اگر شما به تازگی وارد دنیای فریلنسری شدهاید یا میخواهید وارد آن شوید، احتمالاً این سوال در ذهنتان شکل گرفته است که درامد فریلنسری در ایران چقدر است؟
در مقالهٔ «فریلنسری چیست»، فریلنسر را اینگونه تعریف کردهایم:
«فریلنسر شخصی است که بدون تعهد به سازمان، شرکت یا کسب و کار مشخصی، خدمات خود را به صورت پروژهای و معمولاً کوتاه مدت به کارفرما ارائه میکند.»
ما در این مقاله سعی میکنیم به این سوال جواب بدهیم که درامد فریلنسری در ایران چقدر است و آیا رضایت بخش هست یا خیر.
به همین منظور ابتدا روشهای کسب درامد فریلنسری در ایران را بیان میکنیم.
در ادامه دو شیوهٔ محاسبهٔ قیمت برای انجام خدمات فریلنسری را توضیح میدهیم و در نهایت نکاتی را جهت قیمتگذاری بهتر به شما توصیه خواهیم کرد.
پس با ما همراه باشید.
فهرست مطالبی که در این مقاله خواهید خواند به ترتیب زیر است:
- چهار روش کسب درامد فریلنسری در ایران
- ۵ فاکتور تعیین کنندهٔ قیمت خدمات در پروژههای فریلنسری
- محاسبهٔ درآمد فریلنسری در ایران
- روشهای تعیین قیمت خدمات فریلنسری
- چند توصیه به فریلنسرهای تازه کار دربارهٔ قیمتگذاری
- یک سوال: آیا امکان کسب درآمد بسیار بالاتر از میانگین بازار وجود دارد؟
- سخن آخر، درامد فریلنسری در ایران راضی کننده است یا خیر؟
چهار روش کسب درامد فریلنسری در ایران
کسب درامد فریلنسری در ایران به صورت کلی از چهار روش امکان پذیر است.
پس بیاید با هم با این روشها و مزایا و معایب هرکدام آشنا شویم.
روش اول: سایتهای فریلنسری
مرسومترین و شاید راحتترین راه برای کسب درآمد فریلنسر در ایران و حتی جهان، ثبت نام و پیداکردن پروژه در سایتهای فریلنسری است.
هم اکنون در ایران سایتهای فریلنسری زیادی مشغول به کار هستند.
ما در مقالهٔ «انواع سایت های فریلنسری» به طور کامل به معرفی این وبسایتها پرداختیم.
برخی از این سایتها عبارتند از:
شما با مراجعه به هریک از این سایتهای فریلنسری و ثبت نام در آنها، میتوانید پروژههای متناسب با مهارتهای خود را جستوجو کنید و برای به دست آوردن آنها درخواست همکاری با کارفرما بفرستید.
اگر شما توانایی آموزش درس یا مهارت خاصی را دارید یا قصد برگزاری یک وبینار آموزشی دارید، میتوانید به عنوان یک فریلنسر از آن کسب درآمد کنید.
برای تدریس یا برگزاری وبینار، وبسایتهای زیادی وجود دارند از جمله:
با اینکه این دسته از سایتها از لحاظ کاربرد و عملکرد با سایتهای دستهٔ قبلی تفاوت دارند، اما وجه اشتراک هردو، امکان کسب درآمد فریلنسر در ایران است و به همین علت ما این سایتها را هم در همین دستهبندی آوردهایم.
استفاده از همهٔ این سایتها برای کسب درآمد در ایران مزایا و معایبی دارند که به آنها میپردازیم.
مزایا
- بازاریابی آسان
- هزینهٔ ثبت نام و راهاندازی پایین
- دسترسی به بازاری گستردهتر
- امکان درج نظرات مثبت از کارفرماها
- امکان دریافت وجه پروژه از طریق درگاههای پرداخت امن
- امکان وجود ناظر برای حل اختلافات بین کارفرما و فریلنسر
معایب
- پرداخت کارمزد (کمیسیون) به وبسایت
- رقابت شدیدتر با سایر فریلنسرها
- قیمتهای پایینتر به علت فضای رقابتی
- امکان درج نظرات منفی از کارفرماها
- عدم حمایت از فریلنسر (دربرخی از وبسایتها)
- پرداخت هزینههای اشتراک ویژه برای دسترسی به برخی امکانات سایت
روش دوم: وبسایت شخصی
برای کسب درآمد فریلنسری در ایران، برای بسیاری از شغلها و مهارتها میتوان یک وبسایت شخصی ایجاد و از طریق آن بازاریابی کرد.
