دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چگونه نویسنده رمان شویم؟!

Rate this post

یادگیری و آموزش نویسندگی رمان در دنیای دیجیتال امروز بسیار سخت است. مخصوصاً که تعداد زیادی کتاب و مرجع وجود دارد. با انتخاب اشتباه یک کتاب یا کلاس، ممکن است که تمام راه را اشتباه بروید و آینده خود را به خطر بیندازید. کتاب‌های زرد، مرجع‌های نامعتبر و کلاس‌های بی‌ثمر ممکن است شما را از ادامه دادن منصرف کند.

مخصوصاً زمانی که قرار باشد با نوشتن کسب درآمد کنید، این سردرگمی بیشتر می‌شود، زیرا هر فردی حتی اگر اطلاعات زیادی از نویسندگی نداشته باشد، به شما توصیه‌ای می‌کند.

اما کدام توصیه را باید گوش کنید؟

چه کلاسی باید بروید؟

چه کتابی را باید بخوانید؟

نگران نباشید. ما اینجا هستیم تا شما در این مسیر مطمئن‌تر و سریع‌تر حرکت کنید. در این مطلب تمام نکات مهم و اصولی که باید درباره رمان نویسی بدانید آمده است. دیگر نیاز به خواندن مطالب متفاوت ندارید، یا این‌ که برای پیدا کردن یک کتاب مناسب نیاز باشد که پرس‌وجو کنید.

اینجا سه کتاب آموزش نویسندگی رمان را معرفی خواهیم کرد و با هم خواهیم آموخت که چگونه نویسنده رمان شویم.

پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.😉✌

چقدر زبان مادری‌تان را می‌­شناسید!

زبان، خانۀ هستی است.

مارتین هایدگر

به نظر شما زبان فارسی راحت است؟

آیا تأثیری در آموزش نویسندگی رمان دارد؟

با اینکه همه ما فکر می‌کنیم زبان فارسی خیلی ساده است، پیچیدگی بسیاری دارد. ایران بیش از 700 سال قدمت دارد و مسلماً با این قدمت، ساختار ادبی آن بسیار غنی است.

کلماتی که درگذر زمان معانی متفاوتی گرفتند. تغییر هجاهایی که صورت گرفته، بسیاری از کلمات، که فارسی سازی شدند. تعداد زیادی از کلمات که معانی متفاوتی دارند و در جمله معنی آن‌ها قابل تشخیص است.

 تازه این ­ها فقط بخشی از دغدغه‌­های فارسی‌زبانان است.🤔

فارسی، زبانی زنده است. تنوع بسیار در آرایه‌­ها این زبان را دلنشین کرده است. ما به اشیا جان می‌­دهیم، با حیوانات و گیاهان حرف می‌زنیم و حتی وقایع را بزرگنمایی می‌کنیم.

پایه اصلی فارسی، دستور زبان آن است. برای اینکه یک متن زیبا داشته باشید حتماً و حتماً باید دستور فارسی را رعایت کنید. ترکیب کردن درست کلمات، به اثرگذاری متن کمک می‌کند. همین‌طوری برای خوانایی بهتر، باید با گونه‌­های مختلف نگارش ادبی آشنایی باشید.

هدف اصلی نویسنده، جذب خواننده است. اگر می‌خواهید این کار را راحت‌تر انجام دهید با این زبان شیرین آشتی‌ کنید. همیشه شناخت باعث برقراری یک رابطه پایدار می­‌شود. چه‌بهتر از اینکه رابطه یک نویسنده با زبان فارسی پایدار باشد. 😊

برای بهتر شدن زبان نوشته خود لازم نیست کار سخت یا عجیبی انجام دهید. از راه‌حل‌های ساده استفاده کنید. مثلاً کتاب­‌های فارسی دبیرستان را بخوانید و یا از گوگل عزیز کمک بگیرید. البته در حیطه آموزش نویسندگی رمان کتاب‌های زیادی نوشته‌ شده که در ادامه با آن‌ها آشنا می­‌شویم.

مسلماً زمانی که تمام اصول و قواعد یک زبان را بدانید و همین‌طور با شیوه‌های نگارشی متنوع آشنا باشید، راحت‌تر به یک نویسنده توانمند تبدیل می‌شوید. پس یادگیری فارسی را فراموش نکنید.😉

چگونه نویسنده رمان شویم

به سبک خودتان بنویسید

برای اینکه خواننده دوست شما باشد باید سبک خودتان را داشته باشید. وقتی با یک سبک واحد ولی جذاب، با خواننده صحبت کنید، ناخودآگاه فرد حس تعلق می‌کند و بدون اینکه متوجه شود با داستانی که نوشته‌اید زندگی می‌کند.

سبک شما امضای شماست. در واقع اولین چیزی که مخاطب را جذب می‌کند، سبک نوشتن‌تان است. مانند اینکه چه لباسی برای عروسی بپوشید. شما هیچ‌وقت با لباس عروس به ختم نمی‌روید. دقیقاً طرز نوشتن شما همان لباس رمان شماست.

اما چگونه سبک خودمان را پیدا کنیم؟

این سؤال، جواب­‌های زیادی دارد. تصور نکنید بعد از نوشتن یک داستان 20 صفحه‌­ای دیگر سبک خود را پیدا کردید و تمام.

برای اینکه طرز نوشتن خود را پیدا کنید، حتماً زمان بگذارید و تلاش کنید. قرار نیست اولین نوشته‌تان یک شاهکار ادبی باشد. وقتی‌ بارها بنویسید و از خواننده‌ها بازخورد دریافت کنید، سبک مخصوص خود را با توجه به ژانر نوشته‌تان پیدا خواهید کرد.

چند توصیه کوتاه:

  • بنویسد، تمرین کردن نوشته شما را پخته‌­تر می‌کند.
  • بی‌پروا باشید، از ایجاد یک سبک جدید نترسید.
  • با خواننده راحت صحبت کنید.
  • رمان را بعد از نوشتن، چندین و چند بار بخوانید و اصلاح کنید.
  • نوشته‌­های خود را به چالش بکشید.
  • از خواننده‌­ها نظر بخواهید.
  • از انتقاد شدن نترسید و جبهه نگیرید.
آموزش نویسندگی رمان

4 اصل آموزش نویسندگی رمان

برای انتخاب یک‌ رشته علاوه بر علاقه، باید همخوانی با آن را در نظر بگیرید. شما نمی‌توانید نقاشی بکشید وقتی پیچ‌­گوشتی دستتان است. برای هر کاری اول باید به خودشناسی برسید. از خودتان بپرسید که اگر این کار را دوست دارم توانایی آن را دارم یا نه. یا می‌توانم توانایی­‌ها را در خودم به وجود آورم یا نه!!

در ادامه با 4 اصل موفقیت در نویسندگی آشنا خواهید شد:

1. پشتکار، پشتکار و باز هم پشتکار

برای هر کاری داشتن پشتکار مهم است اما در رمان‌نویسی قضیه یک مقدار متفاوت است. وقتی کتابی با نام شما چاپ می‌شود افراد آن را خوانده و نقد می­‌کنند. تازه انتقادگران حرفه‌­ای به آن امتیاز و رتبه هم می­‌دهند. یعنی هرچه که کاشته‌­اید در لحظه برداشت می‌شود.

حال اگر کتاب شما جز بدترین کتاب­‌ها قرار بگیرد، آیا به این مهنی است که کل مزرعه شما آتش‌ گرفته است؟!🤔

مسلماً نه. هر نویسنده‌ای برای رشد به منتقدان قوی نیاز دارد. باور کنید وقتی به بدترین شکل شکست بخورید، به زیباترین شکل رشد می‌کنید. فقط و فقط نیاز به پشتکار دارید. خسته نشوید. تسلیم نشوید. با قدرت پیش بروید.

هرچه موج­­‌هایی که به سمت شما می­‌آیند قوی‌تر باشد، شما هم شناگر قوی­‌تری خواهید شد.😊

2. توصیه مهم در آموزش نویسندگی داستان : همیشه تمرین کنید

تمرین کردن باعث می­‌شود که بتوانید مسیر داستان را در زمان طوفان فکری راحت‌تر کنترل کنید و روان‌­تر داستان را نقل کنید. بسیاری از اشتباهات را دیگر تکرار نکنید. از همه مهم‌تر نگارشتان را تقویت کنید.

تمرین کردن فقط شامل نوشتن متن نمی‌­شود. در این بخش شما باید ایده‌یابی هم بکنید. روزی یک ساعت وقت بگذارید تا ایده جدید برای داستان پیدا کنید. مطمئن شوید ایده­‌هایتان شبیه به هم و تکراری نیست. درباره ایده خود بنویسد و شاخ و برگ دهید. این کار مغز شما را فعال نگه می‌دارد.

مهم‌ترین بخش تمرین، کتاب خواندن است. کتاب‌ها هر کدام یک کلاس درس است. با مطالعه کتاب، شما با انواع زیادی از نوشته‌ها آشنا می‌شوید و با طرز فکر دیگر نویسنده­‌ها آشنایی پیدا می­‌کنید. پس هیچ‌وقت یادگیری را متوقف نکنید.✌

3. خلاقیت؛ عنصر اصلی آموزش نویسندگی رمان

سالانه تعداد زیادی رمان نوشته می‌شود اما فقط تعدادی از آن‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرند. چرا؟

زیبایی هر رمان کاملاً به خلاقیت نویسنده بستگی دارد. رمان­‌های معروفی مانند هری پاتر، هابیت­‌ها و … در ذهن نویسنده شاخ و برگ گرفتند و جزو بهترین کتاب­‌ها هستند. می‌دانید چرا؟

چون این نویسنده‌ها دنیا را به شکل دیگری می‌دیدند. آن‌ها از متفاوت بودن نترسیدند بلکه با شیوِه جدید آن را به نمایش گذاشتند.

ابتکار عمل از شجاعت می‌آید. از متفاوت نوشتن نترسید. همه نویسنده‌ها اثر خوب و بد دارند، پس از شکست نترسید و امتحان کنید. باور کنید رمان‌­هایی که طرز نگاه متفاوتی دارند همیشه برای خواننده‌ها جذاب­‌تر از رمان‌­های یکنواخت است.

4. درست بنویسید

یکی از مهم‌ترین قسم­ت‌های نویسندگی، درست نوشتن است. شما نیاز دارید که خواننده را به درستی و قدم‌به‌قدم با داستان همراه کنید. پس باید داستان را درست تعریف کنید. از آنجایی‌که تنها راه ارتباطی شما با خواننده متن است پس باید درست نوشتن را بلد باشید.

توجه کنید که آیا فرد در هنگام خواندن متن، همان چیزی را متوجه می‌­شود که شما می‌خواهید. آیا جمله‌بندی‌ها مفهوم متن را تغییر نداده است؟ کدام قسمت‌­ها مبهم است و خواننده متوجه نمی‌­شود و از همه مهم‌تر آیا متن ساده و روان درعین‌حال جذاب است؟

زمانی که تمرین کنید و در کنار آن مطالب متفاوت را هم بخوانید، در درست‌نویسی استاد خواهید شد.

آموزش نویسندگی رمان

سوژه‌یابی در آموزش نویسندگی رمان چیست؟

زندگی عادی

خیلی از نویسنده‌ها برای نوشتن رمان از داستان زندگی خود یا اطرافیان‌شان استفاده می­‌کنند. داستان‌هایی که نیاز به تعریف شدن دارند، همیشه در اطراف شما هستند. فقط کافی است به‌درستی تعریف‌شان بکنید تا حق مطلب ادا شود.

دنیای اطراف

سوژه‌ها متنوع هستند. می‌­توانید سوژه‌ها را به‌ صورت ذهنی انتخاب کنید و یک رمان تخیلی بنویسید. هر چیزی اطراف ما داستانی برای گفتن دارد. کافی است که یک ذهن خیال‌پرداز داشته باشید تا هر چیزی در دنیا داستانش را برای شما تعریف کند.

داستان­‌ اساطیر

اسطوره­‌ها و داستان­‌های قدیمی منبع ایده هستند. این افسانه‌ها را به شکل جدید تعریف کنید یا از آن‌­ها داستان جدید خلق کنید. داستان‌ها هزار نتیجه دارند و میلیون‌ها روش برای تعریف کردن آنها وجود دارد.

وقتی شکسپیر اجازه دزدی از داستان‌های دیگر را به خود می‌دهد، چرا شما نتوانید؟!🤔

خواب­‌ها

اگر شما هم مثل من هر شب خواب­‌های زیادی می­‌بینید تبریک می‌گویم، شما یک منبع ابدی از ایده را دارید. در رویاها مانند رمان‌­ها هر چیزی ممکن است. حتی کابوس‌ها هم می‌توانند سوژه یک داستان باشند.

خوابیدن را دست‌کم نگیرید.😎

داستان را ادامه بده

تا حالا شده داستانی را بخوانید و با خود فکر کنید که بعد از این چه می‌شود؟ شما به‌ راحتی می‌­توانید داستان­‌های دیگران را ادامه دهید. این کار رمان­ قبلی را تقویت و  نوشته شما را پرطرفدارتر می‌کند.

کتاب آموزش نویسندگی رمان

صفر تا صد آموزش نویسندگی رمان

نویسندگی یک هنر است و برای موفقیت در یک هنر حتماً باید قدم‌به‌قدم پیش بروید. رعایت مراحل زیر برای یک رمان‌نویس خوب شدن، حیاتی است.

ایده‌تو پیدا کن

اولین قدم در آموزش نویسندگی رمان، پیدا کردن ایده است. شما برای رمان باید یک ایده اصلی داشته باشید. در واقع داستان رمان از شاخ و برگ دادن به ایده اصلی به وجود می­‌آید.

بهتر است ایده خود را در دو تا سه سطر ادامه بدهید تا روند رمان مشخص شود.

یادتان باشید ایده‌ها باید نوشته شوند. در ذهن بودن ایده آن را بی‌خاصیت می‌کند و درگذر زمان کمرنگ می‌­شود. ذهن‌تان را متوقف کنید و درباره‌ی ایده بنویسید و دوباره ذهن‌تان را به جریان بیاندازید.

از زبان چه کسی می‌خواهی صحبت کنی؟

هر داستانی را شخصی تعریف می‌کند. مشخص کنید که داستان از طرف چه کسی گفته می شود:

  1. اول‌شخص: ضمیر اصلی “من” است و از طرف نویسنده اصلی گفته می‌­شود.
  2. دوم‌شخص: یک ترفند بسیار جالب برای همراه کردن خواننده در طول داستان است. در اینجا خواننده مستقیماً خطاب قرار داده می­‌شود و آن‌­ها خود را به‌ جای کارکتر قرار می­‌دهند. ضمیر اصلی “شما” است.
  3. سوم شخص: ضمایر سوم شخص است. در اینجا با توجه به سلیقه نویسنده فقط می‌توان یک کارکتر راوی قرار داد و احساساتش را بیان کند. یا اینکه در زمان‌های متفاوت، راوی­ کارکتر‌های متفاوتی باشد. بدین ترتیب خواننده از احساسات و افکار یک کارکتر یا تمام آنها آگاه می‌­شود.

داستان از کجا روایت می‌کند!

شما باید برای خواننده مکان داستان را توصیف کنید. این کار باعث می‌شود خواننده حس نزدیک­تری به داستان داشته باشد. حالا چه فضانوردی در کهکشان باشد چه کشاورزی در روستا، خواننده باید حس تعلق پیدا کند.😃

برای مثال در کتاب شازده کوچولو شما یک تصویرسازی از سیاره شازده کوچولو را می‌­بینید:

“به‌این‌ترتیب از یک موضوع خیلى مهم دیگر هم سر درآوردم: این‌که سیاره‌ى او کمى از یک‌خانه‌ی معمولى بزرگ‌تر بود. این نکته آن‌قدرها به حیرتم نینداخت. مى‌دانستم گذشته از سیاره‌هاى بزرگى مثل زمین، کیوان، تیر و ناهید که هرکدام براى خودشان اسمى دارند، صدها سیاره‌ى دیگر هم هست که بعضى‌شان از بس کوچک‌اند با دوربین نجومى هم به هزار زحمت‌ دیده مى‌شوند و هرگاه اخترشناسى یکى‌شان را کشف کند به‌جای اسم شماره‌اى به‌اش مى‌دهد. مثلاً اسمش را مى‌گذارد: “اخترک ۳۲۵۱”.”

به شخصیت­‌ها جان بده

هر کاراکتری در داستان باید تیپ شخصیتی خود را داشته باشد. از طرز صحبت کردن تا پوشش و حتی بروز احساسات هرکدام باید منحصربه‌فرد باشد. اگر نتوانید شخصیت‌ها را درست طراحی کنید، داستان دچار تناقض می­‌شود. باید با کارکتر­ها زندگی کنید. وقتی‌ آن‌ها را کامل بشناسید می‌­توانید در موقعیت‌های مختلف یک رفتار متناسب از آن­‌ها ترسیم کنید.

بگذارید کاراکتر­ها با هم جنگ و جدال کنند. به هرکدام فضایی کافی برای صحبت کردن بدهید. کاراکتر­ها علاوه بر ارتباط با یکدیگر باید جدال داخلی با خود نیز باشند. از افکار و احساسات کاراکتر برای خواننده‌­ها بیان کنید.

نکاتی که باید به آن ­ها توجه کنید:

  • هدف از به وجود آوردن شخصیت و رفتارهای آن.
  • انگیزه کاراکتر از اهدافو رفتارش باید واضح باشد.
  • کاراکتر­ها باید پویا باشند و در طول داستان رشد کنند. تحولات اساسی در رفتار افراد در داستان، آن­‌ها باورپذیرتر می‌کند.
  • به هرکدام از کاراکترها تاریخچه و رگ و ریشه بدهید و آن را برای خواننده کم‌کم آشکار کنید.
  • برای هرکدام از کاراکترها یک فایل تهیه کنید. این فایل باید شامل همه اطلاعات ظاهری، شخصیتی و خانوادگی باشد.

کل داستان را طراحی کن

یک مسیر برای سیر داستان تعیین کنید. کاملاً به خودتان بستگی دارد که روند آن چطور باشد. به‌طورکلی روند رمان­‌ها به دو صورت است:

  1. “مردی در یک سوراخ”: فردی وارد مشکلی می‌شود و داستان روایت تلاش­‌های فرد برای حل آن است.
  2. “شکست عشقی”: کسی چیزی دارد، آن را از دست می‌دهد و تلاش می‌کند آن را بازگرداند.

داستان حول محور بخش‌­های متفاوت و موقعیت کاراکتر­ها می‌گذرد. وقتی کاراکترها برای هدفشان جدال می‌­کنند داستان روند خود را آغاز می‌کند. نیاز دارید که موانع و تعارضات را برای هریک از کاراکترها مشخص کنید.😉

 داستان باید فراز و نشیب داشته باشد. فقط از روزهای خوب نگویید، عمق فاجعه را هم نشان دهید. اگر هیچ اتفاقی را روایت نکنید در واقع دارید فقط گزارش تهیه می‌کنید!

نتیجه نهایی داستان یادتان نرود. شما خواننده را تا آخر همراهی کردید پس باید در نهایت نشان دهید که در آخر هر کاراکتر چه چیزی عایدش می‌شود. لازم نیست پایان حتماً خوب باشد. باید هر شخصیت متناسب با رفتارش پایان متناسبی داشته باشد.

اموزش نویسندگی داستان

2 نرم‌افزار برای نوشتن رمان

نوشتن دستی مطالب دیگر منسوخ‌ شده است. شما نمی‌­توانید یک نسخه از دست‌نوشته‌تان را شخصاً برای ویراستار یا ناشر ببرید. کافی است فایل آن را با یک کلیک برای او بفرستید. نوشتن دستی کتاب کار اشتباهی نیست ولی در دنیای دیجیتالی امروز شما به یک نسخه فایلی آن نیاز دارید. بیاید با دو نرم‌افزار برای نوشتن رمان آشنا شویم.

 Word

استفاده از نرم‌افزار ورد یکی از راه‌­های قدیمی و آسان است که تمام نیازهای شما را برآورده می‌کند. این برنامه باوجود فضایی ابری که در اختیار شما قرار می‌دهد، احتمال از بین رفتن نوشته‌هایتان را بسیار کم می‌کند. بر روی هر سیستم‌عاملی قابل‌ اجراست و حتی تلفن‌­های همراه هم به نرم‌افزار ورد مجهز شده‌اند.

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پلتفرم توانایی نصب ویراستار است. این پلتفرم تمام نقص‌­ها و اشتباهات نوشته شما را پیدا کرده و در برطرف کردن آن به شما کمک می‌کند.

Ever Note

این اپلیکیشن تمام سیستم‌عامل‌ها را پشتیبانی می‌کند. در واقع برای یاداشت‌برداری طراحی‌شده ولی با توجه به امکاناتی که ارائه می‌دهد یک پلتفرم مفید برای رمان‌نویسی است.

شما می‌­توانید در هر مکان و زمانی به فایل‌­های خود دسترسی داشته باشید. به راحتی قابل استفاده است و طراحی پیچیده‌­ای ندارد. می‌توانید فایل را اکسپلود کنید و تمام امکانات دیگر پلتفرم‌ها مانند ورد را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کتاب آموزش نویسندگی رمان، در یک نگاه

همیشه خواندن کتاب ظرفیت ذهن را بالا می‌برد. حال اگر می‌خواهید بنویسید، اول باید بخوانید. کتاب‌­های زیادی در راستای تقویت اموزش نویسندگی داستان، نوشته شده‌ است. این کتاب‌­ها فقط به شما نوشتن را یاد نمی‌­دهند، بلکه داستان گفتن را نیز یاد می‌دهد.

کتاب همیشه معلم خوبی است. در ادامه به معرفی چند کتاب مفید خواهیم پرداخت:

کتاب قصه‌ها از کجا می­‌آیند؟

ناشر این کتاب “نشر اطراف” است. این کتاب یک مجموعه کامل از اموزش نویسندگی داستان به زبان ساده است که کاملاً برای تازه‌کاران مناسب می‌باشد. البته مطالب جالبی هم برای نویسنده­‌های قدیمی دارد، که می‌­تواند در نوشتن به آن‌­ها نیز کمک کند.

قسمتی از کتاب:                             

نیم‌قرن پیش به ما می‌گفتند از خودتان، از دور و بر خودتان و از مادربزرگ-پدربزرگ خودتان شروع کنید و ما که نویسنده‌ی جوانِ آن سال‌ها بودیم را به دست حوادث بعدی می‌سپردند. ما اگر مادربزرگ-پدربزرگ داشتیم، چند مدتی به ایشان خیره می‌ماندیم بلکه ایده از کلمات یا از خاطرات ایشان نمایان بشود.

من کلاً فقط یک پدربزرگ داشتم که معمولاً در دسترس نبود. بنابراین این رهنمود مطلقاً به درد من نمی‌خورد. دور و بر هم چیزی نبود که ایده توش باشد، ایده‌ای که به من (نویسنده‌ی جوان) انگیزه‌ای برای نوشتن داستان بدهد. به طرز شگفت‌انگیزی آن سال‌ها دور و بر ما خالی از ایده بود. خاصه که هنوز به سن عشق و سیاست نرسیده، می‌خواستم داستان بنویسم و وقتی ایده‌ای برای نوشتن نیست، چه انگیزه‌ای برای نوشتن هست؟

اما شور و شوق کتبی کردن درونیات نامعلوم، دست از سر و سرنوشت آدمیزادی که می‌خواهد نویسنده شود برنمی‌دارد؛ از قطعات ادبی کوتاه و شعرگونه، نوشتن خاطرات یا کپی کردن داستانی که خوانده است، شروع می‌شود.”

کتاب لوازم نویسندگی

این کتاب توسط نادر ابراهیمی نوشته شده است. نادر ابراهیمی یکی از نویسنده‌های صاحب‌­نام در ایران است که لیسانس ادبیات و زبان انگلیسی دارد و آثار زیادی در کارنامه خود ثبت کرده است. در این کتاب از مبانی و ساختار داستانی صحبت شده که در واقع برای بالا بردن مهارت نویسندگی بسیار مفید است. اگر می‌خواهید نویسنده شوید باید این کتاب را بخوانید.

قسمتی از کتاب:                             

“روابط تردیدناپذیری میان تک‌تکِ لوازم نویسندگی وجود دارد که غالباً تفکیک هر یک را از دیگر لوازم دشوار و گاه ناممکن می‌سازد. می‌گوییم: «داشتن احساس و عاطفه‌ی خاص» یکی از لازمه‌های نوشتن است، و بعد، در بخش شش، اشاره می‌کنیم به «شرایط محیطیِ مناسب»
به‌عنوان لازمه‌ای دیگر. بخش عمده‌ای از «شرایط محیطیِ مناسب»، همان شرایطی است که احساس و عاطفه را خاص و تلطیف می‌کند. از سوی دیگر، روحیه‌ای که تحت شرایط محیطیِ مناسب، خاص و تلطیف شده باشد، روحیه‌ای است هنرمندانه و آماده‌ی تولید هنری، و این روحیه، بسیار طبیعی است که نسبت به کودکان فوق‌العاده حسّاس باشد و عاشقِ سلامت و سعادتِ ایشان.”

کتاب هنر رمان

هنر رمان یکی از آثار برجسته در رشته ادبیات است. میلان کندرا در سال 1986 این اثر را خلق کرده است. مجموعه‌ای از نکات مثبتی از آثار افراد برجسته مانند رابله، سروانتس، استرن، دیدرو، فلوبر، تولستوی و موزیل در آن ارائه‌ شده است. این کتاب از نکات آموزنده و مفید استخراج‌ شده و یکی از شاهکارهای هنری است.

قسمتی از کتاب:

از دیرباز درباره پایان گرفتن عمر رمان بسیار سخن گفته‌اند، به‌ویژه فوتوریست‌ها، سورئالیست‌ها و تقریباً همه پیشتازان(آوانگاردها).
آنان می‌پنداشتند که رمان، در راه پیشرفت، به نفع آینده‌ای اساساً نو، به نفع هنری که به آنچه قبلاً وجود داشته است، هیچ شباهتی نخواهد داشت، از میان خواهد رفت.
رمان نیز مانند فقر، طبقات حاکم، مدل‌های قدیمی اتومبیل یا کلاه‌های بلند، به نام عدالت تاریخی، مدفون خواهد شد. بنابراین اگر سروانتس پایه‌گذار عصر جدید است، فرجام میراث او باید معنایی بیش از یک مرحله ساده در تاریخ اشکال ادبی داشته باشد؛ در واقع فرجام میراث سروانتس، باید پایان عصر جدید را اعلام کند.

اموزش نویسندگی داستان

حرف آخر در آموزش نویسندگی رمان

برای نوشتن هیچ‌وقت دیر نیست. از شکست نترسید. از همه مهم‌تر، هیچ‌وقت تسلیم نشوید. بسیاری از نویسنده‌ها در طول تاریخ مجنون یا دیونه خطاب می­‌شدند. بسیاری از آثار نویسنده‌­های فاخر شکست‌ خورده است. به نظرتان تسلیم شدند! نه، باور کنید که هر شکست مقدمه‌­ای برای پیروزی است.

نویسندگی رمان مهارتی است که نیاز به پرورش دارد. امیدوارم در این مطلب با نکات جدیدی از آموزش نویسندگی رمان آشنا شده باشید.

موفق باشید.😊

دیگر چه مطالبی برای آموزش نویسندگی رمان بخوانید

اگر می‌خواهید از نکات طلایی آموزش نویسندگی رمان و نحوه کسب درامد از نوشتن آگاه شوید، توصیه می‌کنم مطلب زیر را از دست ندهید:

یکی از هزاران رشته فریلنسری، نویسندگی است، برای آشنایی بهتر ما در سایت کار نکن مطلب ارزشمندی را قبلاً نوشته‌ایم که توصیه می‌کنیم حتماً آن را بخوانید:

اگر نویسنده هستید، لازم است زمان خود را به خوبی مدیریت کنید تا در کنار خلق آثار خود، از سایر جنبه‌های زندگی غافل نشوید. در مطلب زیر راهکارهای ارزشمندی برای مدیریت زمان خواهید یافت.

خلاقیت یکی از ویژگی‌های مهم یک نویسنده است که با استفاده از آن می‌تواند آثار موفقی را خلق کند. به نظر شما خلاقیت مادرزادی است؟ چگونه می‌توان خلاق بود؟ در دو مطلب زیر پاسخ به این سوالها را بیابید.

در این مطلب سعی کردیم تمام نکات ارزشمند “چگونه نویسنده رمان شویم” را برایتان جمع‌آوری کنیم،

اگر در راه آموزش نویسندگی رمان تجربه دارید، لطفاً با ما در اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.