دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

6 ویژگی برای داشتن ضریب هوشی بالا ، حتی بالاتر از افراد نابغه!

ضریب هوشی بالا
3.5/5 - (4 امتیاز)

همیشه از کودکی دوست داشته‌ایم جزء افرادی باشیم که آی کیو یا ضریب هوشی بالا دارند که در پیش دوستان یا خانواده موفق به نظر برسیم. نمونه‌اش هم دیدن افرادی بود که به گفته خودشان فقط دو ساعت برای امتحان خوانده‌اند ولی بیست شده‌اند!

آیا این افراد فقط ضریب هوشی بالایی داشتند یا احساسات خودشان را هم به بهترین نحو ممکن مدیریت می‌‌کرده‌اند؟ به عبارت دیگر هوش هیجانی آن‌ها مثل ضریب هوشی‌شان بالا بوده؟

آیا شما هم مثل من درباره نمره بهره هوشی خود کنجکاو بوده‌اید؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود چند تا مقاله در مورد هوش خوانده‌اید؟

اگر به دنبال روشی برای افزایش ضریب هوشی خود هستید، من در این مقاله به شما 6 نشانه می‌گویم که باعث می‌شود هوش شما از افراد نابغه نیز بالاتر رود.

در این مطلب به موضوعات زیر می‌پردازیم:

تست‌های معتبر برای سنجیدن ضریب هوشی

تست‌هایی برای سنجش ضریب هوشی

شاید از خود بپرسید که از کجا بفهمیم ضریب هوشی بالایی داریم؟ و واقعاً تستی از لحاظ علمی وجود دارد که بتواند هوش انسان‌ها را به خوبی ارزیابی کند؟ یا من نمره‌ی ضریب هوشی 125 دارم اما نمی‌دانم که این نمره در کدام دسته‌بندی بهره‌ هوشی افراد قرار می‌گیرد؟

تست هوش ریون از پرمخاطب‌ترین تست‌های هوش در جهان است. به این دلیل که این تست، نوعی تست هوش تصویری و غیرکلامی است و در همه‌ی فرهنگ‌ها و کشور‌ها می‌‎توان از آن استفاده کرد.

اگر قصد دارید که این تست را به صورت رایگان انجام دهید و ضریب هوشی خود را بسنجید، مطلب زیر را از دست ندهید.

بعد از آن که در تست هوش ریون شرکت کردید، می‌توانید بهره هوشی خود را ارزیابی کنید. اما در صورتی که نمره هوش 120 گرفتید، چه برداشتی می‌توان از آن داشت؟

دسته‌بندی ضریب هوشی افراد بر اساس تست هوش ریون

بازهٔ بهره هوشی طبقه بندی
بالاتر از ۱۲۰نابغه
بین ۱۱۰ تا ۱۲۰تیزهوش
بین ۹۰ تا ۱۱۰متوسط
بین ۸۰ تا ۹۰کم هوش
بین ۷۰ تا ۸۰مرزی
زیر ۷۰مرزی ضعیف

می‌توانید نمره ضریب هوشی خودتان را از جدول بالا پیدا کنید.

مثلاً اگر شما ضریب هوشی 125 دارید، احتمالاً تیزهوش‌تر از افراد هم‌سن‌ و‌ سال خودتان هستید.

اما شاید برایتان سؤال باشد که ضریب هوشی خوب چند است؟ یا این‌که ضریب هوشی بد وجود دارد؟ اصلاً تعریفی به عنوان ضریب هوشی خوب یا بد وجود ندارد! روانشناسان برای سنجش هوش افراد سؤالات مختلفی را در یک تست می‌گنجانند.

اگر برایتان سؤال است که ضریب هوشی را چگونه می‌سنجند و هوش شما نسبت به فردی که در اروپا زندگی می‌کند چقدر تفاوت دارد، نوشته زیر مناسب شماست.

تا این‌جا در مورد تست‌ سنجش بهره هوشی ریون و روش تحلیل و ارزیابی آن صحبت کردیم اما بهتر است بدانید که نظریه‌های مختلفی مانند« تست هوش گاردنر» وجود دارد که انواع ویژگی‌ها و خصوصیات انسان را می‌سنجند.

به نظر شما اگر نمره هوش 120 داشته باشید، نسبت به فردی که ضریب هوشی بالا ندارد، در همه شرایط بهتر عمل می‌کنید؟ مسلماً جواب منفی است.

دلیل بی‌معنا بودن خوب یا بد در نظرگرفتن هوش، در همین مسئله است.

برای ما همیشه سؤال این بوده است که از کجا بفهمیم ضریب هوشی بالایی داریم؟ اما خوب است بدانیم افراد با بهره هوشی بالا درصد کمی از جامعه را تشکیل می‌دهند.

پس حالا بهتر است که اگر ضریب هوشی نرمال داریم، در زمینه‌هایی که توانمند هستیم، هوش خود را تقویت کنیم.

از کجا بفهمیم ضریب هوشی بالایی داریم؟

از کجا بفهمیم ضریب هوشی بالایی داریم؟

روان‌شناسان و متخصصان سالیان درازی است که به دنبال راه‌هایی برای سنجیدن هوش انسان‌ها هستند. کسی نیست که تا به حال، اسم تست هوش را نشنیده باشد و یک بار آن تست را جواب نداده باشد!

تا به الان تست‌های زیادی به اسم تست هوش در جهان وجود دارد اما به نظر من بهترین تستی که می‌تواند بیشتر جنبه‎‌های انسان به عنوان موجودی پیچیده را بررسی کند «تست هوش گاردنر» هست.

اولین مرحله برای این‌که به جواب پرسش ” چگونه بفهمیم ضریب هوشی بالایی داریم؟ ” این است که با تست‌های هوش معتبر مانند تست هوش گاردنر، خودمان را ارزیابی کنیم که نتیجه آن برخلاف تست‌های قدیمی، انواع مختلف هوش‌ انسان را ارزیابی می‌کند.

دومین مرحله، پیدا‌کردن ویژگی‌ها و خصوصیات افرادی که ضریب هوشی بالایی دارند و آن را نشان می‌دهند، است.

من در این مقاله، 6 ویژگی‌ برای جواب سؤال ” چگونه بفهمیم ضریب هوشی بالایی داریم؟ ” را با جست‌و‌جو در منابع معتبر داخلی و خارجی پیدا‌ کرده‌ام. پس کافی‌ست تا چند دقیقه با من همراه باشید و ببینید آیا ضریب هوشی بالایی دارید یا خیر؟

6 ویژگی افرادی با ضریب هوشی بالا

1- شما همدل هستید

همدل بودن یکی از نشانه های افراد باهوش

شاید تعجب کنید که چرا همدلی از صفات افراد با ضریب هوشی بالا است؟ اصلاً همدل بودن را چه چیزی در نظر می‌گیرند؟

همدلی کردن یعنی خود را به جای احساسات فرد مقابل قرار دهیم، از دید او به جهان و اتفاقات نگاه کنیم و در آخر بتوانیم از درون خود او فرد را درک کنیم.

همدلی کردن از عناصر مهم در هوش‌ هیجانی است که افراد دارای ضریب هوشی بالا در هوش هیجانی به خوبی از این عنصر در زندگی خود استفاده می‌کنند.

2- ارزش تنهایی خودتان را می‌دانید

دانستن ارزش تنهایی یکی از نشانه های افراد دارای ضریب هوشی بالا است

آیا شما در روز، زمانی برای ریلکس کردن و تنها شدن از دغدغه‌های زندگی دارید؟

در مطالعاتی که سال 2016 انجام شد، افرادی که ضریب هوشی بالایی داشتند از این‌ که بیش‌تر وقت خود را در اجتماع بگذرانند احساس رضایت کمی می‌کردند و دوست داشتند زمانی که برای خودشان درنظر گرفته‌اند بیشتر باشد.


اما یادمان باشد که این به بدین معنی نیست که این افراد الزاماً درون‌گرا هستند و علاقه‌ای به ارتباط با دنیای بیرون نداشته باشند.

زمانی برای تنها شدن، فرصت خودآگاهی بیشتر برای این افراد را مهیا می‌کند که می‌توانند کار‌های مختلفی مثل طوفان فکری‌ را راحت‌تر انجام دهند.

3- قدرت عالی در خود‌آگاهی دارید

خودآگاهی یکی از نشانه های افراد باهوش

بخش کوچکی از خودآگاهی همان است که ما در تعاملات با خودمان و دیگران به آن نیاز داریم و از آن استفاده می‌کنیم.

زمانی که بتوانیم احساسات خودمان را در شرایط مختلف تشخیص دهیم و آن‎‌ها را ارزیابی و تحلیل کنیم، دقیقاً به مفهوم خودآگاهی اشاره کرده‌ایم.

افرادی که خودآگاهی بالایی دارند، می‌دانند که:

  • احساس اطمینان دارند از اینکه چه کسی هستند.
  • مهارت‌هایشان در چه چیز‌هایی نهفته است.
  • انتخاب‌هایشان مطمئناً، باور‌هایشان را نشان می‌دهد.

4- عطش به یادگیری در وجود شما خاموش نمی‌شود!

عطش یادگیری، یکی از نشانه های افراد با ضریب هوشی بالا

اگر شما هم برای پیدا کردن راه‌حل، به جواب ساده و سطحی راضی نمی‌شوید و دست به خواندن انواع کتاب‌ها برای رسیدن به پاسخ سؤال‌هایتان می‌زنید، احتمالاً عطش یادگیری در شما بالا است و ضریب هوشی بالا دارید.

در مطالعه‌ای که در سال 2016، روی 5672 نفر، از تولد تا 50 سالگی آن‌ها انجام شد، دریافتند که افرادی که در سن 11 سالگی نمره IQ بیش‌تری داشته‌اند، در 50 سالگی بیش‌تر علاقه‌مند به تجربه کردن و یادگرفتن موضوعات جدید بوده‌اند.

اگر دوست دارید شما هم بهتر و موثرتر، یادگرفتن را فرا بگیرید باید بگویم که در کارنکن، دوره یادگیری اثربخش برای همین موضوع خلق شده و مطمئناً دیدن و انجام دادن تمرین‌های دوره، باعث یادگیری رضایت بخش‌تر و لذت‌بخش‌تر برای شما می‌شود.

5- هوش دیداری-فضایی بالایی دارید

هوش دیداری-فضایی یکی دیگر از نشانه های افراد با ضریب هوشی بالا

البته شما قرار نیست مانند شرلوک هلمز که با یک نگاه به یک فرد تمام عادت‌ها و ویژگی‌های آن شخص را می‌فهمید، باشید بلکه با توجه به نوع نگاه شما نسبت به اتفاقات پیرامون، می‌توان هوش دیداری شما را تا حدی سنجید.

در مطالعات، مشخص شده که مشاهده کردن و به یاد آوردن با استفاده از انواع حس‌ها، باعث داشتن هوش بیش‌تر در آن حس است.

مثلاً اگر می‌توانید:

  • الگوهای دیداری را سریع تشخیص دهید، یعنی هوش دیداری فضایی شما زیاد است.
  • یا اگر مطلبی را که خوانده‌اید یا شنیده‌اید، می‌توانید زود به یادآورید یعنی هوش کلامی-زبانی شما بالا است.

این دو مورد نمونه‌ای از هوش دیداری بودند تا بتوانید درک بهتری از این قسمت داشته باشید.

اگر دوست دارید بدانید که چگونه می‌توان هوش کلامی و دیداری-فضایی را افزایش داد، پیشنهاد می‌کنم که مطالب زیر را حتماً بخوانید و از انواع هوش‌هایی که شاید تا به حال از آن‌ها خبر نداشتید آگاه شوید.

6- ناخدای کشتی خود، در مواجهه با طوفان چالش‌ها هستید

تاب آوری از نشانه های افراد باهوش

همه‌ی ما می‌دانیم که زندگی آسان نیست و بعضی افراد می‌توانند بهتر در پیچ و خم زندگی از پس مشکلات بربیایند. اما چگونه این کار را بهتر از دیگران انجام می‌دهند؟ جواب این سؤال در «تاب‌آوری» است. به عبارت دیگر در مواقعی که به من ضربه‌ای وارد می‌شود، من چگونه با آن ضربه، به زندگی ادامه می‌دهم.

اما یادمان باشد که مغز‌ ما در این شرایط، دچار خطاهای شناختی زیادی می‌شود که یکی از آنها «فاجعه‌سازی» است. به عبارت دیگر مغز، هر مشکلی را به عنوان بدبختی بدون راه‌حل می‌بیند.

افرادی که هوش بالایی دارند، به خوبی از این خطا خبر دارند و اجازه این کار را قبل از هر کاری به مغز نمی‌دهند.

چه خوب است اکنون که با این خطا آشنا شدیم، بتوانیم در شرایطی که به ما ضربه‌ای وارد می‌شود، از این احساس آگاه شویم، چرا که خودتمرینی برای بهتر شدن خودآگاهی است.

هوش‌ هیجانی یا ضریب هوشی بالا؟

ضریب هوشی یا هوش هیجانی بالا؟

در دوران مدرسه همیشه فکر می‌کردیم کسی‌ که نمره‌ی خوبی در ریاضی آورده است، دارای ضریب هوشی بالاتری است و در زندگی آینده‌اش احتمالاً موفق‌تر خواهد بود. آیا امروزه هم به این شکل باید فکر کرد؟

فرض کنید، کسی ضریب هوشی بالا دارد، اما خودآگاهی خوبی ندارد. در مقابل فردی ضریب هوشی متوسطی دارد ولی از خودآگاهی خوبی برخوردار است‌. به نظر شما، کدام‌یک از آن‌ها آینده‌شغلی بهتر و موفق‌تری خواهند داشت؟

احتمالاً تنها ضریب هوشی بالا لازمه‌ی موفقیت ما در آینده‌ شغلی و زندگی‌مان نیست!

تحقیقات زیادی در مورد موفقیت با داشتن بهره هوشی بالا (high intelligent quotien) انجام شده که در بیشتر آن‌ها نتیجه‌‌ای که به دست آمده، به این شکل بوده است که ضریب هوشی بالا برای موفق شدن کافی نبوده نیست.

در کنار بهره هوشی بالا، هوش‌هیجانی یا EQ هم مورد آزمایش قرار گرفته و مشخص شد که EQ تأثیر به سزایی در موفقیت دارد و حتی از IQ هم موثرتر است.

حال که فهمیدیم هوش‌ هیجانی در موفقیت و آینده‌ شغلی مهم‌تر از داشتن ضریب‌ هوشی بالا است پس لازم است بدانیم که هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی چیست؟

در تعریف ساده و مختصر که توسط دنیل گلمن بیان شده، هوش‌هیجانی را به این صورت می‌توان مغرفی کرد:

هوش هیجانی چیست؟

مجموعه توانایی‌ها و مهارت‌هایی که ما را راهنمایی می‌کند تا احساسات خودمان و دیگران را تشخیص دهیم و آن را مدیریت و تنظیم کنیم.

تا این‌جا فهمیدیم که هوش‌ هیجانی چیست اما باید بدانیم که:

  • کاربردهای هوش‌هیجانی در زندگی شامل چه مواردی هست؟
  • از کجا بدانیم که میزان این هوش در ما در چه سطحی است؟ آِیا تستی علمی برای سنجش این هوش به زبان فارسی وجود دارد؟
  • چه راهکار‌هایی باعث افزایش و تقویت هوش هیجانی در ما می‌شوند؟

برای این‌که از پاسخ این سؤالات به طور کامل مطلع شوید، در سه لینک زیر مقاله‌های کاملی که دوستانم با استفاده از منابع معتبر همراه با تجربیات شخصی خودشان گفته‌اند را قرار داده‌ام که خواندن‌شان باعث بهتر درک کردن این هوش در ابعاد مختلف زندگی و کار می‌شود.

دُرّ سخن:

همه‌ی صحبت‌ها را اگر بخواهم در چند جمله جمع کنم می‌توانم بگویم که:

  • داشتن ضریب هوشی بالا و ضریب هوشی 125 الزماً به معنی موفق‌تر بودن در زندگی و شغل نیست.
  • امروزه هوش‌هیجانی مهمتر از ضریب هوشی در محیط کاری است و ارتقا دادن آن هم امری اکتسابی است برخلاف ضریب هوشی.
  • انسان موجود پیچیده‌ای است و انجام تست‌هایی نظیر «تست هوش گاردنر» به او کمک می‌کند که بتواند در زندگی و کار بهتر عمل کند.

راستی یک نکته خیلی خیلی مهم!!

اگر شما خود را جزو افراد باهوش به شمار می‌آورید فرصت را از دست ندهید!!! می‌توانید در تست هوش منسا شرکت کرده و در صورت قبولی در این تست به جامعه برگزیده جهانی ملحق شوید!!!!!

مطالب مرتبط با هوش و ضریب هوشی

به نظر‌ شما، استعداد در کنار هوش چقدر باعث موفقیت می‌شود؟ فرق استعداد با هوش در چه مواردی است؟ ما در کارنکن به این مسائل به صورت تخصصی پرداخته‌ایم که خواندن‌شان خالی از لطف نیست.

تست هوش استنفورد بینه

سنجش هوش کودکان از سنین پایین اهمیت خیلی زیادی دارد. سعی کنید اگر فرزند دارید حتماً قبل از بزرگ شدن تست استنفورد بینه را در مورد او انجام دهید. تست هوش استنفورد بینه یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های هوش است که برای شناسایی کودکان تیزهوش یا کودکان با نقص ذهنی به کار می‌رود.

اگر می‌خواهید که بدانید تفسیر نمرات فرزند شما از آزمون استنفورد بینه چگونه است و یا ضرایب آن چگونه تفسیر می‌شود، توشیه می‌کنیم که حتماً مطلب زیر را مطالعه نمایید:

تست هوش اجتماعی طراحی شده توسط وایلند هم می‌تونه کمک‌تون کنه که وضعیت هوشی فرزندتون رو از نظر اجتماعی بررسی کنید.

نظر شما درباره بهره هوشی و افرادی که دارای ضریب هوشی بالا هستند، چیست؟

آیا این افراد در تمام مراحل زندگی‌شان موفق هستند؟

آیا ضریب هوشی بالا، تضمین کننده خوشبختی یا موفقیت در آینده است؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.