- آیا سلیقۀ خوب شما در انتخاب لباس، ایده آموزش طراحی لباس را در ذهنتان ایجاد کرده است؟ آیا میخواهید بدانید طراحی لباس چیست و چگونه باید آن را یاد گرفت؟
- شاید هم از آن دسته آدمهایی هستید که قیچی به دست به جان لباسهای قدیمیتان میافتید تا تنوعی در آنها ایجاد کنید.
- یا دلتان میخواهد یک خیاط گیر بیاورید و از ایدههایی که برای لباسهایتان در سر پرورش میدهید، به او بگویید.
پس اگر علاقۀ شغلی یا سرگرمی دلخواه شما طراحی لباس است، مطلب آموزش طراحی لباس را از دست ندهید.
در این مطلب، روش یادگیری طراحی لباس به صورت حرفهای را به دو بخش آموزش طراحی فیگور و آموزش طراحی لباس تقسیم کردهایم و هر بخش را بهطور کامل توضیح دادهایم.
فهرست
مراحل یادگیری طراحی لباس
در طراحی لباس آموزش رسم یک لباس کافی نیست! شما باید بتوانید لباسی مناسب با پارچهای هماهنگ طراحی کنید. هرچه طراحی کاملتر باشد تخصص شما را به نمایش میگذارد.
برای مثال:
- اکسسوری (کیف، کفش، ساعت و …) متناسب با ایدۀ لباس طراحی کنید.
- الگوی مناسب طرح لباس را مشخص کنید.
- نخ، پارچه و تزئینات لباس را با دقت نظر انتخاب کنید.
- نمونۀ دوخته شدۀ طرح را ارائه بدهید.
در طراحی لباس باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- گروه سنی
- جنسیت
- فصل
- مشاغل
- ورزشی
- موقعیت (لباس عروس، مجلسی، مانتو و …)
مراحل یادگیری طراحی لباس به شرح زیر است:
- طراحی مانکن با اصول آناتومی
- طراحی انواع لباس
- انواع یقه، دامن، آستین و شلوار
- رنگشناسی تخصصی
- اکسسوری پارچه و لباس
- جنسیتسازی در طراحی لباس (پارچههای چرم، جین، ساتن، حریر، گیپور، بافت، خز و …)
- نرمافزار طراحی لباس
در ادامه با توجه به موارد بالا اموزش یادگیری طراحی لباس را بیان کردهایم.
آموزش طراحی فیگور
برای اینکه یک طراحی کامل داشته باشید باید تمام زوایای لباس را روی مانکن نشان دهید. درنتیجه مانند تصویر بالا باید طراحی فیگور تمامرخ، نیمرخ، سهرخ و پشت را یاد بگیرید.
از سه طریق میتوانید فیگور بکشید.
- از روی طرحهای آماده بکشید و یا پرینت بگیرید و سپس لباس را روی آن طراحی کنید.
- یک فیگور به شیوۀ سریع طراحی کنید. در روش سریع از جزئیات چشمپوشی میشود.
- یک فیگور به روش پیشرفته و اصولی رسم کنید.
برای اینکه یک لباس توجه شما را جلب کند، باید ابتدا طرحی خوب داشته باشد. طرح باید به واقعیت نزدیک باشد، برای همین شناخت آناتومی بدن انسان برای یک طراح بسیار مهم است.
برای رسم یک مانکن که روی آن لباس مورد نظر خود را طراحی کنید، روشهای گوناگونی وجود دارد. ولی در تمام این فیگورها باید اصل تناسب رعایت شود.
در تصاویر زیر طراحی 8، 9 و 10 سر را نشان دادهایم. تفاوت این فیگورها در بلندی پاهای مانکن است.
این طراحی واقعیتر و به اندام انسان نزدیکتر است.
ارتفاع بدن یک انسان از بالای سر تا انتهای انگشتان پا حدوداً هشت برابر ارتفاع سر است.
در این طراحی، یک سر از بدن واقعی انسان بلندتر است. این کشیدگی از زیر کمر ایجاد میشود.
مدل کشیدهتر و شیکتر به نظر میرسد.
در تصویر، تناسب شکل ده سر و اعضای بدن را مشاهده میکنید.
پاها برای داشتن ظاهری شیکتر، بلندتر هستند. اندازۀ بالاتنه و بازوها نیز تغییر میکند.
در ادامه یک فیگور با تناسب 8 سر را که به بدن انسان شبیهتر است، طراحی میکنیم. از الان طراحی لباس را شروع کنید. یک مداد و دفتر فراهم کنید و با ما یک فیگور بکشید.
طراحی مانکن
ابتدا یک خط صاف بکشید. این خط، خط تقارن بدن مانکن شماست.
خط را به 9 قسمت مساوی تقسیم کنید. شما به 8.5 قسمت نیاز دارید تا نشان دهید مانکن کفش پوشیده است.
قسمتها را شمارهگذاری کنید.
طراحی سر بسیار مهم است، زیرا طول سر مقیاسی برای طول بدن و عرض آن مقیاسی برای اندازۀ عرض بدن است.
طراحی سر
- اولین قسمت را به 3 قسمت مساوی تقسیم کنید.
- به همین اندازه سمت چپ و راست سر را جدا کنید.
- سر را به شکل تخممرغ برعکس بکشید. قسمت چانه را نیز با خط صاف مشخص کنید.
وسط قسمت دوم را پیدا کنید و یک خط صاف بهاندازۀ دو برابر عرض سر، مانند شکل رسم کنید.
این خط نشاندهندۀ شانهها است.
روی خط قسمت سوم، کمی بیشتر از اندازۀ عرض سر، خط صاف بکشید. این خط نشاندهنده کمر مانکن است.
خط باسن را مانند خط شانه روی خط قسمت چهارم رسم کنید.
اکنون شانه را به کمر و کمر را به خط باسن وصل کنید.
مفصل بازو، ران، زانو و مچ پا را با دایرههای کوچک مشخص کنید.
زانوها روی خط قسمت ششم با فاصلۀ عرض یک سر، کشیده میشوند.
مفصل ران را با شیب ملایم به مرکز دایرۀ زانو وصل کنید.
طول ساق پا را به سه قسمت تقسیم کنید. اولین قسمت محل برجستگی ماهیچۀ ساق پا است.
از زانو به محل برجستگی ماهیچۀ ساق و سپس به مچ پا وصل کنید.
طراحی پا
روی خط 8.5 بهاندازۀ نصف عرض سر دو طرف خط تقارن جدا کنید. (یعنی دو پای کنار هم بهاندازۀ عرض سر هستند.) همانند شکل دو طرف دایرۀ مچ را یکی به انتهای خط تقارن و دیگری به فاصلهای که جدا کردهاید وصل کنید.
انگشتان پا را به شکل مثلثی رسم کنید.
طراحی دست
مفصل آرنج را روی خط کمر و مفصل مچ دست را روی خط باسن مشخص کنید. مفصل بازو را به مفصل آرنج وصل کنید.
برای طراحی برجستگی ماهیچۀ ساعد، طول آن را به سه قسمت تقسیم کنید و از مفصل آرنج تا قسمت اول شیب به سمت بیرون بدهید، سپس به مچ وصل کنید.
برای طراحی کف دست قسمت پنجم (از 8 سر) را به 4 قسمت تقسیم کنید. سپس از مچ به اندازۀ 3/4 خط بکشید و با نیم دایرۀ باریک به مچ وصل کنید.
ماهیچهای کردن فیگور
عرض گردن نصف عرض سر است. قسمت دوم را به سه قسمت تقسیم کنید.
خط گردن را تا 1/3 اول بکشید، سپس با شیب ملایم به شانهها وصل کنید.
چال گردن و استخوان ترقوه زیر خط شانه قرار دارند. نصف 1/3 سوم زیر بغل را نشان میدهد.
قسمت سوم از 8 سر را به سه قسمت تقسیم کنید. 1/3 دوم انتهای دندهها را نشان میدهد.
قسمت چهارم را نیز به سه قسمت تقسیم کنید. 1/3 اول برجستگی لگن و 1/3 دوم خط مایو را نشان میدهد.
شکل بدن را از زیر بغل شروع به کشیدن کنید. قسمت انتهای دندهها تا شروع برجستگی لگن را گود بکشید.
فرم سینه و محل ناف را مانند شکل مشخص کنید.
یک میلیمتر پایینتر از خط باسن یک خط کوچک بکشید و دوطرف آن را مانند شکل به خط مایو وصل کنید.
پاها را بکشید. ابتدای ران پا برجسته و هرچه به زانو نزدیک میشود باریکتر میشود.
هنگام کشیدن برجستگی زانو و ماهیچۀ ساق پا باید خط بیرونی را بالاتر از خط قسمت داخلی بکشید.
اما برای مچ پا برعکس است. برجستگی خط بیرونی مچ پایینتر از خط درونی آن است.
بالا و پایین بودن برجستگیها در شکل بهصورت خط نقطهچین مشخص شده است.
دستها را در امتداد خط اولیه بکشید.
حتماً قسمت ماهیچه ساق دست را برجستهتر بکشید.
انگشت شست را کمی پایینتر از مچ شروع به کشیدن کنید.
انگشت شست دو بند و بقیه انگشتان سه بند دارند.
در طراحی بند اول را کوتاهتر و دو بند دیگر را متصل به هم و بلندتر میکشیم.
انگشت وسط را کمی بلندتر از انگشت اشاره بکشید.
انگشت حلقه را باریکتر از انگشت وسط بکشید.
برای جذابتر شدن طراحی سه انگشت را چسبیده بهم و انگشت دیگر را جدا بکشید.
طراحی چهره
برای طراحی لباس نیاز نیست فیگوری که کشیدهاید چهره داشته باشد. اما حتماً با چهره زیباتر خواهد شد.
ابتدا وسط سر یک خط بکشید. چشمها روی این خط کشیده میشوند.
فاصلهی بالای سر تا خط چشم را به 5 قسمت تقسیم کنید.
فاصلهی خط چشم تا چانه را نیز به 5 قسمت تقسیم کنید. جای ابرو، بینی و لب در شکل مشخص شده است.
خط چشم را به 5 قسمت تقسیم کنید. مانند شکل جای چشمها، پهنای بینی و لب را مشخص کنید.
چشم را به شکل بیضی با گوشههای تیز بکشید. عنبیه و مردمک چشم را بکشید.
دایرۀ عنبیه را با نقطهچین کامل کنید، پلک باید بالای نقطهچین قرار بگیرد.
مژه را با خطوط منحنی از زیر پلک بکشید، مژهها در گوشۀ بیرونی چشم بلندتر هستند.
لب را نیز میتوانید مانند شکل بکشید.
چشم و ابرو در یک راستا قرار دارند ولی انتهای ابرو دورتر از انتهای چشم است.
ابرو را با خطوط مویی بکشید.
برای کشیدن بینی سه دایره مانند شکل بکشید و آن را تکمیل کنید.
جزئیات گوش در طراحی مشخص نیست پس کشیدن حالت گوش کفایت میکند.
از فرق سر بهصورت خطی شروع به کشیدن مو کنید.
میتوانید برای جذابیت بیشتر به مو پیچوتاب نیز بدهید.
مانکن با ژست
مانند طراحی مانکن که ابتدا گفتیم، یک خط با تقسیمبندی 8.5 سر رسم کنید.
برای طراحی ژست بالاتنۀ فیگور، باید خط تقارن را جابهجا کنیم.
ابتدا از خط 3، تا محل خط شانه را با زاویهای که میخواهید علامت بزنید.
با وصل نقاط بهم خط تقارن بالاتنۀ مانکن مشخص میشود.
خط کمر را با عرض یک سر و خط شانه را با عرض 2 سر عمود بر خطی که رسم کردهاید بکشید.
برای خط باسن نیز با زاویۀ مناسب تا خط 4 را علامت بزنید. سپس نقاط را بهم وصل کنید.
خط باسن را با عرض 2 سر و مخالف شیب شانه، عمود بر آن رسم کنید.
مانند تقسیمبندیهای قبل خط سینه، انتهای دندهها و برجستگی لگن را مشخص کنید.
خطوط بین انتهای دندهها و برجستگی لگن را پاک کنید.
سر را نیز مانند اصولی که در ابتدا بیان شد، رسم کنید.
برای طراحی پایی که وزن بدن روی آن قرار دارد، یک خط صاف از مفصل ران تا خط تقارن بکشید.
مفصل زانو را به فاصلۀ دو طول سر از مفصل ران مشخص کنید. رویۀ پا را نصف طول سر بکشید.
پای دیگر را با فاصله از خط تقارن مانند شکل رسم کنید.
برای طراحی دست، از مفصل سرشانه تا آرنج باید 1.5 طول سر باشد. از آرنج تا مچ نیز یک طول سر است.
بر اساس توضیحات قسمت ماهیچهای کردن فیگور و طراحی چهره، مانکن را کامل کنید.
آموزش طراحی لباس
قبل از آموزش نحوه طراحی لباس بهتر است که درباره مدت زمان یادگیری طراحی لباس بهصورت حرفهای، اصول ابتدایی آن و اخذ مدرک بدانید.
برای دریافت مدرک و یادگیری طراحی لباس از دو طریق میتوانید اقدام کنید.
- گذراندن دورههای آموزش طراحی لباس در مؤسسات معتبر
- انتخاب رشتۀ طراحی لباس در دانشگاه
برای یادگیری نحوه طراحی لباس در دانشگاه، میتوانید در آزمون فنیوحرفهای و یا در کنکور سراسری هنر شرکت کنید.
دانشگاهها و مؤسسههای غیرانتفاعی که رشتۀ طراحی لباس را آموزش میدهند:
- الزهرا تهران
- فنیحرفهای دختران-شریعتی
- علم و فرهنگ
- المهدی مهر اصفهان
- فیضالاسلام اصفهان
- امام جواد(ع) یزد
- رسالت کرمان
- کمالالملک نوشهر
مدت زمان یادگیری طراحی لباس
اگر از طریق آکادمیک مراحل آموزش طراحی لباس را طی کنید، باید 4 سال در مقطع کارشناسی تحصیل کنید و واحدهای زیر را با موفقیت بگذرانید:
- ۲۱ واحد دروس عمومی
- ۲۵ واحد دروس پایه
- ۳۵ واحد دروس اصلی
- ۴۶ واحد دروس تخصصی
- ۶ واحد دروس انتخابی
اگر در دورههای آموزش طراحی لباس مؤسسات شرکت کنید، بین 130 تا 400 ساعت آموزش را باید بگذرانید.
تفاوت مدت زمان یادگیری طراحی لباس در مؤسسات، بهدلیل سرفصلهای متفاوتی است که هر کدام در نظر گرفتهاند.
به هر حال بین 6 تا 7 ماه، یک طراح لباس میشوید.
اصول نحوه طراحی لباس
رعایت این اصول به چشمنواز بودن محصول نهایی کمک میکند.
تعادل
در نحوه طراحی لباس باید بین فرم، رنگ و بافت لباس تعادل برقرار باشد. با رعایت تقارن و تقسیم وزنی در طراحی، میتوان این اصل را رعایت کرد.
ریتم
ریتم از تکرار منظم اشکال و جزئیات به وجود میآید. قسمتی از طراحی که ریتم داشته باشد نظر بیننده را جلب میکند.
تناسب
در طراحی لباس، نسبت اندازۀ قسمتهای مختلف بدن باید رعایت شود. برای اینکه اصل تناسب برقرار باشد ابتدا باید یک مانکن با اندازههای متناسب طراحی کنید.
تأکید
در این اصل قسمتی از لباس که طراحی ویژهای دارد به چشم میآید.
هماهنگی
در آخر، همه چیز باید هماهنگ باشد. حتی کیف، کفش و هر جزئیاتی که برای طرح در نظر میگیرید.
در اموزش یادگیری طراحی لباس طرح یقه، آستین، جیب، بالاتنه، پایینتنه، مسیر دوختها، رنگ، جنس و بافت پارچه بسیار مهم هستند.
اکنون به ادامۀ مراحل یادگیری طراحی لباس میپردازیم.
آشنایی با خطوط
ابزار شما در طراحی لباس یک مانکن خطوط هستند. پس باید بدانید تحت تأثیر شرایط ظاهری بدن، خطوط لباس چگونه تغییر میکنند.
خطهای عمودی لباس باید از برجستگیها، فرورفتگیها و خط پهلوها پیروی کنند.
درنتیجه خط تقارن و خط پهلوها، خطوط راهنما محسوب میشوند.
در ترسیم خطوط افقی لباس، خط کمر خط راهنما است.
هرچه از خط کمر به سمت بالا برویم، خطوط حالت محدب به خود میگیرد.
هرچه از خط کمر به سمت پاها بیاییم، خطوط حالت مقعر به خود میگیرد.
با استفاده از این مبحث میتوانید برشها، پنسها و درزهای لباس را مشخص کنید.
حرکات بدن و چین لباس
با فاصلۀ کم از خطوط بدن شروع به کشیدن لباس مورد نظرتان کنید.
خطوط لباس براساس فرم، حجم و حرکات بدن تغییر میکنند.
مثلاً دست که خم شود، یا پا که به جلو حرکت کند چین ایجاد میشود.
برای طراحی یقه، حلقۀ گردن را خط مبنا قرار دهید و بهطور قرینه دو طرف خط تقارن طراحی کنید.
دکمهها روی خط تقارن با فاصلۀ یکسان کشیده میشوند و لبهی لباس از خط تقارن کمی فاصله دارد.
برای کشیدن دامن خط کمر، پهلوها و خط پایین دامن مهم هستند.
لبۀ دامن را بهصورت موجی بکشید. گشادی دامن باعث ایجاد چین میشود.
چین را میتوانید بهصورت پیلی یا شکلهای مخروطی و سوزنی بکشید.
در کتاب طراحی اندام و لباس رشتۀ طراحى و دوخت میتوانید با کشیدن انواع دامن، شلوار، یقه، آستین و … آشنا شوید.
تزیینات طراحی لباس
اکنون باید جزئیاتی را که در ذهنتان است، طراحی کنید.
تزییناتی مانند دکمه، تور، ربان، مهرههای زینتی و گلدوزی را مشخص کنید.
حتی میتوانید اکسسوریهای خاص هماهنگ با لباسی که طراحی میکنید، بکشید.
در تصویر بهخوبی میتوانید هماهنگی طراحی جوراب را با دامن ببنید.
همچنین هماهنگی رنگ کیف و جورابها به طرح زیبایی بیشتری داده است.
ساعت نیز طرحی متناسب با لباس دارد. (لباس سفید و دامن مشکی، ساعت صفحه سفید با بند مشکی)
دقت در این جزئیات شاید در نگاه اول به چشم نیاید ولی طرح شما را واقعی و جذابتر میکند.
جنس پارچه
یک طراح لباس، با توجه به فصل و شرایط آبوهوایی، جنس پارچه، رنگ و طرحی را که در نظر دارد باید به مانکن بپوشاند. برای کسب مهارت در جنسیتسازی باید ویژگیهای انواع پارچه را بشناسید.
انواع پارچه
- جین
- خز بلند و کوتاه
- بافتنی و کرکی
- چرم و ورنی
- پوست (ماری_پلنگی)
- مخمل
- لمه و پولک
- ساتن
- تور و حریر
- پارچههای طرحدار (چهارخانه، گلدار، راهراه)
با استفاده از رنگآمیزی و سایه زدن میتوانید جنس انواع پارچه را نمایش دهید. قسمتهای فرورفته و چینخورده تیرهتر و قسمتهای برجسته محوتر هستند. با سایه زدن عمق و بُعد لباس را نشان میدهید.
جین
جین پارچۀ براقی نیست و باید ابتدا کل طرح را رنگ کرد سپس با سایه روشن به طرح حجم داد.
بافت
با مداد رنگی تیره طرح روی زمینۀ بافت را میکشیم.
خطوط موازی و عمودی در قسمتهای فرورفته و چینخورده با انحنا و بهم نزدیکتر کشیده میشوند.
خز
لباس خز حجیم است و معمولاً از بدن خارج میشود.
خز را بهشکل موهایی در جهات مختلف و از رنگ تیره تا روشن بکشید.
مخمل
پارچۀ مخمل بهگونهای است که قسمتهای وسطی لباس تیرهتر و اطراف کار روشنتر است.
چرم
در طراحی لباس چرم تابش نور بسیار اهمیت دارد. پارچۀ چرم نور را بازتاب میکند.
بههمیندلیل با یک مداد سفید باید این قسمتها را مشخص کنید.
حریر
پارچۀ حریر نازک است. به همین دلیل ابتدا رنگ بدن و لباسی را که زیر پارچه حریر است، کامل رنگ میکنیم.
در پارچۀ حریر تضاد رنگ در سایهو روشن خیلی کم است.
طرحدار
پس از کشیدن لباس، طرح مورد نظر پارچه را با مداد نوک تیز طراحی کنید.
به این نکته توجه کنید که خطوط چهارخانه در چینوچروکهای لباس شکسته میشود.
ویدیوهای کوتاه طراحی لباس آموزش جنسیتسازی پارچهها:
رنگآمیزی
با استفاده از آبرنگ، گواش، ماژیک، رواننویس و مدادرنگی باید جنس پارچهها را شبیهسازی کنید. اطلاعاتی راجع به چرخۀ رنگ، تُنالیته، ترکیب و دستهبندی رنگها در این مسیر به شما کمک خواهد کرد.
چرخۀ رنگ
همانطور که در چرخۀ رنگ روبهرو مشاهده میکنید، رنگهای قرمز، زرد و آبی رنگهای اصلی هستند.
از ترکیب رنگهای اصلی، رنگهای دیگر بوجود میآیند.
به رنگهایی که روبروی هم قرار دارند، رنگهای مکمل میگویند.
رنگهایی که در همسایگی هم قرار دارند، رنگهای مشابه گفته میشوند.
رنگهای گرم و سرد برای طراحی در فصلهای مختلف کاربرد دارند.
ترکیب رنگ
برای ترکیب رنگها از اصول زیر پیروی کنید.
- تک رنگ: یک رنگ با درجۀ روشنی متفاوت که تنالیته رنگ نام دارد.
- رنگهای مکمل
- رنگهای مشابه
- سهگانه: رنگهایی که تشکیل مثلث متساویالاضلاع و مثلث متساویالساقین میدهند.
- چهارگانه: دو جفت رنگ مکمل و متقابل که تشکیل مربع یا مستطیل میدهند.
به یاد داشته باشید زمانی که تعداد رنگها افزایش مییابد نباید بهطور مساوی از چند رنگ استفاده کنید.
بلکه باید یک رنگ را به عنوان رنگ غالب در نظر بگیرید.
آموزش طراحی لباس با نرمافزار
در دنیای امروز که همهچیز با تکنولوژی سریعتر و راحتتر شده است، طراحان لباس نیز باید کار با نرمافزارهای طراحی را یاد بگیرند. شما نیز پس از تسلط به مباحث گفته شده، طراحی با نرمافزار را شروع کنید.
انواع نرمافزارهای طراحی لباس
- ایلاستریتور (Adobe Illustrator طراحی دو بعدی)
- CLO 3D
- کورل دراو (CorelDraw طراحی دو بعدی)
- جمینی (Gemini طراحی الگو)
- مارولوس (Marvelous Designer طراحی سه بعد÷ی)
- ادراو مکس Edraw max
- و … .
در ادامه نرمافزار مارولوس را بهعنوان مثالی برای آموزش طراحی لباس با نرمافزار بیان میکنیم.
مارولوس
ویژگیهای این نرمافزار
- سادگی کار با آن
- نمایش جنس پارچه از جمله کششی، سفتی، چگالی، ضخامت و … .
- شبیهسازی با کاراکترهای انیمیشنی
- فضای سه بعدی
- امکان ایجاد الگوهای متقارن
- امکان ایجاد الگوهای پیشرفته
- طراحی لباس بهصورت واقعی
- شبیهسازی لباس روی مانکن
برای آموزش طراحی لباس با نرمافزار مارولوس ویدئوی زیر را تماشا کنید.
نکات پایانی
موفقیت در طراحی مد فقط بستگی به دانش و تمرین شما دارد. حال که نحوه یادگیری طراحی لباس را یاد گرفتهاید، شروع به کشیدن تصاویر مانکنها در مجلات مد کنید.
نقاط ضعف و قوت طرحها را پیدا کنید و در طراحی خودتان از نقاط قوت استفاده کنید و از نقاط ضعف درس بگیرید.
مهارتهای لازم را یاد بگیرید. شاید یادگیری خیاطی بتواند در طراحیهای خلاقانه به شما کمک کند. با حرفهای شدن در زمینۀ مد میتوانید برای هنرمندان، بازیگران و مدلهای عکاسی لباس طراحی کنید.
بههرحال باید همیشه بهروز باشید و نیاز مشتری را بشناسید. همواره مشتاق یادگیری و مهارتهای جدید باشید. موارد زیر نیز میتواند به شما کمک کند.
مهارتهای مرتبط با طراحی لباس
- آشنایی با انواع مدلهای روز طراحی
- پرورش خلاقیت و ایده پردازی
- مد و سبکشناسی
- آشنایی با برندها و طراحان بزرگ دنیا
- طراحی کالکشن
- استایلینگ
- تهیۀ آلبوم کار
- خدمات مشاورۀ طراحی لباس
- توانایی کار با مشتری و شناخت نیازهای مشتری
بیشتر بدانید
بنیانگذار جیب استودیو
شنیدن راه موفقیت دیگران در رشتۀ مورد علاقهتان میتواند به شما انگیزه بدهد تا به هدفتان برسید. داستان مرضیه سیدصالحی، طراح لباس را میتوانید در رادیو کارنکن بشنوید.
کسب درآمد
اگر شما بههمراه این مطلب یک طرح را کشیدهاید، اکنون شما وارد دنیای طراحی لباس شدهاید. برای کسب درآمد در این راه نیز ما شما را راهنمایی میکنیم، کافی است به مطلب زیر سر بزنید.
درآمد طراحی لباس
آیا میدانستید طراحی مد یکی از شغلهای پردرآمد در ایران محسوب میشود؟ در مطلب زیر دربارۀ درآمد این شغل صحبت کردهایم.
فروش محصولات خود
لذت فروش لباسهایی که خودتان طراحی کرده و دوختهاید با هیچچیز قابل مقایسه نیست. برای این که بتوانید بهتر محصولاتتان را ارائه بدهید و فروش بیشتری داشته باشید مطلب زیر را به شما پیشنهاد میدهیم.
مطالعه زندگینامه بزرگان این صنعت
با زندگی پرفرازونشیب معروفترین طراحان لباس دنیا چقدر آشنایی دارید؟ زندگینامه 10 نفر از معروفترین و ثروتمندترین آنها را در مطلب زیر حتماً بخوانید، شاید منبع الهام شما باشند.
خلاصه اصول یادگیری طراحی لباس
- یک مانکن طراحی کنید.
- لباس مورد نظر خود را روی مانکنی که کشیدهاید طراحی کنید.
- رنگ و جنس پارچۀ لباس طراحی شده را مشخص کنید.
- با کمک رنگآمیزی و سایه زدن جنس پارچه، چینوچروکها و دیگر جزئیات را بکشید.
- پشت و نیمرخ لباس را نیز طراحی کنید.
در این مطلب، چگونگی یادگیری طراحی لباس را بیان کردهایم.
امیدواریم این آموزش طراحی لباس برای شما مفید باشد و نقطه شروعی برای رسیدن به اهدافتان باشد.
خوشحال میشویم نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.