راه اندازی مغازه خشکبار

راه اندازی مغازه خشکبار

آیا راه اندازی مغازه خشکبار سودآور است؟ درآمد آن چقدر است؟ آیا می‌توان با زدن مغازه خشکبار ثروتمند شد؟ احتمالاً این‌ها سوالاتی است که قبل از ورود به هر کاری می‌پرسیم اما جواب آن‌ها بخشی به ما (شغل مناسب ما) برمی‌گردد و بخشی به آن کسب و کار. مثلاً در هر صنفی افرادی هستند که بسیار موفق می‌باشند و ثروتمند شده‌اند اما آیا هر کس وارد آن کار شود ثروتمند می‌شود؟ مطمئناً نه.

من با چند خبره در زمینه راه اندازی فروشگاه خشکبار صحبت کردم و تحقیقاتی را انجام دادم تا به این سوالات و کلی سوال دیگر در مورد تاسیس مغازه خشکبار پاسخ بدم. یادتون نره کلام آخر رو بخونید. نکاتی در آن گفتم که احتمالاً نمی‌تونید جایی پیدا کنید.

  1. تفاوت آجیل و خشکبار
  2. از کجا شروع کنم؟
  3. درآمد خشکبار و آجیل چقدر است؟
  4. حاشیه سود خشکبار و آجیل چقدر است؟
  5. میزان سرمایه گذاری در خشکبار چقدر است؟
  6. لیست اقلام مغازه خشکبار چیست؟
  7. تجهیزات مورد نیاز خشکبار چیست؟
  8. مشخص کردن تامین کننده خشکبار
  9. مشخص کردن فروشگاه خشکبار
  10. چگونه خشکبار بفروشیم؟

۱- تفاوت آجیل و خشکبار

بگذارید قبل از هر چیزی در مورد تفاوت این دو صحبت کنیم. آجیل همان دانه­‌های مغزی است. مثل پسته، بادام و فندق. اما خشکبار به محصولاتی گفته می­‌شود که بعد از خشک شدن مصرف می­‌شوند. مثل انواع میوه­‌های خشک. اما از آنجایی که آجیل هم بعد از برداشت خشک می‌­شود تا ماندگاری آن بالا رود در اینجا آن را نیز جزئی از خشکبار می­‌دانیم.

راه اندازی فروشگاه خشکبار

۲- از کجا شروع کنم؟

برای راه اندازی مغازه خشکبار باید از شاگردی شروع کنید اگر می‌خواهید موفق شوید باید ابتدا خاک این کار را بخورید. حداقل ۳ الی ۶ ماه شاگردی کنید.

شما نمی‌توانید یک روز تصمیم بگیرید و بعد شروع کنید به زدن مغازه خشکبار، اگر این کار را بکنید ریسک بزرگی کردید. اگر واقعا می‌خواهید اینکاره شوید باید شاگردی کنید چرا که این کار بسیار تخصصی است و اصول نانوشته بسیاری دارد که باید پیش کسی کار کنید تا یاد بگیرید.

در ضمن هیچ وقت شاگردی کردن را برای خود افت کلاس ندانید، شاگردی کردن مثل یک دانشگاه علمی کاربردی می‌ماند که عملی یاد می‌گیرید.

۳- درآمد خشکبار و آجیل چقدر است؟

سرمایه گذاری در خشکبار

همان طور که می‌دانید سود با درآمد تفاوت دارد. درآمد میزان فروش شما است و سود درآمد منهای هزینه‌ها است. مکان مغازه آجیل فروشی و میزان سرمایه گذاری در خشکبار بسیار بر درآمد شما تاثیرگذار است. میزان درآمد شما به این دو عامل بستگی دارد که در ادامه توضیح می‌دهم.

مکان:

هر چه در مکان شلوغ‌تر و بالاشهر باشید احتمالاً درآمد شما بیشتر است. با توجه به این که آجیل محصول گرانی محسوب می‌شود، در بالاشهر بیشتر خریداری می‌شود.

مکانی که شما انتخاب می‌کنید خیلی به مشتریان هدف شما بستگی دارد. مثلاً اگر مشتریان هدف شما اقشار پولدار هستند، باید مغازه خشکبار شما در بالاشهر باشد. مشتریان هدف کسانی هستند که به عنوان مشتری انتخاب کردید مثلاً اقشار پولدار یا متوسط یا تحصیل کرده و… .

سرمایه:

خیلی بدیهی است که هر چه بیشتر سرمایه وارد کار کنید و اقلام زیادی را وارد مغازه کنید فروش و درآمد شما زیاد خواهد شد اما سرمایه‌گذاری بیشتر ریسک شما را بالا می‌برد چرا که اگر شکست بخورید پول زیادی را از دست می‌دهید پس اگر تازه کار هستید با سرمایه کم وارد شوید.

می‌خواهم یه عدد بدهم که بر اساس مصاحبه من با یک آجیل فروش بدست آمده اما بازم خیلی قابل اتکا نیست. اگر در یک جای نسبتاً خوب مغازه داشته باشید و یک میلیارد سرمایه گذاری در خشکبار کنید، در شروع کار حدوداً ماهی ۵۰ میلیون درآمد دارید یعنی ماهی ۵ درصد سرمایه.

۴- حاشیه سود خشکبار و آجیل چقدر است؟

حاشیه سود خشکبار

طبق اعلام اتحادیه مربوطه درصد سود قانونی آجیل و خشکبار باید حدود ۱۲ درصد باشد. اما با من همراه باشید تا واقعیت را در مورد حاشیه سود خشکبار بگم.

  • حاشیه سود آجیل های ایرانی بین ۱۲ الی ۱۵ درصد است.
  • حاشیه سود آجیل های خارجی بین ۲۰ الی ۲۵ درصد است.
  • حاشیه سود میوه‌های خشک بین ۲۰ الی ۲۵ درصد است.

یادتون باشه باید محصولاتتان جور باشد یعنی فقط پرسودترین خشکبار را نیاورید باید همه‌­ی اقلام در مغازه خشکبار باشند، چرا که در کنار هم فروش می‌روند.

نکته دیگر این که این اعداد بر اساس مصاحبه من با تعدادی افراد صاحب این شغل بوده است ممکن است این اعداد در بعضی جاها متفاوت باشد.

۵-میزان سرمایه گذاری در خشکبار چقدر است؟

این را بگویم که برای سرمایه نمی‌­شود عددی داد چرا که به خیلی چیزها مثل تنوع و تعداد اقلام محصولات، هزینه اجاره مغازه و تجهیزاتی که استفاده می­‌کنید، بستگی دارد.

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی مغازه خشکبار به دو دسته تقسیم می‌شود: سرمایه ثابت یا همون تجهیزات و سرمایه جاری یا همون اقلام خشکبار. در ادامه در مورد این دو مورد صحبت می­‌کنم.

۶- لیست اقلام مغازه خشکبار چیست؟

یکی از سختی‌هایی که راه اندازی فروشگاه خشکبار دارد همین تنوع بالای اقلام مغازه خشکبار آن است. بسته به میزان سرمایه شما تنوع اقلام می‌تونه زیاد یا کم باشد اما در هر صورت تا حدودی باید جنس شما جور باشد و فقط پرسودترین خشکبار را نیاورید.

در ادامه سعی کردم لیست کامل اقلام برای راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار را بنویسم.

  • انواع پسته
  • مغز پسته
  • پودر پسته
  • خلال پسته
  • انواع گردو
  • مغز گردو
  • انواع بادام
  • مغز بادام
  • خلال بادام
  • فندق
  • مغز فندق
  • انواع کشمش
  • نخودچی
  • انواع تخمه
  • مغز تخمه
  • بادام زمینی
  • بادام هندی
  • آجیل شور
  • آجیل شرین
  • آجیل مشکل گشا
  • آجیل چهار مغز
  • آجیل هفت مغز
  • آجیل مجلسی
  • آجیل شب یلدا
  • آجیل برزیلی
  • آجیل هندی
  • سویا
  • ماکادمیا
  • پفک هندی
  • شاه بلوط
  • حلوا ارده
  • زنجبیل
  • خرما پیارم
  • خرما زاهدی
  • مغز زردآلو
  • عدس برشته
  • ذرت
  • چیپس میگو
  • مویز
  • گندم برشته
  • گندم شیرین
  • بنه، کنجد
  • لواشک
  • زعفران
  • شاهدانه
  • قند طعم دار
  • نبات
  • حلوا مسقطی
  • باسلوق، گز
  • سوهان
  • انواع شکلات
  • عسل
  • انچوچک
  • پشمک
  • انواع نقل
  • دراژه
  • اسمارتیز
  • برگه آلو
  • برگه زردآلو
  • انجیر خشک
  • توت خشک
  • زرشک
  • گیلاس خشک
  • برگه هلو
  • میوه استوایی
  • انواع میوه خشک
  • گوجه خشک
  • روغن کنجد
  • پودر نارگیل
  • هل
  • زنجبیل
  • کره بادام زمینی
  • شیره انگور
  • شیره توت
  • شیره خرما

حواستون باشه اقلام بالا در تنوع مختلف وجود دارند اما من به انواع آن اشاره نکردم. مثلاً پسته انواع شور، اکبری، فندقی، زعفرانی و غیره دارد.

مغازه خشکبار گاهی تعدادی از محصولات شیرینی فروش مثل شیرینی‌های محلی و تعدادی از محصولات عطاری مثل زعفران و زنجبیل را هم دارد.

ویدئو زیر مربوط به یک فروشگاه خشکبار می‌باشد. با تماشا کردن این ویدئو با تنوع محصولات خشکبار آشنا می‌شوید.

۷- تجهیزات مورد نیاز خشکبار چیست؟

تجهیزات آجیل فروشی به این بستگی دارد که خودتان قصد آماده سازی آجیل‌ها و خشکبار را دارید یا فقط خرید و سپس فروش را انجام می‌دهید. مثلاً ممکن است برای سود بیشتر بخواهید خودتان آجیل‌ها را تفت بدید و مزه‌دار کنید. آنگاه شما نیاز به دستگاه تفت آجیل دارید.

خب در ادامه به سراغ تجهیزات می‌رویم سعی کردم تجهیزات را کامل بگویم:

  • دستگاه پخت و تفت آجیل (در صورت لزوم)
  • سرتاس آجیل یا قاشق برداشتن آجیل
  • میوه خشک کن (در صورت لزوم)
  • دستگاه دوخت یا پرس پلاستیک
  • قفسه و ویترین
  • ترازو دیجیتال
  • میز پیشخوان
  • جام آجیل
زدن مغازه خشکبار
تجهیزات مغازه خشکبار

۸- مشخص کردن تامین کننده خشکبار

اگر بخواهم دو رمز موفقیت در خشکبار را مشخص کنم، آن دو رضایت مشتری و تأمین کننده مناسب است. تامین کننده‌ای مناسب است که محصول باکیفیت را با قیمت مناسب به شما ارائه دهد.

یکی از سختی‌های این کار پیدا کردن تأمین کننده مناسب است و شاید ماه‌ها طول بکشد تا تأمین کننده مناسبی بیابید. یکی از راه‌­های پیدا کردن تأمین کننده مناسب آن دوران است که شاگردی می‌کنید. در این دوران شما می‌توانید با تأمین کنندگان مختلف آشنا شوید.

۹- مشخص کردن فروشگاه خشکبار

مکان مغازه شما بسیار مهم است. در ضمن شما می‌توانید هیچ مغازه‌ای نداشته باشید و آنلاین از طریق وب سایت و اینستاگرام بفروشید. توصیه می‌کنم حتما از اینستاگرام در افزایش فروش خود استفاده کنید چرا که محصولات خوراکی همچون آجیل در اینستاگرام بسیار جواب می‌دهد.

در قسمت درآمد خشکبار و آجیل در مورد مکان مغازه صحبت کردم. فقط یک اشاره می‌کنم. شما باید با توجه به مشتریان هدفتون مغازه خود را انتخاب کنید. به شکلی که در دسترس آسان مشتریان هدفتون باشید. مثلاٌ اگر مشتریان هدف شما افراد ثروتمند هستند باید در بالاشهر باشید.

در مورد طراحی دکوراسیون مغازه لزوماً نیازی نیست که هزینه‌های زیادی بکنید اما بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • در چیدمان به این مورد توجه کنید که مشتریان خشکبار در ایران عادت دارند قبل از خرید خشکبار را امتحان کنند پس باید چیدمان به گونه‌­ای باشد تا به راحتی محصولات را تست کنند.
  • شما می‌­توانید یک دکور یا چیدمان سنتی داشته باشید تا طبیعی بودن و سنتی بودن خشکبار را یادآور شود. مثلا از چوب یا مس استفاده کنید.
  • شما می­‌توانید یک چیدمان لوکس داشته باشید تا کیفیت و قیمت نسبتاً بالای شما را نشان دهد.
چگونه خشکبار بفروشیم
دکوراسیون لوکس

۱۰- چگونه خشکبار بفروشیم؟

این که چگونه خشکبار بفروشیم بسیار سوال مهمی است. برای این که در فروش خشکبار موفق باشید باید قبل از هر چیزی به چند مورد توجه داشته باشید: ابتدا به مهارت ارتباطی و کیفیت محصول سپس به تبلیغات، برندسازی و خلاقیت.

مهارت ارتباطی:

پای صحبت یکی از فعالین این حوزه نشستم به عقیده ایشون مهم‌ترین مهارتی که باید داشته باشید مهارت ارتباطی است. این که بتوانید با مشتری ارتباط برقرار کنید و با لبخند بدرقه‌اش کنید.

کیفیت:

کیفیت محصول در خشکبار بسیار مهم است باید محصول با کیفیت به مشتری ارائه دهید تا دوباره برای خرید سراغ شما بیاید و شما را به دیگران معرفی کند.

یکی از دارندگان مغازه خشکبار تعریف می‌کرد ۲۰ کیسه تخمه خریداری کرده اما در آن مدت فقط ۱۵ کیسه فروخته بود و بعد متوجه شده ۵ کیسه باقی مانده در این مدت دچار افت کیفیت شده‌اند به همین دلیل تصمیم گرفت ما بقی کیسه‌ها را رها کند.

تبلیغات:

بعد از این که موارد بالا را رعایت کردید زمان آن هست که تبلیغات خود را شروع کنید. برای تبلغات هم زمان از فضای مجازی و واقعی استفاده کنید. پنل پیامکی، بیلبورد و اینستاگرام ابزارهایی خوبی برای تبلیغات می‌باشند.

راه اندازی فروشگاه خشکبار
بیلبورد تبلیغاتی مغازه خشکبار

برند سازی:

حتماً محصولات خود را در بسته‌بندی مخصوص خود تحویل مشتری دهید. این بسته‌بندی می­‌تواند از جنس کاغذ یا پلاستیک باشد و روی آن لوگو یا برند شما باشد. غیر از این بسته‌بندی‌های ساده، بسته‌بندی‌های کادئویی نیز داشته باشید چرا که امروزه آجیل و خشکبار به عنوان هدیه نیز خریداری می‌­شوند.

فایده بسته‌بندی با لگو و طراحی مخصوص شما این است که سریع‌تر جا می‌افتید و در ذهن می‌مانید.

راه اندازی مغازه خشکبار
بسته‌بندی هدیه خشکبار

خلاقیت:

خلاقیت یکی از عواملی است که شما را از رقبای خود متمایز می‌کند و موجب افزایش فروش می‌شود. شما می‌توانید محصول و آجیل جدیدی را به لیست محصولات خود اضافه کنید. مثلاً پسته شور دودی یا آجیل مالزیایی و یا آجیل داغ. همچنین می‌توانید در دکور خود خلاقیت به خرج دهید و آن را تغییر دهید. در نظر داشته باشید بد نیست هر چند وقت یک محصول جدید به محصولات خود اضافه کنید.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردم سوالات افرادی را که قصد راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار را دارند پاسخ بدم. حتما قبل از راه اندازی هر کاری، هم آن کار را خوب بررسی کنید هم خودتون رو، که آیا شما مناسب این کار هستید و اصلاً برای چه شغلی آفریده شدید.

اما در کلام آخر می­خوام یک سری نکات خیلی مهم را اضافه کنم. حتما به این نکات توجه کنید:

  • نگهداری محصولات: یکی از مشکلات خشکبار خراب شدن و کرم زدن آن‌ها است. برای این که چنین اتفاقی نیافتد به مقدار لازم خرید کنید و محیط نگهداری خنک باشد.
  • فروش فصلی: آجیل با فرهنگ ایرانی گره خورده در بعضی از مناسبت­‌ها مثل شب یلدا و عید فروش آن به شدت زیاد می­‌شود. معمولاً شش ماه اول سال فروش آجیل کم است.
  • کشش قیمتی تقاضا: یعنی اگر قیمت‌ها در یک بازار بالا رود چقدر رو تقاضا تاثیر می­گذارد. متاسفانه آجیل و خشکبار کشش منفی بالایی دارند یعنی اگر قیمت­ آن افزایش پیدا کند تقاضا آن به شدت کم می­‌شود چرا که نیاز مبرم مردم نیست.
  • شناخت محصولات: تعداد اقلام آجیل زیاد است و هر کدام برای خود دنیایی دارند. اما اصلاً واهمه نداشته باشید شما با شاگردی یا در حین کار می‌­توانید محصولات را بشناسید اما لازم هست بدونید عدم شناخت محصولات ممکن است باعث شود محصولی به ظاهر باکیفیت به قیمت بالا از تامین کننده نامناسب بخرید.
  • کیفیت و مهارت ارتباطی: قبلاً در این مورد صحبت کردم اما از آنجایی که خیلی مهم هست بازم می­‌گم اگر می­‌خواهید فروش خوبی داشته باشید محصولات با کیفیت بیاورید و با مشتری خوب رفتار کنید (مشتری مدار باشید).

مطالب پیشنهادی برای مطالعه

اگر می‌خواهید یک مغازه بزنید

اگر قصد تأسیس مغازه دارید و کلی سوال در مورد آن دارید: مراحل قبل از مغازه زدن، بعد از مغازه زدن، اقدامات لازمه، معایب و مزایا تمامی مشاغل مغازه داری، ایده برای مغازه چگونه است؟ و شغل مغازه داری پر سود کدام هستند؟ این مطلب رو از دست ندید.

اگر به دنبال راه اندازی مغازه با کسب درآمد بالا هستید، مطالب زیر مناسب شماست.

چه شغلی مناسب من است؟

اگر به دنبال یک شغل متناسب با ویژگی‌های شخصیتی خود هستید و هنوز نمی‌دانید که شغل مناسب شما چیست.

شغل مناسب شما اگر احساساتی هستید.

شغل مناسب شما اگر درون گرا هستید.

شغل مناسب شما اگر به دنبال شادی زیاد هستید.

خیلی ممنون که تا انتها همراه من بودید. امیدوارم این مطلب به درد شما خورده باشه. اگر سوالی داشتید بپرسید سعی می‌کنم به بهترین نحو پاسختون رو بدم.
اگر تجربه یا نظری در مورد راه اندازی مغازه خشکبار دارید حتماً کامنت کنید تا همه استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *