راه و چاه مهاجرت پزشک به عمان ۲۰۲۳ – شرایط، مدارک و درآمد

شرایط مهاجرت پزشک به عمان
Rate this post

بسیاری تصور می‌کنند مهاجرت پزشک به عمان کار بسیار دشوار و پیچیده‌ای است. درست است که پروسه مهاجرت کاری یا تحصیلی به هر کشوری زمان‌بر است اما اگر با مراحل کار آشنا باشید و قدم‌به‌قدم پیش بروید، می‌توانید به تنهایی از پس آن بربیایید.

پیش از این در مطلبی با عنوان شرایط مهاجرت کاری به عمان به‌طور مفصل درخصوص این موضوع صحبت کرده‌ایم. من در ادامه این مطلب به‌طور خاص به موضوع شرایط مهاجرت به عمان برای پزشکان می‌پردازم.

از مراحل و شرایط لازم گرفته تا آشنایی مختصری با این کشور. تمامی اطلاعات برای مهاجرت کاری پزشکان در سال 2023 را در ادامه این مقاله خواهید خواند.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

شرایط مهاجرت پزشک به عمان

هر کشوری برای مهاجرت کاری، قوانین خاص خود را دارد. پزشکان برای مهاجرت به عمان، لازم است ۵ شرط زیر را داشته باشند:

  1. دیتا فلو
  2. قبولی آزمون پرومتریک
  3. قبولی در مصاحبه وایوا
  4. دریافت جاب آفر
  5. داشتن سابقه کاری

در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

۱ – دیتا فلو

به‌طور خلاصه دیتا فلو (‌DataFlow) فرآیند بررسی مدارک شما و صحت‌سنجی آن‌هاست. این شرط برای مهاجرت کاری پزشکان به عمان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس ضروری است. روند دیتافلو حدود ۶ ماه زمان می‌برد. طی این فرآیند، موارد زیر بررسی می‌شوند:

  • مدارک تحصیلی
  • سوابق کاری
  • مجوزهای کاری
  • پاسپورت
دریافت دیتا فلو اولین قدم مهاجرت پزشکی به عمان است.

تأییدیه دیتا فلو به معنی دریافت اجازه کار در کشور عمان است. البته که دیتا فلو تنها یکی از شرایط مهاجرت پزشک به عمان است و لازم است سایر شرایط مهاجرت کاری را داشته باشید.

۲ – آزمون پرومتریک

آزمون پرومتریک یکی دیگر از شروط مهاجرت پزشکان به عمان است. این آزمون توسط سازمان پرومتریک آمریکا (Prometric) برگزار می‌شود که مسئول برگزاری بسیاری از آزمون‌های بین‌المللی است.

آزمون پرومتریک (Prometric)، به‌صورت کامپیوتری و حضوری و به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. متأسفانه در کشور ما مرکزی برای برگزاری این آزمون وجود ندارد و برای شرکت در آن باید به یکی از کشورهای همسایه مانند ترکیه، دبی، ارمنستان یا گرجستان سفر کنید.

حداقل نمره قبولی در این آزمون،‌ 60درصد است هرچند برای برخی تخصص‌ها ۵۰درصد نیز مورد قبول است. هزینه آزمون پرومتریک برای پزشکان ۱۹۵ دلار است و در طول یک‌سال مجازید سه‌بار در آن شرکت کنید.

۳ – مصاحبه وایوا

بعد از دریافت دیتافلو و قبولی در آزمون پرومتریک برای مهاجرت پزشکان به عمان ، نوبت به مصاحبه وایوا می‌رسد.

پس از قبولی در آزمون پرومتریک و دیتا فلو، لازم است در یک مصاحبه حضوری شرکت کنید. مصاحبه وایوا (Viva) از دیگر شروط مهاجرت به عمان برای پزشکان است که توسط وزارت بهداشت عمان انجام می‌شود.

