دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تحصیل در رشته مهندسی مکانیک و آینده شغلی آن

معرفی رشته مکانیک
3/5 - (5 امتیاز)

شاید اولین باری که مهندسی مکانیک به گوش‌تان خورد، یا اولین باری که از کسی پرسیدید مهندسی مکانیک چطوره ؟ این تصور در ذهن شما وجود داشت؛ این رشته حتما باید به تعمیرگاه، چرخ و چرخ دنده مربوط باشد. اما باید بگویم، این همه ماجرا نیست. یک مهندس مکانیک باید اصول اصلی نیرو، انرژی، حرکت و گرما را یاد بگیرد و با دانش تخصصی خود برای مثال، سیستم و فرآیندهای گرمایی را طراحی کند و بسازد. به طور کلی، این رشته ابعاد گسترده‌تری دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم. ما در این مطلب قصد داریم در کنار معرفی رشته مکانیک ، چارت دروس مهندسی مکانیک و همچنین آینده شغلی این رشته، اطلاعات بیشتری‌ را در اختیار شما بگذاریم تا بدانید مهندسی مکانیک چیست و چه چیزی باعث محبوبیت این رشته شده است؟!

مفهوم علم مکانیک

قبل از معرفی رشته مکانیک ، بهتر است معنای علم مکانیک را بدانیم و سپس در ادامه ببینیم مهندسان مکانیک با این علم به چه دست آوردهایی می‌رسند؟

علم مکانیک به تحلیل نیرو، حرکت، کار، انرژی و اثر متقابل آن‌ها بر یکدیگر می‌پردازد. پس یک مهندس مکانیک باید درک خوبی از علم ریاضی و فیزیک داشته باشد تا حرکت و نیرو را در هر سیستمی بتواند تحلیل کند. مهندسی مکانیک شامل طراحی، تولید و عملیات ماشین‌آلات می‌شود و از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین رشته‌ها است. برای این رشته، نیاز به شناخت چند مفهوم اصلی است که شامل؛ مکانیک، دینامیک، ترمودینامیک و علم مواد است.

دکتر محمد دورعلی یکی از اساتید مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف در معرفی رشته مکانیک می‌گوید:

رشته مهندسی مکانیک را شاید بتوان از نقطه‌نظر تنوع موضوعات تحت پوشش، جامع‌ترین رشته مهندسی به شمار آورد. چون رشته مهندسی مکانیک در برگیرنده تمامی علوم و فنونی است که با موارد زیر ارتباط دارد:

تولید و تبدیل، استفاده از انرژی، ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین‌آلات، به کارگیری مواد مختلف در ساخت آن‌ها، طراحی و کنترل سیستم‌های مکانیکی، حرارتی و سیالاتی.

به عبارت دیگر محاسبات فنی، مدلسازی و شبیه‌سازی، طراحی و تهیه نقشه‌ها، تدوین روش ساخت، تولید و آزمایش تمامی ماشین‌آلات و تاسیسات موجود در دنیا، با تکیه بر توانایی‌های مهندسان مکانیک انجام می‌شود.

فیلم معرفی رشته مکانیک

مهندسی مکانیک چه رشته ای است ؟

لئونارد اویلر (ریاضیدان بزرگ سوئیسی) می‌گوید: ” مکانیک بهشت ریاضیات است.”

این جمله نشانگر ارتباط تنگاتنگ ریاضی و مکانیک است. مهندسی مکانیک خصوصا در گرایش حرارت و سیالات از مباحث ریاضی بسیار استفاده می‌کنند. به همین دلیل دانشجوی مکانیک باید علاقه زیادی به ریاضی و فیزیک داشته، علاوه برآن از هوش و قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد.

مهندسی مکانیک ابعاد گسترده‌ای را در برمی‌گیرد، ازسوزن ته گرد تا مدل سازی حرکت ماهواره در فضای خارج از جو، موتورها و سیستم‌های کنترل خودرو و هواپیما. بنابراین گستردگی و تنوع فعالیت در این رشته زیاد است.

فیلم معرفی رشته مکانیک

یک ویدئو کوتاه برای شما آماده کردیم که درآن، رشته مهندسی مکانیک را به طور خلاصه معرفی می‌کند. پیشنهاد می‌کنم آن را ببینید.

فیلم معرفی رشته مکانیک

دروس رشته مکانیک و چارت درسی کارشناسی

مهندسی مکانیک چارت دروس

دروس رشته مکانیک در جدول زیر آورده شده است. در جدول دروس اصلی، دانشجویان باید هر ترم دروس مشخص شده را اخذ کنند و در سال آخر مقطع کارشناسی، آن دسته از دروس رشته مکانیک که اختیاری است را می‌توانند به اختیار خود، انتخاب کنند.

                                               

چارت دروس مهندسی مکانیک : دروس اصلی

ترم اولترم دومترم سومترم چهارمترم پنجمترم ششمترم هفتمترم هشتم
ریاضی 1ریاضی 2 ترمودینامیک 1ریاضیات مهندسیعلم موادانتقال حرارت 1انتقال حرارت 2درس تخصصی
نقشه کشی 1 استاتیکدینامیک 1مقاومت مصالح 2مکانیک سیالات 2طراحی اجزا 2کنترل اتوماتیکدرس تخصصی
برنامه نویسی
فرترن یا c
معادلات دیفرانسیلمقاومت مصالح 1مکانیک سیالات 1طراحی اجزا 1 دینامیک 2درس تخصصیدرس تخصصی
فیزیک 1نقشه کشی 2 محاسبات عددیدینامیک ماشینارتعاشات مکانیکی مبانی برق 2درس تخصصیدرس تخصصی
شیمی عمومی فیزیک 2کارگاه ماشین ابزارترمودینامیک 2مبانی برق 1درس تخصصیپروژه کارآموزی 1
آز فیزیک 1 آز فیزیک 2 تربیت بدنی روشهای تحقیق و گزارش نویسیآز سیالات کارگاه اتومکانیکآز انتقال حرارتکارآموزی 2
تربیت بدنیکارگاه جوشکاری و ورقکاریزبان فارسی آز مقاومت مصالحآز ترمودینامیکآز دینامیک ماشین و ارتعاشاتآز مبانی برق
عمومیزبان خارجیعمومی کارگاه ریخته گریعمومی عمومی عمومی 
18 واحد19 واحد18 واحد18 واحد19 واحد18 واحد17 واحد13 واحد

چارت دروس مهندسی مکانیک : دروس اختیاری

سبد دروس منتخب سایر دانشکده‌هاسبدمشترکسبد مشترکفرایندهای ساخت و تولیدسیستم‌های دینامیکی و کنترلتحلیل تنش و طراحی مکانیکیتاسیسات حرارتیقدرت و نیروگاه
اقتصاد مهندسیپیل سوختی (ارشد)توربین گاز و موتور جتاندازهگیریدرسیستم‌های
دینامیکی و کنترل
طراحی سیستم کنترل صنعتیمقاومتحرارت مرکزی و تهویه مطبوعنیروگاه حرارتی
پروژه طراحی ایجاد صنایع موتورهای احتراق داخلی 2 (ارشد)سوخت و احتراقروش‌های تولید و کارگاه طراحی شاسی و بدنهمکانیک مواد مرکبآب و فاضلاب خانگی و شهری موتورهای احتراق داخلی 
کنترل پروژهسیستم‌های انتقال آبدینامیک گازشکل‌دهی فلزاتطراحی مکانیزم‌هاالمان محدود گازرسانی توربوماشین‌ها 
تهویه مطبوع 2 (ارشد)طراحی ماشین ابزار و تولید طراحی به کمک کامپیوتراندازه گیری در سیستم‌های دینامیکیروش‌های طراحی مهندسیسیستم‌های تبرید و سردخانهطراحی مبدل‌های حرارتی
کاربرد هیدرولیکشناخت فلزات صنعتیمکاترونیک و آزالمان محدودطراحی ماشین‌های تولیدی و ابزارطراحی مبدل‌های حرارتیانرژی های تجدیدپذیر
آز علم موادرباتیک
آز کاربرد هیدرولیک آمار و احتمالات مهندسی
آز کنترل اتوماتیکآز رباتیک
ارتعاشات پیشرفته ارشدانرژی خورشیدی
زبان تخصصیکنترل ذرات معلق

کنترل پیشرفته ارشد
یاتاقان و روغنکاری
مدیریت صنعتی 

دروس اصلی رشته مکانیک چیست؟ تسلط به چه دروسی به موفقیت در این رشته کمک می‌کند؟

مهندسی مکانیک چند سال طول میکشد

در هر رشته‌ای یک سری دروس پایه و تخصصی وجود دارد که شاید اهمیت آن‌ها به یک اندازه نباشد. به این معنا که ممکن است در صنعت و بازارکار اهمیت و تسلط بر یک سری دروس، باعث پیشرفت شما شود. در ادامه چند مورد از این دروس را در رشته مهندسی مکانیک، توضیح می‌دهیم.

  • در اکثر سازه‌های مهندسی، ارتعاش وجود دارد. مهندس مکانیک با تحلیل ارتعاشات، از خرابی‌های جبران‌ناپذیرمی‌تواند جلوگیری کند، یا از انرژی آن در تولید برق استفاده نماید.
  • در کنترل اتوماتیک مبانی کنترل آموزش داده می‌شود که زبان مشترک با مهندسی برق، روباتیک و مکاترونیک است.
  • طراحی اجزای ماشین به طراحی و تحلیل اجزایی چون کلاچ‌ها، یاتاقان‌ها، چرخ دنده‌ها و محورها می‌پردازد و به کمک مبانی مهندسی برق ۱ و۲  با مدار، روتور و ماشین الکتریکی آشنا می‌شوید.
  • آزمایشگاه‌ها در مهندسی مکانیک بر اندازه‌گیری خواص مکانیکی و حرارتی محصولات و فرآیندها تمرکز دارند. البته در هر رشته‌ای آزمایشگاه‌ها اهمیت زیادی دارند. چون دانشجویان می‌توانند با دستگاه‌ها، روش کارکردن و فرآیند آن‌ها آشنا شوند. همچنین مباحثی که به صورت تئوری آموزش دیدند را، به طور عملی تجربه می‌کنند.
  • دانشجویان در روش‌های تولید و کارگاه یاد می‌گیرند که چگونه بهینه‌ترین و ارزان‌ترین فرآیند را در کنار بهترین خواص مکانیکی مطلوب طراحی و انتخاب کنند.
  • استاتیک به بررسی و تحلیل نیروهای وارد بر یک جسم ساکن می‌پردازد. اگر سیستم حرکت کند، مهندسان مکانیک برای بررسی سرعت، شتاب و نیروی آن از علم دینامیک کمک می‌گیرند.
  • علم مواد جزو مباحثی است که مهندسان مکانیک برای انتخاب ماده بهتر و خواص مطلوب‌تر از آن استفاده می‌کنند.
  • مقاومت مصالح استحکام سازه، ماشین و دستگاه‌ها را تضمین می‌کند.
  • چگونگی تبدیل انرژی به توان قابل مصرف و کاهش اتلاف آن جزو مباحث مربوط به ترمودینامیک است.
  • به کمک انتقال حرارت، می‌توان برای بسیاری از کاربردهای صنعتی، توزیع دما و انتقال گرما را محاسبه کرد.
  • مکانیک سیالات هم در صنایع مختلف از جمله؛ نفت و گاز، آبرسانی، صنایع غذایی و… اهمیت دارد. در این درس، مسائلی چون افت فشار در جریان سیال و نیروهای آیرودینامیکی بررسی می‌شود.
  • نقشه کشی صنعتی با طراحی سه بعدی و دوبعدی به تجسم بهتر برای طراحی قطعات کمک می‌کند.

مهارت‌ها و توانایی‌های لازم این رشته چیست؟

مهندسی مکانیک چه شغل هایی دارد

در اکثر رشته‌های مهندسی از جمله مهندسی مکانیک، تسلط به زبان انگلیسی و کار با نرم افزارهای تخصصی رشته اهمیت دارد. زبان انگلیسی یک زبان بین‌المللی است و بسیاری از استانداردها به این زبان نوشته شده‌است، پس به عنوان مهندسی که می‌خواهد در صنایع مختلف از این استانداردها استفاده کند باید زبان انگلیسی را بلد باشید. البته اگر شما تسلط کافی ندارید، نگران نباشید. در دوران تحصیل می‌توانید بر مهارت‌ها و توانایی‌های خود اضافه کنید.

6 مهارت مهم دیگر در رشته مکانیک

برای مهندسان مکانیک ویژگی‌های خاصی باعث موفقیت در این رشته می‌شود که به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • حل مسئله: از مهم‌ترین مواردی است که مهندسان مکانیک باید به آن تسلط داشته باشند. همچنین داشتن تفکر تحلیلی قوی برای حل مشکلات حرارتی و مکانیکی دستگاه به آن‌ها کمک می‌کند.
  • خلاقیت: یک مهندس مکانیک برای حل مسئله باید خلاقیت داشته باشد. مهندسی مکانیک شامل ساخت و طراحی محصولات می‌شود. مثل باتری، ژنراتورها و… پس یک ذهن خلاق برای توسعه و اختراع این لوازم ضروری است.
  • مهارت ارتباطی: در این رشته نیاز است که، عملکرد و کارایی یک دستگاه را با کسانی که اصلا با علم مکانیک آشنایی ندارند توضیح دهید. همینطور لازم است که ایده‌های جدید را با دیگران درمیان بگذارید و آن‌ها را قانع کنید. پس داشتن مهارت ارتباطی مناسب با دیگران یک مزیت ویژه است.
  • کار گروهی: توانایی انجام کارگروهی در این رشته خیلی اهمیت دارد چون این رشته یک رشته فرد محور نیست و همواره نیاز به کارگروهی دارد تا بتوانید یک محصول را تولید کنید. همینطور در خیلی از موارد نیاز است با افرادی از رشته‌های دیگر مثل معماری، کامپیوتر و مهندسی مواد همکاری داشته باشید.
  • مهارت ریاضی: تسلط بر دروس ریاضیات، برای تجزیه و تحلیل، محاسبات آمار و حل مشکلات طراحی استفاده می‌شود. البته تسلط بر درس فیزیک هم اهمیت دارد.

معرفی رشته مکانیک

10 نرم افزار پرکاربرد رشته مهندسی مکانیک

تعدادی از نرم افزارهایی که یک مهندس مکانیک از آن استفاده می‌کند مربوط به شبیه‌سازی است و تعدادی هم فقط جنبه طراحی قطعات را دارد. برای مثال، قطعات خودرو قبل از تولید توسط مهندسان مکانیک طراحی می‌شود که این طراحی به وسیله یک سری از نرم افزارهای تخصصی این رشته انجام می‌گیرد. تعدادی از این نرم افزارها شامل موارد زیر می‌شود:

مهندسی مکانیک چه شغل هایی دارد
  1. نرم افزارCATIA ( نرم‌افزار طراحی به کمک رایانه)
  2. نرم افزار SolidWorks (نرم‌افزار طراحی به کمک رایانه)
  3. نرم افزار PowerMill (از برجسته‌ترین نرم‌افزارهای ساخت)
  4. نرم افزار COMSOL Multiphysics (نرم افزار شبیه‌سازی)
  5. نرم افزار ABAQUS (مدل‌سازی انواع مواد با خواص و رفتار گوناگون نظیر فلزات، لاستیک‌ها، پلیمرها، کامپوزیت‌ها، فوم‌های فنری و…)
  6. نرم افزار MATLAB ( انجام محاسبات عددی و یک زبان برنامه‌نویسی نسل چهارم)
  7. نرم افزار FLUENT (مدل کردن جریان سیال و انتقال حرارت)
  8. نرم افزار اتوکد ( ترسیم نقشه دوبعدی، سه بعدی کردن قطعات و نقشه ساختمان)
  9. نرم افزار پرو اینجنیر (برای طراحی و ساخت به صورت 3بعدی)
  10. نرم افزار Autodesk Inventor (نرم افزار طراحی)

آینده شغلی رشته مکانیک

مهندسی مکانیک چیست

تا این قسمت از معرفی رشته مکانیک ، توضیحی درباره کلیات آینده شغلی این رشته دادیم. اما شاید به طور دقیق‌تری می‌خواهید بدانید مهندسی مکانیک چه شغل هایی دارد ؟ و با تحصیل در این رشته چه آینده شغلی‌ای درانتظار شماست.

یک مهندس مکانیک ممکن است در سمت‌های زیر مشغول به فعالیت شود:

  • طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب
  • سیستم‌های مکانیکی و کنترلی پالایشگاه‌ها و کارخانجات شیمیایی
  • طراحی و ساخت تمامی ماشین‌آلات و قطعات آن‌ها (ماشین‌آلات تولیدی تمامی صنایع، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی)
  • ساخت ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند، کاغذسازی، سیمان، نساجی، نمک و کنسانتره
  • طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی
  • طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان‌ها و اماکن، بالابرها، آسانسورها، سیستم‌های حمل و نقل، ساخت روبات‌ها، بازوهای مکانیکی و سیستم‌های تولید
  • ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانک، راکت، اژدر و پل‌های متحرک
  •  طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاه‌های فسیلی، اتمی، خورشیدی، بادی و آبی

حوزه‌های شغلی گسترده‌تری از رشته مکانیک

مهندسی مکانیک چه رشته ای است

مهندسان مکانیک در تحقیق و توسعه و فعالیت‌هایی مثل طراحی، ساخت و تست تجهیزات مکانیکی و گرمایی همچون؛

  • موتورهای احتراقی
  • بدنه‌ی خوردو و هواپیما
  • یخچال‌ها
  • ایمپلنت‌های پزشکی و اعضای مصنوعی بدن
  • ربات‌ها
  • نیروگاه‌ها
  • پالایشگاه‌ها
  • صنایع مرتبط
  • تلفن‌های همراه
  • خنک کننده‌های تجهیزات الکترونیکی
  • و…

مستقیماَ درگیر هستند. البته مهندسین مکانیک در حوزه‌هایی مثل بیومکانیک، نانو تکنولوژی، مکاترونیک و مواد مرکب هم فعالیت می‌کنند.

در ادامه، یک فیلم معرفی رشته مکانیک را برای شما آوردیم که مربوط به یکی از فعالیت‌های یک مهندس مکانیک است. همانطور که در فیلم خواهید دید، یک مهندس مکانیک برای فعالیت و کار، هیچ محدودیتی ندارد و با خلاقیت خود می‌تواند هر چیزی را بسازد.

رشته مکانیک مادر رشته‌های مهندسی

آینده شغلی رشته مکانیک

شاید این جمله را شنیده باشید. اما منظور از این حرف چیست؟

رشته مکانیک تقریبا رشته‌ای کلی است؛ یعنی کسی که در رشته مکانیک تحصیل کرده است، می‌تواند در این رشته‌ها ادامه تحصیل دهد؛ در واقع رشته مهندسی مکانیک با سایر رشته‌ها ارتباط زیادی دارد و می‌توان در حوزه‌ میان رشته‌ای فعالیت کرد.

  • مهندسی هوا و فضا
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی مواد
  • مهندسی دریا
  • روباتیک
  • مکاترونیک
  • مهندسی پزشکی (بیومکانیک)

کدام دانشگاه‌ها در رشته مهندسی مکانیک دانشجو می‌پذیرند؟

تعدادی از دانشگاه‌هایی که در این رشته پذیرش دارند را ذکر کردیم. البته تعدادی از دانشگاه‌ها در نوبت شبانه و پردیس خودگردان هم، دانشجو می‌پذیرند. برای اطلاع دقیق از آن‌، شما می‌توانید به سایت دانشگاه موردنظر خود مراجعه کنید یا در دفترچه انتخاب رشته نوبت شبانه و پردیس را بررسی کنید.

مهندسی مکانیک چند واحد است
  • دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی- تهران
  • دانشگاه بین‌المللی امام خمینی- قزوین
  • دانشگاه سیستان و بلوچستان- زاهدان
  • دانشگاه علم و صنعت ایران- تهران
  • دانشگاه صنعتی شریف- تهران
  • دانشگاه خلیج فارس- بوشهر
  • دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه صنعتی شاهرود
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه رازی- کرمانشاه
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه امیر کبیر- تهران
  • دانشگاه گیلان- رشت
  • دانشگاه مالک اشتر
  • دانشگاه هرمزگان
  • دانشگاه زابل
  • دانشگاه بندرعباس
  • دانشگاه مازندران
  • دانشگاه شهر کرد
  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه همدان
  • دانشگاه بیرجند
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه زنجان
  • دانشگاه سمنان
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه کاشان
  • دانشگاه بابلسر
  • دانشگاه یاسوج
  • دانشگاه یزد
  • دانشگاه اراک

گرایش مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی

در سال‌های گذشته رشته مکانیک شامل گرایش‌های زیر می‌شد:

  • طراحی جامدات
  • حرارت و سیالات
  • ساخت و تولید

که در هنگام انتخاب رشته باید بدون داشتن اطلاعات کافی از آن گرایش، یکی انتخاب می‌شد. اما خوشبختانه در طی چندین سال گذشته، در اکثر دانشگاه‌ها گرایش در مقطع کارشناسی به طور کلی حذف شد. به این ترتیب، این گرایش‌ها با هم ادغام شدند و بسته دروس اختیاری تعریف شد.

معمولا در سه سال اول، دانشجویان دروس تخصصی، عمومی و پایه را می‌گذرانند و از سال چهارم دروس اختیاری را از بسته‌های تعریف شده، طبق دروس پیشنهادی وزارت علوم انتخاب می‌کنند. البته نحوه انتخاب دروس و ارائه آن‌ها، به دانشکده و اساتید آن هم بستگی دارد.

بسته‌های انتخابی دروس در کارشناسی

هر دانشجویی با توجه به علاقه خود و دانشی که در طی چند ترم، کسب کرده است، می‌تواند دروسی را از بسته‌های زیر انتخاب کند:

  • مکانیک جامدات
  • سیستم های دینامیکی و کنترل
  • ساخت و تولید
  • طراحی مکانیکی
  • حرارت و سیالات
  • نیروگاه و انرژی
  • تاسیسات
  • خودرو
  • هوافضا
  • بیومکانیک
  • مکاترونیک

ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در خارج از کشور چگونه است؟

دروس رشته مکانیک

مهندسی مکانیک در خارج از کشور در دانشگاه‌های متفاوت و کشوهای مختلف، مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است.

کشورهایی مانند کانادا، ایتالیا و آمریکا این رشته تحصیلی را در دانشگاه‌های مختلف خود ارائه می‌دهند. وجه تمایز آن‌ها با سایر مراکز آموزش علمی سراسر دنیا در این رشته، انطباق با استانداردهای علمی به روز در دنیا، سطح بالای کیفیت آموزشی، استفاده از اساتید بسیار مجرب و معتبر برای تدریس و آموزش مهندسی حرفه‌ای است.

ادامه تحصیل مهندسی مکانیک در آمریکا

دانشگاه‌های آمریکا رشته‌ی مهندسی مکانیک را در اکثر دانشکده‌های مهندسی خود با قدرت علمی بالا ارائه می‌دهند که همین کار باعث جذب بیش از پیش دانشجوی مهندسی به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور شده است.

دانشگاه ه پوردو با رتبه ۱۷ جهانی، دانشگاه‌های لس آنجلس و کالیفرنیا بارتبه ۱۹ و دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپاین با رتبه۲۳ جهانی در این رشته، از جمله مراکز سرآمد علمی این کشور برای تحصیل در رشته مهندسی مکانیک است.

تحصیل مهندسی مکانیک در کانادا

این رشته یکی از گسترده‌ترین رشته‌های مهندسی در این کشور است. بخش غربی کشور به دلیل وجود کارخانه‌ها، صنایع نفتی و گازی تقاضای زیادی برای جذب دانشجویان فارغ التحصیل مهندسی مکانیک را دارد.

سالانه ۳۰۰۰ مهندس مکانیک از ۳۹ دوره ارائه شده‌ی این کشور برای دوره‌ی لیسانس و ۲۳ دوره برای مقطع فوق لیسانس، از دانشگاه‌های کانادا فارغ التحصیل می‌شوند. برای تحصیل در مهندسی مکانیک کانادا، دانشجو علاوه بر مدارک تحصیلی مورد نیاز باید مدرک آیلتس ۶٫۵ را نیز داشته باشد.

اپلای به کانادا

اگر شما قصد اپلای دارید و شرایط اپلای برای رشته‌ای که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، اهمیت دارد…

پیشنهاد می‌کنم این ویدئو رو ببینید. این ویدئو مصاحبه با یکی از دانشجویان رشته مکانیک است که در مقطع ارشد در یکی از دانشگاه‌های کانادا تحصیل می‌کند. از آنجایی که هدف این مقاله معرفی رشته مکانیک است، برای توضیحات بیشتر درباره اپلای می‌توانید از سایت‌های معتبر دیگر، تحقیق کنید.

ویدئو مصاحبه با آقای فرید حسینیان

تحصیل مهندسی مکانیک در ایتالیا

رشته‌ی مهندسی مکانیک در کشور ایتالیا به خصوص در دانشگاه تورین، به صورت آموزش حرفه‌ای دنبال می‌شود. مدت زمان تحصیل در این رشته ۳۶ ماه، آن هم به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی تعریف شده است.

پاسخ به برخی از پرسش‌های متداول شما درباره رشته مهندسی مکانیک:

1. آیا تحصیل در رشته مهندسی مکانیک سخت است؟

اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم، مهندسی مکانیک از نظرسختی، جزو یکی از دشوارترین رشته‌هاست. شما به عنوان کسی که می‌خواهد در این رشته تحصیل ‌کند، باید به ریاضی، فیزیک، تجسم، طراحی و تحلیل علاقه داشته باشید تا در این رشته موفق شوید. به نظر من، اگر خیلی علاقه‌ای به فیزیک و ریاضی ندارید، شاید بهتر باشد در این رشته را انتخاب نکنید.

2. برای تحصیل، مهندسی مکانیک چطوره ؟

تا این قسمت از معرفی رشته مکانیک ، احتمالا دید مناسبی راجع به مهندسی مکانیک پیدا کردید. اما یادتون باشه تو هیچ سایتی به دنبال این نباشید که به شما بگویند چه رشته‌ای را انتخاب کنید. شاید مطالب سایت و حتی مراجعه به مشاوران تحصیلی تا حدی به شما در تصمیم‌گیری کمک کنند، اما این شما هستید که در نهایت باید تصمیم بگیرید.

مهندسی مکانیک چطوره

پیشنهاد می‌کنم اول از هرچیزی، به علایق خودتان فکر کنید، شاید اصلا رشته‌ی مهندسی مناسب تیپ شخصیتی و روحیات شما نباشد. اگر علاقه داشتید، می‌توانید در لینک زیر تیپ شخصیتی و شغل‌های مربوط به آن را پیدا کنید.

3. کسی که می‌خواهد رشته مکانیک را انتخاب کند، چه ویژگی و مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مهندس توانایی تحلیل و طراحی است که در رشته مکانیک شاید این موارد اهمیت بیشتری داشته باشد. پس هرچه شما توانایی تحلیل، تجسم و همچنین تسلط بالاتری در ریاضی و فیزیک داشته باشید، موفق‌تر هستید.

4. آیا می‌توانم در شغل مربوط به رشته‌ام فعالیت کنم؟

باید بگویم با توجه به شرایط تحریم‌های پیش آمده به نظر می‌رسد حتی موقعیت شغلی نسبت به قبل برای مهندسان مکانیک بیشتر شده است. زیرا صنایع به سمت خودکفایی و تولیدات داخلی قدم برداشتند. اما این را باید بدانید که همیشه برای یک مهندس باتجربه و با سواد کار هست. اگر شما در رشته خود جزو بهترین‌ها باشید اصلا نباید نگران پیدا کردن کار مرتبط با رشته باشید. این هم به تلاش، همت و پشتکار شما بستگی دارد.

5. مهندسی مکانیک چند سال طول میکشد ؟

با توجه به چارت دروس مهندسی مکانیک ، اگر دانشجویان در هر ترم به طور متوسط 18 واحد اخذ کنند و ترم آخر هم حدود 14 واحد را بگذرانند، طی 8 ترم یا 4 سال تحصیلی فارغ التحصیل می‌شوند. در ترم آخر هم از این 14 واحد 3 واحد مربوط به پروژه و 2 واحد کارآموزی است. بنابراین زمان کافی برای انجام پروژه کارشناسی خود را دارند. در دانشگاه‌های آزاد ممکن است بتوان کمتر از 8 ترم فارغ التحصیل شد.اما با تجربه‌ای که از تحصیل در دانشگاه‌ دولتی دارم، این بعید به نظر می‌رسد. البته تلاش شما هم بی تاثیر نیست 🙂

6. مهندسی مکانیک چند واحد است ؟

در اکثر دانشگاه‌های دولتی، دانشجویان باید 140 واحد را در مقطع کارشناسی بگذرانند. چارت دروس مهندسی مکانیک هم پیش‌تر در این مقاله آورده شد که دانشجویان طبق این چارت درسی هر ترم انتخاب واحد خود را انجام می‌دهند.

7. آیا این رشته مناسب خانم‌ها است؟

بله، اصلا در این رشته بحث جنسیت مطرح نیست. شاید تعداد زیادی از افراد تصور کنند که رشته‌های مهندسی به طور کل خیلی مناسب خانم‎‌ها نیست و آقایون در این رشته‌ها موفق ترند. اما باید بگویم این تصور درست نیست. چراکه موفقیت در یک رشته به توانایی و مهارت شما بیشتر از جنسیت وابسته است.

8. بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته مکانیک کدام هستند؟

طبق رتبه‌بندی شانگهای که در سال 2019 انجام شد دانشگاه‌های زیر به ترتیب جزو بهترین‌ها در این رشته هستند:

  • دانشگاه آزاد
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
  • دانشگاه علم و صنعت
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه خواجه نصیر طوسی
  • دانشگاه سمنان

برای اطلاع بیشتر از رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف می‌توانید به سایت Academic Ranking of World Universities مراجعه کنید.

( مطالب مرتبط: اگر شما جزو کسانی هستید که امسال باید انتخاب رشته کنید، پیشنهاد می‌کنم مطلب مربوط به معرفی رشته مهندسی مواد و متالورژی را هم در لینک زیر ببینید)



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

4 دیدگاه برای “تحصیل در رشته مهندسی مکانیک و آینده شغلی آن

  1. آموزش مکانیک خودرو گفته:

    روع یک شغل قدرتمند نیاز به آموزش های تخصصی دارد و بسیاری از افراد به دلیل
    عدم زمان کافی یا مسیر های
    دور تا مراکز آموزشی امکان شرکت در
    دوره های حضوری را ندارند.
    از این رو آموزشگاه فن آموزان آنلاین
    سعی داشته با استفاده از یک
    دهه تجربه در آموزش های فنی
    و حرفه ای این امکان را برای شما به وجود
    آورد تا از هر جای دنیا بتوانید در کارگاه های آموزشی به صورت مجازی
    شرکت کنید. دوره های مجازی با خلاقیت و فیلم برداری حرفه ای تمامی جزئیاتی که شما نیازمند مشاهده آن هستید را در ویدیوها به تصویر کشیده است.
    این دوره ها در رشته های برق، الکترونیک، صنایع خودرو، تاسیسات و سایر رشته های دیگر برای شما در دسترس
    خواهد بود. تمام تلاش ما هموار سازی مسیر آموزش تا اشتغال برای شما عزیزان است.

  2. ناشناس گفته:

    سلام مرسی از اطلاعات خوبتون♥️ مخصوصا اون بخشی که درباره حضور خانم ها تو رشته مهندسی مکانیک گفتین کلی انرژی گرفتم

  3. سید رضا گفته:

    بنظرم وقتی میگن از صفر تا صد معرفی فلان کار یا رشته و یا هرچیز دیگه ای دقیقاً منظور و هدف چنین مقاله ای هست. احسنت. واقعاً یکی از تکمیل و جامع ترین مقالاتی بود که در زمینه معرفی رشته های دانشگاهی خوندم. یادش بخیر؛ یاد زمان انتخاب رشته خودم میوفتم که متاسفانه چون بر میگرده به سالهایی که اینترنت و فضای مجازی و اینجور مقالات هنوز پا نگرفته بودن، سردرگمی عجیبی داشتیم هممون و هرجا میرفتیم که مشاوره بگیریم، طرف علاقه و آرزوی خودشو بهمون غالب میکرد☻یادمه آرزوی خیلیا مهندس مکانیک شدن بود حتی خودم. اما آخرش نشد برم مکانیک و خداروشکر الان از رشتم خیلی راضی هستم. ازون جاییکه دوستان مهندس مکانیک زیادی دارم و داشتم، به همه کساییکه میخوان این رشته رو انتخاب کنن شدیداً توصیه میکنم این مقاله رو بخونن و با چشمی باز انتخاب کنند. تجربه هم فعلا نشون داده توو ایران (و حتی ادامه تحصیل توو خارج از کشور) دو حوزه مکاترونیک و نانوتکنولوژی حرفی برای گفتن دارن و بازار کارشونم تقریباً خوبه.

    • فائزه شمس گفته:

      خیلی ممنون که وقت میذارید و مقالات سایت ما رو می‌خونید. امیدوارم این مطالب برای شما و سایر دوستان هم مفید باشه تا تصمیم بهتری برای آینده خودشون بگیرن :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.