قبل از اینکه بخوام در مورد استارت آپ صنایع غذایی صحبت کنم بهتره از اینجا شروع کنم که استارت آپ چیه؟
تشکیل تیم استارتاپی اینجوریه که، چند نفر آدم باانگیزه و متعهد، برای حل یه مشکل، یک راهحل خلاقانه پیدا کردن و با در نظرگرفتن بازارکار حوزه خودشون قراره به سرعت رشد کنند.
وقتی واژه غذا بهکار برده میشه همیشه یاد پخت و پز و آشپزخونه میاُفتیم.
میدونید راز خوشمزگی غذاهای مامان بزرگهامون چیه؟
اونا برای درست کردن همون غذای به ظاهر ساده، ساعتها وقت گذاشتن، دقت، عشق و انرژی خودشون رو چاشنی غذاشون کردن تا اینقد خوشمزه و دوستداشتنی باشه.
خب حالا ما که میخوایم یه سبک دیگه زندگی کنیم چاره چیه؟
یا اینکه شایدم این سوال واستون پیش بیاد که چرا استارتاپ های حوزه غذا تعدادشون اینقدر زیاده و هر کدوم چطور میتونن به نیازهای مشتریهاشون پاسخ مناسب بدهند؟
اگر تصمیم به راهاندازی یک استارت آپ صنایع غذایی داری یا میخوای بهترین استارتاپهای غذایی در ایران را بیشتر بشناسی در این مقاله با ما همراه شو.
فهرست مطالب درمورد استارت آپ صنایع غذایی
استارت آپ صنایع غذایی به چه دلایلی نیاز امروز ماست
برای یه عده از آدمها به دلایل زیادی نیاز اولیهای به نام غذا تبدیل به معضل شده!
البته شایدم بگید خب کاری نداره از رستوران تهیه میکنن…
بله درسته!
اما داستان غذا در ابتدا ساده به نظر میاد ولی به مرور دغدغههای این نیاز مهم زندگی، باعث درگیر شدن فکر آدمها میشه.
همیشه هر جایی که نیازی وجود داشته باشه، اونجا فرصتیه برای ایجاد یک شغل یا کسب و کار.
استارتاپها هم دقیقاً از همین تکنیک استفاده میکنن.
یعنی میگردن ببینن کجا کمبود یک خدمت وجود داره و همون مورد رو برای خودشون به یک نقطه شروع تبدیل میکنن.
در ضمن اینکه ایدهها و روشهای نوینی برای انجامش دارن، یک استارتاپ رو به قول خودشون استارت میزنن و به دنبالش برای رشد سریع حسابی تلاش میکنن.
در گذشته اکثر مردم تمام نیازهای غذایی خودشون رو برطرف میکردن، حتی تو خونههاشون نون میپختن!
اما امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی طبیعتاً نیازها هم تغییر کرده.
اگر بخوایم چند تا از دلایلی که باعث به وجود اومدن نوعی از استارت آپهای خدماتی یا همون استارتاپهای حوزه غذا و آشامیدنی رو نام ببریم، میگیم:
1-بیشتر اهمیت دادن به سلامتی و غذاهای سالمتر خوردن
به خاطر وجود رسانههای اجتماعی، آگاهی عمومی مردم بالا رفته و همه به سمت تغذیه سالم گرایش دارن.
پس به نظر میاد دوران فست فودهای خوشمزه و مضر داره به پایان میرسه و این فرصت استثناییه برای استارتاپ های حوزه غذا تا با سبک نوآورانه خودشون محصولات غذایی سالم رو به دست مشتریها برسونن.
2-گرایش ذهنی مردم به مصرف مواد غذایی ارگانیک یا کاملا گیاهی
اکثر ما تمایل داریم مواد غذایی طبیعی که بدون سموم و هورمونهای مضر تهیه شدن مصرف کنیم.
اما به دلیل گرون بودن مواد غذایی ارگانیک نمیتونیم از این خدمت بهره ببریم.
اگه متوجه بشیم یکی از استارتاپهای حوزه غذا و آشامیدنی محصولاتش رو داره به صورت عرضه مستقیم از کشاورز یا تولیدات ارگانیک و کاملاً گیاهی کارخونههای خودش، به دست افراد با قیمت مناسب میرسونه،
چرا که نه، حتماً مشتری میشیم.
اصلاً میتونیم بگیم این یه اصله برای شروع استارت آپ با هزینه کم.
احتمالاً راههای زیادی برای کم کردن هزینه راهاندازی استارت آپ وجود داره که این یکیشه.
3-علاقمندی به آشپزی آسان مخصوصاً در جوانان
اصلیترین دلیل به وجود اومدن استارتاپ های حوزه غذا یا به عبارتی یکی از مهمترین ویژگیهای یک استارتاپ، آسانتر و سریعتر کردن کارها برای مخاطبین هدفشونه.
وقت کم و زندگی پرمشغلهای که داریم باعث میشه به این فکر کنیم که دیگه نیاز داریم مسئله غذا را از روشهای راحتتر و جدیدتری حل کنیم.
خیلی از نوجوانان، امروزه میخوان لذت غذا درست کردن رو تجربه کنن اما نمیخوان به روش قدیمیا کاراشون رو انجام بدن یا بهتره بگیم وقت ندارن یا شایدم حوصله ندارن!
خلاصه هم نیاز دارن و هم اینکه بیشتر وقتا واقعاً حس خوبی بهشون میده که آشپزی کنن.
اما واسشون سخته مواد غذا رو تهیه کنن.
اینجاست که بعضی استارتاپ های حوزه غذا از این فرصت استفاده کردن و به روش جدیدی جایگاهی در دل جوانان باز کردن.
اونا حتی مواد غذایی به همراه دستور غذای انتخاب شده توسط مشتری رو به سرعت درب منزل تحویل میدن و این یعنی همون رضایت مشتری و دیگه کار تمومه.
چون مشتری راضی یعنی معرفی استارت آپ صنایع غذایی مورد پسند به نفر بعدی.
به این ترتیب در طی زمان کوتاهی یک پلتفرم آنلاین سفارش غذا رشد میکنه و تبدیل میشه به یکی از بهترین استارتاپهای غذایی در ایران مثل اسنپ فود یا مامان پز.
پیاده سازی ایده توسط استارت آپ صنایع غذایی
تاثیر ایدههای خارجی در استارت آپ صنایع غذایی
در بیشتر مواقع ثبت شرکت استارتاپی با تقلید از استارتاپ های خارجی انجام میشه.
ایدههای استارتاپی زیادی وجود داره که هنوز تو ایران پیاده سازی نشده مثلاً سایت startupsavant.com کلی ایده به شما میده.
یکی از شرکتهای مطرح در زمینه استارتاپ های حوزه غذا، شرکت آلمانیه hellofresh که رقیب شرکت Blue Apron است.
این دو شرکت عمده فعالیتشون در تهیه کیتهای غذایی برای مشتریان پر مشغلهشونه.
اونا مواد غذایی لازم رو به همراه دستورالعمل آسان پخت گام به گام که بهش کیت غذایی میگن، دم در خونه مشتریانشون تحویل میدن.
اونها باعث میشن در عین حالی که مشتری غذاهای شگفتانگیز خانواده خودش رو درست میکنه، اگر مبتدیه، مهارت جدیدی به نام آشپزی رو هم یاد بگیره.
این استارتاپها شعار تبلیغاتیشون اینه “بپزید، خلق کنید، لذت ببرید“
اما یکی از دغدغههای اساسی اونا لغو کردن اشتراک توسط مشتری، همچنان بر قوت خود باقیست.
استارتاپ های حوزه غذا تو ایران، از این ایده کمتر استفاده کردن.
شایدم دلیلش به صرفه بودن و در دسترس بودن مراکز خرید مواد غذایی مثل میادین میوه و ترهبار که توی شهری مثل تهران، خیلی زیاده.
البته نیاز زندگی مردم در آینده ایجاب میکنه که به روشهای جدیدتری نیازهای اساسی زندگی خودشونو برآورده کنن.
بهترین استارتاپهای غذایی در ایران
1-استارت آپ صنایع غذایی همیشه آشنای اسنپ فود (snappfood.ir)
اسنپ فود یک استارت آپ صنایع غذایی موفق در ایرانه که کارش فقط سفارش آنلاین غذا نیست!
از بهترین رستورانهای اطراف شما گرفته تا آموزش آشپزی، سبک زندگی، تغذیه سالم، نکات و ترفندهای غذا و… در اختیار مشتریان خودش قرار میده.
امکان سفارش آنلاین میوه و نان نیز در این پلتفرم محبوب فراهم شده.
2-استارت آپ صنایع غذایی دوست داشتنیه مامانپز (mamanpaz.ir)
استارت آپ خانگی یکی از انواع استارت آپه.
یکی از استارتاپ های حوزه غذا به عنوان یه مدل استارت آپ خانگی اومده تعدادی خانمهای خانهدار رو تحت یه پلتفرم جذاب به نام مامانپز دور هم جمع کرده.
مشتریها میتونن مامانی که قراره واسشون غذا درست کنه رو انتخاب کنن.
غذاها توسط بانوانی که در سایت ثبت نام کردن و مرحله تاییده دستپخت و بهداشت محیط آشپزخونه رو گرفتن، به صورت روزانه تهیه میشه.
حتی مشتری امکان اینو داره مشخص کنه غذاش به صورت ویژهای مثلاً کمنمک و کمروغن باشه.
3-پلتفرمهای کاربردی رستورانیاب جهت بازاریابی استارت آپ صنایع غذایی
بعضی از استارتاپ های حوزه غذا هم با پیدا کردن رستورانهای نزدیک محل زندگی یا کار میتونن خدمات خوبی ارائه بدهند.
این پلتفرمهای آنلاین با در اختیار گذاشتن منوی رستورانهای اطراف کمک میکنن تا مشتری غذای مورد علاقه خودشو با قیمت مورد نظرش درب منزل تحویل بگیره.
مثل: foodism.app یا delino.com
چهگوارا یکی از استارتاپهای حوزه غذا و آشامیدنی
به دلیل این که آب آشامیدنی حیاتیترین نیاز ماست، یکی از استارتاپ های حوزه غذا و آشامیدنی به نام چهگوارا از طریق وبسایت فروشگاهی خودش، امکان خریدی آسان رو برای ما فراهم کرده.
استارت آپی مثل چهگوارا (chegovara.com) نمایندگی پخش آب معدنیهایه مثل: آکوافینا، نستله پیورلایف، واتا، اکساب، آب گالنی سورپرایز و…
مطالب مرتبط با استارتاپ های حوزه غذا
اگه بگیم استارت آپ باید حتماً خلاقیت به همراه داشته باشه، پس کارآفرینی رو چطور معنا کنیم؟ مقاله زیر اطلاعات مفیدی در این رابطه به شما میده:
اگر بدونید راهی هست که بتونید از تجربه کارآفرینانی که استارتاپهای موفقی رو اداره میکنند استفاده کنید، چیکار میکردید؟ بیشک خودتون رو به رویدادهایی مثل استارتاپ گرایند میرسوندید.
علاقهمندان راهاندازی استارتاپ، نه تنها در حوزه غذا، بلکه در حوزههای دیگهای هم مشغول فعالیت هستند. سه مطلب زیر، به بخشهای دیگهای پرداختند که میتونه خوندنشون براتون جالب باشه.
از نظر شما بهترین استارت آپ صنایع غذایی کدومه؟ آیا تجربهای در مورد یکی از استارتاپهای حوزه غذا و آشامیدنی دارید که دوست داشته باشین با ما در میان بگذارین؟
مقاله جالبی بود. عکسها هم خوشمزه بودند. اینکه درباره خود استارت آپ هم توضیحاتی داده بودید و مثال زده بودید خیلی عالی بود. به عنوان یه ایده قدیمی در حوزه غذا سایت چیبپزیم؟ هم زمانی توجه زیادی را به خودش جلب کرده بود، البته شاید با مفهوم و تعریف استارت آپ متناقض باشه، نمیدونم اون را هم میشه مثال زد یا نه ؟ یادمه چندسال پیش، با ایده جالبی شروع به کار کرد، لیست مواد غذایی که تو خونه داشتیم و تعداد و حجمشان را وارد سایت میکردیم و بهمون دستور غذا معرفی میکرد. برای مامان هایی که سوال هرروزشون امروز چی درست کنیم بود، کاربرد داشت.
موفق و پیروز باشید، مقاله های شما را دنبال میکنم همیشه کامل و برای همه مخاطبان جالب و کاربردی هستند.
بله درسته. ممنونم . نظر لطف شماست . استارت آپ صنایع غذایی که به مادران برای تهیه غذای هر روز کمک میکنن . با ارزشن.