این مصاحبه به زبان انگلیسی است و درخصوص ارزیابی تجربه، مهارت و دانش شما انجام می‌شود. پس از هماهنگی‌های لازم و با دریافت ویزای توریستی عمان، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید.

۴ – جاب آفر

علاوه بر موارد گفته شده، داشتن جاب آفر هم از شرایط لازم برای مهاجرت پزشك به عمان است. صرف دریافت دیتا فلو و قبولی در آزمون پرومتریک و مصاحبه وایوا کافی نیست. لازم است بتوانید از یک کارفرمای عمانی پیشنهاد کاری داشته باشید.

با دریافت جاب آفر، ویزای کاری 1 یا 2 ساله برای شما صادر می‌شود که قابلیت تمدید هم دارد.

۵ – سابقه کاری

یکی از شروط مهم برای مهاجرت کاری به هر کشوری، میزان سابقه کار شماست. از شرایط مهاجرت پزشک به عمان ، وجود سابقه کار ۲ تا ۳ ساله تخصصی در رزومه فرد متقاضی است.

داشتن ۲-۳ سال سابقه کاری یکی از شرایط مهاجرت به عمان برای پزشکان است.

میزان سابقه کاری در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف متفاوت است. بد نیست بدانید دوره طرح پزشکان جزو سوابق کاری به‌حساب می‌آید.

رشته‌های مورد نیاز مهاجرت پزشکان به عمان

طبق آمار و ارقام مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان (NCSI)، این کشور تا سال ۲۰۴۰ (۱۷ سال آینده)، نیازمند جذب ۱۳هزار پزشک و ۲هزار داروساز است. این ارقام نشان می‌دهد مهاجرت پزشکان به عمان، می‌تواند بسیار ساده‌تر از سایر کشورها باشد.

در زیر تعدادی از تخصص‌های حوزه پزشکی مورد نیاز را می‌خوانید:

  • جراح مغز و اعصاب
  • متخصص قلب و عروق
  • متخصص چشم پزشک
  • جراح عمومی
  • جراح پلاستیک و زیبایی
  • متخصص گوش و حلق و بینی
  • متخصص زنان و زایمان
  • تکنسین بیهوشی
  • ماما
  • ارتوپد
  • تکنسین آزمایشگاه
  • رادیوگرافی

درآمد و حقوق بعد از مهاجرت پزشك به عمان

یکی از سوالات مهم و اساسی برای مهاجرت و انتخاب کشور مقصد، حدود درآمد و حقوق است. طبیعتاً می‌دانید که میزان حقوق، بستگی به پارامترهای مهمی از جمله حوزه تخصص، سابقه کاری، شهر محل کار و مدرک تحصیلی دارد.

حداقل درآمد پزشکان بعد از مهاجرت به عمان چیزی حدود ۱۰۰۰ ریال عمان است.

با این‌حال با بررسی حقوق و دستمزدها از مراجع معتبر، به‌طور میانگین به اعداد زیر رسیدیم:

حداقل حقوق متخصصین (ماهیانه)۱۰۰۰ ریال عمان معادل ۱۰۴۰ دلار
حداکثر حقوق متخصصین (ماهیانه)۷۰۰۰ ریال عمان معادل ۱۸۰۰۰ دلار
حداقل حقوق کادر درمان (ماهیانه)۱۰۰۰ ریال عمان معادل ۱۰۴۰ دلار
حداکثر حقوق کادر درمان (ماهیانه)۱۵۰۰ ریال عمان معادل ۱۵۶۰ دلار

مزایا و معایب مهاجرت پزشکی به عمان

حتماً شما هم به‌خوبی می‌دانید که زندگی در هر کشوری، مزایا و معایب خودش را دارد. بخشی از این خوبی و بدی‌ها، بستگی به شخص و شرایط فعلی او هم دارد. به‌عنوان مثال ممکن است در جایگاه فعلی‌تان درآمد دلخواه‌تان را نداشته باشید اما در جمعی هستید که به‌راحتی می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

