من خالق لباس نیستم، من رویا میآفرینم!
“رالف لورن”
طراحی لباس از رشتههای هنری پرطرفدار محسوب میشود. هر ساله تعداد زیادی طراح لباس بااستعداد به دنیای مد و فشن قدم میگذارند.
صنعت بزرگ و پررونق فشن سبب میشود، کسب درآمد از طراحی لباس نیز آسانتر شود.
خوراک و پوشاک همیشه دو نیاز اصلی بشر بوده است؛ بنابراین صنعت تولید پوشاک، هیچ زمانی از رونق نخواهد افتاد.
در این مطلب به بررسی شغل طراحی لباس خواهیم پرداخت؛ همچنین به راههای متفاوت درآمدزایی از آن اشاره خواهیم کرد.
پس با ما همراه شوید تا به تمام سوالات شما درباره کسب درآمد از طراحی لباس پاسخ دهیم!
آنچه در ادامه میخوانید:
1) چرا طراحی لباس در ایران پرطرفدار است ؟
احتمالاً شما هم متوجه شدهاید که در چند سال اخیر، تعداد علاقهمندان به طراحی لباس افزایش یافته است.
این امر سبب شده، جوانان بااستعداد و خلاقی، به بازار کار طراحی لباس ملحق شوند. همچنین تنوع و کیفیت پوشاک تولیدی در چند سال اخیر، به طرز قابلتوجهی افزایش یافته است.
دلایل این استقبال را در موارد زیر میتوان خلاصه کرد:
- محدودشدن واردات و بالابودن قیمت تمامشده اجناس خارجی
عموم جامعه توانایی پرداخت هزینههای بالای اجناس خارجی ندارند.
- افزایش تنوع پارچه و دسترسی به طرحهای متنوع الیاف
- گسترش دنیای مجازی و دسترسی آسان افراد به ترندهای روز دنیای مد و فشن
در گذشته افراد فقط به مجلات بوردا که وارد کشور میشد، آن هم به صورت محدود دسترسی داشتند.
- تقاضای جامعه برای تنوع بیشتر پوشاک با توجه به پوشش زنان در ایران
بانوان ایرانی از طرحهای کلیشهای و قدیمی تولیدیها خسته شدهاند. نیاز است که طراحان جوان و تازهنفس طرحهای جدید و بهروز را برای جامعه ارائه دهند.
- تغییر سلیقه جامعه به سمت طرحهای جدید، به روز و متفاوت از فروشگاهها و تولیدیهای رایج قدیمی
- رقابت کمتر طراحان ایرانی با طراحان خارجی
درست است که این روزها رقابت در طراحی لباس بسیار سخت شده است؛ ولی طراحان لباس ایرانی دیگر نیازی ندارند با رقبای خارجی هم بجنگند.
آنها میتوانند با بهکارگیری خلاقیت، دانش و مهارت خود، گوی رقابت را از طراحان دیگر بگیرند. و این بسیار آسانتر از جنگیدن با برندهای بزرگ و معتبر خارجی است.
بنابراین کسب درآمد از طریق طراحی لباس هم آسانتر میشود!
- هنوز زمینههای بسیاری وجود دارد که طراحان لباس به آن توجهی نداشتهاند. به اصطلاح این زمینهها هنوز بکر هستند و مدعیانی ندارند!
با رصد درست بازار، پیداکردن جاهای خالی و نشانهگیری درست، میتوانید دقیقاً به هدف بزنید!
- امکان رشد سریع کسبوکارها با استفاده از دیجیتال مارکتینگ و فضای مجازی
این روزها رشد و موفقیت با سرعت بیشتری صورت میگیرد. دلیل آن هم استفاده بیشتر مردم از فضای مجازی است. - دیگر نیازی نیست روزها و ماهها صبر کنید تا شاید رهگذری وارد مغازه یا بوتیک شما شود. فاصله شما تا مشتری تنها یک کلیک است!
با توجه به موارد گفتهشده، در صورت موفقیت، طراحی لباس یک شغل پولساز و عالی است!
بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد از کارهای هنری
2) دو راهی سخت طراح لباس شدن: دانشگاه یا دورههای آزاد؟!
طراحی لباس از جمله مشاغلی است که تجربه، مهارت و خلاقیت حرف اول را در آن میزند.
فرقی نمیکند از چه مسیری به دنیای مد و فشن وارد میشوید؛ ولی مهم است که مهارتها و توانایی شما در چه سطحی قرار دارد.
برای اینکه یک طراح لباس شوید، دو راه کلی پیش روی شماست:
- در دانشگاه رشته طراحی لباس بخوانید. انتخاب شما میتواند دانشگاههای ایران یا دانشگاههای خارج از ایران باشد.
- در کالجهای خارج از کشور، دورههای کوتاهمدت طراحی لباس را بگذرانید و مدرک آن را اخذ کنید.
- در موسسات آموزشی معتبر، در دورهها و کلاسهای مربوط به طراحی شرکت کنید.
- پس از فارغالتحصیلی در سال اول دبیرستان، رشته طراحی و دوخت فنیوحرفهای را انتخاب کنید. سپس در دانشگاه مقاطع بالاتر را ادامه دهید.
نیلوفر ترابنده به عنوان یک طراح لباس موفق، در ویدئوی زیر توضیحاتی کامل به شما میدهد. پیشنهاد میکنیم حتماً مشاهده کنید:
3) آیا ویژگیهای یک طراح لباس موفق را دارم؟
یک طراح لباس موفق برای تاثیرگذاری در دنیای مد و فشن، باید ویژگیهایی داشته باشد.
این ویژگیها کمک میکند که کسب درآمد از طراحی لباس نیز آسان و سریعتر شود. از جمله این ویژگیها:
- خلاقیت، ایدهپردازی و نوآوری
- سلیقه و ذوق هنری
- اطلاعات کامل دربارهی مبانی رنگشناسی، بافت الیاف، پارچه و مراحل تولید پوشاک
- آشنایی با الگوسازی، برش، دوخت لباس و انواع ابزارها و وسایل مرتبط
- توانایی طراحی دستی یا اسکچ برای پیادهکردن تصویر ذهنی
- توانایی استفاده از نرمافزارهای به روز و کاربردی طراحی لباس
- اطلاعات عمومی در بسیاری از زمینههای هنری، جامعهشناسی و روانشناسی
- آگاهی به نیاز روز بازار و دید صحیح اقتصادی
- قدرت ریسک، انعطاف و تغییرپذیری
- استفاده مناسب از فرصتها و کنترل و مدیریت محدودیتها
- قدرت پیشبینی علاقه و سلیقه عمومی جامعه در خصوص پوشاک
- روحیه کار گروهی
- روحیه مدیریت کسبوکار
- داشتن مهارتهای اجتماعی مناسب برای برقراری ارتباط با تولیدکنندگان و مشتریان
- توانایی ارائه مناسب و تاثیرگذار نمونه طرحها و پورتفولیوی خود به کارفرمایان
- اراده، تلاش و اعتمادبهنفس بالا
4) چه شخصیتهایی متناسب کار طراحی لباس هستند؟
در مطلب روانشناسی شخصیت ، به این نکته اشاره کردیم که انتخاب شغل باید متناسب با نوع شخصیت شما باشد.
انطباق شخصیت شما با شغل و رشته تحصیلی، سبب انگیزه و پشتکار بیشتر شما میگردد. در نتیجه درآمد بیشتری کسب میکنید و موفقتر خواهید شد.
نتایج تست معروف MBTI مشخص میکند، طراحی لباس برای سه گروه شخصیتی بسیار مناسب است. در جد.ل زیر خلاصهای از ویژگیهای هر تیپ شخصیتی آمده است.
برای آشنایی بیشتر با هر تیپ شخصیتی بر روی آن کلیک کنید:
تیپ شخصیتی | ویژگیها |
---|---|
INFJ | افرادی خلاق و نوآور با قدرت تاثیرگذاری بر دیگران، متمایل به داشتن کار مستقل |
ENFP | افرادی منعطف، دوستدار ارتباط با دیگران و عاشق خلاقیت و چالشهای جدید |
ISFP | افرادی که در چهارچوب قوانین کارهای متداول نمیگنجند و عاشق آفریدن و خلقکردن هستند |
اگر کنجکاو هستید تا تیپ شخصیتی خود را بشناسید، بر لینک زیر کلیک کنید:
5) یک طراح لباس معمولاً چگونه کار میکند؟
در ابتدای کار به دنبال فوت کوزهگری باشید!
به طور کلی طراحان لباس یا برای خودشان کار میکنند و یا برای دیگران. بسیاری از طراحان تازهکار در ابتدای راه به استخدام شرکتهای بزرگتر درمیآیند.
پیوستن به گروههای بزرگتر سبب میشود یک طراح بتواند تجربههای بسیاری به دست آورد؛ بنابراین در آینده شغلی خود میتواند بهتر عمل کند.
همچنین بسیاری از طراحان جوان، سرمایه کافی برای تاسیس برند خود را ندارند. بنابراین با کارکردن برای دیگران میتوانند پس از گذشت چند سال، سرمایه کافی را تامین کنند.
طراح در این حالت در دفتر یا شرکتی که کار میکند مستقر است. همچنین میتواند به صورت دورکاری فعالیت کرده و طرحهای خود را در جلسات ارائه کند.
وقتی طراح لباس به دنبال رویای خود میرود!
معمولاً پس از گذشت مدتی و کسب تجارب ارزشمند، طراحان لباس برند خود را ایجاد میکنند. تیم طراحی و دوخت خود را تشکیل داده و با افراد گوناگونی کار میکنند.
جامعه هدف در طراحی لباس
یک طراح لباس در این حالت میتواند دو دسته کلی مشتری داشته باشد:
- افراد سرشناس، سلبریتیها، هنرمندان، ثروتمندان و به طور کلی قشر خاصی از جامعه
طراح در این حالت حتماً مزونی مجلل و بزرگ دارد. مشخص است که طراح برای جلب توجه این دسته از مشتریها باید تلاش بسیاری کند. ارائه طرحهای خاص، متنوع، متفاوت و البته گران! - عموم افراد جامعه البته با در نظرگرفتن گروه خاص مخاطب یا هدف
این دسته از طراحان معمولاً برای تولید انبوه، یک کارگاه اجاره کرده یا میخرند.
تعدادی الگوساز، برشکار و خیاط حرفهای نیز استخدام میکنند؛ سپس به تولید محصول خود میپردازند. برای مثال: دوختن برای نوزادان، کودکان، نوجوانان (دختر یا پسر)، زنان، مردان و …
انواع مزونهای شخصی
یک طراح لباس میتواند سه نوع مزون متفاوت در ایران داشته باشد:
- مزون طراحی لباس روزانه و عادی
- مزون طراحی لباس مجلسی
- مزون طراحی لباس عروس
فایده ارتباط با ادارات و صنایع مختلف
طراحان لباس میتوانند ارتباط مناسبی با بخشهای خصوصی یا دولتی برقرار کنند.
برخی صنایع و ادارات خصوصی و دولتی به دنبال استخدام طراح لباس هستند. بنابراین همکاری با آنها یکی از راههای کسب درآمد از طراحی لباس میباشد.
آنها طرحهای متفاوت و کاربردی برای لباسهای فرم کارمندان ارائه میدهند. برای مثال طراحی:
- لباس فرم کارمندان اداری مانند بانکها، شرکتها، ادارات، مدارس و …
- لباس فرم مدارس (دخترانه و پسرانه)
- لباسهای خاص و متفاوت برای اعضای تیمهای استارتآپی
- لباسهای گروهی متناسب با رقابتها و مسابقات
- لباس کار سرآشپرها، آشپزها، قنادها، شیرینیپزها و …
- لباس کار کادر درمان و بیمارستانها
- …
6) شغل طراحی لباس انعطاف زمانی دارد؟
مزایا و معایب کارکردن برای دیگران!
اگر برای طراحان دیگر و شرکتهای بزرگتر مد فعالیت کنید، مانند هر کارمندی ساعات کار مشخصی خواهید داشت.
البته ممکن است نحوه کار هر شرکت یا برند متفاوت با دیگری باشد. ولی به طور کلی تا زمانی که کارمند باشید، زمانتان در اختیار رئیستان است!
با این حال فراموش نکنید که شرکتهای بزرگتر، سرمایه و سابقه بیشتری دارند. یعنی احتمال ورشکستگی و تعدیل نیرو در این شرکتها کمتر است.
میخواهم خودم رئیس خودم باشم!
اگر برند خود را داشته و خودتان رئیس خودتان باشید، قضیه متفاوت است. زمان ارائه طرح با شماست. میتوانید مدت زمان مشخصی از سال یا هر فصل را کار کنید.
همچنین ممکن است در مدت مشخصی، تعداد زیادی کار سفارشی پذیرفته و فشرده کار کنید. مدتی هم به خود مرخصی بدهید!
معمولاً طراحان برای هر فصل، یک کالکشن مخصوص طراحی و ارائه میکنند. زمان ارائه این کالکشن برای هر برند میتواند متفاوت باشد.
بهتر است یک جدول زمانی داشته باشید تا بدانید چه زمانی از سال به چه کاری مشغول خواهید بود. با این کار موفقیت بیشتری در فروش و درآمدزایی خواهید داشت.
7) طراحان لباس چه کارهایی میتوانند انجام میدهند؟
تصور میکنید که وظایف یک طراح لباس، به طراحی و اسکچزدن محدود میشود؟! سخت در اشتباهید!
طراحی لباس دنیای بسیار گستردهای دارد. در حقیقت زمانی که یک طراح لباس میشوید، فرصتهای شغلی بسیاری پیش روی شما قرار میگیرد.
دلیل آن هم زیرشاخههای فراوان و متعدد رشته طراحی لباس است. تعدادی از این زمینهها هنوز هم در ایران ناشناخته هستند.
با این حال پیشبینی میشود در آینده نزدیک، تمامی بخشهای مربوط به طراحی لباس رونق بگیرد.
کسب درآمد از طراحی لباس ؛ آچار فرانسه دنیای مد را بشناسید!
وجود عرصههای متعدد برای فعالیت طراحان لباس، سبب میشود راههای درآمدزایی برای آنها نیز بیشتر باشد!
پس این شما و این نمونهای از شغلهای مختلف طراحان لباس که میتوانند درآمدزا باشند:
استایلیست
یک استایلیست در واقع طراح سبک پوشش ظاهری یا استایل افراد میباشد.
این افراد برای سلبریتیها، افراد مشهور، خانههای مد و برندهای معروف کار میکنند.
بگذارید این طور بگوییم که هر بازیگر مشهوری حداقل یک استایلیست دارد!
وظیفه اصلی آنها مشاورهدادن درباره هماهنگی لباس با وسایل جانبی، تزیینات و اکسسوری میباشد. حتی دربارهی رنگ یا مدل مو.
فرش قرمز فیلمها و جشنوارهها بزرگترین صحنه هنرنمایی استایلیستها میباشد.
یک استایلیست اطلاعات کامل و بهروزی از فشن دارد و دارای ذوق هنری و خلاقیت است.
تصویرسازی مد
تصویرسازی به معنای پیادهکردن طراحی و ایدههای ذهنی به صورت دستی یا دیجیتال میباشد.
تصویرسازان در زمینههای مختلفی فعالیت میکنند. از جمله در صنعت تولید لباس اوتکور.
چرا که در تولید این لباسها به دلیل هزینه بالا و جزئیات فراوان، لازم است نمونه از قبل دیده شود.
علاوه بر این میتوانند با برندهای گوناگون، مجلات، نشریات و کتابهای مصور همکاری کنند.
تکنیک اصلی موردنیاز برای تصویرسازی نقاشی است.
این مهارت میتواند در دانشگاه یا دورههای آزاد به دست آید.
پیشبینی مد
یک طراح لباس که در این زمینه فعالیت میکند، فراگیرشدن یک مد خاص را پیشبینی میکند.
احتمالاً اصطلاح ترند به گوشتان خورده باشد. ولی شاید ندانید دقیقاً به چه معنایی است؟ یا از کجا وارد زبان روزانه ما شده است؟
ترند در واقع از دنیای مد و فشن وارد اصطلاحات دنیای مجازی شد.
یک پیشبینی کننده مد، تغییرات دنیای فشن و استقبال مردم از آن را پیگیری میکند.
این تغییرات در بازه سهماهه و با فصل جدید رخ میدهد.
پیشبینی درباره مواردی مانند مد سال، رنگ اصلی، نوع کیف و کفش، نوع اکسسوری میباشد.
الگوساز ( الگوساز دیجیتالی )
الگو طرح اولیه لباس بر کاغذ یا نرمافزار است.
متدها و روشهای مختلفی برای ترسیم الگو وجود دارد. هر روش طرفداران و منتقدان خود را دارد.
به طور کلی روشهای الگوکشی شامل موارد زیر است:
– متد متریک
– متد گرلاوین
– متد مولر
– متد ایتالیایی
– متد آمریکایی یا abm
– متد فرانسوی
برای تهیه لباس و قبل از برش پارچه، ابتدا الگوی مدل لباس آماده میشود.
این روزها الگوکشی با نرمافزار و بهکارگیری تکنولوژی نیز انجام میگیرد.
بازاریابی و تبلیغات فشن
صرفنظر از میزان اعتبار یک برند، تبلیغات و بازاریابی نقش بسیار مهمی برای آن برند دارد.
چرا که اگر به این امر توجه کافی نشود، ورشکستگی به سرعت از راه میرسد!
نیاز است تا به صورت پیوسته به مشتریان خود یادآور شوید که چه مزایایی دارید.
مشتریها به سرعت میتوانند شما را فراموش کرده و مشتری برند دیگری شوند.
به همین خاطر است که برندهای معروف هم سالانه، بودجههای کلانی را صرف تبلیغات میکنند.
فرآیند برنامهریزی تبلیغات برای مخاطبان در زمان و مکان مناسب با استفاده از استراتژیهای گروه بازاریابی صورت میگیرد.
نویسنده مد و فشن
تحقیق و نوشتن از آخرین ترندها در دنیای مد و فشن.
این شغل خیلی لذتبخش است! هم خودتان از مد جلوتر هستید و هم دیگران را از آخرین مد باخبر میکنید!
به همین دلیل است که نویسندگان مد و فشن از اصلیترین دنبالکنندگان مد به شمار میروند.
نویسندگان و روزنامهنگاران اطلاعات خود را از منابع متعددی به دست میآورند.
از جمله: شرکت در نمایش لباس برندهای معروف، مصاحبه با طراحان مد و …
این روزها شبکههای مجازی نیز بستر مناسبی برای بلاگرهای مد و فشن فراهم کرده است.
جالب است که فالوئرهای زیادی این بلاگرها را دنبال میکنند.
اگر برایتان جالب است که با معروفترین نویسنده دنیای مد و فشن آشنا شوید بر لینک زیر کلیک کنید!
آنا وینتور
سردبیر مجله ووگ
معروفترین نویسنده دنیای مد و فشن
طراح ویترین و چیدمان فروشگاه
این فرد از مهارتهای طراحی خود در جهت فروش بیشتر بهره میگیرد.
هدف او ارائه هرچه بهتر محصولات، جلب مشتری به سوی فروشگاهها و تشویق به خرید میباشد.
احتمالاً برای شما هم پیش آمده که گاهی دکوراسیون یک فروشگاه شما را جذب کند. حتی اگر به چیزی نیاز ندارید، وارد میشوید و فروشگاه را تماشا میکنید.
این همان قلاب ماهیگیری فروشگاه است. شاید در تماشا دلتان خواست هدیهای هم برای خود بخرید!
متاسفانه در ایران توجه کافی به آن نمیشود.
عکاس مد و فشن
عکاسی یکی از شغلهای پردرآمد این روزها است. حالا در هر زمینهای که میخواهد باشد!
وظیفه عکاس مد، عکاسی از مدلها، لباسها، اکسسوری و همه متعلقات به دنیای مد میباشد.
آنها با برندهای کوچک و بزرگ، خانههای مد، مجلات و سایتها همکاری میکنند.
وظیفه آنها نقش بسیار مهمی در موفقیت تبلیغات و بازاریابی دارد. چرا که اولین تصویر در ذهن مشتری از کالای ارائهشده است.
استراتژی آنها برای عکسهای مربوط به سایت و عکسهای مربوط به شبکههای مجازی گاهی متفاوت است.
مدیریت فشن و بیزینس مد
هر کسبوکاری برای موفقیت و رسیدن به اهداف بزرگ، نیاز به رهبری با درایت دارد.
این افراد وظایف مهم و متعددی دارند.
از جمله:
– برنامهریزی در جهت توسعه محصول
– مذاکرات درونی و بیرونی -مدیریت و جذب سرمایه
– مدیریت کارکنان و رسیدگی به مشکلات
صنعت مد و فشن نیز مستثنی نیست.
به خصوص در برندهای بزرگ که ممکن است چند مدیر در بخشهای مختلف وجود داشته باشد.
این بخشها در نهایت توسط یک مدیر کل رهبری و هدایت میشوند.
به دنبال یک دوره جامع و تخصصی مربوط به مدیریت بیزینس مد و فشن هستید؟ نگران نباشید!
یکی از بهترین دورهها انتظار شما را میکشد. کافی است بر لینک زیر کلیک کنید:
طراح لباس تئاتر، سینما و تلویزیون
احتمالاً این شغل برای خیلی از طراحان لباس جذابیت داشته باشد. ارتباط مستقیم با دنیای سینما، تئاتر و هنرمندان مشهور!
با این حال سختیهای خاص خود را نیز دارد. گاه در پروژههای بزرگ مانند سریال تاج و تخت، تولید تعداد زیادی لباس، انرژی فراوانی میخواهد!
در پروژههای بزرگ سینمایی یا تلویزیونی یک تیم طراحی لباس وجود دارد. این تیم توسط یک طراح لباس باتجربه هدایت و رهبری میشود.
طراحان لباس برای فعالیت در سینما، باید اطلاعات جامعی درباره تاریخ و فرهنگ داشته باشند. گاهی حتی باید خلاقیت و تخیل خود را به کار ببندند!
طراح پارچه
یکی دیگر از شغلهای لذتبخش در صنعت مد و فشن، طراحی پارچه است.
وظیفه طراح پارچه، تولید پارچههای جدید و متنوع است.
همچنین ارائه رنگهای متفاوت برای یک طرح موجود.
هدف آنها ایجاد بهترین ترکیب ممکن در طرح و رنگ پارچه است.
کار طراحی میتواند به صورت دستی یا دیجیتال صورت بگیرد.
وجود پارچههای متنوع و زیبا، دست طراحان لباس را برای خلق آثاری زیباتر باز میگذارد.
طراحان پارچه میتوانند از معماری، تاریخ، هنر و طبیعت در آثار خود الهام بگیرند.
گاهی آنها به صورت سفارشی و شخصی نیز پروژه قبول میکنند.
این موارد نمونهای از روشهای کسب درآمد از طراحی لباس بودند. دنیای گسترده مد و فشن، گزینههای بیشماری را در برابر طراحان لباس قرار میدهد!
چه لزومی دارد گروهی کار کنیم؟!
بسیاری از ما طراحی لباس را کاری تکنفره میدانیم. در حالی که در سایر کشورها به گونهای دیگر فکر و عمل میکنند.
همانطور که میدانیم دنیای مد و فشن، صنعتی بسیار بزرگ و پیچیده است. بنابراین برای موفقیت در بازار آن باید با برنامهریزی و استراتژی حرکت کرد.
مدیریت یک برند بزرگ کاری سخت و نیازمند دانش و تجربه است. بنابراین در این برندها وظایف تا جای ممکن تقسیم میشوند. این امر کمک میکند هر فرد با تمرکز بر یک وظیفه، آن را با بهترین کیفیت انجام دهد.
بنابراین یک گروه طراحی لباس نیز متشکل از افراد زیر است:
- طراحان
- استایلیستها
- الگوسازها
- برشکاران
- خیاطان ماهر
- تامینکننده مواد اولیه و لازم
زکات علم و درآمدزایی!
در مطلب شغل های نوظهور ، به این نکته اشاره کردیم که این روزها آموزش یکی از راههای درآمدزایی میباشد.
بنابراین اگر در طراحی لباس دانش و تجربه کافی دارید، آن را به دیگران آموزش دهید! در واقع آموزش یکی از راههای کسب درآمد از طراحی لباس به شمار میرود.
آموزش در دنیای طراحی لباس
آموزش تصویرگری مد و فشن
اخیراً تعداد زیادی از علاقهمندان به دنیای مد و فشن، در پی یادگیری تصویرگری هستند. بنابراین اگر استعداد خوبی در آموزش و تصویرگری مد دارید، دست به کار شوید.
کلاسهای خود را میتوانید به صورت حضوری یا مجازی برگزار کنید. از جمله موارد آموزشی در این دورهها:
- طراحی با مداد
- طراحی با ماژیک و آبرنگ
- مبانی رنگشناسی
- تدابیر خطی
- طراحی فیگور
- …
آموزش نرمافزارهای طراحی لباس
با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، کار طراحان لباس نیز آسانتر شده است. امروزه نرمافزارهای متعددی وجود دارند که به کمک طراحان آمدهاند.
با استفاده از این نرمافزارهای طراحی، بسیاری از کارها سریعتر و با کیفیت بهتری انجام میشوند. اگر بر این نرمافزارها تسلط دارید، آن را به دیگران آموزش دهید. این کار میتواند بسیار درآمدزا باشد.
تعدادی از نرمافزارهای طراحی:
- دوره تصویرسازی دیجیتال
- دوره مارولوس و کلو
- دوره جمینی
- طراحی پترن با فتوشاپ
- دوره پروکریت
اگر از علاقهمندان طراحی لباس نیز هستید، میتوانید در یکی از مراکز معتبر به یادگیری مهارتها بپردازید. کافی است بر لینک زیر کلیک کنید:
8) این روزها از هرچه بگذریم سخن پول خوشتر است؛ درآمد طراح لباس چقدر است؟
اگر بخواهیم صادق باشیم، هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد!
همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، شیوه کارکردن یک طراح لباس میتواند بسیار متفاوت باشد.
مشخص است که با شیوههای مختلف کارکردن، درامد طراح لباس نیز متفاوت میشود.
با این حال عوامل مختلفی در میزان درآمد طراح لباس دخالت دارند. از جمله: سابقه کاری، میزان تجربه و تبحر، توانایی و مهارتها، نوع فعالیت و محل اشتغال.
