دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

طراحان لباس معروف دنیا | ۱۰ طراح لباس معروف و ثروتمند دنیا

طراحان لباس معروف دنیا
5/5 - (1 امتیاز)

ورساچه، دیور، کوکوشانل، شاید نام این برندهای زیبا و خیره‌کننده به گوش شما هم خورده باشد. برندهایی که در پشت هر کدام از آن‌ها، یک طراح لباس معروف نشسته‌ است. بیایید با هم به یک سفر هیجان‌انگیز و رنگانگ برویم تا با طراحان لباس معروف دنیا آشنا شویم.

از فرانسه تا ایتالیا، از آمریکا تا انگلستان، من دست شما را می‌گیرم و با خود به دیدار خلاق‌ترین و معروف‌ترین طراحان لباس دنیا می‌برم. ما با هم به تماشای فراز و نشیب‌های زندگی، ویژگی‌های شخصیتی، نگرش و طرز تفکر، تحصیلات، مهارت‌ها و آثار بزرگان عرصه‌ی طراحی لباس می‌نشینیم.

من در این مطلب دربارهٔ ده طراح لباس معروف نوشته‌ام. سپس، فیلم‌ها و مستندهایی را از زندگی و حرفه‌ی طراحان لباس معروف دنیا معرفی کرده‌ام. از مسیر تحصیلی و شغلی آن‌ها گفته‌ام و به برخی از ویژگی‌های شخصیتی طراحان مد معروف اشاره کرده‌ام.

همچنین سعی کرده‌ام تا طرز تفکر هر طراحی را که روی لباس‌هایش تجلی پیدا کرده است را به شما نشان دهم. علاوه بر این‌ها، می‌توانید از طریق این مطلب، به آدرس سایت و صفحهٔ اینستاگرام بعضی از طراحان لباس معروف دنیا نیز دسترسی داشته‌ باشید.

فهرست مطالب

چرا باید طراحان لباس معروف دنیا را بشناسیم؟

در هر رشته، شغل و حرفه‌ای که هستید؛ یکی از مهم‌ترین گام‌های ابتدایی این است که سرشناس‌ترین افراد حاضر در آن حوزه‌ی تخصصی را بشناسید. شناختن متخصصان عرصه‌ی طراحی لباس به شما کمک می کند تا:

  • از آن‌ها یاد بگیرید؛ حتی اگر در دوردست‌ترین مکان‌ها و زمان‌ها حضور داشته‌ باشند.
  • از زندگی آن‌ها الهام بگیرید. چرا که فراز و نشیب‌هایی که آن‌ها در زندگی حرفه‌ای خود طی کرده‌اند؛ شاید برای شما هم پیش بیاید.
  • با آثار خلاقانهٔ آن‌ها آشنا می‌شوید. منابع مطالعاتی یک روان‌شناس، کتاب‌های نوشته شده توسط فروید، یونگ و سایر روان‌شناسان بزرگ دنیاست. اگر یک طراح لباس هستید؛ منابع مطالعاتی شما، لباس‌های طراحی شده توسط طراحان مد معروف است. آن‌ها از طریق لباس‌هایی که طراحی کرده‌اند، با شما صحبت می‌کنند.
  • علاوه بر موارد بالا باید گفت، هر طراح معروفی نگرش و دنیای درونی خاص خودش را داشته و تلاش می‌کرده تا آن را در لباس‌هایی که طراحی می‌کند؛ تجلی دهد. خبر خوب این است که من در این متن سعی کرده‌ام این نگرش را کشف کنم و به شما نشان دهم.

1- کوکو شانل، یکی از افسانه‌ای‌ترین و معروف‌ترین طراحان لباس دنیا

طراحان لباس معروف دنیا

زندگی‌ام را ساختم، چون زندگی من را راضی نکرد.

Coco Chanel
1883-1971
فرانسه

در میان صد شخصیت برتر از نظر مجله‌ی تایم فقط نام کوکوشانل به عنوان یکی از معروف‌ترین طراحان لباس دنیا می‌درخشد. داستان زندگی گابریل بونور شانل، ملقب به کوکو شانل عبور از ژنده‌پوشی و رسیدن به شهرت و ثروت به وسیله‌ی اعتماد به نفس و خلاقیت است.

هنگامی که در سن 12 سالگی، مادر گابریل از دنیا می‌رود، پدر فروشنده‌اش او را به نوانخانه می‌سپرد. گابریل در نوانخانه نظم و تربیت و خیاطی را یاد می‌گیرد. علاوه بر این، در فصل تابستان در اوقات فراغت خود، نزد خالهٔ خیاطش، خلاق بودن را می‌آموزد.

سرانجام در سن 18 سالگی دو راه پیش روی کوکوشانل باز می‌شود، یا در نوانخانه بماند و به عنوان یک راهبه به زندگی خود ادامه دهد؛ یا آن‌جا را ترک کند. او راه دوم را انتخاب می‌کند؛ راهی که به برند مشهور شانل ختم می‌شود.

جالب است بدانید که شانل کار خود را با دوزندگی برای افراد معمولی و سپس دوختن و فروختن کلاه‌های متفاوت در یک فروشگاه کوچک شروع کرد.

کوکوشانل و تلفیق دنیای مردانه و زنانه

کوکوشانل در زمانه‌ای زندگی می‌کرد که زنان، دامن‌های بلند، پُر پارچه، سنگین و زرق و برق‌دار بر تن داشتند. لباس‌هایی محدود‌کننده و دست‌وپاگیر که با سبک فکری مستقل، جسور و با شهامت شانل اصلاً جور در نمی‌آمد.

شانل یکی از اولین طراحان لباس معروف دنیا بود که با الگو گرفتن از سبک و سیاق پوشش مردانه، لباس‌های متفاوتی را برای بانوان آن زمان طراحی کرد. طراحی‌های او ساده و در عین حال شیک، کاربردی، قابل استفاده و مناسب برای زنان مدرن و شاغل آن زمان بود.

او شخصیتی عمل‌گرا و با اعتماد به نفس داشت. به طوری که لباس‌هایش تجلی و نماد طرز تفکرش به عنوان یک بانوی مستقل و توانمند بود. سرانجام در آن روزگار پیراهن زنانه‌ی کوتاه و ساده‌ی مشکی رنگ به امضای شانل تبدیل شد. در ادامه به برخی دیگر از ویژگی‌های طرح‌های او می‌پردازیم.

  • تلفیق و در هم آمیختن لباس‌های زنانه و مردانه
  • تولید لباس برای بانوان مستقل و شاغل
  • دوخت لباس‌های زنانه‌ی کم‌پارچه که دارای ویژگی‌هایی نظیر سادگی، ظرافت و راحتی هستند.
  • طراحی دامن‌ها و پیراهن‌های کوتاه برای زنان
  • اضافه کردن لباس‌هایی مانند کت و شلوار به لباس زنان

دنیای سینمایی درباره‌ی کوکوشانل، یکی از طراحان معروف لباس دنیا چه می‌گوید؟

فیلم سینمایی کوکو قبل از شنل (Coco Before Chanel) روایت‌کنندهٔ زندگی این طراح لباس است. این فیلم داستان زندگی واقعی گابریل، یعنی صعود از خیاطی در یک یتیم‌خانه تا تأسیس برند شانل را به تصویر می‌کشد.

اگر می‌خواهید به تماشای فراز و نشیب‌های زندگی شخصی و حرفه‌ای کوکوشانل و میزان تاب‌آوری و اعتماد به نفسش برای مبارزه با موانع و مشکلات مختلف بنشینید، این فیلم جذاب و دیدنی را از دست ندهید.

معروف ترین طراحان لباس دنیا

مستند کوکوشانل، طراح مد معروف

در این مستند زندگی کوکوشانل در بستر سیاسی و اقتصادی جنگ جهانی اول و پیش از آن روایت شده‌ است. به طور مثال، در این مستند نشان داده‌شده که چطور کوکوشانل در اوضاع نابسامان اقتصادی پس از جنگ جهانی اول، از طریق هوشمندی و نیازسنجی با پارچه‌های کش‌باف ارزان و قابل‌ دسترس برای خانم‌ها لباس طراحی می‌کرد.

کتاب زندگی‌نامهٔ کوکوشانل یکی از طراحان لباس معروف دنیا

اگر بی‌بال به دنیا آمدی، مانع رشد بال‌هایت نشو

جمله‌ای از کتاب مادمازل شنل.

آیا شما هم مثل من به مطالعهٔ زندگی‌نامهٔ افراد موفق و خودساخته علاقه‌مند هستید؟

می‌توانید کتاب زندگی‌نامهٔ کوکوشانل را مطالعه کنید. افراد و به‌خصوص زنانی که آرزوی مستقل شدن و به ثمر نشاندن رویاهایشان را دارند، می توانند از زندگی‌نامهٔ این طراح لباس معروف الهام بگیرند.

طراحان مد معروف

لینک وب‌سایت برند شانل را می‌توانید با کلیک بر دکمهٔ زیر دریافت کنید.

2- کریستین دیور، طراح لباس معروف با روح لطیف زنانه

طراحان مد معروف

رویای من این است که زنان را نه تنها شادتر بلکه زیباتر کنم.

Christian Dior
1905-1957
فرانسه

در همان زمانه‌ای که کوکوشانل همهٔ تلاش خود را داشت تا با طراحی لباس‌های کم‌پارچه و دامن‌های کوتاه، انتخاب را برای زنان مستقل و هدفمند راحت‌تر کند؛ کمی آن طرف‌تر کریستین دیور یکی‌دیگر از طراحان لباس معروف دنیا، با طراحی دامن‌های بلند و رویایی، ظرافت و لطافت روح زنانه را در میان دو جنگ جهانی به جهانیان یادآوری می‌کرد.

دیور در همان زمان ادعا کرد که زنان را به خوبی می‌شناسد. او گفته بود: “همان زنانی که طالب دامن‌های کوتاه هستند، به زودی بلندترین لباس‌ها را خواهند پوشید.”

دیور، از علوم سیاسی تا تبدیل شدن به یک طراح لباس معروف

پدر تاجر و ثروتمند کریستین، رویای دیپیلمات شدن پسرش را در سر می‌پرواند. بنابراین، او در رشتهٔ علوم سیاسی به تحصیل پرداخت. اما هرگز یک دیپلمات نشد.

در عوض کریستین دیور، رویای منحصر به فرد خودش را دنبال کرد، نه رویای پدرش را. به خاطر همین، بعد از فراغت از تحصیل به دنبال تأسیس یک خانهٔ مد رفت.

بازگشت به زنانگی با لباس‌های کریستین دیور

وقتی به زندگی دیور نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که او راست گفته است که: “در نهایت، هر چیزی که بخشی از زندگی من بوده است، چه بخواهم چه نخواهم، در لباس‌هایم خود را نشان داده است.”

دیور دل‌بستگی عمیقی به مادرش داشت. او بعد از مرگِ هم‌زمان برادر و مادرش، دچار افسردگی شدیدی شد. سرانجام همه دل‌بستگی‌اش را به مادر و دنیای زنانه در لباس‌هایی که طراحی می‌‎کرد، تجلی داد.

او در شهری ساحلی زندگی می‌کرد. دریا، ساحل و صد البته باغ گلی که مادرش پرورش می‌داد؛ همگی به منابع الهام او تبدیل شده‌ بود.

از نظر کریستین “بعد از زن، گل دوست‌داشتنی‌ترین چیزی است که خداوند به دنیا داده‌ است.” او دامن‌های زنانه‌ی بلند و پرپارچه را با الهام از طرح گل‌ها و ساحل طراحی کرده‌ است.

زندگی‌نامهٔ تصویری کریستین دیور، طراح لباس معروف فرانسوی را در اینجا تماشا کنید.

مستند پشت درهای دیور

می‌خواهید بدانید پشت درهای شرکت دیور چه خبر است؟ پیشنهاد می‌کنم برای شناخت بیشتر این شرکت و بخش‌هایی از شخصیت کریستین دیور، ویدئوی تماشایی زیر را از دست ندهید!

اگر قسمت اول این مستند را دوست داشتید، قسمت دوم را می‌توانید از این لینک دریافت کنید.

محصولات برند دیور را در سایت زیر تماشا کنید:

3- جورجیو آرمانی، تغییر مسیر از پزشکی به طراحی لباس

طراحان معروف لباس

من معتقدم لباس‌های من می‌توانند تصویر بهتری به مردم از خودشان ارائه دهد، به‌طوری که احساس اعتماد‌به‌نفس و شادی آن‌ها را افزایش دهد.

Giorgio Armani
1934
ایتالیا

بیایید از فرانسه به ایتالیا برویم تا شما را با جورجیو آرمانی، اسطورهٔ زنده‌ و خستگی‌ناپذیر دنیای مد آشنا کنم.

شاید اگر آرمانی رشته‌ی پزشکی را رها نکرده بود؛ تا به این حد مطرح و موفق نمی‌شد. او پس از تجربه کردن رشته‌های پزشکی و عکاسی، سرانجام وارد دنیای مد و لباس شد.

مجله فوربز، یکی از مشهورترین مجلات اقتصادی جهان، در سال ۲۰۰۰ از آرمانی به عنوان موفق‌ترین طراح دنیا نام برد.

طراحان لباس معروف دنیا می‌توانند برای بازیگران فیلم‌های سینمایی لباس طراحی کنند. آنچه باعث دیده شدن و معروفیت آرمانی بود، هالیوود است. اگر فیلم ژیگولوی آمریکایی را دیده باشید لباسی که بر تن ریچارد گی‌یر، نقش اول فیلم است؛ طراحی شده توسط آرمانی است.

راحتی، تطبیق با نیاز زمانه و رنگ‌های خنثی از ویژگی‌های لباس‌های آرمانی، طراح لباس معروف

شخصیت درون‌گرا و متفکر آرمانی بسیار جالب توجه است. او خود می‌گوید که “من مشاهده‌کننده و ناظر بوده‌ام، من دوست دارم گوش بدهم تا اینکه صراحتاً خود را بیان کنم. این ویژگی چیزی است که من در طول سال‌ها آن را حفظ کرده‌ام.” شاید همین خصوصیت ناظر بودن و شنوندگی، باعث شد که او نیازهای خاص زمانهٔ خود را تشخیص دهد.

سادگی و راحتی از ویژگی‌های لباس‌های طراحی شده توسط آرمانی است. یکی از نمونه‌های آن، کت و شلوارهای معروف به پاورسوت (power suit) است. کت و شلوارهای بدون آستر و اتو نشده علاوه بر این‌که هزینهٔ تولید بالایی ندارد، نیاز مردانی را که می‌خواهند رسمی و شیک و در عین حال راحت و منعطف لباس بپوشند؛ برآورده می‌کند.

او در مورد طراحی لباس‌های زنانه هم، عنصر راحتی و کاربردی بودن را حفظ کرده‌ است. علاوه‌بر این‌، استفاده از پارچه‌های باکیفیت و به کار بردن رنگ‌های سرد و خنثی از ویژگی‌های منحصر به فرد لباس‌های آرمانی است.

طراح لباس معروف

صفحهٔ اینستاگرام جورجیو آرمانی، طراح لباس معروف

این طراح لباس معروف با اینکه هم اکنون در دهه‌ی هشتاد زندگی‌ خود قرار دارد؛ سرسخت و پرتوان به حرفه‌اش ادامه می‌دهد؛ می‌توانید صفحه‌ی اینستاگرام برند آرمانی را از لینک زیر دنبال کنید.

وب‌سایت تخصصی محصولات برند آرمانی را از لینک زیر دنبال کنید:

4- والنتینو گاروانی، طراح لباس معروف با امضای قرمز

طراحان لباس معروف دنیا

فقط لباس‌هایی را بپوشید که به شما حس سرزندگی می‌دهد.

Valentino Garvani
1932
ایتالیا

والنتینوی نوجوان وقتی فقط 17 سال سن داشت؛ از ایتالیا به پاریس، شهر هنر، مد و اشرافیت مهاجرت کرد. او در پاریس در مدرسه‌ عالی هنرهای زیبا ادامه تحصیل داد.

گاروانی به قدری در عرصهٔ طراحی موفق شد که سرانجام نشان لژیون دونور یعنی بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه را از ژاک شیرداک رئیس جمهور کشورش در سال 2010 دریافت کرد.

سرزندگی با قرمزهای والنتینو، طراح لباس معروف

شاید گاروانی سرزندگی را در رنگ قرمز پیدا کرده بود. لباس‌های بلند زنانه‌ای که توسط او طراحی شده، به قرمزهای والنتیو مشهور است. همان رنگ قرمزی که عمده دلیل شهرت او را شکل داد.

معروف ترین طراحان لباس دنیا

مستند زندگی‌نامهٔ والنتینو گاروانی یکی از طراحان مد معروف

مستند والنتیو آخرین امپراطوری (Valentino: The Last Emperor) در سال 2008 دربارهٔ زندگی این طراح لباس معروف ساخته شد. این مستند را می‌توانید با عضویت در این سایت دریافت کنید.

طراحان مد معروف

برای دیدن محصولات برند والنتینو، به سایت زیر سر بزنید:

5- میوچیا پرادا، از دکتری علوم سیاسی تا تبدیل شدن به یکی از طراحان لباس معروف دنیا

طراحان معروف لباس

من همیشه زیبایی‌شناسی را دوست داشتم؛ نه فقط درباره‌ی مد، بلکه ایدهٔ زیبایی را.

Miuccia Prada
1942
ایتالیا

پرادا در ابتدا نام کسب‌وکار کوچکی بود که در ایتالیا به تولید کیف می‌پرداخت. ماریو پرادا در سال 1913 برند پرادا را در میلان تأسیس کرد. خانوادهٔ پرادا آن زمان فقط به تولید کیف‌های چرم و دستی مشغول بودند. کوچک‌ترین نوهٔ ماریو، دختری به نام میوچیا بود.

میوچیا در دانشگاه میلان، رشتهٔ علوم سیاسی را تا مقطع دکتری خواند و سپس به تئاتر روی آورد. سرانجام، او در سال 1978بعد از اینکه پنج سال از فارغ‌التحصیلی‌اش می‌گذشت؛ مسئولیت سر و سامان دادن به برند پرادا و تولید کالاهای متعلق به این خانواده را بر عهده گرفت.

جالب است بدانید پدربزرگ میوچیا به حضور زنان در عرصهٔ مد اعتقادی نداشت؛ اما تقدیر این‌گونه رقم خورد که این برند با دستان یک بانو دوباره سرپا و البته بسیار مشهورتر از قبل شود. به طوری که میوچیا پرادا در سال 2014 به عنوان یکی از قدرتمندترین زنان جهان توسط مجلهٔ فوربز انتخاب شد.

میوچیا در طراحی، به تلفیق هنر، سیاست و زنان توجه کرده‌ است. او فعال حقوق بشر و یکی از اعضای حزب کمونیست ایتالیا است. اغلب لباس‌های او در سبک مینیمال و سنتی طراحی می‌شود. پارچه‌های سبک، رنگ‌های زنده و الگوهای روشن از ویژگی‌های لباس‌های طراحی شده توسط اوست.

این بانوی قدرتمند و کارآفرین؛ علاوه بر ادارهٔ برند پرادا، یک برند دیگر به نام میومیو تأسیس کرده‌ است. زندگی‌نامه‌ی تصویری این طراح مد معروف را از اینجا تماشا کنید.

می‌توانید صفحهٔ اینستاگرام برند پرادا را از اینجا دنبال کنید:

برای تماشای محصولات برند پرادا، سایت تخصصی آن را مشاهده کنید:

6- جیانی ورساچه، یادگیری خیاطی از مادر، تا تبدیل شدن به یکی از طراحان معروف لباس

طراح لباس معروف

من فکر می‌کنم مسئولیت یک طراح این است که سعی کند تا قواعد و موانع را بشکند.

Gianni Versace
ایتالیا
1946-1997

مادر جیانی خیاط و صاحب یک مزون کوچک بود. جیانی ورساچه، کار خیاطی را از مادرش آموخت؛ به طوری که در همان سن پنج سالگی طرح‌های زیبایی تولید می‌کرد. از همان کودکی به کار در زمینهٔ مد علاقه‌مند بود. به میلان رفت و رشتهٔ معماری را خواند. اما سرانجام وارد عرصه‌ی طراحی لباس شد و اولین بوتیک برند ورساچه را در میلان تأسیس کرد.

جیانی خود را شبیه به مارکوپولو می‌دانست؛ چرا که علاقهٔ زیادی به جست‌وجو و تلفیق فرهنگ‌های مختلف داشت. او همچنین شیفتهٔ فرهنگ یونان باستان بود. بنابراین تصویر مدوسا، یکی از اساطیر یونانی را به عنوان لوگوی برند ورساچه انتخاب کرد.

مدوسا زنی است که به جای موهای مواج، چندین مار بر سر خود دارد. این اسطورهٔ ترسناک، با نگاه خود، دیگران را به سنگ تبدیل می‌کرد. جیانی، این رویا را در سر می‌پرواند که برند او دقیقاً مانند مدوسا انسان‌ها را جذب و میخکوب خواهد کرد؛ به طوری که هیچ راه گریزی نداشته‌ باشند.

لباس‌های زرق و برق‌دار اثر طراح مد معروف

همان‌طور که چشم‌های مدوسا دیگران را میخکوب می‌کرد، تزئینات زیاد و زرق و برق‌های لباس‌های طراحی شده توسط جیانی، خیره کننده‌ بود.

این طراح لباس معروف ، حتی به کت و شلوارهای مردانه هم، ظرافت و زرق و برق‌های زنانه اضافه کرد. علاوه بر این، او از رنگ‌های درخشان و چاپ‌های گرافیکی مختلف هم استفاده می‌کرد.

جیانی یکی از اولین طراحان لباس معروف دنیا بود که موسیقی و لباس را با هم ادغام کرد. لباس‌های او بر تن هنرمندان مشهوری چون مدونا دیده می‌شد. هر چقدر که آرمانی سعی داشت تا لباس‌های موقرانه‌ای برای خانم‌ها طراحی کند. لباس‌های ورساچه، ساختارهای کلیشه‌ای را از میان برمی‌داشت.

طراحان لباس معروف دنیا

این طراح لباس معروف جوایز متعددی را کسب کرد. به عنوان مثال جایزهٔ شوالیه‌ی هنر را از رئیس جمهور ایتالیا دریافت کرد. او سرانجام در سال 1979، زمانی که برند ورساچه در اوج شکوه و شهرت خود بود؛ به قتل رسید.

بعد از قتل جیانی، خواهرش دوناتلا به عنوان یکی از طراحان مد معروف، برند ورساچه را سرپا نگه‌ داشت. زندگی‌نامهٔ تصویری جیانی ورساچه را می‌توانید از اینجا تماشا کنید.

7- دوناتلا ورساچه، طراح مد معروف و فرشتهٔ نجات برند ورساچه

معروف ترین طراحان لباس دنیا

شما هرگز نمی‌توانید زمانه‌ای را که در آن زندگی می‌کنید؛ فراموش کنید. گذشته، گذشته است و هرگز بازنخواهد گشت. بنابراین تنظیم فلسفه و خلاقیت خود در مد، با زمانی که در آن زندگی می‌کنید؛ مهم‌ترین چیز است.

Donatella Vercase
1995
ایتالیا

زمانی که جیانی زنده بود، دوناتلا به عنوان مشاور و الهام‌بخش برادرش مشغول به کار بود. او همچنین در برنامه‌ریزی‌ها به جیانی کمک می‌کرد. سرانجام، پس از قتل برادرش با قدرت، نفوذ و تلاش خود، در ادامهٔ مسیری که جیانی ساخته بود حرکت کرد. دوناتلا پیش از این در رشتهٔ زبان‌های خارجی تحصیل می‌کرد؛ اما آن را رها کرد و مسئولیت برند ورساچه را برعهده گرفت.

لباس‌های او بر تن هنرمندانی چون بیانسه و لیدی‌گاگا دیده شده‌ است. جالب است بدانید که او از جمله نادرترین طراحان لباس معروف دنیاست که هرگز هیچ لباسی ندوخته‌ است.

صفحهٔ اینستاگرام این طراح لباس معروف را می‌توانید از طریق لینک زیر دنبال کنید:

ورساچه، خانهٔ طراحان لباس معروف دنیا را بهتر بشناسیم

داستان زندگی خانوادهٔ ورساچه به قدری جذاب است که به یک فیلم سینمایی، به نام خانهٔ ورساچه (House of Versace) تبدیل شده است. تریلر این فیلم سینمایی را می‌توانید از اینجا تماشا کنید.

طراحان مد معروف

در ادامه لینک سایت تخصصی برند ورساچه را مشاهده می‌کنید:

8- رالف لورن، پسر فقیری که به یکی از طراحان لباس معروف دنیا تبدیل شد

طراحان معروف لباس

باید از “هیچ” چیزی خلق کرد.

Ralph Lauren
1939
ایالات متحده‌ی آمریکا

شاید هیچ کس فکرش را نمی­‌کرد که رالف، نوجوانی که مجبور بود بعد از مدرسه کار کند تا برای خودش لباسی بخرد؛ در سال 2010 به یکی از طراحان لباس معروف و هفتادو‌سومین فرد ثروتمند دنیا تبدیل شود.

رالف لورن در آکادمی کسب‌وکار و مدیریت شهری باروک در سیتی کالج نیویورک رشته‌ی کسب‌وکار را خواند؛ اما بعد از دو سال آن را رها کرد.

این طراح لباس معروف ، کار حرفه‌ای خود را با دوخت و فروش کراوات شروع کرد. در آن زمان کراوات‌ها معمولاً باریک بودند، او در سبکی متفاوت کراوات‌های پهن تولید کرد.

شاید تصویر یک مرد چوگان‌باز را بر روی لباس‌ها دیده باشید، رالف لورن به خاطر علاقه‌اش به ورزش، اولین خط تولید پوشاک مردانهٔ خود را به نام پولو POLO که به معنای بازی چوگان است؛ راه اندازی کرد. حالا نماد یک مرد چوگان‌باز به امضای رالف لورن تبدیل شده‌ است. می‌توانید زندگی‌نامهٔ تصویری این طراح مد معروف را در اینجا ببنید.

تلفیق زیبایی و سادگی در لباس‌های رالف لورن یکی از طراحان مد معروف

لباس‌های طراحی شده توسط این طراح، ساده و شیک هستند. اغلب لباس‌های برند رالف لورن با سلیقهٔ افراد ثروتمند جور در می‌آید. در طرح‌های رالف لورن نوعی از وقار و حیا، پختگی و توجه به سنت‌ها تجلی پیدا کرده‌ است.

برند رالف لورن اغلب در میان مردان محبوب است؛ اما حالا علاوه بر پوشاک مردانه، پوشاک زنانه هم تولید می‌کند. صفحهٔ اینستاگرام این برند را می‌توانید از لینک زیر دنبال کنید:

9- الکساندر مک کوئین، طراح لباس معروف و نابغه

طراح لباس معروف

به نظر من زیبایی در هر چیزی نهفته‌ است. من معمولاً می‌توانم در آنچه که مردم عادی زشت می‌دانند؛ چیزی زیبا ببینم.

Alexander MacQueen
1969-2010
انگلستان

الکساندر در یک خانوادهٔ پرجمعیت و از طبقهٔ پایین اجتماعی به دنیا آمد. مادرش معلم و پدرش رانندهٔ تاکسی بود. او در شانزده سالگی مدرسه را ترک کرد و بلافاصله در یک تولیدی کت‌شلوار مردانه مشغول به کار شد.

اما سال‌ها بعد، به دلیل استعداد بی‌نظیرش در دانشکدهٔ مرکزی سنت مارتینز، به عنوان دانشجو ثبت‌نام کرد. سرانجام در رشتهٔ طراحی، مدرک کارشناسی ارشد خود را گرفت.

تجلی نبوغ و جنون در لباس‌های مک‌کوئین، طراح لباس معروف

روان‌شناسان تشخیص دادند که الکساندر مک‌کوئین از یک اختلال روانی رنج می‌برده‌‌ است. او ده روز بعد از مرگ مادرش خودکشی کرد.
با تماشای آثار این طراح لباس معروف به این نتیجه می‌رسیم که شاید برخی از روان‌شناسان راست گفته‌اند که جنون و نبوغ با هم ارتباط دارند.

به نظر می‌رسد که خلاقیت با سطوح بالایی از روان‌پریشی مرتبط است. ما این خلاقیت و ساختارشکنی را در آثار مک‌کوئین تماشا می‌کنیم. لباس‌های طراحی شده توسط الکساندر، آوانگارد، عجیب و غریب و نامتعارف است.

وقتی به طرح‌های او نگاه می‌کنیم، گویی تضادها و تناقض‌ها و آشفتگی‌های روانی خود را در لباس‌ها تجلی داده‌ است. الکساندر، این طراح لباس معروف ، نگاه منحصربه‌فرد و متفاوتی داشته؛ به طوری که گفته است: “مانند اکثر هنرمندان، من زیبایی را در چیزهای عجیب و غریب می‌بینم. من باید مردم را مجبور کنم که به این چیزها نگاه کنند.”

طراحان لباس معروف دنیا

مستند الکساندر مک کوئین را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

معروف ترین طراحان لباس دنیا

10- ویوین وست‌وود، طراح مد معروف برخاسته از طبقهٔ کارگر

طراحان مد معروف

اعتماد به نفس، بهترین اکسسوری در مد است.

Vivienne Westwood
1941
ایتالیا

ویوین وست‌وود در یک خانوادهٔ بسیار معمولی و از طبقهٔ پایین اقتصادی به دنیا آمد. مادرش خانه‌دار و پدرش میوه‌فروش بود. او ابتدا در دانشگاه، رشتهٔ نقره‌کاری را خواند؛ اما از آنجایی که فکر می‌کرد به دلیل پایگاه طبقاتی‌اش نمی‌تواند در دنیای هنر جایگاهی داشته‌باشد؛ هنر را رها کرد و به دنبال معلمی و تدریس رفت. او سرانجام به دنیای هنر بازگشت و به یکی از طراحان لباس معروف دنیا تبدیل شد.

این طراح لباس معروف ، با سبک جسورانه و بی‌پروای خویش به اسطوره‌ای زنده در دنیای مد تبدیل شد. به طوری که مدرک دکترای افتخاری مد و فشن را از دانشگاه هریوت‌وات اسکاتلند دریافت کرد.

وست‌وود طراح لباس معروف با سبک پانک

به احتمال خیلی زیاد، خاستگاه طبقاتی پایین وست‌وود موجب شد تا سبک پانک را در طراحی‌هایش به کار ببرد. سبکی جسورانه که به نوعی اعتراض علیه وضع موجود تبدیل شده‌ است. در جایی که وست‌وود زندگی می کند؛ یعنی در انگلستان، سبک پانک نوعی اعتراض به سیستم طبقاتی موجود و تضاد طبقاتی است.

این سبک برگرفته از موسیقی راک و به معنی پر سرو‌صدا و خشن است. ویوین با الهام گرفتن از مدل پوشش خوانندگان راک و موتورسواران، لباس‌های متنوع و نامتعارفی را طراحی کرد.

در این سبک از طرح‌های عجیب و غریب، اکسسوری‌های نامتعارف و رنگ‌های خیره‌کننده استفاده می‌شود. سنجاق‌های قفلی آویزان به لباس، تی‌شرت‌های طرح‌دار، زنجیر، رنگ موهای عجیب و متفاوت، تنها نمونه‌هایی از ویژگی‌های استایل معترض و جسورانه‌ی پانک است.

برای دیدن اینستاگرام ویوین وست وود به لینک زیر مراجعه کنید:

طراحان لباس معروف دنیا ، چه چیزهایی را به ما یاد می‌دهند؟

وقتی به ماجرای زندگی و آثار طراحان لباس معروف دنیا فکر می‌کنم تا بتوانم از دلایل موفقیت آن‌ها سردربیاورم،؛ متوجه تشابهاتی میان آن‌ها می‌شوم:

  • یکی از شباهت‌ها، میان این طراحان مد معروف این است که اکثرشان از وضعیت و طبقهٔ اقتصادی نسبتا‌ً پایینی بودند. افرادی مانند ویوین وست وود، رالف لورن و کوکوشانل از جمله افراد خودساخته‌ای هستند که به وسیلهٔ این شغل، طبقهٔ اقتصادی خود را تغییر داده و به ثروت و شهرت رسیدند.
  • نکتهٔ دیگر در زندگی معروف‌ترین طراحان لباس دنیا این است که آن‌ها انسان‌های خلاقی بودند و شهامت بروز این خلاقیت را داشتند. در واقع خلاقیت یکی از الزامات شغل و حرفهٔ طراحی لباس است.
  • مهم‌تر از خلاقیت، صبوری و شکیبایی است. طراحی لباس مانند هر شغل هنری دیگری برای به ثمر نشستن نیاز به گذر زمان دارد.
  • همهٔ طراحان مد معروف، کار خود را با قدم‌های کوچک شروع کردند. کوکوشانل را به یاد بیاورید که با تولید کلاه شروع کرد و رالف لورن را که با ساخت کراوات‌های متمایز، ابتدایی‌ترین گام‌ها را برداشتند.

مطالب مرتبط با شغل طراحی لباس

اگر شما هم در عرصهٔ طراحی لباس فعال هستید و می‌خواهید در این زمینه ارتقا پیدا کنید؛ یا اینکه در حال تصمیم‌گیری برای ورود به این رشته هستید، مطالب مرتبط زیر را نگاه کنید. شاید روزی شما هم به یکی از طراحان لباس معروف دنیا تبدیل شدید!

همه‌ی طراحان معروف لباس، با هنر و حرفه‌ی خلاقانه‌ی خود توانسته‌اند به ثروت و شهرت دست پیدا کنند. اگر می‌خواهید بدانید که چطور می‌توانید به وسیله‌ی طراحی لباس درآمد داشته باشید، این مطلب را از دست ندهید.

در این متن، طراحی لباس به عنوان یکی از پول‌سازترین شغل‌ها در کشور ایران معرفی شده‌ است.

امین آرامش در یکی از اپیزودهای پادکست کارنکن، با یک طراح لباس جوان و موفق ایرانی گفت‌وگو کرده‌ است.

برای اینکه به یک طراح لباس معروف تبدیل شوید:

  1. از زندگی معروف ترین طراحان لباس دنیا الهام بگیرید.

    آنها فراز و نشیب‌هایی در زندگی حرفه‌ای خود تجربه کرده‌اند؛ احتمال دارد در روند مسیر حرفه‌ای خود با برخی از آنها مواجه شوید.

  2. منابع مطالعاتی شما چیست؟

    لباس‌های طراحی شده توسط طراحان مد معروف بهترین رفرنس برای شماست. طراحان مد معروف از طریق لباس‌هایی که طراحی کرده‌اند، تجربیاتشان را در اختیارتان قرار می‌دهند.

  3. هر طراح لباس معروف نگرش و دنیای درونی خاص خودش را دارد.

    شما هم می‌توانید با تأمل بر درون خود، تلاش کنید تا بتوانید نگرش و بینش خود را در آثارتان به نمایش بگذارید.

شما برای ما در قسمت نظرات بنویسید:

از زندگی و طرح‌های این طراحان لباس معروف دنیا چه چیزهایی را یاد گرفتید؟


کدام‌یک از این طراحان مد معروف ، برای شما الهام‌بخش بودند؟


آیا فیلم‌ها و مستندهای معرفی شده را تماشا کردید؛ نظرتان چه بود؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “طراحان لباس معروف دنیا | ۱۰ طراح لباس معروف و ثروتمند دنیا

  1. سحر گفته:

    عالی بود.عااااالی..ممنون از وقت و انرژی که برای گردآوری این اطلاعات و اشتراکش با ما گذاشتین..سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.