در ادامه به برخی از مزایا و معایب مهاجرت به عمان اشاره کرده‌ام. آن‌ها را بخوانید و ببینید کدام‌یک برای شما نقش پررنگ‌تری دارد؟ آیا مورد دیگری به ذهن‌تان می‌رسد که به آن اشاره نکرده باشم؟

۷ مزیت مهاجرت پزشک به عمان

مزیت‌های هر کشوری ممکن است با سایر کشورها متفاوت باشد. از طرفی ویژگی‌هایی که باعث انتخاب یک کشور برای مهاجرت می‌شود، با نظر و دیدگاه هر فرد نیز مرتبط است. آنچه در ادامه می‌خوانید، برداشت شخصی من است.

۱. حفظ جایگاه شغلی

پزشکانی که به عمان مهاجرت می‌کنند، جایگاه شغلی فعلی‌شان را حفظ می‌کنند. در برخی کشورها، پس از مهاجرت مجبورید از پایه شروع کنید یا دوره‌های کارورزی بگذرانید. اما بعد از ورود به عمان، مسیرتان را ادامه می‌دهید.

پزشکان بعد از مهاجرت کاری به عمان در همان سمت فعلی‌شان می‌توانند به کار مشغول شوند.

۲. معافیت پزشکان از مالیات

جالب است بدانید در حال حاضر پزشکان از پرداخت مالیات معاف هستند. سازمان مالیات عمان (Sultanate of Oman Tax Authority) اعلام کرد برخی مشاغل شامل پزشکی و کادر درمان، از پرداخت مالیات معاف هستند.

۳. عدم نیاز به مدرک زبان برای مهاجرت کاری پزشکان به عمان

یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی که قصد مهاجرت کاری یا تحصیلی دارند، موضوع یادگیری زبان است. شما برای مهاجرت کاری به عمان نیازی به مدرک زبان ندارید و بدون آن می‌توانید ویزا دریافت کنید. یعنی نیازی نیست مدرک آیلتس یا تافل بگیرید.

با این‌حال تسلط نسبی به زبان عربی باعث می‌شود کارفرماهای بیشتری درخواست همکاری شما را بپذیرند و ارتقا جایگاه شغلی در انتظارتان خواهد بود.

۴. احتمال بالای دریافت ویزا

از آنجایی که کشورمان با کشور عمان روابط سیاسی – اقتصادی مناسبی دارد، امکان دریافت ویزا و مهاجرت پزشک به عمان بسیار آسان‌تر است. از طرفی پزشکان این امکان را دارند که ویزای دریافتی را تمدید با تبدیل کنند.

به‌واسطه روابط سیاسی - اقتصادی مناسب با کشور عمان، احتمال ریجیکت شدن ویزا بسیار پایین خواهد بود.

۵. ارزش پول بالا

کشور عمان به‌واسطه اقتصاد قوی و روبه‌رشد خود، دارای یکی از باارزش‌ترین واحدهای پولی دنیاست. علاوه بر این نرخ تورم عمان زیر ۲درصد است و ثبات اقتصادی بالایی را در این کشور تجربه خواهید کرد.

۶. دریافت کمک هزینه‌های جانبی با مهاجرت به عمان برای پزشکان

بسته به اینکه بعد از مهاجرت پزشکی به عمان با چه کارفرمایی همکاری داشته باشید و در چه شهری مشغول به‌کار باشید، برخی از هزینه‌های جانبی و امکانات رفاهی به‌طور رایگان در اختیار شماست.

به‌عنوان مثال ممکن است سرویس رفت‌آمد به محل کارتان رایگان باشد. یا هزینه‌های رفت‌و‌آمد شما به کشورتان، برای یک‌بار در سال برعهده کارفرما باشد.

۷. نزدیکی عمان به ایران

بسیاری از افراد به‌دلیل دوری و مسافت زیاد و احساس غربت و دلتنگی ترجیح می دهند کشوری که برای مهاجرت کاری انتخاب می‌کنند، نزدیک ایران باشد. باید بدانید مدت زمان پرواز از پایتخت عمان به پایتخت ایران تنها ۲ ساعت و ۱۴ دقیقه طول می‌کشد.

معایب مهاجرت پزشکان به عمان

همان‌طور که درمورد مزایای یک کشور اشاره کردم، دیدن برخی موارد به‌عنوان معایب انتخاب یک کشور برای مقصد مهاجرت هم می‌تواند کاملاً شخصی باشد. من دو مورد از مهم‌ترین‌ها از دید خودرا در ادامه آورده‌ام.

۱. عدم صدور اقامت

همان‌طور که اشاره کردم کشور عمان به هیچ‌یک از مهاجران اقامت دائم کشورش را نمی‌دهد و فرقی نمی‌کند شما از طریق مهاجرت پزشکی به عمان آمده باشید یا طور دیگری.

این کشور تنها به مدت ۱-۲ سال ویزای کاری برای شما صادر می‌کند.

ویزای کاری عمان حداکثر دو ساله صادر می‌شود و بعد از این مدت باید برای تمدید آن اقدام کرد.

۲. آب‌و‌هوای گرم و شرجی

ممکن است خیلی مهم به نظر نرسد اما این کشور در اکثر روزهای سال، آب‌وهوایی گرم و شرجی را تجربه می‌کند. اگر تحمل این آب‌وهوا برای‌تان دشوار است از آن ساده نگذرید!

آشنایی با عمان

عمان کشوری در حاشیه خلیج فارس

اکثر اوقات مطالبی که در رابطه با مهاجرت می‌خوانیم صرفاً در مدارک و شرایط و نحوه مهاجرت صحبت می‌کنند. یکی از چیزهایی که فراموش می‌شود، فرهنگ، آب‌وهوا، آداب و رسوم و… کشور مقصد است.

من در ادامه به‌طور مختصر مواردی را گفتم که برای مهاجرت کاری به عمان لازم است بدانید و کمتر جایی به آن اشاره می‌شود.

آب‌و‌هوای عمان

عمان سومین کشور بزرگ در شبه جزیره عربستان است که همیشه آب‌و‌هوایی آفتابی و گرم دارد. در طول زمستان دمای هوا بین ۱۷ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است اما در تابستان دمایی بین ۳۰ تا ۴۰ درجه را تجربه خواهید کرد.

مسقط، پایتخت عمان، آب‌وهوای گرم و شرجی دارد که به‌دلیل سواحل اطراف آن است. احتمالاً نزدیک‌ترین شهر ایران از نظر آب‌وهوا به این شهر، بوشهر باشد.

زبان رسمی کشور عمان

زبان رسمی در این کشور عربی است اما زبان انگلیسی هم مرسوم است. شما می‌توانید به زبان انگلیسی با افراد این کشور ارتباط برقرار کنید.

مسقط پایتخت عمان عموماً آب‌و‌هوای شرجی و گرمی دارد.

سطح رفاه در عمان

به‌طور خلاصه سطح رفاه عمومی در عمان در دسته بسیار خوب قرار می‌گیرد. عمان کشوری در حال توسعه است و از طرفی دارای منابع نفت و گاز طبیعی بسیاری است.

ریال عمان یکی از باارزش‌ترین واحدهای پولی جهان است. در حال حاضر هر ریال عمان برابر با 2.59 دلار آمریکاست. همین موضوع باعث شده است بسیاری از مشاغل از پرداخت مالیات معاف شوند یا مالیات بسیار پایینی بپردازند.

هزینه زندگی در عمان

هزینه زندگی در پایتخت این کشور کمی بالاتر از سایر نواحی آن است. با این حال به‌دلیل رشد اقتصادی بالا و از طرفی نرخ تورم پایین، می‌توان گفت زندگی در عمان کاملاً مقرون به‌صرفه خواهد بود.

اکثر مهاجران به عمان وسیله نقلیه شخصی خود را دارند.

حمل‌ونقل در عمان

هرچند کیفیت وسایل حمل ونقل عمومی خوب است اما اکثر مردم عمان خودروی شخصی دارند. هزینه پایین و مقرون به‌صرفه استفاده از اتومبیل باعث شده است حتی اغلب مهاجران از خودروی شخصی استفاده کنند.

خلاصه نکات مهاجرت پزشک به عمان

اگر شما هم می‌خواهید شرایط مهاجریت پزشک به عمان را بدانید، لازم است چند نکته را در نظر بگیرید:

  • مدارکی که برای مهاجرت کاری به عمان نیاز دارید شامل دیتافلو، جاب‌آفر، نمره قبولی در آزمون پرومتریک و حداقل ۲ سال سابقه کاری است. نیازی به مدرک زبان (آیلتس یا تافل) ندارید.
  • پروسه دریافت ویزا، چیزی حدود ۱۸ ماه زمان می‌برد.
  • حداقل درآمد شما در کشور عمان، چیزی حدود ۱۰۰۰ دلار خواهد بود.
  • عمان از کشورهای توسعه‌یافته خاورمیانه است و از سطح رفاه عمومی بسیار خوبی برخوردار است.
  • اگر از طریق کاری به عمان مهاجرت کنید، ویزای شما به‌صورت کاری و برای یک تا دو سال صادر می‌شود. پس لازم است آن را تمدید کنید.

سوالات متداول مهاجرت کاری پزشکان به عمان

۱ – آیا برای مهاجرت پزشک به عمان شرایط سنی وجود دارد؟

به‌طور کلی خیر اما پزشکان عمومی تا ۵۵ سالگی و متخصصان تا ۶۵ سالگی می‌توانند برای دریافت ویزا اقدام کنند.

۲ – مهاجرت کاری پزشک به عمان چقدر زمان می‌برد؟

حدود ۶ ماه دریافت دیتا فلو که تأییدیه اولیه به حساب می‌آید و مابقی کارها حدود یک سال. در مجموع چیزی حدود یک‌سال و نیم درگیر فرآیند دریافت ویزا هستید.

۳ – آیا دوره دو ساله طرح در فرآیند مهاجرت پزشك به عمان جزو سابقه کاری محسوب می‌شود؟

بله. این دوره هم به‌عنوان سابقه کاری تخصصی شما محاسبه می‌شود.

۴ – آیا با مهاجرت به عمان برای پزشکان اقامت یا شهروندی صادر می‌شود؟

در حال حاضر این کشور اقامت صادر نمی‌کند و افراد تنها می‌توانند ویزای کاری یا تحصیلی با مدت زمان مشخص اخذ کنند.

۵ – برای زندگی در عمان باید حتماً به زبان عربی مسلط باشیم؟

هرچند تسلط به زبان عربی باعث راحتی کار شماست اما خیر، نیازی به تسلط به زبان عربی ندارید. اغلب مردم این کشور زبان انگلیسی را به‌خوبی می‌دانند.

مطالب مرتبط با مهاجرت کاری به عمان

اگر می‌خواهید شرایط کلی مهاجرت کاری به عمان را بدانید مطلب زیر را بخوانید:

مطلب زیر به‌طور خاص به شرایط مهاجرت کادر به عمان پرداخته است:

در ادامه می‌توانید سایر مهارت‌هایی که دانستن‌شان در فرآیند مهاجرت کاری واجب است را ببینید. مطالبی بسیار کاربردی و جامع.

اکنون که قوانین و شرایط مهاجرت پزشک به عمان را خواندید، حتماً سوالاتی برای‌تان پیش آمده است. می‌توانید این سوالات را در قسمت نظرات مطرح کنید تا دوستانی که تجربه طی کردن این مسیر را دارند پاسخ دهند.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.