دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

حقوق خلبانی در کدام کشورها بیشتر است؟

حقوق خلبان در خارج
3.2/5 - (15 امتیاز)

خلبانی از جمله رشته‌هایی است که هزینه آموزش آن نسبت به سایر رشته‌ها بسیار بالاتر می‌باشد. اما دلایل زیادی وجود دارد که عده زیادی به رشته خلبانی علاقه نشان می‌دهند و برای تحصیل در آن داوطلب می‌شوند. حقوق خلبانی یکی از دلایلی است که افراد این رشته را انتخاب میکنند. هرچند علاقه به پرواز یا علاقه به مسافرت به شهرها و کشورهای مختلف می‌تواند از دلایل دیگر انتخاب این رشته باشد.

اما درآمد خلبانان و حقوق خلبانی واقعاً چقدر است؟

حقوق خلبانان مسافربری ایرانی


با توجه به آمار مربوط به سال 2019 حقوق دریافتی خلبان‌ها رقمی بین ۴۲ هزار تا ۳۵۰ هزار دلار در سال بوده است.

اما این یک میانگین جهانی است و باید توجه داشته باشیم که چند مورد در تعیین میزان دستمزد خلبانان تاثیرگذار است. در ادامه بیشتر درمورد این عوامل تاثیر‌گذار صحبت خواهیم نمود.

1- نوع هواپیما

برای مثال خلبان هواپیمای ایرباس 380 رقمی کاملا متفاوت و بیشتر از خلبان بوئینگ 737 دریافت میکند. زیرا هواپیمای ایرباس 380 یک هواپیمای دوربرد بوده و مسیرهای طولانی را طی میکند و در نتیجه ساعات کاری بیشتری مصرف می‌شود.

2- مسیر پروازی

در صنعت هواپیمایی مسیر‌ها‌ی متعددی وجود دارد. برای مثال ممکن است فاصله زمانی دو شهر یک ساعت پروازی باشد و با یک هواپیمای کوتاه برد(نظیر بوئینگ 737) قابل انجام باشد و یا ممکن است پروازی از قاره آمریکا تا ترکیه باشد که بیش از ۱۲ ساعت پروازی به طول خواهد انجامید. در چنین پروازهایی حتی در طول مسیر فرودهایی به منظور سوخت گیری و پرواز مجدد انجام می‌گیرد.

بنابر‌این طول مسیر یکی از عواملی است که تاثیر مستقیمی در ساعات کاری خلبان و در نتیجه در حقوق خلبان دارد.

3- تجربه پروازی و جایگاه شغلی خلبان

تجربه پروازی یک خلبان تمام (Pilot in Command) بدون شک بیشتر از یک کمک خلبان(First Officer) می‌باشد که این تاثیر زیادی در حقوق دریافتی خلبانان دارد. یک جایگاه شغلی دیگر که در این صنعت وجود دارد معلم خلبان (type rating instructor) است که حقوق دریافتی آن از خلبان تمام هم بیشتر می‌باشد. بنابراین تجربه و جایگاه شغلی نقش مهمی در تعیین حقوق خلبان دارد.

4- شرکت هواپیمایی و سیاست پرداخت دستمزد

حقوق پرداختی شرکت‌های هواپیمایی یا ایرلاین‌ها با یکدیگر متفاوت است و این خود به عوامل متعددی بستگی دارد.

حقوق پرداختی یک شرکت تازه تاسیس با ۳ فروند هواپیما با حقوق پرداختی یک شرکت با بیش از ۱۰ سال سابقه و۲۰ فروند هواپیما قطعا برابر نخواهد بود.

شرکت تازه تاسیس برای کاهش هزینه‌های ابتدایی ایرلاین (Airline) حتی در دستمزد خلبانان هم حساسیت به خرج می‌دهد. اما یک شرکت با سابقه و بزرگ که نگران هزینه‌های اولیه نمی‌باشد ممکن است برای تبلیغ برند خود و با هدف به‌کارگیری بهترین خلبانان با تجربه، حقوقی حتی بالاتر از آنچه که رایج است را به خلبانان اختصاص دهد.

حقوق خلبان در امریکا

دستمزد خلبانان در کشورهای مختلف:

مانند هر رشته دیگری دستمزد رشته خلبانی در کشورهای مختلف برابر نمی‌باشد. برای مثال حقوق خلبان در کانادا با حقوق خلبانان مسافربری ایرانی اختلاف زیادی دارد.

حقوق خلبان مسافربری در ایران

مانند سایر کشورهای دنیا در ایران نیز به خلبانی که به تازگی وارد شرکت هواپیمایی مسافربری شده است، خلبان دوم یا F.O به معنای First Officer می‌گویند.

حقوق این دسته از خلبانان در سال اول و زمانی که تحت آموزش هستند حداقل 5 ملیون تومان و حداکثر 10 ملیون تومان می‌باشد. بتدریج با افزایش تجربه و ساعات پروازی آنها حقوق و دستمزد دریافتی آنها بیشتر شده و تا ۱۵ و حتی ۲۰ ملیون در ماه نیز میرسد.

بعد از این که تجربه و ساعت پروازی خلبان دوم افزایش می یابد ارتقاع درجه یافته و به آنها خلبان تمام یا Captain میگویند که حقوق دریافتی آنان حداقل ۳۰ ملیون تومان در ماه میباشد و با بالا رفتن ساعت پروازی ممکن است دستمزدی تا ۴۰ ملیون تومان درماه نیز دریافت کنند.

حقوق خلبان در آمریکا

برای بررسی دقیق تر حقوق خلبان در کشورهای مختلف به سایت glassdoor سری زدیم. سایتی که عموم مردم در آن دستمزد دریافتی خود را اعلام می‌کنند و می‌توان گفت آمار و اعداد آن چندان دور از واقعیت نبوده و قابل اعتماد است.

با توجه به آمار موجود در سایت glassdoor متوسط حقوق خلبان در امریکا برابر 113709 دلار در سال است و این آمار برگرفته از 235 نفر خلبان است که به صورت داوطلبانه حقوق دریافتی خود را اعلام نموده اند.

بدون شک حقوق خلبانان در ایرلاین‌های گوناگون با یکدیگر برابر نیست. برای مثال حقوق خلبانان شرکت American airline به طور متوسط 164 هزار دلار در سال بوده در صورتی که میانگین حقوق دریافتی خلبانان شرکت frontier Airline حدود 100 هزار دلار در سال می‌باشد.

حقوق خلبان در خارج از ایران و در کشورهای مختلف برابر نمی‌باشد. یکی از دلایل آن تفاوت ارزش واحد پولی کشورهاست. هر چند گاهی برخی از ایرلاین ها به صورت بین المللی اقدام به استخدام خلبان می‌کنند و حقوق پرداختی آنها به دلار آمریکا می‌باشد. در ادامه حقوق خلبان در چند کشور را به تفکیک بررسی می‌کنیم:

حقوق خلبان در کانادا

اگر در گوگل به انگلیسی عبارت Pilot salary in Canada را جست و جو کنید به شما می‌گوید که متوسط دستمزد پرداختی خلبان در کانادا 40 دلار در ساعت است. حال خود با یک حساب سرانگشتی می‌توانید متوجه شوید به طور متوسط با 50 ساعت کار درهفته یا به عبارتی 200 ساعت کار در ماه و با وجود 12 ماه در سال، متوسط حقوق خلبان در کانادا 96 هزار دلار در سال خواهد بود.

اما این یک میانگین درآمد است و بنابراین جای تعجب نیست اگر بشنویم حقوق یک خلبان در تورنتو 155 هزار دلار در سال است.

اگر بخواهیم یک میانگین بگیریم که حقوق خلبان در کانادا چقدر است، با توجه به آمار و رقم میانگین سایت GlassDoor این عدد برابر 119 هزار دلار در سال می‌باشد.

حقوق خلبان در ترکیه چقدر است؟

برای بدست آوردن میزان حقوق خلبان در ترکیه به سایت SalaryExplorer مراجعه کردیم و عددی که برای حقوق خلبان در ترکیه ذکر شده در بازه 7 هزار لیره تا 21 هزار لیره در ماه می‌باشد.

این عدد معادل 84 هزار لیره تا 252 هزار لیره در سال می‌باشد که متوسط این ارقام 156 هزار لیره در سال می‌باشد.

هر لیره 0.15 دلار آمریکا بوده و نماد ایزو آنTRY می‌باشد.(منبع: مبدل گوگل)

همچنین مطابق آنچه در بالا ذکر شد ، عواملی دیگری نظیر تجربه خلبان و ساعات پرواز ماهانه و همچنین امکانات اسکان و مزایای دیگری که از طرف شرکت تعیین می‌شود، در تعیین مقادیر فوق تاثیرگذار خواهد بود.


حقوق خلبان در ترکیه

باتوجه به تصویر بالا تجربه خلبان نقش مهمی در تعیین میزان حقوق دریافتی او دارد. برای مثال مبلغ دریافتی خلبانی با دو سال تجربه با حقوق دریافتی خلبانی با بیش از 20 سال تجربه قطعا متفاوت خواهد بود:

حقوق خلبان در آلمان

در آلمان یک خلبان تازه وارد و با کمتر از سه سال سابقه، حدود 65 هزار یورو در سال دریافت می‌کند در صورتی که حقوق دریافتی خلبانی با بیش از 8 سال سابقه حدود 117 هزار یورو در سال است. با توجه به این اعداد میانگین حقوق خلبان در آلمان 94 هزار یورو در سال که معادل 45 یورو برای هر ساعت کاری می‌باشد.

حقوق خلبانان در امارات

در امارات چهار ایرلاین بزرگ قرار دارد که با سابقه ترین آن شرکت Fly Emirates می‌باشد.

این شرکت بیش از 30 سال سابقه دارد و در صنعت حمل و نقل هوایی عنوان بزرگ ترین ایرلاین خاور میانه را به خود اختصاص داده است. در ادامه در مورد حقوق پرداختی شرکت Fly Emirates به خلبانان این شرکت می‌پردازیم.


حقوق خلبانان در امارات

حقوق ماهانه خلبانان این شرکت حدود 16000 دلار (58 هزار درهم امارات) در ماه می‌باشد. از این مقدار 12000 دلار آن حقوق ثابت خلبانان بوده و 4000 دلار حق مسکن خلبانان می‌باشد.

شاید برایتان جالب باشد که در شرکت Fly Emirate اگر خلبان متاهل باشد، از طرف شرکت یک خانه ویلایی مجلل در اختیار او قرار می‌گیرد و اگر مجرد باشد یک آپارتمان دوخوابه به او واگذار می‌شود.

حقوق خلبان در قطر

حقوق پایه دریافتی خلبانان در قطر حدود 50 هزار ریال قطر(QAR) در ماه می‌باشد که با افزایش تجربه خلبانان ، این عدد به 69 هزارریال قطر (معادل 19 هزار دلار آمریکا) هم می‌رسد.

علاوه بر اینکه حقوق خلبانان در قطر عدد چشم گیری می‌باشد، مزایای دیگری نیز در اختیار پرسنل خلبان این شرکت قرار داده می‌شود که برخی از آنان عبارتند از :

  • خانه های سازمانی از طرف شرکت
  • کمک هزینه های متعدد (وام)
  • امکانات حمل و نقل
  • وعده‌های غذایی
  • بیمه‌های درمانی خانوادگی
  • 42 روز مرخصی سالانه
  • تخفیف در هزینه های مسافرت


حقوق خلبان در قطر

مهمترین شرکت هواپیمایی در قطر شرکت Qatar Airways می‌باشد که در سال 1997 تاسیس شده است. این شرکت معتبرترین رتبه‌ها و نشان‌ها را در چند سال اخیر دریافت کرده است. که می‌توان به نشان (بهترین ایرلاین سال 2019) که توسط موسسه Skytrax انتخاب می‌شود، اشاره نمود. این عنوان در سال 2018 نیز در اختیار قطر ایرویز بوده است.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

33 دیدگاه برای “حقوق خلبانی در کدام کشورها بیشتر است؟

  1. طاها گفته:

    سلام
    هزینه متوسط آموزش خلبانی توی دانشکده هوانوردی فرودگاه مهرآباد چقدره؟
    و با مدرک ایران میشه توی انگلیس پرواز تجاری کرد؟

  2. امیر گفته:

    سلام با رشته ی ریاضی فیزیک میتوان به رشته ی خلبانی رفت؟
    و من زبان ترکیه را کامل بلدم و میخواهم رشته ی خلبانی را انجا بخوانم به نظر من رشته ی خلبانی را باید در کشور های خارجی تی کرد

    • رهگذر گفته:

      اگه اقامت داشته باشی و بتونی پذیرش بشی بله خیلی بهتره هم درآمدی و هم کیفیتی اما متاسفانه پذیرش خلبان های ایران در خارج بسیار سخته و تا اونجایی که اطلاع دارم باید اقامت داشته باشید تا استخدام بشید و گرفتن اون اقامت برای ما ایرانی ها کاره سختیه (اگه بتونی خرج کنی که نه بحث اون خرج کردنست)و اینکه اگه اینجا هم مدرک بگیرید بعدش بخواید برید اونور دوباره باید دوره ببینید پس از اول برید خیلی بهتره

    • همون رهگذره گفته:

      و ضمناً شما در مرحله اول باید زبان انگلیسیتون بسیار قوی باشه مهمترین زبان انگلیسی هست و بعد از اون زبان ترکی یک پوئن مثبت براتون میشه

      • پروین خواجه‌دهی گفته:

        ممنون رهگذر عزیز که وقت میذاری و به سوالات دوستان پاسخ کارشناسی میدی. امیدوارم همیشه سلامت و موفق باشی 🙂

  3. Asma گفته:

    چند وقت پیش که قطر فراخوان گذاشته بود برای آموزش خلبانی و استخدام صد درصد به عنوان خلبان که یک هزینه نزدیک 2 میلیارد بود(که از نظر من ارزششو داره) و اینکه داشتن آیلتس با نمره فکر کنم 7 یا 8 به بالا و قبولی در مصاحبه که میگفتن مصاحبه اش خیلی سخت بوده

  4. aRMiN گفته:

    سلام
    یه سوال
    رشته‌ای که در الان توش دارم تحصیل میکنم حسابداری هستش
    بنظرتون میشه از طریق این رشته به خلبانی رفت

    • یه رهگذر گفته:

      با هر رشته ای میتونی وارد رشته خلبانی بشی هر رشته ای منظورم تمامی رشته ها چه ریاضی چه تجربی چه انسانی هیچ فرقی نداره مهم ترین چیز برای شما اون مدرک دیپلم هست و مهم تر مدرک پایان خدمت تاکید میکنم اگه معافیت دارید یا میخواید بگیرید نباید معافیت پزشکی داشته باشید!!!معافیت پزشکی سربازی یعنی مشکل برخوردن توی مدیکال برای خلبانی همونطور که همه میدونن یک اون بند پ مهم هست و بعد از اون زبان زبان زبان مهم ترین چیز شما زبان شما هست چون تمامی دروس شما به زبان انگلیسی هست برای مهمانداری اهمیت زبان کمتره، نه به این معنا که نخونید اون هم باید حتما بخونید اما سرسوزن کمتره و مهم اینه که تو مهمانداری کاسه ی صبرتون رو بالا ببرید.
      نکته ی دیگه اینه که دوستان خلبانی خارج از کشور به این معنا نیست که فرش قرمز پهن کرده باشن تو کشور خودمون هفت خان رستمه اون ور رو فوق العاده سخت بدونید چون باید هزینه ی بسیار زیادی رو خرج کنید و اینکه اگه خواستید برید باید مدارکتون دوباره تبدیل بشه یعنی دوباره بعضی واحد ها رو پاس کنید و دوباره امتحان بدید همونطوری که تمامی رشته ها برای تبدیل باید چنین روندی رو طی کنند
      نکته دیگه برای شروع دوره دیپلم کافی هست اما برای استخدام مدارک بالا تر بسیار مفید و کمک کنندست

    • رهگذر گفته:

      سلام بر شما دوست عزیز بله چرا نشه مشکلی نداره اگه باز هم میخوای مطمئن تر بشی میتونی از واحد آموزش هر آموزشگاهی مثل هما و پارسیس و امثالهم بپرسی که خیالت راحت بشه ولی تا اونجایی که من در جریانم بله میشه مشکلی نداره میگم مهم ترین چیزی که شما باید تقویتش کنید زبانتون هست

  5. مریم گفته:

    سلام خیلی ممنون از مطالب مفیدتون من 15 سالمه و خوب واقعا عاشق رشته خلبانی هستم و با توجه به محدودیت ها برای دختران درمورد رشته خلبانی میخواستم ببینم که چطور میشه در ایران خلبان جنگنده بشم و این که هزینه هاش چطوره؟
    ربطی به رتبه کنکور داره؟ و خوب رشتم هم تجربی هست و نمراتم بالا هست اگر از راه کنکور میشه چه تراز و رتبه ای میخواد؟
    و اگر موفق به تحصیل در این رشته شدم امکان اقامت در کشورهایی مثل کانادا و المان و یا امارات چطور هست
    و دانشگاه های ایران برای رشته خلبانی آزمون ورودی داره و یا با کنکور هستش؟
    خیلی ممنون میشم که پاسخ بدید

    • ممد گفته:

      تو ایران خانم ها نمیتونن خلبان جنگنده بشن ولی صد در صد خلبان مسافربری میتونید بشید

      مهمتر از همه اینا انتخاب اموزشگاه خلبانی خوب داخل ایران هست هر شهری با شهر دیگ فرق داره ک میشه گف واس خلبانی نصف راه رو رفتید با این انتخاب

      برای کنکور و دانشگاه خانم هارو اطلاع ندارم بتونن وارد دانشکده هوانوردی بشن ولی ازمون یکی هس با ازمون سراسری
      ولی بهتره این کارو نکنید چون دوره هاشون فق تئوری و بمدت ۴ سال هستش ک کامل وقت تلف کردنیه اما هزینش کمتره چون پروزای ندارید

      بهترین راه اموزشگاه خلبانی هستش ولی پر هزینه هستند که با دو سال دروس تئوری و پروازی یاد میگیرید و میتونید ٣ تا مدرک مهم خلبانی رو اخذ کنید
      اخر از همه عم همه چی به خودتون بستگی داره خلبان ایرانی داریم ت ایرلاین امارات بهترین زندگی رو داره ازونورم خلبان داریم ک راننده اسنپه موفق باشی

    • اشکان گفته:

      سعی کن تو ایران خلبانی نخونی برو یه کشور دگ.خلبانی اونجا اخر عاقبت نداره اکثرای دوستان من در ایران بیکار هستند بیا کانادا بخون با همون هزینه ای که تو ایران میکنی اینجا هم همون میشه.موفق باشی

    • محمد گفته:

      سلام اولا هواپیمای جنگنده تو ایران دخترا نمیتونن ورود کنن درضمن مسافربری نه کنکور میخواد نه نمره دیپلم بالا این رشته هزینه بره و دانشگاه های زیادی تو ایران هست که میتونه کمکت کنه

  6. بردیا گفته:

    و یه سوال داشتم برای خلبان شدن در ایران باید به چه دانشگاهی رفت و آیا باید در رشته ی ریاضی قبول شد

  7. بردیا گفته:

    من بردیا 14 سالمه و آرزوم اینکه خلبان بشم و برای خلبان شدن روزی 6 ساعت فقط زبان و ریاضی میخونم

    • اشکان گفته:

      مدرک ایران رو جایی قبول نداره درس بخونی تو خود ایرانم شانس کار پیدا کردن سخته با همون هزینه بیا کانادا بخون موفق باشی

  8. محمد‌علی‌دهقانی‌ گفته:

    سلام‌به‌‌‌اقای‌مراد‌پور
    جناب‌منم‌یه‌مشاور‌میخواستم‌که‌ببینم‌مثلاً‌چجوی‌باید‌رفت‌چکار‌‌باید‌کرد‌و‌اینها‌اگر‌بشه‌منم‌در‌اسرع‌وقت‌در‌نوبت‌‌بگذراید تشکر‌میکنم

  9. امیر محمد شیخ میری گفته:

    من یه پسر 12 ساله هستم من از الان دارم نکات بهداشتی رو رعایت میکنم تا وقتی که بزرگ شدم به مشکل نخورم من یه آرزو دارم که خلبانی یکی از ایرلاین های قطر بشم این تنها آرزومه

    • آرش گفته:

      آفرین!!!
      تبریک میگم به یه همچین پسر با انگیزه ای…
      پیشنهاد من به شما این هست که تمام تلاشت رو بکنی برای اینکه مدرسه تیزهوشان قبول بشی چون کنکور به مراتب برات راحت تر میشه و اینکه یه موضوع خیلی مهم این هست که بدونی تو دنیا به خاطر خلبان های ایرانی جدال وحشتناکی هست پس با یه ذره تلاش به آرزوت میرسی.

    • شهرام مرادپور گفته:

      سلام آریا جان
      سوال سختی هست و جواب های زیادی میتونه داشته باشه .
      بهتره گه با یک خلبان مشورت کنید.
      پیشنهادم اینه که توی Linked in برید و با خلبان ها صحبت کنید
      امیدوارم موفق باشی

    • Asma گفته:

      چند وقت پیش که قطر فراخوان گذاشته بود برای آموزش خلبانی و استخدام صد درصد به عنوان خلبان که یک هزینه نزدیک 2 میلیارد بود(که از نظر من ارزششو داره) و اینکه داشتن آیلتس با نمره فکر کنم 7 یا 8 به بالا و قبولی در مصاحبه که میگفتن مصاحبه اش خیلی سخت بوده

    • رهگذر گفته:

      سلام بر آقا آریایه گل ببین شما برای کار کردن داخل هر کشوری باید اقامت اون کشور رو داشته باشی و اقامت گرفتن مستلزم خرید خونه ، سرمایه گذاری، سکونت در اون کشور طی مدت های معین و از همه مهم تر ارزش پاسپورت هست.متاسفانه وضعیت پاسپورت ما اصلا خوب نیست و هرجا که میریم به دید خوبی بهمون نگاه نمیشه.برای اینکه بتونی اقامت بگیری باید هزینه ی خیلی زیادی رو به ریال خودمون خرج کنی هزینه های میلیاردی!خودت حساب کن هزینه های مسکن و… چقد میشه که بخوای اقامت بگیری.اما…!اگه اقامت جایی رو داری ۹۰٪ کارت حل شده بعد از اون شما میتونی بری همونجا تاکید میکنم اینجا نه اگه اقامتت اوکیه اونجا درس بخون چون مدارک ما یه چیزه عجیب غریبه، بخوام توضیح بدم ما دوتا سازمان یا نهاد هواپیمایی داریم که کارشون برقراری امنیت و قانون و این چیزهاست یکیش ICAO(آیکائو)و دیگریIATA(یاتا)هست و الان بیشتر کشور ها از قانونین و دروس IATA یا یاتا پیروی میکنن کشور ما قربونش برم یه چیزی مخلوط کرده درآورده از این دوتا برای همین مدارم مارو قبول ندارن برای همین باید یه ریست تو فکتوری بشیD;برای همین اگه اقامت و این امور رو جایی داری برو همونجا بخون و کار کن چون رک بگم وضع خوبی نداریم الان پس اگه میتونی و تواناییشو داری بری اونور و از پایه اونجا بخونی خیلی بهتره از اینوره ولی میگم هزینه ی خیلی بالایی داره

  10. امین گفته:

    ممنون مطالب جالب و مفیدی بود اگه میشه درباره مدارک لازم برای خلبان شدن و چطور میشه خلبانی خوند و با مدرک ایران میشه رفت خارج و خلبان شد هم توضیحاتی بدهید ممنون میشم

  11. سارا گفته:

    سلام من مطالب رو‌خوندم و‌میخوام‌مشاوره‌بگیرم‌ از شما اقای مراد پور در اسرع وقت امیدوارم این کارو‌انجام‌بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.