چگونه مغازه خدمات کامپیوتری بزنیم ؟ چقدر سرمایه لازم داریم؟ چگونه مجوز بگیریم؟
برای پاسخ به این سوالات به مشاور کسبوکار نیاز داریم.
اما با این اوضاع اقتصادی، هزینه مشاور بالاست. از طرفی در شغل خدمات کامپیوتری، این مشکل دوچندان وجود دارد چراکه افراد نامطلع فراوانند. پس چکار باید کرد؟
خبر خوب این است که ما در 8 مرحله و به زبان ساده، نحوهی راه اندازی یک مغازه خدمات کامپیوتری را آموزش دادهایم.
پس ما را به سه دلیل دنبال کنید:
- جامع بودن: یعنی شما را از صفر تا صد در راه اندازی مغازه خدمات کامپیوتری همراهی میکنیم.
- تجربه محور بودن: یعنی با استفاده از تجربههای واقعی افراد مطالب را برایتان آماده کردهایم.
- کاربردی بودن: یعنی بهجای کلیگویی، راهکارهای عملی برای افزایش سودآوری در کسب و کار خدمات کامپیوتری ارائه دادهایم.
حال علاوه بر تاسیس فروشگاه کامپیوتر ، ممکن است برای شما جالب باشد که چگونه با اینترنت پولدار شد؟ پس همراه ما باشید تا حسابی کسب و کارتان سکه شود.
فهرست مراحل تاسیس مغازه خدمات کامپیوتری
برای دسترسی آسان شما به مطالب، فهرست مراحل آورده شدهاست:
- خدمات کامپیوتری بیش از یک شغل است!
- تعیین محل فروشگاه خدمات کامپیوتری
- برای زدن مغازه کامپیوتری به چه مهارتهایی مسلط باشیم؟
- بازار هدف: به چه کسانی میخواهید خدمات کامپیوتری ارائه بدهید؟
- مجوزهای لازم برای تاسیس مغازه خدمات کامپیوتری
- تجهیزات و دکوراسیون مناسب مغازه خدمات کامپیوتری چیست؟
- تبلیغات: مهمترین بخش برای افزایش درآمد خدمات کامپیوتری
- تجربههای دیگران را تجربه نکنید؛ استفاده کنید!
1- خدمات کامپیوتری بیش از یک شغل است!
تعجب نکنید. همین اول کار، به اشتباهی اشاره کنم که خیلی مرسوم است!
بسیاری از جویندگان کار، فکر میکنند پس از راه اندازی یک مغازه خدمات کامپیوتری ، میتوانند هرچیزی را که مربوط به رایانه است، ارائه داده و بفروشند!
درحالیکه صنف رایانه، حداقل شامل 9 تا شغل شده که اصطلاحاً به 9 رسته شغلی تقسیم میشود. در ادامه لیست رستهها برای شما آورده شدهاست:
- فروشندگی و ارائه خدمات اولیه رایانه، ماشینهای اداری و لوازم مربوطه
- تولید، فروش و تعمیرات ماشینهای اداری، رایانه و قطعات مربوطه
- دفتر فروش ماشینهای اداری و رایانه
- دفتر خدمات حضوری اینترنت (کافی نت)
- دفتر تولید، فروش و تعمیرات ماشینهای اداری، رایانه و قطعات مربوطه
- فروش و تعمیر رایانه، ماشینهای اداری و قطعات مربوطه
- تولید و توزیع انواع نرم افزارهای آماده (غیرسفارشی)
- خدمات کامپیوتری به صورت اینترنتی (غیرحضوری)
- خدمات نصب و راه اندازی شبکه کامپیوتر
لازم به ذکر است که در حال حاضر، مغازههای خدمات کامپیوتری با تلفیق چندتا از رستههای بالا به کار مشغولند.
در حالی که هر کدام از این رستهها، به مجوز جداگانه نیاز دارد؛ پس به نوعی اکثر فروشگاههای خدمات کامپیوتری، به کار خلاف پرداخته و ریسک جریمه و پلمب را هم میپذیرند.
اگر منصف باشیم، به لطف سیستم اداری ایران که کلی کاغذ بازی دارد، بیشتر این مجوزها شبیه هم هستند. به همین دلیل سعی کنید با پرسوجو از اتحادیه و همکاران خدمات کامپیوتری، رستهای را انتخاب نمایید که دارای بیشترین هماهنگی با تواناییهای شما باشد.
پس برای انتخاب رسته شغلی، شما باید به سه فاکتور اصلی توجه کنید:
- محل کسبوکار
- مهارتهایی که دارید
- بازار هدف (مشتریهای اصلی کسبوکار)
در ادامهی این مطلب، سعی میکنیم این سه بخش را برایتان به طور مفصل توضیح دهیم😊.
2- تعیین محل فروشگاه خدمات کامپیوتری
منطقهای را که میخواهید در آن مغازه خدمات کامپیوتری باز کنید، حتما بررسی کنید. یعنی سه نکتهی زیر را در نظر بگیرید:
1- سعی کنید تا شعاع 1 کیلومتری محل فروشگاه، مغازه خدمات کامپیوتری نباشد تا رقیب کمتری داشته باشید.
2- قبل از راه اندازی مغازه خدمات کامپیوتری ، ارزیابی کنید که کدام رستهی شغلی در محله، فروش بیشتری دارد. برای این منظور تعدادی تراکت چاپ کرده و پخش نمایید. سپس بررسی کنید بیشتر افرادی که زنگ میزنند، خواهان چه نوع خدماتی هستند.
3- نوع منطقه در تعیین رسته شغلی خیلی مهم است؛ مثلا بیشتر تجاری است یا مسکونی، روستایی است یا شهری.
در مناطق تجاری تقاضا برای خدمات ماشینهای اداری بیشتر بوده اما در مناطق مسکونی، لوازم جانبی و تعمیرات خواهان زیادتری دارد.
همچنین درمناطق روستایی علاوه بر تعمیرات کامپیوتری، به آموزش کاربری رایانه نیز احتیاج دارند. در نقطهی مقابل، در مناطق شهری تعمیرات مشتری بیشتری دارد. پس با در نظر گرفتن نکات گفتهشده، حوزه کاری خود را مشخص کنید.
بعد از اینکه رستهشغلی خود را انتخاب کردید. به ایدههایی جذاب احتیاج دارید تا کسبوکار خود را از بقیه متمایز سازید.
پس به امید خدا با هم پیش میرویم تا رمزهای موفقیت برای راه اندازی مغازه کامپیوتری را بیاموزیم 😎.
3- برای زدن مغازه کامپیوتری به چه مهارتهایی مسلط باشیم؟
تا اینجا فهمیدیم که برای راه اندازی کسب و کار کامپیوتری ، 9 شغل مختلف جلوی راهمان قرار دارد.
حالا میخواهیم بدانیم به چه مهارتهایی نیاز داریم؟ و این مهارتها را از کجا میتوانیم یاد بگیریم؟
به طور خلاصه، مهارتهای لازم برای ارائه خدمات کامپیوتری در سه حوزه قرار میگیرد:
- کار با رایانه (مهارتهای اپراتوری)
- شناخت قطعات کامپیوتری و اسمبل کردن
- ارتباط عمومی خوب
1- کار با رایانه (مهارتهای اپراتوری)
این روزها، دختران و پسران جوان به نوعی اوستای این مهارت شدهاند. اما افرادی که یکم پا به سن گذاشتهاند، درگیر مشکلات کاربری رایانه هستند.
یعنی کار با خود کامپیوتر و موبایل از جمله مشکلات روزمرهی افراد 40 سال به بالاست؛ شامل کارهای ساده مثل کار با ورد و اکسل تا کارهای پیچیدهتر همچون بازیابی اطلاعات، فلشزدن گوشی، کرککردن نرمافزارها، نصب ویندوز و …
این یک فرصت طلایی برای شماست. شما هم اگر خیلی تجربه اپراتوری ندارید، لازم نیست که کل نرمافزارها را نصب کرده تا کاربریشان را یاد بگیرید. کافیست بدانید که چگونه راهحل را پیدا کنید؛
بهترین راه و سریعترین راه، استفاده از گوگل است.
پس باید حسابی رفاقتتان را با گوگل عمیق کنید. کار با گوگل یعنی مهارت جستجو. ترفندهای جستجو را دوستان دیجیرو با عکس براتون توضیح دادهاند.
اگر هم حوصله خواندن ندارید؛ در ویدیوی زیر مهمترین قسمتها آورده شدهاست. چقدر ما به فکر شما هستیم😉:
گاهی پیش میآید که در سایتها، جواب مشکلمان هست اما فوت کوزهگری را جا انداختهاند. بازهم نترسید.
به یوتیوب و آپارات سر زده و یک سرچ سریع بزنید.
در سرچ گوگل، دانستن اندکی انگلیسی مهم است؛ چون معمولاً جواب بیشتر سوالات تخصصی، در سایتها و ویدئوهای انگلیسی پیدا میشود. برای یادگیری این مهارت، میتوانید از مطلب زیر استفاده کنید:
2- شناخت قطعات کامپیوتری و اسمبل کردن
امروزه آنقدر با کامپیوتر سر و کار داریم که بیشتر قطعاتش را میشناسیم. شما هم که تصمیم به راه اندازی مغازه تعمیرات کامپیوتر گرفتید، احتمالاً یک پیش زمینهای دارید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید از دوستان دیجیاتو در سه بخش زیر کمک بگیرید.
- آشنایی کامل با قطعات کامپیوتر [بخش اول؛ کیس و مادربورد]
- آشنایی کامل با قطعات کامپیوتر [بخش دوم؛ پاور، رم، حافظه جانبی]
- آشنایی کامل با قطعات کامپیوتر [بخش سوم؛ پردازنده، درایو نوری و کارت گرافیک]
علاوه بر آشنایی با قطعات کامپیوتر، این را باید بدانید که در حال حاضر دو اتفاق افتاده است:
اول اینکه بیشتر مردم به جای کامپیوتر دسکتاپ (کیس و مانیتور و …)، از لپتاپ استفاده میکنند.
دوم اینکه دانستن ریزهکاریهای تعمیرات، از خود تعمیر مهمترند. پس برای افزایش آگاهیتان، مصاحبه زیر را ببینید تا با
فوتهای کوزهگری تعمیرات، بیشتر آشنا بشوید.
3- ارتباط عمومی خوب
فرض کنید که شما به راه اندازی مغازه تعمیرات کامپیوتر مشغول هستید. مغازه و تجهیزات را فراهم کردهاید و امروز روز اول کاری شماست.
اولین مشتری وارد محیط مغازه شده و سلام میکند. چند ثانیه فروشگاه را نگاه کرده و یک سوال مربوط به رایانه میپرسد و سپس از فروشگاه خارج میشود. بدون اینکه چیزی بخرد!
خب اگر قرار باشد همهی مشتریها اینطوری بیایند و بروند، آخر شب یک دخل نسبتاً خالی برایتان باقی میماند. پس باید چکار کرد؟
راهکار این مشکل در دو عبارت است: مشتری را عاشق مغازهی خودتان کنید و رفیقشان بشوید. آماده باشید که میخواهیم چند ایدهی جذاب و کاربردی یادتان بدهیم:
1- به مشتری لبخند بزنید و جویای حالش شوید. معجزهی لبخند را باور کنید!
2- برای مشتری هدیه در نظر بگیرید. مثلا هنگام خروج، به مشتریها یک QR code را که قبلاً پرینت گرفتهاید، نشان داده و با چربزبانی قانعشان کنید تا با عکسبرداری از بارکد، شما را در اینستا فالو کنند.
سپس هفتهای یکبار به فالورهایی که مشتری مغازه هستند یک فلش مموری هدیه بدهید. بدین ترتیب، به سرعت در محلهای که هستید شناخته میشوید. اگر ساخت بارکد اینستا را بلد نیستید کلیک کنید.
3- برای استفاده از خدمات فروشگاه کامپیوتری، جایزه بگذارید. مثلا در صورت 100هزار تومان خرید، یک کارتپستال زیبا جایزه بدهید.
4- اگر مشتری زمان زیادی باید در مغازه منتظر بماند، با یک لیوان چای از او پذیرایی کرده و از احوالاتشان جویا بشوید.
5- اگر مشتری خرید کرد، بابت خرید از او تشکر کنید.
6- پس از ایجاد رفاقت با مشتری، شمارهشان را بگیرید و پس از مثلاً یک ماه، با آنها تماس گرفته و رضایتشان را نسبت به خدمتی که ارائه کردید، جویا بشوید.
7- سوالاتی را که مشتریان در شبکههای اجتماعی از شما میپرسند، بدون چشمداشت پاسخ دهید. سپس در انتهای پاسخ، خدماتی که به کارشان میآید، معرفی نمایید. معمولا بسته به رضایتی که از پاسخگویی شما دارند، از خدماتتان استفاده خواهندکرد.
انجام این هفت پیشنهاد، باعث میشود تا به مرور مشتری با شما احساس راحتی کرده و نهتنها خودش دوباره پیش شما بیاید بلکه دهها مشتری دیگر هم برایتان جورکند.
4- بازار هدف: به چه کسانی میخواهید خدمات کامپیوتری ارائه بدهید؟
در این دوره زمانه تقریبا همهی شغلها هدفمند شدهاند. یعنی مشتریها ترجیح داده برای حل هر مشکلی، به متخصص مراجعهکنند؛ درست مثل پزشکی.
حال باید تصمیم بگیرید که جامعهی هدف شما برای خدمات رایانهای، چه کسانی هستند؟
جامعهی هدف شما در واقع، پس از انتخاب رستهشغلی (که در آغاز توضیح دادهشد) مشخص میگردد. هر رسته شغلی شامل چند تخصص میشود که در ادامه به صورت تیتروار به تعدادی از آنها اشاره شدهاست:
- عیبیابی و تعمیر لپتاپ
- ایجاد شبکههای کامپیوتری و پشتیبانی فنی
- عیبیابی و تعمیر موبایل
- ساخت سایت (فرانت اِند و بک اِند)
- مدیریت شبکههای اجتماعی
- سئو سایت
- دادهکاوی برای شرکتها
- خدمات کافینت
گرچه با هر یک از این تخصصها میتوانید درآمد مالی خوبی کسب کنید. اما برای سود بیشتر، بهترست با شناسایی مشتریهای هدف، خودتان به سراغشان بروید.
یکی از راههای ارتباط جامعهی هدف با شما از طریق سایت است پس سایت خود را طراحی کرده و بهینهسازی کنید. آموزشهای زیر میتواند این نیاز شما را برآورده سازد:
5- مجوزهای لازم برای تاسیس مغازه خدمات کامپیوتری
برای تاسیس مغازه خدمات کامپیوتری چه مجوزهایی لازم است و این مجوزها را از کجا بگیریم؟
به صورت مفصل در سایت اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران قوانین کسب جواز، توضیح داده شدهاست.
با این وجود، توجه شود که ممکن است در هر شهری، یک سری تفاوت جزئی در قوانین کسب جواز وجود داشته باشد. پس کافیاست اسم اتحادیه یعنی “صنف فناوران رایانه” را به همراه نام شهرتان گوگل کنید. سپس در سایت اتحادیه شهر خود، دنبال مدارک ثبت نام بگردید. به همین سادگی!
چند نکتهی خیلی مهم را به خاطر بسپارید!
1- در سایت اتحادیه، شمارههای پشتیبانی قرار گرفتهاست. زنگ بزنید و تمام سوالاتی که به ذهنتان میرسد، دربارهی قوانینِ گرفتن مجوز بپرسید. شمارهها معمولاً در قسمت درباره ما میآید.
2- اگر میتوانید به تعدادی مغازهی خدمات کامپیوتری هم سر بزنید؛ به بهانهی خرید مثلا سیدی، باتری و … . سعی کنید با فروشنده رفیق شده و با چربزبانی، چگونگی گرفتن مجوزها را جویا شوید.
ارتباط عمومی و رفاقت در این شغل اهمیت خاصی دارد؛ پس شروع به برقراری ارتباط کنید؛ رفیق شدن با همکاران خدمات کامپیوتری، تمرین خوبی است.
3- خود اتحادیه هم حتما سر بزنید. همانطور که میدانید کارهای اداری در ایران پیچ و خم خاصی دارد! بنابراین سعی کنید چند روزی اتحادیه، پاتوق شما شده و با مردم و مسئولان ارتباط بگیرید.
این کار به نفعتان است چراکه مراحل گرفتن پروانه کسب را سریعتر پیش میبرید. از آن مهمتر، با ریزهکاریهای مالیات و عوارض هم آشنا میشوید.
4- داشتن پروانه کسب لازمست و به شما آرامش میدهد اما بعضی از همکاران، پیشنهاد میدهند، مجوز نگیرید. بلکه در آغاز راه، به کار مشغول شده تا یکم جا بیفتید. بعدها اگر بازرسی آمد و به شما گیر داد، برای مجوز اقدام کنید.
این هم یک راهی است برای خودش!
ولی به نظر ما، چرا عاقل کند کاری که پلمب شویم اول کاری.
😁
پس تا اینجا، با رستههای شغلی مربوط به زدن مغازه خدمات کامپیوتری ، آشنا شدید. همچنین مهارتهای لازم را فرا گرفته و از مجوزهای لازم اطلاع پیدا کردید. برای ادامهی راه آمادهاید؟
ادامهی مطالب را با دقت دنبال کنید!
6- تجهیزات و دکوراسیون مناسب مغازه خدمات کامپیوتری چیست؟
این سوال خیلی کلی پرسیده شده است. با توجه به اینکه خدمات کامپیوتری، شامل 9 شغل میشود؛ پس هر رسته شغلی تجهیزات مناسب خودش را میطلبد.
از طرفی شما با سر زدن به همکارانی که در حوزه تخصصی شما فعالند، میتوانید خیلی نامحسوس الگوبرداری نمایید. اینجا هم نکاتی به شما گفته خواهد شد که کسبوکار شما را متمایز میسازد!
لازم است بدانید تجهیزات خدمات کامپیوتری شامل دو قسمت میشود. اول، وسایلی که شما فارغ از نوع رستهی شغلی، به آنها نیاز خواهید داشت (لوازم عمومی).
دوم، وسایلی که بستگی به نوع تخصص انتخابی شما دارد (لوازم تخصصی). در ادامه لیست تجهیزات، برای شما عزیزان آورده شدهاست.
لوازم عمومی
- حداقل یک لپتاپ یا کامپیوتر دسکتاپ قوی
- اینترنت پرسرعت
- دستگاه چندکاره کپی، پرینتر و اسکنر
- پک نرمافزاری برای ویندوز و مک مثل پک پرند یا گردو
لوازم تخصصی
- لوازم جانبی کامپیوتر مثل هدفون، اسپیکر، موس، هارد اکسترنال، انواع کابل تبدیل و …
- تجهیزات شبکه مثل مودم، کابل شبکه، روتر، کارت شبکه و …
- قطعات مربوط به سخت افزار مثل مادربورد، cpu، رم و …
- نرمافزارها مثل ویندوز، پکهای نصب و آموزش نرمافزار، آنتیویروس و …
- بازیهای کامپیوتری و کنسولی
- لوازم تخصصی برای راه اندازی تعمیرات کامپیوتر مثل هویه، پیچگوشتیهای مخصوص و …
حال با سنجیدن همه جوانب گفته شده، پیشنهادات بالا را از بازار و مراکز عمده فروشی تهیه کنید.
درضمن سایتهای آنلاین هم برای خرید عمده وجود دارد اما قبل از خرید، از صحتشان اطمینان حاصل کنید. یعنی با زنگ زدن یا مراجعه به محل کارِشان، بررسیهای لازم را انجام دهید.
و حتما در ابتدای کار، به مقدار کم خرید کنید تا اجناس روی دستتان باد نکند!
دکوراسیون
در خیلی از سایتها ممکن است با پیشنهادات عجیب و غریب برای دکوراسیون فروشگاه خدمات کامپیوتری مواجه شوید. اما ما برایتان تجربههای واقعی افراد و ایدههای جالب را به اشتراک گذاشتهایم. پس حسابی به لیست زیر توجه کنید :
1- اگر لوازم جانبی میفروشید، از رنگ کمتری، در دکور استفاده کرده و خود لوازم جانبی را به عنوان دکور به کار ببرید.
2- در شروع کار که مشتری کمی دارید از قطعات خراب به عنوان ویترین استفاده کنید چراکه هم از هزینههای شما برای خرید قطعات نو میکاهد و هم ویترین شما خالی نمیماند.
3- دکوراسیون را جوری بچینید که مشتری حتیالامکان به اجناس گرانقیمت دسترسی نداشته باشد. زیرا متاسفانه دزدی زیاد شده و قیمتها هم بالاست.
4- یک قفسه برای نگهداری از وسایل تعمیری مشتریها درست کنید و اسمشان را ثبت نمایید. اینکار باعث جلب اطمینان آنها میشود چون احساس میکنند برای اجناسشان اهمیت قائلید.
5- اجناسی که به هم مربوطند، در کنار هم قرار دهید. اینکار باعث میشود اگر جنس اول را خرید کردند، اجناس مرتبط را هم بخرند. مثلا کابل vga را کنار تبدیل hdmi به vga قرار دهید.
6- خدمات ویژه و متمایز کننده خودتان را در یک بنر سر در مغازه و داخل مغازه نصب کنید؛ به گونهای که جلوی چشم باشد.
تا اینجا شش مرحله برای تاسیس مغازه کامپیوتر گفتهشد. اما چگونه مشتریان خود را زیاد کنیم؟ با ما همراه باشید.
7- تبلیغات: مهمترین بخش برای افزایش درآمد خدمات کامپیوتری
اگر کسب و کار خدمات کامپیوتری خود را تازه راهاندازی کردهاید یا به فکر افزایش درآمد هستید، این بخش را مطالعه کنید.
در آغاز بهتر است بدانیم که چه زمانی تبلیغات، مشتری میآورد؟
جواب ساده است. شما زمانی موفق به جذب مشتری میشوید که در زمان نیازش، تبلیغ مناسب را به او نشان دهید و سپس شبکهسازی کنید.
در غیر این صورت، اگر بخواهیم رُک بگوییم، پولتان را دور ریختهاید. پس در تمامی روشهایی که به شما معرفی میگردد نکته گفتهشده را، اولویت اوّلتان قرار دهید.
در ادامه، میخواهیم با انواع تبلیغاتی که در این شغل میتوان انجام داد، آشنا بشویم. سپس، هر کدام را به صورت خلاصه و مفید یاد بگیریم. در اصل دو نوع تبلیغ داریم:
- تبلیغات محلی و دهان به دهان
- تبلیغ در شبکههای اجتماعی
تبلیغات محلی و دهان به دهان
برای افزایش مشتری در بازار محلی، ابتدا تصمیم بگیرید که مشتریان اصلی در منطقه شما چه کسانی هستند. سپس بررسی کنید که بیشترین نیاز آنها با توجه به تخصص شما چیست. حال با استفاده از خود جامعه هدف در محله تبلیغ کنید.
سعی میکنم با مثالی بهتر توضیح دهم:
فرض کنید هدف شما فروش لوازم جانبی لپتاپ بوده و بازار هدف شما با توجه به محل فروشگاه، نوجوانان هستند. تلاش کنید تراکتهای نوجوانپسند، طراحی کنید. سپس با استخدام چند نوجوان با ارتباط عمومی بالا، تراکتها را پخش کنید. اگر نوجوانان از محلهی مغازه باشد بهتر نتیجه میگیرید!
تبلیغ در شبکههای اجتماعی
همانطور که میدانید شبکههای اجتماعی ایران در تلگرام و اینستاگرام خلاصه میشوند. پس تمرکز خود را روی این دو قرار دهید. اما چگونه؟
تبلیغ در تلگرام
برای تبلیغ تلگرامی چندین راه وجود دارد. ارزان ترین راه این است که از قابلیتهای خود تلگرام برای تبلیغ استفاده کنید.
مثلاً تلگرام در ورژنهای جدید میتواند افراد آنلاین نزدیک شما را نشان دهد. کافیست که چند اکانت مجازی تهیه کنید. در ادامه، به افراد آنلاین نزدیک خود در تلگرام پیام داده و خدمات خود را صادقانه معرفی نمایید.
پیشنهاد پورسانت هم امتحان کنید. یعنی در صورتی که مشتریانی از طریق آن افراد تلگرامی به شما وصل شوند، مبلغی از سود را پورسانت میدهید.
اگر کسبوکار شما بزرگ شده و به فکر پیدا کردن مشتریانی از بقیه مناطق هستید، باید کمی پول خرج کنید. خیلی از کانالهای پرمخاطب هستند که با پرداخت هزینه میتوانید در آنها تبلیغ نمایید.
برای این مدل بازاریابی، میتوانید کانالی به نام فروشگاهتان ایجاد کرده و به تبلیغ خدماتتان بپردازید یا اینکه مانند مثال قبل پیشنهاد پورسانت بدهید.
حواستان باشد! تبلیغ در کانالهای پر مخاطب به یکباره مشتری زیادی روانهی فروشگاه خدمات کامپیوتری شما میکند. اگر نتوانید پاسخگو باشید، خودش ضد تبلیغ میشود.
تبلیغ در اینستاگرام
همانطور که میدانید تبلیغ در اینستاگرام بسیار رونق گرفته و خواهان زیادی دارد. اما برای جذب مشتری بیشتر، به نکتههای زیر دقت کنید.
- سادهترین راه برای جذب مشتری، سپردن صفحه مجازی به ادمینهای با تجربه است که اصطلاحاً صفحه را بالا بیاورند. شرکتهای اینترنتی برای این منظور هستند. کافی است از گوگل جان استفاده کنید. یادتان باشد از ادمین بخواهید از روش پورسانت هم استفاده کند.
- راه دوم، شناخت اینفلوئنسرهای مرتبط با خدماتتان است. شما میتوانید با پرداخت هزینه، از آنها بخواهید که فروشگاهتان را تبلیغ کنند.
- روش سوم، یاد گرفتن سئوی اینستاگرام است. به گونهای که حتی درآمد اصلیتان از اینستاگرام شود. مطلب زیر کمکتان میکند که اطلاعات بیشتری کسب کنید.
8- تجربههای دیگران را تجربه نکنید؛ استفاده کنید!
1- بیزینس پلن یا همان برنامه اقتصادی داشته باشید
اگر نمیخواهید که کسب و کارتان بعد از یک مدت کوتاه، ورشکست شود، حتماً برای دخل و خرجتان برنامه داشته باشید و هزینههای مغازه خدمات کامپیوتری خود را محاسبه کنید. انجام این کار به افزایش سودآوری و موفقیت شما در درازمدت بسیار کمک میکند.
یعنی پس از انتخاب حوزه کاری، مثلاً برای هربار خرید تجهیزات، لوازم جانبی و …، میزان هزینه خرید جنس عمده و قیمت فروش (شامل هزینه خرید+ هزینههای مغازه+ مالیات+ سود) را به طور دقیق ثبت کنید.
همچنین معلوم باشد برای ماهها و سال آینده، میخواهید چه اقداماتی جهت پیشرفت کسبوکار خود، انجام دهید.
اگر به طور سادهتر بخواهیم بیان کنیم، به نرمافزارهای حسابداری نیاز دارید. اما برای شروع، نمیخواهد هزینه نرمافزار بدهید بلکه میتوانید از اکسل استفاده کنید؛ چون قابلیتهای جالبی برای حسابداری در اختیار شما میگذارد. در لینک حسابداری با اکسل میتوانید روش کار را یاد بگیرید.
البته مثال گفته شده خیلی ساده بوده و بیزینس پلن چیزی فراتر از این حرفهاست. پس برای توضیح بیشتر از راهنمای گام به گام بیزینس پلن استفاده کنید.
2- قبل از شروع کار، کارآموزی کنید
هرچقدر هم که مهارت و علم داشته باشید، 50 درصد کار است و 50 درصد تجربه. چراکه کسبوکار پر از اتفاقهای از پیش تعیین نشده است؛ مخصوصا در ایران که قیمتها ثبات ندارند و کالاهای تقلبی به وفور یافت میشود.
پس حتما قبل از راه اندازی مغازه کامپیوتری، چند ماه در حوزهای که علاقه دارید، کارآموزی کنید. تا با چَم و خَم کار در واقعیت آشنا بشوید.
3- سیاستهای کاری را رعایت کنید
در این قسمت جملههای کوتاه اما بسیار پراهمیت آورده شدهاست.
- پس از راه اندازی فروشگاه کامپیوتر ، سعی کنید حداقل یک کارمند خانم در مغازه باشد تا مشتریهای خانم راحتتر اطمینان کنند.
- حتما رسید بدهید و در صورت امکان کارهای تعمیری و اجناستان را تضمین کنید.
- وسایل تعمیری را در حضور مشتری باز کنید و ایرادش را به او نشان دهید تا بعدها نتواند ادعا کند که دستگاه سالم تحویل دادهاست.
- جنسهای عمده را پس از خرید، به صورت اتفاقی، تست کرده و در صورت خرابی کل محموله را مرجوع کنید.
- بعضی کارها را مثل تمیزکردن کیس، به صورت رایگان انجام دهید.
- جنس فروخته شده را، در صورت پلمب بودن پس بگیرید.
- اگر مشتری کالایی را میخواهد که گرانقیمت بوده و در فروشگاه ندارید، حتما 50 درصد پول را پیش پرداخت بگیرید.
سوالات متداول
به طور خلاصه به تاییدیه کد پستی، ثبت نام در سایت هیئت عالی نظارت و ثبت نام کلاس اصناف نیاز دارید. سپس با مراجعه به اتحادیه از تکمیل مراحل اطمینان حاصلکنید.
بستگی به تخصص شما دارد. اما حداقل هزینه اجارهبها، یک لپتاپ، پرینتر چندکاره و مالیات را برای شروع کار، در نظر بگیرید.
اگر تخصص و سرمایه لازم را داشته باشید، بله. علاوه بر آن در این مطلب، تجربهها و ایدههای پولساز برایتان بیان شدهاست. به امید خدا شروع نمایید و سوالاتتان را کامنت کنید. در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.
مطالب مرتبط با نحوهی راه اندازی فروشگاه کامپیوتری
در بخشی از این مطلب در خصوص اهمیت محاسبه هزینههای خدمات کامپیوتری صحبت شد؛ اما ما به همین چند خط توضیح اکتفا نکردیم و برای شما یک مطلب جدا در این خصوص تهیه کردیم که بهطور کامل به این موضوع بپردازیم. میتوانید آن را در لینک زیر بخوانید:
تا اینجا 8 مرحلهی اساسی در مسیر راه اندازی کسب و کار کامپیوتری را یاد گرفیتم. اما شاید شما قصد دارید خدمات کامپیوتری را از طریق اینترنت نیز ارائه داده و کسب درآمد کنید. در ادامه لینک آموزش برایتان قرار داده شدهاست.
همچنین میتوانید محصولاتی که در فروشگاه خود دارید در دیجیکالا بفروشید. برای اطلاع از شرایط فروش در دیجیکالا، مطلب زیر را دنبال کنید.
در این مقاله سعی کردیم به پرسش کلیدی زیر پاسخ دهیم:
چگونه مغازه خدمات کامپیوتری بزنیم ؟
حال نوبت پاسخ به سوالات شما است.
بپرسید!
همچنین تجربههایتان را با ما به اشتراک بگذارید تا با اسم خودتان در متن وارد کنیم.
سلام
اولا تشکر بابت ملطب بسیار کامل و جامعی که نوشتید یه سوالم داشتم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
برای اینکه بتونیم ثبت نام هاي اینترنتی یا نصب برنامه و تعمیر رو انجام بدیم باید دقیقا چه مجوزی بگیریم؟
چون ملک من طبقه اول تجاری هست ولی تو پاساژ نیست بالای مغازه هست و بالای منم مسکونیه اما راه مجزا داره و به مسکونی ربطی نداره ولی تحقیق کردم گویا برای طبقه غیر همکف مجوز کافی نتی نمیدن(هدف منم کافی نیست برای ثبت نام هاي اینترنتی میخوام) راهکار شما چیه چه مجوزی بگیری بتونم همین خدمات یا در کنارش این خدمات رو ارائه بدم؟
سلام
چون مورد شما خاص هست، دو تا راه حل به نظرم می رسه:
اول اینکه از یک مشاوره حقوقی آنلاین کمک بگیرید که معمولا با هزینه کم مشاوره میدن.
دوم اینکه الان که همه مجوز ها از سایت درگاه ملی مجوز هاست، یک شماره تلفن در آن سایت هست، از آن ها کمک بگیرید.
پیدا کردی به منم خبر بده ممنون
سلام ممنون از مطالب مفیدتون.
من خانم و فارغ التحصیل حسابداری هستم.
خیلی تمایل دارم یه خدمات اینترنتی بزنم مغازه و تجهیزاتم مشکل ندارم. فقط یه مقدار مهارتم ضعیف هست.
جدیدا سعی میکنم همه کارهای اینترنتی خونواده رو خودم انجام بدم که تمرین باشه.
ولی میترسم توش بمونم و نتونم پاسخگوی انتظارات مشتریها باشم.
سلام
بهترین پیشنهادم اینه که بترسید ولی گام بردارید به سمت هدفتون. به نظرم حتما کارآموزی انجام بدید تا در محیط کار خودتون را بسنجید.
سلام ۰۹۱۲۰۳۵۶۶۸۲ تماس بگیرید برای راهنمایی
سلام ممنونم بابت مقاله خوبتون
میخواستم ازتون بپرسم من یک آشنایی کلی با کامپیوتر دارم و نمیخام مغاذه دیگران وایستم واسه کار یاد گرفتن میخاستم بدونم جایی هست که دوره ببینم واسه این کار در ضمن خیلی علاقه هم دارم
سلام
دوره های فنی حرفه ای برای تعمیرات کامپیوتر و موبایل هست که می تونید از اینترنت سرچ کنید که به صورت مجازی یا حضوری شرکت کنید. با این حال به نظرم کارآموزی لازمه چون ده ها اتفاقات به واسطه مشتری ها در مغازه به وجود میاد، که تنها در کارآموزی می تونید واکنش درست را یاد بگیرید.
مطالب عالی بود . من 10 ساله که خودم مغازه باز کردم و حدود 4 سال هم پیش این و اون شاگردی کرده بودم . نزدیک 5 سال هم دوره های مختلف رو تو فنی حرفه ای گذروندم بعد مغازه باز کردم . ممنون از مطلب عالیتون.
درود و خسته نباشید بابت مطالب کامل شما…
بنظرتون برای راه اندازی یک فروشگاه کامپیوتر و لپتاپ فارغ از هزینه اجاره و دکور(یه مغازه کوچک حدودا30متری) تو این مقطع زمانی چقدر سرمایه نیازه؟ممنون میشم یه محدوده رو بفرمایید
سلام
به نظر ما، اگر منظورتان فروش لپتاپ است، در آغاز راه بیشتر از 5 تا 10 لپتاپ آنهم در محدودهی 8 تا 15 ملیون نخرید.
بیشتر هم لپتاپ های پرفروش تهیه کنید تا سریع فروش بروند. در غیر این صورت روی دستتان باد میکند.
برای قطعات کامپیوتر هم در آغاز عمده خرید نکنید. اگر مشتری خواست، با تحقیق درباره جنس قطعات از تعمیرکارها، قطعاتی که خرابی کمی دارند به صورت تکی تهیه کنید و بفروشید.
وقتی فروشتان بالا رفت کمکم مقادیر بیشتری کالا برای فروش تهیه کنید.
راستی قبل از بازکردن فروشگاه کامپیوتر، کارآموزی فراموش نشود. راضیکردن مشتری برای خرید، قلقهای خاص خودش را دارد که تنها با کارآموزی بدست میآید.
خیلی ممنون و سپاسگزارم از مقالهی خوبتون و بسیار نکات مهم و کاربردی بیان شدهبود و بسیار آموزنده بود.
همچنین فیلمها و عکسها متناسب و بسیار مفید بودند.
باز هم ممنونم و ما منتظر مقالات بیشتر از شما هستیم.
سلام
برای وقتی که گذاشتید سپاسگزارم.
امیدوارم بتونم مطالب بهتری براتون بنویسم.