Mondejar)

  • دانشیار دانشگاه شهر هنگ کنگ
  • مدیر برنامه‌های کارشناسی‌ارشد مدیریت تجارت جهانی دانشگاه هنگ کنگ
  • مدرس سابق مطالعات آسیای جنوب شرقی در دانشگاه هاروارد (ایالات متحده‌ی آمریکا)
  • دانشیار مرکز امور بین‌الملل در هاروارد

از دیگر سوابق موندجار، برگزاری همایش‌های آکادمیک در کالج بالیول آکسفورد، سنت ادموند و ولفسون کمبریج (بریتانیا) می‌باشد.

او یک مفسر و تحلیلگر اخبار بین‌الملل برای شبکه‌های CNCB ،Star TV Asia ،BBC و CNN است.

4. درباره‌ی مترجمین و ناشر

بخشی از اعتبار یک کتاب، حاصل تجربه‌ی مترجم و ناشر در حوزه‌ی مربوطه است. کتاب خلاقیت در کسب و کار ، برطرف کردن موانع نامرئی با قرار گرفتن در زیرمجموعه‌ی مدیریت و کارآفرینی، نیازمند قلمی آگاه و مسلط به موضوع، برای بازگردانی است.

در ادامه با سوابق ترجمه‌کنندگان و موسسه انتشاراتی این اثر، بیشتر آشنا خواهید شد.

دکتر منوچهر انصاری

  • دانشیار
  • نماینده‌ی هیئت‌اجرایی جذب هیئت‌علمی گروه MBA
  • مشاور در امور بین‎‌الملل دانشکده‌ی مدیریت
  • مدیر گروه MBA و مدیریت بازرگانی

دکتر محمود صارمی

  • دانشیار بازنشسته‌ی دانشکده‌ی مدیریت
انتشارات دانشگاه تهران

انتشارات دانشگاه تهران

جزو نخستین ناشران کتب دانشگاهی در ایران است که با هدف ارتقای سطح کیفی و تخصصی شدن تشکل ناشران آموزشی، فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

5. مروری بر سرفصل‌های کتاب

در ادامه می‌توانید با عناوین بخش‌های مختلف و 12 مانع نامرئی در کتاب خلاقیت در کسب و کار آشنا شوید:

بخش اول: درک آنچه که باید انجام شود

  • اولین مانع: نیازی به خلاقیت نیست
  • دومین مانع: من باید عملکردگرا، معقول و منطقی باشم
  • سومین مانع: افراد شایسته و عاقل با من موافق خواهند بود
  • در مسیر آزادی: آزادی در هنر

بخش دوم: به‌سوی لبه

  • چهارمین مانع: سرکوب کردن تمام افکار بحث‌برانگیز
  • پنجمین مانع: من نمی‌خواهم مجبور باشم شما را بشناسم
  • ششمین مانع: هرگز نپرس
  • هفتمین مانع: کدامین سپرهای دفاعی نامرئی؟
  • هشتمین مانع: من می‌توانم خودم را تطبیق دهم و همچنان یک ناسازگار باشم
  • در مسیر آزادی: مدل طوفان فکری جدید

بخش سوم: رها کردن

  • نهمین مانع: رها کردن یعنی از دست دادن
  • دهمین مانع: من از دیگران نمی‌ترسم
  • یازدهمین مانع: همه‌ی آدم‌ها موانع و بازدارنده‌های درونی خود را دارند
  • دوازدهمین مانع: من نمی‌توانم تفاوتی ایجاد کنم

بخش چهارم: پذیرش آسیب‌پذیری

بخش پنجم: گسترش آزادی شخصی

بخش ششم: ارزش بسیار زیاد توانایی درک دیدگاه‌های دیگران

  • در مسیر آزادی: ریشه‌ها و بال‌ها

تا اینجا به یک آشنایی مختصر در مورد کتاب، ساختار کلی آن، دیدگاه نویسندگان و آنچه در پی پاسخ‌گویی به آن است، دست یافته‌اید.

در ادامه، به معرفی دقیق‌تر محتوای کتاب و جواب این سؤال که اصلاً چه کسانی باید این کتاب را بخوانند، می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

6. آنچه در کتاب خلاقیت در کسب و کار ، برطرف کردن موانع نامرئی می‌گذرد

کتاب خلاقیت در کسب و کار ، نگاهی جدید و جسورانه به افزایش خلاقیت فردی دارد.

هدف این کتاب، شناسایی 12 مانع نامرئی و ارائه‌ی راه‌های غلبه بر آنان است. موانعی که شما را از دسترسی به خلاقیت ذاتی‌تان، آنچه که زمانی به عنوان یک کودک داشتید، بازداشته است.

تمرکز این پروسه بر رها کردن برخی از مکانیسم‌های دفاعی است که به عنوان یک بزرگ‌سال برگزیده‌ایم، اما در واقع مانع از دیدن ایده‌های جدید، راه‌حل‌های نوین و زوایای مختلف یک موقعیت شده است.

باور مؤلفین کتاب خلاقیت در کسب و کار

خلاقیت، ویژگی‌ای است که همگی از آن برخورداریم. بااین‌حال تعداد محدودی از ما قادر است به‌طور منظم از آن استفاده کند.

بسیاری از مردم، هنوز به این افسانه که خلاقیت قابل آموزش و یادگیری نیست، چسبیده‌اند.

ما بر این باور نیستیم. ما معتقدیم خلاقیت چیزی است که همگان می‌توانند بیاموزند.

نقشه‌ی راه

این مسیر، شما را وادار می‌کند تا به خودتان، برنامه‌ها، امیدها و آرزوهایتان و مهم‌تر از همه، ترس‌هایتان نگاهی دقیق بیندازید.
حتی ممکن است شما را قادر به تحقق اهداف و مقاصد سرکوب‌شده‌ی قبلی کند.

امکان دارد برخی از مطالب کتاب را تکان‌دهنده و حتی ناملایم بیابید. آن‌ها دقیقاً به همین منظور طراحی شده‌اند.

قصد ما به فکر واداشتن شما در برابر بسیاری از حقایقی است که بدیهی می‌پندارید و چیزهایی که معمولاً از مواجهه با آن، طفره می‌روید.

این کتاب، شامل بخش‌هایی است که به تابوها، خط‌قرمزها و آنچه که در خور سانسور می‌پنداریم، پرداخته است. و هدفی در این خصوص وجود دارد.

برای خلاق بودن، چه باید کرد؟

چگونه خلاق باشیم؟

خلاقیت، توانایی دیدن چیزهایی است که دیگران نمی‌بینند یا نمی‌خواهند ببینند.

برای خلاق بودن، شما باید به همه‌چیز نگاه کنید و به هر موضوعی سرک بکشید.

باید حاضر باشید تا همه‌ی جوانب امر را مدنظر قرار دهید. باید بتوانید با همه‌ی واقعیت‌ها ولو ناخوشایند یا خلاف باورهایتان، کنار بیایید.
و این به‌معنی روبه‌رو شدن با چیزهایی است که بیشتر مردم، از مواجهه با آن گریزانند.

کتابی که در زمینه‌ی خلاقیت نوشته می‌شود باید تو را با خودت روبه‌رو کند، بدون هیچ ظرافت و محدودیتی.
و این دقیقاً نقطه‌ی شروعی است که ما انتخاب کردیم.

برای خلاق بودن، فقط کافی نیست که هرازگاهی به بیرون از منطقه‌ی امن خود سر بزنید. باید بتوانید به بالای این محدوده صعود کنید و سپس به تنهایی آنجا بایستید.

و این مستلزم غلبه بر موانع نامرئی خاصی است. موانعی که در قامت الگوهای فکری، عادت‌ها و ترس‌های ما نمایان می‌شوند.

چرا همه‌ی ما به‌طور طبیعی، همیشه و همواره خلاق نیستیم؟

پاسخ اینجاست:

  • ترس
  • فاکتورهای بازدارنده در ابراز و اظهار خویشتن
  • قضاوت‌های منفی شخصی
  • نگرانی از وجهه‌ی خود و چطور به نظر رسیدن
  • نیاز به تحت تأثیر قرار دادن دیگران و تأیید گرفتن
  • اضطراب ناشی از برآوردن همیشگی انتظارات آدم‌ها
  • فشار روحی پیروی کردن از جامعه و تطبیق دادن خود با محیط

همه‌ی این‌ها مثل شبکه‌ای از رشته‌های نامرئی اما به‌وضوح نیرومند و پرتنش، ما را از دسترسی به قوه‌ی خلاقه‌ی خود بازمی‌دارند.

این‌ها مجموعه‌ای از تارهایی است که در اوایل زندگی، خود را به آن بند کرده‌ایم و گاهی تا پایان عمر، در دام‌شان گرفتاریم.

هدف نهایی

ما معتقدیم که این کتاب به شما کمک می‌کند تا خود را از این بندها برهانید؛ محدودیت‌هایی که شما بر خود پذیرفته‌اید.

کتاب خلاقیت در کسب و کار قصد دارد به شما بینش و انگیزه‌ی لازم برای برطرف کردن موانع نامرئی را ببخشد.

اگر موفق شوید، این امکان را خواهید داشت تا از نیروی خلاقیت خود در تمام زمینه‌های زندگی اعم از شخصی و حرفه‌ای (کاری) استفاده کنید. زیرا غیرممکن است که فقط در یکی از این حیطه‌ها، خلاق باشید.

این پروسه‌ای است هم ساده و هم دشوار. حاضرید شروع کنید؟

7. مطالعه‌ی این کتاب به چه کسانی توصیه می‌شود؟

برای کسانی از ما که می‌خواهیم زندگی را به‌طور کلی غنی‌تر تجربه کنیم و تمایل داریم در کنجکاوی و خلاقیت، دوباره شبیه کودکان باشیم، این کتاب اثری ارزشمند خواهد بود.

به ذهن طوری فکر کنید که انگار یک چتر نجات است. چتر نجات فقط زمانی کار می‌کند که باز باشد، و این برای ذهن نیز صادق است.

این کتاب، نیروی محرکه‌ی کافی برای باز کردن ذهن را فراهم می‌کند.

8. خرید کتاب خلاقیت در کسب و کار

ظاهراً این کتاب از سال 88 به بعد، تجدیدچاپ نشده و به همین خاطر سخت پیدا می‌شود. یک‌جورهایی جذابِ کمیاب است!

برای اطلاع از وضعیت موجودی کتاب، می‌توانید از لینک زیر استفاده نمایید:

9. پیشنهاد: به کتابخانه برگردیم

برای کتاب‌خوان‌ها، قدم زدن میان قفسه‌های کتاب همیشه لذت‌بخش بوده و تداعی‌کننده‌ی خاطرات بسیار است.

اگر شما هم یک کتاب‌باز نوستالژیک هستید، شاید این تلنگر خوبی باشد تا کارت عضویت‌تان را تمدید کنید.

سامانه‌ی مدیریت کتابخانه‌های عمومی به شما این امکان را می‌دهد تا عناوین و آثار دلخواه‌تان را به‌راحتی جست‌وجو کرده و غبار از کتاب‌های چشم‌انتظار، بزدایید.

سامانه‌ی مدیریت کتابخانه‌های عمومی

برای استفاده از سایت، یکی از روش‌های جست‌وجو (آزاد یا پیشرفته) را انتخاب کرده و در صفحه‌ی مربوطه، بخش‌های مرتبط را کامل کنید: انتخاب استان، شهر، کتابخانه، جست‌وجو بر اساس عنوان کتاب یا نام نویسنده و …

10. مطالب مرتبط

1- امروزه در دنیای تجارت، با اصطلاحات جدید و گوناگون بسیاری سروکار داریم. عباراتی که تفاوت معنایی آن‌ها می‌تواند به‌طور کلی مفهوم موردنظر ما را دستخوش تغییر کند.

در ادامه می‌توانید روی لینک مقاله‌ای که به توضیح دو مفهوم استارتاپ و کسب و کار پرداخته است کلیک کنید:

2- همان طور که در این مطلب هم اشاره شد، نویسندگان کتاب خلاقیت در کسب و کار بر این باورند که همه‌ی آدم‌ها می‌توانند خلاق باشند؛ خلاقیت را می‌شود آموخت و پرورش داد.

دو مقاله‌ی زیر دقیقاً به بررسی همین دیدگاه پرداخته است. خلاقیت یک توانایی‌ست نه یک ویژگی ذاتی. مهارتی که می‌توان تقویت کرد.

برای مطالعه‌ی بیشتر، روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

3- اگر مایلید که در زمینه‌ی کسب و کار هم مطالعه‌ای داشته باشید، مطالب زیر را از دست ندهید:

کتاب خلاقیت در کسب و کار برطرف کردن موانع نامرئی تنها یکی از عناوین موجود در میان ده‌ها کتاب دیگر این حوزه است.
اگر تجربه‌ی مطالعه‌ی این اثر و یا عنوانی دیگر در این زمینه را دارید، با معرفی آن در بخش کامنت‌ها، به دیگر علاقه‌مندان کمک کنید.


زنجیره را قطع نکن! 😉



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

4 دیدگاه برای “معرفی کتاب خلاقیت در کسب و کار : برطرف کردن موانع نامرئی

  1. دکتر حتمی گفته:

    درود بر شما
    تمام کتاب هایی که مهندس شیوا همتی عزیز مقاله ، نقد یا نظری بر ان نوشته باشند را با اشتیاق فراوان خواهم خواند و خرید خواهم کرد . ایشان از جوانان تحصیلکرده و فرهیخته و پر مطالعه و ممتاز این سرزمین هستند که وجودشان مایه مباهات است
    پاینده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *