رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

توصیه نامه کاری چیست | چگونه توصیه نامه کاری بنویسیم

3.5/5 - (2 امتیاز)

بسیاری از افرادی که برای تغییر شغل و یا اولین شغل اقدام می‌کنند، با مفهوم جدیدی به نام توصیه نامه کاری آشنا خواهند شد. این کلمه در ابتدا به دلیل تازه بودن ممکن است مانند غول مرحله آخر به نظر برسد! اما ما اینجاییم که بگوییم اینطور نیست.

اگر برایتان سوال است که توصیه نامه یا ریکامندیشن چیست و چگونه نوشته می‌شود، جای درستی آمده‌اید.

شما می‌توانید فقط با رعایت کردن یک‌سری اصول و قوانین، یک توصیه‌ نامه کاری در حد اعلاء بنویسید که ردخور نداشته باشد!

در ادامه ما به این اصول پرداخته‌ایم و باید‌ها و نبایدها را در این زمینه بیان کرده‌ایم. در آخر مطلب هم ۴ نمونه توصیه نامه کاری را برای شما قرار داده‌ایم تا راهنمای خوبی برای شما باشد. پس با ما همراه باشید تا با هم این غول خیالی را شکست بدهیم!

در ادامهٔ این مطلب خواهیم داشت:

توصیه‌‌ نامه‌ یا ریکامندیشن لتر چیست؟

به‌طور خلاصه، توصیه‌ نامه‌ به نامه‌ای گفته ‌می‌شود که توسط فرد یا افرادی با مقام بالاتر از شما نوشته‌ شده و در آن خصوصیات و توانایی‌های شما ذکر شده است.

در توصیه‌ نامه‌، بسته‌به نوع آن، خصوصیات اخلاقی، سابقه‌ی کاری یا دست‌آوردهای تحصیلی شما ذکر می‌شود.

درمورد ماهیت توصیه نامه، در ویکی پدیا توضیحات جامعی داده‌ شده‌ است. خوب است بدانیم توصیه نامه‌ها انواع مختلفی دارند.

انواع توصیه‌ نامه:

  • توصیه‌ نامه‌ کاری (Job Recommendation Letter)
  • توصیه‌ نامه‌ تحصیلی (Academic Recommendation Letter)
  • توصیه‌‌ نامه‌ اخلاقی (Character Recommendation Letter)
  • و …

بیشتر بخوانید: توصیه نامه تحصیلی چیست؟

در ادامه، ما مورد اول یعنی توصیه‌ نامه‌ کاری را با جزئیات بیشتر خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

توصیه‌‌ نامه‌ کاری (Job Recommendation Letter) چیست؟

فرض کنید شما با دیدن یک آگهی استخدامی برای یک عنوان شغلی که مناسب شما است، تصمیم بگیرید که برای آن شرکت رزومه‌ی خود را بفرستید تا (انشاالله) استخدام شوید.

حالا فرض کنید شخصی دیگر با شرایط شما و میزان توانمندی شما، همان آگهی استخدامی را ببیند و تصمیم بگیرد برای آن اقدام کند. اما علاوه بر رزومه‌ای تقریباً هم‌تراز با شما، نامه‌ای تهیه کند که در آن خصوصیات اخلاقی، رفتار تیمی و سوابق کاری‌اش توسط یک فرد معتبر، ذکر و تأیید شده باشد.

فکر می‌کنید در چنین وضعیتی نظر کارفرما به کدام‌یک از شما دو نفر بیشتر جلب خواهد شد؟

خب، درست حدس زدید! رقیب شما شانس بیشتری برای به‌دست‌آوردن این شغل دارد.

احتمالاً با همین مثال ساده اهمیت داشتن یک توصیه‌نامه‌ی کاری را هنگام استخدام شدن متوجه شده‌اید. داشتن توصیه‌نامه همیشه اجباری نیست اما در تمامی موارد می‌تواند برگ برنده‌ی شما باشد.

چه رقیب داشته باشید و چه نداشته باشید، یک ریکامندیشن لتر به شما در فرآیند استخدام کمک خواهد کرد.

اما توصیه‌ نامه‌ کاری هم مانند همه‌‌ی چیز‌های دیگر قواعد و اصولی دارد. همین قواعد هستند که فقط بعضی از ریکامندیشن لترها را برنده‌ی بازی می‌کنند.

چگونه یک توصیه‌ نامه‌ کاری خوب بنویسیم؟

هر چند مسئولیت نوشتن توصیه‌ نامه‌ کاری به عهده‌ی منبعی است که نوشتن این نامه را به آن سپرده‌اید، اما برای محکم‌کاری، خودتان هم مطمئن شوید که موارد زیر در آن رعایت شده باشند:

۱. از معتبرترین منبعی که در دسترس دارید درخواست کنید.

همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم،‌ ریکامندیشن لتر باید توسط یک منبع معتبر نوشته شود. هر چه این اعتبار بیشتر باشد، تأثیر مثبت‌تری روی استخدام شما خواهد داشت. این منبع می‌تواند مدیر،‌ سرپرست،‌ رئیس یا هر مقام بالاتر از شما باشد که قبلاً با او کار کرده‌اید.

البته بهتر است به کسانی مراجعه کنید که شما را خوب بشناسند و کاملاً با خصوصیات اخلاقی و رفتاری شما آشنا باشند. معمولاً چنین افرادی بهتر می‌توانند شما را توصیف کنند و این به پذیرفته شدن شما کمک زیادی خواهد کرد.

فراموش نکنید که همه‌ی مسئولیت را به دوش منبع‌تان نگذارید و خودتان هم سعی کنید با مشورت کردن به کامل‌تر شدن توصیه‌ نامه کمک کنید.

۲. مشخصات توصیه‌کننده

در پاراگراف اول،‌ نویسنده باید مشخصات خود را بنویسد و ذکر کند که طی چه مدت و تحت چه عنوانی با شما کار کرده‌ است.

با دادن این اطلاعات در ابتدای نامه،‌ کارفرمای شما با خیال راحت‌تری ادامه‌ی نامه را می‌خواند،‌ چرا که متوجه معتبر بودن این توصیه‌نامه می‌شود.

۳. چرا شما را توصیه می‌کند؟

نویسنده پس از معرفی خود و رابطه‌ی کاری با شما، باید به‌خوبی، توانایی‌ها و دست‌آورد‌های شغلی شما را توصیف کند. در واقع باید به این سوال پاسخ دهد که «چرا شما را توصیه می‌کند؟».

پیشنها‌د می‌کنم روی این بخش وقت زیادی را بگذارید. چرا که می‌توان گفت مهم‌ترین بخش توصیه‌ نامه‌ کاری‌ تان است.

۴. و در آخر؛ در توصیه نامه کاری تان داستان‌ بنویسید!

بله درست خواندید! داستان نوشتن درمورد شخصیت شما در محل کار باعث می‌شود تا کارفرمای جدیدتان بتواند شما را در محیط کاری آن شرکت تصور کند. منظور از داستان‌نویسی، بیان اتفاقات و رویداد‌هایی است که شما در آن نقش مهمی ایفا کردید.

این‌کار تأثیر بسیار زیادی روی آسان‌تر شدن تصمیم‌گیری برای استخدام شما دارد. پس آن را خیلی جدی بگیرید!

بیشتر بخوانید: نحوه ارسال رزومه به شرکت‌های خارجی

اشتباهات رایج در نوشتن توصیه‌ نامه‌ کاری

شما می‌خواهید یک ریکامندیشن لتر عالی داشته باشید، پس از اشتباهات زیر دوری کنید:

  • به هرکسی برای نوشتن آن مراجعه نکنید و برای انتخاب توصیه‌کننده‌تان سلیقه زیادی به‌ خرج دهید.
  • بعد از مراجعه به توصیه‌‌کننده‌تان با او قطع ارتباط نکنید و سعی کنید تا پایان این فرآیند با یکدیگر در ارتباط باشید.
  • حداقل یک ماه برای فرآیند توصیه‌نامه‌نویسی وقت بگذارید، عجله کردن می‌تواند آسیب جدی‌ای به کارآمد بودن توصیه‌نامه‌تان وارد کند.
  • از تعریف و تمجید بیش از حد بپرهیزید. بی‌نقص نشان دادن خودتان اثری معکوس را به دنبال خواهد داشت.
  • لحن نوشتاری توصیه‌کننده نباید سرد و خشک باشد. این واقعیت را قبول کنید که خود شما هم از خواندن نامه‌های کسل‌کننده بیزارید!
  • به هیچ عنوان خودتان دست‌به‌کار نشوید و پیش‌نویسی برای توصیه‌نامه‌تان تنظیم نکنید. بگذارید تا تمام جزئیات را توصیه‌کننده‌تان لحاظ کند. شما فقط ایده بدهید و با او مشورت کنید. همین!

بیشتر بخوانید: چگونه رزومه ارسال کنیم ؟ با رعایت این 13 مورد رزومه‌ات را به مقصد برسون

چند نمونه توصیه‌ نامه‌ کاری

در ادامه، چند نمونه برای شما قرار دادم. مطالعه‌ی مثال‌هایی از توصیه‌ نامه‌ کاری موجب آشنایی بهتر شما با ساختار ‌‌آن می‌شود.

نمونه اول:

نمونه دوم:

نمونه سوم:

نمونه چهارم:

مطالب مرتبط

در مطلبی دیگر، ما در مورد رزومه نوشتن برای دانشگاه‌ها و نحوه‌ی صحیح نگارش آن توضیحات کاملی را داده‌ایم که می‌توانید از طریق لینک زیر آن را مشاهده کنید:

وقت کافی برای ساختن یک رزومه‌ی کامل را ندارید؟ بسیار خب، پس کار را به کاردان بسپارید! در مطلب زیر بهترین رزومه‌ساز را به شما معرفی کرده‌ایم تا کار شما راحت‌تر شود:

برای استخدام یا اشتغال به تحصیل، داشتن توصیه نامه می‌تواند روند کار شما را خیلی ساده‌تر کند. اما با نوشتن یک کاور لتر و یا انگیزه نامه، این روند بسیار ساده‌تر خواهد شد. ما در مطلب زیر به تفاوت انگیزه نامه و کاورلتر پرداخته‌ایم.

همان‌طور که می‌دانید توصیه نامه با رزومه تفاوت زیادی دارد، مخصوصاً‌ در حوزه تحصیلات. در مطلب زیر نحوه‌ی نوشتن یک رزومه تحصیلی بی‌نقص را به شما آموزش خواهیم داد:

اگر می‌خواهید جزو جویندگان حرفه‌ای شغل باشید، داشتن یک پروفایل خوب در لینکدین برایتان الزامی است. نحوه نوشتن رزومه در لینکدین را در مطلب زیر بخوانید:

خب دوستان، این بود یک جمع‌بندی در مورد نوشتن توصیه‌ نامه کاری

امیدوارم به همه‌ی سوالات شما عزیزان پاسخ داده باشیم.

فراموش نکنید که نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما باعث کامل‌تر شدن این مطلب و در ادامه‌ی آن، کاربردی‌تر شدن آن برای همه‌ی افراد خواهد شد. پس نظرات خود را از ما دریغ نکنید 🙂



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

4 دیدگاه برای “توصیه نامه کاری چیست | چگونه توصیه نامه کاری بنویسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *