دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

اویونیک هواپیما و نقش آن در تعمیر و نگهداری هواپیما

اویونیک هواپیما
Rate this post

در مطلب مربوط به معرفی رشته تعمیر ونگهداری هواپیما گفتیم که تکنسین‌های هواپیما وظیفه دارند که تمام امور مربوط به تعمیر و نگهداری هواپیما را مطابق با قوانین و استاندارد‌های هواپیمایی و طبق برنامه از پیش تعیین شده انجام دهند. از بین این تکنسینها، افرادی هستند که فقط بر روی سیستمهای اویونیکی هواپیما تمرکز داشته و در این حوزه متخصص هستند. به این افراد تکنسین برق هواپیما یا همان اویونیک هواپیما میگویند. در ادامه به معرفی رشته اویونیک هواپیما خواهیم پرداخت. همچنین موضوعات زیر را بیشتر بررسی خواهیم نمود:

  • اویونیک هواپیما چیست؟
  • چگونه مهندس اویونیک شویم؟
  • محل کار مهندسین اویونیک کجاست؟
  • مهارت‌های مورد نیاز در رشته اویونیک
  • درامد مهندس الکترونیک هواپیما چقدر است؟
تعمیر و نگهداری هواپیما

اویونیک هواپیما چیست ؟

در یک تعریف ساده می‌توان گفت اویونیک رشته ای است که بررسی سیستمهای الکترونیکی نصب شده بر روی هواپیما می‌پردازد. همانطور که در معرفی رشته تکنسین تعمیر ونگهداری هواپیما نیز گفتیم ، رشته اویونیک هواپیما به طور تخصصی بر روی سامانه‌های اویونیکی هواپیما تمرکز دارد .هرچند در محیط کار ممکن است مواردی وجود داشته باشد که بعنوان امور مشترک شناخته می‌شود. یعنی هم متخصصین اویونیک می‌توانند آن را انجام دهند و هم متخصصین تعمیر ونگهداری هواپیما.
تمرکز دانشجویان این گرایش بیشتر بر روی درس‌های الکترونیک هواپیما و سیستم‌های الکتریک هواپیما و خواهد بود. برخی از این سیستمها عبارتند از :

سیستمهای ارتباطی یا communication systems:

برای مثال رادیوهایی که خلبانان برای ارتباط با برج مراقبت پرواز انجام میدهند یا سیستمهای ارتباطی متنی نمونه ای از سیستمهای ارتباطی هستند.

سیستمهای ناوبری یا navigation systems:

سیستم‌های مبتنی بر GPS یا سیستمهایی که در پیدا کردن فرودگاه همقصد به خلبانان کمک می‌کنند نمونه‌هایی از سیستمهای ناوبری هواپیما هستند. جزئیات این سیستمها در مقطع کاردانی و گاها کارشناسی این رشته مورد بررسی قرار میگیرد.

سیستمهای نمایش دهنده یا Display Systems:

سیستمهایی در کابین خلبان وجود دارد که نوع ابرها ، هواپیماهای اطراف ، ناهمواری‌های محیطی نظیر کوه‌ها و ساختمانها را نشان می‌دهد. این سیستمها تحت عنوان Display Systems مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

سیستمهای کنترل پرواز یا Flight Control systems:

حتما در مورد خلبان خود کار یا اتوپایلوت چیزهایی شنیده اید. این سیستمها و سیستمهای دیگر نظیر Flight management system که همگی در راستای بهبود هدایت هواپیما طراحی شده و مورد استفاده قرار میگیرند، تحت عنوان Flight Control Systems قرار گرفته و در دوره‌های آموزشی اویونیک هواپیما مورد بررسی قرار میگیرند.

سیستم جلوگیری از برخورد هواپیما با یکدیگر یا Collision Avoidance Systems :

با گذشت زمان همواره تعداد هواپیماهای موجود افزایش یافته که این موضوع تبعاتی را نیز داشته است. یکی از این تبعات افزایش تعداد هواپیماها و شلوغ شدن فضای ترافیکی آسمان بوده است. این موضوع احتمال و خطر برخورد هواپیماها با یکدیگر را افزایش داده است.برای کاهش این خطرات و احتمال برخورد سیستمهایی موسوم به CAS طراحی گردیده و روی هواپیماها نصب گردیده است. این سیستمها بسیار پیشرفته بوده و وجود موانع را قبل از برخورد را اعلام کرده و نصب آن بر روی هواپیماهای مسافربری اجباری می‌باشد.

 درامد مهندس الکترونیک هواپیما



چگونه مهندس اویونیک شویم؟

برای تحصیل در رشته مهندسی اویونیک باید در یکی از دانشگاههای ارائه دهنده این رشته ثبت نام کرده و به مدت 2 سال (مقطع کاردانی) و 2 سال (مقطع کارشناسی) تحصیل نمایید. اگر تمایل دارید که زودتر در یک محیط حرفه ای در صنعت هواپیمایی مشغول به کار شوید، شاید تحصیل در مقطع کاردانی برای شما کفایت کند. اما اگر تمایل به کسب دانش عمیق تر در مورد موضوعات مرتبط با رشته اویونیک هواپیمایی دارید تحصیل در مقاطع بالاتر ممکن است به شما کمک کند اما الزاما اینگونه نیست. نگارنده خود معتقد است که مطالعه فردی به صورت Self Study و بهره گیری از منابع موجود مانند مجلات و سایت‌های معتبر علمی بازده بهتری نسبت به تحصیل آکادمیک و در محیط دانشگاهی دارد.

برخی از دانشگاههایی که می‌توانید برای تحصیل در این رشته انتخاب کنید عبارتند از :

۱-دانشکده صنعت هواپیمایی

۲- دانشگاه علمی کاربردی ساها

۳- دانشکده علوم هوایی سماپران

۴-مرکز آموزش علمی-کاربردی علوم و فنون هوایی تهران

بعد از تحصیل و گذراندن دروس مربوط به این رشته در آزمونهای نهایی سازمان هواپیمایی کشوری شرکت کرده و کارتی به نام B2 به شما تعلق میگیرد. با داشتن این کارت شما می‌توانید درخواست کار خود را به شرکت‌های هواپیمایی مختلف ارسال کنید.

سیستمهای الکتریکی هواپیما



محل کار مهندسین اویونیک کجاست؟

اولین و پر طرفدارترین محل کار برای مهندسین اویونیک شرکتهای هواپیمایی می‌باشد. شرکت‌های هواپیمایی نظیر ایران ایر ، ماهان ، آسمان ، سپهران و … از جمله شرکتهای هواپیمایی داخلی ایران هستند. کار مهندسین اویونیک معمولا پای هواپیما یا در کارگاه‌های تعمیر ونگهداری سیستمهای هواپیمای میباشد.




چگونه استخدام شویم ؟

لیست تمامی شرکت‌های هواپیمایی ایران از این لینک قابل مشاهده است. در سایت برخی از این شرکت‌های هواپیمایی قسمتی برای ارسال رزومه و درخواست استخدام وجود دارد. بنابراین بعد از اتمام تحصیل یکی از کارهایی که حتما باید انجام دهید این است که رزومه خود را از طریق سایت شرکت‌های هواپیمایی بارگزاری کنید.





مهارت‌های مورد نیاز در رشته اویونیک هواپیما:

مهارت حل مسئله و توجه به جزئیات:

همان طور که گفته شد متخصصین این رشته قرار است با سیستمهای الکترونیکی هواپیما سروکار داشته باشند. از طرفی سیستمهای الکترونیکی بسیار ظریف بوده و دقت و ظرافت در کار بسیار اهمیت دارد. بنابراین شاید بتوان گفت مهارت توجه به جزئیات از مهارت‌های مورد نیاز این رشته می‌باشد.

مهارت تصمیم گیری و انجام کار در شرایط تحت فشار:

ممکن است قبل از پرواز و درحالی که مسافران در هواپیما نشسته اند مسئله ای برای یکی از سیستمهای هواپیما پیش آمده باشد. در این شرایط تنها فردی که میتواند مسافران را خوشحال کند و هواپیما را برای پرواز آماده کند گاها یک تکنسین تعمیر ونگهداری یا یک مهندس اویونیک می‌باشد. در چنین شرایطی معمولا استرس زیادی وجود دارد و تصمیم گیری و انجام کار در چنین شرایطی یک مهارت ارزشمند محسوب می‌شود.

درامد مهندس الکترونیک هواپیما چقدر است؟

مهندسی اویونیک همانند رشته تکنسین تعمیر ونگهداری هواپیما میباشد و می‌توان گفت حقوق آنها تقریبا با هم برابر می‌باشد. بنابراین همانگونه که در آن مقاله ذکر شد حقوق اویونیک هواپیما نیز نسبتا در حد مطلوبی قرار دارد .

در ابتدای کار نباید انتظاری زیادی از دریافت حقوق بالایی داشته باشید. زیرا در ابتدای کار تجربه کافی ندارید و متخصص محسوب نمی‌شوید. بنابراین در ۵ سال اول انتظاری برای دریافت حقوق مطلوب نداشته باشید و برای متخصص شدن تلاش کنید. حقوق افراد متخصص و با تجربه در این صنعت حدود دو برابر افراد کم تجربه می‌باشد.

تکنسین برق هواپیما

در سال ۹۹ حقوق یک متخصص اویونیک هواپیما با ۵ سال سابقه حدود ۱۰ ملیون تومان در ماه می‌باشد.

لینک مرتبط : حقوق خلبانی در کدام کشورها بیشتر است؟

با آرزوی موفقیت ، لطفا نظرخود یا هرگونه سوال در مورد این رشته را زیر این نوشته بنویسید .



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “اویونیک هواپیما و نقش آن در تعمیر و نگهداری هواپیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.