دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

از سیر تا پیاز تغییر رشته به هنر

تغییر رشته به هنر
4.3/5 - (24 امتیاز)

تغییر در هر مرحله‌ای از زندگی سخت و استرس‌آوره، مخصوصاً زمانی که کوچک‌‌تر و کم‌تجربه هستیم، درست مثل دوران مدرسه. تغییر رشته به هنر هم از جنس تغییر هست و از این قاعده مستثنی نیست و حتماً نگرانی‌هایی به همراه داره.

اگر رشته تجربی هستی یا ریاضی و انسانی، اما به هنر علاقه داری و تردید داری که تغییر رشته بدی یا نه، نگران نباش. من اینجا هستم تا دلیل مهمی که نباید این علاقه را نادیده بگیریم حتی با وجود استرس و اضطراب رو برات بررسی کنم.

به عنوان کسی که از دبیرستان تا دانشگاه چند‌مرتبه ای درگیر چنین تغییر مسیر‌هایی بودم، شاید بهتر از هر کسی بتونم وضعیت الان تو رو بفهمم.

در این مطلب قرار نیست درباره رشته‌های هنر حرف بزنیم، اینجا کنارت هستم تا کمکت کنم که با اطلاعات دقیق از قوانین تغییر رشته به هنر بتونی یک تصمیم خوب برای خودت بگیری.

فهرست

دلیل مهمی که نباید تغییر‌ رشته به هنر را نادیده بگیریم

اینکه رشته تحصیلیت رو عوض بکنی یانه، موضوعی کاملاً شخصی هست و بدون شک هیچ‌کس بهتر از خودت نمیتونه بهش جواب‌بده. اما قبلش ازت میخوام دوتا نکته رو حتماً در‌نظر بگیری که دولبه‌ی یک شمشیر هستند.

  1. اینکه تو اینجایی و داری در مورد تغییر رشته به هنر مطالعه می‌کنی، حتماً یک کشش درونی به این‌ سمت داری وگرنه هر مطلب دیگه‌ای می‌تونست جای این مطلب باشه، پس نادیده نگیرش.
  2. اینکه علاقت به هنر واقعی و مال خودت باشه، چون خیلی‌ وقتا این علاقه از طرف محیط و جو حاکم بر جامعه بهت القاء میشه. پس مطمئن شو که علاقه تو عمیقاً مال خودته.

همینطور که اشاره کردم به هر دلیلی، چه مالی و یا آینده شغلی و یا هر چیز دیگه‌ای که داری در مورد هنر و تغییر رشته میخونی و یا حتی در مرحله‌ی فکر کردن هستی، یعنی احتمالاً یک جای کار درست نیست و باید دلیلی پیدا کنی که هنر نخونی.

قوانین تغییر رشته به هنر

تغییر رشته از هر مقطع و رشته‌ای به هنر، قوانین و مقررات ویژه‌ای داره که حتماً باید در اون چهارچوب حرکت کنیم که در ادامه براتون کامل توضیح میدم.

هر دانش‌آموز سال دهمی در هر رشته‌ای که باشه (نظری/فنی حرفه ای و…)، برای ورود به سال یازدهم می‌تونه به رشته هنر تغییر رشته بده و سال یازدهم رو هنر بخونه.

تفاوت هنرستان فنی‌‌وحرفه‌ای و کاردانش

هنر جزو رشته‌هایی است که در هنرستان و در قالب فنی‌ وحرفه‌ای و کاردانش ارائه می‌شود.

تفاوت اساسی این دو رشته در میزان واحدهای عملی و تئوری است. یعنی واحدهای تئوری فنی‌ وحرفه‌ای بیشتر است و واحد عملی کمتری نسبت به کارودانش دارد.

گام به گام تغییر رشته از پایه‌ی دهم به یازدهم هنر

مرحله اول

باید موضوع رو به مدیر‌مدرسه و مشاور اعلام بکنی و موافقت اونا رو برای تغییر رشته به هنر بگیری.

مرحله دوم

باید فرم “الف” و “ب” که مخصوص تغییر رشته هست رو از مدرسه بگیری و پر بکنی که البته چیز خاصی نداره. (فرم “ب” رو معمولأ مدرسه پر می‌کنه)

تغییر رشته به هنر

مرحله سوم

بعد از تأیید فرم توسط مدرسه، اداره آموزش‌ و پرورش منطقه یا شهرتون هم باید اونو تأیید بکنه و معمولاً کارهای اداری اون رو مدرسه براتون انجام میده.

مرحله چهارم

اگر درخواستت رو اداره آموزش و پرورش تأیید بکنه، برای آزمون کشوری تغییر رشته معرفی میشی.

آزمون کشوری تغییر رشته چیست؟

آزمونی هماهنگ و در سطح کشور که معمولاً در هر استان یک مرکز مجری اونه .این آزمون در شهریور ماه هر سال برگزار میشه و همه دانش‌آموزانی که می‌خوان تغییر رشته بدن باید در اون شرکت کنند.

برای تغییر رشته باید دوباره همه‌ی درس‌ها رو امتحان بدم؟

خیر نیازی نیست.

مفاد آزمون بسته به رشته فعلی فرد و دروس تخصصی از رشته‌ی هنر که فرد سپری نکرده متفاوته و عملاً فقط درس‌های تخصصی پایه دهم هنر رو در امتحان شهریور ماه امتحان میدی.

تغییر رشته از مقطع یازدهم به دوازدهم هنر

برخلاف پایه دهم که تقریباً از هر رشته‌ای می‌تونی برای پایه یازدهم به هنر تغییر رشته بدی، در مقطع یازدهم و دوازدهم این موضوع شدنی نیست و محدودیت‌هایی داره.

در این مقطع صرفاً مجاز به تغییر رشته درون رشته‌ای هستی، یعنی فقط اگر هنرستانی هستی میتونی برای پایه دوازدهم هنر بخونی و امکان تغییر رشته از رشته‌های نظری به هنر مثل تغییر رشته از تجربی به هنر وجود نداره.

اگر تغییر رشته بدم، از همکلاسی‌هام عقب نمی‌مونم؟

جواب این سوال خیلی بستگی به شرایط فعلی تو و مهم‌تر از اون میزان تلاش خودت داره.

اگر پایه دهمی هستی و هر رشته‌ای میخونی کافیه یکم تلاش کنی تا سال بعد بتونی سر کلاس یازدهم هنر بشینی.

ورود به دانشکده هنر از هر رشته‌ای ممکن است

خبر خوب اینه که به گفته خود سازمان سنجش کنکور هنر شناور است. یعنی هر رشته‌ای خونده باشی به علاوه رشته اصلی خودت (تجربی یا ریاضی و … ) میتونی در کنکور هنر هم شرکت کنی.

یعنی میتونی مثل یک داوطلبی معمولی رشته‌ هنر، با بقیه افراد سر جلسه کنکور بشینی.

شاید یکم سخت باشه، چون خودت به‌ شکل خود‌آموز باید برای کنکور بخونی، ولی یک موقعیت خیلی‌ خوبه برای سال یازدهمی و دوازدهمی‌هایی که به هر دلیلی نمیتونن تغییر رشته بدن و یا بچه‌هایی که تحصیلشون تموم شده ولی علاقه‌مند به هنر هستند.

مصاحبه با رتبه برتر کنکور هنر

در این ویدئو خانم فاطمه قدیریان، رتبه ۸ کنکور هنر سراسری ۱۴۰۰ در رشته ارتباط تصویری، از دانشگاه تهران (هنرهای زیبای تهران) در مورد نحوه‌ی مطالعه برای موفقیت در کنکور هنر صحبت می‌کنه.

سخن پایانی

تا الان مطالب زیادی با هم یاد گرفیتم و مسیر تغییر رشته به هنر رو بررسی کردیم.

فقط نکته خیلی مهمی که نباید ازش غافل بشید اینه که مراقب باشید؛ این هدف برای خودتون و با انتخاب خودتون باشه و تحت‌تاثیر شرایط جامعه و افراد اونو انتخاب نکرده باشین.

تقریباً هرچی برای تغییر رشته لازم داری رو بهت گفتم و الان تصمیم آخر با خودته.

مطالب مرتبط

اگر می‌خوای با دنیای گسترده هنر آشنا بشی و بیشتر در مورد رشته‌های اون بدونی، حتماً مطلب زیر رو بخون.

از قدیمی‌ترین و تاثیرگذارترین رشته‌های دانشگاهی هنر میشه به موسیقی اشاره کرد. در مطلب زیر درباره این رشته بیشتر بدونید.

شاید بارها کلمه چاپ و یا تکثیر رو دیده باشی، بهتره بدونی که این هم یکی از رشته‌های دانشگاهی زیرشاخه هنره.

از دنیای دیجیتال چقدر اطلاعات داری؟ میدونی چطوری در این دنیا میتونی هنرمند بشی؟ خوندن مطلب زیر رو از دست نده.

اگر هنوز تردید داری که تغییر رشته بدی یا نه و اصلاً نمی‌دونی به کدوم مسیر بری، دوره طراحی مسیر شغلی می‌تونه از سردرگمی نجاتت بده.

به نظرت تغییر دادن رشته تحصیلی یه ریسکه؟
آیا تو هم تغییر رشته دادی؟ خوشحال میشیم از تجربه خودت بهمون بگی.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “از سیر تا پیاز تغییر رشته به هنر

  1. Abf گفته:

    من الان دهم هستم کشاورزی دارم میخونم و می‌خوام تعغیر رشته بدم به هنر (گرافیک) برای یازدهم من باید چه امتحان های بدم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.