دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

معرفی کتاب 5 نقطه قوت برتر خود را بشناسید | استعدادیابی کلیفتون (گالوپ)

5 نقطه برتر خود را بشناسید
3.8/5 - (6 امتیاز)

کتاب “5 نقطه قوت برتر خود را بشناسید” با نام کتاب استعدادیاب کلیفتون نیز معروف است. یکی از بهترین کتاب‌ها در زمینه استعدادیابی است؛ و پر فروش‌ترین کتاب از نگاه وال استیریت ژورنال. این کتاب قطعا به شما در یافتن استعدادهایتان کمک خواهد کرد.

در کتاب پنج نقطه قوت برتر خود را بشناسید، با لیستی از 34 استعداد مواجه می‌شوید، که شاید تا به حال نمی‌دانستید که چنین استعدادهایی نیز وجود دارند و البته چقدر مهم و تعیین‌کننده هستند. سپس می‌توانید 5 نقطه قوت خود را از بین این 34 استعداد پیدا کنید.

در این مطلب ابتدا دونالد کلیفتون پدر علم نقاط قوت را معرفی می‌کنیم، که پایه‌گذار تست استعدادیابی کلیفتون است.
سپس با تام راث نویسنده کتاب پنج نقطه قوت برتر خود را بشناسید آشنا می‌شوید.
در قسمت مخاطبین کتاب، خواهید فهمید که آیا خواندن این کتاب استعداد یابی برای شما هم مفید خواهد بود یا خیر.
و پس از معرفی بخش‌های مختلف کتاب، مختصری از آن را خواهیم دید.
در انتها هم از نحوه خرید کتاب خواهیم گفت.
در ضمن پیشنهاد ویژه ما علاوه بر مطالعه کتاب 5 نقطه قوت برتر خود را بشناسید، انجام تست استعدادیابی کلیفتون است.

دونالد کلیفتون

دونالد کلیفتون پدر علم نقاط قوت در دهه 60 میلادی از اولین کسانی بود که تلاش کرد به جای تمرکز بر روانشناسی نقاط ضعف، بر روانشناسی نقاط قوت یا توانمندی‌ها تمرکز کند. به دنبال آن در جمع‌آوری فهرستی جامع از استعدادها و توانمندی‌ها بسیار موفق عمل کرد.

کلیفتون در سال 1998 با گرد هم آوردن گروهی از دانشمندان تدوین فهرستی مشترک از توانمندی‌ها را مطرح کرد. در نهایت 34 توانمندی که دارای بیشترین تکرار و وضوح بودند را جمع‌آوری کرد.

نتیجه تلاش آنها منجر به تهیه پرسشنامه نقاط قوت‌یاب کلیفتون شد.

برای مطالعه 34 توانمندی و انجام تست کلیفتون و کشف 5 نقطه قوت برتر خود، روی دکمه زیر کلیک کنید. پس از انجام تست، می‌توانید تحلیل نتایج تست خود را نیز مشاهده کنید.

کتاب تام راث نویسنده

درباره نویسنده: تام راث

تام راث نویسنده کتاب نقطه قوت برتر خود را بشناسید و مشاور تجاری و نویسنده آمریکایی متولد سال 1975 در نبراسکا است. او دارای مدرک کارشناسی روانشناسی از دانشگاه میشیگان و کارشناسی ارشد از دانشگاه پنسیلوانیا است. او در شرکت گالوپ کار مشاوره انجام می‌دهد.
موسسه گالوپ به همراه تام راث 34 تم توانمندی کلیفتون را به صورت جامع و کاربردی تقسیم‌بندی کرده و در نهایت کتاب ” 5 نقطه قوت برتر خود را بشناسید ” را منتشر کردند.

مخاطبین این کتاب چه کسانی هستند؟

  • طرفداران روانشناسی عامه‌پسند که با مطالعه کتاب‌های روانشناسی به سلامت روان و شادکامی خود کمک می‌کنند.
  • متخصصان روانشناسی و حوزه‌های وابسته و علاقه‌مند به کتاب‌ در مورد کشف استعداد.
  • تمام کسانی که در حوزه رفتار سازمانی مطالعه می‌کنند.
  • از همه مهم‌تر افرادی هستند که در محل کار خود در رده‌های مدیریتی و حتی غیرمدیریتی مختلف هستند. مخصوصا دپارتمان‌های منابع انسانی، آموزش کارکنان، استخدام، مدیریت استعدادها و …

چرا نباید این کتاب را از دست داد؟

کتاب 5 نقطه قوت برتر خود را بشناسید ، علاوه بر اینکه به هر کسی کمک می‌کند به شناخت بهتری از خود و استعدادهایش برسد؛ به تعامل بهتر با اطرافیان نیز کمک می‌کند. علی‌الخصوص در محیط‌های کاری به شناخت افراد همرده و زیر دست کمک می‌کند. از این طریق باعث می‌شود بهره‌وری مجموعه افزایش یابد.

کتاب استعداد یابی

بخش‌های مختلف کتاب پنج نقطه قوت برتر خود را بشناسید

در این کتاب پس از مقدمه که توصیه به یافتن توانمندی‌های خود دارد؛ در بخش دوم تاکید می‌کند که از توانمندی‌های خود استفاده کنید. و در ادامه به معرفی 34 تم استعداد پرداخته شده است و در هر تم 4 بخش مختلف زیر وجود دارد:

  1. در مورد هر توانمندی توضیح و تعریفی کاربردی ارائه شده است.
  2. نمونه‌هایی از افرادی که دارای این توانمندی‌ها هستند با توصیف رفتارهای خود به تصویر کشیده شده‌اند.
  3. در بخش “ایده‌هایی برای عمل” پیشنهاداتی را به افراد با نقاط قوت متفاوت ارائه می‌دهد.
  4. در پایان، بخشی کاربردی به عنوان “توصیه‌هایی برای کار با افراد دیگری که دارای این توانمندی هستند” وجود دارد.

مختصری از کتاب 5 نقطه قوت برتر خود را بشناسید

پیمودن سخت‌ترین راه

اکثر برنامه‌های آموزشی به ما کمک می‌کنند که به چیزی که نیستیم یا نمی‌توانیم باشیم، تبدیل شویم. مثلا اگر به صورت ذاتی دارای توانایی درک ریاضی نیستیم، باز هم مجبور می‌شویم برای یادگیری و کسب نمره در ریاضی زمان صرف کنیم.

خلاصه بیشتر از آن که زمان خود را برای کشف نقاط قوت خود صرف کنیم، آن را برای رفع نقاط ضعف و کاستی‌هایمان صرف می‌کنیم. در داستان‌ها و اسطوره‌هایمان نیز کم نداریم کسانی را که با تلاش بسیار زیادی بالاخره توانسته‌اند در کاری موفقیت کسب کنند. این داستان‌ها الگوها و نمونه‌های آموزنده‌ای برای افراد جوان است. تسلط و فائق آمدن بر نقاط ضعف به یکی از بخش‌های مهم ساختار فرهنگی ما تبدیل شده‌است.

اما متاسفانه این کار” پیمودن سخت‌ترین راه برای رسیدن به موفقیت است “.

یک ضرب‌المثل گمراه کننده می‌گوید: “اگر به اندازه کافی تلاش کنید، می‌توانید به هر کسی که می‌خواهید تبدیل شوید”. اعتقاد به این ضرب‌المثل باعث رشد ما نخواهد شد. اما این دیدگاه برای ما که با این ضرب‌المثل بزرگ شده‌ایم، جدید و بدعت‌آمیز به نظر می‌رسد.

اما حقیقت دارد. براساس پژوهش سازمان گالوپ افراد خاصی توانایی بیشتری را برای موفقیت در برخی از حوزه‌ها دارند. کلید رشد انسان این است که خود را بر اساس آنچه که هست پرورش دهد.

بازنگری ضرب‌المثل “می‌توانید به هر کسی که می‌خواهید تبدیل شوید” به صورت “نمی‌توانید به هر کسی که می‌خواهید تبدیل شوید؛ بلکه می‌توانید در آنچه هستید (توانایی ذاتی آن را دارا هستید) پیشرفت بسیاری کنید” درست‌تر است.

انواع توانمندی‌ها

اغلب افراد فکر می‌کنند که می‌دانند چه کارهایی را به نحو مطلوبی می‌توانند انجام دهند. اما آنها اغلب در این باره اشتباه می‌کنند. با این حال، کارکرد موفقیت‌آمیز همه افراد به توانمندی‌هایشان وابسته است.

پیتر دراکر: از پیشگامان علم مدیریت

هر چند افراد در طول زمان تغییر می‌کنند و شخصیت ما نیز انطباق‌پذیر است، اما دانشمندان دریافته‌اند که ویژگی‌ها و خصوصیات فردی و علایق و احساسات اصلی ما در طول دوره بزرگسالی نسبتا ثابت و پایدار هستند. اما ریشه شخصیت به سال‌های ابتدایی کودکی باز می‌گردد.

و افزودن استعداد به گنجینه استعدادها چندان عملی نیست. بیشتر افراد موفق با استعدادهای برتر خود کارشان را شروع کرده‌اند. سپس مهارت‌ها، دانش و تمرین را به آن اضافه می‌کنند.

تست نقاط قوت کلیفتون عناصری از شخصیت که قابل تغییر نیستند، یعنی استعدادها یا توانایی‌های ذاتی را اندازه‌گیری می‌کند.

کتاب استعداد هایتان را کشف کنید
استعدادهای خود را به توانمندی تبدیل کنید.
مدیریت نقاط ضعف

در حین مطالعه کتاب پنج نقطه قوت خود را بشناسید، علاوه بر کشف توانمندی‌ها می‌توانید نقاط ضعف خود را نیز شناسایی کنید. منظور از نقاط ضعف مواردی است که در آنها استعداد کمتری دارید. پس از شناخت آنها می‌توانید برای برطرف کردنشان تلاش کنید. اما پیش از آن باید از خود بپرسید که آیا اصلا لازم است که روی استعدادهای ضعیف خود کار کنید؟

در نظر داشته باشید که ما برای رفع مسائل‌ خود می‌توانیم از روش‌های سیستمی استفاده کنیم و یا از دیگران کمک بگیریم.

برای مثال اگر در برنامه‌ریزی ضعیف هستید، می‌توانید از نرم‌افزارها و یا دوستان خود کمک بگیرید.

نقاط کور

وقتی استعدادی در ما بسیار قوی باشد، ممکن است مانع رسیدن ما به موفقیت شود. این‌ها همان نقاط کور ما هستند. برای مثال اشخاصی که دارای توانمندی عدالت بسیار قوی‌ هستند، ممکن است آنقدر بر مساوات تمرکز کنند که هدف یا نتیجه کلی را فراموش کنند.

در معرفی هر استعداد 10 ایده برای عمل معرفی شده که به هر کس برای مقابله با نقاط کور خود کمک می‌کند.

خرید کتاب

برای خرید کتاب می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید:



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.