شما میتوانید نمونه کارها و پروژههای خود را در وبسایت خودتان بارگذاری و از طریق آن بازاریابی کنید.
مزایا و معایب این روش عبارتند از:
مزایا
- عدم پرداخت کمیسیون
- نبود فضای رقابتی
- امکان شخصی سازی وبسایت به دلخواه خود
- امکان قیمتگذاری صحیحتر و منصفانهتر نسبت به سایتهای فریلنسری
معایب
- بازاریابی سخت
- دسترسی به مشتریان محدودتر
- هزینهٔ راه اندازی بالاتر نسبت به سایر روشها
بیشتر بخوانید: نقشه راه پروژه گرفتن به صورت فریلنسری
روش سوم: شبکههای اجتماعی
روش سوم کسب درآمد فریلنسری در ایران، استفاده از شبکههای اجتماعی است.
شما با ساخت یک صفحهٔ شخصی یا کاری (بیزینسی) در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین یا اپلیکیشنهایی مانند تلگرام، میتوانید به راحتی کسب درآمد کنید.
مزایا و معایب این روش عبارتند از:
مزایا
- بازاریابی نسبتاً آسان
- عدم پرداخت کارمزد
- هزینهٔ راهاندازی پایین
- دسترسی به بازار گستردهتر
معایب
- عدم وجود ناظر در صورت بروز اختلاف
- امکان کلاهبرداری یا عدم دریافت وجه کامل پروژه
روش چهارم: ارتباط از طریق دوستان و آشنایان
آخرین راه برای کسب درامد فریلنسری در ایران استفاده از ارتباطات دوستانه است.
در این حالت شما فقط به یک کارت ویزیت که شماره تلفنتان روی آن باشد نیاز دارید.
مزایا
- هزینهٔ راهاندازی پایین
- عدم پرداخت کمیسیون
- تعیین قیمت توسط خود شما
- فضای رقابتی کمتر
معایب
- بازاریابی بسیار دشوار
- دسترسی به بازار محدود به دوستان و آشنایان
- عدم وجود ناظر جهت حل اختلاف در صورت بروز مشکل
حالا که تا اینجا با روشهای کسب درامد فریلنسری در ایران آشنا شدید، در ادامه میخواهیم به بررسی فاکتورهای تاثیرگذار در تعیین قیمت پروژههای فریلنسری بپردازیم.
۵ فاکتور تعیین کنندهٔ قیمت خدمات در پروژههای فریلنسری
فاکتورها و عوامل زیادی در تعیین قیمت پروژههای فریلنسری تاثیرگذارند.
ما برای شما در ادامه پنج مورد از این فاکتورها را معرفی میکنیم.
۱- میزان زمان اختصاص یافته
میزان زمانی که شما برای انجام یک کار اختصاص میدهید، چه در دنیای فریلنسری و چه در خارج از آن، بر قیمت تمام شدهٔ پروژهٔ شما تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.
هرچند ممکن است یک فریلنسر برای یک پروژه سه ساعت وقت بگذارد در صورتی که یک فریلنسر دیگر برای همان پروژه نیاز به دوازده ساعت زمان داشته باشد.
در هر دو حالت، شما میبایست با در نظرگرفتن فاکتورهایی مانند میزان مهارت خودتان و وضعیت بازار، حداقل نرخی برای هرساعت از کار خود در نظر بگیرید.
ما در ادامهٔ این مطلب، یکی از روشهای کسب درامد فریلنسری در ایران بر اساس حداقل نرخ ساعتی را به صورت کامل شرح خواهیم داد.
۲- رزومه و سابقهٔ کار
داشتن رزومهٔ قوی و سابقهٔ کار مرتبط و نمونهکارهای از پیش انجام شده، میتواند بر تعیین قیمت کار شما تاثیر مثبت بگذارد.
به طور معمول، هرچه شما سابقهٔ بیشتری داشته باشید، دستتان در تعیین قیمت بازتر است اما اگر سابقه و رزومهٔ قوی نداشته باشید، مجبور هستید با قیمتهای پایین شروع کنید.
۳- میانگین قیمت بازار
شما در هر حرفهای که مشغول به کار باشید، بالاخره چندین رقیب و همکار خواهید داشت که به واسطهٔ آنها در بازار حدود قیمتها از قبل تعیین شده است.
شما با آگاهی از قیمتها در بازار کاری خود، میتوانید بهتر قیمتگذاری و بازاریابی کنید.
۴- هزینههای انجام پروژه
یکی از مهمترین عوامل در تعیین قیمت برای یک فریلنسر، میزان هزینههای انجام پروژه است.
برخی از فریلنسرها این مسئله را جدی نمیگیرند.
شما در انجام هر پروژهای با برخی هزینههای سربار و جانبی روبهرو خواهید شد.
برای مثال شما برای خرید حق اشتراک در وبسایتهای فریلنسری، هزینهای پرداخت میکنید که باید این هزینه را در تعیین قیمت نهایی خود حتماً حساب کنید.
۵- فراوانی مهارتی که در آن تخصص دارید
نوع و فراوانی مهارتی که در آن تخصص دارید از عوامل تاثیرگذار در قیمت است.
هرچه تعداد افراد با آن مهارت بیشتر باشد، شما باید قیمت پایینتری پیشنهاد دهید.
اما اگر مهارت شما از مهارتهای نادر در بازار فریلنسری است، دستتان در تعیین قیمت بازتر خواهد بود.
به عنوان مثال یک تایپیست دست بالایی در تعیین قیمت نخواهد داشت، اما یک برنامهنویس اندروید آنچنان درگیر قیمت رقابتی نخواهد بود.
تا به اینجا با روشهای کسب درامد فریلنسری در ایران و فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت خدمات فریلنسری آشنا شدهایم.
حالا میخواهیم به سراغ موضوع اصلی این مقاله، یعنی «محاسبهٔ درامد فریلنسری در ایران» برویم.
محاسبهٔ درامد فریلنسری در ایران
در این قسمت مقاله میخواهیم به سوال اصلی شما یعنی روشهای محاسبهٔ درامد فریلنسری در ایران پاسخ بدهیم.
پیش از شروع اجازه دهید خیلی راحت یک موضوع را با شما در میان بگذاریم.
فریلنسری هم یک مدل کسبوکار است.
انتظار نداشته باشید که پول خیلی زیادی در دنیای فریلنسری وجود داشته باشد.
اگر یک فریلنسر هستید، به احتمال خیلی زیاد با من هم عقیده خواهید بود. اگر هم تازه میخواهید وارد دنیای فریلنسری شوید، چه بهتر که از قبل به این موضوع آگاه باشید.
روشهای متنوعی برای محاسبهٔ تعیین قیمت خدمات و یا سفارش انجام شده توسط یک فریلنسر وجود دارد.
آن چیزی که در تعیین قیمت خدمات فریلنسری مهم است، توافق بر سر یک قیمت منصفانه برای هر دوطرف است.
ما برای محاسبهٔ درامد فریلنسری در ایران ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که برای هر پروژه چگونه قیمتگذاری کنیم.
به همین منظور ما برای تعیین قیمت خدمات فریلنسری، دو روش را تعریف کردهایم:
- تعیین قیمت به صورت پروژهای
- تعیین قیمت به صورت ساعتی
با ما همراه باشید تا هر دو روش را به صورت کامل برای شما شرح دهیم:
روشهای تعیین قیمت خدمات فریلنسری
روش اول: تعیین قیمت به صورت پروژهای
همانگونه که اشاره کردیم، روش اول تعیین قیمت خدمات فریلنسر به ازای هر «پروژه» یا همان «سفارشِ کاری» است.
برای استفاده از این روش قیمتگذاری، پروژهها را به دو گروه تقسیم میکنیم:
گروه اول: پروژه با قیمت واحد مشخص در بازار فریلنسری
در این گروه، پروژهها بر اساس یک واحد تعریفشده و مشخص، که مورد توافق کارفرما و فریلنسر است، قیمتگذاری میشوند.
برای روشنتر شدن موضوع، به مثالهای زیر توجه کنید:
- یک فریلنسر تولیدکنندهٔ محتوای متنی، به ازای هر یک کلمه مبلغ ۵۰ تومان دستمزد دریافت میکند.
- یک طراح لوگو، به ازای هر یک عدد لوگو مبلغ ۵۵۰ هزار تومان دستمزد دریافت میکند.
- یک گویندهٔ محتوای صوتی، به ازای هر یک دقیقه گویندگی مبلغ ۲۲۰ هزارتومان دستمزد دریافت میکند.
حتماً دیگر تا الان متوجه منظور ما از «واحد مشخص» شدهاید.
همانگونه که مشخص است در این پروژههای فریلنسری، یک نرخ حدودی مشخص وجود دارد که در بازار پذیرفته شده است.
یک فریلنسر با توجه به مهارتها و مدت زمان تحویل پروژه، در همان حدود قیمتی با کارفرما توافق خواهد کرد.
شما با بررسی قیمت پروژههای مشابه در بازار کاری خود یا بررسی پروژهها در وبسایتهای فریلنسری، میتوانید به آن نرخ دسترسی پیدا کنید.
گروه دوم: پروژه با قیمت نامشخص در بازار فریلنسری
در این گروه پروژهها، قیمت مشخص و از پیش تعیین شدهای در بازار کار فریلنسری وجود ندارد.
تولید اپلیکیشن موبایل، طراحی یک وبسایت با ویژگیهای سفارشی و برنامهنویسی یک برنامهٔ مشخص تحتِویندوز ازجمله مثالهای این گروه است.
برای پروژههای این چنینی، شما با توجه به میزان سختیِ کار و میزان وقتی که خودتان تخمین میزنید برای آن پروژه اختصاص خواهید داد، قیمت تعیین خواهید کرد.
البته شما برای هر پروژه و خدمات فریلنسری، با کمی جستوجو در بازار کار به یک حدود قیمت میرسید.
ما تفاوت بارز گروه دوم با گروه اول را در این میبینیم که قیمت مشخص و از پیش تعیین شدهای به ازای هر واحد مشخص (مانند کلمه یا دقیقه) در بازار نیست و هر پروژه با توجه به مشخصات و ویژگیهای خودش، تعیین قیمت خواهد شد.
روش دوم: تعیین قیمت به صورت ساعتی
همانگونه که پیشتر در این مطلب اشاره کرده بودیم، روش دیگر برای محاسبهٔ درامد فریلنسری در ایران که ما در اینجا معرفی میکنیم، تعیین قیمت خدمات به صورت ساعتی است.
برای محاسبهٔ نرخ قیمت به صورت ساعتی طبق مراحل زیر عمل میکنیم:
مرحلهٔ اول: میزان حقوق سالیانهٔ مورد انتظار خود را تعیین کنید.
به زبان خیلی ساده، برای خودتان مشخص کنید میخواهید در پایان سال درآمد شما به عنوان یک فریلنسر چند تومان باشد.
مرحلهٔ دوم: هزینههای جانبی را حساب کنید.
در هر کسبوکاری، شما هزینههای جانبی در کار خواهید داشت که بعضی از آنها قابل پیشبینی و بعضی دیگر غیرقابل پیشبینی هستند.
لیستی از این هزینهها را مشخص کنید و مبلغ سالیانهای برای آنها کنار بگذارید.
برخی از هزینههای سربار و جانبی عبارتند از:
- هزینهٔ اشتراک اینترنت
- هزینههای بازاریابی و تبلیغات
- حق اشتراک وبسایتهای و نرمافزارهای مورد نیاز
- هزینههای مربوط به رفتوآمدهای مرتبط با کار یا پروژه
- سایر هزینههای پیشبینی نشده
مرحلهٔ سوم: حاشیهٔ سود خود را تعیین کنید.
در فریلنسری هم، مانند کسبوکارهای دیگر، همهٔ درآمد شما سود نیست.
شما باید درصدی را به عنوان «سود بر درآمد» خود لحاظ کنید.
این سود برای توسعهٔ کسبوکار فریلنسر در آینده نیاز است و شما نیز باید آن را در محاسبهٔ نرخ درآمد ساعتی، حتماً در نظر بگیرید.
مرحلهٔ چهارم: میزان ساعت کاری خود را مشخص کنید.
اگر خیلی سادهانگارانه بخواهیم به قضیه نگاه کنیم، میزان ساعات کاری برابر است با تعداد ساعات کاری هرهفته ضرب در تعداد هفتههای سال.
اما این روش محاسبه اشتباه است.
یک فریلنسر هم مانند دیگر افراد، تعدادی روز در سال را به دلایلی از جمله تعطیلات رسمی، مرخصی، مسافرت، بیماری و … کار نمیکند.
به همین علت شما باید تعداد روزها و ساعات واقعی در دسترس را در نظر بگیرید و برای محاسبهٔ درامد فریلنسری در ایران آن عدد را ملاک قرار دهید.
مرحلهٔ پنجم: نرخ هر ساعت کار خود را محاسبه کنید.
حالا که همهٔ موارد بالا مشخص شد، به راحتی میتوانید مبلغ هر ساعت کار خود را محاسبه کنید.
برای این که محاسبهٔ نرخ ساعتی و در نهایت محاسبهٔ درآمد فریلنسر در ایران ملموستر شود، درادامه برای شما یک مثال عددی میزنیم.
یک مثال: محاسبهٔ نرخ ساعتی برای یک فریلنسر گرافیست
فرض کنید شما به عنوان یک فریلنسر طراح گرافیست، انتظار دارید در هر ماه مبلغ ۶ میلیون تومان درآمد ماهانه داشته باشید. بنابراین درآمد سالیانهٔ را ۷۲ میلیون تومان در نظر میگیریم.
همچنین هزینههای جانبی را در هرماه مبلغ ۲۰۰ هزارتومان در نظر میگیریم که سالیانه مبلغ ۲.۴۰۰.۰۰۰ تومان میشود.
حاشیهٔ سود نیز برای این شغل ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است.
حالا میرسیم به محاسبهٔ میزان ساعات کاری در دسترس.
ما برای این محاسبات، سال جاری یعنی سال ۱۴۰۰ خورشیدی را ملاک قرار دادهایم.
در این سال، ما ۷۴ روز تعطیل رسمی (با احتساب جمعهها) خواهیم داشت.
همچنین ۱۰ روز برای مرخصی و سفرهای شخصی در نظر گرفته شده است.
۶ روز دیگر نیز به عنوان روزهای بیماری یا اتفاقات پیشبینی نشده لحاظ شده است.
بنابراین تعداد روزهای در دسترس میشود: ۲۷۵ روز
طبق محاسبات ما، هر روز ۷ ساعت کاری در نظر گرفته شده است و بنابراین محاسبات تعداد ساعات کاری در دسترس شما میشود: ۱۹۲۵ ساعت
برای جمع بندی نگاهی به جدول زیر بیندازید:
عنوان | میزان |
حقوق سالیانه | تومان۷۲.۰۰۰.۰۰۰=۱۲*۶.۰۰۰.۰۰۰ |
هزینههای جانبی | تومان۲.۴۰۰.۰۰۰۰=۱۲*۲۰۰.۰۰۰ |
حاشیهٔ سود | ۱۸ درصد |
ساعات کاری در دسترس | ساعت ۱۹۲۵=۷ساعت*۲۷۵ روز |
حالا طبق فرمول زیر به عدد مورد نظر نرخ ساعتی میرسیم:
نرخ درآمد ساعتی بدون حاشیهٔ سود = تعداد ساعات کاری در دسترس/(حقوق مورد انتظار سالیانه + هزینهها)
تومان ۳۸.۶۵۰ = ۷۴.۴۰۰.۰۰۰/۱۹۲۵
حالا باید نرخ حاشیهٔ سود که ۱۸درصد در نظرگرفته بودیم هم به مبلغ زیر اضافه شود:
تومان۴۵.۶۰۰ = ۱۸٪+۳۸.۶۵۰
بنابراین محاسبات، یک طراح گرافیک باید به ازای هر ساعت کار به عنوان فریلنسر، مبلغی حدود ۴۵۰۰۰ تومان دریافت کند تا به درآمد ۷۲میلیون تومان در سال برسد.
محاسبهٔ حداقل نرخ ساعتی به روشی مشابه
وبسایت پارسکدرز یکی از معتبرترین وبسایتهای فریلنسری در ایران، روش مشابهی برای محاسبهٔ حداقل نرخ ساعتی تهیه کرده است:
حالا شما با توجه به حقوق مورد انتظار خود، ساعات کاری در دسترس و میزان سطح مهارتهای خود، میتوانید نرخ حقوق دستمزدی خود را محاسبه کنید.
اکنون که با روشهای قیمتگذاری و به تبع آن محاسبهٔ درامد فریلنسری در ایران آشنا شدید، این نکته را هم بگوییم که روشهای فوق میتوانند با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.
به عنوان مثال، شما میتوانید به عنوان یک فریلنسر ترکیبی از روشهای ساعتی و پروژهای با قیمت ثابت را استفاده کنید.
در ادامه برخی از نکاتی که به شما در فرآیند پیشنهاد قیمت و محاسبهٔ درآمد فریلنسری به فریلنسرهای تازهکار کمک میکند بیان میکنیم:
چند توصیه به فریلنسرهای تازه کار دربارهٔ قیمتگذاری
۱- رایگان کارنکنید
هرچند به عنوان یک فریلنسر ممکن است بعضی اوقات به سختی پروژهای دریافت کنید، اما این را بدانید که هیچگاه نباید رایگان کار کنید.
شما برای انجام هر پروژهای مهمترین سرمایه، یعنی وقت خود را صرف انجام آن میکنید پس باید در قبال آن حقوقی دریافت کنید.
۲- هزینهٔ کلی اعلام نکنید.
سعی کنید حتی المقدور حداقل از یکی از روشهای گفته شده استفاده کنید و قیمت را طبق محاسبات به کارفرما اعلام کنید.
برخی از فریلنسرها با اعلام قیمتهای تخمینی و بدون در نظر گرفتن هزینههای جانبی و ریزهزینههای هر پروژه، قیمتی میدهند که درنهایت بدون سود یا حتی با ضرر پروژه را به اتمام میرسانند.
۳- برای پروژههای ادامهدار، تخفیف در نظر بگیرید.
یکی از بهترین حالتها برای یک فریلنسر، انجام پروژههای ادامهدار است.
در فضای رقابتی، برای به دستآوردن پروژههای ادامهدار، بهتراست در قیمتگذاری کمی تخفیف اعمال کنید.
چرا که از یک طرف پروژههای ادامهدار باعث میشوند شما برای مدت زمان طولانیتری یک کاری با درآمد مشخص داشته باشید.
از طرف دیگر شما نیازی به بازاریابی برای دریافت پروژه نخواهید داشت و در واقع هزینهٔ بازاریابی را یک بار پرداخت کردهاید.
۴- اصول مذاکره و چانه زنی را یاد بگیرید.
به عنوان یک فریلنسر، باید به مرور زمان یاد بگیرید چگونه با کارفرما مذاکره کنید، پیشنهاد قیمت بدهید و توافق کنید.
از تجربههای خود در پیشنهادهای اول کاری درس بگیرید و برای پیشنهادهای بعدی اشتباهات قبلی را تکرار نکنید.
۵- قرارداد کاری ببندید
هرچند که در دنیای فریلنسری بیشتر کارها بر اساس توافقات انجام میشوند، در صورت امکان یک قرارداد کاری با کارفرمای خود ببندید.
در قراردادها، نیازی به قوانین دست و پاگیر نیست.
بیشتر سعی کنید جزئیات کار و شرح وظایف یکدیگر را در برابر هم واضح و مشخص بیان کنید.
به عنوان یک مثال ساده، اگر یک فریلنسر تولیدکنندهٔ محتوای متنی هستید، مشخص کنید که شما به ازای هر کلمه چه مبلغی دریافت میکنید و اگر کارفرما تصاویر نیز خواست، قیمت هر تصویر را جداگانه ذکر کنید.
۶- به قیمتهای بازار کاری خود آگاه باشید.
همانگونه که بارها اشاره شده است، شما در فضایی رقابتی کار میکنید.
از قیمتهای افراد با شغلهای مشابه خود و با سطح مهارت و تجربهٔ یکسان آگاه باشید.
در صورتی که قیمت شما خیلی بالاتر از بازار باشد ممکن است پروژه را از دست بدهید.
همچنین در صورتی که قیمتی بسیار پایینتر از نُرم بازار به کارفرما اعلام کنید، کارفرما در میزان مهارت و تواناییهای شما شک خواهد کرد.
یک سوال: آیا امکان کسب درآمد بسیار بالاتر از میانگین بازار وجود دارد؟
یک موضوعی که شما باید به آن آگاه باشید این است که، روشهای گفته شده و مبالغی که در واقع ما از آنها به عنوان نرخ موجود در بازار نام بردهایم، قیمتهای میانگین بازار هستند که درصد زیادی از فریلنسرها بر اساس آن کار میکنند و درآمد کسب میکنند.
در بازار فریلنسری مانند هر کسبوکار دیگری، افرادی هستند که به اصطلاح «بِرَند» هستند.
اگر شما به عنوان یک فریلنسرِ برند به مرحلهای رسیدید که نیازی به رعایت نرخ بازار نداشتید و خودتان قیمت تعیین کردید، دیگر روشهای فوق جوابگو نخواهد بود و به تبع آن نرخ دستمزد بالاتری خواهید داشت.
به عنوان مثال، قیمت یک عکاس معمولی برای هر شات عکس مبلغی بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزارتومان است اما یک عکاس حرفهای با رزومهای قوی که الان دیگر «برند» شده است، میتواند مبلغی در حدود ۵۰۰ هزارتومان را هم به کارفرمای خود اعلام کند.
پس برای کسب درآمد فریلنسری در ایران، میتوانید به دید بلندمدت هم به این قضیه نگاه کنید.
سخن آخر، درامد فریلنسری در ایران راضی کننده است یا خیر؟
ما در این مقاله چهار روش کسب درآمد به عنوان یک فریلنسر را مطرح و مزایا و معایب هرکدام را اشاره کردیم.
در ادامه نیز دو روش محاسبهٔ نرخ قیمت برای انجام خدمات فریلنسری را به صورت پروژهای و ساعتی معرفی کردیم.
در نهایت نیز سعی کردیم با توصیههایی به شما کمک کنیم در قیمتگذاری و پیشنهاد قیمت به گونهای عمل کنید که به سود حداکثری برسید.
اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا با نرخها و مبالغ موجود، درامد فریلنسری در ایران راضیکننده است یا خیر؟
ما پیشتر به این سوال اینگونه جواب دادهایم که فریلنسری هم یک روش کسبوکار است و نباید انتظار داشته باشید پول عجیب و غریبی در آن وجود داشته باشد.
پس بهتر است فریلنسرها همواره به دنبال روشهای جدیدی برای توسعهٔ کسبوکار خود و کاهش هزینههای خود باشند تا در نهایت به سود بیشتر و درآمد بیشتری برسند.
همچنین با روشهای کسب درآمد دلاری از طریق فریلنسری، میتوانید به نرخ بالاتری از درآمد در ایران برسید.
مطالبی دیگر دربارهٔ دنیای فریلنسری
اگر میخواهید بدانید فریلنسر چه کسی است و کارش چیست و چه میکند، مقالهٔ زیر به همهٔ سوالات شما جواب خواهد داد.
ما در مقالهٔ زیر برخی از مشاغل فریلنسری را معرفی کردهایم.خواندن آن را به شما هم توصیه میکنیم.
اگر میخواهید با کسبوکارهای فریلنسری و اینترنتی بیشتری آشنا شوید، مقالهٔ کسبوکار اینترنتی زیر را از دست ندهید.
یکی از شغلهای فریلنسری با درآمد مناسب، طراحی سایت است. در مقالهٔ فریلنسر طراحی سایت بیشتر با این شغل آشنا شوید.
شما به عنوان یک فریلنسر از چه شیوهای برای قیمتگذاری خدمات و پروژههای خود استفاده میکنید؟
اگر در حال حاضر از طریق فریلنسری کسب درآمد میکنید، از درآمد خود راضی هستید یا خیر؟
تجربههای خود را با ما و کاربران کارنکن در میان بگذارید.
اشتراکها: اصول فریلنسینگ موفق - 20 اصل مهم در فریلنسری و کتاب اصول فریلنسینگ موفق را بشناسید.