دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

ارشد بخونم یا برم سربازی ؟

ارشد بخونم یا برم سربازی
3.7/5 - (3 امتیاز)

ارشد بخونم یا برم سربازی؟ چکار کنم سربازی آسان بشه؟

این‌ها سوالاتی‌ است که دغدغه‌ی هر روزه‌ی پسران مشمول است.

چرا که دوسال عمرمان قرار است تلف شود. آن‌هم در اوج جوانی و به زور!

امّا نگران نباشید.

در این مقاله سعی کردیم با بررسی شرایط گوناگون پسران مشمول سربازی، پیشنهادی به شما خواننده‌ی عزیز بدهیم که نه سیخ بسوزد و نه کباب!

به عبارتی چه انتخاب شما رفتن به سربازی باشد و چه تحصیل در دوره‌ی ارشد، راه‌های پیچاندنِ سختی سربازی را به شما ‌آموزش می‌دهیم.

ابتدا 6 دلیل برای ارشد خواندن را بررسی می‌کنیم. سپس با فرض ادامه تحصیل در مقطع ارشد، 4 کار مهم در دوره‌ی ارشد را آموزش می‌دهیم. تا پس از آن، سربازی راحت‌تری داشته باشید.

با ما همراه باشید.

همچنین علاوه بر این مقاله، در قسمتی از مطلب دانشگاه بریم یا سربازی نیز به دوراهی ارشد یا سربازی پرداخته‌شده است. آن را از دست ندهید!

فهرست مطالب

دلیل اول ارشد خواندن: راحت‌تر بتوانیم امریه‌ی سربازی بگیریم

دلیل دوم ارشد خواندن: برای این‌که سربازی عقب بیفتد

دلیل سوم ارشد خواندن: سربازی جای بدی نیفتیم

دلیل چهارم ارشد خواندن: شغل بهتری پیدا کنیم

دلیل پنجم ارشد خواندن: چون می‌خواهیم تغییر رشته دهیم

دلیل ششم ارشد خواندن: بعد از آن دکترا هم بگیریم و استاد دانشگاه شویم

اگر تصمیم به ادامه تحصیل شد، چه کارهایی را در ارشد انجام دهیم؟

دلیل اول ارشد خواندن: راحت‌تر بتوانیم امریه‌ی سربازی بگیریم

ارشد بخونم یا برم سربازی - امریه سربازی

درسته با داشتن مدرک ارشد و دکترا، گرفتن امریه راحت‌تر است و پیشنهادات بیشتری وجود دارد. اما جاهایی نیز هست که بتوان با مدرک لیسانس امریه گرفت.

پس اگر بین گرفتن امریه سربازی با لیسانس یا فوق لیسانس سردرگم مانده‌اید، ابتدا سایت‌ شرکت‌های مختلف را برای امریه چک نمایید. شاید با همان لیسانس هم بتوانید امریه بگیرید.

خیلی از آزمایشگاه‌ها هم امریه می‌گیرند. در لینک امریه سایت ای استخدام، می‌توانید تمام شرایط امریه را به صورت مفصل مطالعه بفرمایید.

حال پس از جستجو برای امریه در مقطع لیسانس، اگر گزینه‌ی مناسبی پیدا نکردید و قصد حتمی‌تان این است که برای امریه، فوق‌لیسانس بگیرید، سعی کنید با یک تیر دو نشان بزنید.

یعنی در دوره‌ی ارشد مهارتی را یاد بگیرید که هم در امریه به دردتان بخورد و هم بتوانید با استفاده از آن پول دربیاورید.

مثلاً اگر رشته‌تان کامپیوتر است، برنامه‌نویسی امروزه خیلی خواهان دارد. می‌توانید در یکی از بخش‌های آن مثل فرانت‌اند و بک‌اند، مهارت بدست آورید. تا هم امریه‌ سربازی جای خوبی قبول شوید و هم شغل آینده‌تان تضمین گردد.

پس در دوراهی سربازی کارشناسی ارشد ، اگر بتوانید به‌جای ادامه تحصیل، امریه بگیرید، به نظر به صرفه‌تر از خواندن ارشد باشد.

دلیل دوم ارشد خواندن: برای این‌که سربازی عقب بیفتد

سربازی یا ارشد

یکی دیگر از دلایل سردرگمی بین فوق لیسانس یا سربازی ، ترس از سختی سربازی با مدرک لیسانس است.

این ترس اگر منجر شود به این‌که در دو سال ارشد کار ارزشمندی را انجام دهید، می‌تواند ترس درستی باشد که به تصمیم خوبی ختم شود. اما به شرطِها و شروطِها!

مثلاً اگر در دوران ارشد، کاری را راه‌اندازی کرده و ازدواج نمایید (😉)، باعث می‌شود که سربازی‌تان در محل زندگی‌تان بیفتد. چه از این بهتر!

دعوت ما هم به عروسی فراموش نشود😜 (البته بعد کرونا).

در غیر این صورت اگر دو سال دیرتر رفتن به سربازی، صرفاً برای فرار از آن باشد، بیشتر گول‌زدن خودمان است.

چون این شُتُریست که در خانه‌ی اکثر پسرها خوابیده است. پس بالاخره باید آن را گذراند.

به همین دلیل با خودتان دودوتا چارتا کرده و تصمیم بگیرید که ارشد بخوانیم یا سربازی برویم.

دلیل سوم ارشد خواندن: سربازی جای بدی نیفتیم

سربازی یا ارشد - محل سربازی

در مسیر ارشد یا خدمت سربازی یکی از دغدغه‌ها، محل سربازی است.

حال تصمیم به ادامه تحصیل در ارشد برای افتادن محل سربازی در جایی مناسب، می‌تواند هم انخاب خوبی باشد و هم بد!

خوب است چون کسانی که مدرک ارشد یا دکتری دارند، معمولاً سربازی جای خیلی بدی نمیفتند. حتی می‌توانند با انجام کارهایی عضو بنیاد نخبگان شده و خدمتشان تنها در کمتر از دو ماه آموزشی خلاصه شود.

اما از طرفی بد است، چون خود ارشد حداقل 2 سال است و سختی‌های خاص خودش مثل پایان‌نامه را دارد. حال اگر تنها دلیل ارشد خواندن، برای افتادن سربازی در محل خوبی باشد، به نظر همان دو سال سختی سربازی عاقلانه‌تر است!

بنابراین، اگر در این دوراهی مانده‌اید که سربازی برم یا ارشد بخونم ، سعی کنید فراتر از دغدغه‌ی محل سربازی، دلایل قانع کننده‌تری برای تحصیل در فوق لیسانس بیابید.

دلیل چهارم ارشد خواندن: شغل بهتری پیدا کنیم

سربازی برم یا ارشد بخونم

در کنار سربازی، داشتن شغلی عالی، آرزوی همه‌ی پسران است. حال سوال اصلی برای لیسانس گرفته‌ها این است:

برای داشتن شغل مناسب، ادامه تحصیل در فوق لیسانس بهتره یا سربازی رفتن و زودتر وارد بازار کار شدن؟

صادقانه بگوییم، در حال حاضر، مهارت و تجربه خیلی بیشتر از تحصیلات، اهمیت دارند؛ مثلاً اکثر شرکت‌های خوب چند سال سابقه کار می‌خواهند.

پس اگر سربازی بروید و دو سال زودتر وارد بازار کار شوید، بهتر از آن است که دو سال اضافه برای تحصیل وقت بگذارید.

اما اگر قصدتان این است که در دو سال ارشد هم کار کنید و هم درس بخوانید، تصمیم درستی گرفته‌اید، چرا که در ارشد نهایتاً دو روز در هفته، دانشگاه دارید و بقیه روزهای هفته بیکار هستید.

پس با کار کردن در دوره فوق لیسانس، هم می‌توانید از تجربه‌ی استادان دانشگاه بهره جویید و هم می‌توانید مهارت لازم را برای ارتقای شغلی بدست آورید.

همچنین می‌توانید با کسب مهارت‌ها و ثبت‌شان در سامانه سرباز ماهر، از مشوق‌هایی مثل گذراندن خدمت سربازی، در نزدیکی شهر محل سکونت استفاده نمایید.

البته پیش از یادگرفتن هر مهارتی، قابل قبول بودن آن را در سامانه سرباز ماهر چک کنید. تا وقت و هزینه‌تان هدر نرود.

دلیل پنجم ارشد خواندن: چون می‌خواهیم تغییر رشته دهیم

سربازی برم یا ارشد بخونم

گاهی از رشته‌ی دوره‌ی لیسانس راضی نیستیم یا رشته‌ی دیگری را نیز دوست داریم. بنابراین، قصد داریم در رشته‌ای جدید در دوره‌ی ارشد، تحصیل کنیم.

این‌کار می‌تواند تجربه‌ی جدید خوبی باشد. اما جدیداً قانونی در حال تصویب است که فقط می‌توان در رشته‌ی مرتبط با لیسانس، دوره‌ی ارشد را گذراند.

حال اگر در دوراهی ارشد یا سربازی قرار دارید، و می‌خواهید در رشته‌ی دیگری تحصیل کنید، این قانون را در اخبار دنبال نمایید.

ما فرض می‌کنیم این قانون تصویب نشود. به نظر ما این دلیل برای تحصیل در دوره فوق لیسانس، واقعاً دلیل قانع‌کننده‌ای است. مخصوصاً اگر در رشته‌ای زیرمجموعه‌ی اقتصاد، به ادامه تحصیل بپردازید.

چرا که بسیاری از افراد موفق با کسب دانش اقتصاد در دوره‌ی ارشد، کسب‌و‌کار مربوط به رشته‌ی لیسانس خود را رونق می‌بخشند.

ولی این را هم در نظر بگیرید چون رشته‌ی کارشناسی شما مرتبط نیست، احتمالاً سختی زیادی را برای هم‌سطح شدن با کلاس باید متحمل شوید.

توجه نمایید که شرکت در دوره‌ی ارشد، آن‌هم در رشته‌های غیر اقتصادی، معمولاً منفعت خاصی ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه همه‌ی جوانب آن را سنجیده باشید.

در پرانتز این را هم اضافه کنم که اگر در همان رشته‌ی لیسانس می‌خواهید تحصیلات تکمیلی را ادامه دهید، حواستان باشد!

در ارشد و دکتری، تقریبا همان مطالب لیسانس گفته می‌شود؛ حتی گاهی خلاصه‌تر از لیسانس!

چراکه دوره‌ی تحصیلات تکمیلی بیشتر برای تحقیق و پژوهش است، نه لزوماً دانش جدیدتر. پس اگر اکنون در دوره لیسانس هستید و در دوراهی سربازی یا ارشد قرار دارید، در تعدادی از کلاس‌های ارشد شرکت کنید؛ تا ببینید آیا ارزش ادامه تحصیل دارد یا نه!

دلیل ششم ارشد خواندن: بعد از آن دکترا هم بگیریم و استاد دانشگاه شویم

ارشد یا سربازی

زمانی‌که پسران در دوراهی کارشناسی ارشد یا سربازی قرار می‌گیرند، یکی از فریب‌ها این است که با وعده‌ی استاد دانشگاه شدن، تصمیم به ادامه تحصیل می‌گیرند.

چرا فریب است؟ با ما همراه باشید تا بدانید:

اول از همه مراحل رسیدن به دکترا را مرور کنیم تا تصمیم عاقلانه‌تری بگیریم. برای قبولی ارشد در دانشگاه دولتی، آن‌هم در شهرهای بزرگ مثل تهران، رتبه خیلی خوبی نیاز است.

از طرفی، برای دانشگاه آزاد هم، در سال 1400، هزینه‌ای بین 20 تا 30 میلیون تومان باید خرج کنید تا به مدرک ارشد برسید. اگر وضع مالی خوبی ندارید، این گزینه را فراموش نمایید.

دانشگاه‌های دیگری نیز هستند که می‌توانید سرچ کنید. اما بخاطر داشته باشید در دانشگاه‌ها، معمولاً استادان درس‌خوانده‌ در دانشگاه دولتی را جذب هیئت علمی می‌کنند.

حال فرض کنید در دانشگاه دولتی، برای ارشد قبول شده‌اید و با موفقیت هم، ارشد را به پایان رسانده‌اید.

اکنون برای قبول شدن در آزمون دکترا، دست‌کم باید یک مقاله منتشر شده در مجلات معتبر داشته‌باشید. البته که نمره خوب در آزمون دکترا هم لازم است. حال اگر در مصاحبه دکتری هم خوب عمل نمایید، پذیرفته می‌شوید.

اما مشکل اصلی تازه شروع می‌شود. چرا که تعداد زیادی دکتر بیکار و متقاضی استادی داریم. پس اگر نظر ما را بخواهید. عطای دکتری و استاد دانشگاه شدن را به لقایش ببخشید.

چرا که بجای هفت خان رستم، هفتاد خان دارد😥!

و اگر این تنها دلیل سربازی نرفتن شماست، بیشتر درباره‌ی تصمیم خود فکر کنید.

چراکه در برهه‌ی کنونی شانس استاد دانشگاه شدن، بسیار کم است.

اگر تصمیم به ادامه تحصیل شد، چه کارهایی را در ارشد انجام دهیم؟

اگر در جدال بین سربازی یا کارشناسی ارشد ، تحصیل در مقطع ارشد پیروز شد، بهتر است کارهایی را انجام دهید؛ تا نه‌ تنها سربازی آسان‌تری داشته باشید بلکه، شغل آینده‌تان هم تا حدودی تضمین شود. لیست این کارها در ادامه آمده است:

1- کشف استعداد

ارشد یا سربازی - سرباز ماهر

اگر تا به حال به استعداد اصلی خود پی نبرده‌اید، مهم‌ترین کار این است که شخصیت خود را بشناسید. از آن‌جا که یکی از اصلی‌ترین تصمیمات هر فرد در زندگی، انتخاب شغل است، می‌توانید در دوران ارشد، شخصیتِ شغلی خود را بشناسید. تا بلافاصله بعد از سربازی مشغول به کاری شوید که برای آن ساخته شده‌اید.

مطلب زیر کمکتان خواهد نمود تا جایگاه شغلی ایده‌آل خود را کشف کنید:

2- فراهم آوردن شرایط عضویت در بنیاد ملی نخبگان

در دوران تحصیلیِ ارشد، تمام تلاش خود را انجام دهید تا مدارک لازم برای عضویت در بنیاد ملی نخبگان را فراهم آورید. چرا که می‌توانید با این‌کار سربازی خود را به صورت انجام پژوهش به پایان رسانده و سختی‌های سربازی‌تان را کاهش دهید.

از طریق لینک زیر وارد سایت بنیاد ملی نخبگان شده و شرایط گرفتن تسهیلات خدمت را مطالعه بفرمایید:

3- گرفتن امریه سربازی

حال اگر شرایط بنیاد ملی نخبگان را نداشتید، در طول ارشد به فکر گرفتن امریه باشید تا دو سال عمرتان در سربازی به هدر نرود. توجه نمایید که ارگان‌ها زمان به خصوصی را برای گرفتن امریه دارند. پس به طور مداوم سایت‌هایشان را چک کنید.

4- پیدا کردن شغلی که حتی در زمان سربازی پول‌ساز باشد

سربازی یا کارشناسی ارشد - کار برای سرباز

یکی دیگر از نکات با اهمیت در دوره‌ی ارشد این است که شغلی برای خود دست‌و‌پا نمایید که در هنگام سربازی هم برایتان سودآور باشد و هم بدون حضورتان درآمد ایجاد کند.

یکی از این‌گونه شغل‌ها، ضبط ویدئوی آموزشی از فعالیتی است که شما بهتر از دیگران بلد هستید. فرقی ندارد که چه باشد.

زبان انگلیسی، ریاضی، نجاری، روانشناسی و …. همگی خوب هستند. کافیست که ویدئویی با کیفیت از آموزش خود تهیه کرده و در سایت‌های آموزشی مثل فرادرس یا آنلاین آموزان، به فروش برسانید.

بدین ترتیب حتی زمانی که در سربازی هستید، آموزش‌هایتان به فروش رفته و شما درآمد خواهید داشت و بعد از سربازی از نظر مالی، صفر مطلق نیستید.

سخن آخر

گرچه تصمیم‌گیری برای دوراهی سربازی یا ارشد ، کار سختی است اما لازم است بدانیم سربازی یک واقعیت است!

پس اگر هنوز سوالتان اینست که ارشد بخونم یا برم سربازی ؟ این را قبول کنید که بالاخره دوران سربازی را باید گذراند. حال به جای فرار از آن، سعی نمایید با لطایف الحیل😎، دوران سربازی را آسان‌تر بگذرانید.

هدف اصلی این مقاله هم، راهنمایی برای انتخاب بین رفتن به سربازی یا ارشد بوده‌است؛ اما در کنار آن سعی کردیم که روش‌های سربازی آسان مثل سرباز ماهر، امریه، بنیاد نخبگان و … نیز آموزش داده‌شود.

امیدواریم برایتان مفید بوده باشد.

مطالب مرتبط با سربازی آسان

1) اگر قصد شما سرباز ماهر شدن باشد، این یک فرصت است تا اضافه خدمتتان بخشیده شود یا سربازی‌تان نزدیک به محل زندگی‌تان گذرانده‌شود.

برای این منظور، لازم است تا به مهارتی که بدان علاقه‌مندید و در سایت سربازماهر موجود است، مسلط شوید. سایت کارنکن می‌تواند بسیار به شما کمک کند تا مهارت دلخواه و مناسب خود را بیابید. تا هم راحتیِ سربازی‌تان و هم شغل آینده‌تان تا حدودی تضمین شود.

2) مهم‌ترین دغدغه‌ی پسران در کنار سربازی، داشتن کار است. چراکه بعد از سربازی، تازه از صفر باید شروع کنند و دنبال شغل بگردند. پادکست کارنکن به شما کمک می‌کند که با انواع روش‌ها و مشکلات کسب درآمد آشنا شوید. بنابراین، شاید بتوانید با کمک آن شغلی را ایجاد نمایید که در زمان سربازی هم پول‌ساز باشد.

اگر روراست بگوییم
یکی از 5 دغدغه‌ی اصلی پسران، این است که ارشد بخونم یا برم سربازی.
ده‌ها دلیل برای رفتن به سربازی و ده‌ها دلیل برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد وجود دارد.
نظر شما چیست؟
سربازی برویم یا ارشد بخوانیم؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “ارشد بخونم یا برم سربازی ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.