دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تقویت لیسنینگ انگلیسی چرا و چگونه؟

Rate this post

دنبال سایت برای تقویت لیسنینگ هستید؟ نمی‌توانید از منابع متعددی که اینترنت پیشنهاد می‌دهد بهترین‌ها را پیدا کنید؟ یادگیری زبان انگلیسی این روزها از هر زمان دیگری آسانتر شده. وبسایتهای زیادی وجود دارند که به بهبود مهارت لیسنینگ شما کمک می‌کنند. اما بهترین سایت برای لیسنینگ کدام است؟ در ادامه چندین سایت تقویت لیسنینگ انگلیسی را به شما معرفی می‌کنیم که بهترین پاسخ را به دغدغه‌ی شما خواهند داد.

چرا مهارت listening اهمیت دارد؟

  • می‌توانید به اطلاعات جهانی دسترسی داشته باشید. می‌توانید پادکست‌ها، سخنرانی‌ها و فیلم‌های یوتیوب درباره‌ی هر موضوعی را گوش کنید و متوجه شوید.
  • می‌توانید فیلم‌های انگلیسی را بدون نیاز به دوبله و زیرنویس تماشا کنید و لذت ببرید. همینطور می‌توانید معنی آهنگ‌ها را متوجه شوید.
  • می‌توانید در دنیا سفر کنید و از طریق اینترنت با دوستان خارجی زبان خودتان که انگلیسی بلد هستند صحبت کنید.
  • می‌توانید نیازهای تحصیلی و شغلی خودتان را براورده کنید.

حالا که مزیت‌های یادگیری لیسنینگ را دیدیم، بیایید 6 سایت لیسنینگ انگلیسی را که به شما در بهبود این مهارت کمک می‌کنند، بررسی کنیم.

الف: منابع

1- VSL Video

سایت VSL Video یک سایت لیسنینگ انگلیسی پر از فیلم‌های کوتاه با رده‌بندی‌های دقیق برای هر سطح می‌باشد. برای هر سطح تقریباً سی فیلم از یوتیوب وجود دارد. شما بعد از دیدن هر ویدئو باید به سوالاتی که از شما می‌شود پاسخ دهید. این سوالات، گزینه‌ای و پرکردنی هستند و به خوبی مهارت شما را ارزیابی کرده و آن‌‌را پرورش می‌دهند.

سایت VSL Video - بهترین سایت برای لیسنینگ

شما می‌توانید هر ویدئویی را که از آن لذت می‌برید انتخاب کنید. مثلاً بخش‌هایی از سریال‌های معروف مثل فرندز یا سخرانی‌های TED یا حتی موزیک‌ویدئوهای خوانندۀ محبوبتان. یک تیر و دو نشان.

2- Listen and Write

برای شروع کار با سایت Listen and Write ابتدا باید سطح شروع خودتان را پیدا کنید. می‌توانید برای اینکار از قسمت Level Test که در سایت آورده شده است استفاده کنید. برای این کار باید در سایت عضو شوید. فرآیند عضویت در سایت رایگان است. بعد از پیداکردن سطح خود، می‌توانید هر فایلی که توجه شما را جلب می‌کند، باز کنید.

سایت Listen and Write - سایت تقویت لیسنینگ انگلیسی

برای هر فایل صوتی چهار حالت سوال‌پرسیدن وجود دارد. حالت کامل، حالت سریع، حالت جای‌خالی و حالت تصحیح. بسته به حالتی که انتخاب می‌کنید، شما باید چیزی که می‌شنوید را تایپ کنید و سایت درصد درست بودن جواب را همگام با تایپ کردن روی نمودار مشخص می‌کند. کاربر باید بسته به نیاز خود هر یک از حالات پرسش را انتخاب کند. مثلاً در حالت کامل باید تمام کلمات پاراگراف را با املای درست وارد کنید، درحالی‌که حالت جای‌خالی از کاربران می‌خواهد که به یک پاراگراف گوش دهند و جای‌خالی‌های موجود در متن آن را پر کنند.

همچنین شما می‌توانید از فیلم‌هایی که در برگۀ یوتیوب وجود دارند استفاده کنید. این فیلم‌ها عمدتاً طول کمی دارند و نحوۀ پرسش از آن‌ها دقیقاً مانند روند بالاست.

3- Lyrics Training

سایت LyricsTraining یک روش آسان و سرگرم‌کننده برای یادگیری و ارتقاء مهارت‌های زبان‌های خارجی، از طریق کلیپ آهنگ‌های مورد علاقۀ شما و متن آن‌ها است. LyricsTraining به شما کمک می‌کند تا واژگان و اصطلاحات جدیدی یاد بگیرید و با تمرین مداوم نوشتن کلمات گمشده، مفاهیم گرامری را تقویت کنید.

این تمرینات مداوم به شما کمک می‌کند تا گوش خود را آموزش دهید. با این کار ظرفیت شما در تشخیص اصوات و کلمات یک زبان خارجی در مدت زمان کم به‌صورت چشمگیری بهبود پیدا می‌کند. این فرآیند مغز را طوری آموزش می‌دهد که شما می‌توانید اصوات را کاملاً تشخیص دهید، خواه معنی کل کلمات را بدانید یا نه.

سایت Lyrics Training - سایت برای تقویت لیسنینگ

این سایت یک سایت تقویت لیسنینگ انگلیسی فوق‌العاده است. اما اگر با پرکردن جاهای خالی مشکل دارید می‌توانید از سایت LyricsGaps استفاده کنید. در این سایت اگر حالت مبتدی را انتخاب کنید، می‌توانید جواب را از یک لیست انتخاب کنید. اما توصیه می‌کنم زیاد از املای کلمات فرار نکنید. یادگیری املای کلمات هم بخشی از یادگیری زبان است.

4- سایت و اپلیکیشن Player FM

Player FM یک پخش کنندۀ پادکست است که نیازی به آنلاین بودن ندارد. پادکست‌های مورد علاقۀ خود را با Player FM بارگیری کنید و به صورت آفلاین گوش دهید. این اپلیکیشن به شما اجازۀ گوش‌دادن به بیست میلیون پادکست رایگان را می‌دهد.

سایت و اپلیکیشن Player FM - سایت لیسنینگ انگلیسی

این کتابخانۀ پادکست، چندین بار در طول روز، به‌روزرسانی می‌شود. بنابراین همیشه آخرین نمایش‌ها و قسمت‌های پادکست‌های سریالی را می‌توانید پیدا کنید. به علاوه، کتاب‌های صوتی، مستندها، پادکست‌های ویدئویی و مصاحبه‌های رایگان را نیز می‌توانید در این نرم‌افزار پیدا کنید. این اپلیکیشن دارای نسخۀ اندروید و ios می‌باشد، که می‌توانید آن‌ را به صورت رایگان از گوگل پلی و اپ استور دانلود کنید. شما می‌توانید به پادکست‌ها از سایت Player FM هم دسترسی داشته باشید.

5- اپلیکیشن Castbox

castbox بهترین برنامه برای پیدا‌کردن، ذخیره، دانلود و گوش‌دادن به پادکست، رادیو FM و کتاب‌های صوتی مورد علاقۀ شما است. با دسته‌بندی‌های گسترده‌ای که در این برنامه برای پادکست‌ها ارائه شده، شما می‌توانید در زمینه‌های مورد علاقۀ خود پادکست‌ها را دانلود کرده و یا به‌صورت آنلاین از آن‌ها استفاده کنید. این پادکست‌ها به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار دارند.

اپلیکیشن Castbox - اپلیکیشن برای تقویت لیسنینگ انگلیسی

یکی از خوبی‌هایی که این اپلیکیشن دارد این است که قابلیت کاهش سرعت را برای استفادۀ زبان‌آموزان مهیا کرده. بنابراین اگر هنوز مبتدی هستید می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

این اپلیکیشن دارای نسخۀ اندروید و ios است. شما می‌توانید این نرم‌افزار را به صورت رایگان از گوگل‌پلی و اپ‌استور دانلود کنید.

6- سایت BBC Learning English

سایت BBC Learning English یک سایت شناخته شده برای کسانی است که از منابع آنلاین برای یادگیری انگلیسی استفاده می‌کنند. این سایت همچنین در زمینۀ آموزش لیسنینگ فعالیت می‌کند. بخشی در سایت برای استفادۀ زبان‌آموزان به پادکست‌های شش دقیقه‌ای اختصاص پیدا کرده است. در این قسمت شما با انبوهی از پادکست‌ها در موضوعات عمومی مواجه هستید. با بازکردن هر پادکست می‌توانید به صدا و همین طور متن پادکست دسترسی داشته باشید.

اپلیکیشن و سایت BBC Learning English - سایت تقویت لیسنینگ انگلیسی

این سایت همچنین اپلیکشن‌هایی برای استفاده از پادکست‌ها در تلفن همراه ارائه کرده است. برای دانلود رایگان این اپلیکیشن‌ها می‌توانید برای اندروید از گوگل‌پلی و برای ios از اپ‌استور استفاده کنید.

ب: چند توصیه

ما نمی‌توانیم یک نسخه را برای همه بپیچیم. من از آهنگ و فیلم لذت می‌برم، اما شاید شما از از ورزش و اخبار روز جهان لذت ببرید. پس سایت‌هایی که روی لیسنینگ زبان کار می کنند، اکثراً در فیلدهای جداگانه موضوعات را دسته‌بندی کرده‌اند. کاربر بسته به سلیقه و علاقه‌ای که دارد از مطالب استفاده می کند.

توصیآ من هم همین است. برای شروع حتماً در حوزه‌ای که به آن علاقه دارید قدم بگذارید. فایدۀ این کار برای شما این است که احتمالاً بیشتر با لغات این موضوع آشنا هستید و راحت‌تر متوجه مطلب می‌شوید. همچنین وقتی به موضوعی علاقه داشته باشید فرایند یادگیری برایتان سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد و در ابتدای کار پس نمی‌کشید.

منابعی که معرفی کردیم همگی دایرۀ نسبتاً وسیعی از موضوعات را در بر گرفته‌اند. پس اولین گام این است که موضوع درستی را برای شروع انتخاب کنیم.

گام بعدی آسیب شناسی درست بعد از هر لسینینگ است. اگر متوجه نمی‌شوید، باید ببینید اشکال کار کجاست. آیا دایرۀ لغات کافی برای فهمیدن مبحث را دارید؟ آیا سرعتی که با ان صحبت می‌کنند زیاد نیست؟ اصلاً سطح درستی را انتخاب کرده‌اید؟

چند ثانیه وقت بگذارید و مشکل را پیدا کنید. با کلید واژۀ “نمی‌فهمم” صورت ‌مسئله را پاک نکنید.

و اما در آخر: یادگیری هر مهارتی به تکرار و تلاش مداوم نیاز دارد. یک فیلم و یا صدا را چندین بار گوش بدهید تا زمانی که کاملاً متوجه شوید. هرروز برای لیسنینگ زمان بگذارید. روزی ده دقیقه زمان گذاشتن بهتر از فقط یک روز صبح تا شب کار کردن است. درگیربودن روزانۀ شما با زبان تأثیر بسیار زیادی روی فرآیند یادگیری خواهد گذاشت.

مطالب مرتبط

برای تقویت لیسنینگ راه‌ها و روش‌های زیادی وجود دارد. برای دسترسی به بهترین راه‌های تقویت لیسنینگ و چند تمرین برای این کار می‌توانید از مطلب زیر استفاده کنید.

برای یادگیری روزانه‌ی زبان انگلیسی چگونه برنامه‌ریزی کنیم؟ اینکه چرا باید برنامه‌ی روزانه برای خواندن زبان داشته باشیم و فاکتورهای مهم برای برنامه‌ریزی در مطلب زیر آمده است.

اگر سوال و یا نظری در‌مورد مطلب دارید خوشحال می‌شیم که در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید.
آیا شما از منابع دیگری برای تقویت لیسنینگ انگلیسی استفاده کردید؟
آیا آن منابع را به بقیه پیشنهاد می‌کنید؟
آیا تابه‌حال از منابعی که ما در این مطلب معرفی کردیم استفاده کرده‌اید؟
تجربۀ خودتان را ما به اشتراک بگذارید 🙂



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.