میخواهیم ببینیم که بازاریابی پیامکی چیست ؟ چه مزایای دارد؟ مناسب چه کسانی است؟ و چطور اجرا می شود؟
همه ما پیامکهایی از فروشگاههای بزرگ، سازمانها و حتی مسابقات قرعهکشی دریافت کردهایم. بعضی از آنها جملات تبلیغاتی جذاب برای فروش محصول و برخی کدهای تخفیف خرید هستند. خلاصه همه جور پیامکی را دیدیم.
البته برخی از آنها جالبند. من که شخصاً پیامکهای تخفیف را خیلی دوست دارم! شما چطور؟
آیا دانشگاه یا محل کارتان برای اطلاعرسانی برای شما پیامک فرستاده؟ یا روی لینکهای این تبلیغات کلیک کردهاید؟
این شیوه بازاریابی که به کسبوکارها و یا سازمانها اجازه میدهد تا از طریق ارسال پیامک انبوه به مشترکان مختلف، پیام های بازاریابی ارسال کنند، بازاریابی پیامکی است و یکی از موفقترین روشهای بازاریابی دیجیتال است.
این روش که البته به آن اس ام اس مارکتینگ یا پیامک مارکتینگ هم گفته میشود، از طریق یک سامانه خودکار پیامکی انجام شده و نیاز به یک نرمافزار آنلاین برای ارسال پیامک دارد.
حال اینکه این سامانه را چگونه باید انتخاب کنیم و میزان موفقیت این سامانه را چگونه اندازه بگیریم را در فصلهای متمایز به صورت مفصل تشریح خواهیم کرد.
سرفصلهای زیر در برگیرنده تمامی اطلاعات لازم برای یک بازاریابی پیامکی موفق است:
چرا بازاریابی پیامکی را انتخاب کنیم؟
بازاریابی پیامکی برای چه کسانی مفید است؟
چگونه کسب و کارمان را با بازاریابی پیامکی رونق دهیم؟
نرم افزار و سامانه مورد نیاز بازاریابی پیامکی
نحوه ایجاد پایگاه داده از تمامی مشتریان
روشهای کارا برای ارسال پیام های بازاریابی موفق
زمان مناسب برای ارسال پیام های بازاریابی
بایدهای حقوقی بازاریابی پیامکی
چرا بازاریابی پیامکی را انتخاب کنیم؟
دلایل استقبال برای استفاده از تبلیغات پیامکی چیست ؟
- استقبال از پیامهای بازاریابی به علت استفاده روزافزون از گوشیهای هوشمند
- تعامل با بازاریابی پیامکی فوقالعاده سریع است
- پیام های بازاریابی به پوشه هرزنامه نمیروند
- اس ام اس بازاریابی در پلتفرم مطلوب مشترکان به دستشان میرسد
- بازاریابی پیامکی قابل پیگیری است
1- استقبال از پیامهای بازاریابی به علت استفاده روزافزون از گوشیهای هوشمند
با توجه به اینکه بیش از ۹۵ درصد از مردم از تلفن همراه استفاده میکنند، پیامک، یک راه عالی برای دسترسی مستقیم به مشتریان است. فقط با قرار دادن یک پیوند اینترنتی در متن پیامک، می توانید تعامل با تجارت خود را به صورت آنلاین افزایش دهید.
2- تعامل با بازاریابی پیامکی فوقالعاده سریع است
طبق نظرسنجیها نرخ پاسخدهی کاربران به انواع کانالها به این صورت است:
- پیامک: 45%
- ایمیل: 2.43%
- لینکدین: 0.13%
- گوگل ادوردز: 2%
- فیس بوک: 1%
به طور متوسط، تنها 90 ثانیه طول میکشند تا مشترکان به یک پیام متنی پاسخ دهند. میتوان گفت که از این نظر پیامک، هیچ گونه رقیبی ندارد.
3- پیام های بازاریابی به پوشه هرزنامه نمیروند
برخلاف برخی کانالها مانند ایمیل که حدوداً نصف پیامها در پوشه هرزنامه میرود، پیامک، پوشه هرزنامه ندارد و انگیزهای غیرقابل انکار در مشترک، برای باز کردن تکتک پیامکهایی که دریافت میکند وجود دارد.
4- اس ام اس بازاریابی در پلتفرم مطلوب مشترکان به دستشان میرسد
مطالعات نشان داده که 63 درصد از بازدیدهای وبسایت در حال حاضر از طریق تلفن همراه صورت میگیرد.
تلفنهای همراه بدون شک دستگاه مورد علاقه ما هستند، بنابراین هدف قرار دادن مصرفکنندگان در این پلتفرم منطقی است.
5- بازاریابی پیامکی قابل پیگیری است
یک پلتفرم مدیریت پیامک، گزارشهای گستردهای را در مورد موفقیت سامانههای بازاریابی پیامکی شما ارائه میدهد.
گزارش سامانه شامل رسیدهای تحویل فوری، پیامهای دریافتی، درصد پاسخها و موارد دیگر است.
شما دقیقاً میدانید که چند پیام کوتاه ارسال شده است و چقدر طول کشیده تا مشترک پاسخ دهد.
اندازهگیری موفقیت سامانه پیامکی شما با آدرسهای اینترنتی کوتاه و کدهای تخفیف منحصربهفرد، ساده است؛ که در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.
بازاریابی پیامکی برای چه کسانی مفید است؟
باید گفت که تقریباً برای همه کسبوکارها!
بدون در نظر گرفتن نوع کسبوکار، پیامک میتواند مکمل خوبی برای بازاریابی دیجیتال شما باشد. پیامکها با عملکرد موثر، ارتباط بسیار فوری را به روشی بسیار قابل اعتماد انجام میدهند.
حتی مشاغل خاصی وجود دارند که نمیتوانند بدون پیامک، خیلی موفق شوند. از جمله :
فروشگاههای تجارت الکترونیک که نیازمند بازاریابی پیامکی هستند
چه در حال ارسال سامانههای تبلیغاتی یا تأییدیههای سفارش یا ارسال باشید، پیامک یک ابزار عالی برای فروشگاههای تجارت الکترونیک است. مثل فروشگاههای زنجیرهای یا اینترنتی
شرکتهای مسافرتی که تعاملی شبیه به بازاریابی پیامکی دارند
پیامک برای شرکتهای مسافرتی ضروری است زیرا مشتریان به اطلاعات لحظهای نیاز دارند.
این شامل بروزرسانی زمان پرواز، تغییر گیت، لغو، هشدار آب و هوا و بسیاری موارد دیگر است.
با پیامک میتوانید دقیقاً آنچه را که باید بدانند به مشتریان بگویید، بدون اینکه نگران باشید که آیا به موقع آن را خواهند دید یا خیر.
مشاغل خدماتی نیازمند به قرار ملاقات
با ارسال پیامک یادآوری، مطمئن شوید که مشتریان شما هرگز قرار ملاقات دیگری را از دست ندهند. این باعث صرفهجویی در زمان و هزینههای هدررفته به علت عدم حضور و قرار ملاقاتهای دیرهنگام میشود.
برخی از ما شاید هنوز سمت و سوی درست شغلمان را پیدا نکردهایم و یا چشمانداز روشنی برای کسبوکار فعلیمان نداریم. شاید قبل از اینکه بخواهیم بازاریابی انجام دهیم نیازمند آن باشیم که نوع کسبوکار و اهداف شغلی خود را مشخص کنیم.
به نظرم بهترین منبع برای یافتن این مهم کتاب است. موافقید؟ اگر به دنبال بهترین کتابهای راهنمای شغلی باشید میتوانید به لینک زیر سری بزنید. حتما از کتابهای معرفی شده استفاده خواهید برد.
چگونه کسب و کارمان را با بازاریابی پیامکی رونق دهیم؟
استراتژیهای بازاریابی پیامکی را میتوان در صنایع مختلف از جمله خردهفروشی، بخش سلامت، امور مالی و بسیاری دیگر اعمال کرد. برای کسبوکارهای گوناگون روشهای بازاریابی متفاوت است.
یکی از موارد زیر میتواند مدل تبلیغاتی شما باشد:
- معاملات تبلیغاتی
- تخفیفهای پیامکی
- مسابقات قرعهکشی
- فروش فوری
- مشتریمداری
- هشدارها و اعلانها
1- بازاریابی پیامکی و معاملات تبلیغاتی
یک معامله تبلیغاتی معمولاً با دادن درصد تخفیف بر روی یک محصول یا خدمت مشخص میشود، به عنوان مثال ” 20٪ تخفیف برای برخی اجناس در فروشگاههای زنجیرهای”.
- این پیشنهادات همیشه باید یک محدودیت زمانی برای ایجاد حس فوریت برای مشتریان شما مشخص کند.
- پیامک تبلیغاتی شما باید حاوی شرایط و ضوابط مربوطه باشد یا به صفحه وب، پیوند داده شود.
2- اس ام اس مارکتینگ و تخفیفهای پیامکی
تخفیفهای پیامکی مانند یک معامله تبلیغاتی، قیمت یا تخفیف ویژهای را برای مشتریان ارائه میدهند مثلاً تخفیفهایی که تاکسیهای اینترنتی به مشتریان تازه یا وفادار خود میدهند.
با این حال، این معامله انقضای طولانیتری دارد و بیشتر در قالب چندرسانه ای (MMS) دیده میشود. تخفیفهای پیامکی موثرترین راه برای افزایش بازدید از فروشگاه و خرید آنلاین هستند.
3- پیامک مارکتینگ و مسابقات قرعهکشی
مسابقات پیامکی دهها سال است که وجود داشتهاند و هنوز هم موثر واقع میشوند.
فرآیند سادهای است:
- رقابت خود را در فروشگاه یا وبسایت خود، از جمله شرایط جوایز، تبلیغ کنید.
- شماره اختصاصی خود را در دستورالعملها قراردهید. (یک شماره منحصربهفرد و به یادماندنی که فقط به حساب پیامک شما پیوند داده شده است)
- پاسخها را جمعآوری کنید و برنده خود را انتخاب کنید.
حالا احتمالاً به این فکر میکنید که من از این چه چیزی به دست آوردم؟
پاسخ: یک پایگاه داده گسترده از مخاطبین!!!
4- فروش فوری با پیام های بازاریابی
آیا موجودی فصلی یا مدلهای قدیمیتر، برای رد کردن دارید؟ فروش فوری خود را با پیامک انبوه تبلیغ کنید تا به کل پایگاه داده خود دسترسی پیدا کنید.
پیامهای فروش فوری معمولاً از عباراتی مانند «همه موجودی باید برود»، «ترخیص انبار» یا «فقط این آخر هفته» استفاده میکنند.
فروش فوری اغلب به مشتریانی که خریدهای فوری انجام میدهند متکی است. بنابراین زمانی که درست قبل از شروع فروش تبلیغ میشود بیشترین تاثیر را دارد.
5- مشتریمداری توسط بازاریابی پیامکی
پیامک بستر مناسبی برای مشتریمداری است. برای این که مشتریان شما احساس کنند خاص و ارزشمند هستند، میتوانید با پیامک با آنها تعامل داشته باشید.
بنابراین برقراری ارتباط با آنها در شخصیترین پلتفرم موجود منطقی است. “پیامک”
پس از ثبتنام کاربران برای برنامه وفاداری شما، میتوانید یک پیام خوشآمدگویی خودکار برای آنها ارسال کنید. این مشتریان وفادار را میتوان در یک گروه تماس با هم ذخیره کرد و مزایا و تخفیفهای انحصاری برای آنها ارسال کرد.
6- هشدارها و اعلانها و اس ام اس بازاریابی
هشدارها و اعلانهای پیامکی برای ارسال پیام های بازاریابی مختلف به مشتریان شما استفاده میشوند، مانند:
- ساعات کار / تعطیلی فروشگاه
- محصول/خدمات جدید
- رویدادهای خاص
- هشدار فروش بلیت
- اعلانات بازگشت به انبار
با درج یک URL در پیام خود، به صفحه محصول جدید یا فروش بلیط پیوند دهید. از URL کوتاه استفاده کنید تا پیامک خود را مختصر و در محدوده 160 کاراکتر نگه دارید.
اگر کسبوکار شما به صورت سنتی است و یا به صورت حرفهای از فضای اینترنت برای رونق کسبوکارتان استفاده نمیکنید، به نظر باید تجدیدنظر اساسی در این خصوص داشته باشید.
در مطلب زیر به رایگان آموزش ببینید.
نرم افزار و سامانه مورد نیاز بازاریابی پیامکی
فرض کنید بخواهید در مقیاسهای بالا و برای افراد زیادی، مثلا تمامی مشتریان فروشگاهتان یا تمام دانشآموزان تهران و… پیامک تبلیغاتی یا خدماتی ارسال کنید، قطعاً برای اجرا به یک سامانه پیامکی نیاز دارد. زیرا ارسال اس ام اس بازاریابی یا همان پیام های بازاریابی به صورت دستی در سطح گسترده امکانپذیر نیست.
پس با خرید پنل پیامکی به راحتی میتوانید این امکان را در اختیار داشته باشید. پیامک در حقیقت یک نرمافزار آنلاین است که به شما اجازه میدهد مشتریان خود را مدیریت و برای آنها پیامکهای انبوه ارسال کنید.
نرمافزار پیامک به شما امکان دسترسی به ویژگیهای هوشمندی مانند شمارههای اختصاصی مجازی، محرکهای کلیدواژه، شخصیسازی ارسال، پیامک دوطرفه و موارد دیگر را میدهد.
در یک سامانه پیامکی، بانک شمارههای از پیشموجودی وجود دارند که به شما این قابلیت را میدهند که بر حسب شهر، محله، سن، جنسیت و شغل آدمها برایشان پیامک ارسال کنید.
پس تنها کاری که برای ارسال در یک سامانه پیامکی باید انجام دهید این است که در نرمافزار خود یک پیام ایجاد کنید، لیست مخاطبین خود را انتخاب کنید و گزینه ارسال را بزنید. البته طبق اصولی که در بخشهای قبل توضیح داده شد.
حال مرحله به مرحله راهاندازی یک بازاریابی پیامکی را بیان میکنیم:
- خرید پنل پیامکی، اولین قدم در بازاریابی پیامکی
- خودکارسازی سامانه بازاریابی پیامکی
- ارزیابی میزان موفقیت بازاریابی پیامکی
1- خرید پنل پیامکی، اولین قدم در بازاریابی پیامکی
فرض کنید شروع به ارسال پیام های بازاریابی نمودید؛ اما این نرم افزار برای ارسال پیامک از خط خدماتی استفاده نمیکند و از خط تبلیغاتی استفاده میکند.
اگر دریافت پیامکهای تبلیغاتی مشتریان شما فعال باشد، هیچ مشکلی پیش نمیآید. اما اگر دریافت پیامکهای تبلیغاتی آنها غیرفعال باشد، پیامک شما به دست آنها نمیرسد و تمام فرایند بازاریابیتان شکست خواهد خورد.
خیلی از افراد و صاحبان مشاغل و کسبوکارها از این موضوع اطلاع ندارند و مشکل را در جای دیگری جستجو میکنند. آنها فکر میکنند که ضعف در بازاریابی و فروش است که مشتری در برنامه و یا سایت آنها ثبتنام نمیکند، درحالی که با تهیه خط خدماتی مشکل آنها برطرف خواهد شد.
هر فردی میتواند خط تبلیغاتی را به خط خدماتی تبدیل کند تا بتواند پیامکهای ارسال حتی به افرادی که دریافت پیامک های تبلیغاتی را مسدود کردهاند داشته باشد.
هنگامی که فردی دریافت پیامک های تبلیغاتی را غیرفعال میکند، به این معنی است که به اپراتور میگوید که تمایلی به دریافت پیامک های تبلیغاتی ندارد.
هنگامی که قصد ارسال پیامکهای کد تایید و … دارید؛ پیامکهایی که مخاطب منتظر دریافت پیامک است؛ این پیامکها تبلیغاتی نبوده و اطلاعرسانی هستند؛ لذاباید از خط خدماتی استفاده کنید.
این خطها به دو صورت خط خدماتی اشتراکی و خط خدماتی اختصاصی میباشند. برای تبدیل کردن خط تبلیغاتی به خط خدماتی شما باید به اپراتور تعهد دهید که پیامک تبلیغاتی ارسال نمیکنید و اپراتور نیز بابت این تعهد از شما وثیقه میگیرد.
اگر میخواهید بیشتر در مورد خطهای خدماتی بدانید و تفاوت آنها با خطهای تبلیغاتی را بشناسید، توصیه میشود ویدئوی زیر را تماشا کنید.
خرید پنل پیامکی برای بازاریابی پیامکی
بهترین پنل پیامکی کدام است؟
اگر به دنبال خرید پنل پیامکی هستید، باید ویژگیهای یک پنل پیامکی کارآمد را بشناسید تا بتوانید با مقایسه شرکتهای ارائهدهنده سامانه پیامکی، بهترین پنل را انتخاب کنید.
اگر میخواهید مشخصات یک پنل مناسب برای بازاریابی پیامکی را بدانید فایل زیر را دانلود نمایید:
پنل پیامکی رایگان برای بازاریابی پیامکی
شما برای تهیه پنل اس ام اس رایگان میتوانید از شرکتهایی که این سامانه را در اختیار شما میگذارند استفاده کنید. دقت داشته باشید که این سامانه فقط هزینه اولیه خرید را ندارد و شما باید هزینه ارسال و یا دریافت پیامکها را به آنها بپردازید.
2- خودکارسازی بازاریابی پیامکی
فرآیند بازاریابی خودکار هزینههای کارکنان را کاهش و بازگشت سرمایه را افزایش میدهد و کارایی گردش کار را بهبود میبخشد.
شما میتوانید با اتوماتیک کردن پیامهای خود نیز به همین مزایا دست یابید.
میتوانید پیامها را در نرمافزار بازاریابی پیامکی خود، یا با استفاده از ادغام API برای ترکیب فناوری SMS با CRM موجود خود، اتوماتیک کنید.
اتوماسیون پیامک در نرم افزار پیامک شما
اکثر ارائهدهندگان پلتفرم پیام کوتاه، ویژگیهایی را ارائه میدهند که به عنوان کلمات کلیدی و محرک شناخته میشود .
با استفاده از این ابزار، میتوانید یک پاسخ خودکار برای یک کلمه کلیدی مشخص ایجاد کنید تا یک گردش کار خودکار، ساده و در عین حال قدرتمند را تنظیم کنید.
پاسخ به کلید واژه برای موارد زیر مناسب است:
- مدیریت ثبتنامها / انصرافها
- قبولی در مسابقه قرعهکشی
- ارسال معاملات مربوطه یا تخفیفهای پیامکی
ترکیب SMS با CRM موجود شما
برای به حداکثر رساندن واقعی پتانسیل اتوماسیون پیامک خود، ادغام API راهی است که باید پیش بگیرید.
یک کلید SMS API به شما امکان میدهد ابزار CRM خود را با قابلیتهای خودکارسازی پیام کوتاه ارتقا دهید.
گزینههای شما برای اتوماسیون پیامک به CRM و محصول/خدمتی که میفروشید بستگی دارد.
با این حال، برخی از حالات عبارتند از:
- تقسیمبندی مشتریان به گروههای مختلف با توجه به انواع خدماتی که میخواهند دریافت کنند و بر اساس آن پیام ارسال کنند.
- ارسال پیامهای متنی خوشآمدگویی پس از ثبتنام مشتریان برای یک حساب
- ترکیب پیامک با پلتفرمهای دیگر مانند ایمیل برای استراتژی بازاریابی چند کانالی
- پیامکهای مربوط به مشتریمداری
3- ارزیابی میزان موفقیت بازاریابی پیامکی
نظارت بر موفقیت هر سامانه بازاریابی، ضروری است. برای این کار باید معیارهایی داشته باشیم تا بتوانیم کارآمدی آن را بسنجیم.
بازاریابی پیامکی هم تفاوتی ندارد؛ تازه اندازهگیری آن فوقالعاده آسان است.
برخی از معیارهای مناسب برای اندازهگیری میزان موفقیت بازاریابی پیامکی عبارتند از:
- نرخ کلیک
- نرخ انصراف
- بررسی رسیدهای تحویل
- هزینه هر تبدیل
- پیگیری استفاده از تخفیف
1- نرخ کلیک را با Google Analytics محاسبه کنید
نرخ کلیک (Click-Through Rate) درصد مشتریانی را که روی پیوندی در پیامک شما کلیک میکنند، اندازهگیری میکند. شامل کردن URL ها، راهی عالی برای هدایت مشتریان به صفحه نشست، فرم یا فروشگاه آنلاین است.
با استفاده از Google Analytics ، میتوانید تعداد کلیکهای منحصربهفرد دریافتی از پیام های بازاریابی پیامکی خود را مشاهده کنید.
برای اندازهگیری، تعداد جلسات منحصربهفرد را بر تعداد کل پیامکهای ارسالی تقسیم کنید.
نتیجه نشاندهنده CTR (Click-Through Rate) شما خواهد بود.
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، پیامک میانگین CTR=19٪ دارد. اگر نرخهایی به این بالا دریافت نمیکنید، ساختار پیام، پیشنهاد یا زمان تحویل خود را اصلاح کنید.
2- نرخ انصراف
هر سامانه بازاریابی منجر به انصراف کاربران میشود. بنابراین اگر دیدید مشتریانی لغو اشتراک میکنند، ناامید نشوید.
یک نرمافزار مناسب گزارشهای متنوعی مثل نرخ انصراف برای تجزیه و تحلیل و مقایسه با استانداردهای صنعت به شما ارائه میدهد.
برای درک بیشتر این درصد، تعداد کاربران لغو اشتراک سامانه پیامکی خود را بر تعداد کل مشترکین تقسیم کنید .
ارائه دهندگان پیشرو پیامک بیان میکنند که میانگین نرخ انصراف از پیامک بین 2.5٪ تا 4٪ است.
3- بررسی رسیدهای تحویل
آیا واقعاً پیامهای شما توسط مشترکین شما دریافت میشود؟ این سوال مهمی است که باید بعد از ارسال سامانههای پیامکی بپرسید.
میتوانید از طریق نرمافزار پیامک خود به وضعیت همه پیامهای خود دسترسی داشته باشید.
ارائهدهندگان پیامک مختلف، از روشهای متفاوتی استفاده میکنند که میتواند بر درصد تحویل موفقیتآمیز تأثیر بگذارد.
اگر متوجه تعداد بالای تحویل ناموفق شدید، یک نرمافزار دیگر را انتخاب کنید.
4- هزینه هر تبدیل
فرض کنید پیام بازاریابی پیامکی شما مستقیماً به صفحه نشست پیوند منتج شود که از کاربران میخواهد یک فرم اضافی را تکمیل کنند یا محصول/خدمتی را میفروشد. در آن صورت، میتوانید هزینه دقیق هر تبدیل در سامانه خود را ارزیابی کنید.
فقط هزینه کل سامانه پیامکی خود را بر تعداد تبدیل تقسیم کنید تا هزینه هر تبدیل شما مشخص شود.
این یک راه ساده برای ارزیابی این است که آیا بازاریابی پیامکی شما بازگشت سرمایهای را که پیشبینی کردهاید ارائه میدهد یا خیر.
5- پیگیری استفاده از تخفیف
آیا به عنوان بخشی از سامانه پیامکی خود تخفیفهای پیامکی ارسال میکنید؟ ردیابی استفاده از آنها، یک راه آسان برای پیبردن به میزان تعامل مشتریان با بازاریابی پیامکی شماست.
اگر نرخ بازخورد پایینی دریافت میکنید، پیشنهاد خود را ارزشمندتر کنید، یا آن را به عنوان یک MMS پویا برای افزایش جذابیت ارسال کنید.
نحوه ایجاد پایگاه داده از تمامی مشتریان
شما نمیتوانید یک سامانه بازاریابی پیامکی را بدون مخاطب اجرا کنید. خوشبختانه، ایجاد پایگاه داده از مخاطبین بسیار سادهتر از آن چیزی است که فکر میکنید.
استراتژیهای زیر باعث میشود لیست مخاطبین شما در کمترین زمان افزایش یابد:
- پیامک با شماره اختصاصی
- خریدهای آنلاین
- خرید در فروشگاه
- ثبتنامهای حسابها
1- پیامک را با یک شماره اختصاصی ارسال کنید
مشتریان را تشویق کنید که با یک کلمه کلیدی خاص مانند «بله» پاسخ پیامک شما را ارسال کنند. آنگاه نرمافزار پیامک شما به طور خودکار، جزئیات تماس او را برای استفاده در آینده ذخیره میکند.
2- خریدهای آنلاین
اگر کسبوکار شما محصولات یا خدمات را به صورت آنلاین میفروشد، این فرصتی عالی برای به دست آوردن شماره تماس مشتریان خود به همراه سایر جزئیات است. برای عملکرد بهتر، به مشتری این امکان را بدهید که برای مطالب بازاریابی ثبتنام کند، نه اینکه به آنها حق انتخاب بدهید.
3- خرید در فروشگاه
“آیا میخواهید در باشگاه اعضای ما ثبت نام کنید و از تبلیغات و تخفیفهای ویژه برخوردار شوید؟” این احتمال وجود دارد که قبلاً چیزی شبیه به این را در یک فروشگاه شنیده باشید.
درخواست شماره موبایل مشتری در حین تراکنشهای درون فروشگاهی میتواند به اندازه درخواست آنلاین موثر باشد.
4- ثبتنامهای حساب
آیا کسبوکار شما به کاربرانی نیاز دارد که برای یک حساب کاربری ثبتنام کنند؟ با درخواست شماره موبایل مشتریان به عنوان بخشی از فرآیند، از این فرصت نهایت استفاده را ببرید.
ضروری است که به مشتریان خود اعلام کنید که اگر شماره خود را به شما بدهند، مطالب بازاریابی را برای آنها ارسال خواهید کرد.
البته داشتن علم بازاریابی و آگاهی از روشهای فروش موفق میتواند بسیار به موفقیت کمپین شما کمک نماید. اگر موارد ذکر شده فوق با علم مدیریت فروش توأمان گردد، کسب و کار شما میتواند به صورت تصاعدی رشد نماید.
اگر به فکر یافتن بهترین کتابها برای مدیریت فروش موفق هستید، توصیه میشود که به لینک زیر سری بزنید.
روشهای کارا برای ارسال پیام های بازاریابی موفق
باید پیام خود را کوتاه و واضح نگه دارید؛ کمتر از 160 کاراکتر. ساختار پیام شما بسته به نوع محتوای بازاریابی پیامکی که ارسال میکنید متفاوت خواهد بود.
با این حال، بهتر است که اس ام اس مارکتینگ آیتم های زیر را داشته باشد:
نام شرکت: اگر شناسه فرستنده دارید، نام تجاری شما در بالای رشته پیام ظاهر میشود.
نام مشتری: برای ایجاد حس صمیمیت، نام مشتری خود را در خط ابتدایی قرار دهید. در نرمافزار پیام کوتاه وب، نام و سایر اطلاعات مشتری را بهطور خودکار تولید کنید.
پیشنهاد: اینجا جایی است که باید ارزش را برای مشتریان خود برجسته کنید. یک پیشنهاد میتواند شامل یک معامله ویژه، تبلیغات، فروش فوری یا جزئیات تخفیف باشد.
شرایط: در اینجا، باید به مشتریان اطلاع دهید که برای واجد شرایط این پیشنهاد بودن، چه کاری باید انجام دهند، مانند خرج کردن بیش از چند صد هزار تومان.
دستورالعمل: روشن کنید که مشتریان چگونه میتوانند پیشنهاد شما را بخرند.
انقضا: تاریخ انقضای پیشنهاد خود را در اینجا قرار دهید تا فوریت ایجاد شود و معامله شما محدود و خاص به نظر برسد.
انصراف: برای جلوگیری از مجازاتهای قانونی، شما باید یک گزینه انصراف را برای مشتریان خود در نظر بگیرید.
زمان مناسب ارسال اس ام اس بازاریابی
زمانی که برای ارسال پیام تبلیغاتی خود، یک سامانه پیامکی انتخاب میکنید، میتواند برای موفقیت و نرخ تبدیل بسیار مهم باشد. انواع مختلف پیامهای بازاریابی «بهترین زمان» متفاوتی برای ارسال دارند.
تفکیک ما برای پیام های بازاریابی بدین گونه است:
- پیام های بازاریابی عمومی
- فروش آخر هفته و پیام های بازاریابی
- رویدادهای فصلی و ویژه و پیام های بازاریابی
1- پیام های بازاریابی عمومی
ما تخفیفهای پیامکی، نشانیهای اینترنتی صفحات وب، ساعات کاری و مشتریمداری را در این دسته در نظر میگیریم. پس باید محترم باشیم و خیلی زود یا خیلی دیر پیام ارسال نکنیم.
تحقیقات نشان داده که موفقترین زمان برای پیامهای بازاریابی عمومی بین 10:30 صبح تا 11:30 صبح و بین 2:30 بعدازظهر تا 3:30 بعدازظهر است.
نکته: سعی کنید در زمانهای غیرمعمولتری مانند ساعت 10:57 صبح ارسال کنید تا پیام بازاریابی شما تحتالشعاع دیگر پیامها در همان زمان قرار نگیرد.
2- فروش آخر هفته و پیام های بازاریابی
زمانبندی اینجا همه چیز است. بررسیها نشان میدهد که ارسال در روزهای آخر هفته بیشترین بازگشت سرمایه را به همراه دارد. به مشتریان زمان کافی میدهد تا آخر هفته خود را برنامهریزی کنند تا برای مراجعه به فروشگاه شما یا خرید آنلاین ترغیب شوند.
ارسال پیامک پیگیری در صبح روز پنجشنبه نیز یک یادآوری عالی است.
3- رویدادهای فصلی و ویژه و پیام های بازاریابی
رویدادهای بزرگ فصلی و خاص مانند عید و عرضه محصولات جدید، نیاز به برنامهریزی بیشتر و بازاریابی پیامکی دارند تا سر و صدای قابل توجهی ایجاد کنند.
با توجه به اندازه و اهمیت این رویدادها، برنامهریزی و تبلیغات آینده اغلب توسط مصرفکنندگان تشویق و حمایت میشود.
زمانبندی یعنی موفق سازی بازاریابی پیامکی
برای موفقیتآمیزتر کردن سامانه بازاریابی پیامکی، پیشنهاد میکنیم پیامکها را در زمانهای زیر ارسال کنید:
یک ماه قبل: یک پیام مقدماتی/راه اندازی میباشد که رویداد ویژه شما را مشخص میکند.
دو هفته قبل: اولین “پیام یادآوری” باید شامل تمام جزئیات رویداد مربوطه مانند مکان، زمان شروع و هر گونه پیشنهاد ویژه باشد.
سه روز قبل: اگر رویداد شما در آخر هفته باشد مفید است، تا گیرندگان هنوز زمان داشته باشند تا آخر هفته خود را در مورد رویداد شما برنامهریزی کنند.
یک روز قبل: این آخرین فشار برای موفقیت سامانه شماست. باید بر پیشنهاد یا ارزش رویداد برای به حداکثر رساندن حضور تأکید کند.
چه تعداد پیام بازاریابی پیامکی باید ارسال کنم؟
تحقیقات نشان میدهد که میزان بهینه پیام های بازاریابی پیامکی حداکثر در حدود 10 پیام در ماه است.
میتوانید یک سامانه بازاریابی پیامکی موفق را با سه تا چهار پیام در ماه اجرا کنید. در حالت ایدهآل، نباید بیش از یک پیام در روز ارسال کنید، مگر اینکه اطلاعات حیاتی باشد.
بایدهای حقوقی بازاریابی پیامکی
برای اطمینان از اینکه سامانه های پیامکی شما با قوانین و مقررات مطابقت دارند، سه معیار اصلی برای کسب و کار وجود دارد:
- در بازاریابی پیامکی کاربر باید رضایت داشته باشد
- فرستنده در پیام های بازاریابی باید قابل شناسایی باشد
- گزینهای به عنوان پیشنهاد انصراف باید در اس ام اس بازاریابی قرار داده شود.
ویدئوی زیر خلاصهای از قوانین لازمالاجرا در بازاریابی پیامکی را به صورت مختصر و مفید توضیح میدهد.
1- در بازاریابی پیامکی کاربر باید رضایت داشته باشد
قبل از اینکه بتوانید سامانههای پیامکی را برای آنها ارسال کنید، مصرفکنندگان باید برای دریافت مطالب بازاریابی مجوز دهند.
مصرف کنندگان میتوانند از طریق ارسال فرم، علامت زدن کادر پذیرش، تماس با کسب و کار شما یا با توافق شفاهی رضایت دهند.
2- فرستنده در پیام های بازاریابی باید قابل شناسایی باشد
قانون الزام میکند که همه پیام های بازاریابی اس ام اس, به وضوح باید شناسایی فرستنده داشته باشند.
این را میتوان با استفاده از شناسه فرستنده یا شروع پیام متنی خود با نام کسب و کارتان انجام داد.
3- گزینهای به عنوان پیشنهاد انصراف باید در اس ام اس بازاریابی قرار داده شود
هر پیام بازاریابی پیامکی باید دارای گزینهای باشد تا گیرندگان بتوانند اشتراک محتوای شما را لغو کنند.
این میتواند به شکل یک کلمه کلیدی پاسخ باشد، به عنوان مثال ” برای انصراف” یا با استفاده از یک URL کوتاه که شما را به فرم لغو اشتراک میبرد.
سخن آخر
امروزه نقش ارتباطات در رونق کسب وکارها غیر قابل انکار است.
برای پیشرفت حرفه و کسب و کارمان نیازمند یک بازاریابی کارآمد هستیم.
روشهای گوناگونی برای تبلیغات وجود دارد که یکی از قدیمیترین و کارآمدترین آنها بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ است.
به علت بازده بالاتر و هزینهی به نسبت کمتر از سایر روشهای بازاریابی، در صورت استفاده اصولی و مدیریت شده، میتوان آن را به عنوان یکی از اصلیترین گزینههای مناسب برای بازاریابی به حساب آورد.
شاهد مدعای ما هم میتواند شرکتهای موفقی نظیر اسنپ، افق کورش، دیجیکالا و سایر شرکتهایی باشد که تقریباً در صنف خود جزو پیشروترینها میباشند.
امیدواریم این مقاله برای شما جالب بوده و برای ارتقای کسبوکارتان سودمند باشد.
آیا تا به حال از بازاریابی پیامکی استفاده کردهاید؟ در صورت تایید آیا با مفاهیم این مقاله همخوانی داشته است؟
لطفاً تجربه علمی یا عملی خود را در بازاریابی پیامکی با ما به اشتراک بگذارید.