درآمد طراح لباس در خارج از کشور
بد نیست که ابتدا نگاهی به درآمد یک طراح لباس در کشورهای پیشرفته و پیشرو در صنعت مد بیندازیم:
کشور | میزان درآمد سالیانه |
---|---|
آمریکا | طراح تازهکار: 32 هزار و 500 دلار |
آمریکا | طراح با سابقه بالای 5 سال 65 هزار دلار |
آمریکا | طراح باتجربه و مدیران صنعت مد: 131 هزار دلار |
استرالیا | متوسط حقوق سالیانه: 57 هزار و 600 دلار |
آلمان | طراح با 5 الی 10 سال سابقه: 49 هزار یورو |
آلمان | طراح با بیش از 10 سال سابقه کار: 50 هزار یورو |
انگلستان | طراح تازهکار: 24 هزار و 300 دلار |
انگلستان | طراحان با سابقه: 34 هزار دلار الی 91 هزار دلار (بسته به موقعیت شغلی) |
درآمد طراح لباس در ایران
اظهار نظر درباره درآمد یک طراح لباس ایرانی دشوار است؛ چرا که عوامل مختلفی در آن تاثیر دارند. از جمله:
- نوع کار مستقل یا سازمانی
- میزان سرمایه در ابتدای کار (در صورت کار مستقل)
- اشتغال در بخشهای مختلف صنعت مد و فشن ( استایلیست، نویسنده و …)
- میزان تحصیلات و نوع مدرک
- میزان تخصص، توانایی و مهارت
- میزان ساعات کاری
- حجم سفارشات و کارهای ارائه شده
- میزان استقبال از طرحهای ارائهشده
- نوع شرکت یا برند کارفرما
- میزان بزرگی یا کوچکی کسبوکار
- حوزه کاری و نوع پوشاک تولیدی
- نوع کار تماموقت یا پروژهای
- نوع مدیریت پروژها
- تعداد کالکشنهای طراحیشده
- نوع بازاریابی
- نوع شناخت نیاز و تقاضای جامعه
- ارتباط درست با مشتری
بالاخره حقوق یک طراح لباس چقدر است؟!
با این شرایط آمار متفاوتی را میتوان ارائه کرد. ممکن است در ابتدا به عنوان یک طراح تازهکار فعالیت کنید؛ در این شرایط شاید قیمت فروش طرح لباس شما، حدود 800 هزار تومان تا 3 میلیون تومان باشد.
اما با افزایش تعداد پروژهها، میزان فروش و استقبال از طرحها، ممکن است به 4 میلیون تومان هم برسد.
این ارقام درباره مزونداران بسیار متفاوت است. ممکن است برند شما در یک ماه 8 تا 10 میلیون تومان سودآور باشد.
همچنین درامد طراح لباس عروس و مزون طراحی لباس مجلسی ، ممکن است تا 50 میلیون تومان نیز برسد!
در رابطه با مزونهای لوکس و طرحهای خاص این رقم ممکن است تا 100 میلیون و بالاتر هم برسد.
با این حال باید توجه داشته باشید این درآمد ممکن است است نوسان داشته باشد؛ که بسیار مرتبط با وضعیت اقتصادی جامعه است.
9) چگونه در طراحی لباس درآمد بیشتری کسب کنیم؟
مطالعه فراوان و تحقیق هرروزه!
یک طراح لباس باید در هر زمینهای اطلاعات داشته باشد. از روانشناسی، جامعهشناسی و فرهنگ عامه تا تاریخ و مبانی هنر.
باید اطلاعات خود را به روز نگه دارید. اخبار و رویدادهای جدید دنیای مد و فشن را پیگیری کنید.
فشنشو و کتواکهای برندهای معروف را تماشا کنید و از آنها الهام بگیرید.
همه طراحان موبردهای مخصوص به خود را دارند که به خلاقیت آنها کمک میکند. اگر نمیدانید مودبرد چیست، حتماً ویدئوی زیر را تماشا کنید:
از تکنولوژی غافل نشوید!
به خاطر داشته باشید در که هر شغلی، باید با زمان پیش بروید! چند سالی شده که طراحی لباس نیز با تکنولوژی عجین شده است.
بنابراین از یادگیری نرمافزارهای طراحی لباس غافل نشوید. این مهارتها به شما کمک میکنند تا رزومه قویتری داشته باشید.
بنابراین امکان کسب درآمد از طراحی لباس آسانتر شده و در دسترس شما قرار میگیرد.
پورتفولیوی قوی بسازید!
برایتان این سوال پیش آمده که چگونه طرح های لباس خود را بفروشیم ؟ نگران نباشید! پورتفولیو بسازید!
پورتفولیو همان رزومهی یک طراح لباس است. با این تفاوت که به صورت مصور ارائه میشود.
طبیعی است که هرچه رزومه قویتری داشته باشید، امکان یافتن شغل مناسب نیز بالا میرود.
بنابراین تا میتوانید طراحی کنید و پورتفولیوی قویتری بسازید. این پورتفولیو برگ برنده شما در انواع مصاحبههای کاری خواهد بود!
اگر میخواهید درباره پورتفولیو بیشتر بدانید، مطلب زیر را مطالعه کنید:
نمونهای از طرحهای خود را تولید کنید
همه ما هنگام لباسخریدن تمایل داریم که قبل از خرید، آن را پرو کنیم؛ چرا که میخواهیم تنخور آن را ببینیم.
طبیعی است که یک کارفرما نیز با دیدن نمونه طرح شما، انگیزه بالاتری برای خریدش میگیرد.
اگر توانایی مالی خوبی دارید، پیشنهاد میکنیم از هر طرح خود یک نمونه تولید کنید و حتی بپوشید. علاوه بر کارفرماها، مردم عادی نیز ممکن است به شما سفارش دهند!
این کار باعث میشود نقص و معایب کارتان نیز آشکار شود.
همچنین اگر تولید انبوه میکنید و برند خود را دارید، از تایید نهایی طرح خود مطمئن میشوید.
به استقبال فصول و رویدادهای مختلف بروید
برنامه زمانی مدونی برای تولید و ارائه کالکشنهای جدید داشته باشید. در هر فصل به فکر طرحهای فصل بعدی باشید.
این کار شما را از بسیاری از رقبا جلو میاندازد؛ چرا که با فرا رسیدن فصل بعدی، بلافاصله آماده طرحهای جدید به مشتریان خود هستید.
مشتریان شما در این حالت به برندتان وفادار میمانند و نیاز خود را در بازار دیگری جستجو نمیکنند.
اگر برای برندهای بزرگتر نیز کار میکنید، این امر اهمیت دو چندان مییابد.
شناسایی کارخانههای بزرگ، برندهای معتبر و تولیدیها
اگر در خانه نشستهاید و منتظر هستید برندهای معتبر به دنبال شما بیایند، در اشتباه هستید!
برای پیداکردن شغل مناسب با درآمد بالا، این شما هستید که باید با انرژی و پشتکار به سراغ برندهای بزرگتر بروید!
لیستی از برندهای موردنظر خود تهیه و با پورتفولیو خود به آنها مراجعه کنید. اگر لازم است قبل از مراجعه حضوری، مکاتبات مجازی مانند ایمیل داشته باشید.
یک کلام بگوییم و خلاص! برای گرفتن شغل محبوبتان خجالت را کنار بگذارید! با اعتمادبهنفس و با چنگ و دندان به سراغش بروید!
سایت برند خود را راهاندازی کنید
وجود یک سایت معتبر، احتمال خرید مشتری را افزایش میدهد؛ چرا که مشتریها اعتماد بیشتری به سایتها دارند.
علاوه بر این داشتن تجربه کاربری خوب، سبب افزایش فروش و درآمدزایی شما میشود.
زیرا مشتری میتواند به راحتی تولیدات شما و قیمتها را ببیند؛ همچنین در کمتر از چند دقیقه خرید خود را نهایی و انجام دهد.
بنابراین بهتر است تنها به شبکههای اجتماعی بسنده نکرده و حرفهای عمل کنید.
قلمروی خود را در شبکههای مجازی گسترش دهید
این روزها قدرت و تاثیرگذاری شبکههای اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. دیدهشدن یک پست به اندازه کافی، سبب فروش بالای شما میشود.
حساب کاربری خود را ایجاد کنید. پستهای جذاب از نظر گرافیکی و محتوایی تولید کنید. مخاطبان خود را با یک صفحه قوی و زیبا جذب کنید.
برای رسیدگی بهتر و جلب نظر مشتری، در صورت امکان از ادمینهای باتجربه کمک بگیرید. پشتیبانی خوبی از محصولات داشته باشید.
ارتباط موثر و خوبی با دنبالکنندگان صفحه خود داشته باشید. در صورت تمایل اجازه دهید شما را در قالب لایو یا استوری ببینند. این امر سبب اعتماد بیشتر آنها میشود.
با اینفلوئنسرها تبلیغ کنید!
به سراغ اینفلوئنسرهای تاثیرگذار بروید و محصولتان را برای آنها ارسال کنید. تبلیغ آنها در فضای مجازی به شناختهشدن شما و افزایش فروش کمک میکند.
مزون طراحی لباس عروس افتتاح کنید!
تعجب نکنید! درآمد یک طراح لباس عروس بسیار بیشتر از یک طراح عادی است. دلیل آن هم سود بیشتر لباس عروس است.
بنابراین اگر علاقه، استعداد یا تیم ماهری در این زمینه دارید، مزون طراحی و دوخت لباس خود را به تولید لباس عروس اختصاص دهید.
تولید شما میتواند در زمینه لباس فرمالیته عکاسی، لباس نامزدی و دیگر متعلقات مربوط به عروس نیز باشد.
پیشنهاد میکنیم فعالیت یکی از این مزونهای لباس عروس موفق را در اینستاگرام ببینید:
10) مشکلات و محدودیتهای بازار کار طراحی لباس در ایران
طراحی لباس از جمله مشاغل نوظهور در ایران محسوب میشود؛ چرا که تا همین چند سال گذشته، تنها نام خیاط در صنعت پوشاک به گوش میخورد.
هر شغل جدیدی نیز تا جاافتادن کامل در جامعه، مسیر سختی پیش رو دارد. موانع و مشکلاتی که ممکن است به دلیل زیرساختهای فرهنگی یا اجتماعی به وجود آید.
از مشکلات و موانع بگو!
طراحی لباس نیز علیرغم پیشرفت سریع در سالیان گذشته، همواره با مشکلاتی روبهرو بوده است. از جمله:
- بهروز نبودن منابع آموزشی دانشگاهی در رشته طراحی لباس
- عدم امکان تحصیل در مقاطع تکمیلی در رشته طراحی لباس
- عدم تعیین جایگاه دقیق طراح لباس
- عدم تعیین معیار دقیق برای حقوق و مزایای طراح لباس
- سنتیبودن صنایع و کارخانههای تولیدی، عدم برقراری ارتباط موثر طراح و تولیدکننده
- عدم استفاده خلاقیت طراحان لباس به دلیل هزینههای مربوطه و کپیبرداری بیکیفیت از نمونههای خارجی
- رعایتنکردن قانون کپیرایت و حفظ حقوق مالکیت فکری هر طراح لباس
- رونقنداشتن برگزاری نمایشهای عمومی طراحان لباس
11) آشنایی با چند تن از طراحان مشهور ایرانی در سطح بینالملل
آشنایی با زندگی و مسیر شغلی طراحان لباس موفق، میتواند بسیاری از سوالات ما را پاسخ دهد.
داستان راههای رفته و نرفته. مسیرهای شکست و موفقیت. تجربهی سالها تلاش و پشتکار!
بنابراین قصد داریم تا به معرفی چند تن از طراحان معروف ایرانی که شهرت بینالمللی به دست آوردهاند را به شما معرفی کنیم:
بیژن پاکزاد
طراحی که لباس روسای جمهور آمریکا را طراحی کرد!
نیما بهنود
راوی داستان یک “ه ” دو چشم مرموز!
ری آقایان
طراح مشهور هالیوود با اصالت ایرانی
تارا غضنفر
طراحی که از هنر اسلیمی ایران الهام میگیرد!
بابک وثوقی
خالق برند UNITI با طرحهایی آوانگارد!
سخن آخر
اشتغال در یک رشته هنری، لذت خاصی دارد؛ چرا که خلقکردن و آفریدن یک اثر هنری همیشه لذتبخش است.
ولی طراحی لباس نیز مانند هر شغل دیگری چالشهای مخصوص به خود را دارد.
باید توجه داشته باشید که تعداد رقبای داخلی شما هر روز در حال افزایش هستند. رقبایی خلاق و باانرژی!
اگر میخواهید که موفق و ماندگار شوید، باید حرف تازهای برای گفتن داشته باشید!
طرحهایی متنوع و منحصربهفرد که بتوانند مشتری را برای خریدن متقاعد کنند. پس تمام تلاش و همت خود را به کار بگیرید.
مطالعه و تحقیق کنید. به روز باشید. از ریسککردن نترسید و در عین حال با اطمینان قدم بردارید.
از تجربههای موفقیت و شکست دیگران استفاده کنید و مسیر جادویی خود را خلق کنید. مطمئن باشید که موفقیت در انتظار شماست!
مطالب مرتبط
آشنایی بیشتر و کامل با طراحی لباس
اگر میخواهید به اطلاعات جامعی دربارهی رشته یا شغل طراحی لباس دسترسی داشته باشید
خواندن مطلب زیر را از دست ندهید! پاسخ تمام سوالات خود را خواهید گرفت!
طراحی لباس و کمک به توسعه روستایی
شما میتوانید یک طراح لباس موفق شوید و علاوه بر درآمدزایی به توسعه روستاها نیز کمک کنید. میپرسید چگونه؟!
با احیا هنر سنتی و بومی سرزمینمان!
با الهام از طرحهای زیبا، سنتی و اصیل ایرانی؛ همچنین استفاده از هنر دستان زنان روستایی و عشایر ایران زمین.
اگر درباره تاثیر کارآفرینی در زندگی زنان روستایی کنجکاو هستید، حتماً مطلب زیر را بخوانید:
کسب درآمد از رشتههای هنری
علاقهمندان به رشته طراحی لباس، از دوستداران دیگر رشتههای هنری نیز هستند.
بنابراین اگر درباره کسب درآمد از رشتههای هنری کنجکاو هستید، پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را بخوانید:
سوالات متداول
۱) از طریق تحصیل در رشته دانشگاهی
۲) از طریق گذراندن دوره های تخصصی در آموزشگاه های معتبر
۳) از طریق رشته های فنی و حرفه ای بعد از گذراندن اول دبیرستان
۱) به صورت گروهی و برای برندهای بزرگتر
۲) به صورت شخصی و داشتن یک کسب و کار کوچک
۳) مزون داری
خیر. یک طراح لباس می تواند در بخش های متنوعی فعالیت کند. از جمله:
۱) استایلیست
۲) تصویرگر مد
۳) پیش بینی کننده مد
۴) طراحی پارچه
۵) طراح لباس سینما و تلویزیون
۶) مدیریت مد و فشن
۷) تبلیغات و بازاریابی
۸) طراح دکوراسیون مزون ها و بوتیک ها
۹) الگوساز
۱۰) عکاسی مد و فشن
۱۱) نویسنده مد و فشن
و …
بستگی به نوع کار طراح دارد. به طور کلی می تواند از 800 هزار تومان تا 50 میلیون تومان متغیر باشد!
امیدواریم از خواندن این مطالب لذت برده باشید!
آیا به طراحی لباس علاقه دارید؟ آیا تجربهای در این زمینه داشتهاید؟
چه راههای دیگری برای کسب درآمد از طراحی لباس پیشنهاد میکنید؟
با ما در ارتباط باشید؛ چرا که بیصبرانه منتظر شنیدن نظرات، پیشنهادات و سوالات شما هستیم؟
بسیارر جامع و کامل بود توضیحاتتون
ممنون بابت منابع کاملی که در اختیار ما گذاشتید
واقعا اطلاعات جامع و کاملی بود ممنونم خیلی کار آمد بود خسته نباشید