طرح کسب ‌و ‌کار کافی ‌شاپ

طرح کسب و کار کافی شاپ

عطر و طعم قهوه، موسیقی آرام بخش، نور ملایم و فضایی رومانتیک.

احتمالاً شما هم، بارها یا این فضا را تجربه کردید یا لحظه‌ای آرزو داشتید که در این فضا سیر کنید.

این را می‌دانیم که تبدیل این فضا به یک بوم کسب و کار کافی شاپ ، دغدغۀ اصلی شماست. اما شاید هنوز جنبه‌هایی از این کار، برای شما مشخص نیست. به همین خاطر به تصمیم نهایی نرسیده‌اید.

ما معتقدیم شما می‌توانید این فضا را به یک تجارت سودمند تبدیل کنید و اشتیاقتان را با دیگران به اشتراک گذارید.

با خوندن این مطلب که یکی از مطالب معرفی شغل‌ها است، از طرح کسب و کار کافی شاپ مطلع می‌شوید و راه‌های کسب درآمد از این هنر را می‌آموزید.

مباحثی که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم، عبارتند از:

10 نکته ی کلیدی در کسب کار کافه

بخش اول: ۱۰ نکتۀ کلیدی

۱- مکان


شاید مهم‌ترین پارامتر طرح کسب و کار کافی شاپ که به جذب مشتری، (از لحاظ کمی و کیفی) منجر می‌شود، مکان کافی‌شاپ شماست.

این را بدانید افرادی که در آن منطقه وقت می‌گذرانند، مشتریان احتمالی شما خواهند بود.

  • می‌توانید کافی‌شاپ خود را در جایی دنج و کم رفت‌و‌آمد برپا کنید.

این کار، اگرچه تعداد مشتری های شما را در کوتاه مدت، کاهش می‌دهد اما مشتریان دائمی را از دست نخواهید داد. در بلند مدت، مشتریان بیشتری به آرامش موجود در اطراف کافۀ شما، پی خواهند برد.

بهترین مکان برای جذب مشتری در کسب و کار کافی شاپ

(این را بدانید که شاید طیف زیادی از مشتریان، برای رفع خستگی و کاهش استرس، به کافی شاپ شما پناه می‌آورند. پس اگر آن‌ها کافۀ شما را مکان امن خود بدانند، به آن‌جا وفادار خواهند ماند.)

  • می‌توانید عکس بالا عمل کنید و به مکانی پر رفت و آمد ولی با دسترسی بالا بروید.

جایی که افراد می‌توانند در هنگام بازگشت از محل کارشان، قهوه ای بخورند و زمانی را به استراحت بپردازند. در این حالت، میزان مشتری‌های گذری، افزایش می‌یابد.

مکان های شلوغ برای کسب کار کافی شاپ
  • سعی کنید کافۀ خود را در مکان تردد جوان ترها برپا کنید.

این را بدانید که طیف گسترده‌ای که به این مکان ها رفت‌وآمد می‌کنند، جوانان هستند.

  • در مکانی که قصد احداث کافۀ خود را دارید، از رقبا غافل نشوید.

در این حرفه، حتی رستوران‌ها و آبمیوه و بستنی فروشی‌ها نیز، می‌توانند رقبای شما به حساب بیایند.

دور یا نزدیک بودن به رقبا، بستگی به این دارد که می‌خواهید مشتریان آن‌ها را جذب کنید، یا مشتریان متمایز می‌خواهید. در حالت اول، باید به آن‌ها نزدیک باشید و در حالت دوم، باید از آن‌ها فاصله بگیرید.

  • می‌توانید در نزدیکی یا داخل یک مرکز خرید، اقدام به برپایی کافی‌شاپ کنید، تا افراد پس از خرید و گشت‌و‌گذار، برای رفع خستگی مهمان شما باشند.
  • برای انتخاب مکان کافی‌شاپ، به سطح اقتصادی و فرهنگی مردم اطراف محل خود دقت کنید.

۲- نام و لوگو

  • مثل هر کسب و کار دیگر، نام کافۀ شما باید مختصر، ماندگار و تک باشد و در مرحلۀ بعد، مرتبط با کار شما باشد.
طراحی لوگوی کافی شاپ و نکات مهم آن در کسب و کار کافه
  • تجربه ثابت کرده که یک اسم ساده و ناب، راحت‌تر از یک اسم پیچیده و طولانی، در ذهن افراد خواهد ماند. اگرچه از دید برخی، یک نام طولانی و پیچیده، لاکچری به نظر می‌رسد!
  • لوگوی شما، بیانگر برند اختصاصی شماست که به وسیلۀ آن، با دیگران متمایز می‌شوید. اگر بتوانید نام کافۀ خود را در لوگو جای بدهید، عالی می‌شود.

۳- پرسنل

  • هنگام استخدام پرسنل کافی‌شاپ باید به وظایف، مسئولیت ها و حقوق آن‌ها توجه کنید و بدانید پرسنل، ستون فقرات کافی شاپ شما هستند و با پیشرفت کارتان، باید تعدادشان افزایش یابد.
  • برای استخدام پرسنل، استاندارد‌های خود برای ارائه خدمات به مشتری‌ها را مدنظر قرار دهید. صمیمیت و خنده‌رویی آن‌ها، به جذب و ماندگاری مشتریان در بلند مدت، کمک فراوانی خواهد کرد.
  • تعداد پرسنل به ساعات کاری شما و پیک پذیرش مشتریان بستگی دارد.

تشخیص اینکه باید چه تعداد پرسنل استخدام کنید، خود یک چالش است. اما برای دستیابی به تعداد مطلوب، به رفتار آنها در حین کار توجه کنید. اگر در طول روز، آنها در اطراف کافی شاپ، بیکار ایستاده اند، احتمالاً تعداد آن‌ها، بیش از حد مجاز است. اگر خدمت‌رسانی شما به مشتریان، به صورت کند انجام می‌شود، احتمالاً در استخدام آن‌ها، کم کاری کرده‌اید.

نحوه ی رفتار با پرسنل کافی شاپ و استخدام تعداد لازم پرسنل در مدل کسب و کار کافی شاپ
  • شما می‌توانید در ابتدا خودتان مسئولیت مدیریت و حسابداری مجوعه را به عهده بگیرید و حداقل ۳ الی ۵ نفر را، برای تهیه نوشیدنی و خوراکی‌ها، پذیرایی از مشتریان و نظافت کافی شاپ، استخدام کنید.
  • استخدام باریستا :
  • باریستا نمایش کافۀ شما را اجرا می‌کند و مهم‌ترین مسئولیتش، تهیه قهوه‌ای خوش طعم است.
  • باریستا باید نحوه کار با تجهیزات کافی‌شاپ را بداند و مهارت‌های خود را به روز نگه دارد.

در کنار این‌ها، باریستا می‌تواند نظافت و مراقبت از موجودی خوراکی‎های شما را برعهده گیرد.

باریستا و ویژگی های آن در طرح کسب و کار کافه
  • اگر هدف شما ارائۀ یک فنجان قهوۀ عالی است، باید به دنبال باریستایی با ویژگی‌های زیر باشید:
  1. داشتن آگاهی در مورد تهیۀ قهوه
  2. معتمد و صادق
  3. علاقه‌مند به خدمت
  4. مهارت مدیریت موجودی
  5. مهارت عالی در سرو قهوه
  • در حالی که همۀ این مهارت‌ها مهم هستند، اما شخصیت باریستا حائز اهمیت است.

مراحل تهیۀ قهوه را می‌توان به هر کسی آموخت، اما برای ارائۀ یک تجربه عالی برای مشتریان، شما به یک باریستای ماهر، با روابط عمومی بالا و مشتاق، نیازمندید.

  • در آخر باید این را هم اضافه کنم که علاوه بر رفتار، آراستگی و پوشش باریستا نیز حائز اهمیت است.

 4- مدیریت

شما به عنوان مدیر کافی شاپ باید:

  1. مسئولیت پذیر باشید.
  2. توانایی کنترل و مقابله با ریسک‌ها را داشته باشید.
  3. کارها را به بهترین شکل، میان افراد تقسیم کنید.
  4. پرسنل را در جهت انجام هدفمند کارها بسیج کنید.
  5. اعتماد به نفس را در خود و کارکنان تقویت کنید.
  6. اگر به صورت یکسره در کافی شاپ حضور دارید، تایم استراحت خود را مدیریت کنید.
  7. روابط عمومی خود را افزایش دهید و از مشتریان، بازخورد دریافت کنید.
  8. به رفتار پرسنل با مشتریان نظارت داشته باشید.
  9. به موجودی مواد اولیه و سالم ماندن دستگاه ها نظارت کنید.
  10. اگر علاوه بر مدیریت، حسابداری کسب کار کافه را نیز بر عهده دارید، باید وظایف حسابدار یا صندوق‌دار را متحمل شوید.

۵- طراحی و زیبا‌سازی

طراحی یا دیزاین، شخصیت کافۀ شما را به نمایش می‌گذارد و نقش زیادی در جذب مشتری شما ایفا می‌کند.

از این روی‌، باید موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

تابلو

  • تابلوی کافی‌شاپ حکم کارت دعوت از عابران در حال گذر از بیرون را دارد و اگر مناسب نباشد، می‌تواند بازدارنده از آن باشد یا اصلاً توجه کسی را جلب نکند.
  • طراحی تابلو باید به گونه‌ای باشد که دیده شود، به یاد ماندنی و دعوت کننده باشد و البته بیش از حد دارای رنگ و لعاب نباشد. تابلویی که تصمیم دارید در خارج از مغازه خود نصب کنید باید با آن محیط مطابقت داشته باشد.
طراحی داخلی و بیرونی یکی از کافی‌شاپ های جنوب کشور

طراحی داخلی

  • شما می‌توانید بعضی از مناطق را برای مطالعه، به اندازه کافی روشن کنید و مناطق دیگری را با نورپردازی ملایم و کم، جلوه دهید تا مشتریان بتوانند تا حدی استراحت کنند.
  • نور فلورسنت مایل به آبی و سطوح براق می تواند حواس‌ها را پرت و آرامش بصری مشتری را سلب کند. پس بهتر است از نورهای ملایم استفاده شود. بهتر است به وسیلۀ لامپ‌های رشته‌ای رنگی و روشنایی‌های غیر مستقیم با هالوژن، محیط بسیار گرم و ملایمی را ایجاد کنید.
  • اگر فکر می‌کنید مشتریان قرار است زمانی را برای کار با لپ‌تاپ خود صرف کنند، به این فکر کنید که چه تعداد پریز برق نیاز دارید.
نحوه چیدمان میز و صندلی در طرح کسب و کار راه اندازی کافی شاپ
  • در نورپردازی باید روحیه و احساساتی که رنگ ها به وجود می‌آورند، را درنظر بگیرید. اگرجه باید به مصرف برق و ایمنی هم دقت داشته باشید.
  • می‌توانید با طراحی یک شومینه زیبا، هم از روشنایی و هم از گرمای آن در فصول سرد سال استفاده کنید.
  • می‌توانید از دکوراسیون مدرن یا کلاسیک استفاده کنید. همچنین بهره بردن از اِلمان های بصری به طوری که با یکدیگر هم‌خوانی داشته باشد، توصیه می‌شود.
  • علاوه بر سرگرمی مشتریان، برای زیباسازی بیشتر، می‌توانید از کتاب و کتابخانه نیز استفاده کنید.
  • طبیعتاً اجرای یک دکوراسیون گران قیمت در محله ای با سطح فرهنگی پایین و متوسط، غیر منطقی است.

طراحی بیرونی

  • فراهم کردن امکان نشستن مشتریان در خیابان و لذت بردن از فضای بیرون کافی‌شاپ، خود یک امتیاز مثبت به حساب می‌آید.
  • طراحی یک سایه‌بان شکیل، در بالای میز و صندلی‌های بیرون کافی‌شاپ، هم به زیبایی و هم به رفاه حال مشتریان کمک خواهد کرد.
طراحی و زیباسازی بیرون در طرح کسب و کار کافی شاپ
  • استفاده از گل و گلدان، یا طراحی باغچه‌ای کوچک، محوطۀ بیرونی را زیباتر خواهد کرد.

۶- طراحی منو

برای طراحی یک منوی جذاب در طرح کسب و کار کافه ، به نکات زیر دقت کنید:

  • یک قالب منحصر به فرد طراحی کنید.
  • از تصاویر استفاده کنید و سعی کنید تصاویر نوشیدنی و خوراکی‌ها تا حد زیادی شبیه به همان چیزی باشد که مشتری تا دقایقی دیگر، با آن روبرو خواهد‌شد.
  • به کافی‌شاپ‌های دیگر هم سربزنید و از منوی آنها دیدن کنید.
  • گروه خوردنی و نوشیدنی‌های گرم و سرد را از یکدیگر متمایز و جدا کنید.
منوی کافی شاپ و دسته بندی اقلام خوراکی در بوم کسب و کار کافی شاپ
  • می‌توانید بر اساس سلیقه خودتان، تمامی اقلام را روی یک تختۀ صفحه مانند، سایز ورق A4 یا A3 قرار دهید یا آن را مانند یک آلبوم چند صفحه ای با تصاویر جذاب طراحی کنید.
  • هر کس در مورد اندازه مصرف کافئین علایق متفاوتی دارد، پس سعی کنید میزان استفاده از آن را در منو طبقه بندی کنید.
  • قیمتی که برای هر یک از اقلام ذکر می‌کنید، باید هزینه مواد اولیه، دستمزد باریستا و سود خود را لحاظ کنید. طوری منصفانه قیمت گذاری کنید که بعداً مجبور به افزایش ناگهانی قیمت نباشید. این‌کار باعث خواهد شد مشتری‌هایی که سطح مالی متوسطی دارند، از مراجعه‌های بعدی منصرف نشوند.
  • در فصل گرما تمرکز منوی خود را روی نوشیدنی های سرد قرار دهید.
  • حتما آرم و نام کافی‌شاپ را در صفحه ابتدایی منو قرار دهید.
  • اگر قصد ارائه‌ وای‌فای رایگان به مشتریان دارید، رمز استفاده از آن را، در آخرین صفحۀ منو قرار دهید.
  • رنگ بندی منوی شما باید با رنگ های داخل کافی‌شاپ مطابقت داشته باشد. توصیه می شود بیشتر از ۳ رنگ استفاده نکنید.
  • استفاده از رنگ‌های زیاد می‌تواند برای مشتری آزار‌دهنده باشد و او را دل‌سرد کند.
  • استفاده از رنگ‌های اصلی مانند سیاه، سفید، خاکستری به همراه سایه‌های قهوه‌ای، می‌تواند بهترین انتخاب باشد.
  • در صورت تمایل، می‌توانید منو را روی یک تخته یا تابلویی بزرگ، در گوشه یا روی دیوار کافی‎شاپ قرار می‌دهند. (مانند تصویر زیر)
منوی کافی شاپ که به دیوار نصب می شود

۷- میز، صندلی و مبلمان

  • در مورد انتخاب میز و صندلی، ۳ سلیقه متفاوت وجود دارد.
    ۱- کسانی که از مبلمان راحت همراه با میزهای متناسب آن‌ها استفاده می‌کنند.
    ۲- کسانی که استفاده از میزهای بلند دارای چهارپایه‌های میله‌ای و میزهای بلند را ترجیح می‌دهند.
    ۳- کسانی که ترکیبی از این دو را ترجیح می‌دهند.
نحوه قرار گرفتن میز و صندلی ومبلمان در کافی شاپ
  • کافی‌شاپ‌ها معمولاً جایی برای قرارهای عاشقانه، دوستانه، جلسات کاری و درنهایت استراحت و… می‌باشند. پس بهتر است فاصلۀ صندلی‌ها از یکدیگر طوری طراحی شود، تا علاوه بر رعایت حریم شخصی مشتریان، مکان امنی برای احساس راحتی بیشتر آنان باشد.
  • بیان این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود که صندلی‌های کوچک و سخت باعث اقامت کوتاه‌تر می‌شوند.
  • از مبلمان و صندلی‌هایی استفاده نمایید که مشتریان را به ماندن دعوت کند و در عین حال از استاندارد کافی برخوردار باشد.
استفاده از مبلمان راحت در کافی شاپ
  • اگر کافۀ شما مکانی پر رفت‌و‌آمد با ساعات اقامت کوتاه می‌باشد، می‌توانید بیشتر از میز و صندلی‌های کوچک و جمع‌و‌جور استفاده کنید.
  • تکیه‌گاه پشتی و ارتفاع مناسب صندلی با میز هم، می‌تواند حائز اهمیت باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که صندلی‌هایی که انتخاب کرده‌اید، هنگام فرسودگی قابل تعمیر، رنگ آمیزی یا تعویض هستند.
  • طراحی مناسب ارگونومیک و چیدمان کاربردی میز و صندلی‌ها، به کارکنان شما این امکان را می‌دهد تا کارها را با بیشترین سرعت و بدون برخورد با دیگران یا ایجاد خطرات احتمالی، انجام دهند.

۸- تجهیزات مورد نیاز

  1. اسپرسو ساز: برای تهیۀ اسپرسو
  1. قهوه ساز: برای تهیۀ قهوه
دستگاه قهوه ساز و کاربرد آن
  1. آسیاب کن قهوه: برای آسیاب قهوه (این را بدانید که آسیاب کردن قهوه حتی ۱۰ دقیقه قبل از دم کردن، می‌تواند بخشی از مزۀ آن را کاهش دهد.)
  1. مخلوط‌کن (بهتر است از مخلوط‌کن‌هایی با محافظ صوتی استفاده کنید.)
  1. اجاق و تجهیزات پخت‌وپز (برای تهیه کیک یا ساندویچ‌های کوچک.)
  1. یخچال بزرگ یا کوچک (برای محافظت از مواد در مقابل فاسد شدن.)
  1. پارچ کف‌ساز (برای تهیه نوشیدنی‌های خاص مانند لاته و کاپوچینو)
  1. لیوان و قاشق مخصوص اندازه‌گیری مواد لازم
  1. ظروف غذا خوری و لیوان مخصوص قهوه و چای (می‌توانید از لیوان‌های یکبار مصرف با طراحی‌های منحصر به فرد خودتان استفاده کنید.)
  1. پیشبندهای شکیل برای پرسنل
خرید پیشبند مناسب برای پرسنل کافی شاپ
  1. کتری برقی
  1. دستگاه آبمیوه گیری
  1. ماکروفر

۹- موسیقی

  • خوب است بدانید، که از هر سبک موسیقی نباید در مکان‌هایی مثل کافی‌شاپ استفاده کرد. طبیعتاً استفاده از سبک‌هایی مثل راک، متال، هیپ هاپ و… می‌تواند ذهن مشتری‌ها را خسته کند.
  • این را به خاطر داشته باشید که افراد، برای تخلیه انرژی به کافۀ شما نمی‌آیند، بلکه برای کسب آرامش و دوری از ناآرامی و استرس‌های روزمره به کافۀ شما پناه می‌آورند. به همین دلیل، بهتر است از موسیقی استفاده کنید که این امکان را برای آن‌ها تامین کند و برای همیشه در ذهن مشتری ماندگار شود.
استفاده از موسیقی در فضای کافی شاپ
  • استفاده از سبک‌های جَز (jazz)، اَمبیِنت (ambient)، بیکلام (instrumental) و… برای چنین فضاهایی پیشنهاد می‌شود.
  • بهره بردن از این نوع سبک‌ها، باعث می‌شود تا مشتری را به شنیدن موسیقی خوب دعوت نمایید. و بدانید اگر او، موسیقی شما را در جایی دیگر بشنود، در ابتدا فضای کافۀ شما برایش تداعی خواهد‌شد و این به معنای مراجعه مجدد او خواهد بود.
  • استفاده از دو یا چهار اسپیکر در گوشه‎های کافی‌شاپ، توصیه می‌شود. به شرطی که آزاردهنده نباشد.

برای آشنایی با سبک‌های ذکر شده، به دو قطعه زیر گوش دهید:

۱۰- مواد‌ اولیه

مواد اولیۀ مورد نیاز کافی شاپ شما، بستگی به منویی که طراحی کرده‌اید دارد.

با این حال مهم‌ترین مواد مولیه، شامل موارد زیر است:

  • انواع دانه‌های قهوه (۱۰ کیلو برای هر ماه) ، خامه، شکر، وانیل، پودر کاکائو، شیر، تخم مرغ، وانیل.
خرید انواع قهوه در کسب و کار کافی شاپ
  • انواع بستنی (حدود ۲۰ الی ۲۵ کیلو برای یک ماه)‌
  • میوه جات مثل: هویج، پرتقال، سیب، گلابی، موز (از هر کدام ۴۰ تا ۶۰ کیلو برای هر ماه)

بخش دوم: مجوز احداث کافی شاپ

مهم‌ترین اقداماتی که برای کسب مجوز احداث کافی‌شاپ باید انجام دهید، شامل موارد زیر است :

  1. داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  1. ارائۀ سند مالکیت یا اجاره نامه
  1. ارائۀ اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، کارت پایان خدمت یا مدارک جایگزین مثل اشتغال به تحصیل (برای آقایان) و معرفی یک آقا به عنوان مباشر(برای خانم ها)
  1. ارائه آخرین مدرک تحصیلی (برای ۵۰ سال به پایین)
  1. داشتن حداقل مساحت مورد قبول (۲۰ مترمربع)

در صورت تمایل، برای مطالعه سایر موارد، از این لینک استفاده کنید.

بخش سوم: معایب و مزایا در کسب‌وکار کافی‌شاپ

معایب و نقاط ضعف

۱- داشتن یک برنامه بازاریابی قابل قبول، برای موفقیت شما در این کسب و کار، ضروری است.

شما باید یک برنامه بازاریابی کامل ایجاد کنید که شامل تاکتیک‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت باشد و آماده باشید تا قسمت قابل توجهی از سرمایۀ اولیۀ خود را هزینه کنید.

همچنین شما باید هزینه‌های مربوط به تبلیغات کسب‌وکار کافۀ خود را در بودجۀ ماهانۀ طرح کسب و کار کافی شاپ خود قرار دهید.

۲- اتکای زیاد به خدمات رسانی مشتریان

اگر مشتریان از خدمات شما راضی نیستند، ممکن است دیگر نزد شما برنگردند، زیرا احتمالاً گزینه‌های دیگری در نزدیکی شما هست که می‌تواند نیاز آنها را برآورده کند. این یعنی باید پرسنل خود را همیشه در بهترین وضعیت حفظ کنید.

رضایت مشتری ها از پرسنل کافی شاپ

بنابراین، اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که پرسنل شما، بهترین خدمات ممکن را به مشتری ارائه می‌دهند، باید آن‌ها را راضی نگه دارید. ایجاد یک محیط کاری صمیمی، پرداخت حقوق و دستمزد مناسب و درنظر گرفتن مزایای دیگر، پرسنل را وفادار خواهد کرد.

۳- زمان کاری زیاد

در واقع همه کارآفرینان، ساعت‌های بی‌شماری را به کار خود اختصاص می‌دهند. با این حال، کافه‌ها جزو مشاغل زمان‌بر هستند، زیرا معمولاً صبح زود باز و آخرشب بسته می‌شوند.

به علاوه، شما به عنوان یک صاحب کافی‌شاپ، مسئولیت بسیاری از کارهای “پشت صحنه” که حیاتی قلمداد می‌شوند را خواهید داشت. مثل تعامل با تأمین‌کنندگان، نگهداری موجودی کالا، مراقبت از پرسنل و غیره. بنابراین، شما باید آماده باشید بیشتر وقت خود را در کافی‌شاپ سرمایه گذاری کنید.

۴- خطر شکست

مسلماً یکی از مهمترین معایب مشاغلی مانند کافی‌شاپ، این است که هر چند وقت یکبار نتیجه نمی‌گیرد.

به عنوان مثال، یک نظرسنجی اخیر توسط صاحبان کافی‌شاپ در ۲۳۲ کافی‌شاپ در کشور آمریکا انجام شده است که نشان می‌دهد بین ۵۰٪ تا ۷۴٪ کافی‌شاپ‌های مستقل، در پنج سال اول شکست را تجربه می‌کنند. همۀ ما می‌دانیم که شکست، به معنای از دست دادن مقدار قابل توجهی از سرمایه است.

۵- کرونا

کافی‌شاپ هم مانند دیگر مشاغل از زمانی که بیماری کرونا به‌وجود آمد، در دستۀ مشاغل آسیب‌پذیر جای گرفت. تجمع افراد، سروکار داشتن با مواد خوراکی، امکان آلوده بودن مکان‌های مسقف و دیگر موارد، باعث کاهش مشتریان شد.

کسب و کار کافی شاپ در دوران کرونا

۶- دید منفی

متاسفانه به دلیل عرضۀ قلیان و نوشیدنی‌های غیر مجاز در برخی از کافه‌ها و نوشتن اقدامات منفی سفره‌خانه‌های سنتی، به پای کافی‌شاپ‌ها، باعث شده تا برخی به این شغل با دید منفی بنگرند.

مزایا و نقاط قوت

۱- تقاضای زیاد

قهوه یک نوشیدنی محبوب و رایج است. درسال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در سراسر جهان حدود ۱۶۶٫۶۳ میلیون کیسه ۶۰ کیلویی قهوه مصرف شده که نسبت به ۱۶۴ میلیون کیسه در سال قبل، اندکی افزایش داشته است.

 به این معنی که برخی مردم به صورت روزانه بدون اینکه حتی به آن فکر کنند، از قهوه استفاده می‌کنند. طبق مطالعه‌ای که توسط انجمن ملی قهوه (NCA) انجام شد، در حال حاضر ۶۴٪ از بزرگسالان در کشور آمریکا، هر روز قهوه مصرف می کنند و روزانه حدود ۴۰۰ میلیون فنجان قهوه می‌نوشند.

از این رو به راحتی می توان گفت که تقاضای زیادی برای قهوه در هر جایی از دنیا وجود دارد و باعث می شود تجارت قهوه بسیار پردرآمد باشد.

صف طولانی برای کافی شاپ

۲- بازاری پایدار

مزیت دیگر مدل کسب و کار کافی شاپ این است که، کافی‌شاپ‌ها در یک صنعت بسیار پایدار فعالیت می‌کنند. بازار قهوه کشور آمریکا سالانه فروشی معادل ۵٫۱۸ میلیارد دلار دارد. علاوه بر این، پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، بازار جهانی کافی‌شاپ حداقل ۲۳۷٫۶ میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

کسب‌ و‌ کار کافی‌ شاپ، یک بازار پایدار است که با تقاضای گستردۀ محصول پشتیبانی می‌شود و این یک سرمایه‌گذاری عالی است.

۳- حاشیه سود بالا

یک عامل دیگر که مزیت این حرفه به حساب می‌آید، حاشیه سود است. کافی شاپ در مقایسه با سایر مشاغل صنعت خدمات غذایی می‌تواند یک تجارت با حاشیه سود بسیار بالا باشد.

به طور میانگین، یک کافی‌شاپ‌ به ازای هر فنجان قهوه، حدود ۷۰٪ سود ناخالص کسب می‌کند.

۴- پتانسیل رشد

کافی شاپ‌های بزرگی مانند استارباکس (Starbucks Coffee Company) و قهوه کاریبو (Caribou Coffee) این موضوع را ثابت کرده‌اند، که ظرفیت رشد بسیاری در این کسب‌و‎کار وجود دارد.

کافی شاپ های استارباکس و کاریبو

طبق پیش‌بینی کارشناسان، صنعت قهوه در طی سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۴ با نرخ رشد مرکب قابل توجهی در حدود ۵٫۵٪ مواجه خواهد ‌شد.

بخش چهارم: بازاریابی و جذب مشتری

  • به محض اینکه تصمیم خود را عملی کردید و مکانی را در اختیار گرفتید، باید به جامعه اطلاع دهید که شما خواهید آمد.
  • می‌توانید سایت اختصاصی خود را داشته باشید اما در حال حاضر، شبکه‌های اجتماعی مناسب‌ترین بستر برای اطلاع رسانی و تبلیغات در این حوزه هستند.
  • شما میتوانید لوگوی اختصاصی خود را در معرض دید مردم قرار دهید، تا مردم شما را بشناسند.
  • بهتر است در ابتدا، با گذاشتن عکس و ویدیؤ‌هایی مثل درست کردن دسر، انواع قهوه و نوشیدنی‌‌های خود آغاز کنید، تا مشتری متوجه صداقت شما بشود. بگذارید مشتریان، قهوه و نحوه تهیه آن را ببینند. و این فیلم‌ها را، با استفاده از هشتگ‌های محبوب در اینستاگرام به اشتراک بگذارید.
نحوه تهیه قهوه و کاپوچینو
  • تجربه نشان داده اعمال مقطعی تخفیف ها، کمک بسیاری به جذب مشتری خواهد کرد تا اینکه، در ابتدا همۀ اقلام خوراکی و نوشیدنی را با قیمت کم عرضه کنید و به یکباره قیمت‌ها را افزایش دهید. زیرا در این حالت مشتریان خود را از دست خواهید داد. اگر هم قصد چنین کاری را دارید، باید با شیب خیلی ملایم و پلکانی باشد.

بخش پنجم: سرمایۀ ‌اولیه و هزینه‌ها

متأسفانه در ایران، برای طرح کسب و کار راه اندازی کافی شاپ ، به دلیل تغییرات روزانۀ قیمت مواد‌اولیه و تجهیزات، نمی‌توان عدد دقیقی را برای احداث یک کافی‌شاپ جمع و جور بیان کرد.

اما در سال ۱۴۰۰ شاید بتوان با سرمایۀ اولیه‌ای در حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان(بدون احتساب اجاره مکان)، این کار را به صورت کوچک، شروع کرد.

توانایی در پرداخت اقلامی مثل: حقوق پرسنل، اجاره مکان، خرید مواد اولیه، تجهیزات، طراحی و نورپردازی، میز، صندلی و مبلمان و… که در این مطلب بیان شد، به سرمایه اولیۀ شما بستگی دارد.

بخش ششم: راه‌اندازی یک کسب‌وکار جمع‌و‌جور

این را بدانید شما می‌توانید با سرمایۀ کمتر و مکانی کوچک‌تر، وارد کسب و کار کافی شاپ بشوید.

کافیست روش‌های زیر را امتحان کنید:

۱- شما می‌توانید مکان کافی‌شاپ خود را با یک کتاب‌فروشی شریک شوید.

ادغام کافی شاپ و کتاب فروشی با هم

با این روش، شما هزینه اجاره و هزینه‌های ثابت دیگر را به طور نصف پرداخت می‌کنید و برای مشتریان نیز هر دو امکان خرید کتاب در کنار نوشیدن قهوه را فراهم خواهید کرد.

۲- کسب‌و‌کار شما می‌تواند به صورت ارائه خدمات و محصول در یک مراسم باشد. مثلاً در رویداد‌های تجاری، نمایشگاهی، عروسی، مهمانی و… .

۳- می‌توانید از مکان های کوچک خودتان شروع کنید.

 به طور مثال، برپایی کافی‌شاپ سیار در ماشین‌های ون یا مینی‌بوس. این‌گونه می‌توانید به مکان‌های شلوغ و پر رفت‌و‌آمد سفر کنید و تجارت خود را همراه ببرید.

استفاده از ماشین برای کسب و کار کافی شاپ

یا استفاده از خانه‌ای کوچک در محل رفت‌و‌آمد عابران، که از طریق پنجرۀ کوچک خانه، به پذیرش سفارشات می‌پردازید. (با رعایت دستورالعمل‌های طراحی و… که پیش‌تر گفته شد.)

احداث کافی شاپ های کوچک و جمع و جور

مطالب مرتبط با طرح کسب و کار کافی شاپ

معمولاً افرادی که به مشاغلی مانند کافی‌شاپ علاقه‌مند هستند، تا حدی شخصیتی احساسی و رمانتیک دارند، پس بهتره تا با بهترین شغل ها برای افراد احساساتی آشنا شوید.

همچنین اگر به دنبال مشاغل آرام هستید، بهتر است بی استرس‌ ترین مشاغل دنیا را بدانید.

و اگر به دنبال شغل مناسب برای تیپ شخصیتی خود هستید، به لینک زیر مراجعه کنید.

اگر شما هم صاحب کسب‌و‌کار کافی‌شاپ هستید یا تجربۀ کار در این فضا را دارید، تجربیات خودتان را با ما درمیان بگذارید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *