رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

تست هوش هیجانی دانیل گلمن

تست هوش هیجانی دانیل گلمن
Rate this post

تست هوش هیجانی دانیل گلمن توسط دکتر گلمن، روانشناس و روزنامه‌نگارِ حوزۀ علم در نیویورک تایمز تنظیم شده است. مشهورترین کتاب او به نام هوش هیجانی به فارسی هم ترجمه شده است.

به‌نظر گلمن، هوش هیجانی همان مهارت‌هایی هستند که ما در مجموع به‌عنوان «شخصیت آدم‌ها» می‌شناسیم. در واقع هوش هیجانی از جنس مهارت است؛ یعنی یک استعداد نیست که قابل‌تغییر نباشد.

تستی که گلمن تنظیم کرده است مؤلفه‌های هوش هیجانی از قبیل خودآگاهی و همدلی را در افراد اندازه می‌گیرد.

شما در این نوشته با مطالب زیر آشنا می‌شوید:

هم‌چنین می‌توانید نسخۀ پی‌دی‌اف سوالات هوش هیجانی گلمن را از لینک زیر دانلود کنید تا بعداً به آن پاسخ بدهید:

1- مؤلفه‌های هوش عاطفی دانیل گلمن

از نظر دنیل گلمن هوش عاطفی یا همان هوش هیجانی متشکل از پنج مهارت است:

مؤلفۀ اول: خودآگاهی

خودآگاهی یعنی اینکه نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم و بتوانیم انواع احساسات خود را از هم تشخیص دهیم. کسانی که این ویژگی را دارند زندگی‌شان را بهتر مدیریت می‌کنند؛ یعنی می‌دانند باید چه شغلی انتخاب کنند، وقت خود را صرف چه روابطی کنند و چه اهدافی را دنبال کنند.

مؤلفۀ دوم: مدیریت احساسات

برای خیلی از ما پیش آمده که در زمان عصبانیت حرفی زده یا کاری کرده‌ایم که بعدتر بابتش احساس پشیمانی کرده‌ایم. مدیریت احساسات‏ یعنی بتوانیم اضطراب، افسردگی یا خشم‌مان را کنترل و خودمان را آرام کنیم. این کمک‌مان می‌کند که بعد از شکست‌ها و ناراحتی‌ها سریع‌تر بهبود پیدا کنیم.

مؤلفۀ سوم: خودانگیزی

خودانگیزی یعنی انگیزه و اشتیاق‌مان را ‏در اثر موانعِ بیرونی از دست ندهیم؛ بلکه به خودمان انگیزه بدهیم و به کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم متعهد بمانیم.

تست هوش هیجانی دانیل گلمن

مؤلفۀ چهارم: همدلی

همدلی این است که بتوانیم احساسات دیگران را تشخیص دهیم و درک‌شان کنیم. کسانی که مشاغل مراقبتی دارند یا در زمینۀ فروش یا مدیریت فعالیت می‌کنند نیاز بیشتری به این ویژگی دارند.

مؤلفۀ پنجم: مهارت‌های ارتباطی

داشتن مهارت‌های ارتباطی منجر به تعامل بهتر با دیگران می‌شود. کسانی که مهارت‌های ارتباطی بالاتری دارند می‌توانند روی دیگران هم تأثیر بیشتری بگذارند.

تست هوش هیجانی دانیل گلمن این پنج مؤلفه را بررسی می‌کند.

2- هنجاریابی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش هیجانی گلمن

سؤالات آزمون‌های روانشناسی باید دقیق طراحی شوند. اعتبار تست‌های روانشناسی را با دو معیار می‌سنجند: روایی و پایایی.

داشتن روایی به این معناست که یک تست دقیقاً ویژگی مدنظر را اندازه می‌گیرد؛ مثلاً اگر یک تستِ سنجشِ استرس، میزان اضطراب را اندازه بگیرد، روایی ندارد.

داشتن پایایی هم یعنی قابل‌اعتماد بودن یک تست؛ مثلاً اگر نتیجۀ یک تست شخصیت‌شناسی در زمان ناراحتی فرد، با زمانی که خوشحال است متفاوت باشد، این تست قابل‌اعتماد نیست و پایایی ندارد.

این نسخه از پرسشنامۀ هوش هیجانی گلمن که در ادامه خواهید دید قبلاً هنجاریابی شده (منصوری، 1380) ، یعنی با فرهنگ ایرانی تطبیق داده شده است و روایی و پایایی دارد.

سوالات هوش هیجانی گلمن

3- پرسشنامه هوش هیجانی گلمن

این شما و این تست هوش هیجانی دانیل گلمن :

1- وقتی ‏احساس بيهودگی ‏و پوچی ‏می‌کنم، نمی‌دانم که چه چيزی ‏و يا چه کسی ‏موجب اين ناراحتی ‏من است.‏

الف- اکثر اوقات            ب- اغلب              ج- گاهی ‏اوقات                     د- به‌ندرت‏            ‏‎ ‎‏        ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏2- حتی ‏وقتی ‏که بهترين کاری ‏که می‌توانم را انجام می‌‏دهم، به‌خاطر کار‌هايی ‏که انجام نشده خود را مقصر احساس می‌کنم.‏

الف- اکثر اوقات            ب- اغلب            ج- گاهی ‏اوقات                       د- به‌ندرت‏                   ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏3- هر‎ ‎فردی ‏اشکالاتی ‏دارد؛ ولی ‏من آن‌قدر اشکال دارم که نمی‌توانم خودم را دوست داشته باشم.‏

الف- اکثر اوقات           ب- اغلب             ج- گاهی ‏اوقات                        د- به‌ندرت‏                    ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏4- وقتی ‏که ناراحت هستم می‌توانم دقيقاً بگويم که چه قسمتی ‏از مشکلی ‏که دارم مرا ناراحت می‌کند‏.‏

الف- اکثر اوقات            ب- اغلب              ج- گاهی ‏اوقات                د- به‌ندرت‏       ‏              ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏5- هر کاری ‏که انجام می‌دهم برخی ‏افراد باعث می‌شوند که من احساس بدی ‏راجع‌ به خود پيدا کنم.‏

الف- شديداً موافقم.      ب- موافقم.        ج- تا حد‏ودی ‏موافقم. /موافق نيستم.         د- مخالفم.      ه‍- شديداً مخالفم.‏

‏6- من چيز‌هايی می‌خرم که حقيقتاً استطاعت مالی ‏برای ‏خريدن آن‌ها ندارم.‏

الف- معمولاً                ب- اغلب                     ج- گاهی ‏اوقات                د- به‌ندرت‏                 ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏7- وقتی خطايی مرتکب می‌شوم، حرف‌های ‏ناراحت کننده‌ای‏ ‏از قبيل «من هميشه بازنده‌ام»، «احمق! احمق! ‏احمق!» يا «من ‏نمی‌توانم هيچ کاری ‏را درست انجام دهم» به خودم می‌گويم‏.‏

الف- معمولاً               ب- اغلب            ج- گاهی ‏اوقات             د- به‌ندرت‏               ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏8- از طوری‌که به‌نظر می‌آیم يا رفتار می‌کنم خجالت‌زده می‌شوم.‏

الف- معمولاً             ب- اغلب                       ج- گاهی ‏اوقات                     د- به‌ندرت‏           ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏9- مواقعی ‏که از من انتظار می‌رود‏ ابراز مهر و عاطفه کنم معذب می‌شوم.‏

الف- معمولاً            ب- اغلب               ج- گاهی ‏اوقات         د- به‌ندرت‏              ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏10- وقتی ‏که کسی ‏به جز افراد خانوادۀ خود را در آغوش می‌گیرم،‏ احساس عجيبی ‏به من دست می‌‌دهد.‏

الف- تا حد‏ زيادی ‏درست است.           ب- عموماً درست است.         ج- تا حدودی ‏درست است.‏

د- عموماً درست نيست.                     ه‍- اصلاً درست نيست.‏

‏11- وقتی ‏که چيزی ‏را می‌بينم و‎ ‎يا‎ ‎از آن خوشم می‌‏آيد‎ ‎يا‎ ‎آن را می‌خواهم، تا وقتی ‏که آن را به‌دست نياورم نمی‌توانم فکرش را ‏از ‏مغزم بيرون کنم.‏

الف- تا حد‏ زيادی ‏درست است.     ب- عموماً درست است.   ج- تا حدودی ‏درست است.  ‏

د- عموماً درست نيست.              ه‍- اصلاً درشست نيست.‏

‏12- هر چند که شاید جا‌يی ‏برای ‏پيشرفت وجود داشته باشد، من خودم را همان‌طور که هستم دوست دارم.‏

الف- شديداً موافقم.     ب- موافقم.        ج- تا حد‏ودی ‏موافقم. /موافق نيستم.    د- مخالفم.      ه‍- شديداً مخالفم.‏

‏13- من چيز‌هايی ‏می‌گويم‏ که در آينده از گفتن آن‌ها پشيمان می‌شوم.‏

الف- معمولاً      ب- اغلب           ج- گاهی ‏اوقات         د- به‌ندرت‏       ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏14- من به جايی ‏می‌‌رسم (حالتی ‏به من دست می‌‌دهد) که احساس قدرت، توانايی ‏و شايستگی ‏می‌کنم.‏

الف- عموماً           ب- اغلب           ج- گاهی ‏اوقات         د- به‌ندرت‏        ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏15- وقتی ‏که بايد با کسی ‏که عصبانی ‏است روبه‌رو شوم احساس نگرانی ‏و اضطراب می‌کنم.‏

الف- عموماً        ب- اغلب            ج- گاهی ‏اوقات            د- به‌ندرت‏          ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏16- من معتقدم که عکس‌العمل‌های ‏افراد اتفاقی ‏است.‏

الف- عموماً            ب- اغلب               ج- گاهی ‏اوقات               د- به‌ندرت‏          ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏17- من نياز به اين دارم که باعث ايجاد تغييری ‏بشوم.‏

الف- عموماً          ب- اغلب          ج- گاهی ‏اوقات           د- به‌ندرت‏            ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏18- من نمی‌توانم از احساس گناه به خاطر اشتبا‌هات کوچک و يا کار‌های ‏ناراحت کننده‌ای‏ که ‏در گذشته انجام داده‌ام ر‌هايی ‏‏يابم.‏

‏الف- تا حد‏ود زيادی ‏درست است.     ب- عموماً درست است.          ج- تا حدودی ‏درست است.‏

د- عموماً درست نيست.                  ه‍- اصلاً درست نيست.‏

‏19- وقتی تصميم می‌گيرم که به چيزی ‏برسم، با موانعی ‏مواجه می‌شوم که مرا از رسيدن به اهدافم باز می‌دارند.‏

الف- عموماً                ب- اغلب          ج- گاهی اوقات         د- به‌ندرت‏               ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏20- من دائم به مشکلاتم فکر می‌کنم و نمی‌توانم لحظه‌ای‏ ‏فکر آن‌ها را از مغز خود خارج کنم.‏

الف- عموماً            ب- اغلب              ج- گاهی اوقات            د- به‌ندرت‏            ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏21- بهتر است تا وقتی ‏که کسی ‏را کاملاً نشناخته‌ای‏ ‏با او سرد‎ ‎و طبيعی (معمولی)‏‎ ‎رفتار‎ ‎کنی.‏

الف- شديداً موافقم.         ب- موافقم.          ج- تا حد‏ودی ‏موافقم. /موافق نيستم.    د- مخالفم.       ه‍- شديداً مخالفم.‏

‏22- من حاضرم هر کاری ‏بکنم تا جلوی ‏گريه کردن خودم را بگيرم.‏

الف- اکثر اوقات         ب- اغلب         ج- گاهی ‏اوقات        د- به‌ندرت‏   ‏         ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏23- گفتن چيز‌هايی ‏مثل «عاشقت هستم» برایم سخت است؛ حتی ‏اگر قلباً آن‎ ‎را احساس کنم.‏

الف- اکثر اوقات      ب- اغلب          ج- گاهی ‏اوقات          د- به‌ندرت‏   ‏         ‏ ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏24- من از گذراندن وقتم با دوست /‏‎دوستانم لذت می‌برم‏.‏

الف- اکثر اوقات      ب- اغلب         ج- گاهی ‏اوقات          د- به‌ندرت‏      ‏‎   ‎‏      ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏25- من بهترين کاری ‏که می‌توانم را انجام می‌دهم (منتهای ‏سعی ‏خود را می‌کنم) ، حتی ‏اگر کسی ‏آن را نبيند.‏

الف- اکثر اوقات        ب- اغلب          ج- گاهی ‏اوقات          د- به‌ندرت‏          ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏26- من بی‌حوصله‌ام.     ‏

الف- اکثر اوقات         ب- اغلب          ج- گاهی ‏اوقات         د- به‌ندرت‏         ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏27- من وقتی ‏که افراد، مستحق تعریف هستند از آن‌ها تعريف (تقدير)‏‎ ‎می‌کنم.‏

الف- اکثر اوقات        ب- اغلب         ج- گاهی ‏اوقات         د- به‌ندرت‏        ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏28- من نگران چيز‌هايی ‏هستم که ديگران حتی ‏به آن‌ها فکر هم نمی‌کنند‏.‏

الف- اکثر اوقات      ب- اغلب        ج- گاهی ‏اوقات      د- به‌ندرت‏      ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏29- من برای ‏اينکه شروع به انجام کاری ‏کنم احتياج دارم که کسی ‏مرا هل بدهد (تشويق کند)‏ .

الف- اکثر اوقات        ب- اغلب         ج- گاهی ‏اوقات          د- به‌ندرت‏          ه‍- تقريباً هيچ‌وقت

‏30- افراد احساساتی ‏مرا معذب می‌کنند.‏

الف- تا حد زيادی ‏حقيقت دارد.       ب- عموماً حقيقت دارد.        ج- تا حدودی ‏حقيقت دارد. ‏

د- عموماً حقيقت ندارد.                ه‍- اصلاً حقيقت ندارد.‏

‏31- وقتی ‏کسی ‏بدون اينکه از او خواسته باشم کاری ‏برای ‏من انجام می‌‌دهد، شک می‌کنم که منظور حقيقی ‏او چيست.‏

الف- تا حد زيادی ‏درست است.         ب- عموماً درست است.        ج- تا حدودی ‏درست است. ‏

د- عموماً درست نيست.                  ه‍- اصلاً درست نيست.             ‏

‏32- زندگی ‏من پر از بن‌بست است.‏

الف- تا حد زيادی ‏درست است.        ب- عموماً درست است.              ج- تا حدودی ‏درست است. ‏

د- عموماً درست نيست.                  ه‍- اصلاً درست نيست.‏

‏33- من از کار خودم راضی ‏نيستم؛ مگر اينکه کس ديگری از ‏آن تقدير کند.‏

الف- تا حد زيادی ‏درست است.             ب- عموماً درست است.       ج- تا حدودی ‏درست است.      ‏

د- عموماً درست نيست.                ه‍- اصلاً درست نيست.‏

نمره گذاری پرسشنامه هوش هیجانی گلمن

4- نمره گذاری پرسشنامه هوش هیجانی گلمن

تست هوش هیجانی گلمن در مجموع 165 نمره دارد. شما با شرکت در این تست شش نمرۀ جداگانه دریافت می‌کنید.

یک نمرۀ کلی که نشان‌دهندۀ نمرۀ شما در هوش هیجانی است و پنج نمرۀ دیگر که مربوط به هرکدام از مؤلفه‌های هوش هیجانی دانیل گلمن هستند.

در همۀ سؤال‌ها گزینۀ الف 1 نمره و گزینۀ ه‍ 5 نمره دارد؛ به‌غیر از یازده سؤال که برعکس هستند.

در سؤال‌های ‏زیر، گزینۀ الف 5 نمره و گزینۀ ه‍ 1 نمره دارد:

‏1، 9، 12، 13، 14، 18، 20، 22، 28، 31 و 33.

1-4- نمرۀ خودآگاهی:

برای نمرۀ خودآگاهی، امتیاز این سؤال‌ها را جمع بزنید: 6، 10، 12، 14، 24، 27، 32 و 33 . در این تست، خودآگاهی حداکثر 40 نمره دارد.

2-4- نمرۀ مدیریت احساسات:

مجموعِ نمرات سؤال‌های ‏2، 5، 11، 16، 18، 23 و 30 . خودتنظیمی حداکثر 35 نمره دارد.

3-4- نمرۀ خودانگیزی:

مجموعِ نمرات سؤال‌های ‏‏1، 9، 15، 20، 21، 26 و 31 . خودانگیزی‏ حداکثر 35 نمره دارد.

4-4- نمرۀ همدلی:

مجموعِ نمرات سؤال‌های ‏3، 4، 17، 22، 25 و 29 . همدلی‏ حداکثر 30 نمره دارد.

5-4- نمرۀ مهارت‌های ارتباطی:

مجموعِ نمرات سؤال‌های ‏‏7، 8، 13، 19 و 28 . مهارت‌های اجتماعی‏ حداکثر 25 نمره دارد.

کلام آخر

چه نمره‌هایی از تست هوش هیجانی دانیل گلمن گرفتید؟ اگر نمرات بالایی داشتید به شما تبریک می‌گوییم. شما مسیرِ هموارتری رو به موفقیت دارید.

ولی اگر نمرات پایینی گرفته‌اید نگران نباشید. بالاتر گفتم که هوش هیجانی از جنس مهارت است؛ بنابراین می‌توان هریک از این مهارت‌ها را با تمرین‌هایی افزایش داد.

پیشنهادهایی برای افزایش هوش هیجانی

راه‌های تقویت هوش هیجانی:

اگر دوست دارید بیشتر دربارۀ هوش هیجانی بدانید، مطلب زیر را از دست ندهید:

افزایش هوش هیجانی کودکان:

اگر دوست دارید بدانید چه بازی‌هایی هوش هیجانی کودکان را تقویت می‌کنند، مطلب زیر را بخوانید:

تقویت هوش هیجانی ویژۀ مدیران:

اگر در زمینه‌های مدیریتی فعالیت می‌کنید، این نوشته برای کمک به شماست:

شما در کدام‌ یک از مؤلفه‌های هوش هیجانی نمرۀ بالاتری گرفتید؟ به‌نظر خودتان دلیلش چیست؟
نظرتان را دربارۀ این پرسشنامه برای ما بنویسید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *